PEUGEOT 106 XN Mirakels maatje Introduktieshow Peugeot 106 Historische Citroëns Uitbreiding Auto Noordhoek geopend Eerste Astra in Tilburg AUTOTEST bij Bertens 11 I I SPIJKERS BV Rijnlease )91 - pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 24 oktober 1991 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER vanaf 24 oktober 1991 1991 1990 2-1989 jse 1989 1989 1989 1989 1989 1989 9-1988 1988 1988 12-1988 1987 1987 1986 1985 1985 1984 1983 bij de Peugeot-dealer in Goirle ig ii verkoopt. Parkeerplaatsje Handelbaar is de 106 zonder twij- 13,7 s brac! is de Peugeot-dealer Goirle Dorpsstraat 47 - Tel. 013/34.77.71 T E L E F 0 (MM 4 2 *5 5 3 9 4 4 F A X 0 4 2 5 5 4 0 2 0 HI I V I IE NB E E Promotioneel komt de introductie van de kleine 106 van Peugeot flink op gang. De Belgische krant "De Morgen" werd zelfs eenmalig in een volledig afwijkend formaat gedrukt om een speciale advertentie van Peugeot extra te laten opvallen. In ons land is gekozen voor de leus "Mirakels maatje" wat het jonge en frivole van de auto moet aangeven. Deze reclame-uiting is een aardige op volger voor het "Sterk nummer" waarmee de 205 in de markt werd gezet. Wat betreft de test kozen we voor de XN, de basisversie, echter voorzien van een vijfversnel- lingsbak. Onder grote belangstelling van vrienden, familie, klanten en rela ties werd op donderdag 17 okto ber jl. het ingrijpend verbouwde pand van Seat-dealer Noordhoek aan de Leharstraat op feestelijke wijze geopend. Nadat een reeks marathonlopers van de Noord- hoekring in optocht en vergezeld van enige Seats naar het nieuwe bedrijf waren gelopen, werd de opening om 21.00 uur officieel ver richt door dhr. C. v.d. Nat, direc teur van Pon Car, importeur van het Spaanse merk Seat, wat een onderdeel is van de Volkswagen Groep. In de showroom waren alle huidige Seat-modellen te zien, terwijl in de werkplaats een kun stenaar bezig was een Ibiza te voorzien van vrolijke Olympische tekeningen. Deze grappig beschil derde auto is ook nu nog in de showroom van Noordhoek te be wonderen. Aanstaande zondag 27 oktober organiseert de Traction Avant Club Nederland afdeling Zuid een surprise-rit door het Hart van Bra bant. Een vijftig-tal auto's zal hier aan meedoen. Onder dit aantal ook wagens van de P.A.T.A.N., van een afdeling binnen de Trac tion Club met uitsluitend achter wiel aangedreven Citroëns. De auto's verzamelen zich tussen 10.00 en 10.30 uur bij de Tilburgs Citroën-dealer Bertens aan de Geminiweg. De oudjes, geprodu ceerd tussen 1919 en 1954, zijn daar te bewonderen tot ongeveer 11.30 uur, waarbij op de achter grond levende muziek aanwezig zal zijn. Onder de deelnemers een aantal auto's die hebben meege len wielen met een naafkapje. De bumpers zijn in zwart kunststof uit gevoerd. De grille tussen de kop lampen blijkt geheel gesloten. De luchttoevoer wordt helemaal door de bumper verzorgd. Zie je een 106 recht van voren, dan lijkt ie behoorlijk op de grote 605. Door de typische schuin aflopende ach terlichten, onstaat er een brede opening van de derde deur, wat gemakkelijk is om de redelijke ba gageruimte te beladen. De XN deel bekleed. Aan beide kanten vinden we portierbakken met in- bouwruimte voor speakers en een reep stop waarop de raamslinger is gemonteerd. Voor de rest zien we gelakt metaal. Het is zeer de vraag of een dergelijk karige af werking in deze klasse nog wel daan aan de monsterrit van Istan bul naar Amsterdam. Deze tocht werd in het voorjaar verreden en voerde door zeven landen over een totale afstand van 3650 kilo meter. Na de start van de surprise-rit zijn de auto's tussen 12.00 en 13.00 uur weer te zien bij Hotel-Café-Res- taurant "Het Centrum" in Uden- hout. Daarna voert de tocht langs de mooie binnenwegen en natuur gebieden naar het Vogelpark in Oisterwijk. De caravaan wordt rond 16.00 uur weer bij Bertens Tilburg terugverwacht. Geïnteresseerden zijn van harte welkom om bij Garage Bertens of Café het Centrum te komen kijken. De Franse auto-industrie bleek tij dens de oliecrisis bijzonder sterk. Met een grote keuze uit kleine, zui nige auto's bleken Peugeot, Ci troën, Simca en Renault een enorme overlevingskracht te heb ben. Maar na de vette jaren ko men de magere en eind jaren ze ventig, begin tachtig stonden de twee grote concerns er niet zo rooskleurig voor. Voor Peugeot bracht wederom een kleine auto de redding. Met de 205 gooit het merk negen jaar na de introductie nog steeds hoge ogen in eigen land en ver daar buiten. heeft verder twee buitenspiegels, een afsluitbare tankdop en een wis/was op de achterruit. Be schermende stootstrips konden er echter niet af. Op het moment dat we de portie ren willen openen, komen we een typisch Franse constructie tegen. Bij de Renault 5 van 1972 al bekri tiseerd, komt Peugeot in de 106 weer met de verzonken portier- handgreep. Afgelopen week werd de eerste Opel Astra door Lepelaers Opel geleverd aan Arthur Heurter. Trots nam hij de sleutel van zijn driedeurs GT in ontvangst van verkoper Rob Siemerink. Alhoe wel de Astra pas twee weken op de Nederlandse markt is, gooit de auto hoge ogen. Vooral het eerste weekend, waarin Lepelaers van wege Tilburg Wijnstad ook op zondag geopend was, liep het storm. Dit jaar hoopt importeur General Motors Nederland nog zo'n 8.500 exemplaren op kente ken te zetten. Arthur Heurter was er in ieder geval vroeg bij. dan we van aantal Franse auto's gewend Het instrumentarium van de XN is beperkt tot een snelheidsme ter met dagteller, een paar contro- lelampjes en een brandstofmeter. Op de console zit een ruimte voor radio-inbouw, uitstroomopenin- gen, bediening voor de verwar ming en knoppen waarmee mis- tachterlicht, achterruitverwarming en alarmlicht in werking worden gebracht. Een cigarette-aansteker kon er evenwel niet af. Dat we met het instapmodel te maken hebben, zien we ook aan de portieren. Deze zijn namelijk maar voor een Minder plastic De deuren hebben een behoor lijke lengte, waardoor de instap naar voren gemakkelijk is. Ook achterpassagiers kunnen redelijk makkelijk naar binnen. De stoelen klappen namelijk ver naar voren. Achterin komt de ruimte in de 106 kleiner over in vergelijking met de 205. Het dak is wat lager, terwijl ook de beenruimte krapper is uit gevallen. Toch is het best mogelijk om twee volwassenen op de ach terbank mee te voeren. Voorin is het allemaal wat royaler uitge- Naafkapje De nieuwe 106 valt in hetzelfde segment als de 205 en overlapt zo doende de onderkant van het pro gramma. Op dit moment is de keuze nog beperkt tot een drie deurs model met verschillende motoren en uitrustingsniveau's. Vooral als je de 106 naast 205 zet, oogt de nieuweling breder en kor ter en ziet er toch wel wat moder ner uit. Het is logisch dat Peugeot wat algehele uitstraling betreft gekozen heeft voor de "look" van de 205 met hier en daar wat de tails van de Renault Clio, de grootste concurrent in eigen lapd. Het geheel is zondermeer ge- slaagd, maar echt vernieuwend kunnen we de 106 niet noemen. Aan de basis van het programma staat de XN. Dit vrolijke instap- pertje heeft leuk gestyleerde sta- fel. Er is bijna altijd wel een par keerplaatsje voor 'm te vinden, terwijl het uitzicht rondom goed is. De dode hoeken achterin zijn klei ner als bij de 205. Een Franse auto heeft nog steeds de naam zuinig te zijn en dat wordt ook iedere keer in een test weer bewezen. Als aan de 106 XN flink getrokken wordt scoort de auto met een gemiddelde van 1 op 13,5 nog altijd prima. Wie rustig aan doet, moet makkelijk 1 op 15 kunnen halen. Het programma omvat bij aan vang zes verschillende mogelijk heden. De basis XN met 4-bak kost f.20.295,= terwijl de auto met een overbrenging extra f.20.795, moet opleveren. De completere XR kost f.22.800,= terwijl de sportie ver uitgedoste XT voor f.24.800,= in de prijslijst staat. De XT is er ook als 1.4 voor f.26.500,=De sportieve top wordt op dit moment gevormd door de XSi met 95 pk multipoint injectiemotor voor f.31.100,=. De Peugeot 106 is wederom een slim gebouwd autootje. Als XN komt ie echter wat kaal over, ter wijl prijstechnisch gezien de iets grotere 205 op hetzelfde niveau ligt. Het is in ieder geval aardig dat Peugeot zijn klanten de keus laat. In mijn geval zou ik er graag nog een nachtje over willen sla pen. Technische gegevens: Merk en type: Peugeot 106 XN (5- bak) Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1124 cc Boring x slag: 72 x 69 mm Vermogen: 60 pk bij 6200 tr/min Koppel: 87,5 Nm bij 3800 tr/min Prestaties: topsnelheid 165 km/u acceleratie 0-100 in 13,7 sec. Afmetingen: lengte 3,56 meter, breedte 1,58 meter Gewicht: 780 kg Verbruik: bij 90 km/u 5,1 liter/100 km bij 120 km/u 6,7 liter/100 km stadsverkeer 7,4 liter/100 km Prijs: f.20.795,= Peugeot-eigenschap. Standaard heeft de 106 XN een 4-bak, die volgens gegevens van de fabri kant zuiniger voor de dag komt dan de tegen meerprijs geleverde bak met 5 overbrengingen. Echter voor wie veel op de snelweg zit is deze 5-bak een must, al is het al leen al om het geluidsniveau bij 120 km/u wat te beperken. De bediening van de 106 gaat bij zonder licht. In het rijden is de 106 een typisch Franse auto, die een behoorlijk comfortniveau biedt. De XN moet het echter zowel voor- als achter zonder stabilisatorstangen doen. Dit zorgt voor behoorlijk overhel len in bochten, terwijl de voorkant bijvoorbeeld op oneffenheden wat springerig is. Óverigens wordt die stabilisator aan de voorkant vanaf het tweede niveau standaard ge leverd en is er op de XT en XSi ook achter één toegevoegd. voerd. Voor lange mensen gaat de bestuurdersstoel echter niet ver genoeg naar achter. Hoofdruimte is voldoende, terwijl de plaats die aan benen wordt gegeven rede lijk is. Bij een kleine auto als de 106 komende de wielkasten altijd naar binnen, wat de ruimte voor het linker been naast het koppe- lingspedaal beperkt. Het dashboard is zeer verzorgd en Stabilisator 7n, Xi v°°™ ”ml d' b«k“d«1124 hS S LSXSSm SSS motor van 60 pk. uiteraard voor- zijn. Het instrumentarium van de VNzien van monopoint injectie en een geregelde driewegkatalysator. De 780 kg wegende 106 XN kan hier behoorlijk mee uit de voeten. Een top van 165 km/u is mogelijk, ter wijl het sprintje van 0 tot 100 in seconden kan worden vol- cht. Ook in tussenacceleraties a 106 een vlot karretje. Echter in de hogere toerenregionen kun nen we hem niet echt stil noemen. Aan de vlotte krachtbron zit een fantastische versnellingsbak ge koppeld die zich bijzonder licht en direkt laat bedienen, een typische

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23