ifl
DEBUUT
JAGUAR XJ 220
IN TOKYO
BEPERKTE
OPLAGE
SAMURAI PEPPER
NIEUWE LOOK
VOOR EXCEL
fll
□i
IEID
89,-
)8,-
19,-
XV.
J|S
Oplage94.600 ex.
e
ING
F,
ar
ar
ar
1
r
Samenvoeging
Opel- en
Saab-dealers
in Zweden
Wijziging
BVB op
katalystor-
auto's
idig
F
es
I
555955
- I
Onbelangrijk
jÉM
Donderdag 31 oktober 1991
kele uren later op transport ging naar Japan.
Tony Vos
o.a.:
pag. 7
werend
ijzen.
BI
-jAÖ^S
UB*
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Toyota Camry XL
pag- 3
straling
ontb
licht
Jaargang 3
Nummer 42
Alle Saabs
met ABS+3
pag. 9
interiei
riumor
jel
de
n
9
0 uur
ir
- België
Auto van het jaar
1992
t
It.
t het eigen Silk
worden algeleverd. De trotse
eigenaren kunnen zich in minder
dan vier seconden vanuit stil
naar 97 km/u laten schieten, ter-
Begin 1992 start de serieproduktie
in een kadans van 2 exemplaren
per week. De eerste uit een serie
van 350 auto's zal in het voorjaar
C' lil—-
i:
1 november
tot 20.00 uur
9 2 november
0 tot 17.00 uur
Marktstr)
^-70
In Zweden noopt de slechte
marktsituatie tot sanering bij
autobedrijven. In dat kader
zullen 90 Opel- en 63 Saab-
dealers worden samenge
voegd in een nieuwe organi
satie die 120 ondernemingen
zal tellen. Van de Saab-dea
lers behoren er 17 aan de fa
briek. Op de Zweedse auto
markt waar in 1988 nog
344.000 nieuwe wagens wer
den verkocht, wordt voor
1991 een afzet van slechts
200.000 stuks verwacht. De
Saab-verkoop zal 18 a 20.000
stuks bedragen, terwijl de or
ganisatie een capaciteit voor
30 tot 40.000 eenheden heeft.
(Bron: Rai)
Cut Jaguar Racing team werden
regelmatig tijdens het ontwikke
lingsproces ingeschakeld om de
auto op circuits in Europa en
Amerika te testen. Het resultaat is
een ultieme, exclusieve super-
sportwagen waarvan we de hoop
mogen uitspreken dat de 350 ko
pers niet alleen geïnteresseerd
zijn vanwege de belegging, maar
ook om er zo af en toe mee te rij
den.
Op 23 oktober jl. beleefde de snelste auto ter wereld, de
Jaguar XJ 220 zijn publieke debuut op de Tokyo Motor
show. Het prototype werd drie jaar geleden voor het
eerst op de Birmingham Motorshow getoond. In de tus
senliggende tijd werd het model produktie-rijp ge
maakt. De officiële onthulling geschiede echter al iets
eerder. Her Royal Highness The Pincess of Wales, Prin
ses Diana opende kort geleden de Jaguar Sport fabriek
in het plaatsje Bloxham in Oxfordshire. De openingsce
remonie bestond uit het onthullen van de XJ 220 die en- ^jr.
voorzien van vier klauwen.
De toeleveranciers zijn ook al
vroegtijdig bij de ontwikkeling in
geschakeld. Zo levert Bridgestone
de Expedia S-01 band met een op
de draairichting afgestemd,
asymmetrisch profiel. Castrol bij
voorbeeld ontwikkelde een ver-
snellingsbakolie die zowel bij
stapvoets rijden als bij 320 km/u
zijn taken vervult
De testpiloten uit
■ai.^u.eid op het
ït magische getal
„v.dt aangegeven.
Overigens heeft de Lantra niet ge
zorgd voor een neergaand ver-
koopaantal bij de Excel. Bij de
Lantra wordt voor 70% gekozen
voor de uiterst complete 1.6 GLS
16-klepper. Daarnaast is het zo
dat mensen die voor een basis
Lantra bij de dealer komen, niet
zelden met een aangeklede Excel
naar huis gaan. Zo doende zijn c’
verkopen van de Excel sinds de
komst van de Lantra verdubbeld,
meubilair is de hoofdruimte over
de hele linie toegenomen. Tech
nisch bleef alles bij het oude. De
nieuwe Excel zal over enkele we
ken naar Nederland komen, dan
volgen ook de nieuwe prijzen.
De Pepper wordt alleen gele
verd in vlammend rood voorzien
van logo's en striping. Het reser
vewiel is in een solide metaalkleu-
rige houder opgeborgen.
De softtop werd voorzien van twee
transparante sunroofs en een ge
deeltelijk transparant uitgevoerd
rechter zijruitje. Wordt met de
Pepper achteruit gereden, dan
klinkt een akoestisch signaal. Het
totale pakket extra's heeft een
waarde van ruim zevenduizend
gulden. De Pepper kost echter
slechts f.23.995,= en dat is verge
leken met de Samurai Commer
cial slechts f.2.800, meer.
Naast de vernieuwde Sonata
biedt Hyundai voor 1992 nog an
der nieuws. Voor het tweede ach
tereenvolgende jaar heeft de Ex
cel een facelift gekregen. Deze
complete vierdeurs sedan heeft nu
een snuitje wat beter past tussen
de Lantra en Sonata, zodat we
van een heuse familylook kunnen
spreken. De auto heeft voortaan
een lage, brede grille met wat
plattere koplampen. Het Hyundai
merkembleem prijkt inmiddels op
de grille, terwijl ook de bumpers,
achterlichten, flanklijsten en wiel-
deksels werden vernieuwd. In het
jut werd het instrumenta-
mder handen genomen en
wordt gebruik gemaakt van an-
wijl bij de topsnelheid
dashboard het magi
van 342 km/u wordt
Ground effect
De XJ 220 beschikt over een 3,5 li-
‘or V6 Twin Turbo motor, die in de
--J3-11 Sports bij de Noordameri-
kaanse IMSA-races al voor zes
overwinningen zorgde. De kracht
bron levert een vermogen van 542
pk bij 7000 tr/min en beschikt over
inder een ongelooflijk koppel van 642
ilstand Nm bij 4500 tr/min. Uiteraard wer
den de vier no kkenassen en 24
kleppen van de XJR-11 overgeno
men. De motor is echter aange
past aan gebruik op de openbare
weg, want daar is de XJ 220 voor
bedoeld. De V6 gebruikt ongelode
benzine en heeft twee geregelde
katalysatoren.
De handgeschakelde vijfbak heeft
een lichtmetalen behuizing en is
gemonteerd op rubber isolatie-
blokken. De bak heeft een eigen
oliepomp en -koeler. Het gelimi
teerde slip-differentieel werkt met
een visco-koppeling.
De Jaguar XJ 220 is het geestes
kind van Jim Randle, Jaguar's di
recteur voor Vehicle and Con
cepts Engineering. In zeer nauwe
samenwerking met JaguarSport
werd het proces tot produktie-ex-
emplaar doorlopen. Bij de uitwer
king van het carrosserie-ontwerp
is veel aandacht besteed aan het
zogenaamde 'ground effect'. De
voor- en achterspoiler zorgen er
voor dat de luchtstroom op een ef
ficiënte manier over de carrosse
rie gevoerd wordt en waarmee de
auto naar beneden wordt gedrukt.
De venturi-vormige bodemsectie
zorgt ook voor een zuigend effect
tussen wegdek en auto. Door dit
soort maatregelen houdt de XJ 220
ook bij extreem hoge snelheden
een geweldige wegligging.
Racerij
Geheel in de traditie van het merk
is de XJ 220 voorzien van een rijke
uitrusting. Zo wordt leer gebruik
voor de bekleding van stoelen,
deurpanelen, dashboard, mid
denconsole en dorpels. Het ana
loge instrumentenpaneel heeft
zwarte meters met witte cijfers en
zijn zodoende in een oogopslag
afleesbaar. Verder vermeldt de
standaardlijst airconditioning,
elektrisch bediende ramen, cen
trale vergrendeling, een verstel
baar stuurwiel en een Alpine
audio-systeem met CD-speler.
Met gebruikmaking van ruimte-
vaart-techniek zijn het chassis en
de carrosserie tot stand gekomen.
De koets bestaat uit een stijf alu
minium frame van honingraatpro-
fielen, die licht, sterk en stijf zijn.
De panelen zijn van samenge
perst aluminium, terwijl voor de
veiligheid een onzichtbare stalen
rolkooiconstructie is ingebouwd.
Voor de wielophanging greep Ja
guar terug naar de racerij. Zo vin
den we voor en achter onafhanke
lijke ophanging met draagarmen
van ongelijke lengte, concentri
sche schroefveren en Bilstein
schokdempers. Iedere remschijf is
Per 1 januari 1992 zal, als het
wetvoorstel van Staatssecre
taris Van Amelsvoort van Fi
nanciën en Minister Alders
van VROM wordt aangeno
men, de BVB- vermindering
op katalysatorauto's worden
gewijzigd. Er is bij het instel
len van deze subisidie ge
steld dat het altijd budget-
neutraal moest blijven. Dat
komt nu in het geding, daar
de meeste auto's met kataly
sator worden verkocht. Kort
om, de stimuleringsregeling
loopt op haar laatste benen.
Auto's met een geregelde
driewegkatalysator volgens
US'83-norm krijgen een kor
ting van f. 1300, en dat is
vierhonderd gulden minder
dan voorheen. Ook bij auto's
met een ongeregelde kataly
sator gaat de korting met het
zelfde bedrag omlaag tot
f.450, Overigens zal deze
laatste korting alleen worden
verleend op auto's met een
cylinderinhoud lager van 1.4
liter. Voor auto's tussen de 1.4
en 2.0 liter met een ongere
gelde kat vervalt de korting
volledig.
De BVB werd enkele jaren tij
delijk verhoogd om de stimu-
leringsregeing voor kataly
satorauto's budget-neutraal
te houden. Samen met de
auto-importeurs heeft het Mi
nisterie gekozen voor een
verlaging van de korting, in
plaats van een nog verdere
verhoging van de BVB.
De voorgestelde maatrege
len zullen van kracht blijven
tot 1 januari 1993. Op dat tijd
stip worden de diverse mi-
lieu-voorschriften op basis
van EG- regelgeving ver
plicht.
r 1991-pagina 34
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Tijdens het Terreinauto treffen in
troduceerde Suzuki de nieuwe Sa
murai Pepper die in een beperkte
oplage inmiddels bij de dealers is
gearriveerd. De auto is uiteraard
gebaseerd op het bestaande mo
del met een 64 pk 1.3 liter motor.
Hij is vooral opvallend vanwege
een forse lijst extra's. Aan de bui
tenkant zien we een bull-bar, die
uiteraard de koplampen vrij laat,
maar het geheel een stoere uit
straling geeft. Ook de side-bars
ontbreken niet, terwijl de brede
i^ntmetalen velgen in een roest-
vrijstaal-kleurige lak gespoten
zijn.
Je zou maar op de stoel zitten
van een PR-functionaris van
een auto-importeur. Je bent
dan verantwoordelijk voor de
communicatie met de pers, je
beheert een aantal demonstra-
tie-auto's, zorgt voor sponsor
activiteiten en bent belast met
de introductie van nieuwe
auto's. Je bent vaak met han
den en voeten gebonden om
dat je wordt uitgespeeld tussen
de directie van het importbe-
drijl en de PR- afdeling van de
fabriek. Het volkje journalisten
is zeer divers en iedereen vindt
zichzelf erg belangrijk. Als PR-
man of -vrouw heb je de taak
hier zonder kleerscheuren tus
sendoor te laveren. Tegen
iedereen vriendelijk zijn, maar
toch proberen je eigen koers te
varen.
Geen wonder dat in dit soort
omstandigheden wel eens wat
mis gaat. Ik ben dan ook niet
jaloers op deze mensen als ze
van de fabriek de toestemming
krijgen met bijvoorbeeld zeven
man een introductie mee te
maken. Zoals gezegd iedereen
vindt zichzelf belangrijk en wil
dus mee. Aan de PR-man de
ondankbare taak te selecteren.
Maar ook bij aantallen van
vijftien, twintig of meer keert
iedere keer weer de afweging
terug.
Vorige week opende de Tokyo
Motorshow zijn poorten, een
tentoonstelling die veel Japans
nieuws brengt, maar die
vooral aardig is vanwege de
sfeer. Kortom, je moet het een
keer meegemaakt hebben. De
verschillende importeurs van
Japanse auto's in Nederland
kregen de gelegenheid een
clubje journalisten mee te ne
men naar deze tentoonstelling.
Nissan, Suzuki en Toyota sta
ken de koppen bijeen en stel
den gezamenlijk een groepje
samen, een prima initiatief. Op
eigen houtje opereerde Honda
en Mitsubishi, waardoor n per
soon wel drie uitnodigingen in
de bus kon krijgen. Bijna twin
tig Nederlandse autojoumalis-
ten zaten vorige week in Ja
pan. En ding werd door het
vijftal over het hoofd gezien.
Door het gebrek aan algehele
coördinatie bleek uiteindelijk
helemaal niemand uitZuid-Ne-
derland aanwezig te zijn. Al
kan ik me niet voorstellen dat
dit deel van de Nederlandse
automarkt onbelangrijk is voor
de importeurs...
m plaats van ae nalvering die
door de importeur was voorspeld.