Bij mist het gas los Skoda opgenomen in VW-familie Je bijna klaar voor toekomst 95,- DE AUTOMAAT-Donderdag 17 oktober 1991 - pagina? >er 1991 - pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER Diesel en electro over 114 GTï Orbital ig gr raai Kleptiming Nieuwe Sierra Hectometerpaaltjes flU'/ric/ertL/ een s bin ïr Zeta mc i nieuwe voorzien irakter. en motor. idem). ailiétrekje. ïrsysteem. at u langs De pres cort is c maal v. Lmerikac ter DOHC.Deze laatste kracht bron echter heeft mogelijkheden om te groeien tot 2,2 of 2,3 liter en blijft dus gewoon in het program ma. Keulen - Tijdens een technisch seminar onthulde Ford wat we met name op het vlak van motoren en versnel lingsbakken de komende tijd kunnen verwachten, Vooral het motorenprogramma van de Escort/Orion zal worden uitgebreid, terwijl ook de tweetakt Orbital mo tor zijn testperiode met succes doorloopt. Over enkele maanden zal de nieuwe 1.8 liter 16-klepper in de spor tieve modellen van de Ford Escort en Fiesta worden ge presenteerd. De 1.8 liter dieselreeks, met of zon der turbo, is inmiddels voorzien van een oxydatiekatalysator en voldoet daarmee zelfs aan de strenge Amerikaanse normen. Binnen enkele jaren zullen alle bij Ford toegepaste dieselmotoren di recte inspuiting kennen. verschillende auto's beproefd en zal de tweede helft van de jaren negentig in produktie gaan. In de Fiesta heelt de 3 cylinder 1.2 liter zijn nut onder praktijkomstandig heden al bewezen. De motor le vert 80 pk en komt wat prestaties betreft overeen met een 1,6 liter viertakt. Het verbruik is lager van wege een lagere wrijving, lager motorgewicht (60 kg) en kleinere afmetingen. Deze compacte bouw laat bij een nieuwe auto een zeer aërodynamische voorkant toe, wat het verbruik nog verder ten gunste komt. Dit wordt overigens bij Ford Als onderdeel van het Volks- wagenconcem draagt Skoda nu, evenals VW, Audi en Seat, het logo in het midden van het front. Het Zeta-motorenprogramma zal bestaan uit verschillende varian ten tussen de 1.6 en 2.0 liter. De eerste motor die zal worden ge presenteerd, is een 1796 cc exem plaar met 16-kleppen, multipoint injectie en een verdelerloze onste- king. De produktie is inmiddels op gang gekomen. De klant zal straks kunnen kiezen uit een 105 pk die ten opzichte van zijn voorganger zuiniger is, maar ook over meer trekkracht beschikt. De kracht bron beschikt over variabele klep timing, omschakelbare aanzuig- buizen en een verfijnd inspuitsys- teem. Daarnaast komt er een spor- Automobilisten in het hele land moeten rekening houden met plaatselijk dichte tot zeer dichte mist", horen we veelvuldig waarschuwend de ver keersinformatie op de ra dio. Zeker voor iemand die een redelijk uitzicht heeft geen reden om gas terug te nemen. Maar mist is een zeer verradelijk weersverschijnsel, dat plotseling kan opdoemen en heel snel weer is ver dwenen. Zeker als op de radio voor mist wordt ge waarschuwd dient ieder een op zijn of haar hoede te zijn. hard rijden. Maar weinig automo bilisten kennen de relatie tussen zichtafstand, snelheid en remweg. Daarnaast zijn ze vaak onbekend met het feit dat het wegdek tijdens mist nat en soms glad is, waar door de remweg nog extra toe neemt. Een personenauto heeft bij droog wegdek bij 80 km/u al een remweg van 55, terwijl dit bij een vrachtwagen oploopt tot 70 meter. Net als bij Seat, Volkswagen en Audi prijkt voortaan ook bij Skoda het embleem in het midden van de grille. Op symbolische wijze sluit Skoda hiermee aan bij de VW-fa milie. Volkswagen heeft inmiddels een derde van de aandelen van Skoda in handen en gaat in tien jaar tijd negen miljard mark in vesteren. De invloed van VW is in de fabriek al duidelijk merkbaar, terwijl juist de werknemers zeer gemotiveerd zijn door de aanslui ting bij het sterke Duitse autom- bielconcem. VW is ook hard bezig geweest de kwaliteit van Skoda te verbeteren, de enige manier om het marktaandeel van Skoda te vergroten. De algemene leus luidt: "Zicht weg? Gas terug!" Vrijwel alle on gelukken die in een mistgebied optreden, zijn te danken aan te tieve variant van 130 pk bedoeld voor de Fiesta XR2 en Escort XR3. De eerste meerkleppenmotoren van Ford zijn al te vinden in de Sierra Cosworth, Scorpio Cos- worth en de Escort RS 2000. De nieuwe Zeta is een moderne krachtbron met veel toekomst. Het brandstofinspuitsysteem is zeer geavanceerd. Vlak voordat de in- laatkleppen open gaan, wordt de juiste hoeveelheid benzine achter Kan op de kleppen gespoten. Verder is stnK de contactsleutel het enige bewe- jaat1 gende deel in het ontstekingssys- teem. De kleppen staan onder een hoek van veertig graden, terwijl de bougie centraal is gemonteerd. De brandstof koelt de injectoren en voorkomt zo vapor-lock. Het geavanceerde motormanage- mentsysteem krijgt 36 verschil lende informaties per omwente ling. De computer weet op ieder tijdstip exact in welke positie de cylinders zich bevinden en in welke richting ze zich bewegen. volledig gebruikt. De verbranding kan verder worden geoptimali seerd, de besturing van de injectie kan worden verbeterd, de con- actie kan lichter, terwijl de uit- .V. jttechniek ook voor optimalise ring in aanmerking komt. Alle nieuwe motoren die Ford de ko mende jaren gaat introduceren, zullen 4 kleppen per cylinder heb ben. Voor deze nieuwe motoren zal slechts een kleine prijsverho ging aan de klant worden ge vraagd. Een paar nieuwtjes op aandrijfge- bied zijn de electronische bestu ring op de continu variabele CTX versnellingsbak, een nieuwe elec- tronisch gestuurde 4- traps auto maat en vierwielaandrijving op de Escort en Orion. Deze Escort/ Orion 4x4 is ook al in 1992 te ver wachten. Alhoewel Ford driftig bezig is al ternatieven uit te werken, staat vast dat de verbrandingsmotor de pas komende tien jaar onovertroffen beui zal blijven. Toch is het potentieel van dit type krachtbron nog niet snelheid niet overtreden. Iedereen moet ruim op tijd kunnen remmen als er met de voorliggende auto iets gebeurd. Er wordt hiermee uitgegaan van de eigen verant woordelijkheid en het verkeersin- zicht van de weggebruikers. In zeer dichte mist is een aanpassing van 100 naar 80 km/u nog onvol doende. Over voeren van de verlichting is de nieuwe verkeerswetgeving duidelijk. Bij mist overdag moet dimlicht worden gevoerd en is groot licht verboden. Mistverlich- ting voor mag nooit gevoerd wor den in combinatie met dim- of groot- licht. Bij zicht minder dan 50 meter mag het mistachterlicht ge voerd worden, liefst n aan de lin kerzijde van de auto. Het kan nuttig zijn voor vertrek bij slechte weersomstandigheden even te bellen met de verkeersin- formatielijn van de AVD (03438- 35340) of vanaf 1 december bij de ANWB (06-9622). En bedenk dat te laat komen op een afspraak van wege mist een meer dan geldige reden is. Zicht weg? Gas terug! Er zijn echter enkele kleine hulp middelen om het zicht te bepalen. Zo staan er langs vrijwel iedere snelweg hectometerpaaltjes (groen), die uiteraard 100 meter van elkaar staan. De witte reflec- torpaaltjes hebben een vaste af stand van 40 meter. Op de zoge naamde matrixborden boven de snelweg kunnen ook tijdens slecht weer lagere snelheden worden aangegeven, die vanaf 1 novem ber dwingend zijn. Ook kan voor taan een weggebruiker wegens te hard rijden tijdens mist worden beboet, ook al wordt de maximum bewezen in een rijdend exem plaar van de ZAG stadsauto. Ford kent verder een nauwe sa menwerking met Yamaha voor een nieuwe 4-takt motorenreeks ter vervanging van de kleinere krachtbronnen. Verder wordt uiteraard de samenwerking met Cosworth voortgezet met volgend jaar de introductie van de Escort Cosworth. Een nieuwe 6-cylinder reeks, ook met meerkleppentech- niek is in samenwerking met Ford Amerika in voorbereiding en zal ook als eerste in de nieuwe Sierra worden aangeboden. De nieuwe Zeta-motor is muziek voor de zeer nabije toekomst, maar Ford kijkt uiteraard verder en is met meer projekten bezig. De tweetakt-motor die in samenwer king met de Australische firma Orbital is ontwikkeld, wordt in De nieuwe Zeta-reeks zal in al zijn inhoud-versies worden gekoppeld aan de MTX-7 5 versnellingsbak, die we al in de Escort vinden. De zelfde combinatie wordt eind vol gend jaar ook in de nieuwe Siërra’ gepresenteerd. De motor is onder- houdsvriendelijk. Iedere 15.000 km is een servicebeurt nodig en ~~s om de 45.000 km een grote ~eurt. We krijgen dus binnenkort een 2 liter 16-klepper Zeta motor naast de nog relatief nieuwe 2 li- '■esentatie van de huidige Es- s op technisch vlak niet hele maal vlekkeloos verlopen. Het Amerikaans/Duits/Engelse con cern is echter hard bezig de ach terstand op dé concurrentie te ver vangen door een voorsprong. Om te komen tot een efficiënte, milieu vriendelijke verbrandingsmotor met vier kleppen per cylinder werden bij de ontwikkelsafdeling verschillende alternatieven uitge probeerd. Het project met de co denaam Zeta bleek het meest aan de verwachting te voldoen. De laatste ontwikkeling is de Ecostar, een Escort bestel met electro- aandrijving. Ford ge bruikt hierbij een Natrium/Zwavel batterij die zorgt voor een topsnel heid van 140 km/u, actieradius van 160 km en acceleratie van 0 tot 60 in 14 seconden. De oplaad- tijd is 6 uur. In 1992 zullen 100 test- auto's van dit type worden inge zet. Hieronder bevinden zich ook enkele hybride-auto's die zowel over een electromotor als verbran dingsmotor beschikken. De pro duktie is pas voorzien na 1995.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 31