PEUGEOT
106 XN
Mirakels maatje
Introduktieshow
Peugeot 106
Historische Citroëns
Uitbreiding Auto
Noordhoek geopend
Eerste
Astra
in Tilburg
AUTOTEST
bij Bertens
11 I I
SPIJKERS BV
Rijnlease
)91 - pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 24 oktober 1991 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
vanaf 24 oktober
1991
1991
1990
2-1989
jse
1989
1989
1989
1989
1989
1989
9-1988
1988
1988
12-1988
1987
1987
1986
1985
1985
1984
1983
bij de
Peugeot-dealer
in Goirle
ig ii
verkoopt.
Parkeerplaatsje
Handelbaar is de 106 zonder twij-
13,7 s
brac!
is de
Peugeot-dealer Goirle
Dorpsstraat 47 - Tel. 013/34.77.71
T E L E F 0 (MM 4 2 *5 5 3 9 4 4
F A X 0 4 2 5 5 4 0 2 0 HI I V I IE NB E E
Promotioneel komt de introductie van de kleine 106 van
Peugeot flink op gang. De Belgische krant "De Morgen"
werd zelfs eenmalig in een volledig afwijkend formaat
gedrukt om een speciale advertentie van Peugeot extra
te laten opvallen. In ons land is gekozen voor de leus
"Mirakels maatje" wat het jonge en frivole van de auto
moet aangeven. Deze reclame-uiting is een aardige op
volger voor het "Sterk nummer" waarmee de 205 in de
markt werd gezet. Wat betreft de test kozen we voor de
XN, de basisversie, echter voorzien van een vijfversnel-
lingsbak.
Onder grote belangstelling van
vrienden, familie, klanten en rela
ties werd op donderdag 17 okto
ber jl. het ingrijpend verbouwde
pand van Seat-dealer Noordhoek
aan de Leharstraat op feestelijke
wijze geopend. Nadat een reeks
marathonlopers van de Noord-
hoekring in optocht en vergezeld
van enige Seats naar het nieuwe
bedrijf waren gelopen, werd de
opening om 21.00 uur officieel ver
richt door dhr. C. v.d. Nat, direc
teur van Pon Car, importeur van
het Spaanse merk Seat, wat een
onderdeel is van de Volkswagen
Groep. In de showroom waren
alle huidige Seat-modellen te zien,
terwijl in de werkplaats een kun
stenaar bezig was een Ibiza te
voorzien van vrolijke Olympische
tekeningen. Deze grappig beschil
derde auto is ook nu nog in de
showroom van Noordhoek te be
wonderen.
Aanstaande zondag 27 oktober
organiseert de Traction Avant
Club Nederland afdeling Zuid een
surprise-rit door het Hart van Bra
bant. Een vijftig-tal auto's zal hier
aan meedoen. Onder dit aantal
ook wagens van de P.A.T.A.N.,
van een afdeling binnen de Trac
tion Club met uitsluitend achter
wiel aangedreven Citroëns. De
auto's verzamelen zich tussen
10.00 en 10.30 uur bij de Tilburgs
Citroën-dealer Bertens aan de
Geminiweg. De oudjes, geprodu
ceerd tussen 1919 en 1954, zijn
daar te bewonderen tot ongeveer
11.30 uur, waarbij op de achter
grond levende muziek aanwezig
zal zijn. Onder de deelnemers een
aantal auto's die hebben meege
len wielen met een naafkapje. De
bumpers zijn in zwart kunststof uit
gevoerd. De grille tussen de kop
lampen blijkt geheel gesloten. De
luchttoevoer wordt helemaal door
de bumper verzorgd. Zie je een
106 recht van voren, dan lijkt ie
behoorlijk op de grote 605. Door
de typische schuin aflopende ach
terlichten, onstaat er een brede
opening van de derde deur, wat
gemakkelijk is om de redelijke ba
gageruimte te beladen. De XN
deel bekleed. Aan beide kanten
vinden we portierbakken met in-
bouwruimte voor speakers en een
reep stop waarop de raamslinger
is gemonteerd. Voor de rest zien
we gelakt metaal. Het is zeer de
vraag of een dergelijk karige af
werking in deze klasse nog wel
daan aan de monsterrit van Istan
bul naar Amsterdam. Deze tocht
werd in het voorjaar verreden en
voerde door zeven landen over
een totale afstand van 3650 kilo
meter.
Na de start van de surprise-rit zijn
de auto's tussen 12.00 en 13.00 uur
weer te zien bij Hotel-Café-Res-
taurant "Het Centrum" in Uden-
hout. Daarna voert de tocht langs
de mooie binnenwegen en natuur
gebieden naar het Vogelpark in
Oisterwijk. De caravaan wordt
rond 16.00 uur weer bij Bertens
Tilburg terugverwacht.
Geïnteresseerden zijn van harte
welkom om bij Garage Bertens of
Café het Centrum te komen kijken.
De Franse auto-industrie bleek tij
dens de oliecrisis bijzonder sterk.
Met een grote keuze uit kleine, zui
nige auto's bleken Peugeot, Ci
troën, Simca en Renault een
enorme overlevingskracht te heb
ben. Maar na de vette jaren ko
men de magere en eind jaren ze
ventig, begin tachtig stonden de
twee grote concerns er niet zo
rooskleurig voor. Voor Peugeot
bracht wederom een kleine auto
de redding. Met de 205 gooit het
merk negen jaar na de introductie
nog steeds hoge ogen in eigen
land en ver daar buiten.
heeft verder twee buitenspiegels,
een afsluitbare tankdop en een
wis/was op de achterruit. Be
schermende stootstrips konden er
echter niet af.
Op het moment dat we de portie
ren willen openen, komen we een
typisch Franse constructie tegen.
Bij de Renault 5 van 1972 al bekri
tiseerd, komt Peugeot in de 106
weer met de verzonken portier-
handgreep.
Afgelopen week werd de eerste
Opel Astra door Lepelaers Opel
geleverd aan Arthur Heurter.
Trots nam hij de sleutel van zijn
driedeurs GT in ontvangst van
verkoper Rob Siemerink. Alhoe
wel de Astra pas twee weken op
de Nederlandse markt is, gooit de
auto hoge ogen. Vooral het eerste
weekend, waarin Lepelaers van
wege Tilburg Wijnstad ook op
zondag geopend was, liep het
storm. Dit jaar hoopt importeur
General Motors Nederland nog
zo'n 8.500 exemplaren op kente
ken te zetten. Arthur Heurter was
er in ieder geval vroeg bij.
dan we van
aantal Franse auto's gewend
Het instrumentarium van de
XN is beperkt tot een snelheidsme
ter met dagteller, een paar contro-
lelampjes en een brandstofmeter.
Op de console zit een ruimte voor
radio-inbouw, uitstroomopenin-
gen, bediening voor de verwar
ming en knoppen waarmee mis-
tachterlicht, achterruitverwarming
en alarmlicht in werking worden
gebracht. Een cigarette-aansteker
kon er evenwel niet af. Dat we met
het instapmodel te maken hebben,
zien we ook aan de portieren.
Deze zijn namelijk maar voor een
Minder plastic
De deuren hebben een behoor
lijke lengte, waardoor de instap
naar voren gemakkelijk is. Ook
achterpassagiers kunnen redelijk
makkelijk naar binnen. De stoelen
klappen namelijk ver naar voren.
Achterin komt de ruimte in de 106
kleiner over in vergelijking met de
205. Het dak is wat lager, terwijl
ook de beenruimte krapper is uit
gevallen. Toch is het best mogelijk
om twee volwassenen op de ach
terbank mee te voeren. Voorin is
het allemaal wat royaler uitge-
Naafkapje
De nieuwe 106 valt in hetzelfde
segment als de 205 en overlapt zo
doende de onderkant van het pro
gramma. Op dit moment is de
keuze nog beperkt tot een drie
deurs model met verschillende
motoren en uitrustingsniveau's.
Vooral als je de 106 naast 205 zet,
oogt de nieuweling breder en kor
ter en ziet er toch wel wat moder
ner uit. Het is logisch dat Peugeot
wat algehele uitstraling betreft
gekozen heeft voor de "look" van
de 205 met hier en daar wat de
tails van de Renault Clio, de
grootste concurrent in eigen lapd.
Het geheel is zondermeer ge-
slaagd, maar echt vernieuwend
kunnen we de 106 niet noemen.
Aan de basis van het programma
staat de XN. Dit vrolijke instap-
pertje heeft leuk gestyleerde sta-
fel. Er is bijna altijd wel een par
keerplaatsje voor 'm te vinden,
terwijl het uitzicht rondom goed is.
De dode hoeken achterin zijn klei
ner als bij de 205.
Een Franse auto heeft nog steeds
de naam zuinig te zijn en dat
wordt ook iedere keer in een test
weer bewezen. Als aan de 106 XN
flink getrokken wordt scoort de
auto met een gemiddelde van 1 op
13,5 nog altijd prima. Wie rustig
aan doet, moet makkelijk 1 op 15
kunnen halen.
Het programma omvat bij aan
vang zes verschillende mogelijk
heden. De basis XN met 4-bak
kost f.20.295,= terwijl de auto met
een overbrenging extra f.20.795,
moet opleveren. De completere XR
kost f.22.800,= terwijl de sportie
ver uitgedoste XT voor f.24.800,=
in de prijslijst staat. De XT is er
ook als 1.4 voor f.26.500,=De
sportieve top wordt op dit moment
gevormd door de XSi met 95 pk
multipoint injectiemotor voor
f.31.100,=.
De Peugeot 106 is wederom een
slim gebouwd autootje. Als XN
komt ie echter wat kaal over, ter
wijl prijstechnisch gezien de iets
grotere 205 op hetzelfde niveau
ligt. Het is in ieder geval aardig
dat Peugeot zijn klanten de keus
laat. In mijn geval zou ik er graag
nog een nachtje over willen sla
pen.
Technische gegevens:
Merk en type: Peugeot 106 XN (5-
bak)
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1124 cc
Boring x slag: 72 x 69 mm
Vermogen: 60 pk bij 6200 tr/min
Koppel: 87,5 Nm bij 3800 tr/min
Prestaties: topsnelheid 165 km/u
acceleratie 0-100 in 13,7 sec.
Afmetingen: lengte 3,56 meter,
breedte 1,58 meter
Gewicht: 780 kg
Verbruik: bij 90 km/u 5,1 liter/100
km
bij 120 km/u 6,7 liter/100 km
stadsverkeer 7,4 liter/100 km
Prijs: f.20.795,=
Peugeot-eigenschap. Standaard
heeft de 106 XN een 4-bak, die
volgens gegevens van de fabri
kant zuiniger voor de dag komt
dan de tegen meerprijs geleverde
bak met 5 overbrengingen. Echter
voor wie veel op de snelweg zit is
deze 5-bak een must, al is het al
leen al om het geluidsniveau bij
120 km/u wat te beperken.
De bediening van de 106 gaat bij
zonder licht.
In het rijden is de 106 een typisch
Franse auto, die een behoorlijk
comfortniveau biedt. De XN moet
het echter zowel voor- als achter
zonder stabilisatorstangen doen.
Dit zorgt voor behoorlijk overhel
len in bochten, terwijl de voorkant
bijvoorbeeld op oneffenheden wat
springerig is. Óverigens wordt die
stabilisator aan de voorkant vanaf
het tweede niveau standaard ge
leverd en is er op de XT en XSi
ook achter één toegevoegd.
voerd. Voor lange mensen gaat
de bestuurdersstoel echter niet ver
genoeg naar achter. Hoofdruimte
is voldoende, terwijl de plaats die
aan benen wordt gegeven rede
lijk is. Bij een kleine auto als de
106 komende de wielkasten altijd
naar binnen, wat de ruimte voor
het linker been naast het koppe-
lingspedaal beperkt.
Het dashboard is zeer verzorgd en Stabilisator
7n, Xi v°°™ ”ml d' b«k“d«1124
hS S LSXSSm SSS motor van 60 pk. uiteraard voor-
zijn. Het instrumentarium van de
VNzien van monopoint injectie en een
geregelde driewegkatalysator. De
780 kg wegende 106 XN kan hier
behoorlijk mee uit de voeten. Een
top van 165 km/u is mogelijk, ter
wijl het sprintje van 0 tot 100 in
seconden kan worden vol-
cht. Ook in tussenacceleraties
a 106 een vlot karretje. Echter
in de hogere toerenregionen kun
nen we hem niet echt stil noemen.
Aan de vlotte krachtbron zit een
fantastische versnellingsbak ge
koppeld die zich bijzonder licht en
direkt laat bedienen, een typische