aal
MAZDA MX-3 V6 c
Uit de categorie "LEUK'1
SCHADE?
Ca bij Dr. (ar
te raden!
ZV-89-SJ
195-
-w
AUTOTEST
Dr.Car
/?Tv'.<470' .U'/liltTi’
e/i
e
1 3
prijsd!
pit vree
Autoschadeklant goed af bij Adr. van de Ven
I
B.v.
I I I I I
Rijnlease
unen
Nunen
Nissan Sunny
vana.23.195j-
Incl. BTW
'ETf
ES
Goede tijden
bij Wouters
.W9-SJ]
er 1991 - pagina
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 3 oktober 1991 - pagina 3
en
Technische gegevens:
Fel geel
J-355655
lodellen
1988
.1980-1984
■■1985vm^
en
:h-
.1984
.1989
.1988
«W
ciale gereedschappen en schademonteurs die jaarlijks
Rover 216 GTi
43
topers niet
>as echt tot
test bij de
f 1.6 motor
gevoel laat
10-1985
06-1987
09-1987
01-1987
02-1984
04-1986
jllwagens
NISSA
GARAGE
^^^DENISSEN
04255-3944
.1987/1988
1988
1991
1988
1988
1988
1984
1989
Vanzei
gespec
Audi, r
ze i
1986
MG EN NACHT
1EBEDRIJF
.04241-1437
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg-013-683911
Via Nissan profijtplar^^^®
meer Info In onze showrooml
1991
.2 x 1989
1989
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
mde weekend van 5 en 6
vege en-
m. Op
worden
,*"’arbij
erset, centrale
j, elektrisch be-
=n ABS, ter-
,r 4 inch licht-
lallere ban-
„.^30,= en dat
»=»n prijsverschil
deze prettige
«orden gele-
i met de veel fij-
it als optie de
1977
1989
1987
tanrijbaw.) 1987
1989
1989
1987-1988-1991
.1986-1988
1985t.e.m. 1990
ning. Deze laatste optiemogelijk
heid kent de V6 ook.
Met de nieuwe MX-3 heeft Mazda
weer eens haar originaliteit bewe
zen. Al is het model even wennen,
je gaat de auto snel waarderen
door zijn fantastische motor, zeer
complete uitrusting en comforta
bele rij-eigenschappen. De MX-3
bewijst zelfs dat een coupé heel
goed dagelijks te gebruiken is.
Gezien de prijsverschillen doet de
geïnteresseerde er goed aan een
V6 te nemen.
-1987-1988-1989
1986
1987
luid, maar eigenlijk moet je bij
lage snelheden een raam opzetten
om het goed te kunnen horen.
Eenmaal op de snelweg hoor je
alleen nog wat bandengeruis.
Na een lange tijd van naapen en copieren, komen Ja
panse autofabrikanten de laatste jaren met opvallend
ogende, volledig eigen modellen die het de Europese
en Amerikaanse concurrentie vaak erg moeilijk maken.
Maar natuurlijk vechten ook de Japanners onderling
om het hoogste marktaandeel. Mazda heeft hierbij ge
kozen voor opvallend vormgegeven auto's waarmee de
koper zich onderscheid van de grijze massa. Daarnaast
biedt het merk ook op technisch vlak leuke noviteiten.
We reden met de nieuwe Mazda MX-3 met een unieke
6 cylindermotor.
geeft al duidelijk aan dat de ma
chine graag op toeren wordt ge
houden. Toch presenteert de V6
zich in de onderste regionen als
bijzonder soepel, zodat weinig ge
schakeld hoeft te worden. Voor
topprestaties echter moet de
naald van de toerenteller dicht te-
gen het rode gebied gehouden
sns kwam de worden. De 1115 kg wegende V6
it begin van dit komt zodoende tot een acceleratie
van 0 tot 100 in 8,5 seconden en
een top van 202 km/u. Alhoewel je
met de MX-3 goed kunt opschieten
is het meer een comfortabele cou-
irtwagen en
jzonder bruikbaar
-lagelijks verkeer.
Het uiterlijk zal lang niet iedereen
TE L£--f QCN
een fabrieksmal geplaatst om de
juiste maten te controleren. Ook
hier blijft na reparatie de volle-
seriegarantie gehc
Vanaf 299, B per maand
van skirts, 15-inch lichtmetalen
velgen, meegespoten bumpers en
buitenspiegels en een wisser ach
terop. De dubbele uitlaat maakt
het geheel af. De Mazda MX-3 is
gevoelig voor kleur. In het rood en
zwart valt de auto wat tegen, ter
wijl juist de felle kleur geel of
groen/blauw metallic het model
veel goed doen.
Bij de instap lijkt de interieur-
ruimte aan de krappe kant, maar
dat valt erg mee. Voorin vin
we twee cjep..E__„
vaste hoofdsteunen. De randen
zijn bekleed met een zwarte stof,
terwijl het midden met fleurige
strepen is opgefrist. Achterin zit
een bankje waarop in een nood-
Voorwielaandrijver
De 1.8 V6 is een juweel die bij
voorbeeld wat karakter betreft uit
stekend in de MX-5 zou passen.
De MX-3 is echter in tegenstelling
tot zijn roadster-broertje een voor-
wielaandrijver.
De nieuwe kleine V6 heeft een
normale dorst. Gemiddeld mag
worden gerekend op 1 liter euro-
super op 9,8 kilometer. Bij rustig
rijden wordt het resultaat uiter
aard beter.
Het Mazda MX-3 programma be
staat uit twee modellen. De 1.6 t
kost f.42.460,= en mist ten opzichte Cylinderinhoi
van de V6 de spoilerset, centrale Boring x slag:
deurvergrendeling,
diende portierramen en
wijl de auto staat op 14 ii
metalen wielen met smal
den. De V6 kost f.49.460,=
betekent dat voor een p_
van zeven mille al dez* -
zaken standaard woi
verd in combinatie r*
nere V6. De 1.6 kent
elektrische ruiten met centrale
vergrendeling en een airconditio-
r J oktober gefinished worden bijgeschoold door de VAG-importeur op het ge-
Xndï^agT8’ bied van nieuwe modellen.
..achttrajf
ving. Aai
Automobielbedrijf Adriaan van de Ven Tilburg staat
met een team van vakbekwame mensen klaar om de
klant van dienst Je zijn bij reparatie en onderhoud. Ook
op het gebied van autoschade is de Audi/Volkswagen-
bezitter, maar ook vreemde- merk-rijder aan de Ring
baan Noord 65 op het juiste adres. Het bedrijf beschikt
endaaïen' name^Ü^ over een eigen schadewerkplaats met spe-
de deurpanelen opgenomen. Bij
het openen van een portier zien
we een zwarte knop met de ver
melding "TOUCH". Door dit aan
te raken kan de statische elektrici
teit die onder het rijden is opge
daan worden geneutraliseerd.
De benzineklep en kofferklep kun
nen van binnenuit worden ont
grendeld. De bagageruimte heeft
een bruikbare inhoud, maar een
erg hoge tildrempel. De auto is
verder standaard voorzien van
j mee. Voorin vinden stuurbekrachtiging, in hoogte ver-
jprofileerde stoelen met stelbare stuurkolom, een digitaal
klokje en radiovoorbereiding met
twee boxen in de voorportieren.
Naast het bekende signaal voor
het vergeten van de verlichting
heeft de MX-3 een tweede toontje
aanspreken. De auto heeft een
zeer herkenbaar front met sterk
aflopende koplampen, kleine gril
le, forse luchtinlaat in de bumper
en miniscule mistlampen.
Afgelopen donderdag over
handigde Piet Wouters van
Alfa Romeo-dealer Wouters
aan de Petrus Loosjesstraat
de sleutels van een nieuwe
Alfa 75 Indy aan Rick Engel-
kus, in het land veel beter be
kend als Simon Dekker uit de
RTL-4-serie "Goede tijden,
slechte tijden". Binnenkort zal
Simon zich flitsend over het
scherm begeven in zijn Ita
liaanse klasse-wagen.
Deze
maar liefst tien jaar, vanwege het de expert
toepassen van volledig verzinkt maatschaj
plaatstaal.
Belangrijk bij een schade is de
om een in het contactslot achter
gelaten sleutel te melden.
Voor en achter zijn de wielen on
afhankelijk opgehangen. De V6
heeft bovendien een crossbar tus
sen de twee Mac Pherson veerpo-
ten. Voor en achter is de MX-3 V6
voorzien van schijfremmen, nog
eens extra geassisteerd door het
standaard ABS systeem.
De rij-eigenschappen van de
Mazda zijn uitstekend. De auto is
absoluut niet stug geveerd, maar
laat een sportief rijgedrag toe. De
stoelen houden bestuurder en bij
rijder goed op zijn of haar plaats.
De motor maakt een prachtig ge-
Tussen de wielen in hangen de
enorme portieren, terwijl de bolle
ruit van de achterklep meteen
achter- en zijruit vormt. Achter vin
den we lichtunits in de vorm van
spleetogen. Een aardig details is
het extra ruitje in de derde deur
onder de spoiler. Kijkend in de georacnt voo
achteruitkijkspiegel blijkt dit klei- ventilatie, alc
nood wel degelijk van nut. Heel sc buitensI
gedistingeerd is de goudkleurige ing' rege
"V6" vermelding achterop. De llchtmg en m:
auto is aan de buitenkant voorzien
Touch
De knopjes waarmee de zijruiten
kunnen worden geopend zijn in
Merk en type: Mazda MX-3 V6
Aantal cylinders: 6 in V-vorm
?xï__2__El_oud: 1845 cc
Boring x slag: 75 x 69,6 mm
Vermogen: 136 pk bij 6800 tr/min
Koppel: 160 Nm bij 5300 tr/min
Afmetingen: lengte 4,22 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1115 kg
Prestaties: topsnelheid 202 km/u
acceleratie 0-100 in 8,5 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 7,1 liter/100
km
bij 120 km/u 8,8 liter/100 km
stadsverkeer 11,1 titer/100 km
Prijs: f.49.460,=
klantbegeleiding. Adr. v.d. Ven
begeleid de auto en zijn eigenaar
vanaf het telefoontje waarmee de
schade wordt gemeld tot de afle
vering na reparatie. De eigen as-
surantie-afdeling helpt bij de af
wikkeling van de verzekerings-
rompslomp. Bij een aanrijding lo
pen de emoties vaak hoog op, zo
dat de klant niet eens meer weet
waar hij of zij verzekerd is. Adr.
v.d. Ven zorgt voor de schademel-
ding, rapportage, het opnemen
van de schade, expert benoemen
en het regelen van vervangend
vervoer. De schadecalculatie
i,rvindt plaats via een Audatex-ter-
nog zo'n dertig procentandere dige carrosseriegarantie gehou- minal, die nauwkeurig de schade
erken. Bij schadereparatie blijft den. Deze is bij Audi zoals bekend berekend en deze doorstuurt naar
de volledige fabriekgarantie be- maar liefst tien jaar, vanwege het de expert van de verzekerings-
houden, omdat volgens fabrieks- toepassen van volledig verzinkt maatschappij. Dit levert een
normen wordt gewerkt. Bij een plaatstaal. enorme tijdsbesparing op.
zware schade wordt een auto op Belangrijk bij een schade is de Alle auto-s die de schadewerk.
plaats van Adr. van de Ven verla
ten krijgen bovendien de Bovag
Waardegarantie, waardoor ook
de waarde bij inruil op een later
tijdstip is gewaarborgd. Kortom,
een geruststellende gedachte, dat
u na een schade op den duur be
ter af bent bij Automobielbedrijf
Adriaan van de Ven Tilburg, aan
de Ringbaan Noord 65. Via tele
foonnummer 013-321411 kunt u
schadecalculator Peter Hamilton
voor alle informatie bereiken.
Het komende weekend van
oktober is belangrijk vanwt
kele autosportevenementen
het circuit van Zandvoort
de finaleraces gehouden, waarbij
de AX Cup en de Renault Elf Clio
Cup hun laatste rondjes rijden.
Maar er is nog meer te zien. Rond
het middaguur begint het spekta
kel met de Opel Ascona race ge
volgd door de BF Goodrich Ferra-
ri-Porsche Challenge. Om 13.10
uur starten de Koni Produktiewa-
gens boven de twee liter. Tegen
twee uur is het de beurt aan de
snelle Formule Renaults, tei
Citroen AX Cup daarna volgt.
Verder verschijnen dezelfde mid-
dac
de'
geval twee personen kunnen
plaatsnemen. Het is hier vooral de
hoofdruimte die te wensen over
laat. Het dashboard is modem
van vormgeving. In het ronde in
strumentarium is naast de snel
heidsmeter uiteraard een toeren
teller ondergebracht. Links en
rechts hiervan zijn de verschil
lende bedieningselementen aan
gebracht voor de verwarming en
itilatie, alarmlichten, elektri-
ispiegels, koplampin-
jelbare dashboardver-
mistlampen.
voor een Duin/Tribunekaart en
f.35, voor een Paddockkaart.
Een heel ander, maar zeker niet
minder aardig autosportevene-
ment is de Nacht van Achtmaal
die op zaterdag 5 oktober om
13.01 uur start vanuit het f,
trum Leysdream in Roosendaal
Er wordt op 6 oktober J
om 3.01 uur
zijn verschillende middag-,
avond- en nachttrajecten in de di
recte omgeving. Aantrekkelijk
voor het publiek en een hoogte-
^erwiti de punt Van de ra^Y zi)n de klasse-
1 J mentsproeven rond en in het dorp
g j Achtmaal in de nachtelijke uren.
Hide mid- In de middag WOrden de proeven
ig m jmste volgorde aan de start verreden het industrieterrein
Kom Produktiewagens tot twee Vosdonk J Etten.Leur en indus.
titer Opel Lotus Challenge, Re- trieterrein Borchwerf in Roosen-
raUJ‘ Sn ?up'.?^n op Formulet daal. Op beide punten krijgt het
Ford 1600, terwijl het evenement pubUek voldoende kans de voor
wordt afgesloten door de MG bij razende auto-s d zien
Competitie. De entreeprijzen voor
het circuitpark bedragen f15, Uiteraard kost kijken hier niets.
Het rijtje aparte auto's wordt bij
Mazda steeds langer. Twee jaar
geleden werd een voorzichtige
opening gemaakt met de 323 F die
meteen een enorm succes bleek.
De Mazda MX-5 Roadster kwam
na een aanloop in de Verenigde
Staten ook naar Europa en zorgde
voor een opleving in de cabrio-
verkopen. Vervolgens kwam de
huidige 121, aan het -
jaar. De kleinste sedan ter wereld
in een segment waar drie- en vijf-
deurs hatchbacks de dienst uitma
ken. In Frankfurt liet het merk de -
nieuwe MX-6 zien, een coupé in pé dan een spor
het hogere prijssegment, terwijl de daarom juist bij;
MX-3 zojuist aan het Nederlandse in het dagelijks i
leveringsprogramma is toege
voegd.
Bruikbaar
Mazda biedt bij zijn MX-3 de
keuze uit twee motoren. Aan de
basis staat een 1.6 liter met 16
kleppen en een vermogen van 90
pk. Deze krachtbron kunnen we
eigenlijk beter meteen vergeten.
De prestaties vallen tegen, terwijl
het prijsverschil met het duurdere
model goed te overbruggen is. De
klant heeft namelijk ook de be
schikking over een unieke 1.8 liter
V6, waarmee Mazda meteen de
kleinste krachtbron met een der-
gelijke cylinderopstelling in de
wereld heeft. De prachtig klin
kende 24-klepper levert een rede
lijk vermogen van 136 pk bij 6800
tr/min. Het koppel van 160 Nm
wordt bij 5300 tr/min behaald. Dit
slfsprekend is Adr. v.d. Ven
jcialiseerd in Volkswagen en
maar daarnaast repareren
g zo'i
merken. Bij-r-JJi
de volledige fabriekgarantie be-
ndat volgens fabrieks-
>rdt gewerkt. Bij een
ut een auto op
NL