ifl DEBUUT JAGUAR XJ 220 IN TOKYO BEPERKTE OPLAGE SAMURAI PEPPER NIEUWE LOOK VOOR EXCEL fll □i IEID 89,- )8,- 19,- XV. J|S Oplage94.600 ex. e ING F, ar ar ar 1 r Samenvoeging Opel- en Saab-dealers in Zweden Wijziging BVB op katalystor- auto's idig F es I 555955 - I Onbelangrijk jÉM Donderdag 31 oktober 1991 kele uren later op transport ging naar Japan. Tony Vos o.a.: pag. 7 werend ijzen. BI -jAÖ^S UB* Lees verder in dit nummer Autotest: Toyota Camry XL pag- 3 straling ontb licht Jaargang 3 Nummer 42 Alle Saabs met ABS+3 pag. 9 interiei riumor jel de n 9 0 uur ir - België Auto van het jaar 1992 t It. t het eigen Silk worden algeleverd. De trotse eigenaren kunnen zich in minder dan vier seconden vanuit stil naar 97 km/u laten schieten, ter- Begin 1992 start de serieproduktie in een kadans van 2 exemplaren per week. De eerste uit een serie van 350 auto's zal in het voorjaar C' lil—- i: 1 november tot 20.00 uur 9 2 november 0 tot 17.00 uur Marktstr) ^-70 In Zweden noopt de slechte marktsituatie tot sanering bij autobedrijven. In dat kader zullen 90 Opel- en 63 Saab- dealers worden samenge voegd in een nieuwe organi satie die 120 ondernemingen zal tellen. Van de Saab-dea lers behoren er 17 aan de fa briek. Op de Zweedse auto markt waar in 1988 nog 344.000 nieuwe wagens wer den verkocht, wordt voor 1991 een afzet van slechts 200.000 stuks verwacht. De Saab-verkoop zal 18 a 20.000 stuks bedragen, terwijl de or ganisatie een capaciteit voor 30 tot 40.000 eenheden heeft. (Bron: Rai) Cut Jaguar Racing team werden regelmatig tijdens het ontwikke lingsproces ingeschakeld om de auto op circuits in Europa en Amerika te testen. Het resultaat is een ultieme, exclusieve super- sportwagen waarvan we de hoop mogen uitspreken dat de 350 ko pers niet alleen geïnteresseerd zijn vanwege de belegging, maar ook om er zo af en toe mee te rij den. Op 23 oktober jl. beleefde de snelste auto ter wereld, de Jaguar XJ 220 zijn publieke debuut op de Tokyo Motor show. Het prototype werd drie jaar geleden voor het eerst op de Birmingham Motorshow getoond. In de tus senliggende tijd werd het model produktie-rijp ge maakt. De officiële onthulling geschiede echter al iets eerder. Her Royal Highness The Pincess of Wales, Prin ses Diana opende kort geleden de Jaguar Sport fabriek in het plaatsje Bloxham in Oxfordshire. De openingsce remonie bestond uit het onthullen van de XJ 220 die en- ^jr. voorzien van vier klauwen. De toeleveranciers zijn ook al vroegtijdig bij de ontwikkeling in geschakeld. Zo levert Bridgestone de Expedia S-01 band met een op de draairichting afgestemd, asymmetrisch profiel. Castrol bij voorbeeld ontwikkelde een ver- snellingsbakolie die zowel bij stapvoets rijden als bij 320 km/u zijn taken vervult De testpiloten uit ■ai.^u.eid op het ït magische getal „v.dt aangegeven. Overigens heeft de Lantra niet ge zorgd voor een neergaand ver- koopaantal bij de Excel. Bij de Lantra wordt voor 70% gekozen voor de uiterst complete 1.6 GLS 16-klepper. Daarnaast is het zo dat mensen die voor een basis Lantra bij de dealer komen, niet zelden met een aangeklede Excel naar huis gaan. Zo doende zijn c’ verkopen van de Excel sinds de komst van de Lantra verdubbeld, meubilair is de hoofdruimte over de hele linie toegenomen. Tech nisch bleef alles bij het oude. De nieuwe Excel zal over enkele we ken naar Nederland komen, dan volgen ook de nieuwe prijzen. De Pepper wordt alleen gele verd in vlammend rood voorzien van logo's en striping. Het reser vewiel is in een solide metaalkleu- rige houder opgeborgen. De softtop werd voorzien van twee transparante sunroofs en een ge deeltelijk transparant uitgevoerd rechter zijruitje. Wordt met de Pepper achteruit gereden, dan klinkt een akoestisch signaal. Het totale pakket extra's heeft een waarde van ruim zevenduizend gulden. De Pepper kost echter slechts f.23.995,= en dat is verge leken met de Samurai Commer cial slechts f.2.800, meer. Naast de vernieuwde Sonata biedt Hyundai voor 1992 nog an der nieuws. Voor het tweede ach tereenvolgende jaar heeft de Ex cel een facelift gekregen. Deze complete vierdeurs sedan heeft nu een snuitje wat beter past tussen de Lantra en Sonata, zodat we van een heuse familylook kunnen spreken. De auto heeft voortaan een lage, brede grille met wat plattere koplampen. Het Hyundai merkembleem prijkt inmiddels op de grille, terwijl ook de bumpers, achterlichten, flanklijsten en wiel- deksels werden vernieuwd. In het jut werd het instrumenta- mder handen genomen en wordt gebruik gemaakt van an- wijl bij de topsnelheid dashboard het magi van 342 km/u wordt Ground effect De XJ 220 beschikt over een 3,5 li- ‘or V6 Twin Turbo motor, die in de --J3-11 Sports bij de Noordameri- kaanse IMSA-races al voor zes overwinningen zorgde. De kracht bron levert een vermogen van 542 pk bij 7000 tr/min en beschikt over inder een ongelooflijk koppel van 642 ilstand Nm bij 4500 tr/min. Uiteraard wer den de vier no kkenassen en 24 kleppen van de XJR-11 overgeno men. De motor is echter aange past aan gebruik op de openbare weg, want daar is de XJ 220 voor bedoeld. De V6 gebruikt ongelode benzine en heeft twee geregelde katalysatoren. De handgeschakelde vijfbak heeft een lichtmetalen behuizing en is gemonteerd op rubber isolatie- blokken. De bak heeft een eigen oliepomp en -koeler. Het gelimi teerde slip-differentieel werkt met een visco-koppeling. De Jaguar XJ 220 is het geestes kind van Jim Randle, Jaguar's di recteur voor Vehicle and Con cepts Engineering. In zeer nauwe samenwerking met JaguarSport werd het proces tot produktie-ex- emplaar doorlopen. Bij de uitwer king van het carrosserie-ontwerp is veel aandacht besteed aan het zogenaamde 'ground effect'. De voor- en achterspoiler zorgen er voor dat de luchtstroom op een ef ficiënte manier over de carrosse rie gevoerd wordt en waarmee de auto naar beneden wordt gedrukt. De venturi-vormige bodemsectie zorgt ook voor een zuigend effect tussen wegdek en auto. Door dit soort maatregelen houdt de XJ 220 ook bij extreem hoge snelheden een geweldige wegligging. Racerij Geheel in de traditie van het merk is de XJ 220 voorzien van een rijke uitrusting. Zo wordt leer gebruik voor de bekleding van stoelen, deurpanelen, dashboard, mid denconsole en dorpels. Het ana loge instrumentenpaneel heeft zwarte meters met witte cijfers en zijn zodoende in een oogopslag afleesbaar. Verder vermeldt de standaardlijst airconditioning, elektrisch bediende ramen, cen trale vergrendeling, een verstel baar stuurwiel en een Alpine audio-systeem met CD-speler. Met gebruikmaking van ruimte- vaart-techniek zijn het chassis en de carrosserie tot stand gekomen. De koets bestaat uit een stijf alu minium frame van honingraatpro- fielen, die licht, sterk en stijf zijn. De panelen zijn van samenge perst aluminium, terwijl voor de veiligheid een onzichtbare stalen rolkooiconstructie is ingebouwd. Voor de wielophanging greep Ja guar terug naar de racerij. Zo vin den we voor en achter onafhanke lijke ophanging met draagarmen van ongelijke lengte, concentri sche schroefveren en Bilstein schokdempers. Iedere remschijf is Per 1 januari 1992 zal, als het wetvoorstel van Staatssecre taris Van Amelsvoort van Fi nanciën en Minister Alders van VROM wordt aangeno men, de BVB- vermindering op katalysatorauto's worden gewijzigd. Er is bij het instel len van deze subisidie ge steld dat het altijd budget- neutraal moest blijven. Dat komt nu in het geding, daar de meeste auto's met kataly sator worden verkocht. Kort om, de stimuleringsregeling loopt op haar laatste benen. Auto's met een geregelde driewegkatalysator volgens US'83-norm krijgen een kor ting van f. 1300, en dat is vierhonderd gulden minder dan voorheen. Ook bij auto's met een ongeregelde kataly sator gaat de korting met het zelfde bedrag omlaag tot f.450, Overigens zal deze laatste korting alleen worden verleend op auto's met een cylinderinhoud lager van 1.4 liter. Voor auto's tussen de 1.4 en 2.0 liter met een ongere gelde kat vervalt de korting volledig. De BVB werd enkele jaren tij delijk verhoogd om de stimu- leringsregeing voor kataly satorauto's budget-neutraal te houden. Samen met de auto-importeurs heeft het Mi nisterie gekozen voor een verlaging van de korting, in plaats van een nog verdere verhoging van de BVB. De voorgestelde maatrege len zullen van kracht blijven tot 1 januari 1993. Op dat tijd stip worden de diverse mi- lieu-voorschriften op basis van EG- regelgeving ver plicht. r 1991-pagina 34 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Tijdens het Terreinauto treffen in troduceerde Suzuki de nieuwe Sa murai Pepper die in een beperkte oplage inmiddels bij de dealers is gearriveerd. De auto is uiteraard gebaseerd op het bestaande mo del met een 64 pk 1.3 liter motor. Hij is vooral opvallend vanwege een forse lijst extra's. Aan de bui tenkant zien we een bull-bar, die uiteraard de koplampen vrij laat, maar het geheel een stoere uit straling geeft. Ook de side-bars ontbreken niet, terwijl de brede i^ntmetalen velgen in een roest- vrijstaal-kleurige lak gespoten zijn. Je zou maar op de stoel zitten van een PR-functionaris van een auto-importeur. Je bent dan verantwoordelijk voor de communicatie met de pers, je beheert een aantal demonstra- tie-auto's, zorgt voor sponsor activiteiten en bent belast met de introductie van nieuwe auto's. Je bent vaak met han den en voeten gebonden om dat je wordt uitgespeeld tussen de directie van het importbe- drijl en de PR- afdeling van de fabriek. Het volkje journalisten is zeer divers en iedereen vindt zichzelf erg belangrijk. Als PR- man of -vrouw heb je de taak hier zonder kleerscheuren tus sendoor te laveren. Tegen iedereen vriendelijk zijn, maar toch proberen je eigen koers te varen. Geen wonder dat in dit soort omstandigheden wel eens wat mis gaat. Ik ben dan ook niet jaloers op deze mensen als ze van de fabriek de toestemming krijgen met bijvoorbeeld zeven man een introductie mee te maken. Zoals gezegd iedereen vindt zichzelf belangrijk en wil dus mee. Aan de PR-man de ondankbare taak te selecteren. Maar ook bij aantallen van vijftien, twintig of meer keert iedere keer weer de afweging terug. Vorige week opende de Tokyo Motorshow zijn poorten, een tentoonstelling die veel Japans nieuws brengt, maar die vooral aardig is vanwege de sfeer. Kortom, je moet het een keer meegemaakt hebben. De verschillende importeurs van Japanse auto's in Nederland kregen de gelegenheid een clubje journalisten mee te ne men naar deze tentoonstelling. Nissan, Suzuki en Toyota sta ken de koppen bijeen en stel den gezamenlijk een groepje samen, een prima initiatief. Op eigen houtje opereerde Honda en Mitsubishi, waardoor n per soon wel drie uitnodigingen in de bus kon krijgen. Bijna twin tig Nederlandse autojoumalis- ten zaten vorige week in Ja pan. En ding werd door het vijftal over het hoofd gezien. Door het gebrek aan algehele coördinatie bleek uiteindelijk helemaal niemand uitZuid-Ne- derland aanwezig te zijn. Al kan ik me niet voorstellen dat dit deel van de Nederlandse automarkt onbelangrijk is voor de importeurs... m plaats van ae nalvering die door de importeur was voorspeld.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 35