HONDA CIVIC
WE
UBI
SHI
NIEUWE BESTELWAGENS
VAN OPEL
l
nieuw:
MITS
COLT
O
uit
Van
binnen
I
Ten
onrechte
Oplage94.600 ex.
colaas
mhuis
RIJ-IMPRESSIE
>er 1991 - pagina 20
Donderdag 24 oktober 1991
de"
Lees verder pagina 7
dit
Tony Vos
oners
io.
;mon-
ng creëren
o.a.:
Pag. 7
Pag. 7
Pag. 3
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Peugeot 106 XN
Rij-impressie:
Opel Frontera
Frisse wind bij
Autocentrum
Collaris
Polen verkoopt
FSM aan Fiat
ding is
gte
eeghuis.
STERSTEDE'j
iatie
zien
ig een
treden.
ichtballon
(=kabelen).
Jaargang 3
Nummer 41
wbouw-
ining
licapten
s wiel-
Uiter-
jrt,
de inservice-
le als de part-
:n uit Goirle
:ren kennen.
men
™g> I
jrodukt-
in de
jeving en
relatief j<
auto kiest vanwege zijn vlotte sty
ling, fun en rijplezier. Het gaat in
de meeste gevallen om een- of
tweepersoonshuishoudens, zodat
de ruimte voorin erg belangrijk is.
De koper van een sedan is wat
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
U.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Maastricht - Binnen twintig jaar tijd presenteert Honda
haar vijfde generatie Civic. Een auto die in zijn klasse
altijd een voortrekkersrol heeft gespeeld op het gebied
van techniek, prestaties en milieu. We kennen al weer
enkele jaren de Civic in verschillende verschijningsvor
men. De huidige Shuttle en CRX blijven op het pro
gramma, terwijl de hatchback en sedan compleet
nieuw van de tekentafel zijn gekomen. We reden beide
varianten met de 125 pk sterke VTEC motor.
trale vergrendeling, een dakre-
ling en een beschermnet voor de
bagage-ruimte.
Tot slot heeft ook de Omega Van
enkele kleine wijzigingen onder
gaan. Standaard is voortaan ge
tint glas en een radio-inbouwset
met dakantenne en 6 speakers.
Het prijsverschil van de turbodie-
selmotor ten opzichte van de ge
wone versie is teruggebracht tot
f.4.400inclusief BTW.
gen en de krachtbron ook extreem wicht van 1030 kg haalt de Cii
zuinig wordt. sedan een top van 195 km/u e
We reden zowel de sedan als
hatchback met de 1.6 SOHC
VTEC motor met 125 pk bij 6500
tr/min. Ondanks dezelfde motor
zijn de karaktertrekken van beide
auto's volledig verschillend. De
sedan is een redelijk vlotte auto,
die met zijn lengte van 4,40 meter
een klasse is gegroeid en nu moet
met auto's als de
- ageot 405, Nissan Primera en
Opel Vectra. Met een soepel scha
kelende vijfbak en een totaalge-
Eigenlijk gelijk met de introductie
van de Astra Stationwagon,
brengt Opel ook een 5-deurs ge
blindeerde bestelwagen. Het uit
rustingsniveau komt uiteraard vol
ledig met die van de personen
auto overeen. Daarnaast heeft de
Astra Van standaard handbe
diende niveauregeling en is tegen
meerprijs leverbaar met ABS,
stuurbekrachtiging, getint glas,
elektrisch bediende zijruiten, cen-
De Poolse regering heeft be
sloten de Poolse autofabriek
FSM te privatiseren en een
meerderheidsbelang aan de
Fiat-groep te verkopen. Het
afstoten van het belang aan
Fiat lag het meest voor de
hand, aangezien beide lange
tijd met elkaar samen werken.
Zo zou volgens een bestaand
contract FSM volgend jaar in
licentie opvolger van de Fiat
126 in Polen gaan vervaardi
gen Het zou daarbij om
200.000 stuks per jaar gaan.
(Bron: Rai)
weer in de nieuweling terug te
vinden zijn. Nieuw is een 1.6 liter
16- klepper van 113 pk om het gat
tussen deze twee op te vullen. Alle
motoren (ook de 1.3) krijgen ECI-
MULTI brandstofinspuiting. Stan-
daard is een vijfbak met een nog gel
soepelere schakeling, terwijl de De
1.6 ook met een viertrapsautomaat
kan worden besteld. Voor vinden
we McPherson veerpoten gecom
bineerd met een subframe, terwijl
achter een multilink ophanging is
toegepast. Vanaf de 1.6 wordt
voor een torsiestabilisator gei
teerd, terwijl een dergelijke voor
ziening bij de 1.8 ook achter te
vinden is.
Natuurlijk heeft veiligheid grote
aandacht gekregen. Er is hierbij
ook gekeken naar brandpreven
tie. De brandstoftank is voor de
achteras te vinden, terwijl de be
kleding van het interieur van
brandvertragend materiaal is.
De nieuwe Colt zal in het eerste
kwartaal van 1992 de oversteek
naar Europa maken. Dan pas zul
len specifieke uitrustingen en prij
zen I
Op de Tokyo Motorshow die op
moment gaande is, staat op de
stand van Mitsubishi een volledig
nieuwe generatie Colt. Een auto
die weer duidelijk moderner is
dan het huidige model en daarom
beter zal aansluiten bij de wensen
van de moderne klant. De nieuwe
Colt moet een jong publiek aan
spreken, op zoek naar 'fun to dri
ve'. De auto heeft een afgeronde
carrosserie. Ten opzichte van het
bestaande model is de lengte ge-
lijk gebleven, maar nam de wiel
basis met 5,5 centimeter toe.
aard verhoogt dit het comfoi
maar zorgt bovendien voor een
grotere binnenruimte. Daarnaast
zijn de voorstoelen 2 centimeter
verder verstelbaar, voor een nog
betere zit. De totale breedte nam
toe, wat vooral te merken is aan
de grotere schouderruimte. Daar
naast is ook de bagageruimte in
omvang toegenomen tot 240 liter.
Het motorenprogramma is een
mengelmoes van oud en nieuw.
De vertrouwde 1.3 liter 12-klepper
(75 pk) en sportieve 1.8 liter 16
kleppen DOHC (140 pk) zullen
Bij de ontwikkeling van de twee
nieuwe Civic-modellen is zeer na
drukkelijk gekeken naar de twee
verschillende doelgroepen. Er is
zelfs sterk gedacht om de sedan
een andere naam te geven. De
driedeurs is vooral geliefd bij een
Jivic
rn/uen
trekt in 8,8 seconden van 0 tot 100.
Voor beide varianten met deze
motor geldt echter dat het hoge
vermogen pas bovenin wordt be-
reikt. Ook dan pas doet VTEC zijn
werk. Echt snel rijden kan dus al
leen als extreem ver in de versnel
lingen wordt doorgetrokken, en
dan komt de auto wat zenuwach
tig over. Maar ook bij lagere toe
ren is de Civic sedan een prettige
gezinsauto die heel behoorlijk
vooruit wil.
Het 1992 modellenprogramma
van Opel omVat behoorlijk wat
nieuwe bestelauto's. Zo zal het
programma worden uitgebreid
met de Frontera en Campo-pick-
up, terwijl ook de Astra op grijs
kenteken wordt gepresenteerd.
Alle bestelauto's die zijn afgeleid
van een personenauto worden
standaard geleverd met een gere-
jelde driewegkatalysator.
-e Corsa wordt in een nieuwe
Plus-versie gepresenteerd met on
der andere beschermlijsten op de
flanken, klok en aansteker, van
binnenuit verstelbare spiegels,
waarschuwing voor vergeten ver
lichting, verlichting in het dash
boardkastje en een interval op de
ruitewissers. Het Plus-pakket kost
slechts f.250, inclusief BTW. Aan
de Corsa Van serie is de 1.2i ben
zinemotor met katalysator toege
voegd.
De naam Kadett is uit het Opel-
programma volledig verdwenen.
Daarom staat op de prijslijst nu de
Opel Combo onder andere met
1.4i en 1.6i katalysator motoren.
Het Plus-pakket van f.415,= be
staat hier uit een klok, aansteker,
achterruitverwarming, in hoogte
specifieke uitrustingen en prij- verstelbare bestuurdersstoel en
i bekend worden gemaakt. beschermstrips op de flanken.
ouder en heeft over het algemeen
een gezin. Ten opzichte van het
vorige model is de wielbasis maar
liefst 12 centimeter langer. Deze
jonge kopersgroep die de e^a ruimte. ‘en goede van
}st vanwege zijn vlotte sty- alle Passagiers terwijl ook de ba-
i en riinlezier. Het aaat in gageruimte met werd vergeten.
Beide auto s zijn vooral van bin
nen uit ontwikkeld.
Kleptiming
Alle Civics hebben 16-kleps moto
ren, waarvan zelfs een drietal
voorzien is van VTEC. VTEC staat
voor variable klephoogte en -ti
ming wat tegelijk zorgt voor een
gunstiger brandstofverbruik en
hogere prestaties. De drie VTEC-
motoren hebben verschillende
werkingsprincipes. Bovenaan het
programma staat de 160 pk va
riant, waarbij het VTEC-systeem
rond de 5000 tr/min in werking
treedt. Bij deze krachtbron zijn zo
wel de timing en hoogte van de in-
en uitlaatkleppen variabel. Nieuw
is een 1.6 VTEC van 125 pk, waar
bij alleen de inlaatkleppen kun
nen worden gevarieerd. Volledig
nieuw is de VTEC-E met 1.5 liter
inhoud. Ook hier werkt VTEC al
leen op de inlaatkleppen. Bij
iedere cylinder gaat één klep vol
ledig open, terwijl het tweede ex
emplaar slechts een fractie wordt
geheven. Vanaf de 2500/3000 toe
ren echter wordt de bediening
van de eerste klep gekoppeld aan
de tweede en gaan beide kleppen “ie met ZM1
even ver open. Dit systeem zorgt een ^a£
bij lage toeren voor een betere concurreren i
werveling in de verbrandings- Peugeot ^05,
ruimte, waardoor een meer effi
ciënte verbranding wordt verkre-
Het was bijna te voorspellen
dat naar aanleiding van het
artikel over de nieuwe ver
keersregels een aantal reak-
ties zouden komen van men-
sen die beweerden dat er fou
ten waren gemaakt. De meest
serieuze reaktie kwam van de
politie en gaat over de voor
rang bij stoplichten voor voor-
rangsvoertuigen (politie,
brandweer, ambulance). In
het artikel staat vermeldt dat
bij groen ligt aan deze voor
tuigen geen voorrang gege
ven hoeft te worden. Voor
rang voor een politie-auto of
brandweerwagen is een re
gel. Een verkeerslicht is een
teken en tekens gaan boven
regels, maar daar zijn we niet
mee klaar. Het Verkeersinsti-
tuut van de Politie werd zelfs
ingeschakeld om uiteindelijk
helderheid te geven. Alle re
gels en tekens treden buiten
werking voor voorrangsvoer-
tuigen als de benodigde sig
nalen worden gevoerd. Een
verandering is echter wel, dat
bij een ongeluk tussen een
voerrangsvoertuig en een
'gewone' weggebruiker, de
politie, brandweer of ambu
lance niet zondermeer 'on
schuldig' is. Ook bestuurders
van deze voertuigen moeten
de verkeersveiligheid in acht
nemen. Maar in tegenstelling
tot wat we eerder hebben ver
meld, heeft een politie-auto,
brandweer en ambulance
met optische geluidssignalen
altijd voorrang.
Een kleine toevoeging moet
gemaakt worden met betrek
king tot de doorgetrokken
streep, waarvan het artikel
vermeldt dat linksaf slaan
over de streep toegestaan is.
Dit is alleen toegestaan als
deze doorgetrokken streep is
getrokken op het midden van
een éénrichtingsweg. Met
dank aan rijschool Dulos voor
deze toevoeging.
De auto-industrie doet er keurig
aan mee om bepaalde onwaar
heden in stand te houden. In ge
sprekken met echte techneuten
blijken dan sommige constructies
juist de tegengestelde werking te
hebben, dan door de fabrikant in
reclame- uitingen wordt be
weerd. Zo kunnen we bijvoor
beeld discussiëren over het nut
van een vijfde versnelling. In
veel gevallen wordt die extra
overbrenging als overdrive ge
monteerd en zorgt voor een lager
toerental bij hogere snelheden
en dat zou een lager verbruik
moeten geven. In een aantal spe
cifieke gevallen is dat helemaal
niet waar. Zo blijkt bijvoorbeeld
de Peugeot 106 XN met vierbak
bij alle snelheden zuiniger dan
zijn duurdere broertje met vijf
bak. Eigenlijk is het enige aan-
koop-argument voor die extra
versnelling het lagere geluidsni
veau, door een lager motortoe-
rental. Toch roept vrijwel de hele
Nederlandse autopers (inclusief
mijzelf) dat het schandalig is dat
het basismodel van de nieuwe
VW Golf met een vierbak wordt
uitgerust. De importeur heeft
hierdoor nu besloten ook de 1.4
CL in ons land standaard met
vijfbak te gaan leveren.
Daarnaast praten wij onszelf als
Europeanen een minderwaar
digheidscomplex aan ten op
zichte van het almachtige Japan.
Inderdaad heeft het land van de
rijzende zon ons de laatste tien
jaar volledig voorbij gestreefd.
Na lange tijd van na-apen geeft
Japan voor een deel te toon aan.
Het duurde even voordat de in
geslapen Europese auto-indus-
trie werd wakker geschud, zodat
de achterstand nu pas wordt in
gelopen. Maar op sommige pun
ten doen we het nog niet zo
slecht. Uit onderzoek van de HTS
Autotechniek in Apeldoorn is bij
vergelijk van zo’n veertig veel
verkochte auto's gebleken dat
moderne Europese motoren
meestal zuiniger en schoner blij
ken, dan hun Japanse tegenstre
vers. En dat terwijl in Europa nog
maar weinig gebruik wordt ge
maakt van meer-kleppen- tech
niek en armmengselmotoren.
Meer kleppen zorgt voornamelijk
voor meer vermogen, terwijl een
zogenaamde Lean Bum motor
boven zo'n 2500 tr/min al zijn nut
verliest. Ik geloof zelf meer in een
golfbeweging, zodat ook Europa
wat betreft auto-industrie weer
wat vette jaren tegemoet mag
zien...
Ondanks de:
aktei u c aj!
ïdig verse!
io een redelijk
t zijn lengte van
isse is gegroeid
met
Voorrangs-
voertuigen altijd
voorrang