HONDA CIVIC WE UBI SHI NIEUWE BESTELWAGENS VAN OPEL l nieuw: MITS COLT O uit Van binnen I Ten onrechte Oplage94.600 ex. colaas mhuis RIJ-IMPRESSIE >er 1991 - pagina 20 Donderdag 24 oktober 1991 de" Lees verder pagina 7 dit Tony Vos oners io. ;mon- ng creëren o.a.: Pag. 7 Pag. 7 Pag. 3 Lees verder in dit nummer Autotest: Peugeot 106 XN Rij-impressie: Opel Frontera Frisse wind bij Autocentrum Collaris Polen verkoopt FSM aan Fiat ding is gte eeghuis. STERSTEDE'j iatie zien ig een treden. ichtballon (=kabelen). Jaargang 3 Nummer 41 wbouw- ining licapten s wiel- Uiter- jrt, de inservice- le als de part- :n uit Goirle :ren kennen. men ™g> I jrodukt- in de jeving en relatief j< auto kiest vanwege zijn vlotte sty ling, fun en rijplezier. Het gaat in de meeste gevallen om een- of tweepersoonshuishoudens, zodat de ruimte voorin erg belangrijk is. De koper van een sedan is wat De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier U.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Maastricht - Binnen twintig jaar tijd presenteert Honda haar vijfde generatie Civic. Een auto die in zijn klasse altijd een voortrekkersrol heeft gespeeld op het gebied van techniek, prestaties en milieu. We kennen al weer enkele jaren de Civic in verschillende verschijningsvor men. De huidige Shuttle en CRX blijven op het pro gramma, terwijl de hatchback en sedan compleet nieuw van de tekentafel zijn gekomen. We reden beide varianten met de 125 pk sterke VTEC motor. trale vergrendeling, een dakre- ling en een beschermnet voor de bagage-ruimte. Tot slot heeft ook de Omega Van enkele kleine wijzigingen onder gaan. Standaard is voortaan ge tint glas en een radio-inbouwset met dakantenne en 6 speakers. Het prijsverschil van de turbodie- selmotor ten opzichte van de ge wone versie is teruggebracht tot f.4.400inclusief BTW. gen en de krachtbron ook extreem wicht van 1030 kg haalt de Cii zuinig wordt. sedan een top van 195 km/u e We reden zowel de sedan als hatchback met de 1.6 SOHC VTEC motor met 125 pk bij 6500 tr/min. Ondanks dezelfde motor zijn de karaktertrekken van beide auto's volledig verschillend. De sedan is een redelijk vlotte auto, die met zijn lengte van 4,40 meter een klasse is gegroeid en nu moet met auto's als de - ageot 405, Nissan Primera en Opel Vectra. Met een soepel scha kelende vijfbak en een totaalge- Eigenlijk gelijk met de introductie van de Astra Stationwagon, brengt Opel ook een 5-deurs ge blindeerde bestelwagen. Het uit rustingsniveau komt uiteraard vol ledig met die van de personen auto overeen. Daarnaast heeft de Astra Van standaard handbe diende niveauregeling en is tegen meerprijs leverbaar met ABS, stuurbekrachtiging, getint glas, elektrisch bediende zijruiten, cen- De Poolse regering heeft be sloten de Poolse autofabriek FSM te privatiseren en een meerderheidsbelang aan de Fiat-groep te verkopen. Het afstoten van het belang aan Fiat lag het meest voor de hand, aangezien beide lange tijd met elkaar samen werken. Zo zou volgens een bestaand contract FSM volgend jaar in licentie opvolger van de Fiat 126 in Polen gaan vervaardi gen Het zou daarbij om 200.000 stuks per jaar gaan. (Bron: Rai) weer in de nieuweling terug te vinden zijn. Nieuw is een 1.6 liter 16- klepper van 113 pk om het gat tussen deze twee op te vullen. Alle motoren (ook de 1.3) krijgen ECI- MULTI brandstofinspuiting. Stan- daard is een vijfbak met een nog gel soepelere schakeling, terwijl de De 1.6 ook met een viertrapsautomaat kan worden besteld. Voor vinden we McPherson veerpoten gecom bineerd met een subframe, terwijl achter een multilink ophanging is toegepast. Vanaf de 1.6 wordt voor een torsiestabilisator gei teerd, terwijl een dergelijke voor ziening bij de 1.8 ook achter te vinden is. Natuurlijk heeft veiligheid grote aandacht gekregen. Er is hierbij ook gekeken naar brandpreven tie. De brandstoftank is voor de achteras te vinden, terwijl de be kleding van het interieur van brandvertragend materiaal is. De nieuwe Colt zal in het eerste kwartaal van 1992 de oversteek naar Europa maken. Dan pas zul len specifieke uitrustingen en prij zen I Op de Tokyo Motorshow die op moment gaande is, staat op de stand van Mitsubishi een volledig nieuwe generatie Colt. Een auto die weer duidelijk moderner is dan het huidige model en daarom beter zal aansluiten bij de wensen van de moderne klant. De nieuwe Colt moet een jong publiek aan spreken, op zoek naar 'fun to dri ve'. De auto heeft een afgeronde carrosserie. Ten opzichte van het bestaande model is de lengte ge- lijk gebleven, maar nam de wiel basis met 5,5 centimeter toe. aard verhoogt dit het comfoi maar zorgt bovendien voor een grotere binnenruimte. Daarnaast zijn de voorstoelen 2 centimeter verder verstelbaar, voor een nog betere zit. De totale breedte nam toe, wat vooral te merken is aan de grotere schouderruimte. Daar naast is ook de bagageruimte in omvang toegenomen tot 240 liter. Het motorenprogramma is een mengelmoes van oud en nieuw. De vertrouwde 1.3 liter 12-klepper (75 pk) en sportieve 1.8 liter 16 kleppen DOHC (140 pk) zullen Bij de ontwikkeling van de twee nieuwe Civic-modellen is zeer na drukkelijk gekeken naar de twee verschillende doelgroepen. Er is zelfs sterk gedacht om de sedan een andere naam te geven. De driedeurs is vooral geliefd bij een Jivic rn/uen trekt in 8,8 seconden van 0 tot 100. Voor beide varianten met deze motor geldt echter dat het hoge vermogen pas bovenin wordt be- reikt. Ook dan pas doet VTEC zijn werk. Echt snel rijden kan dus al leen als extreem ver in de versnel lingen wordt doorgetrokken, en dan komt de auto wat zenuwach tig over. Maar ook bij lagere toe ren is de Civic sedan een prettige gezinsauto die heel behoorlijk vooruit wil. Het 1992 modellenprogramma van Opel omVat behoorlijk wat nieuwe bestelauto's. Zo zal het programma worden uitgebreid met de Frontera en Campo-pick- up, terwijl ook de Astra op grijs kenteken wordt gepresenteerd. Alle bestelauto's die zijn afgeleid van een personenauto worden standaard geleverd met een gere- jelde driewegkatalysator. -e Corsa wordt in een nieuwe Plus-versie gepresenteerd met on der andere beschermlijsten op de flanken, klok en aansteker, van binnenuit verstelbare spiegels, waarschuwing voor vergeten ver lichting, verlichting in het dash boardkastje en een interval op de ruitewissers. Het Plus-pakket kost slechts f.250, inclusief BTW. Aan de Corsa Van serie is de 1.2i ben zinemotor met katalysator toege voegd. De naam Kadett is uit het Opel- programma volledig verdwenen. Daarom staat op de prijslijst nu de Opel Combo onder andere met 1.4i en 1.6i katalysator motoren. Het Plus-pakket van f.415,= be staat hier uit een klok, aansteker, achterruitverwarming, in hoogte specifieke uitrustingen en prij- verstelbare bestuurdersstoel en i bekend worden gemaakt. beschermstrips op de flanken. ouder en heeft over het algemeen een gezin. Ten opzichte van het vorige model is de wielbasis maar liefst 12 centimeter langer. Deze jonge kopersgroep die de e^a ruimte. ‘en goede van }st vanwege zijn vlotte sty- alle Passagiers terwijl ook de ba- i en riinlezier. Het aaat in gageruimte met werd vergeten. Beide auto s zijn vooral van bin nen uit ontwikkeld. Kleptiming Alle Civics hebben 16-kleps moto ren, waarvan zelfs een drietal voorzien is van VTEC. VTEC staat voor variable klephoogte en -ti ming wat tegelijk zorgt voor een gunstiger brandstofverbruik en hogere prestaties. De drie VTEC- motoren hebben verschillende werkingsprincipes. Bovenaan het programma staat de 160 pk va riant, waarbij het VTEC-systeem rond de 5000 tr/min in werking treedt. Bij deze krachtbron zijn zo wel de timing en hoogte van de in- en uitlaatkleppen variabel. Nieuw is een 1.6 VTEC van 125 pk, waar bij alleen de inlaatkleppen kun nen worden gevarieerd. Volledig nieuw is de VTEC-E met 1.5 liter inhoud. Ook hier werkt VTEC al leen op de inlaatkleppen. Bij iedere cylinder gaat één klep vol ledig open, terwijl het tweede ex emplaar slechts een fractie wordt geheven. Vanaf de 2500/3000 toe ren echter wordt de bediening van de eerste klep gekoppeld aan de tweede en gaan beide kleppen “ie met ZM1 even ver open. Dit systeem zorgt een ^a£ bij lage toeren voor een betere concurreren i werveling in de verbrandings- Peugeot ^05, ruimte, waardoor een meer effi ciënte verbranding wordt verkre- Het was bijna te voorspellen dat naar aanleiding van het artikel over de nieuwe ver keersregels een aantal reak- ties zouden komen van men- sen die beweerden dat er fou ten waren gemaakt. De meest serieuze reaktie kwam van de politie en gaat over de voor rang bij stoplichten voor voor- rangsvoertuigen (politie, brandweer, ambulance). In het artikel staat vermeldt dat bij groen ligt aan deze voor tuigen geen voorrang gege ven hoeft te worden. Voor rang voor een politie-auto of brandweerwagen is een re gel. Een verkeerslicht is een teken en tekens gaan boven regels, maar daar zijn we niet mee klaar. Het Verkeersinsti- tuut van de Politie werd zelfs ingeschakeld om uiteindelijk helderheid te geven. Alle re gels en tekens treden buiten werking voor voorrangsvoer- tuigen als de benodigde sig nalen worden gevoerd. Een verandering is echter wel, dat bij een ongeluk tussen een voerrangsvoertuig en een 'gewone' weggebruiker, de politie, brandweer of ambu lance niet zondermeer 'on schuldig' is. Ook bestuurders van deze voertuigen moeten de verkeersveiligheid in acht nemen. Maar in tegenstelling tot wat we eerder hebben ver meld, heeft een politie-auto, brandweer en ambulance met optische geluidssignalen altijd voorrang. Een kleine toevoeging moet gemaakt worden met betrek king tot de doorgetrokken streep, waarvan het artikel vermeldt dat linksaf slaan over de streep toegestaan is. Dit is alleen toegestaan als deze doorgetrokken streep is getrokken op het midden van een éénrichtingsweg. Met dank aan rijschool Dulos voor deze toevoeging. De auto-industrie doet er keurig aan mee om bepaalde onwaar heden in stand te houden. In ge sprekken met echte techneuten blijken dan sommige constructies juist de tegengestelde werking te hebben, dan door de fabrikant in reclame- uitingen wordt be weerd. Zo kunnen we bijvoor beeld discussiëren over het nut van een vijfde versnelling. In veel gevallen wordt die extra overbrenging als overdrive ge monteerd en zorgt voor een lager toerental bij hogere snelheden en dat zou een lager verbruik moeten geven. In een aantal spe cifieke gevallen is dat helemaal niet waar. Zo blijkt bijvoorbeeld de Peugeot 106 XN met vierbak bij alle snelheden zuiniger dan zijn duurdere broertje met vijf bak. Eigenlijk is het enige aan- koop-argument voor die extra versnelling het lagere geluidsni veau, door een lager motortoe- rental. Toch roept vrijwel de hele Nederlandse autopers (inclusief mijzelf) dat het schandalig is dat het basismodel van de nieuwe VW Golf met een vierbak wordt uitgerust. De importeur heeft hierdoor nu besloten ook de 1.4 CL in ons land standaard met vijfbak te gaan leveren. Daarnaast praten wij onszelf als Europeanen een minderwaar digheidscomplex aan ten op zichte van het almachtige Japan. Inderdaad heeft het land van de rijzende zon ons de laatste tien jaar volledig voorbij gestreefd. Na lange tijd van na-apen geeft Japan voor een deel te toon aan. Het duurde even voordat de in geslapen Europese auto-indus- trie werd wakker geschud, zodat de achterstand nu pas wordt in gelopen. Maar op sommige pun ten doen we het nog niet zo slecht. Uit onderzoek van de HTS Autotechniek in Apeldoorn is bij vergelijk van zo’n veertig veel verkochte auto's gebleken dat moderne Europese motoren meestal zuiniger en schoner blij ken, dan hun Japanse tegenstre vers. En dat terwijl in Europa nog maar weinig gebruik wordt ge maakt van meer-kleppen- tech niek en armmengselmotoren. Meer kleppen zorgt voornamelijk voor meer vermogen, terwijl een zogenaamde Lean Bum motor boven zo'n 2500 tr/min al zijn nut verliest. Ik geloof zelf meer in een golfbeweging, zodat ook Europa wat betreft auto-industrie weer wat vette jaren tegemoet mag zien... Ondanks de: aktei u c aj! ïdig verse! io een redelijk t zijn lengte van isse is gegroeid met Voorrangs- voertuigen altijd voorrang

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 21