OPEL FRONTERA
HONDA
CIVIC
s
I.
FRISSE WIND Bil
AUTOCENTRUM COLLARIS
Gezinsverpakking. hoe lekker pittig hij rijdt. En toch onder
blijft. Een gevolg van
bovenliggende nokkenas, het PGM-FI-injektiesysteem en de
onafhankelijke wielophanging.
Fun-car als
stationcar-alternatiel
1
Rij-impressie
DE AUTOMAAT - Donderdag 24 oktober 1991 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
er 1991 - pagina 6
(vervolg van blz. 1)
-drs.
nu
over-
:n het
Stationwagon.
Oisterwijk. Auto-Oisterwijk B.V., Sprendlingenstraat 27,04242-15959.
Directeur Cees de Greet (rechts) naast verkoopleider Rob Jongeneel voor Autocentrum Coiiaris.
Auto Oisterwijk B.V.
lentig
H HONDA
alle omstandigheden uiterst komfortabel
de 16-kleppen motor met enkele
3dan
a
or
ac
De nieuwe
Honda Civic
staat vanaf 21
-
rsteem (op CD
centrale.
ra nieuwe nor-
m die geschikt
waterbasis.
eringen:
1990
1990
1989
1989
1988
1988
1988
1988
1983
1987
i-drs1986
iSR 1986
3G 1986
5-drs. .1986
1985
1985
1984
1984
1983
1983
stoot vanar z
HONDA november in
onze
showroom
Neem voor een proefrit in de Concerto gerust een
paar experts mee. Uw kinderen bijvoorbeeld.
’n Honda gaat z’n eigen weg.
uitmakei
Vooral 1
deurs i
echter
je ht
een opv<
cept. Als
vervangen door
Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk,
telefoon 04242-15959
Honda Dealer voor Oisterwijk,
Wn Tilburg e.o.
ledig geopend toestand. Om ech
ter deze vergrendeling op te hel
len, moet aan een korte dwarsver
binding getrokken worden vlak
mder de scharnieren. Tegelijker-
'1 moet de deur enigszins dicht
getrokken worden. Iets te laat je
hand terugtrekken kan dan fataal
ZJ detail wat
zondermeer om verbetering
vraagt.
vinden we bij de achterdeur van Geblindeerd
de Sport. Deze scharniert aan de Wat betreft prijzen valt over de
rechterzijde en vergrendeld in vol- Frontera nog weinig te zeggen. De
^87 "J
ï-ïï-IS? B
Lage Witsiebaan 78 in Tilburg. Op die dag was de over
name van het Peugeot- en Daihatsu-dealerschap een
feit. Het pand en het voltallige personeel werden van
Bols en Kooijman door de nieuwe dealer Autocentrum
Coiiaris overgenomen. Directeur Cees de Greet of
teamleider, zoals hij zichzelf liever noemt, heeft samen
met zijn medewerkers de bezem genomen en in een
zeer korte tijd het bedrijf een ander aanzien gegeven.
Tot en met 2 november houdt Coiiaris een grandioze
openingsshow met als speciale gast de nieuwe Peugeot
106.
Opel heeft er een gewoonte van gemaakt om nieuwe
auto's zeer vroegtijdig te presenteren, als het betref
fende model in een voor het merk nieuw segment ver
schijnt. Zo werd de Calibra ruim een jaar voor het ver
schijnen in de showroom op een autotentoonstelling ge
zet. Bij de Frontera ging het niet anders. Deze vierwie-
laangedreven 'vrije-tijds' auto zal pas vanaf de bedrijfs
auto Rai in februari volgend jaar bij de dealer verschij
nen. We reden de auto's kort geleden op verhard en on
verhard.
?dig geopend toestand. Om ech-
‘sr deze vergrendeling op te hef
fen, moet aan een korte c’
binding getrokken worde
net het portier ge- ond
jgelijk de rugleu- tijd
terwijl tussen de getr
een zee van ruimte is hand terugtrekken ka:
rop te plaatsen. Een- zijn. Een zeer storend
ree stoelen omwisse-
hier oplossing kunnen bie-
m gevaarlijk onderdeel
f bij de achterdeur van
in de
t de voorkeur dan ook
aan de Sport gegeven worden.
Een paar slordige details mogen
niet onvermeld blijven. Gezeten
achter het stuur met het -
sloten is het onmoc, ,1- -
ning af te stellen, terwijl tussen de
stoelen in een z
om de afstelknc
voudig de tw«
len zou 1
den. Eei_
iden we bij de achterdeur v'
Sport. Deze scharniert aan
De Greef: "Ik heb te maken met
goed opgeleide mensen die een
prima team vormen. Op topsnel
heid hebben ze het bedrijf in en
kele weken veranderd, werkend
vanuit een gewijzigde filosofie."
"Tot voor kort waren hier wel ze
ven verschillende bedrijfjes ge
vestigd, allemaal onder een an
dere naam. Medewerkers en
klanten hebben voortaan te ma
ken met twee dealerbedrijven."
Leeuwekeur
"Waarom zouden we een aparte
afdeling inruilauto's creeeren als
we gebruik kunnen maken van
het kwaliteitsimago van Peugeot
occassions, de Leeuwekeur auto's
met garantielabel. Een klant moet
immers evenveel vertrouwen heb
ben in een nieuwe als gebruikte
auto."
Dhr. de Greef is als het ware op
gegroeid in het autovak en weet
dat de werkplaats de werkelijk
spil is van het bedrijf. Verkopers
kunnen nog zo fanatiek auto's aan
de man/vrouw brengen, maar
Airbag
De sedan oogt direct goed en lijkt
zelfs kleiner, dan ie in werkelijk
heid is. Het is een echte vier per-
soons. De snelle VTi heeft achterin
een bank met duidelijk geschei
den zitplaatsen, zodat een sportief
i' gezien niet uit meer dan vier per
sonen mag bestaan.
De afwerking van de nieuwe Ci
vic is natuurlijk weer van hoge
klasse. Honda probeert haar voor
sprong op het gebied van dege-
lijkheid en technische perfectie te
I behouden en liefst uit te bouwen
en dat is met deze nieuweling
I weer helemaal gelukt. Het dash-
auto gaat in Nederland in pre
mière tijdens de bedrijfsauto Rai
in februari. Zowel de Sport als
Wagon zullen in geblindeerde
versies worden aangeboden. De
auto's op geel kenteken volgen
een maandje later. Zoals gezegd
zijn de definitieve uitrustingen nog
niet bekend. In ieder geval zal
een Sport op grijs kenteken onder
de vijftigduizend gulden begin
nen, waardoor deze auto - om het
beeld te bepalen - de grotere en
duurdere broer wordt van een Su
zuki Vitara.
zonder een goede service komen
deze klanten niet voor een vol
gende auto terug. De monteurs
van Autocentrum Coiiaris zijn
door middel van verschillende
cursussen helemaal bekend met
moderne technieken. "Die spil
functie geldt eigenlijk ook voor het
magazijn. Iedereen is op elkaar
ingespeeld en dat maakt het wer
ken met deze ploeg zo plezierig. Ik
probeer dan ook zoveel mogelijk
mt de mensen te werken en niet
alleen hoog vanuit een directieka
mer het beleid uit te stippelen", al
dus De Greef.
Dat vrijwel iedereen na de over
name weer met veel zin aan het
werk is gegaan blijkt wel uit een
ane kdote. De Greef: "Van huis uit
ben ik een liefhebber van terrein-
auto's en stapte daarom direct in
een Daihatsu. Na twee dagen
echter was deze auto al verkocht.
Maar geen nood, er r
tweede. Nog geen achtenveertig
uur later zat ik weer zonder auto.
Ook deze 4x4 was onder mij van
daan verkocht. Dan maar eens
Slordig
Opel benadrukt dat de Frontera
geen terreinauto is. De Frontera
koper zal voornamelijk iemand
zijn die eens wat anders wil dan
een stationcar. Hij of zij vraagt
een hoog comfort- en uitrustings
niveau en wil met de auto zowel in
het weekend met het gezin op
stap, door de week relaties bezoe
ken en 's avond bij een gala kun
nen voorrijden. Deze rol is vooral
voor de Wagon weggelegd, ter
wijl de Sport meer een jonger pu
bliek zal trekken. Bijvoorbeeld de
GTi- rijder die inziet dat hij iets
ten. De voor- anders moet kopen om op te val
slot ook de }en
r’~ontera Ondanks het feit dat een Frontera
inluch- geen terreinauto is, beschikt hij
il in de zomer wel over inschakelbare vierwie-
laandrijving met de mogelijkheid
van een lage gearing. Rijdend
over onverharde wegen is de Wa
gon merkbaar comfortabeler dan
de Sport. Dit is eigenlijk alleen
maar terug te voeren op de lan
gere wielbasis. De Sport is echter
voelbaar sneller en als de extra
ruimte van de Wagon niet echt no-
Kinderen moet je de ruimte geven. Om op te groeien natuur
lijk. Maar ook om hun speelgoed mee te nemen als ze op
reis gaan. Daarom heeft u een auto nodig
waarin het hele gezin zich thuisvoelt.
De Honda Concerto is zo’n auto.
Met zijn opvallend ruime interieur kunt
u ’m het beste zien als een soort van
gezinsverpakking.
Voor passagiers, bagage en speel
goedbeesten is altijd meer dan voldoende
plaats. Met de ongelijk neerklapbare
achterbank verander je de Concerto zelfs
in een komplete kinderkamer.
Achter het stuur ontdekt al snel
Motoren
Natuurlijk komen beide varianten
in ons land ook op grijs kenteken
beschikbaar. De lange versie met
vier portieren heeft een volledig
stalen carrosserie. De sunroof is
ook weer standaard in het dak te
General Motors is voor een deel
eigenaar van het Japanse merk
Isuzu. In Europa worden de pro-
dukten van Isuzu verkocht door de
Opel dealerorganisatie. Toch
is in lichte bedrijfswagens en ter- De motorkeus is bi
d is fantasievol van vormge- reinauto's, niet de volle aandacht, perkt tot de 2
Het merk is afgestapt van de General Motors Europe heeft dan multipoint injectie en een vermo-
verdreven bolle vormen, die we ook besloten de verschillende Isu- gen van 115 pk. Bij een totaalgc
inmiddels van alle Japanners ge- zu-modellen onder het Opel-label wicht van 1561 kg is dit vermogen
wend zijn. De lage instap is geble- te gaan brengen. Zo heet de nie* overbodig. De auto haalt vol-
gensopgaaf eentop van 157
km/u en trekt van 0 tot 100 in 14,3
seconden.
De Wagon biedt de keus uit een dig is, moet
2.3 liter turbodiesel met intercoolei aan de Spoi
en een 2.4 liter benzinemotor. De
turbodiesel levert 100 pk en zorgt
bij een totaalgewicht van 1784 kg
voor een top van 147 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 19,3 se
conden. De 2.4 liter is in de lange
variant echt nodig. De auto haalt
een top van 153 km/u en trekt in
16,5 seconden van 0 tot 100. De 2
liter Sport is zodoende de meeste
kwieke Frontera.
Alhoewel de exacte Nederlandse
specificatie nog niet bekend is, is
al wel duidelijk dat de Frontera in
een luxe versie zal worden aange
boden met onder meer lichtmeta
len wielen, elektrisch bediende
spiegels en een met leer bekleed
stuur. In het interieur vinden we
een mengeling van Opel- en
Isuzu-details. De vormgeving van
het dashboard is van Isuzu over
genomen, terwijl het instrumenta
rium uit de Opel-koker komt. An
dere Europese zaken zijn de spor
tieve stoelen, enkele bedienings
knoppen, de pookknoppen en
handremhendel. Het geheel ziet er
verzorgd en redelijk fantasievol
uit.
Compleet
Een Honda Civic wordt behoorlijk
de verkopen* compleet geleverd. Alle auto's
zodat de tech- hebben meegespoten bumpers.
>nde VTEC-serie De DX met 1.3 motor heeft verder
getint glas, achterspoiler, van bin
nenuit verstelbare buitenspiegels,
in twee gelijke delen neerklap
bare achterbank, een digitaal,
klokje, achterruitwisser/sproeier
en van binnenuit te ontgrendelen Pac
achterklep en brandstofklepje. De ei9'
1.3 wordt alleen als driedeurs ge-
leverd. Dezelfde auto als 1.5 DXi
heeft verder een toerenteller, ver-
rar stuur en beschermstrips
flanken. De sedan begint
s reeds ge
noemde zaken en bovendien
hoofdsteunen achterin, in hoogte
verstelbare veiligheidsgordels, in
mgelijke delen neerklapbare
achterbank en kindersloten op de
achterportieren. Uiteraard is de ac"
uitrusting van de LSi, VEi, ESi en pla<
VTi completer en sportiever.
Op 13 november wordt de nieuwe
Civic aan de dealers getoond. De
eerste hatchbacks zullen vervol
gens nog eind november aan
klanten kunnen worden geleverd,
terwijl de sedan rond de jaarwis
seling wordt verwacht. De zeer
zuinige VEi komt pas begin fe
bruari.
De prijzen van de nieuwe Civic
zijn nog niet bekend. Kijken we
naar het huidige prijsniveau en
de wel gepubliceerde Duitse prij
zen dan komen we tot de vol
gende voorspelling. De basis 1.3
DX zal rond de (.27.500,= moeten
gaan opbrengen, terwijl de 1.5
DXi net onder de dertig mille zal
worden ingezet. De sedanreeks
begint met de 1.5 DXi voor zo'n
f.31.500,=.
Gewaagd concept
,De compacte driedeurs, met een
lengte van 4,08 meter leent zich
veel meer voor snel bochtenwerk.
De fractie kortere wielbasis heeft
nauwelijks invloed op het rijcom-
ïort, maar zorgt voor meer skelter
achtige eigenschappen. Natuur
lijk beschikt ook deze Civic over
de double wishbone wielophan
ging die echter wat betreft schok
dempers en geometrie verder is
geperfectioneerd. De lage Civic
heeft hierdoor een fantastisch
;wegligging, die door weinig
auto's in dit segment zal worden
geëvenaard.
Als Honda 1’
pen van de nieu..=
schatten, zal de driedeurs
procent gaan uitmaken.T
60 procent gaat het dan c
fitter 16-kleppenmotor vai
die zijn maximale vermogen
reikt bij 6000 tr/min. Bij de ha.__.
back neemt de basis 1.3 van 75 pk
nog altijd 25% van J 1
voor zijn rekening, zoaai ae iecn
nisch vooruitstrevende VTEC-serie
slechts zo'n 4% van het totaal zal
en.
het uiterlijk van de drie-
is even wennen. Als je 'm
r in verschillende kleuren om
reen hebt zien rijden, blijkt het
i opvallend en gewaagd con
st. Als grapje is de achterklep
2___ een afzonderlijk
omhoog scharnierende achterruit heeft verder een tc
en een onderklepje wat naar be- stelbaar stuur en t
neden klapt. Voor kleine spullen is °P
het inladen via de ruit heel mak- „.L j „imet
t kelijk. Worden beide delen ge
opend, dan moet toch de voorkeur
worden gegeven aan een normale
derde deur. Onder de vloer zit
nog een fors extra opbergvak, wat
niet overbodig is bij een totale ba-
gage-inhoud van slechts 190 liter.
Natuurlijk is de achterbank
neerklapbaar.
Sinds 2 september jl. is er het nodige veranderd aan de geluk beproeven in een 605 2 liter.
T 7fi in Tilknrrr fin Aiö drrrr Hp nvpr- Deze werd me slechts anderhalve
dag gegund. Het lijkt er wel op of
de verkopers er een sport van ma
ken om mijn auto te verkopen. Het
geeft in ieder geval de goede
sfeer aan."
Huismerken
Het verkoopteam staat sinds kort
onder leiding van Rob Jongeneel,
afkomstig van de Peugeot-dealer
uit Dordrecht die deel uitmaakt
van hetzelfde concern (Nimox). Hij
zal zich met name gaan bezighou
den met fleetsales en leasing.
Autocentrum Coiiaris zal met Peu
geot in Tilburg meer aandacht
gaan besteden aan de zakelijke
markt. Gezien de goede infra
structuur is de ligging van Tilburg
met een verenigd Europa in het
vooruitzicht niet verkeerd. Er zijn
veel mogelijkheden. Bovendien
vind» De Greef dat de Tilburgse
bevolking ten onrechte als arm
bekend staat. Hij spreekt veel lie
ver van behoedzaam en voorzich-
De resultaten van de frisse wind
die door het bedrijf waait, zijn op
verschillende punten te zien. Het
gehele pand draagt de kleuren
van de twee huismerken Peugeot
en Daihatsu. Veel achterstallig
onderhoud is inmiddels verricht,
zodat het bedrijf vandaag hele
maal klaar is voor de presentatie
van de nieuwe Peugeot 106. Auto
centrum Coiiaris combineert de
r stond nog een presentatie van de 106 met een of-
ichtenveertig ficiele openingsshow die duurt tot
en met 2 november. Uiteraard is
iedereen van harte welkom het
bedrijf te komen kijken.
board
ving. Het merk is afger.-
overdreven bolle vormen, die we
’.dels van alle Japanners ge-
zijn. De lage instap is geble
ven, wat voor oudere mensen mis
schien wat lastig kan zijn, maar
zoals gezegd ziet Honda daar niet
hun voornaamste kopersgroep.
Honda levert op de Civic VTi stan
daard ABS, terwijl deze voorzie
ning op enkele andere uitgaves
tegen meerprijs kan worden be
steld. Nieuw voor een dergelijk
kleine auto is de airbag, stan
daard op de VEi met de zuinige
VTEC motor. De hele mechaniek
is opgenomen in de stuumc
dat het kussen van het stuur
compact is gebleven. Ook de air
bag is op enkele auto's tegen
meerprijs te bestellen.
Nederland de verko-
nieuwe Civic moet in-
,rszo'n75
Voor zo'n
om de 1.5
in 90 pk,
■>A,ön be-
latch-
rsis 1.3 van
i de verkop
vinden, terwijl verder alleen de
zijruiten op normale manier neer
te draaien zijn. De Wagon moet
dan ook meer worden gezien als
concurrent van auto's als de Nis-
k^wat specinliseerd san Terrano en Toyota 4-Runner.
ïdrijfswagens en ter- De motorkeus is bij de Sport be-
aandacht, perkt tot de 2 liter Opel motor met
heeft dan multipoint injectie en een
"Ij een totaalge-
ww». Joten de verschillende Isu- 9en v<
zu-modellen onder het Opel-label wicht
te gaan brengen. Zo heet de
Campo Pick-up inmiddels Opel
Campo en zal de opvolger van de
Trooper ook als een Opel worden
gepresenteerd.
Klemmetjes
Wat betreft de Frontera moeten
we op dit punt enige nuances
aanbrengen. De carroserie ken
nen we al weer enige tijd van Isu
zu, terwijl de auto's voor de Euro-
pese markt voorzien zijn van Opel
laaf, zo- motoren en andere details. De
urwiel Frontera wordt gemaakt in de
oude Bedford-fabriek in het En
gelse Luton. Opel heeft uitgaande
van het Isuzu-model hier niet vol
staan met het wijzigen van een ty-
peplaatje.
De Frontera presenteert zich met- een
een in twee gedaantes. Bijzonder bode
geslaagd is de Frontera Sport.
Deze auto is 4,04 meter lang en
heeft een wielbasis van 2,33 me
ter. Dit in tegenstelling tot de Es
tate of Wagon met vier portieren
die een lengte heeft van 4,48 me
ter en een afstand van 2,76 meter
tussen de wielen houdt. De com
pacte Sport heeft de meest fun-
ïigenschappen. Grappig in het
ontwerp zijn de breed uitge
bouwde voor- en achterschermen.
De achterkant van de auto is over
dekt met een soort van hardtop
waarvan van basiselementen op
hun plaats blijven. In een hand
omdraai is echter het dak te ver
wijderen. Door vier klemmetjes los
te maken, onstaat er een verfris
send gat. Eén foutje is echter bij
de constructie gemaakt. Wordt de
achterbank neergeklapt om
x rats te maken voor het losse
dak, dan blijkt het dak een paar
centimeter te lang. Daarom zal de
Frontera-rijder een goede weers-
voorspeller moeten zijn. Naast het
dak kunnen ook de zijruiten mak
kelijk worden verwijderd, terwijl
na enig schroeven binnen een
paar minuten ook de achterruit
kan worden thuisgelaten. De ”««’•-
passagiers kunnen tot sL
sunroof losmaken. De Frontera
wordt op deze manier een luch
tige auto, die vooral in d
veel rijplezier zal bieder
fe-NR 7201
1