Bij mist het gas los
Skoda opgenomen
in VW-familie
Je
bijna klaar
voor toekomst
95,-
DE AUTOMAAT-Donderdag 17 oktober 1991 - pagina?
>er 1991 - pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
Diesel en electro
over 114 GTï
Orbital
ig gr
raai
Kleptiming
Nieuwe Sierra
Hectometerpaaltjes
flU'/ric/ertL/
een
s bin
ïr Zeta mc
i nieuwe
voorzien
irakter.
en motor.
idem).
ailiétrekje.
ïrsysteem.
at u langs
De pres
cort is c
maal v.
Lmerikac
ter DOHC.Deze laatste kracht
bron echter heeft mogelijkheden
om te groeien tot 2,2 of 2,3 liter en
blijft dus gewoon in het program
ma.
Keulen - Tijdens een technisch seminar onthulde Ford
wat we met name op het vlak van motoren en versnel
lingsbakken de komende tijd kunnen verwachten,
Vooral het motorenprogramma van de Escort/Orion zal
worden uitgebreid, terwijl ook de tweetakt Orbital mo
tor zijn testperiode met succes doorloopt. Over enkele
maanden zal de nieuwe 1.8 liter 16-klepper in de spor
tieve modellen van de Ford Escort en Fiesta worden ge
presenteerd.
De 1.8 liter dieselreeks, met of zon
der turbo, is inmiddels voorzien
van een oxydatiekatalysator en
voldoet daarmee zelfs aan de
strenge Amerikaanse normen.
Binnen enkele jaren zullen alle bij
Ford toegepaste dieselmotoren di
recte inspuiting kennen.
verschillende auto's beproefd en
zal de tweede helft van de jaren
negentig in produktie gaan. In de
Fiesta heelt de 3 cylinder 1.2 liter
zijn nut onder praktijkomstandig
heden al bewezen. De motor le
vert 80 pk en komt wat prestaties
betreft overeen met een 1,6 liter
viertakt. Het verbruik is lager van
wege een lagere wrijving, lager
motorgewicht (60 kg) en kleinere
afmetingen. Deze compacte bouw
laat bij een nieuwe auto een zeer
aërodynamische voorkant toe, wat
het verbruik nog verder ten gunste
komt. Dit wordt overigens bij Ford
Als onderdeel van het Volks-
wagenconcem draagt Skoda
nu, evenals VW, Audi en
Seat, het logo in het midden
van het front.
Het Zeta-motorenprogramma zal
bestaan uit verschillende varian
ten tussen de 1.6 en 2.0 liter. De
eerste motor die zal worden ge
presenteerd, is een 1796 cc exem
plaar met 16-kleppen, multipoint
injectie en een verdelerloze onste-
king. De produktie is inmiddels op
gang gekomen. De klant zal straks
kunnen kiezen uit een 105 pk die
ten opzichte van zijn voorganger
zuiniger is, maar ook over meer
trekkracht beschikt. De kracht
bron beschikt over variabele klep
timing, omschakelbare aanzuig-
buizen en een verfijnd inspuitsys-
teem. Daarnaast komt er een spor-
Automobilisten in het
hele land moeten rekening
houden met plaatselijk
dichte tot zeer dichte
mist", horen we veelvuldig
waarschuwend de ver
keersinformatie op de ra
dio. Zeker voor iemand die
een redelijk uitzicht heeft
geen reden om gas terug
te nemen. Maar mist is
een zeer verradelijk
weersverschijnsel, dat
plotseling kan opdoemen
en heel snel weer is ver
dwenen. Zeker als op de
radio voor mist wordt ge
waarschuwd dient ieder
een op zijn of haar hoede
te zijn.
hard rijden. Maar weinig automo
bilisten kennen de relatie tussen
zichtafstand, snelheid en remweg.
Daarnaast zijn ze vaak onbekend
met het feit dat het wegdek tijdens
mist nat en soms glad is, waar
door de remweg nog extra toe
neemt. Een personenauto heeft bij
droog wegdek bij 80 km/u al een
remweg van 55, terwijl dit bij een
vrachtwagen oploopt tot 70 meter.
Net als bij Seat, Volkswagen en
Audi prijkt voortaan ook bij Skoda
het embleem in het midden van de
grille. Op symbolische wijze sluit
Skoda hiermee aan bij de VW-fa
milie. Volkswagen heeft inmiddels
een derde van de aandelen van
Skoda in handen en gaat in tien
jaar tijd negen miljard mark in
vesteren. De invloed van VW is in
de fabriek al duidelijk merkbaar,
terwijl juist de werknemers zeer
gemotiveerd zijn door de aanslui
ting bij het sterke Duitse autom-
bielconcem. VW is ook hard bezig
geweest de kwaliteit van Skoda te
verbeteren, de enige manier om
het marktaandeel van Skoda te
vergroten.
De algemene leus luidt: "Zicht
weg? Gas terug!" Vrijwel alle on
gelukken die in een mistgebied
optreden, zijn te danken aan te
tieve variant van 130 pk bedoeld
voor de Fiesta XR2 en Escort XR3.
De eerste meerkleppenmotoren
van Ford zijn al te vinden in de
Sierra Cosworth, Scorpio Cos-
worth en de Escort RS 2000.
De nieuwe Zeta is een moderne
krachtbron met veel toekomst. Het
brandstofinspuitsysteem is zeer
geavanceerd. Vlak voordat de in-
laatkleppen open gaan, wordt de
juiste hoeveelheid benzine achter Kan
op de kleppen gespoten. Verder is stnK
de contactsleutel het enige bewe- jaat1
gende deel in het ontstekingssys-
teem. De kleppen staan onder een
hoek van veertig graden, terwijl
de bougie centraal is gemonteerd.
De brandstof koelt de injectoren
en voorkomt zo vapor-lock. Het
geavanceerde motormanage-
mentsysteem krijgt 36 verschil
lende informaties per omwente
ling. De computer weet op ieder
tijdstip exact in welke positie de
cylinders zich bevinden en in
welke richting ze zich bewegen.
volledig gebruikt. De verbranding
kan verder worden geoptimali
seerd, de besturing van de injectie
kan worden verbeterd, de con-
actie kan lichter, terwijl de uit-
.V. jttechniek ook voor optimalise
ring in aanmerking komt. Alle
nieuwe motoren die Ford de ko
mende jaren gaat introduceren,
zullen 4 kleppen per cylinder heb
ben. Voor deze nieuwe motoren
zal slechts een kleine prijsverho
ging aan de klant worden ge
vraagd.
Een paar nieuwtjes op aandrijfge-
bied zijn de electronische bestu
ring op de continu variabele CTX
versnellingsbak, een nieuwe elec-
tronisch gestuurde 4- traps auto
maat en vierwielaandrijving op
de Escort en Orion. Deze Escort/
Orion 4x4 is ook al in 1992 te ver
wachten.
Alhoewel Ford driftig bezig is al
ternatieven uit te werken, staat
vast dat de verbrandingsmotor de pas
komende tien jaar onovertroffen beui
zal blijven. Toch is het potentieel
van dit type krachtbron nog niet
snelheid niet overtreden. Iedereen
moet ruim op tijd kunnen remmen
als er met de voorliggende auto
iets gebeurd. Er wordt hiermee
uitgegaan van de eigen verant
woordelijkheid en het verkeersin-
zicht van de weggebruikers. In
zeer dichte mist is een aanpassing
van 100 naar 80 km/u nog onvol
doende.
Over voeren van de verlichting is
de nieuwe verkeerswetgeving
duidelijk. Bij mist overdag moet
dimlicht worden gevoerd en is
groot licht verboden. Mistverlich-
ting voor mag nooit gevoerd wor
den in combinatie met dim- of
groot- licht. Bij zicht minder dan 50
meter mag het mistachterlicht ge
voerd worden, liefst n aan de lin
kerzijde van de auto.
Het kan nuttig zijn voor vertrek bij
slechte weersomstandigheden
even te bellen met de verkeersin-
formatielijn van de AVD (03438-
35340) of vanaf 1 december bij de
ANWB (06-9622). En bedenk dat te
laat komen op een afspraak van
wege mist een meer dan geldige
reden is. Zicht weg? Gas terug!
Er zijn echter enkele kleine hulp
middelen om het zicht te bepalen.
Zo staan er langs vrijwel iedere
snelweg hectometerpaaltjes
(groen), die uiteraard 100 meter
van elkaar staan. De witte reflec-
torpaaltjes hebben een vaste af
stand van 40 meter. Op de zoge
naamde matrixborden boven de
snelweg kunnen ook tijdens slecht
weer lagere snelheden worden
aangegeven, die vanaf 1 novem
ber dwingend zijn. Ook kan voor
taan een weggebruiker wegens te
hard rijden tijdens mist worden
beboet, ook al wordt de maximum
bewezen in een rijdend exem
plaar van de ZAG stadsauto.
Ford kent verder een nauwe sa
menwerking met Yamaha voor
een nieuwe 4-takt motorenreeks
ter vervanging van de kleinere
krachtbronnen. Verder wordt
uiteraard de samenwerking met
Cosworth voortgezet met volgend
jaar de introductie van de Escort
Cosworth. Een nieuwe 6-cylinder
reeks, ook met meerkleppentech-
niek is in samenwerking met Ford
Amerika in voorbereiding en zal
ook als eerste in de nieuwe Sierra
worden aangeboden.
De nieuwe Zeta-motor is muziek
voor de zeer nabije toekomst,
maar Ford kijkt uiteraard verder
en is met meer projekten bezig. De
tweetakt-motor die in samenwer
king met de Australische firma
Orbital is ontwikkeld, wordt in
De nieuwe Zeta-reeks zal in al zijn
inhoud-versies worden gekoppeld
aan de MTX-7 5 versnellingsbak,
die we al in de Escort vinden. De
zelfde combinatie wordt eind vol
gend jaar ook in de nieuwe Siërra’
gepresenteerd. De motor is onder-
houdsvriendelijk. Iedere 15.000
km is een servicebeurt nodig en
~~s om de 45.000 km een grote
~eurt. We krijgen dus binnenkort
een 2 liter 16-klepper Zeta motor
naast de nog relatief nieuwe 2 li-
'■esentatie van de huidige Es-
s op technisch vlak niet hele
maal vlekkeloos verlopen. Het
Amerikaans/Duits/Engelse con
cern is echter hard bezig de ach
terstand op dé concurrentie te ver
vangen door een voorsprong. Om
te komen tot een efficiënte, milieu
vriendelijke verbrandingsmotor
met vier kleppen per cylinder
werden bij de ontwikkelsafdeling
verschillende alternatieven uitge
probeerd. Het project met de co
denaam Zeta bleek het meest aan
de verwachting te voldoen.
De laatste ontwikkeling is de
Ecostar, een Escort bestel met
electro- aandrijving. Ford ge
bruikt hierbij een Natrium/Zwavel
batterij die zorgt voor een topsnel
heid van 140 km/u, actieradius
van 160 km en acceleratie van 0
tot 60 in 14 seconden. De oplaad-
tijd is 6 uur. In 1992 zullen 100 test-
auto's van dit type worden inge
zet. Hieronder bevinden zich ook
enkele hybride-auto's die zowel
over een electromotor als verbran
dingsmotor beschikken. De pro
duktie is pas voorzien na 1995.