VERKEERSWETGEVING KRIJGT POSITIEVE INSTELLING 5 It p Pp p p ét N Nieuw reglement verkeersregels en verkeerstekens per 1 november van kracht Belangrijke verkeersborden IS »5 P..J 50cc P-o a- I Fs .V. S u B R U \oj B ir 1991 - pagina 10 DE AUTOMAAT - Donderdag 17 oktober 1991 - pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER ;ven I Steile helling 2 kracht. Gevaarlijke daling Eenrichtingsweg CÜ.700CC I LES Gevaarlijk kruispunt Inrijden toegestaan vj. 1989 p.o.a. Rechts inhalen 4 1991 p.o.a. Wit randje Verkeersplein Keerverbod Vluchtstrook 06-1987 01-1987 >rd) prijsd! SHI COLT 3 km, 04-1988 Ongeval en 3-355655 Fietsers rechtsaf F Uitvaartstoet Verkeersborden Gordels rqunninq- De huidige verkeersregels stammen uit 1966, de laatste keer dat het RW (Reglement voor verkeersregels en ■EN :osten ONS 02-1984 04-1986 Bord maf den wor« gaan Maximumsnelheid op een electronisch signa- leringsbord Parkeergelegenheid alleen bestemd voor vergunninghouders or g« 13-355575 Gebod tot het volgen van één van de rijrich tingen die op het bord zijn aangegeven De regels omtrent het gebruik van de vluchtstrook zijn gewij zigd. de nieuwe ree ,»enweons jzigingen. Fit Gevaar (de aard van het gevaar is aangege ven op het onderbon iendelijk, kundig en srtrouwd gezicht kleine, onbelangrijke wij- orsorteren bij We hebben Parkeergelegenheid al leen bestemd voor de voertuigcategorie die op het bord is aangegeven; tevens parkeerverbod voor anderen voertuig- categorieën Gebod tot het volgen van één van de rijrich tingen die op het bord zijn aangegeven Parkeergelegenheid voor het motor- of invalidenvoertuig dat door of t.b.v. het ver voer van invaliden wordt gebruikt; tevens parkeerverbod voor an dere voertuigen vj. 1989 28.500,- Wat de nieuwe regels betreft, be perken we ons tot de belangrijkste wijzigingen. Fietsstroken zijn be stemd voor fietsers, bromfietsers en bestuurders van een invaliden voertuig. Tot nu toe kon een der gelijke strook alleen aan de rech terzijde van de weg worden aan gebracht. Het nieuwe RW geeft nu de mogelijkheid van een der gelijke strook midden op de weg. Het parkeren van een voertuig op een weg die voor voertuigen ver boden is verklaard, is ook verbo den. Een wit bord met een rode rand houdt zodoende ook meteen een parkeerverbod in. Belangrijk is de term voetganger toe te Échten. Ook mensen op rol schaatsen, skateboards en derge lijke zijn voetgangers en mogen alleen gebruik maken van het trot toir. Alleen als deze ontbreekt mag men zich op een fietspad be geven en als ook die mogelijkheid niet aanwezig is, mag gebruik worden gemaakt van het wegdek. Nieuw is echter dat bij ontbreken van een trottoir of fietspad een voetganger nu zelf mag bepalen parkeren van invalided aan welke kant van de weg hij of i» dat voor een invalide zij loopt. Veel nieuwe regels lijken niet nieuw te zijn. Het RW heeft zich namelijk wat meer aan het ge bruik aangepast. Zo is het nu wet telijk toegestaan om als fietser of bromfietser een andere bestuur der rechts in te halen. In de prak tijk werd dit meestal al gedaan, maar wettelijk was het niet toege staan. In dezelfde geest vinden we een bepaling over in- en uit- voegstroken. Rijdend op derge lijke stroken mag een bestuurder op de doorgaande rijbaan rechts worden ingehaald. Tot nu toe mocht dit nog niet, maar werd veelvuldig gedaan. Gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen; tevens par keerverbod voor andere voertuigen Een regel die vooral gedrag van fietsers legaliseert, is de mogelijk heid dat rechtsafslaande fietsers niet voor geel of rood licht hoeven te stoppen. Dit geldt overigens ook voor bromfietsers en invaliden passa- voertuigen. Deze verkeerslichten moeten echter wel voorzien zijn van een tekst "Rechtsaf voor (brom)fietsers vrij". Is dit bord niet aanwezig, dan moet ook de fietser voor rood licht stoppen. Het rode licht bij een VOP kan worden ver vangen door een geel knipper licht. Voetgangers die veihg wil len oversteken moeten op de knop drukken om groen op te roepen. Deze gewijzigde regeling houdt niet in dat voetgangers bij rood licht mogen oversteken. Een doorgetrokken streep op het midden van de weg is geen ver bod meer om linksaf te slaan. Is dit verbod er wel, moet dit anders worden aangegeven. De zoge naamde verdrijvingsvlakken (schuine witte strepen) zijn defin- tief verboden gebied. Tot 1 no vember mag er nog overheen worden gereden, daarna niet meer. Haaietanden krijgen nu een zelfstandige betekenis. Als voor rang moet worden verleend aan bestuurders op een kruisende weg zijn deze voorrangsdriehoe- ken voldoende. Meestal zullen ze echter worden vergezeld van het bord "nadering voorrangsweg". Regelmatig is er onduidelijkheid over voorrangsvoertuigen bij een kruising met stoplichten. Voor- rangsregels gelden niet als ter plaatse verkeerslichten branden. Dit betekent dat de bestuurder die een voorrangsvoertuig (politie, brandweer) nadert door mag rij den als groen licht wordt getoond. De voorrangsplicht bestaat dan niet. Een doorgetrokken gele streep houdt op dit moment een parkeer verbod in, een regel die tot 1 ja nuari 1995 wordt gehandhaafd. Daarna is deze streep gelijk aan een stopverbod. De gele onder broken streep geeft een parkeer verbod weer, zodat tot 1 januari 1995 geen verschil in betekenis is tussen een gele doorgetrokken en gele onderbroken streep. Parkeer- schijfzones zullen worden aange geven met een blauwe streep. Een versoepeling met betrekking tot ■'arkeren van invalidevoertuigen, ilidenparkeer- jrkaart meer den die tot nu toe een adviessnel heid inhielden, zijn een maximum snelheid. De vierkante borden ter aanduiding van een voorrangs- weg of het einde daarvan worden voorzien van een geel in plaats van een oranje vlak. Het ronde blauwe bord met een Grifte peil om een eenrichtingsweg aan te geven is vervangen door een vergelijk baar rechthoekig bord. De tekst "inrijden toegestaan" wordt ver vangen door een rechthoekig bord met twee naar elkaar toe wij zende pijlen, terwijl ook de ver- keerszuil voortaan altijd van een rond blauw bord zal worden voor zien. Het groene vlakje verliest zijn betekenis. Het nieuwe RW probeert zoveel mogelijk positief naar de wegge bruiker te zijn. Zo worden de bor den die een verbod inhouden links- of rechtsaf te slaan, vervan gen door een blauw bord met pei len die de verplichte rij-richting aangeven. Verder worden alge meen blauwe parkeerborden in gevoerd, waarbij een extra sym bool de betekenis aangeeft. De tekst taxi, het symbool van een rol stoel, personenauto en een vracht auto met steekwagentje (laden en lossen) kunnen onder andere voorkomen. Zoveel mogelijk on- derborden met teksten zullen wor den vervangen door symbolen. Om veiligheidsredenen is het in- haalverbod nu ook van toepas sing op motorfietsen. Bij een der gelijk verbod mogen automobilis ten geen motorfietsen inhalen. Het bord keerverbod heeft zijn rode streep verloren. Het niet verplichte fietspad, dat tot nu toe werd aan geven door een zwart bord met witte tekst, wordt vangen door een vergelijkbaar blauw bord. plaats geen parkeei nodig is. De regeling met betrekking tot het voeren van groot-licht is vereen voudigd. Motorvoertuigen mogen in plaats van dimlicht groot-licht voeren, maar niet overdag, bij het tegenkomen van een andere weg gebruiker en bij het op korte af stand volgen van een ander voer tuig. Ook een detailwijziging met be trekking tot het volgen van een autosnelweg. Dit type weg mag worden gebruikt door voertuigen waarmee mee ten minste 80 kïn/u mag worden gereden. Voorheen was dat 70 km/u voor motorvoer tuigen en 60 km/u voor vrachtau to's en bussen. Een verandering die voor discus sie vatbaar is, betreft de status van de vluchtstrook. Deze mag al- ïeen was leen in noodgevallen worden ge bet betref- bruikt, zodat berijden ervan in be ginsel wordt verboden. In prin cipe mag bij het invoegen dus geen gebruik meer worden ge maakt van de vluchtstrook. Dit werkt toch wat gevaarlijke situa ties in de hand. Mensen die na het verhelpen van pech de vlucht strook verlaten, worden gedwon gen direct de rijbaan op te rijden, terwijl mensen die moeten invoe gen bij druk verkeer gaan stil staan aan het einde van de in- voegstrook. Het blijft echter over eind staan dat gevaarlijke situa ties te allen tijde moeten worden voorkomen, zodat het gebruik van de vluchtstrook onder genoemde jmstandigheden toch zal worden jedoogd. Er zijn heel wat jaren over heen gegaan, voordat een definitief voorstel voor het nieuwe RW op tafel lag. Maar ook de aangekon- digde wijzigingen zullen op de tails de komende tijd nog worden aangepast. Voor iedereen die zich lopend en rollend door het ver keer begeeft (auto, fiets, motor, vrachtwagen etc.) is het belang rijk kennis te nemen van de be langrijkste wijzigingen met be trekking tot borden en regels. Maar liefst 84 veranderingen wor den er aangebracht. Op de borden "einde bebouwde kom" wordt de doorhaling met drie smalle witte strepen vervan gen door één rode streep. Tussen onze borden van 1966 vonden we alleen een exemplaar wat een ge vaarlijke daling aangaf. Daar is nu ook een bord voor een gevaar lijke stijging aan toegevoegd. Een nieuw bord kondigt het nade ren van een verkeersplein aan. Het is een driehoekig wit bord met rode rand, met in het midden drie peilen die een ronde vormen. Op het verkeersplein zelf blijft het ver gelijkbare ronde, blauwe bord gehandhaafd. Het algemene waarschuwings bord (witte driehoek met rode rand) heeft geen verticale streep meer, maar een uitroepteken, met als onderbord een verklaring waarop de aard van het gevaar wordt weegegeven. Tot slot worden enkele borden in een nieuw jasje gestoken. Zo krij gen alle blauwe borden voortaan een wit randje, bijvoorbeeld voor de aanduiding van een verplicht fietspad. Vanaf 1 november begeven we ons zeker wat betreft borden in een overgangsperiode. Tijdens die periode blijven de oude tekens van toepassing, totdat ze door nieuwe zijn vervangen. Het lijkt een flinke verandering, maar de meesten laten aan duidelijkheid niets te wensen over. De rijscholen krijgen het de komende tijd bijzon der druk. Uiteraard moeten alle instructeurs zich de nieuwe regels eigen maken, terwijl de kandida ten die op dit moment met hun theorie- en rijlessen bezig zijn ook moeten omschakelen. Mensen met het roze papiertje reeds op zak zullen zelf de nieuwe regels en borden moeten leren. Bij de post kantoren en bibliotheken is een folder van Postbus 51 beschik baar, waarin de wijzigingen nog maals staan toegelicht. Inhalen is voortaan verboden vlak voor of op een voetgangersover- steekplaats (VOP). Voorhe dat alleen verboden als het betici- fende voertuig stil stond of heel langzaam reed. In het nieuwe RW is de aparte status van de uitvaartstoet ge schrapt. Een uitvaartstoet mag voortaan worden doorkruist, ter wijl voertuigen die zich in deze stoet bevinden gewoon voor een rood stoplicht moeten stoppen. De wet vermeldt echter dat het ge drag met betrekking tot een uit vaartstoet wordt overgelaten aan de beleefdheid van de medeweg gebruiker. Een op het eerste maar zeker niet ot ziging betreft het voor richtingverandering. we neooen als automobilisten het voorsorte ren tot de as van de weg en der gelijke geleerd. Deze verplichting komt nu te vervallen en wordt ver vangen door de bevoegdheid dit te doen. Voorsorteren mag, maar is niet meer verplicht. Wat betreft maximumsnelheden zijn er weinig veranderingen. Een vrachtauto mag nergens harder dan 80 km/u, terwijl tractoren en zelfrijdende werktuigen de 25 km/u niet mogen overschrijden. Een automobilist hoort te weten dat zijn voertuig niet op of binnen 5 meter van een oversteekplaats stil mocht staan. Het nieuwe RW trekt deze regel nu ook door naar motorfietsen en caravans. ook voor voertuigen die illegaal deze signalen voeren. De illegale gebruiker is voor dit gebruik ver antwoordelijk. Moet een stil staande bus of tram aan de rech terzijde worden voorbijgereden, dan moet aan uistappende passé giers de gelegenheid worden ge geven over te steken. Zeer belangrijk is de nieuwe regel dat bij iedere richtingverandering de richtingaanwijzer moet worden gebruikt. Dus bij het inhalen, wis selen van rijstrook, oprijden van de doorgaande rijbaan etc. On der de slogan "Laat zien wat je van plan bent" moet ook de fietser hieraan voldoen. Met betrekking tot de gordel- draagplicht rijn alleen bestuur ders van bussen en taxi's uitge zonderd. Iedere inzittende van een auto is voor zichzelf verant woordelijk. Tot nu toe was de be stuurder ook verantwoordelijk voor zijn medepassagier. Het zelfde geldt voor de helmdraag- plicht. De bijrijder zonder helm wordt afzonderlijk bekeurd, de bestuurder is niet mede-aanspra- kelijk. Naast veranderingen met betrek king tot verkeersregels, zijn ook een aantal borden veranderd. De elektronisch weergegeven snelhe- nag aan beide zij- jrden voorbij ge- Bestuurders moeten bij een VOP niet alleen stoppen als een voet ganger daadwerkelijk oversteekt, maar ook als de voetganger te kennen geeft te willen oversteken. Deze verplichting geldt niet voor een militaire colonne, maar wel voor de uitvaartstoet. Bij een VOP met verkeerslichten geldt deze re gel niet als het rode licht is ontsto ken. Zogenaamde voorrangsvoertui gen die optische geluidssignalen voeren (politie, brandweer) moe ten worden voorgelaten. Dit geldt smalle witte rand. Fietsers mogen bij een rood stoplicht alleen rechtsaf als dit met een bordje staat aangegeven.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 35