Het electro-ei van BMW
BMW 3-SERIE
ALS COUPE
MOTOR AI 91
s
F,
g
r
‘IS
IV.
Oplage94.600 ex.
25 t/m 27 oktober
-
Is
Ambtenaren
moeten
20 procent
minder rijden
Trouwe
Daihatsu-
klanten
55955
Toertocht
IM-DA 8375J
1991 -pagina 24
Donderdag 17 oktober 1991
gtasje I
el
maar so-
>r de
Vei
2
Pag. 7
Pag. 3
o.a.:
/erend
Lees verder
in dit nummer
Autotest
Renault Clio
Baccara
Ford bijna klaar
voor de toekomst
Jaargang 3
Nummer 40
f.72.000,= en f.85.000,= in reke
ning zal worden gebracht.
zaterdag
10.00 tot 4.1
van 10.001
entreeprijs
sl 72
Riel,
jnhout, Bei
Moergesi
rek
isen aan
ai worden
jehov 1
De MotoRai is op vrijdag 25 en
ag 26 oktober geopend van
>t 21.00 uur en op zondag
tot 17.00 uur. De
js bedraagt f.12,50.
Vrijwel alle autofabrikanten zoeken oplossing voor de
milieuproblematiek waarmee ze worden geconfron
teerd, maar ook voor het steeds drukker worden van
steden en toevoerwegen. BMW toonde op de IAA in dat
kader de El, een auto die nu al de bijnaam het "ei"
heeft gekregen. Deze uiterst compacte vierpersoons-
auto wordt aangedreven door een electromotor en biedt
normale prestaties en een forse actieradius.
ken van de deuren netjes op de
rubbers aan. De 3-serie coupé
kent drie motorvarianten, allen
voorzien van 4 kleppen per cylin
der en een geregelde driewegka
talysator. Aan de basis staat de
318iS met een 136 pk leverende 4
cylindermotor. Uiteraard vinden
we in dit model ook de 24-kleppen
6 pitters met 2 liter en 2,5 liter in
houd. Alle versies worden stan
daard aangeboden met lichtmeta
len velgen, hoogteverstelling van
de stuurkolom en ABS. De 318iS
zal in januari te koop zijn voor on
geveer f .67.000, terwijl vooi
320i en 325i respectievelijk
Van vrijdag 25 tot en met zondag
27 oktober heeft de Amsterdamse
Rai de poorten geopend voor alle
liefhebbers van motorfietsen en
motorrijden. De jaarlijkse MotoRai
belooft dit jaar weer een
gigantisch spektakel te worden.
Naast alle bestaande en nieuwe
motorfietsen zijn tijdens de
tentoonstelling ook onderdelen en
accessoires te zien. Daarnaast
worden er verschillende
evenementen georganiseerd,
zoals de American Bike Show,
waarop een unieke verzameling
De motorfiets staat tussen 25
en 27 oktober weer volledig
centraal tijdens de jaarlijkse
MotoRai. Het is inmiddels een
traditie geworden de novitei
ten van deze Rai aan de jour
nalisten te tonen enkele we
ken voor de tentoonstelling.
Ook wordt dan verteld over
nieuwe trends, terwijl dit jaar
zelfs de resultaten van een
heus onderzoek werden be-
in de Verenigde Staten
geproduceerde historische
motorfietsen te zien zijn.
Motorrijden stelt hoge eisen
de kledij. Op de MotoRai
een aantal modeshow
die een compleet ovei«^u.
van de verschillende
mogelijkheden. Op de foto-
expositie laten verschillende
professionele fotografen him visie
op motorrijden zien. Voor de
derde keer wordt vanaf de Rai de
zogenaamde Bikersparade
gehouden. Aan deze tocht,
begeleid door motorsurveillanten
Hierbij
r vermin-
’an de
van 20 pro-
lar. Om de
uitvoering te
>rdt een departe-
jrvoerscoordinator
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riei, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties-
dinsdag 22.00 uur
Toekomstmuziek
Het interieur is modem,
*.wavel ber uitgevoerd. Het instrumenten
van BMW begrepen al paneel bestaat uit een snelheids-
tn hen verlangd werd.
e carrosserie van de El
was, werd al met het onder
treden. Eisen die aan
>raf werden gesteld
iwe trends, terwijl i
zelfs de resultaten w™
heus onderzoek wei^
kend gemaakt.
Een aantal jaren achter el
kaar hadden de motorimpor-
teurs gezorgd voor een aantal
'fietsen' voor demonstratierit-
ten. Journalisten met rijbewijs
mochten de weg op en kre
gen zo de mogelijkheid in
korte tijd met verschillende
merken en modellen te rijden,
terwijl collega's zonder rijbe
wijs onder begeleiding kon
den kennismaken met het fe
nomeen.
Dit jaar was een toertocht
uigezet, die onder begelei
ding van de Rijkspolitie werd
verreden. Onderweg waren
mogelijkheden om van ma
chine te wisselen en zo
doende meerdere rij-ervaring
op te doen. Het was voor mij
de eerste keer dat ik in zo'n
grote groep motorrijders
werd opgenomen. In het be
gin is dat enorm wennen.
Laat mij maar gewoon wat
aanmodderen, is mijn devies.
Maar in zo 'n groep moet je
met de meute mee. Toch valt
dat heel snel best mee. Er
werd rustig gereden, zodat de
tocht langzaam erg leuk be
gon te worden. In mijn spie
gel zag ik de caravaan vol
gen. Heel vreemd is het dan
als je als groep ineens wordt
geconfronteerd met de ag-
gressiviteit van automobilis
ten. Kom je bij een kruising
aan, dan schieten ze er nog
snel voor. Een vrachtwagen
chauffeur die de weg moest
oversteken zette zijn kolos
midden op de weg, zonder
zelf de mogelijkheid te heb
ben door te rijden. Maar ook
op de snelweg zie je ineens
zenuwachtig gedrag van
mensen die zich blijkbaar
door zo'n overvloed aan mo
toren bedreigd voelen. Heel
vreemd, daar ik zelf altijd het
idee had en ook de ervaring
dat groepen motorrijders juist
aggressief zijn tegen de auto
mobilist. Maar ook hier zal de
minderheid het voor de rest
verpesten... Tony Vos
van de Amsterdamse politie,
nemen enkele duizenden
motorliefhebbers deel. De parade
vertrekt op zondag rond een uur
elf in de ochtend. Tot slot staat er
iodeshow gehouden op de Rai een racesimulator van
>leet overzicht bieden Lucky Strike. Zonder risico kan de
bezoeker de emoties van een GP-
coureur tijdens een wedstrijd aan
de lijve ondervinden.
Op basis van mutaties van de
kentekenregistratie is het mo
gelijk de klantentrouw van
een automerk te bepalen. Het
Rai Data Centrum heeft hier
toe de afgelopen jaren een
systeem ontwikkeld dat zeer
representatief blijkt te zijn.
Klantentrouw ligt in Neder
land gemiddeld op 72,9%. Dat
betekent dat 72,9% van de
autokopers weer hetzelfde
merk koopt als men al reed.
Dat wil zeggen dat slechts
27,1% een ander merk koopt.
Daihatsu komt hierbij nog
gunstiger uit de bus met een
klantentrouw van 73,9%. Het
is denkbaar dat naast een
goede dealerorganisatie ook
de 3 jaar garantie hieraan
een bijdrage heeft geleverd.
De BMW El is maar 3,40 meter
lang, ongeveer net zo breed als
een 3-serie en met 1,50 meter ho
ger dan elke bestaande BMW.
Toch wordt een Cw-waarde van
0,32 bereikt en dat is voor een der
gelijk kleine auto zeldzaam. Van
wege verschillende vormgeving-
details past de El keurig in de
BMW-serie. Grappig zijn de licht
metalen velgen met geintegreerde
trommelremmen. Natuurlijk wordt
ABS gemonteerd. De energie die
bij het remmen wordt opgewekt,
wordt direct naar de accu terug
gevoerd.
Verschillende ministeries ma
ken het ons brave burgers
duidelijk dat we wat vaker de
auto moeten laten staan, zon
der eerst bij zichzelf te begin
nen. In een circulaire aan
alle ministeries echter heeft
de minister van Binnenlandse
Zaken nu, op grond van een
besluit van de ministerraad,
geschreven dat alle ministe
ries een zogenaamd vervoer
plan moeten hebben. Dit moet
uiterlijk op 1 juli 1992 klaar
zijn.
In zo'n plan moet worden ver
meld: de vermindering van
het aantal autokilometers dat
jaarlijks in het woon-werkver-
keer en het zakelijk dienstver
keer wordt gereden. F"
wordt gestreefd naar v°
dering ten opzichte van
huidige situatie van 20 p
cent in twee jaai
plannen tot uitvc
brengen, woiul
mentale vervol
aangesteld.
meter, actieradiusmeter, dagteller
en een klok. Uiteraard is er een
stroompedaal, rem en een ver-
snellingshendel voor voor- en
achteruitrijden.
De BMW El heeft een aluminium
bodemgroep, terwijl de carrosse
rie bestaat uit hergebruikt en
weer op nieuw te gebruiken kunst
stof. De auto weegt in totaal 900
kg, accelereert in 6 seconden van
0 tot 50 km/u, heeft een top van
120 km/u en een actieradius on
der normale omstandigheden van
zo'n 250 km. 's Nachts kan de El in
6 tot 8 uur volledig worden opge
laden.
De El is echter lang niet de eerste
electrisch BMW. Al in 1972 verge
zelde een elektrisch aangedreven
BMW 1600 de marathonlopers
door München ter gelegenheid
van de Olympische Spelen. Van
iets recentere datum is de voor-
wielaangedreven BMW 325iX
Touring die bij de Duitse PTT en
andere overheden in gebruik is,
terwijl de eerste testvoertuigen
met elektrische aandrijving geba
seerd op de huidige 3-serie in de
maak zijn. De El zal voorlopig
echter toekomstmuziek blijven.
De El is niet zomaar het resultaat
van lekker fantaseren op de ont-
wikkelingsafdeling. Het is een rij
klaar studiemodel waarin nieuwe
technieken worden getoond en
getest. In de Amerikaanse staat
Californië moet vanaf 1998 twee
procent van alle nieuw verkochte
auto's een zogenaamde 'zero
emission' hebben en dus elek
trisch worden aangedreven. Het is
duidelijk dat dit soort eisen de ko
mende decennia over meerdere
staten en landen zullen worden
overgenomen, zodat de elektri
sche auto een toekomst lijkt te
hebben. Uiteraard heeft BMW
zich al eerder verdiept in alterna
tieve aandrijfconcepten.
Natrium/zwavel
De technici V'
snel wat van
Nog voor de
klaar was, v
stel proefgei
de auto voor
waren: elektrische aandrijving
met goede prestaties en een aan
vaardbare actieradius, ruimte
voor vier personen bij een com
pacte buitenafmeting, voldoen
aan de hoogste eisen op veilig
heidsgebied en een vormgeving
die past in de BMW-lijn.
De nieuwe electromotor levert een
vermogen van 45 pk en wordt ge
voed door een 200 kg zware na
trium/zwavel superaccu die 120
Volt en 19.000 W/H levert. Dit is de
beste batterij die op dit moment
beschikbaar is. De accu is onder
de achterzitting geplaatst, terwijl
de motor direct boven de achteras
te vinden is.
Nieuwe verkeersregels
en verkeerstekens
Pag. 11
Zoals verwacht zal BMW op korte
termijn een tweedeurs coupé-mo-
del op basis van de nieuwe 3-se-
rie introduceren. Het merk heeft
nu de eerste plaatjes vrijgegeven,
van deze auto die in drie varian
ten in januari op de markt zal ko
men. De coupé is op veel details
aangepast. De carrosserie heeft
bij een gelijke lengte andere pro
porties. De motorkap is 8 cm lan
ger en heeft ventilatieroosters. De
kofferklep is 3 centimeter korter,
terwijl ook de daklijn lager is. De
portieren hebben geen randen
rond de ruiten. Net als bij de 850i
sluiten de ruiten na het dicht trek-
MotoRAI 91
25 t/m 27 oktober
Amsterdam rat