OPEL FRONTERA HONDA CIVIC s I. FRISSE WIND Bil AUTOCENTRUM COLLARIS Gezinsverpakking. hoe lekker pittig hij rijdt. En toch onder blijft. Een gevolg van bovenliggende nokkenas, het PGM-FI-injektiesysteem en de onafhankelijke wielophanging. Fun-car als stationcar-alternatiel 1 Rij-impressie DE AUTOMAAT - Donderdag 24 oktober 1991 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER er 1991 - pagina 6 (vervolg van blz. 1) -drs. nu over- :n het Stationwagon. Oisterwijk. Auto-Oisterwijk B.V., Sprendlingenstraat 27,04242-15959. Directeur Cees de Greet (rechts) naast verkoopleider Rob Jongeneel voor Autocentrum Coiiaris. Auto Oisterwijk B.V. lentig H HONDA alle omstandigheden uiterst komfortabel de 16-kleppen motor met enkele 3dan a or ac De nieuwe Honda Civic staat vanaf 21 - rsteem (op CD centrale. ra nieuwe nor- m die geschikt waterbasis. eringen: 1990 1990 1989 1989 1988 1988 1988 1988 1983 1987 i-drs1986 iSR 1986 3G 1986 5-drs. .1986 1985 1985 1984 1984 1983 1983 stoot vanar z HONDA november in onze showroom Neem voor een proefrit in de Concerto gerust een paar experts mee. Uw kinderen bijvoorbeeld. ’n Honda gaat z’n eigen weg. uitmakei Vooral 1 deurs i echter je ht een opv< cept. Als vervangen door Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk, telefoon 04242-15959 Honda Dealer voor Oisterwijk, Wn Tilburg e.o. ledig geopend toestand. Om ech ter deze vergrendeling op te hel len, moet aan een korte dwarsver binding getrokken worden vlak mder de scharnieren. Tegelijker- '1 moet de deur enigszins dicht getrokken worden. Iets te laat je hand terugtrekken kan dan fataal ZJ detail wat zondermeer om verbetering vraagt. vinden we bij de achterdeur van Geblindeerd de Sport. Deze scharniert aan de Wat betreft prijzen valt over de rechterzijde en vergrendeld in vol- Frontera nog weinig te zeggen. De ^87 "J ï-ïï-IS? B Lage Witsiebaan 78 in Tilburg. Op die dag was de over name van het Peugeot- en Daihatsu-dealerschap een feit. Het pand en het voltallige personeel werden van Bols en Kooijman door de nieuwe dealer Autocentrum Coiiaris overgenomen. Directeur Cees de Greet of teamleider, zoals hij zichzelf liever noemt, heeft samen met zijn medewerkers de bezem genomen en in een zeer korte tijd het bedrijf een ander aanzien gegeven. Tot en met 2 november houdt Coiiaris een grandioze openingsshow met als speciale gast de nieuwe Peugeot 106. Opel heeft er een gewoonte van gemaakt om nieuwe auto's zeer vroegtijdig te presenteren, als het betref fende model in een voor het merk nieuw segment ver schijnt. Zo werd de Calibra ruim een jaar voor het ver schijnen in de showroom op een autotentoonstelling ge zet. Bij de Frontera ging het niet anders. Deze vierwie- laangedreven 'vrije-tijds' auto zal pas vanaf de bedrijfs auto Rai in februari volgend jaar bij de dealer verschij nen. We reden de auto's kort geleden op verhard en on verhard. ?dig geopend toestand. Om ech- ‘sr deze vergrendeling op te hef fen, moet aan een korte c’ binding getrokken worde net het portier ge- ond jgelijk de rugleu- tijd terwijl tussen de getr een zee van ruimte is hand terugtrekken ka: rop te plaatsen. Een- zijn. Een zeer storend ree stoelen omwisse- hier oplossing kunnen bie- m gevaarlijk onderdeel f bij de achterdeur van in de t de voorkeur dan ook aan de Sport gegeven worden. Een paar slordige details mogen niet onvermeld blijven. Gezeten achter het stuur met het - sloten is het onmoc, ,1- - ning af te stellen, terwijl tussen de stoelen in een z om de afstelknc voudig de tw« len zou 1 den. Eei_ iden we bij de achterdeur v' Sport. Deze scharniert aan De Greef: "Ik heb te maken met goed opgeleide mensen die een prima team vormen. Op topsnel heid hebben ze het bedrijf in en kele weken veranderd, werkend vanuit een gewijzigde filosofie." "Tot voor kort waren hier wel ze ven verschillende bedrijfjes ge vestigd, allemaal onder een an dere naam. Medewerkers en klanten hebben voortaan te ma ken met twee dealerbedrijven." Leeuwekeur "Waarom zouden we een aparte afdeling inruilauto's creeeren als we gebruik kunnen maken van het kwaliteitsimago van Peugeot occassions, de Leeuwekeur auto's met garantielabel. Een klant moet immers evenveel vertrouwen heb ben in een nieuwe als gebruikte auto." Dhr. de Greef is als het ware op gegroeid in het autovak en weet dat de werkplaats de werkelijk spil is van het bedrijf. Verkopers kunnen nog zo fanatiek auto's aan de man/vrouw brengen, maar Airbag De sedan oogt direct goed en lijkt zelfs kleiner, dan ie in werkelijk heid is. Het is een echte vier per- soons. De snelle VTi heeft achterin een bank met duidelijk geschei den zitplaatsen, zodat een sportief i' gezien niet uit meer dan vier per sonen mag bestaan. De afwerking van de nieuwe Ci vic is natuurlijk weer van hoge klasse. Honda probeert haar voor sprong op het gebied van dege- lijkheid en technische perfectie te I behouden en liefst uit te bouwen en dat is met deze nieuweling I weer helemaal gelukt. Het dash- auto gaat in Nederland in pre mière tijdens de bedrijfsauto Rai in februari. Zowel de Sport als Wagon zullen in geblindeerde versies worden aangeboden. De auto's op geel kenteken volgen een maandje later. Zoals gezegd zijn de definitieve uitrustingen nog niet bekend. In ieder geval zal een Sport op grijs kenteken onder de vijftigduizend gulden begin nen, waardoor deze auto - om het beeld te bepalen - de grotere en duurdere broer wordt van een Su zuki Vitara. zonder een goede service komen deze klanten niet voor een vol gende auto terug. De monteurs van Autocentrum Coiiaris zijn door middel van verschillende cursussen helemaal bekend met moderne technieken. "Die spil functie geldt eigenlijk ook voor het magazijn. Iedereen is op elkaar ingespeeld en dat maakt het wer ken met deze ploeg zo plezierig. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk mt de mensen te werken en niet alleen hoog vanuit een directieka mer het beleid uit te stippelen", al dus De Greef. Dat vrijwel iedereen na de over name weer met veel zin aan het werk is gegaan blijkt wel uit een ane kdote. De Greef: "Van huis uit ben ik een liefhebber van terrein- auto's en stapte daarom direct in een Daihatsu. Na twee dagen echter was deze auto al verkocht. Maar geen nood, er r tweede. Nog geen achtenveertig uur later zat ik weer zonder auto. Ook deze 4x4 was onder mij van daan verkocht. Dan maar eens Slordig Opel benadrukt dat de Frontera geen terreinauto is. De Frontera koper zal voornamelijk iemand zijn die eens wat anders wil dan een stationcar. Hij of zij vraagt een hoog comfort- en uitrustings niveau en wil met de auto zowel in het weekend met het gezin op stap, door de week relaties bezoe ken en 's avond bij een gala kun nen voorrijden. Deze rol is vooral voor de Wagon weggelegd, ter wijl de Sport meer een jonger pu bliek zal trekken. Bijvoorbeeld de GTi- rijder die inziet dat hij iets ten. De voor- anders moet kopen om op te val slot ook de }en r’~ontera Ondanks het feit dat een Frontera inluch- geen terreinauto is, beschikt hij il in de zomer wel over inschakelbare vierwie- laandrijving met de mogelijkheid van een lage gearing. Rijdend over onverharde wegen is de Wa gon merkbaar comfortabeler dan de Sport. Dit is eigenlijk alleen maar terug te voeren op de lan gere wielbasis. De Sport is echter voelbaar sneller en als de extra ruimte van de Wagon niet echt no- Kinderen moet je de ruimte geven. Om op te groeien natuur lijk. Maar ook om hun speelgoed mee te nemen als ze op reis gaan. Daarom heeft u een auto nodig waarin het hele gezin zich thuisvoelt. De Honda Concerto is zo’n auto. Met zijn opvallend ruime interieur kunt u ’m het beste zien als een soort van gezinsverpakking. Voor passagiers, bagage en speel goedbeesten is altijd meer dan voldoende plaats. Met de ongelijk neerklapbare achterbank verander je de Concerto zelfs in een komplete kinderkamer. Achter het stuur ontdekt al snel Motoren Natuurlijk komen beide varianten in ons land ook op grijs kenteken beschikbaar. De lange versie met vier portieren heeft een volledig stalen carrosserie. De sunroof is ook weer standaard in het dak te General Motors is voor een deel eigenaar van het Japanse merk Isuzu. In Europa worden de pro- dukten van Isuzu verkocht door de Opel dealerorganisatie. Toch is in lichte bedrijfswagens en ter- De motorkeus is bi d is fantasievol van vormge- reinauto's, niet de volle aandacht, perkt tot de 2 Het merk is afgestapt van de General Motors Europe heeft dan multipoint injectie en een vermo- verdreven bolle vormen, die we ook besloten de verschillende Isu- gen van 115 pk. Bij een totaalgc inmiddels van alle Japanners ge- zu-modellen onder het Opel-label wicht van 1561 kg is dit vermogen wend zijn. De lage instap is geble- te gaan brengen. Zo heet de nie* overbodig. De auto haalt vol- gensopgaaf eentop van 157 km/u en trekt van 0 tot 100 in 14,3 seconden. De Wagon biedt de keus uit een dig is, moet 2.3 liter turbodiesel met intercoolei aan de Spoi en een 2.4 liter benzinemotor. De turbodiesel levert 100 pk en zorgt bij een totaalgewicht van 1784 kg voor een top van 147 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 19,3 se conden. De 2.4 liter is in de lange variant echt nodig. De auto haalt een top van 153 km/u en trekt in 16,5 seconden van 0 tot 100. De 2 liter Sport is zodoende de meeste kwieke Frontera. Alhoewel de exacte Nederlandse specificatie nog niet bekend is, is al wel duidelijk dat de Frontera in een luxe versie zal worden aange boden met onder meer lichtmeta len wielen, elektrisch bediende spiegels en een met leer bekleed stuur. In het interieur vinden we een mengeling van Opel- en Isuzu-details. De vormgeving van het dashboard is van Isuzu over genomen, terwijl het instrumenta rium uit de Opel-koker komt. An dere Europese zaken zijn de spor tieve stoelen, enkele bedienings knoppen, de pookknoppen en handremhendel. Het geheel ziet er verzorgd en redelijk fantasievol uit. Compleet Een Honda Civic wordt behoorlijk de verkopen* compleet geleverd. Alle auto's zodat de tech- hebben meegespoten bumpers. >nde VTEC-serie De DX met 1.3 motor heeft verder getint glas, achterspoiler, van bin nenuit verstelbare buitenspiegels, in twee gelijke delen neerklap bare achterbank, een digitaal, klokje, achterruitwisser/sproeier en van binnenuit te ontgrendelen Pac achterklep en brandstofklepje. De ei9' 1.3 wordt alleen als driedeurs ge- leverd. Dezelfde auto als 1.5 DXi heeft verder een toerenteller, ver- rar stuur en beschermstrips flanken. De sedan begint s reeds ge noemde zaken en bovendien hoofdsteunen achterin, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels, in mgelijke delen neerklapbare achterbank en kindersloten op de achterportieren. Uiteraard is de ac" uitrusting van de LSi, VEi, ESi en pla< VTi completer en sportiever. Op 13 november wordt de nieuwe Civic aan de dealers getoond. De eerste hatchbacks zullen vervol gens nog eind november aan klanten kunnen worden geleverd, terwijl de sedan rond de jaarwis seling wordt verwacht. De zeer zuinige VEi komt pas begin fe bruari. De prijzen van de nieuwe Civic zijn nog niet bekend. Kijken we naar het huidige prijsniveau en de wel gepubliceerde Duitse prij zen dan komen we tot de vol gende voorspelling. De basis 1.3 DX zal rond de (.27.500,= moeten gaan opbrengen, terwijl de 1.5 DXi net onder de dertig mille zal worden ingezet. De sedanreeks begint met de 1.5 DXi voor zo'n f.31.500,=. Gewaagd concept ,De compacte driedeurs, met een lengte van 4,08 meter leent zich veel meer voor snel bochtenwerk. De fractie kortere wielbasis heeft nauwelijks invloed op het rijcom- ïort, maar zorgt voor meer skelter achtige eigenschappen. Natuur lijk beschikt ook deze Civic over de double wishbone wielophan ging die echter wat betreft schok dempers en geometrie verder is geperfectioneerd. De lage Civic heeft hierdoor een fantastisch ;wegligging, die door weinig auto's in dit segment zal worden geëvenaard. Als Honda 1’ pen van de nieu..= schatten, zal de driedeurs procent gaan uitmaken.T 60 procent gaat het dan c fitter 16-kleppenmotor vai die zijn maximale vermogen reikt bij 6000 tr/min. Bij de ha.__. back neemt de basis 1.3 van 75 pk nog altijd 25% van J 1 voor zijn rekening, zoaai ae iecn nisch vooruitstrevende VTEC-serie slechts zo'n 4% van het totaal zal en. het uiterlijk van de drie- is even wennen. Als je 'm r in verschillende kleuren om reen hebt zien rijden, blijkt het i opvallend en gewaagd con st. Als grapje is de achterklep 2___ een afzonderlijk omhoog scharnierende achterruit heeft verder een tc en een onderklepje wat naar be- stelbaar stuur en t neden klapt. Voor kleine spullen is °P het inladen via de ruit heel mak- „.L j „imet t kelijk. Worden beide delen ge opend, dan moet toch de voorkeur worden gegeven aan een normale derde deur. Onder de vloer zit nog een fors extra opbergvak, wat niet overbodig is bij een totale ba- gage-inhoud van slechts 190 liter. Natuurlijk is de achterbank neerklapbaar. Sinds 2 september jl. is er het nodige veranderd aan de geluk beproeven in een 605 2 liter. T 7fi in Tilknrrr fin Aiö drrrr Hp nvpr- Deze werd me slechts anderhalve dag gegund. Het lijkt er wel op of de verkopers er een sport van ma ken om mijn auto te verkopen. Het geeft in ieder geval de goede sfeer aan." Huismerken Het verkoopteam staat sinds kort onder leiding van Rob Jongeneel, afkomstig van de Peugeot-dealer uit Dordrecht die deel uitmaakt van hetzelfde concern (Nimox). Hij zal zich met name gaan bezighou den met fleetsales en leasing. Autocentrum Coiiaris zal met Peu geot in Tilburg meer aandacht gaan besteden aan de zakelijke markt. Gezien de goede infra structuur is de ligging van Tilburg met een verenigd Europa in het vooruitzicht niet verkeerd. Er zijn veel mogelijkheden. Bovendien vind» De Greef dat de Tilburgse bevolking ten onrechte als arm bekend staat. Hij spreekt veel lie ver van behoedzaam en voorzich- De resultaten van de frisse wind die door het bedrijf waait, zijn op verschillende punten te zien. Het gehele pand draagt de kleuren van de twee huismerken Peugeot en Daihatsu. Veel achterstallig onderhoud is inmiddels verricht, zodat het bedrijf vandaag hele maal klaar is voor de presentatie van de nieuwe Peugeot 106. Auto centrum Coiiaris combineert de r stond nog een presentatie van de 106 met een of- ichtenveertig ficiele openingsshow die duurt tot en met 2 november. Uiteraard is iedereen van harte welkom het bedrijf te komen kijken. board ving. Het merk is afger.- overdreven bolle vormen, die we ’.dels van alle Japanners ge- zijn. De lage instap is geble ven, wat voor oudere mensen mis schien wat lastig kan zijn, maar zoals gezegd ziet Honda daar niet hun voornaamste kopersgroep. Honda levert op de Civic VTi stan daard ABS, terwijl deze voorzie ning op enkele andere uitgaves tegen meerprijs kan worden be steld. Nieuw voor een dergelijk kleine auto is de airbag, stan daard op de VEi met de zuinige VTEC motor. De hele mechaniek is opgenomen in de stuumc dat het kussen van het stuur compact is gebleven. Ook de air bag is op enkele auto's tegen meerprijs te bestellen. Nederland de verko- nieuwe Civic moet in- ,rszo'n75 Voor zo'n om de 1.5 in 90 pk, ■>A,ön be- latch- rsis 1.3 van i de verkop vinden, terwijl verder alleen de zijruiten op normale manier neer te draaien zijn. De Wagon moet dan ook meer worden gezien als concurrent van auto's als de Nis- k^wat specinliseerd san Terrano en Toyota 4-Runner. ïdrijfswagens en ter- De motorkeus is bij de Sport be- aandacht, perkt tot de 2 liter Opel motor met heeft dan multipoint injectie en een "Ij een totaalge- ww». Joten de verschillende Isu- 9en v< zu-modellen onder het Opel-label wicht te gaan brengen. Zo heet de Campo Pick-up inmiddels Opel Campo en zal de opvolger van de Trooper ook als een Opel worden gepresenteerd. Klemmetjes Wat betreft de Frontera moeten we op dit punt enige nuances aanbrengen. De carroserie ken nen we al weer enige tijd van Isu zu, terwijl de auto's voor de Euro- pese markt voorzien zijn van Opel laaf, zo- motoren en andere details. De urwiel Frontera wordt gemaakt in de oude Bedford-fabriek in het En gelse Luton. Opel heeft uitgaande van het Isuzu-model hier niet vol staan met het wijzigen van een ty- peplaatje. De Frontera presenteert zich met- een een in twee gedaantes. Bijzonder bode geslaagd is de Frontera Sport. Deze auto is 4,04 meter lang en heeft een wielbasis van 2,33 me ter. Dit in tegenstelling tot de Es tate of Wagon met vier portieren die een lengte heeft van 4,48 me ter en een afstand van 2,76 meter tussen de wielen houdt. De com pacte Sport heeft de meest fun- ïigenschappen. Grappig in het ontwerp zijn de breed uitge bouwde voor- en achterschermen. De achterkant van de auto is over dekt met een soort van hardtop waarvan van basiselementen op hun plaats blijven. In een hand omdraai is echter het dak te ver wijderen. Door vier klemmetjes los te maken, onstaat er een verfris send gat. Eén foutje is echter bij de constructie gemaakt. Wordt de achterbank neergeklapt om x rats te maken voor het losse dak, dan blijkt het dak een paar centimeter te lang. Daarom zal de Frontera-rijder een goede weers- voorspeller moeten zijn. Naast het dak kunnen ook de zijruiten mak kelijk worden verwijderd, terwijl na enig schroeven binnen een paar minuten ook de achterruit kan worden thuisgelaten. De ”««’•- passagiers kunnen tot sL sunroof losmaken. De Frontera wordt op deze manier een luch tige auto, die vooral in d veel rijplezier zal bieder fe-NR 7201 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 27