BMW 5 TOURING EN TD
PEUGEOT 106
ZONDAG 13 OKTOBER
r
Voorsprong uitgebouwd
ten
1
“x-Fcx’ i
500 OCCASIONS VAN ALLE MERKEN
DATO-DEALERS 'N HELE ZEKERHEID
Rijnlease
i
i
10.-
Aanstaande ZONDAG kunt U bij de DATO-deaiers keuze maken uit
U bent van harte welkom
van 11.00 17.00 uur.
I I I I I
□schI
s'
i
s
E
991 - pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 oktober 1991 - pagina 7
Rij-impressie
Vervolg van pag. 1
pen,
rndei
7
ESTIVAL
fg
7E Tilburg
!0’62
ziaOalendhof)
jssation
BOVAG
TELEFOON 04255-3944
FAX 0*2554020 H I I V E i E E
isdrijf
1906
1982
gro£
van 1
breedte
DeHöUkg verandert
ft 11 seconden
-r de 100 km/u te bereiken Jjk
t maximaal 207 km/u. Het r.w.w„„r,
Baden - Als koplopers in de hogere regionen van de
automarkt bevinden BMW en Mercedes zich constant in
een gevecht op het gebied van verkopen, techniek en
imago. Als de één een stapje voorwaarts doet, kun je er
op wachten dat de ander volgt. BMW brengt tot en met
januari gefaseerd de nieuwe dieselmotor in de 3- en 5-
serie en de prachtige Touring. Vooral met de diesel
heeft het Beierse merk haar voorsprong weer uitge
bouwd. Het wachten is nu op de meerkleppendiesel
van de concurrent.
SHStds MB
De uitrusting is uiteraard iets min
der compleet, maar toch is de XR
nog altijd voorzien van een klokje,
signaal voor vergeten verlichting,
interval op de ruitewisser, rechter
buitenspiegel, wielplaten, een an
tenne, radiovoorbereiding en een
in twee delen neerklapbare ach
terbank. Rijdend in de 106 XR voel
je z'n Franse afkomst direkt en
daarbij moet dan vooral gedacht
worden aan het prima rijcomfort.
De ruimte in de 106 is nauwelijks
kleiner dan bil de 205, alleen ko
men de wielkasten verder naar -
binnen, wat voor mensen met bij de start van de ontwikkelin
lange benen problemen kan ople- wel degelijk als 205-opvolger
Compact
De derde en laatste auto die werd
gereden, betrof de sportieve XSi,
die de uit de Citroën AX GTi stam
mende 1.4 liter multipoint injectie-
motor heeft. Ook in de Peugeot le
vert deze krachtbron 95 pk bij
6600 tr/min. Het gewicht van de
auto is toegenomen tot 860 kg, wat
echter betekent dat de kleine 106
vermogen te over heeft. De presta
ties zijn dan ook fantastisch. De
kleine rakker schiet in 10 secon
den van 0 tot 100 en haalt een top
van 187 km/u. Echter boven de
140 km/u neemt het motorgeluid
langzaam tot onaangenaam toe.
Het meest is de XSi in z'n element
op rally-achtige weggetjes. Door
de compacte afmetingen trek je 'm
als het ware aan. De wegligging
is uitstekend, terwijl schokdem-
ping en vering prima op elkaar
zijn afgestemd. De auto is uiter
aard wat strakker geveerd, maar
behoudt een behoorlijke mate van
comfort. Het interieur is wat ver
der aangekleed met sportieve
stoelen en een met leer bekleed
stuur. Aan de buitenkant herken
nen we de XSi aan zijn lichtmeta
len velgen, verstralers, spoiler bo
ven de achterruit en kunststof
spatbordverbreders. Wordt met
de XSi heel sportief gereden, dan
blijken de versnellingsbakverhou-
dingen soms net verkeerd te lig
gen, waarbij je veelvuldig tussen
2 en 3 op en neer schakelt. Deze
meestal niet snel verlopen scha-
kelmanouvre gaat niet altijd vlek
keloos, waarbij nogal eens de
vierde overbrenging wordt aan
gesproken en de gang er even uit
is.
Successtory
De Peugeot 106 is zonder meer
een prima produkt wat een goede
i gesteld deze voorziening uit te
«dep in z'n geheel kan wor- proberen, zodat we ook niet kun-
ilicht. De tildrempel is rede- nen berichten over windgeruis en
omdat de opening tot andere bijkomende rijgeluiden.
oogte is doorgetrokken. Een De nieuwe BMW 5 Touring wordt
detail is dat de sproeier geleverd als 520i, 525i en 525 TDS.
Len. Pas als Nieuw bij de Touring, maar ook
J* iroken richt hij als sedan, is de 525iX met perma-
verscho- nente vierwielaandrijving. Onder
relijk sys- normale omstandigheden wordt
ZZZi van de krachten naar voren
gestuurd en 64% naar de achter
as. De auto beschikt standaard
over een electro hydraulische
?r in de achteras. Op aanvraag
i door BMW Motorsport een M5
Touring worden geleverd, een
auto die in Duitsland al 144.000
DM moet gaan kosten, gezien
deze prijs, heeft het geen zin een
dergelijke auto permanent in het
leveringsprogramma op te ne
men.
enorm potentieel. Echter in de on
derste toerenregionen laat de
krachtbron zich wat meer horen.
Bij hoge snelheden is er absoluut
geen verschil met de benzineva-
rianten. Technisch is het overi
gens mogelijk om de intercooler
__k op de 3-serie te monteren. Of
dit af-fabriek zal gaan gebeuren
is afhankelijk van de vraag uit de
markt. Ook kan gedacht worden
aan een 525 TD zonder intercoo
ler. De bestaande 2.4 liter 6-pitter
blijft voorlopig leverbaar in de 324
TD Touring, op basis van het oude
model. Beide nieuwe diesels wor
den in de loop van deze maand of
uiterlijk begin volgende maand
aan het leveringsprogramma van
BMW toegevoegd. De 325 TD gaat
f.64.700,= kosten terwijl de 525
TDS voor f.78.325,= in de prijslijst
staat.
ringe invloed op de prestaties.
Alle Duitse autofabrikanten zijn
zeer begaan met het milieu, en
daarbij blijft BMW niet achter. De
aangepaste electronica in de mo
tor en de gewijzigde inspuiting
zorgen voor een rustige loop.
Daarnaast is de 2.5 liter 6 cylinder
turbodiesel voorzien van uitlaat
gasrecirculatie wat de schade
lijke uitlaatgasemissies tot een mi
nimum terugbrengt. Helaas wordt
de in Duitsland standaard gele
verde oxydatiekatalysator in ons
land extra in rekening gebracht.
Potentieel
Beide nieuwe diesels zijn net als
hun voorganger uitstekende
lange-afstand- machines. Toch
komt de 325 TD wat comfortabeler
over. De motor is net is rustiger
dan in zijn grotere broer, terwijl
ook de souplesse groter is. Het zijn
echter minieme verschillen. De
525 TDS is natuurlijk een sportwa
gen onder de diesels met een
Ruim zestig procent van de BMW-
motoren wordt gemaakt in het
Oostenrijkse Steyer. In dezelfde
fabriek is ook de ontwikkeling van
de dieselmotoren geconcentreerd.
Uiteraard is bij de nieuwe oliesto-
kende zespitter uitgegaan van de gem
béstaande krachtbron van 2.4 li- 1
ter. De inhoud is iets toegenomen
tot exact 2498 cc, terwijl ondanks
toepassen van nieuwe electronica
het vermogen niet is gewijzigd en
zodoende nog steeds 115 pk be
draagt bij 4800 tr/min.
Intercooler
De vernieuwde motor wordt aan
geboden in de 325 TD en de 525
TDS, waarbij de toevoeging "S"
maar Helst staat voor 28 extra
pk's. De winst ten opzichte van de
3-serie wordt bereikt door het toe
voegen van een intercooler. De
143 pk worden ontwikkeld bij het
zelfde toerental. Een vermogen
van 57 pk per Hter motorinhoud is
ongekend hoog. Het koppel van
de motor bedraagt 222 Nm bij
1900 tr/min bij de 325 en 260 Nm
bij 2200 tr/min bij de 525. Het
prestatieverschil tussen de twee
diesels is niet zo groot als deze cij
fers doen vermoeden. Dit komt
voornamelijk door het lagere ge
wicht van de 325 TD. Deze auto
weegt 1335 kg, heeft een top van
198 km/u en trekt in 12 seconden
van 0 tot 100 km/u. De 1480 kg
zware 525 TDS heeft 11 second
nodig om
en haalt maximaal Av, omm u.
verschil bij de tussenacceleratie
van 80 tot 120 beperkt zich tot 1,1
seconde. Standaard worden de
achterwielen aangedreven via
een handgeschakelde vijfbak, ter
wijl tegen meerprijs een automaat meI
leverbaar is. Deze vierversnel-
lingsautomaat heeft en zeer ge- A va
worden geopend, terwijl uiteraard
ook de klep in z'n geheel kan wor
den gelicht. De tildrempel is
lijk laag, cmdat de opening
vloerhoogte is doorgetrokken. Een
grappig detail is dat de sproeier
achterop is verzonken. Pas als
deze wordt aangesprol
zich op en doet hij zijn
nende werk. Een dergeUjk sys- norn
teem toonde BMW al eerder op de 36%
850i, maar dan bij de koplamp-
sproeiers. De achteriichten zijn
van hetzelfde ontwerp als bij de
sedan, maar in z'n geheel groter. sper
Uiteraard is de bagageruimte kan
keurig bekleed met tapijt. De ach- 'P
terbank kan in twee ongelijke de
len worden omgeklapt en is voor
zien van drie hoofdsteunen. Een
handige vinding is de plaatsing
van de luidsprekers achterin.
Deze zijn namelijk tegen het dak
geplaatst. Hierdoor wordt voorko
men, dat aanwezige bagage het
geluid dempt. Om de auto onaf-
hankelijk van de belading recht te
houden worden aUe op de Neder
landse markt geleve._-
standaard voorzien van niveaure-
geling.
Schuifdak
Een nieuwe optie is het dubbel-
werkende schuifdak, waarbij het
voorste deel zowel kan kantelen
als worden opengeschoven. Staat stan<
het voorste deel open, dan kan het f.95.5
tweede deel hieronder schuiven,
waardoor zowel voor- als achter-
passagiers extra luchttoevoer krij
gen. Helaas werden we tijdens de
testritten niet in de gelegenheid
BMW hoopt 15% van de verkochte
5-serie modellen te laten innemen
door de Touring. BMW denkt de
vJe op de Neder- nieuwehng vooral te kunnen ver-
- 1 verde Tourings kopen aan mannen in de leeftijds-
voorzien van niveaure- categorie van 40 tot 45 jaar met 2
tot 3 kinderen en een hoog inko
men. De auto zal vooral scoren bij
mensen met een vrij beroep. In ja
nuari zullen deze Tourings in de
showroom te bewonderen zijn. De
520i gaat f.80.975, kosten met
-‘andaard ABS. De 525i moet
3.575,= opbrengen, terwijl de
auto als turbodiesel f.86.475,=
kost. Tot slot is er dan de 525iX
voor f.109.025,=. Wat rij-eigen-
schappen betreft verschilt de Tou
ring nauwelijks met de sedan.
toekomst tegemoet kan gaan. Peu
geot legt er aUeen kost wat kost de
nadruk op dat de auto naast de
205 in het programma staat. Ze
wiUen niet toegeven, dat bij suc
ces van de 106 de basisversies
van de 205 zullen verdwijnen. De
succesvolle 205 verkoopt nog
steeds gigantisch en zal volgend
jaar nog steeds in grotere aantal
len dan de 106 worden geprodu
ceerd. Peugeot geeft heel om
slachtig en met slechte antwoor
den op vragen van journalisten
min of meer te kennen dat de 106
bij de start van de ontwikkehng
- .,..!,.rwa»
doeld. Waarschijnlijk had het
irk de successtory van de 205
verkeerd ingeschat. Zodoenc’
Peugeot nu met twee modelk
hetzelfde s
prijsverscl
Het is nog helemc
welke auto de gu
zal krijgen. In ieder geval
wacht de Nederlandse imj
a-8. zondagïndelhowelkom
HTDn AutonOVa
BMW-Renova BV
SEAT, SAAB- Zuid-OostBV L
na toevoeging van de 106 de ver
kopen in het B-segment met zo'n
1500 auto's te kunnen verhogen.
Hoe de verdeling 106/205 zal Hg-
gen is moeihjk te voorspellen.
De nieuwe 106 is absoluut geen
prijsbreker, maar past redelijk
tussen zijn concurrenten. De basis
1.1 XN’met 4-bak kost f.20.295,=
terwijl een 205 Accent met de
zelfde motor f.20.450, kost. Met 5-
bak kost de XN f.20.795,=De iets
completere 1.1 XR heeft standaard
een 5-bak en gaat voor f.22.800,=
de deur uit. De XT kan worden
aangeschaft als 1.1 en 1.4 voor
respectieveHjk f.24.800,= en
f.26.500,=Even ter vergehjking,
een 205 1.4 XR en XS kosten
f.25.470,= en f.27.385,Tot slot is
er de XSi die duidehjk de rol van
de 205 1.6 GTi moet ovememen en
als zodanig het meeste bestaans
recht heeft. De sportieve 106 kost
1.31.100,=.
De officiële introductiedatum van
de Peugeot 106 is 24 oktober.
Touring
BMW introduceerde tijdens de af
gelopen IAA de 5-serie Touring,
een modelvariant die al vanaf de
start van de ontwikkehng op sta
pel stond. Natuurlijk blijft de 3-se-
rie Touring in huidige vorm nog
enige tijd leverbaar, maar voor de
toekomst wordt alleen op het gro
tere model gewed. De bodem-
jep is volledig gelijk aan die
tl het sedanmodel. Lengte,
=cdte en wielbasis bleven on-
lerd. Zelfs de achter-over-
jxact even lang. Afhanke-
ie motorisatie wordt een
Cw-waarde bereikt van 0,34. De 5
Touring is bijzonder gedistingeerd
gelijnd en past zodoende prima in
het huidige BMW aanbod. De
auto ziet er tegelijk klassiek, spor
tief en exclusief uit. BMW hoopt
met deze auto te kunnen concurre-
i met de Mercedes T, Audi 100
rwant en Volvo 900 stationcar. Na-
tuuriijk is de auto pas na de ach-
terportieren aangepast. De vijfde
deur is van een aardige construc
tie. De achterruit kan afzonderiijk
205-opvol
ihijnlijk h
bedoeld. Waarscl
mer_ 2
"erkeerd ingeschat. Zodoende zit
nu met twee modellen in
segment, waarbij de
:hiUen vrijwel nihil zijn.
1laai de vraag
auto de gunst van de klant
’Jver-
x,=v.cx«andse importeur