Het electro-ei van BMW BMW 3-SERIE ALS COUPE MOTOR AI 91 s F, g r ‘IS IV. Oplage94.600 ex. 25 t/m 27 oktober - Is Ambtenaren moeten 20 procent minder rijden Trouwe Daihatsu- klanten 55955 Toertocht IM-DA 8375J 1991 -pagina 24 Donderdag 17 oktober 1991 gtasje I el maar so- >r de Vei 2 Pag. 7 Pag. 3 o.a.: /erend Lees verder in dit nummer Autotest Renault Clio Baccara Ford bijna klaar voor de toekomst Jaargang 3 Nummer 40 f.72.000,= en f.85.000,= in reke ning zal worden gebracht. zaterdag 10.00 tot 4.1 van 10.001 entreeprijs sl 72 Riel, jnhout, Bei Moergesi rek isen aan ai worden jehov 1 De MotoRai is op vrijdag 25 en ag 26 oktober geopend van >t 21.00 uur en op zondag tot 17.00 uur. De js bedraagt f.12,50. Vrijwel alle autofabrikanten zoeken oplossing voor de milieuproblematiek waarmee ze worden geconfron teerd, maar ook voor het steeds drukker worden van steden en toevoerwegen. BMW toonde op de IAA in dat kader de El, een auto die nu al de bijnaam het "ei" heeft gekregen. Deze uiterst compacte vierpersoons- auto wordt aangedreven door een electromotor en biedt normale prestaties en een forse actieradius. ken van de deuren netjes op de rubbers aan. De 3-serie coupé kent drie motorvarianten, allen voorzien van 4 kleppen per cylin der en een geregelde driewegka talysator. Aan de basis staat de 318iS met een 136 pk leverende 4 cylindermotor. Uiteraard vinden we in dit model ook de 24-kleppen 6 pitters met 2 liter en 2,5 liter in houd. Alle versies worden stan daard aangeboden met lichtmeta len velgen, hoogteverstelling van de stuurkolom en ABS. De 318iS zal in januari te koop zijn voor on geveer f .67.000, terwijl vooi 320i en 325i respectievelijk Van vrijdag 25 tot en met zondag 27 oktober heeft de Amsterdamse Rai de poorten geopend voor alle liefhebbers van motorfietsen en motorrijden. De jaarlijkse MotoRai belooft dit jaar weer een gigantisch spektakel te worden. Naast alle bestaande en nieuwe motorfietsen zijn tijdens de tentoonstelling ook onderdelen en accessoires te zien. Daarnaast worden er verschillende evenementen georganiseerd, zoals de American Bike Show, waarop een unieke verzameling De motorfiets staat tussen 25 en 27 oktober weer volledig centraal tijdens de jaarlijkse MotoRai. Het is inmiddels een traditie geworden de novitei ten van deze Rai aan de jour nalisten te tonen enkele we ken voor de tentoonstelling. Ook wordt dan verteld over nieuwe trends, terwijl dit jaar zelfs de resultaten van een heus onderzoek werden be- in de Verenigde Staten geproduceerde historische motorfietsen te zien zijn. Motorrijden stelt hoge eisen de kledij. Op de MotoRai een aantal modeshow die een compleet ovei«^u. van de verschillende mogelijkheden. Op de foto- expositie laten verschillende professionele fotografen him visie op motorrijden zien. Voor de derde keer wordt vanaf de Rai de zogenaamde Bikersparade gehouden. Aan deze tocht, begeleid door motorsurveillanten Hierbij r vermin- ’an de van 20 pro- lar. Om de uitvoering te >rdt een departe- jrvoerscoordinator De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riei, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties- dinsdag 22.00 uur Toekomstmuziek Het interieur is modem, *.wavel ber uitgevoerd. Het instrumenten van BMW begrepen al paneel bestaat uit een snelheids- tn hen verlangd werd. e carrosserie van de El was, werd al met het onder treden. Eisen die aan >raf werden gesteld iwe trends, terwijl i zelfs de resultaten w™ heus onderzoek wei^ kend gemaakt. Een aantal jaren achter el kaar hadden de motorimpor- teurs gezorgd voor een aantal 'fietsen' voor demonstratierit- ten. Journalisten met rijbewijs mochten de weg op en kre gen zo de mogelijkheid in korte tijd met verschillende merken en modellen te rijden, terwijl collega's zonder rijbe wijs onder begeleiding kon den kennismaken met het fe nomeen. Dit jaar was een toertocht uigezet, die onder begelei ding van de Rijkspolitie werd verreden. Onderweg waren mogelijkheden om van ma chine te wisselen en zo doende meerdere rij-ervaring op te doen. Het was voor mij de eerste keer dat ik in zo'n grote groep motorrijders werd opgenomen. In het be gin is dat enorm wennen. Laat mij maar gewoon wat aanmodderen, is mijn devies. Maar in zo 'n groep moet je met de meute mee. Toch valt dat heel snel best mee. Er werd rustig gereden, zodat de tocht langzaam erg leuk be gon te worden. In mijn spie gel zag ik de caravaan vol gen. Heel vreemd is het dan als je als groep ineens wordt geconfronteerd met de ag- gressiviteit van automobilis ten. Kom je bij een kruising aan, dan schieten ze er nog snel voor. Een vrachtwagen chauffeur die de weg moest oversteken zette zijn kolos midden op de weg, zonder zelf de mogelijkheid te heb ben door te rijden. Maar ook op de snelweg zie je ineens zenuwachtig gedrag van mensen die zich blijkbaar door zo'n overvloed aan mo toren bedreigd voelen. Heel vreemd, daar ik zelf altijd het idee had en ook de ervaring dat groepen motorrijders juist aggressief zijn tegen de auto mobilist. Maar ook hier zal de minderheid het voor de rest verpesten... Tony Vos van de Amsterdamse politie, nemen enkele duizenden motorliefhebbers deel. De parade vertrekt op zondag rond een uur elf in de ochtend. Tot slot staat er iodeshow gehouden op de Rai een racesimulator van >leet overzicht bieden Lucky Strike. Zonder risico kan de bezoeker de emoties van een GP- coureur tijdens een wedstrijd aan de lijve ondervinden. Op basis van mutaties van de kentekenregistratie is het mo gelijk de klantentrouw van een automerk te bepalen. Het Rai Data Centrum heeft hier toe de afgelopen jaren een systeem ontwikkeld dat zeer representatief blijkt te zijn. Klantentrouw ligt in Neder land gemiddeld op 72,9%. Dat betekent dat 72,9% van de autokopers weer hetzelfde merk koopt als men al reed. Dat wil zeggen dat slechts 27,1% een ander merk koopt. Daihatsu komt hierbij nog gunstiger uit de bus met een klantentrouw van 73,9%. Het is denkbaar dat naast een goede dealerorganisatie ook de 3 jaar garantie hieraan een bijdrage heeft geleverd. De BMW El is maar 3,40 meter lang, ongeveer net zo breed als een 3-serie en met 1,50 meter ho ger dan elke bestaande BMW. Toch wordt een Cw-waarde van 0,32 bereikt en dat is voor een der gelijk kleine auto zeldzaam. Van wege verschillende vormgeving- details past de El keurig in de BMW-serie. Grappig zijn de licht metalen velgen met geintegreerde trommelremmen. Natuurlijk wordt ABS gemonteerd. De energie die bij het remmen wordt opgewekt, wordt direct naar de accu terug gevoerd. Verschillende ministeries ma ken het ons brave burgers duidelijk dat we wat vaker de auto moeten laten staan, zon der eerst bij zichzelf te begin nen. In een circulaire aan alle ministeries echter heeft de minister van Binnenlandse Zaken nu, op grond van een besluit van de ministerraad, geschreven dat alle ministe ries een zogenaamd vervoer plan moeten hebben. Dit moet uiterlijk op 1 juli 1992 klaar zijn. In zo'n plan moet worden ver meld: de vermindering van het aantal autokilometers dat jaarlijks in het woon-werkver- keer en het zakelijk dienstver keer wordt gereden. F" wordt gestreefd naar v° dering ten opzichte van huidige situatie van 20 p cent in twee jaai plannen tot uitvc brengen, woiul mentale vervol aangesteld. meter, actieradiusmeter, dagteller en een klok. Uiteraard is er een stroompedaal, rem en een ver- snellingshendel voor voor- en achteruitrijden. De BMW El heeft een aluminium bodemgroep, terwijl de carrosse rie bestaat uit hergebruikt en weer op nieuw te gebruiken kunst stof. De auto weegt in totaal 900 kg, accelereert in 6 seconden van 0 tot 50 km/u, heeft een top van 120 km/u en een actieradius on der normale omstandigheden van zo'n 250 km. 's Nachts kan de El in 6 tot 8 uur volledig worden opge laden. De El is echter lang niet de eerste electrisch BMW. Al in 1972 verge zelde een elektrisch aangedreven BMW 1600 de marathonlopers door München ter gelegenheid van de Olympische Spelen. Van iets recentere datum is de voor- wielaangedreven BMW 325iX Touring die bij de Duitse PTT en andere overheden in gebruik is, terwijl de eerste testvoertuigen met elektrische aandrijving geba seerd op de huidige 3-serie in de maak zijn. De El zal voorlopig echter toekomstmuziek blijven. De El is niet zomaar het resultaat van lekker fantaseren op de ont- wikkelingsafdeling. Het is een rij klaar studiemodel waarin nieuwe technieken worden getoond en getest. In de Amerikaanse staat Californië moet vanaf 1998 twee procent van alle nieuw verkochte auto's een zogenaamde 'zero emission' hebben en dus elek trisch worden aangedreven. Het is duidelijk dat dit soort eisen de ko mende decennia over meerdere staten en landen zullen worden overgenomen, zodat de elektri sche auto een toekomst lijkt te hebben. Uiteraard heeft BMW zich al eerder verdiept in alterna tieve aandrijfconcepten. Natrium/zwavel De technici V' snel wat van Nog voor de klaar was, v stel proefgei de auto voor waren: elektrische aandrijving met goede prestaties en een aan vaardbare actieradius, ruimte voor vier personen bij een com pacte buitenafmeting, voldoen aan de hoogste eisen op veilig heidsgebied en een vormgeving die past in de BMW-lijn. De nieuwe electromotor levert een vermogen van 45 pk en wordt ge voed door een 200 kg zware na trium/zwavel superaccu die 120 Volt en 19.000 W/H levert. Dit is de beste batterij die op dit moment beschikbaar is. De accu is onder de achterzitting geplaatst, terwijl de motor direct boven de achteras te vinden is. Nieuwe verkeersregels en verkeerstekens Pag. 11 Zoals verwacht zal BMW op korte termijn een tweedeurs coupé-mo- del op basis van de nieuwe 3-se- rie introduceren. Het merk heeft nu de eerste plaatjes vrijgegeven, van deze auto die in drie varian ten in januari op de markt zal ko men. De coupé is op veel details aangepast. De carrosserie heeft bij een gelijke lengte andere pro porties. De motorkap is 8 cm lan ger en heeft ventilatieroosters. De kofferklep is 3 centimeter korter, terwijl ook de daklijn lager is. De portieren hebben geen randen rond de ruiten. Net als bij de 850i sluiten de ruiten na het dicht trek- MotoRAI 91 25 t/m 27 oktober Amsterdam rat

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25