BMW 5 TOURING EN TD PEUGEOT 106 ZONDAG 13 OKTOBER r Voorsprong uitgebouwd ten 1 “x-Fcx’ i 500 OCCASIONS VAN ALLE MERKEN DATO-DEALERS 'N HELE ZEKERHEID Rijnlease i i 10.- Aanstaande ZONDAG kunt U bij de DATO-deaiers keuze maken uit U bent van harte welkom van 11.00 17.00 uur. I I I I I □schI s' i s E 991 - pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 10 oktober 1991 - pagina 7 Rij-impressie Vervolg van pag. 1 pen, rndei 7 ESTIVAL fg 7E Tilburg !0’62 ziaOalendhof) jssation BOVAG TELEFOON 04255-3944 FAX 0*2554020 H I I V E i E E isdrijf 1906 1982 gro£ van 1 breedte DeHöUkg verandert ft 11 seconden -r de 100 km/u te bereiken Jjk t maximaal 207 km/u. Het r.w.w„„r, Baden - Als koplopers in de hogere regionen van de automarkt bevinden BMW en Mercedes zich constant in een gevecht op het gebied van verkopen, techniek en imago. Als de één een stapje voorwaarts doet, kun je er op wachten dat de ander volgt. BMW brengt tot en met januari gefaseerd de nieuwe dieselmotor in de 3- en 5- serie en de prachtige Touring. Vooral met de diesel heeft het Beierse merk haar voorsprong weer uitge bouwd. Het wachten is nu op de meerkleppendiesel van de concurrent. SHStds MB De uitrusting is uiteraard iets min der compleet, maar toch is de XR nog altijd voorzien van een klokje, signaal voor vergeten verlichting, interval op de ruitewisser, rechter buitenspiegel, wielplaten, een an tenne, radiovoorbereiding en een in twee delen neerklapbare ach terbank. Rijdend in de 106 XR voel je z'n Franse afkomst direkt en daarbij moet dan vooral gedacht worden aan het prima rijcomfort. De ruimte in de 106 is nauwelijks kleiner dan bil de 205, alleen ko men de wielkasten verder naar - binnen, wat voor mensen met bij de start van de ontwikkelin lange benen problemen kan ople- wel degelijk als 205-opvolger Compact De derde en laatste auto die werd gereden, betrof de sportieve XSi, die de uit de Citroën AX GTi stam mende 1.4 liter multipoint injectie- motor heeft. Ook in de Peugeot le vert deze krachtbron 95 pk bij 6600 tr/min. Het gewicht van de auto is toegenomen tot 860 kg, wat echter betekent dat de kleine 106 vermogen te over heeft. De presta ties zijn dan ook fantastisch. De kleine rakker schiet in 10 secon den van 0 tot 100 en haalt een top van 187 km/u. Echter boven de 140 km/u neemt het motorgeluid langzaam tot onaangenaam toe. Het meest is de XSi in z'n element op rally-achtige weggetjes. Door de compacte afmetingen trek je 'm als het ware aan. De wegligging is uitstekend, terwijl schokdem- ping en vering prima op elkaar zijn afgestemd. De auto is uiter aard wat strakker geveerd, maar behoudt een behoorlijke mate van comfort. Het interieur is wat ver der aangekleed met sportieve stoelen en een met leer bekleed stuur. Aan de buitenkant herken nen we de XSi aan zijn lichtmeta len velgen, verstralers, spoiler bo ven de achterruit en kunststof spatbordverbreders. Wordt met de XSi heel sportief gereden, dan blijken de versnellingsbakverhou- dingen soms net verkeerd te lig gen, waarbij je veelvuldig tussen 2 en 3 op en neer schakelt. Deze meestal niet snel verlopen scha- kelmanouvre gaat niet altijd vlek keloos, waarbij nogal eens de vierde overbrenging wordt aan gesproken en de gang er even uit is. Successtory De Peugeot 106 is zonder meer een prima produkt wat een goede i gesteld deze voorziening uit te «dep in z'n geheel kan wor- proberen, zodat we ook niet kun- ilicht. De tildrempel is rede- nen berichten over windgeruis en omdat de opening tot andere bijkomende rijgeluiden. oogte is doorgetrokken. Een De nieuwe BMW 5 Touring wordt detail is dat de sproeier geleverd als 520i, 525i en 525 TDS. Len. Pas als Nieuw bij de Touring, maar ook J* iroken richt hij als sedan, is de 525iX met perma- verscho- nente vierwielaandrijving. Onder relijk sys- normale omstandigheden wordt ZZZi van de krachten naar voren gestuurd en 64% naar de achter as. De auto beschikt standaard over een electro hydraulische ?r in de achteras. Op aanvraag i door BMW Motorsport een M5 Touring worden geleverd, een auto die in Duitsland al 144.000 DM moet gaan kosten, gezien deze prijs, heeft het geen zin een dergelijke auto permanent in het leveringsprogramma op te ne men. enorm potentieel. Echter in de on derste toerenregionen laat de krachtbron zich wat meer horen. Bij hoge snelheden is er absoluut geen verschil met de benzineva- rianten. Technisch is het overi gens mogelijk om de intercooler __k op de 3-serie te monteren. Of dit af-fabriek zal gaan gebeuren is afhankelijk van de vraag uit de markt. Ook kan gedacht worden aan een 525 TD zonder intercoo ler. De bestaande 2.4 liter 6-pitter blijft voorlopig leverbaar in de 324 TD Touring, op basis van het oude model. Beide nieuwe diesels wor den in de loop van deze maand of uiterlijk begin volgende maand aan het leveringsprogramma van BMW toegevoegd. De 325 TD gaat f.64.700,= kosten terwijl de 525 TDS voor f.78.325,= in de prijslijst staat. ringe invloed op de prestaties. Alle Duitse autofabrikanten zijn zeer begaan met het milieu, en daarbij blijft BMW niet achter. De aangepaste electronica in de mo tor en de gewijzigde inspuiting zorgen voor een rustige loop. Daarnaast is de 2.5 liter 6 cylinder turbodiesel voorzien van uitlaat gasrecirculatie wat de schade lijke uitlaatgasemissies tot een mi nimum terugbrengt. Helaas wordt de in Duitsland standaard gele verde oxydatiekatalysator in ons land extra in rekening gebracht. Potentieel Beide nieuwe diesels zijn net als hun voorganger uitstekende lange-afstand- machines. Toch komt de 325 TD wat comfortabeler over. De motor is net is rustiger dan in zijn grotere broer, terwijl ook de souplesse groter is. Het zijn echter minieme verschillen. De 525 TDS is natuurlijk een sportwa gen onder de diesels met een Ruim zestig procent van de BMW- motoren wordt gemaakt in het Oostenrijkse Steyer. In dezelfde fabriek is ook de ontwikkeling van de dieselmotoren geconcentreerd. Uiteraard is bij de nieuwe oliesto- kende zespitter uitgegaan van de gem béstaande krachtbron van 2.4 li- 1 ter. De inhoud is iets toegenomen tot exact 2498 cc, terwijl ondanks toepassen van nieuwe electronica het vermogen niet is gewijzigd en zodoende nog steeds 115 pk be draagt bij 4800 tr/min. Intercooler De vernieuwde motor wordt aan geboden in de 325 TD en de 525 TDS, waarbij de toevoeging "S" maar Helst staat voor 28 extra pk's. De winst ten opzichte van de 3-serie wordt bereikt door het toe voegen van een intercooler. De 143 pk worden ontwikkeld bij het zelfde toerental. Een vermogen van 57 pk per Hter motorinhoud is ongekend hoog. Het koppel van de motor bedraagt 222 Nm bij 1900 tr/min bij de 325 en 260 Nm bij 2200 tr/min bij de 525. Het prestatieverschil tussen de twee diesels is niet zo groot als deze cij fers doen vermoeden. Dit komt voornamelijk door het lagere ge wicht van de 325 TD. Deze auto weegt 1335 kg, heeft een top van 198 km/u en trekt in 12 seconden van 0 tot 100 km/u. De 1480 kg zware 525 TDS heeft 11 second nodig om en haalt maximaal Av, omm u. verschil bij de tussenacceleratie van 80 tot 120 beperkt zich tot 1,1 seconde. Standaard worden de achterwielen aangedreven via een handgeschakelde vijfbak, ter wijl tegen meerprijs een automaat meI leverbaar is. Deze vierversnel- lingsautomaat heeft en zeer ge- A va worden geopend, terwijl uiteraard ook de klep in z'n geheel kan wor den gelicht. De tildrempel is lijk laag, cmdat de opening vloerhoogte is doorgetrokken. Een grappig detail is dat de sproeier achterop is verzonken. Pas als deze wordt aangesprol zich op en doet hij zijn nende werk. Een dergeUjk sys- norn teem toonde BMW al eerder op de 36% 850i, maar dan bij de koplamp- sproeiers. De achteriichten zijn van hetzelfde ontwerp als bij de sedan, maar in z'n geheel groter. sper Uiteraard is de bagageruimte kan keurig bekleed met tapijt. De ach- 'P terbank kan in twee ongelijke de len worden omgeklapt en is voor zien van drie hoofdsteunen. Een handige vinding is de plaatsing van de luidsprekers achterin. Deze zijn namelijk tegen het dak geplaatst. Hierdoor wordt voorko men, dat aanwezige bagage het geluid dempt. Om de auto onaf- hankelijk van de belading recht te houden worden aUe op de Neder landse markt geleve._- standaard voorzien van niveaure- geling. Schuifdak Een nieuwe optie is het dubbel- werkende schuifdak, waarbij het voorste deel zowel kan kantelen als worden opengeschoven. Staat stan< het voorste deel open, dan kan het f.95.5 tweede deel hieronder schuiven, waardoor zowel voor- als achter- passagiers extra luchttoevoer krij gen. Helaas werden we tijdens de testritten niet in de gelegenheid BMW hoopt 15% van de verkochte 5-serie modellen te laten innemen door de Touring. BMW denkt de vJe op de Neder- nieuwehng vooral te kunnen ver- - 1 verde Tourings kopen aan mannen in de leeftijds- voorzien van niveaure- categorie van 40 tot 45 jaar met 2 tot 3 kinderen en een hoog inko men. De auto zal vooral scoren bij mensen met een vrij beroep. In ja nuari zullen deze Tourings in de showroom te bewonderen zijn. De 520i gaat f.80.975, kosten met -‘andaard ABS. De 525i moet 3.575,= opbrengen, terwijl de auto als turbodiesel f.86.475,= kost. Tot slot is er dan de 525iX voor f.109.025,=. Wat rij-eigen- schappen betreft verschilt de Tou ring nauwelijks met de sedan. toekomst tegemoet kan gaan. Peu geot legt er aUeen kost wat kost de nadruk op dat de auto naast de 205 in het programma staat. Ze wiUen niet toegeven, dat bij suc ces van de 106 de basisversies van de 205 zullen verdwijnen. De succesvolle 205 verkoopt nog steeds gigantisch en zal volgend jaar nog steeds in grotere aantal len dan de 106 worden geprodu ceerd. Peugeot geeft heel om slachtig en met slechte antwoor den op vragen van journalisten min of meer te kennen dat de 106 bij de start van de ontwikkehng - .,..!,.rwa» doeld. Waarschijnlijk had het irk de successtory van de 205 verkeerd ingeschat. Zodoenc’ Peugeot nu met twee modelk hetzelfde s prijsverscl Het is nog helemc welke auto de gu zal krijgen. In ieder geval wacht de Nederlandse imj a-8. zondagïndelhowelkom HTDn AutonOVa BMW-Renova BV SEAT, SAAB- Zuid-OostBV L na toevoeging van de 106 de ver kopen in het B-segment met zo'n 1500 auto's te kunnen verhogen. Hoe de verdeling 106/205 zal Hg- gen is moeihjk te voorspellen. De nieuwe 106 is absoluut geen prijsbreker, maar past redelijk tussen zijn concurrenten. De basis 1.1 XN’met 4-bak kost f.20.295,= terwijl een 205 Accent met de zelfde motor f.20.450, kost. Met 5- bak kost de XN f.20.795,=De iets completere 1.1 XR heeft standaard een 5-bak en gaat voor f.22.800,= de deur uit. De XT kan worden aangeschaft als 1.1 en 1.4 voor respectieveHjk f.24.800,= en f.26.500,=Even ter vergehjking, een 205 1.4 XR en XS kosten f.25.470,= en f.27.385,Tot slot is er de XSi die duidehjk de rol van de 205 1.6 GTi moet ovememen en als zodanig het meeste bestaans recht heeft. De sportieve 106 kost 1.31.100,=. De officiële introductiedatum van de Peugeot 106 is 24 oktober. Touring BMW introduceerde tijdens de af gelopen IAA de 5-serie Touring, een modelvariant die al vanaf de start van de ontwikkehng op sta pel stond. Natuurlijk blijft de 3-se- rie Touring in huidige vorm nog enige tijd leverbaar, maar voor de toekomst wordt alleen op het gro tere model gewed. De bodem- jep is volledig gelijk aan die tl het sedanmodel. Lengte, =cdte en wielbasis bleven on- lerd. Zelfs de achter-over- jxact even lang. Afhanke- ie motorisatie wordt een Cw-waarde bereikt van 0,34. De 5 Touring is bijzonder gedistingeerd gelijnd en past zodoende prima in het huidige BMW aanbod. De auto ziet er tegelijk klassiek, spor tief en exclusief uit. BMW hoopt met deze auto te kunnen concurre- i met de Mercedes T, Audi 100 rwant en Volvo 900 stationcar. Na- tuuriijk is de auto pas na de ach- terportieren aangepast. De vijfde deur is van een aardige construc tie. De achterruit kan afzonderiijk 205-opvol ihijnlijk h bedoeld. Waarscl mer_ 2 "erkeerd ingeschat. Zodoende zit nu met twee modellen in segment, waarbij de :hiUen vrijwel nihil zijn. 1laai de vraag auto de gunst van de klant ’Jver- x,=v.cx«andse importeur

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 29