7Z7Z
PEUGEOT 106
ALFA ROMEO
155
FIESTA CALYPSO
Je suis
une
Francaise
volgt 75 op
Oplage94.600 ex.
n
Dato-dealers zondag open
RlJ-LuPRESSIE
EG stelt
energieheffing
voor
"Z
Zwavelarme
dieselolie
Petanque
m
T
n
1991 - pagina 22
Donderdag 10 oktober 1991
It
fu
Spoordijk 72/76 tel. 013-422133
Tony Vos
o.a.:
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Opel Astra 1.8 GT
pag. 3
Rij-impressie:
BMW 5 Touring en TD
pag. 7
Rij-impressie:
Land Rover
Defender 110 TDi
pag. 9
Jaargang 3
Nummer 39
Zie adv. pagina 8
ZONDAG A.S.
GEHELE DAG OPEN
iropese
n de
ïugec
o die de
sn advertenties-
’2.00 uur
Wat uiterlijk betreft is deze mid
denklasser vierdeurs sedan weer
een echte Alfa geworden met ele
menten die we van de 164 kennen.
Wat dat betreft straalt de 155 toch
weer een frose dosis sportieve tra
ditie uit.
sie nog tot meer in staat zal zijn.
De dieselklant zal in een later sta
dium kunnen beschikken over een
nieuwe turbodiesel. Tot slot komt
er een 2 liter 4 cylinder met turbo,
4 kleppen per cylinder en perma
nente aandrijving op de alle vier
de wielen.
een iets kleinere wielbasi
lijken we hem met een ander PSA-
product, de Citroën AX, dan blijkt
de 106 op alle punten net iets gro-
ter. Alhoewel volledig aangepast, n 5
zijn delen van het onderstel, wiel- comfc
Carcassonne - Er wordt steeds vaker beweerd dat
auto's geen eigen gezicht meer hebben. Alle
nieuwe modellen ontstaan immers in de windtun
nel en alles wat op de markt komt is gericht op
forse verkoopaantallen. Toch is dat niet waar. Een
nieuwe auto die dit bewijst is de Peugeot 106. Com
fortabel, compact, vlot, leuk gelijnd, zuinig...kortom,
Peugeot heeft het weer voor elkaar om een typisch
Franse auto met een eigen gezicht op de markt te
zetten, die toch een groot publiek aanspreekt. We
reden met de XR, XT en XSi.
Alle bij de DATO aangesloten Tilburgse dealerbedrijven zullen
zondag 13 oktober aanstaande allemaal geopend zijn in ver
band met het evenement Tilburg Wijnstad. Bovendien wordt het
komende weekend ook het festival Noord gehouden. De show
room van de garagebedrijven is geopend van 10.00 tot 17.00
uur. Het bedrijf van Skoda-dealer Elan heeft echter de deur op
slot. Sjef v.d. Nouweland is met zijn medewerkers tijdelijk ver
trokken naar het Festival Noord, waar uiteraard ook Hyundai-
dealer Kennis de deuren open heeft staan.
Met centrale injectie en een gere
gelde driewegkatalysator is deze
krachtbron goed voor 75 pk bij
6200 tr/min. De
en is daarme
u van 175 km/i
rs veertien centime- van Q tot 1()0 in
.breed maar heeft denEen
Radiosysteem
Het dashboard is aardig van
vormgeving en functioneel inge
richt. De XT heeft naast de snel
heidsmeter een toerenteller met
een geïntegreerd digitaal klokje.
Op de console zitten de uitstroom-
openingen van de verwarming en
verschillende bedieningselemen-
ten. Bovenop vinden we verder
een aflegvak, terwijl de inhoud
van het afsluitbare dashboard
kastje heel behoorlijk is. Natuur
lijk zijn ook de portieren voorzien
van bergvakken. Peugeot levert
De Fiesta Calypso heeft een com
plete uitvoering met standaard
een wis/was op de achterruit, toe
renteller, in delen neerklapbare
achterbank, getint glas en 155/70
banden. Binnenin vinden we por-
auto weegt 820 kg
lee goed voor een top
/u en een acceleratie
jeveer 11 secon-
wat zich zo-
j in druk
o.^dsverkeer als een vis in het wa
ter voelt. Uiteraard zijn de vier
wielen onafhankelijk opgehan-
wat zorgt voor een prettig
^Miidortniveau. Het grote verschil
tussen de XT en de basis XN/XR is
echter de aanwezigheid van een
stabilisatorstang achter, waar
door de auto duidelijk minder
overhelt. De handgeschakelde
vijfbak functioneert zoals we van
Peugeot gewend zijn: uitermate
soepel en licht. De niet al te groot
uitgevallen stoelen geven voor
normaal gebruik een goede zit,
zonder dat er overdreven lenden-
steunen aanwezig zijn.
De Europese Commissie wil
uiterlijk in 1993 een energie
belasting invoeren met als
doel het beperken van het
energieverbruik en daardoor
ook van de produktie van
kooldioxyde. In 1993 zou de
belasting drie dollar per vat
olie moeten zijn, een bedrag
dat moet oplopen tot 10 dollar
in 2000. Dit betekent dat als
gevolg van deze heffing de
prijs van benzine in het jaar
2000 6 procent hoger zal zijn
en die van diesel 10 procent.
Voor de industrie zijn de prijs
verhogingen echter nog veel
sterker. De prijs van steenkool
zal met 60 procent omhoog
gaan, die van stookolie met
40 procent, van aardgas met
31 procent en van elektriciteit
met ruim 16 procent. De prijs
van energie voor particulie
ren zal eveneens stijgen.
Wel is het zo dat de Euro]
Commissie de lidstaten u
mogelijkheid laat om deze
verhogingen te compenseren
door verlagingen van andere
belastingen. Volgens de
Europese Commissaris voor
Energiezaken is het niet de
bedoeling dat de overheden
aan de nieuwe heffingen ver
dienen. Zij kunnen besluiten
bestaande accijnzen te verla
gen. (Bron: Rai)
Bij een tankstation nabij Arn
hem is sinds kort zwavelarme
dieselolie verkrijgbaar. Im
porteur Van Gelder Aardolie
betrekt de brandstof uit Zwei-
den. De olie bevat minder
dan 0.01 procent zwavel, ter
wijl de wettelijke norm voor
dieselbrandstof in Nederland
0,2 procent is.
Proeven bij het motorenlabo
ratorium van DAF hebben
aangegeven dat de emissies
bij gebruik van deze brand
stof zeker 95 procent minder
zwavelverbindingen bevatten
en dat er ook 20 procent min
der roetdeeltjes worden uitge
stoten. Als nadeel staat hier
tegenover dat de dieselolie 10
cent per liter duurder is.
voor de 106 een radiosysteem met
afwijkende afmetingen, wat zo
doende niet in een andere auto
gebruikt kan worden en een
prima diefstalpreventie is. De por
tieren zijn netjes bekleed en een
belangrijke verandering ten op
zichte van de 205 is dat je er nu
makkelijk je arm op kimt laten
steunen.
De 106 XR heeft net als de XN een
1.1 liter injectiemotor met een ver-
on is een bekende en is mogen van 60 pk. Op papier is
iden in de Citroën AX, ZX deze motor goed voor 165 km/u er
een acceleratie van 0 tot 100 in
13,7 seconden. In de praktijk komt
ie uitermate vlot over. Eigenlijk
heb je in een dergelijke auto niet
meer nodig. Er kan snel worden
gepasseerd, terwijl het geluidsni
veau iets lager ligt dan bij de 1.4.
Lees verder pagina 7
ophanging en techniek van de AX
overgenomen. De 106 wordt in
eerste instantie alleen als drie-
deurs geleverd. Het sympathiek
ogende autootje, heeft nog duide
lijk trekken van de 205, maar oogt
moderner.
Ons eerste testonderwerp vormde
de XT, een auto van het derde uit
rustingsniveau met een 1.4 liter
motor. Dezelfde auto kan ook als
1.1 worden besteld. De 1360 cc
krachtbror -
ook te vinden in de Citroën
en BX en de Peugeot 205 en 309.
Als je op vakantie gaat, leef
je langzaam toe naar het mo
ment dat de Nederlandse
grens wordt gepasseerd.
Daarna ben je pas echt weg
uit eigen land. Ga je bijvoor
beeld naar Frankrijk dan be
gint dit land net boven Lille,
waar je de autoroute pakt
richting warme oorden.
Steeds meer neemt de Franse
sfeer bezit van je en werkt het
vakantiegevoel verder door.
Eenmaal de snelweg verlaten
zie je op dorpspleintjes de
oudere mannen petanque
spelen, de vrouwen zitten op
een bankje toe te kijken en
dat schouwspel doet zich
iedere dag weer voor. Het zijn
die vaste elementen die het
vakantiegevoel compleet ma
ken. De enkele lastige gen
darm wordt op de koop toe
genomen en als je heel af en
toe van het kastje naar de
muur wordt gestuurd, wordt
dit al snel afgedaan als ty
pisch Frans. Je denkt er
eigenlijk niet bij na dat de
mensen die dagelijks petan
que spelen, op een bankje zit
ten, lastige buitenlanders te
recht wijzen en jouw van het
kastje naar de muur sturen
gewoon in dat land wonen.
Voor de vakantieganger zijn
ze een soort van decorstuk
ken. Als francofiel begin ik
pas te bloeien als mijn favo
riete land is bereikt. Als je
echter een kritische Frans
man tegenkomt, kunnen ze
nauwelijks begrijpen dat je
hun land zo fijn vindt. Het
chauvisnisme begint lang
zaam scheuren te vertonen.
Ook de Fransman zelf ervaart
de enorme burocratie bij poli
tie en andere overheidsinstel
lingen. Wij hebben er maar
enkele weken per jaar mee te
maken, maar zij lopen er bij
wijze van spreke dagelijks te
gen aan.
Toch blijft Frankrijk op veel
Nederlanders een grote aan
trekkingskracht uitoefenen.
De leuke plaatsjes, karakte
ristieke dorpelingen, de oude
auto's en de veelal rommelige
tuinen hebben gewoon iets,
iets wat je soms aan een
Fransman niet eens kunt uit
leggen...
herbakken met geïntegreerde
speakerbehuizing en hoofdsteu
nen. De prijs is door Ford heel
aanvaardbaar gehouden. De leuk
uitgevoerde Fiesta Calypso kost
f.24.235,=.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
U.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie er
dinsdag 22.
Voor een jong koperspubliek pre
senteert Ford de Fiesta Calypso
met als belangrijks verschil met
de overige Fiesta-modellen het
grote vouwdak wat elektrisch ge
opend en gesloten kan worden.
Een spoiler net boven de voorruit
en één achterop het dak beperken
de luchtturbulentie in de auto tot
een minimum. Andere kenmerken
van de Fiesta Calypso zijn de
witte wieldoppen, een sierbies net
onder de ruitlijn en natuurlijk een
Calypso-logo op de derde deur.
In het interieur vinden we fel ge
tinte bekleding op de stoelen en
deurpanelen, sportieve stoelen en
een dito stuurwiel. De Calypso-ko-
per kan kiezen uit de kleuren
rood, wit, zwart, metallic blauw en
zilvergrijs. Uiteraard worden de
sierbiezen en interieurbekleding
op de buitenünt aangepast. De
voorwielen van de auto worden
aangedreven door een 1.3 liter in
jectiemotor van 60 pk, uiteraard
voorzien van een geregelde drie-
katalysator en gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak.
Als opvolger van de 75 presen
teert Alfa Romeo begin volgend
jaar de 155, een auto die in mei in
Nederland te verwachten is. Met
het verdwijnen van de 75 neemt
Alfa ook afscheid van de achter-
wielaandrijving. De nieuwe 155 is
een voorwielaandrijver met een
rijke keus aan motoren. Het pro
gramma start met een 1.8 liter
Twin Spark motor van 130 pk, ter
wijl er verder gekozen kan wor
den uit een 2.0 liter Twin Spark en
nieuwe kleine 2.4 liter V6. De top-
versie levert maar hef st 190 pk,
terwijl een speciale compeühever-
Peugeot neemt sinds de introduc
tie van de 205 een vooraan
staande plaats in in het zoge
naamde B-segment. Ondanks het
feit dat concurrenten gelijkwaar
dige modellen hebben geïntrodu
ceerd, blijft de kleine leeuw op
permachtig. Peugeot brengt met
de 106 een auto die de onderkant
van het 205-gamma volledig over
lapt en hoopt daarmee de posiüe
binnen het segment fors te verste
vigen. Of deze politiek de juiste
weg is valt te betwijfelen, maar
het produkt wat deze taak krijgt
toebedeeld, mag er zondermeer
wezen.
Sympathiek
Om de auto goed te kunnen be
oordelen moet de 106 eigenlijk
even naast de 205 worden gezet.
De nieuweling is veertien cenf
ter korter, even 1
“en iets kleir.
jken we her
onge
naar neeit den Een v]ot |jaasje w
IS1jD<?r wel op de snelweg als
1 j eruibC;‘ stadsverkeer als een vi