VERKEERSWETGEVING
KRIJGT POSITIEVE INSTELLING
5
It
p
Pp
p
p
ét
N
Nieuw reglement verkeersregels en verkeerstekens
per 1 november van kracht
Belangrijke
verkeersborden
IS
»5 P..J
50cc
P-o a- I
Fs
.V.
S
u
B
R
U
\oj
B
ir 1991 - pagina 10
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 oktober 1991 - pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
;ven
I
Steile helling
2
kracht.
Gevaarlijke daling
Eenrichtingsweg
CÜ.700CC I
LES
Gevaarlijk kruispunt
Inrijden toegestaan
vj. 1989
p.o.a.
Rechts inhalen
4 1991
p.o.a.
Wit randje
Verkeersplein
Keerverbod
Vluchtstrook
06-1987
01-1987
>rd)
prijsd!
SHI COLT
3 km, 04-1988
Ongeval
en
3-355655
Fietsers rechtsaf
F
Uitvaartstoet
Verkeersborden
Gordels
rqunninq-
De huidige verkeersregels stammen uit 1966, de laatste
keer dat het RW (Reglement voor verkeersregels en
■EN
:osten
ONS
02-1984
04-1986
Bord maf
den wor«
gaan
Maximumsnelheid op
een electronisch signa-
leringsbord
Parkeergelegenheid
alleen bestemd voor
vergunninghouders
or
g«
13-355575
Gebod tot het volgen
van één van de rijrich
tingen die op het bord
zijn aangegeven
De regels omtrent het gebruik
van de vluchtstrook zijn gewij
zigd.
de nieuwe ree
,»enweons
jzigingen. Fit
Gevaar (de aard van
het gevaar is aangege
ven op het onderbon
iendelijk,
kundig en
srtrouwd
gezicht kleine,
onbelangrijke wij-
orsorteren bij
We hebben
Parkeergelegenheid al
leen bestemd voor de
voertuigcategorie die op
het bord is aangegeven;
tevens parkeerverbod
voor anderen voertuig-
categorieën
Gebod tot het volgen
van één van de rijrich
tingen die op het bord
zijn aangegeven
Parkeergelegenheid
voor het motor- of
invalidenvoertuig dat
door of t.b.v. het ver
voer van invaliden
wordt gebruikt; tevens
parkeerverbod voor an
dere voertuigen
vj. 1989 28.500,-
Wat de nieuwe regels betreft, be
perken we ons tot de belangrijkste
wijzigingen. Fietsstroken zijn be
stemd voor fietsers, bromfietsers
en bestuurders van een invaliden
voertuig. Tot nu toe kon een der
gelijke strook alleen aan de rech
terzijde van de weg worden aan
gebracht. Het nieuwe RW geeft
nu de mogelijkheid van een der
gelijke strook midden op de weg.
Het parkeren van een voertuig op
een weg die voor voertuigen ver
boden is verklaard, is ook verbo
den. Een wit bord met een rode
rand houdt zodoende ook meteen
een parkeerverbod in.
Belangrijk is de term voetganger
toe te Échten. Ook mensen op rol
schaatsen, skateboards en derge
lijke zijn voetgangers en mogen
alleen gebruik maken van het trot
toir. Alleen als deze ontbreekt
mag men zich op een fietspad be
geven en als ook die mogelijkheid
niet aanwezig is, mag gebruik
worden gemaakt van het wegdek.
Nieuw is echter dat bij ontbreken
van een trottoir of fietspad een
voetganger nu zelf mag bepalen parkeren van invalided
aan welke kant van de weg hij of i» dat voor een invalide
zij loopt.
Veel nieuwe regels lijken niet
nieuw te zijn. Het RW heeft zich
namelijk wat meer aan het ge
bruik aangepast. Zo is het nu wet
telijk toegestaan om als fietser of
bromfietser een andere bestuur
der rechts in te halen. In de prak
tijk werd dit meestal al gedaan,
maar wettelijk was het niet toege
staan. In dezelfde geest vinden
we een bepaling over in- en uit-
voegstroken. Rijdend op derge
lijke stroken mag een bestuurder
op de doorgaande rijbaan rechts
worden ingehaald. Tot nu toe
mocht dit nog niet, maar werd
veelvuldig gedaan.
Gelegenheid bestemd
voor het onmiddellijk
laden en lossen van
goederen; tevens par
keerverbod voor andere
voertuigen
Een regel die vooral gedrag van
fietsers legaliseert, is de mogelijk
heid dat rechtsafslaande fietsers
niet voor geel of rood licht hoeven
te stoppen. Dit geldt overigens ook
voor bromfietsers en invaliden
passa- voertuigen. Deze verkeerslichten
moeten echter wel voorzien zijn
van een tekst "Rechtsaf voor
(brom)fietsers vrij". Is dit bord niet
aanwezig, dan moet ook de fietser
voor rood licht stoppen. Het rode
licht bij een VOP kan worden ver
vangen door een geel knipper
licht. Voetgangers die veihg wil
len oversteken moeten op de knop
drukken om groen op te roepen.
Deze gewijzigde regeling houdt
niet in dat voetgangers bij rood
licht mogen oversteken.
Een doorgetrokken streep op het
midden van de weg is geen ver
bod meer om linksaf te slaan. Is
dit verbod er wel, moet dit anders
worden aangegeven. De zoge
naamde verdrijvingsvlakken
(schuine witte strepen) zijn defin-
tief verboden gebied. Tot 1 no
vember mag er nog overheen
worden gereden, daarna niet
meer. Haaietanden krijgen nu een
zelfstandige betekenis. Als voor
rang moet worden verleend aan
bestuurders op een kruisende
weg zijn deze voorrangsdriehoe-
ken voldoende. Meestal zullen ze
echter worden vergezeld van het
bord "nadering voorrangsweg".
Regelmatig is er onduidelijkheid
over voorrangsvoertuigen bij een
kruising met stoplichten. Voor-
rangsregels gelden niet als ter
plaatse verkeerslichten branden.
Dit betekent dat de bestuurder die
een voorrangsvoertuig (politie,
brandweer) nadert door mag rij
den als groen licht wordt getoond.
De voorrangsplicht bestaat dan
niet.
Een doorgetrokken gele streep
houdt op dit moment een parkeer
verbod in, een regel die tot 1 ja
nuari 1995 wordt gehandhaafd.
Daarna is deze streep gelijk aan
een stopverbod. De gele onder
broken streep geeft een parkeer
verbod weer, zodat tot 1 januari
1995 geen verschil in betekenis is
tussen een gele doorgetrokken en
gele onderbroken streep. Parkeer-
schijfzones zullen worden aange
geven met een blauwe streep. Een
versoepeling met betrekking tot
■'arkeren van invalidevoertuigen,
ilidenparkeer-
jrkaart meer
den die tot nu toe een adviessnel
heid inhielden, zijn een maximum
snelheid. De vierkante borden ter
aanduiding van een voorrangs-
weg of het einde daarvan worden
voorzien van een geel in plaats
van een oranje vlak. Het ronde
blauwe bord met een Grifte peil om
een eenrichtingsweg aan te geven
is vervangen door een vergelijk
baar rechthoekig bord. De tekst
"inrijden toegestaan" wordt ver
vangen door een rechthoekig
bord met twee naar elkaar toe wij
zende pijlen, terwijl ook de ver-
keerszuil voortaan altijd van een
rond blauw bord zal worden voor
zien. Het groene vlakje verliest
zijn betekenis.
Het nieuwe RW probeert zoveel
mogelijk positief naar de wegge
bruiker te zijn. Zo worden de bor
den die een verbod inhouden
links- of rechtsaf te slaan, vervan
gen door een blauw bord met pei
len die de verplichte rij-richting
aangeven. Verder worden alge
meen blauwe parkeerborden in
gevoerd, waarbij een extra sym
bool de betekenis aangeeft. De
tekst taxi, het symbool van een rol
stoel, personenauto en een vracht
auto met steekwagentje (laden en
lossen) kunnen onder andere
voorkomen. Zoveel mogelijk on-
derborden met teksten zullen wor
den vervangen door symbolen.
Om veiligheidsredenen is het in-
haalverbod nu ook van toepas
sing op motorfietsen. Bij een der
gelijk verbod mogen automobilis
ten geen motorfietsen inhalen. Het
bord keerverbod heeft zijn rode
streep verloren. Het niet verplichte
fietspad, dat tot nu toe werd aan
geven door een zwart bord met
witte tekst, wordt vangen door een
vergelijkbaar blauw bord.
plaats geen parkeei
nodig is.
De regeling met betrekking tot het
voeren van groot-licht is vereen
voudigd. Motorvoertuigen mogen
in plaats van dimlicht groot-licht
voeren, maar niet overdag, bij het
tegenkomen van een andere weg
gebruiker en bij het op korte af
stand volgen van een ander voer
tuig.
Ook een detailwijziging met be
trekking tot het volgen van een
autosnelweg. Dit type weg mag
worden gebruikt door voertuigen
waarmee mee ten minste 80 kïn/u
mag worden gereden. Voorheen
was dat 70 km/u voor motorvoer
tuigen en 60 km/u voor vrachtau
to's en bussen.
Een verandering die voor discus
sie vatbaar is, betreft de status
van de vluchtstrook. Deze mag al-
ïeen was leen in noodgevallen worden ge
bet betref- bruikt, zodat berijden ervan in be
ginsel wordt verboden. In prin
cipe mag bij het invoegen dus
geen gebruik meer worden ge
maakt van de vluchtstrook. Dit
werkt toch wat gevaarlijke situa
ties in de hand. Mensen die na het
verhelpen van pech de vlucht
strook verlaten, worden gedwon
gen direct de rijbaan op te rijden,
terwijl mensen die moeten invoe
gen bij druk verkeer gaan stil
staan aan het einde van de in-
voegstrook. Het blijft echter over
eind staan dat gevaarlijke situa
ties te allen tijde moeten worden
voorkomen, zodat het gebruik van
de vluchtstrook onder genoemde
jmstandigheden toch zal worden
jedoogd.
Er zijn heel wat jaren over heen
gegaan, voordat een definitief
voorstel voor het nieuwe RW op
tafel lag. Maar ook de aangekon-
digde wijzigingen zullen op de
tails de komende tijd nog worden
aangepast. Voor iedereen die zich
lopend en rollend door het ver
keer begeeft (auto, fiets, motor,
vrachtwagen etc.) is het belang
rijk kennis te nemen van de be
langrijkste wijzigingen met be
trekking tot borden en regels.
Maar liefst 84 veranderingen wor
den er aangebracht.
Op de borden "einde bebouwde
kom" wordt de doorhaling met
drie smalle witte strepen vervan
gen door één rode streep. Tussen
onze borden van 1966 vonden we
alleen een exemplaar wat een ge
vaarlijke daling aangaf. Daar is
nu ook een bord voor een gevaar
lijke stijging aan toegevoegd.
Een nieuw bord kondigt het nade
ren van een verkeersplein aan.
Het is een driehoekig wit bord met
rode rand, met in het midden drie
peilen die een ronde vormen. Op
het verkeersplein zelf blijft het ver
gelijkbare ronde, blauwe bord
gehandhaafd.
Het algemene waarschuwings
bord (witte driehoek met rode
rand) heeft geen verticale streep
meer, maar een uitroepteken, met
als onderbord een verklaring
waarop de aard van het gevaar
wordt weegegeven.
Tot slot worden enkele borden in
een nieuw jasje gestoken. Zo krij
gen alle blauwe borden voortaan
een wit randje, bijvoorbeeld voor
de aanduiding van een verplicht
fietspad.
Vanaf 1 november begeven we
ons zeker wat betreft borden in
een overgangsperiode. Tijdens
die periode blijven de oude tekens
van toepassing, totdat ze door
nieuwe zijn vervangen. Het lijkt
een flinke verandering, maar de
meesten laten aan duidelijkheid
niets te wensen over. De rijscholen
krijgen het de komende tijd bijzon
der druk. Uiteraard moeten alle
instructeurs zich de nieuwe regels
eigen maken, terwijl de kandida
ten die op dit moment met hun
theorie- en rijlessen bezig zijn ook
moeten omschakelen. Mensen met
het roze papiertje reeds op zak
zullen zelf de nieuwe regels en
borden moeten leren. Bij de post
kantoren en bibliotheken is een
folder van Postbus 51 beschik
baar, waarin de wijzigingen nog
maals staan toegelicht.
Inhalen is voortaan verboden vlak
voor of op een voetgangersover-
steekplaats (VOP). Voorhe
dat alleen verboden als het betici-
fende voertuig stil stond of heel
langzaam reed.
In het nieuwe RW is de aparte
status van de uitvaartstoet ge
schrapt. Een uitvaartstoet mag
voortaan worden doorkruist, ter
wijl voertuigen die zich in deze
stoet bevinden gewoon voor een
rood stoplicht moeten stoppen. De
wet vermeldt echter dat het ge
drag met betrekking tot een uit
vaartstoet wordt overgelaten aan
de beleefdheid van de medeweg
gebruiker.
Een op het eerste
maar zeker niet ot
ziging betreft het voor
richtingverandering. we neooen
als automobilisten het voorsorte
ren tot de as van de weg en der
gelijke geleerd. Deze verplichting
komt nu te vervallen en wordt ver
vangen door de bevoegdheid dit
te doen. Voorsorteren mag, maar
is niet meer verplicht.
Wat betreft maximumsnelheden
zijn er weinig veranderingen. Een
vrachtauto mag nergens harder
dan 80 km/u, terwijl tractoren en
zelfrijdende werktuigen de 25
km/u niet mogen overschrijden.
Een automobilist hoort te weten
dat zijn voertuig niet op of binnen
5 meter van een oversteekplaats
stil mocht staan. Het nieuwe RW
trekt deze regel nu ook door naar
motorfietsen en caravans.
ook voor voertuigen die illegaal
deze signalen voeren. De illegale
gebruiker is voor dit gebruik ver
antwoordelijk. Moet een stil
staande bus of tram aan de rech
terzijde worden voorbijgereden,
dan moet aan uistappende passé
giers de gelegenheid worden ge
geven over te steken.
Zeer belangrijk is de nieuwe regel
dat bij iedere richtingverandering
de richtingaanwijzer moet worden
gebruikt. Dus bij het inhalen, wis
selen van rijstrook, oprijden van
de doorgaande rijbaan etc. On
der de slogan "Laat zien wat je
van plan bent" moet ook de fietser
hieraan voldoen.
Met betrekking tot de gordel-
draagplicht rijn alleen bestuur
ders van bussen en taxi's uitge
zonderd. Iedere inzittende van
een auto is voor zichzelf verant
woordelijk. Tot nu toe was de be
stuurder ook verantwoordelijk
voor zijn medepassagier. Het
zelfde geldt voor de helmdraag-
plicht. De bijrijder zonder helm
wordt afzonderlijk bekeurd, de
bestuurder is niet mede-aanspra-
kelijk.
Naast veranderingen met betrek
king tot verkeersregels, zijn ook
een aantal borden veranderd. De
elektronisch weergegeven snelhe-
nag aan beide zij-
jrden voorbij ge-
Bestuurders moeten bij een VOP
niet alleen stoppen als een voet
ganger daadwerkelijk oversteekt,
maar ook als de voetganger te
kennen geeft te willen oversteken.
Deze verplichting geldt niet voor
een militaire colonne, maar wel
voor de uitvaartstoet. Bij een VOP
met verkeerslichten geldt deze re
gel niet als het rode licht is ontsto
ken.
Zogenaamde voorrangsvoertui
gen die optische geluidssignalen
voeren (politie, brandweer) moe
ten worden voorgelaten. Dit geldt
smalle witte rand.
Fietsers mogen bij een rood
stoplicht alleen rechtsaf als dit
met een bordje staat aangegeven.