LAND ROVER DEFENDER 110 TDi FT Old McDonald had a farm... I Wflk Met V.d. Boom naar Sparta-Willem II Honda NR 750, monumentaal Limited Editions Primera wereldwijd KT. 10 tober Nissan Trade voor V.d. Meijs Interieur Decoratie >EEL bij Daihatsu WtM" ■ïASd' 'U DE AUTOMAAT - Donderdag 10 oktober 1991 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER >r 1991 - pagina 8 Rij-impressie I. 700cc 7.900,- 35 1989 p.o.a. 1991 p.o.a. 1989 p.o.a. in- zijn D een js LES S ie is, eei)s op een showdagen or de 991. Verkoop-adviseur P. Gimbrère van Garage Denissen overhandigt de sleutels van de Nissan Trade aan Dhr. A. van der Meijs. f.15.950.- 7.950.- f.8.000.- 800.- f.7.200.- volle—^ andere bedrijfs’ ontworpen en dat is jaar later nog steeds: degelijk. 1989 28.500,- endelijk, cundig en rtrouwd Afgelopen zondag 6 oktober ver trokken een aantal bussen vanaf Renault-garage V.d. Boom aan de Goirkestraat richting Rotterdam. In het stadion «Kasteel Spangen» werd die middag de wedstrijd Sparta-Willem II gespeeld. Re nault Nederland is eerder dit jaar hoofdsponsor van Sparta gewor den en een wedstrijd van deze Ruisniveau Op de grote achterbank kunnen makkelijk drie volwassenen plaatsnemen, terwijl achterin nog twee opklapbare bankjes zijn ge monteerd, waar ook nog eens vier man kunnen zitten, in totaal dus negen personen. De Defender is van binnen netjes met tapijt be kleed, wat uiteraard weer met rubber matten kan worden afge dekt tegen modderige laarzen en natte hondepoten. Het geboden comfort valt absoluut niet tegen. De auto is lang niet zo stug als hij doet vermoeden. De starre voor- en achteras zijn met schroefveren opgehangen. Het geluid- en ruisniveau bij hoge snelheden zou een bezwaar kui nen zijn voor het ondernemen van lange ritten. Officieel is de Defender Station >rie kan de motor »start. mis srbaar. turbo van van tegen c i licht terwijl je met- middenstijl steunt. Het dak is ern hoog, netjes bekleed en voorzin van een sunroof. Tussen de v/'z"-- stoelen zit een fors opbergva*. netjes met de sleutel af te sluiten is. ...and on that farm he had a Land Rover. Het bekende kinderliedje kan rustig met dit couplet worden uitge breid. Op een grote Engelse farm hoort immers een Land Rover, een permanent vierwielaangedreven ter- reinauto die in 1948 op de markt kwam en destijds het midden hield tussen een auto en een landbouwtractor. De ontwikkeling heeft niet stilgestaan. Maar de auto heeft zijn uitstraling behouden, terwijl ook zijn inzet baarheid niet is aangetast. Na ruim veertig jaar heeft dé Land Rover een naam gekregen. Om hem te onder- officieel is de Defender Statior scheiden van de nieuwe Discovery heet ie voortaan De- Wagon een Hard-Top. In theoi fender. We reden hem in een uitvoering met lange wiel- is het mogelijk het dak te verwij- basis en direct ingespoten turbodieselmotor. club tegen het Tilburgse Willem II was natuurlijk een aardige gele genheid voor de Tilburgse Re- nault-dealer 150 relaties uit te no digen. Na een kopje koffie met een broodje werd 's morgens ver trokken. Willem 11-aanhangers za gen het direct al goed gaan, na dat 12 seconden na de aftrap de eerste goal werd gemaakt. Sparta met onze Nissan Urvan en met de dealer Garage Denissen. Daarnaast biedt de Trade erg veel waar voor z'n geld, bijvoorbeeld een sterke 2,8 liter dieselmotor, stuurbekrachtiging en de mogelijkheid voor een royale opbouw zoals wij die r hebben", aldus dhr. Van der Meijs. De Nissan Trade 2.8 diesel chassis-cabine is te koop voor f.30.200, exclusief BTW en is standaard voorzien van 3 jaar volledige garantie zoals alle e Nissan personen- of fswagens. Levensduur Standaard heeft de Defender een handgeschakelde vijfbak die met een lange pook wordt bediend. De eerste vier versnelling vrar“T1 wat kracht bij het inzetten, terwijl de vijfde overbrenging juist heel staat uit negen verschillende ty- vlotjes inschakeld. Stuurbekrachti- s. Zeven uitvoeringen worden ging maakt het mogelijk om het gevaarte van richting te verande ren. Handelbaar is de Defender 110 echter niet te noemen. Met zijn lengte van 4,60 meter en een rela- n Wa- tief grote draaicirkel moet er on- 3,5 li- der bepaalde omstandigheden ar even terugestoken worden. de De carrosserie van deze Land Rover is al vanouds uit aluminium opgetrokken. Verschillende plaat- werkdelen zijn dan ook met pop- nagels met elkaar verbonden. Een lange levensduur is zo verzekerd. Om de hoge instap te vergemak kelijken is voor ieder portier een opklapbaar opstapje gemaakt. Het interieur is bijzonder ruim. Voorin staan twee stoelen die een acceptabele zit bieden. Het stuur wiel is behoorlijk hoog geplaatst, maar dat went. Het dashboard ziet er erg plastic uit, maar biedt voldoende informatie. Heel grap pig is de luchttoevoer met behulp van twee kleppen onder de voor ruit, die van binnenuit kunnen worden geopend (net als bij een Eend). Uiteraard is een verwar- mings- en ventilatiesysteem aan wezig. Als bestuurder zit je dicht de deur van de auto aan, 1 Tt je schouder tegen de Het dak is erg skleed en voorzien >f. Tussen de voor zak dat deren, een werkje wat echter uren in beslag zal nemen, met uiteinde lijk een alles behalve elegant re sultaat. De Land Rover Defender heeft een pure uitstraling, die niet iedereen zal bevallen. Sympathiek is de auto zondermeer. De Defender heeft binnen het 4x4- segment een geheel eigen plaats. De auto zal in veel gevallen professioneel worden ingezet, de hobbyist zal veelal naar een Japans alternatief grijpen. De Defender is destijds als werktuig or ie bijna 45 jaai robuust en a_3 wip Zuinig De fijne en vooral sterke direct in gespoten turbodieselmotor is een bijzonder zuinig type. We moeten immers niet het hoge gewicht van de Defender vergeten, zoals we evenmin de permanente vierwie- laandrijving over het hoofd mo gen zien. Uiteraard kan worden gekozen voor een hoge of lage gearing en is in een centraal dif- ferentieelsper voorzien. Een ge middelde van 1 liter diesel op 9 ki lometer is dan ook bijzonder gun stig, een waarde waar veel Ja panse 6 cylinders niets tegen in kunnen brengen. Een Land Rover Defender is niet goedkoop, al is het prijsverschil tussen een versie op geel en grijs kenteken enorm. De door ons ge reden 110 TDi is de duurste uit de prijslijst met f.93.725,Dezelfde auto met V8 kost 1.92.520,=. Beide auto's vergen op grijs kenteken een investering van respectieve lijk f.64.960,= en f.64.420,=. Aan de basis staat de 90 TDi Hard Top voor f.46.430,=De op de foto's ge toonde 'koeievanger' met extra lampen zijn een extra. De Land Rover is net zo Brits als de Mini en heeft een nostalgische, maar ook bijzonder krachtige uit straling. De Defender is als werk paard het meest geschikt. De 2.5 liter direct ingespoten dieselmotor is een krachtpatser van de eerste orde. De auto is gezien zijn relatief hoge prijs minder geschikt voor mensen die af en toe in hun vrije tijd eens gaan terreinrijden. De Land Rover Defender is er in twee carrosserie-varianten, een 90 met korte wielbasis en de 110 met meer ruimte tussen de rubbers. De carrosseriën van de huidige uit voeringen werden in 1983 gepre senteerd. Ten opzichte van de oer- Land Rover onderscheiden ze zich door de rechte grille, die al eerder op de V8 werd toegepast, de lan gere motorkap, een ongedeelde voorruit, grotere zijruiten, mo derne portierhendels en een ge wijzigd dak. Voorgloeien Het huidige leveringsprogramma de vijfde overbrenging juist bestaat uit negen verschillende ty- vlotjes inschakeld. Stuurbek: pes. Zeven uitvoeringen woiu>.„ op grijs kenteken geleverd. De Defender 90 is er alleen met turbo dieselmotor en Hard-Top. De nodig lange 110 kan worden besteld als r pick-up, Hard Top en Station Wc gon met turbodieselmotor of 3,5 ter V8. De Land Rover Defender op geel kenteken biedt slechts a» keuze uit een Station Wagon County met diesel of benzinemo tor. De 2.5 liter turbodiesel met directe inspuiting werd pas in de herfst van vorig jaar aan het pro gramma toegevoegd. De 4 cylin der is een duidelijk voorbeeld van een sterk werkpaard. Zijn belang rijkste taak is het leveren van kracht. De motor is goed voor een vermogen van 109 pk bij 3800 tr/ min en een koppel van 255 Nm bij 1800 tr/min. De V8 benzinemotor levert in vergelijking een hoger vermogen, maar scoort iets min der waar het om het koppel gaat. Zonder voorgloeien kan ook direct koud worden ges Onder alle omstandighedei duidelijk de dieselklop hooi Heel in de verte laat de L zich horen. Met een gewicht i 2040 kg is de Defender geen gewicht, alhoewel de kolos heel behoorlijk met het verkeer mee komt. Een acceleratie van 0 tot 100 in 17,4 seconden is in het geheel niet slecht, terwijl de auto een bruikbare top haalt van 135 km/u. Deze snelheid en goed vol te hoge stand op de wiek Land Rover in bochten zweverig, alhoewel overdreven overhelt. D zijn we bij de Range Rc covery wel gewend. _:via8 waardoor t een 32-klepper te ma- vorm houdt de N* i. De krachtbron heeft hoge snelheden c de weg. De twee 1 stroomlijnneus lei van kunststof tu naarh De bei Het Japanse motoriietsenmerk Honda loopt al vele jaren voorop. Zo baarde het merk al in 1965 op zien met de CB 450 die alle con currenten de baas was. De eei superbike, een CB 750 was ooi van Honda, terwijl de in 1974 ge presenteerde Golf Wing als super toermachine nieuwe mogelijkhe den bood. Met de nieuwe NR 750 hoopt het merk opnieuw een hoofdstuk in de motorfietshistorie te schrijven. Ter voortstuwing dient een 747 cc 4 cylinder motor waarbij de cylinders in V-vorm staan opgesteld. Aanvoer van brandstof en afvoer van ver brande delen geschiedt kleppen per cylinder, w< we hier met een 32-klep- ken hebben. een maximaal toerental van 14.000 tr/min. De volledig inge- kapselse motor ziet er uit als een V8 omdat in- en uitlaatkanalen, injecteren en bougies allemaal in tweevoud worden toegepast. Nieuw is het gebruik van ovale zuigers die de montage van 8 klepper per cylinder mogelijk ma ken. Deze kleppenhoeveelheid wordt bediend door middel van 4 met tandwielen aangedreven nok- kenassen. De aanduiding NR Het frame en de achterwielophan- ging zijn gemaakt uit aluminium. De stroomlijn is zeer gevanceerd, niet alleen vanwege de vormge ving, maar ook door het gebruikte materiaal. De kuip is gemaakt uit met koolstofvezel versterkte kunst stof, een materiaal wat tot nu toe voornamelijk in de Grand Prix werd toegepast. Door de optimale houdt de NR 750 ook bij goed contact met 5 luchtinlaten in de eiden door middel tunnels buitenlucht nrrrrr het luChtfilterilUiS. xzc berijder kan in een oogopslag alle nodige informatie opnemen. De snelheid wordt digitaal boven de toerenteller weergegeven. De verlichting van het instrumenta rium is regelbaar. De lichtmetalen vijfspaaks velgen met laagprofiel Michelin banden geven een extra sportieve aanblik. UUR. I Alle Nederlandse Daihatsu-dea- lers hebben tijdelijk een zevental speciale uitvoeringen van ver schillende modellen. De auto's stuk voor stuk extra aantrekkelijk uitgevoerd. De Charade is er als Limited en Sport. De Limited heeft de onverwoestbare 1 liter 3 cylin dermotor gekoppeld aan een vijf- versnellingsbak. De auto krijgt te- j nopzichte van de TS-uitgave elek- trisch bedienbare buitenspiegels, speciale bekleding ook op de deurpanelen, kaartenbakken in de portieren, reflectie sierplaat, meegespoten bumpers/deurgre- pen/grille/buitenspiegels en sportieve wieldoppen. De auto kost f.19.995,= en dat is slechts vijfhonderd gulden meer dan de TS special. De Charade 1300 Limi ted heeft voor f$2.995,= zelfs elek trische portierramen en centrale vergrendeling. Voor dezelfde prijs is er ook de Charade 1300 Sport met de stoelen uit de GTti, een achterspoiler, brede banden, cen- I trale vergrendeling en elektrisch bediende portierruiten. De Feroza Resin-Top EL II Limited heeft onder andere standaard stuurbekrachtiging, elektrisch be diende ramen en spiegels, cen trale vergrendeling, lichtmetalen velgen, een grille en bumpers in chroom en speciale kleuren. Deze auto is er vanaf f.34.995, op grijs kenteken. Maar ook de Applause en Rocky zijn in speciale jasjes gestoken. Na het enorme succes van de Ap plause 1.6i Special is dezelfde auto nu in een tweede serie be schikbaar met een extra aange kleed interieur een meegespoten bumpers. Deze auto kost 1.25.995,=. Tot slot dient de Rocky zich als Wagon EL II Limited aan. Deze van een turbodieselmotor voorziene krachtpatser heeft een speciale kleur donkergroen metal lic, elektrisch bediende ramen en spiegels, stuurbekrachtiging en verschillende verchroomde delen. Deze Rocky is er vanaf 1.49.995',= op grijs kenteken. wist de laatste 7 minuten de gelijk maker te scoren. Na terugkomst in de Goirkestraat was er nog een informeel samenzijn met een hapje en drankje. Gezien het suc ces en de positieve reacties van de genodigden denkt V.d. Boom er nu al aan de reis volgend jaar weer te organiseren. staat dan ook terecht voor New Racer. De revolutionaire kracht bron levert een vermogen van 125 pk bij 14.000 tr/min en heeft een jrste koppel van 69 Nm bij 11.500 tr/ ik min. Er kan makkelijk een top van 250 km/u worden bereikt bij een gewicht van 222,5 kg. is vlot te bereiken houden. Door de de wielen is de hten echter wat sl de koets niet 11 Dat laatste dover en Dis- Als eerste Japansee autofabrikant heeft Nissan in Europa gebouwde auto's geexporteerd naar Japan. Het gaat om een eerste zending van negentig Primera hatchbacks, die zijn gebouwd in de Nissan fa briek in Sunderland. In de loop van dit jaar zullen in totaal zo'n vijftienhonderd exemplaren vol- J gen. Sunderland is wereldwijd de enige Nissan-fabriek waar de hatchback versie van de Primera van de band loopt. Overigens zijn met het oog op de Japanse wetge ving wel technische aanpassin gen aan de geexporteerde auto's getroffen. De eerste zending be stond geheel uit zwarte en donker grijze exemplaren. Wat betreft ge ïmporteerde wagens hebben de Japanners duidelijk een voorkeur Onlangs leverde Nissan-dealer Denissen de eerste Nissan Trade I af aan Van der Meijs Interieur Decoratie aan de Ringbaan Zuid 251 te Tilburg. De Trade van Nissanis een chassis-cabine met losse opbouwmogelijkheden. Van der Meijs koos voor een combi 2000 opbouw met een inhoud van zo'n 16,5 kubieke meter, zodat deze Trade geschikt is voor het vervoer van volumineuze zaken zoals meubelen en andere interieurbenodigdheden. De keuze voor de Trade was voor Van der Meijs niet zo moeilijk. "We hebben prima ervaringen voor deze kleuren. De Primera is een enorm verkoop succes. De verkopen in Japan lig gen op dit moment 41% boven de verwachtingen. In de advertentie campagnes maakt Nissan gebruik van het feit, dat de Primera in Europa inmiddels al negen natio nale onderscheidingen heeft ver worven. Eerder dit jaar is van wege het succes besloten de pro- duktie in de fabriek in het Britse Sunderland op te voeren van 100.000 tot 120.000 exemplaren op jaarbasis. Een gedeelte daarvan is bestemd voor Oost-Europa: in navolging van Joegoslavië begint in oktober aanstaande de export van de Primera naar Hongarije, Tsjechoslowakije en Polen. Vol gend jaar komen ook Bulgarije en Roemenië aan de beurt. e KEN/UJI.T

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 31