7Z7Z PEUGEOT 106 ALFA ROMEO 155 FIESTA CALYPSO Je suis une Francaise volgt 75 op Oplage94.600 ex. n Dato-dealers zondag open RlJ-LuPRESSIE EG stelt energieheffing voor "Z Zwavelarme dieselolie Petanque m T n 1991 - pagina 22 Donderdag 10 oktober 1991 It fu Spoordijk 72/76 tel. 013-422133 Tony Vos o.a.: Lees verder in dit nummer Autotest: Opel Astra 1.8 GT pag. 3 Rij-impressie: BMW 5 Touring en TD pag. 7 Rij-impressie: Land Rover Defender 110 TDi pag. 9 Jaargang 3 Nummer 39 Zie adv. pagina 8 ZONDAG A.S. GEHELE DAG OPEN iropese n de ïugec o die de sn advertenties- ’2.00 uur Wat uiterlijk betreft is deze mid denklasser vierdeurs sedan weer een echte Alfa geworden met ele menten die we van de 164 kennen. Wat dat betreft straalt de 155 toch weer een frose dosis sportieve tra ditie uit. sie nog tot meer in staat zal zijn. De dieselklant zal in een later sta dium kunnen beschikken over een nieuwe turbodiesel. Tot slot komt er een 2 liter 4 cylinder met turbo, 4 kleppen per cylinder en perma nente aandrijving op de alle vier de wielen. een iets kleinere wielbasi lijken we hem met een ander PSA- product, de Citroën AX, dan blijkt de 106 op alle punten net iets gro- ter. Alhoewel volledig aangepast, n 5 zijn delen van het onderstel, wiel- comfc Carcassonne - Er wordt steeds vaker beweerd dat auto's geen eigen gezicht meer hebben. Alle nieuwe modellen ontstaan immers in de windtun nel en alles wat op de markt komt is gericht op forse verkoopaantallen. Toch is dat niet waar. Een nieuwe auto die dit bewijst is de Peugeot 106. Com fortabel, compact, vlot, leuk gelijnd, zuinig...kortom, Peugeot heeft het weer voor elkaar om een typisch Franse auto met een eigen gezicht op de markt te zetten, die toch een groot publiek aanspreekt. We reden met de XR, XT en XSi. Alle bij de DATO aangesloten Tilburgse dealerbedrijven zullen zondag 13 oktober aanstaande allemaal geopend zijn in ver band met het evenement Tilburg Wijnstad. Bovendien wordt het komende weekend ook het festival Noord gehouden. De show room van de garagebedrijven is geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Het bedrijf van Skoda-dealer Elan heeft echter de deur op slot. Sjef v.d. Nouweland is met zijn medewerkers tijdelijk ver trokken naar het Festival Noord, waar uiteraard ook Hyundai- dealer Kennis de deuren open heeft staan. Met centrale injectie en een gere gelde driewegkatalysator is deze krachtbron goed voor 75 pk bij 6200 tr/min. De en is daarme u van 175 km/i rs veertien centime- van Q tot 1()0 in .breed maar heeft denEen Radiosysteem Het dashboard is aardig van vormgeving en functioneel inge richt. De XT heeft naast de snel heidsmeter een toerenteller met een geïntegreerd digitaal klokje. Op de console zitten de uitstroom- openingen van de verwarming en verschillende bedieningselemen- ten. Bovenop vinden we verder een aflegvak, terwijl de inhoud van het afsluitbare dashboard kastje heel behoorlijk is. Natuur lijk zijn ook de portieren voorzien van bergvakken. Peugeot levert De Fiesta Calypso heeft een com plete uitvoering met standaard een wis/was op de achterruit, toe renteller, in delen neerklapbare achterbank, getint glas en 155/70 banden. Binnenin vinden we por- auto weegt 820 kg lee goed voor een top /u en een acceleratie jeveer 11 secon- wat zich zo- j in druk o.^dsverkeer als een vis in het wa ter voelt. Uiteraard zijn de vier wielen onafhankelijk opgehan- wat zorgt voor een prettig ^Miidortniveau. Het grote verschil tussen de XT en de basis XN/XR is echter de aanwezigheid van een stabilisatorstang achter, waar door de auto duidelijk minder overhelt. De handgeschakelde vijfbak functioneert zoals we van Peugeot gewend zijn: uitermate soepel en licht. De niet al te groot uitgevallen stoelen geven voor normaal gebruik een goede zit, zonder dat er overdreven lenden- steunen aanwezig zijn. De Europese Commissie wil uiterlijk in 1993 een energie belasting invoeren met als doel het beperken van het energieverbruik en daardoor ook van de produktie van kooldioxyde. In 1993 zou de belasting drie dollar per vat olie moeten zijn, een bedrag dat moet oplopen tot 10 dollar in 2000. Dit betekent dat als gevolg van deze heffing de prijs van benzine in het jaar 2000 6 procent hoger zal zijn en die van diesel 10 procent. Voor de industrie zijn de prijs verhogingen echter nog veel sterker. De prijs van steenkool zal met 60 procent omhoog gaan, die van stookolie met 40 procent, van aardgas met 31 procent en van elektriciteit met ruim 16 procent. De prijs van energie voor particulie ren zal eveneens stijgen. Wel is het zo dat de Euro] Commissie de lidstaten u mogelijkheid laat om deze verhogingen te compenseren door verlagingen van andere belastingen. Volgens de Europese Commissaris voor Energiezaken is het niet de bedoeling dat de overheden aan de nieuwe heffingen ver dienen. Zij kunnen besluiten bestaande accijnzen te verla gen. (Bron: Rai) Bij een tankstation nabij Arn hem is sinds kort zwavelarme dieselolie verkrijgbaar. Im porteur Van Gelder Aardolie betrekt de brandstof uit Zwei- den. De olie bevat minder dan 0.01 procent zwavel, ter wijl de wettelijke norm voor dieselbrandstof in Nederland 0,2 procent is. Proeven bij het motorenlabo ratorium van DAF hebben aangegeven dat de emissies bij gebruik van deze brand stof zeker 95 procent minder zwavelverbindingen bevatten en dat er ook 20 procent min der roetdeeltjes worden uitge stoten. Als nadeel staat hier tegenover dat de dieselolie 10 cent per liter duurder is. voor de 106 een radiosysteem met afwijkende afmetingen, wat zo doende niet in een andere auto gebruikt kan worden en een prima diefstalpreventie is. De por tieren zijn netjes bekleed en een belangrijke verandering ten op zichte van de 205 is dat je er nu makkelijk je arm op kimt laten steunen. De 106 XR heeft net als de XN een 1.1 liter injectiemotor met een ver- on is een bekende en is mogen van 60 pk. Op papier is iden in de Citroën AX, ZX deze motor goed voor 165 km/u er een acceleratie van 0 tot 100 in 13,7 seconden. In de praktijk komt ie uitermate vlot over. Eigenlijk heb je in een dergelijke auto niet meer nodig. Er kan snel worden gepasseerd, terwijl het geluidsni veau iets lager ligt dan bij de 1.4. Lees verder pagina 7 ophanging en techniek van de AX overgenomen. De 106 wordt in eerste instantie alleen als drie- deurs geleverd. Het sympathiek ogende autootje, heeft nog duide lijk trekken van de 205, maar oogt moderner. Ons eerste testonderwerp vormde de XT, een auto van het derde uit rustingsniveau met een 1.4 liter motor. Dezelfde auto kan ook als 1.1 worden besteld. De 1360 cc krachtbror - ook te vinden in de Citroën en BX en de Peugeot 205 en 309. Als je op vakantie gaat, leef je langzaam toe naar het mo ment dat de Nederlandse grens wordt gepasseerd. Daarna ben je pas echt weg uit eigen land. Ga je bijvoor beeld naar Frankrijk dan be gint dit land net boven Lille, waar je de autoroute pakt richting warme oorden. Steeds meer neemt de Franse sfeer bezit van je en werkt het vakantiegevoel verder door. Eenmaal de snelweg verlaten zie je op dorpspleintjes de oudere mannen petanque spelen, de vrouwen zitten op een bankje toe te kijken en dat schouwspel doet zich iedere dag weer voor. Het zijn die vaste elementen die het vakantiegevoel compleet ma ken. De enkele lastige gen darm wordt op de koop toe genomen en als je heel af en toe van het kastje naar de muur wordt gestuurd, wordt dit al snel afgedaan als ty pisch Frans. Je denkt er eigenlijk niet bij na dat de mensen die dagelijks petan que spelen, op een bankje zit ten, lastige buitenlanders te recht wijzen en jouw van het kastje naar de muur sturen gewoon in dat land wonen. Voor de vakantieganger zijn ze een soort van decorstuk ken. Als francofiel begin ik pas te bloeien als mijn favo riete land is bereikt. Als je echter een kritische Frans man tegenkomt, kunnen ze nauwelijks begrijpen dat je hun land zo fijn vindt. Het chauvisnisme begint lang zaam scheuren te vertonen. Ook de Fransman zelf ervaart de enorme burocratie bij poli tie en andere overheidsinstel lingen. Wij hebben er maar enkele weken per jaar mee te maken, maar zij lopen er bij wijze van spreke dagelijks te gen aan. Toch blijft Frankrijk op veel Nederlanders een grote aan trekkingskracht uitoefenen. De leuke plaatsjes, karakte ristieke dorpelingen, de oude auto's en de veelal rommelige tuinen hebben gewoon iets, iets wat je soms aan een Fransman niet eens kunt uit leggen... herbakken met geïntegreerde speakerbehuizing en hoofdsteu nen. De prijs is door Ford heel aanvaardbaar gehouden. De leuk uitgevoerde Fiesta Calypso kost f.24.235,=. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier U.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie er dinsdag 22. Voor een jong koperspubliek pre senteert Ford de Fiesta Calypso met als belangrijks verschil met de overige Fiesta-modellen het grote vouwdak wat elektrisch ge opend en gesloten kan worden. Een spoiler net boven de voorruit en één achterop het dak beperken de luchtturbulentie in de auto tot een minimum. Andere kenmerken van de Fiesta Calypso zijn de witte wieldoppen, een sierbies net onder de ruitlijn en natuurlijk een Calypso-logo op de derde deur. In het interieur vinden we fel ge tinte bekleding op de stoelen en deurpanelen, sportieve stoelen en een dito stuurwiel. De Calypso-ko- per kan kiezen uit de kleuren rood, wit, zwart, metallic blauw en zilvergrijs. Uiteraard worden de sierbiezen en interieurbekleding op de buitenünt aangepast. De voorwielen van de auto worden aangedreven door een 1.3 liter in jectiemotor van 60 pk, uiteraard voorzien van een geregelde drie- katalysator en gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Als opvolger van de 75 presen teert Alfa Romeo begin volgend jaar de 155, een auto die in mei in Nederland te verwachten is. Met het verdwijnen van de 75 neemt Alfa ook afscheid van de achter- wielaandrijving. De nieuwe 155 is een voorwielaandrijver met een rijke keus aan motoren. Het pro gramma start met een 1.8 liter Twin Spark motor van 130 pk, ter wijl er verder gekozen kan wor den uit een 2.0 liter Twin Spark en nieuwe kleine 2.4 liter V6. De top- versie levert maar hef st 190 pk, terwijl een speciale compeühever- Peugeot neemt sinds de introduc tie van de 205 een vooraan staande plaats in in het zoge naamde B-segment. Ondanks het feit dat concurrenten gelijkwaar dige modellen hebben geïntrodu ceerd, blijft de kleine leeuw op permachtig. Peugeot brengt met de 106 een auto die de onderkant van het 205-gamma volledig over lapt en hoopt daarmee de posiüe binnen het segment fors te verste vigen. Of deze politiek de juiste weg is valt te betwijfelen, maar het produkt wat deze taak krijgt toebedeeld, mag er zondermeer wezen. Sympathiek Om de auto goed te kunnen be oordelen moet de 106 eigenlijk even naast de 205 worden gezet. De nieuweling is veertien cenf ter korter, even 1 “en iets kleir. jken we her onge naar neeit den Een v]ot |jaasje w IS1jD<?r wel op de snelweg als 1 j eruibC;‘ stadsverkeer als een vi

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23