LAND ROVER DEFENDER 110 TDi
FT
Old McDonald
had a farm...
I
Wflk
Met V.d. Boom naar Sparta-Willem II
Honda NR 750, monumentaal
Limited Editions
Primera wereldwijd
KT.
10
tober
Nissan Trade voor V.d. Meijs
Interieur Decoratie
>EEL
bij Daihatsu
WtM"
■ïASd'
'U
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 oktober 1991 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
>r 1991 - pagina 8
Rij-impressie
I. 700cc
7.900,-
35
1989
p.o.a.
1991
p.o.a.
1989
p.o.a.
in-
zijn
D
een
js
LES
S
ie is,
eei)s op een
showdagen
or de
991.
Verkoop-adviseur P. Gimbrère van Garage Denissen overhandigt de
sleutels van de Nissan Trade aan Dhr. A. van der Meijs.
f.15.950.-
7.950.-
f.8.000.-
800.-
f.7.200.-
volle—^
andere
bedrijfs’
ontworpen en dat is
jaar later nog steeds:
degelijk.
1989 28.500,-
endelijk,
cundig en
rtrouwd
Afgelopen zondag 6 oktober ver
trokken een aantal bussen vanaf
Renault-garage V.d. Boom aan de
Goirkestraat richting Rotterdam.
In het stadion «Kasteel Spangen»
werd die middag de wedstrijd
Sparta-Willem II gespeeld. Re
nault Nederland is eerder dit jaar
hoofdsponsor van Sparta gewor
den en een wedstrijd van deze
Ruisniveau
Op de grote achterbank kunnen
makkelijk drie volwassenen
plaatsnemen, terwijl achterin nog
twee opklapbare bankjes zijn ge
monteerd, waar ook nog eens vier
man kunnen zitten, in totaal dus
negen personen. De Defender is
van binnen netjes met tapijt be
kleed, wat uiteraard weer met
rubber matten kan worden afge
dekt tegen modderige laarzen en
natte hondepoten.
Het geboden comfort valt absoluut
niet tegen. De auto is lang niet zo
stug als hij doet vermoeden. De
starre voor- en achteras zijn met
schroefveren opgehangen. Het
geluid- en ruisniveau bij hoge
snelheden zou een bezwaar kui
nen zijn voor het ondernemen van
lange ritten.
Officieel is de Defender Station
>rie
kan de motor
»start.
mis
srbaar.
turbo van
van tegen c
i licht terwijl je met-
middenstijl steunt. Het dak is ern
hoog, netjes bekleed en voorzin
van een sunroof. Tussen de v/'z"--
stoelen zit een fors opbergva*.
netjes met de sleutel af te sluiten
is.
...and on that farm he had a Land Rover. Het bekende
kinderliedje kan rustig met dit couplet worden uitge
breid. Op een grote Engelse farm hoort immers een
Land Rover, een permanent vierwielaangedreven ter-
reinauto die in 1948 op de markt kwam en destijds het
midden hield tussen een auto en een landbouwtractor.
De ontwikkeling heeft niet stilgestaan. Maar de auto
heeft zijn uitstraling behouden, terwijl ook zijn inzet
baarheid niet is aangetast. Na ruim veertig jaar heeft
dé Land Rover een naam gekregen. Om hem te onder- officieel is de Defender Statior
scheiden van de nieuwe Discovery heet ie voortaan De- Wagon een Hard-Top. In theoi
fender. We reden hem in een uitvoering met lange wiel- is het mogelijk het dak te verwij-
basis en direct ingespoten turbodieselmotor.
club tegen het Tilburgse Willem II
was natuurlijk een aardige gele
genheid voor de Tilburgse Re-
nault-dealer 150 relaties uit te no
digen. Na een kopje koffie met
een broodje werd 's morgens ver
trokken. Willem 11-aanhangers za
gen het direct al goed gaan, na
dat 12 seconden na de aftrap de
eerste goal werd gemaakt. Sparta
met onze Nissan Urvan en met de
dealer Garage Denissen.
Daarnaast biedt de Trade erg
veel waar voor z'n geld,
bijvoorbeeld een sterke 2,8 liter
dieselmotor, stuurbekrachtiging
en de mogelijkheid voor een
royale opbouw zoals wij die r
hebben", aldus dhr. Van der
Meijs.
De Nissan Trade 2.8 diesel
chassis-cabine is te koop voor
f.30.200, exclusief BTW en is
standaard voorzien van 3 jaar
volledige garantie zoals alle
e Nissan personen- of
fswagens.
Levensduur
Standaard heeft de Defender een
handgeschakelde vijfbak die met
een lange pook wordt bediend.
De eerste vier versnelling vrar“T1
wat kracht bij het inzetten, terwijl
de vijfde overbrenging juist heel
staat uit negen verschillende ty- vlotjes inschakeld. Stuurbekrachti-
s. Zeven uitvoeringen worden ging maakt het mogelijk om het
gevaarte van richting te verande
ren. Handelbaar is de Defender
110 echter niet te noemen. Met zijn
lengte van 4,60 meter en een rela-
n Wa- tief grote draaicirkel moet er on-
3,5 li- der bepaalde omstandigheden
ar even terugestoken worden.
de De carrosserie van deze Land
Rover is al vanouds uit aluminium
opgetrokken. Verschillende plaat-
werkdelen zijn dan ook met pop-
nagels met elkaar verbonden. Een
lange levensduur is zo verzekerd.
Om de hoge instap te vergemak
kelijken is voor ieder portier een
opklapbaar opstapje gemaakt.
Het interieur is bijzonder ruim.
Voorin staan twee stoelen die een
acceptabele zit bieden. Het stuur
wiel is behoorlijk hoog geplaatst,
maar dat went. Het dashboard
ziet er erg plastic uit, maar biedt
voldoende informatie. Heel grap
pig is de luchttoevoer met behulp
van twee kleppen onder de voor
ruit, die van binnenuit kunnen
worden geopend (net als bij een
Eend). Uiteraard is een verwar-
mings- en ventilatiesysteem aan
wezig. Als bestuurder zit je dicht
de deur van de auto aan,
1 Tt je schouder tegen de
Het dak is erg
skleed en voorzien
>f. Tussen de voor
zak dat
deren, een werkje wat echter uren
in beslag zal nemen, met uiteinde
lijk een alles behalve elegant re
sultaat.
De Land Rover Defender heeft een
pure uitstraling, die niet iedereen
zal bevallen. Sympathiek is de
auto zondermeer. De Defender
heeft binnen het 4x4- segment een
geheel eigen plaats. De auto zal
in veel gevallen professioneel
worden ingezet, de hobbyist zal
veelal naar een Japans alternatief
grijpen. De Defender is destijds
als werktuig or
ie bijna 45 jaai
robuust en a_3
wip Zuinig
De fijne en vooral sterke direct in
gespoten turbodieselmotor is een
bijzonder zuinig type. We moeten
immers niet het hoge gewicht van
de Defender vergeten, zoals we
evenmin de permanente vierwie-
laandrijving over het hoofd mo
gen zien. Uiteraard kan worden
gekozen voor een hoge of lage
gearing en is in een centraal dif-
ferentieelsper voorzien. Een ge
middelde van 1 liter diesel op 9 ki
lometer is dan ook bijzonder gun
stig, een waarde waar veel Ja
panse 6 cylinders niets tegen in
kunnen brengen.
Een Land Rover Defender is niet
goedkoop, al is het prijsverschil
tussen een versie op geel en grijs
kenteken enorm. De door ons ge
reden 110 TDi is de duurste uit de
prijslijst met f.93.725,Dezelfde
auto met V8 kost 1.92.520,=. Beide
auto's vergen op grijs kenteken
een investering van respectieve
lijk f.64.960,= en f.64.420,=. Aan
de basis staat de 90 TDi Hard Top
voor f.46.430,=De op de foto's ge
toonde 'koeievanger' met extra
lampen zijn een extra.
De Land Rover is net zo Brits als
de Mini en heeft een nostalgische,
maar ook bijzonder krachtige uit
straling. De Defender is als werk
paard het meest geschikt. De 2.5
liter direct ingespoten dieselmotor
is een krachtpatser van de eerste
orde. De auto is gezien zijn relatief
hoge prijs minder geschikt voor
mensen die af en toe in hun vrije
tijd eens gaan terreinrijden.
De Land Rover Defender is er in
twee carrosserie-varianten, een 90
met korte wielbasis en de 110 met
meer ruimte tussen de rubbers. De
carrosseriën van de huidige uit
voeringen werden in 1983 gepre
senteerd. Ten opzichte van de oer-
Land Rover onderscheiden ze zich
door de rechte grille, die al eerder
op de V8 werd toegepast, de lan
gere motorkap, een ongedeelde
voorruit, grotere zijruiten, mo
derne portierhendels en een ge
wijzigd dak.
Voorgloeien
Het huidige leveringsprogramma de vijfde overbrenging juist
bestaat uit negen verschillende ty- vlotjes inschakeld. Stuurbek:
pes. Zeven uitvoeringen woiu>.„
op grijs kenteken geleverd. De
Defender 90 is er alleen met turbo
dieselmotor en Hard-Top. De
nodig lange 110 kan worden besteld als
r pick-up, Hard Top en Station Wc
gon met turbodieselmotor of 3,5
ter V8. De Land Rover Defender
op geel kenteken biedt slechts a»
keuze uit een Station Wagon
County met diesel of benzinemo
tor.
De 2.5 liter turbodiesel met directe
inspuiting werd pas in de herfst
van vorig jaar aan het pro
gramma toegevoegd. De 4 cylin
der is een duidelijk voorbeeld van
een sterk werkpaard. Zijn belang
rijkste taak is het leveren van
kracht. De motor is goed voor een
vermogen van 109 pk bij 3800 tr/
min en een koppel van 255 Nm bij
1800 tr/min. De V8 benzinemotor
levert in vergelijking een hoger
vermogen, maar scoort iets min
der waar het om het koppel gaat.
Zonder voorgloeien kan
ook direct koud worden ges
Onder alle omstandighedei
duidelijk de dieselklop hooi
Heel in de verte laat de L
zich horen. Met een gewicht i
2040 kg is de Defender geen
gewicht, alhoewel de kolos heel
behoorlijk met het verkeer mee
komt. Een acceleratie van 0 tot 100
in 17,4 seconden is in het geheel
niet slecht, terwijl de auto een
bruikbare top haalt van 135 km/u.
Deze snelheid
en goed vol te
hoge stand op de wiek
Land Rover in bochten
zweverig, alhoewel
overdreven overhelt. D
zijn we bij de Range Rc
covery wel gewend.
_:via8
waardoor
t een 32-klepper te ma- vorm houdt de N*
i. De krachtbron heeft hoge snelheden c
de weg. De twee 1
stroomlijnneus lei
van kunststof tu
naarh
De bei
Het Japanse motoriietsenmerk
Honda loopt al vele jaren voorop.
Zo baarde het merk al in 1965 op
zien met de CB 450 die alle con
currenten de baas was. De eei
superbike, een CB 750 was ooi
van Honda, terwijl de in 1974 ge
presenteerde Golf Wing als super
toermachine nieuwe mogelijkhe
den bood. Met de nieuwe NR 750
hoopt het merk opnieuw een
hoofdstuk in de motorfietshistorie
te schrijven. Ter voortstuwing
dient een 747 cc 4 cylinder motor
waarbij de cylinders in V-vorm
staan opgesteld. Aanvoer van
brandstof en afvoer van ver
brande delen geschiedt
kleppen per cylinder, w<
we hier met een 32-klep-
ken hebben.
een maximaal toerental van
14.000 tr/min. De volledig inge-
kapselse motor ziet er uit als een
V8 omdat in- en uitlaatkanalen,
injecteren en bougies allemaal in
tweevoud worden toegepast.
Nieuw is het gebruik van ovale
zuigers die de montage van 8
klepper per cylinder mogelijk ma
ken. Deze kleppenhoeveelheid
wordt bediend door middel van 4
met tandwielen aangedreven nok-
kenassen. De aanduiding NR
Het frame en de achterwielophan-
ging zijn gemaakt uit aluminium.
De stroomlijn is zeer gevanceerd,
niet alleen vanwege de vormge
ving, maar ook door het gebruikte
materiaal. De kuip is gemaakt uit
met koolstofvezel versterkte kunst
stof, een materiaal wat tot nu toe
voornamelijk in de Grand Prix
werd toegepast. Door de optimale
houdt de NR 750 ook bij
goed contact met
5 luchtinlaten in de
eiden door middel
tunnels buitenlucht
nrrrrr het luChtfilterilUiS.
xzc berijder kan in een oogopslag
alle nodige informatie opnemen.
De snelheid wordt digitaal boven
de toerenteller weergegeven. De
verlichting van het instrumenta
rium is regelbaar. De lichtmetalen
vijfspaaks velgen met laagprofiel
Michelin banden geven een extra
sportieve aanblik.
UUR. I
Alle Nederlandse Daihatsu-dea-
lers hebben tijdelijk een zevental
speciale uitvoeringen van ver
schillende modellen. De auto's
stuk voor stuk extra aantrekkelijk
uitgevoerd. De Charade is er als
Limited en Sport. De Limited heeft
de onverwoestbare 1 liter 3 cylin
dermotor gekoppeld aan een vijf-
versnellingsbak. De auto krijgt te-
j nopzichte van de TS-uitgave elek-
trisch bedienbare buitenspiegels,
speciale bekleding ook op de
deurpanelen, kaartenbakken in
de portieren, reflectie sierplaat,
meegespoten bumpers/deurgre-
pen/grille/buitenspiegels en
sportieve wieldoppen. De auto
kost f.19.995,= en dat is slechts
vijfhonderd gulden meer dan de
TS special. De Charade 1300 Limi
ted heeft voor f$2.995,= zelfs elek
trische portierramen en centrale
vergrendeling. Voor dezelfde prijs
is er ook de Charade 1300 Sport
met de stoelen uit de GTti, een
achterspoiler, brede banden, cen-
I trale vergrendeling en elektrisch
bediende portierruiten.
De Feroza Resin-Top EL II Limited
heeft onder andere standaard
stuurbekrachtiging, elektrisch be
diende ramen en spiegels, cen
trale vergrendeling, lichtmetalen
velgen, een grille en bumpers in
chroom en speciale kleuren. Deze
auto is er vanaf f.34.995, op grijs
kenteken.
Maar ook de Applause en Rocky
zijn in speciale jasjes gestoken.
Na het enorme succes van de Ap
plause 1.6i Special is dezelfde
auto nu in een tweede serie be
schikbaar met een extra aange
kleed interieur een meegespoten
bumpers. Deze auto kost
1.25.995,=. Tot slot dient de Rocky
zich als Wagon EL II Limited aan.
Deze van een turbodieselmotor
voorziene krachtpatser heeft een
speciale kleur donkergroen metal
lic, elektrisch bediende ramen en
spiegels, stuurbekrachtiging en
verschillende verchroomde delen.
Deze Rocky is er vanaf 1.49.995',=
op grijs kenteken.
wist de laatste 7 minuten de gelijk
maker te scoren. Na terugkomst in
de Goirkestraat was er nog een
informeel samenzijn met een
hapje en drankje. Gezien het suc
ces en de positieve reacties van
de genodigden denkt V.d. Boom
er nu al aan de reis volgend jaar
weer te organiseren.
staat dan ook terecht voor New
Racer. De revolutionaire kracht
bron levert een vermogen van 125
pk bij 14.000 tr/min en heeft een
jrste koppel van 69 Nm bij 11.500 tr/
ik min. Er kan makkelijk een top van
250 km/u worden bereikt bij een
gewicht van 222,5 kg.
is vlot te bereiken
houden. Door de
de wielen is de
hten echter wat
sl de koets niet
11 Dat laatste
dover en Dis-
Als eerste Japansee autofabrikant
heeft Nissan in Europa gebouwde
auto's geexporteerd naar Japan.
Het gaat om een eerste zending
van negentig Primera hatchbacks,
die zijn gebouwd in de Nissan fa
briek in Sunderland. In de loop
van dit jaar zullen in totaal zo'n
vijftienhonderd exemplaren vol-
J gen. Sunderland is wereldwijd de
enige Nissan-fabriek waar de
hatchback versie van de Primera
van de band loopt. Overigens zijn
met het oog op de Japanse wetge
ving wel technische aanpassin
gen aan de geexporteerde auto's
getroffen. De eerste zending be
stond geheel uit zwarte en donker
grijze exemplaren. Wat betreft ge
ïmporteerde wagens hebben de
Japanners duidelijk een voorkeur
Onlangs leverde Nissan-dealer
Denissen de eerste Nissan Trade
I af aan Van der Meijs Interieur
Decoratie aan de Ringbaan Zuid
251 te Tilburg. De Trade van
Nissanis een chassis-cabine met
losse opbouwmogelijkheden. Van
der Meijs koos voor een combi
2000 opbouw met een inhoud van
zo'n 16,5 kubieke meter, zodat
deze Trade geschikt is voor het
vervoer van volumineuze zaken
zoals meubelen en andere
interieurbenodigdheden.
De keuze voor de Trade was voor
Van der Meijs niet zo moeilijk.
"We hebben prima ervaringen
voor deze kleuren.
De Primera is een enorm verkoop
succes. De verkopen in Japan lig
gen op dit moment 41% boven de
verwachtingen. In de advertentie
campagnes maakt Nissan gebruik
van het feit, dat de Primera in
Europa inmiddels al negen natio
nale onderscheidingen heeft ver
worven. Eerder dit jaar is van
wege het succes besloten de pro-
duktie in de fabriek in het Britse
Sunderland op te voeren van
100.000 tot 120.000 exemplaren op
jaarbasis. Een gedeelte daarvan
is bestemd voor Oost-Europa: in
navolging van Joegoslavië begint
in oktober aanstaande de export
van de Primera naar Hongarije,
Tsjechoslowakije en Polen. Vol
gend jaar komen ook Bulgarije en
Roemenië aan de beurt.
e
KEN/UJI.T