D
FORD SIERRA 1992
PRELUDE
SUPER CAMPUS
De laatste ronde
Nieuwe H0N9A
slaat andere weg in
dl
Oplage94.600 ex.
Is
Wijziging
motorrijtuigen
belasting
Schone auto
'verplicht'op
1 januari 1993
Zes
dwergjes
-
F
ir 1991 - pagina 24
De^Juteüfflaat
Donderdag 3 oktober 1991
Lees verder pagina 7
Tony Vos
o.a.:
pag. 7
Autotest:
Mazda MX-3 V6
pag. 3
Lees verder
in dit nummer
Audi Quattro
Spider
Jaargang 3
Nummer 38
aen top
gratie
•n. De
le com-
ïrder uit-
motor le-
1120 pk bij
~asismodel b<
"n ruim 200 km/i
leratie van 0 tot 1
jconden af te Ier
nieuwe f
bov«
injectie. Deze moderne i
vert een vermogen van
5600 tr/min. Vanwege het hoge
koppel van 171 Nm bij 2500 tr/min
zijn alle Sierra's met deze kracht-
Renault heeft met de uitbreiding
van de uitrusting de prijs ver
laagd. De auto is maar liefst dui
zend gulden goedkoper gewor
den, waardoor nu al het Franse
comfort beschikbaar is vanaf
f. 17.995,=De basis Renault Clio
kost nu f.20.995, zodat de oude
vertrouwde 'vijf' een aantrekkelijk
alternatief is.
Dit weekend:
Autosport
pag. 3
sterk vertegenwoordigd geweest. In de maand juli be
zette dit model zelfs de tweede plaats in de verkoop-
ranglijst. Toch heeft geen enkele auto het eeuwige le
ven en na een lange staat van dienst zal de auto eind
1992/begin 1993 definitief worden vervangen. Voor
Ford de reden de klok voor de laatste ronde te luiden.
De Sierra 1992 is aantrekkelijker dan ooit.
De Sierra XR 4x4 is het meest
grondige aangepakt. De 2.9 liter
V6 is vervangen door de inmid
dels in het hele programma door
gevoerde 4 cylinder 2 liter DOHC
Met ingang van 16 september
hebben er een aantal aan
passingen met betrekking tot
de motorrijtuigenbelasting
plaatsgevonden. Personenau
to's met een dieselmotor krij
gen te maken met een toe
slag. Voor een auto met een
gewicht van 900 kg gaat de
wegenbelasting met 1.125,
op jaarbasis omhoog. Auto's
op LPG daarentegen gaan
minder betalen. Dezelfde auto
van 900 kg komt per jaar
1.150,= voordeliger uit. Men
sen die voor het eerst aangifte
doen of een vervolgaangifte
krijgen voor het tijdvak vanaf
16 september krijgen met
deze tariefswijziging te ma
ken. Voor motorvoertuigen
die op LPG rijden wordt auto
matisch teruggave verleend
van het teveel dat aan belas
ting is betaald over het tijd
vak na 15 september. Deze te
ruggaaf geldt natuurlijk al
leen als het met ingang van
16 juli verhoogde tarief is be
taald.
Mede dankzij de verlaging
van de tarieven voor bedrijfs
wagens en bussen, zal het
Centraal Bureau Motorrijtui
genbelasting in Apeldoorn
ruim 550.000 teruggaven ver
lenen. Wie voor zo'n terug
gave in aanmerking komt, is
hiervan inmiddels voor 30
september jl. in kennis ge
steld.
jctiesysteem en een
geregelde driewegkatalysator.
Hiermee is de 5 goed voor eei
van 158 km/u en een accelerc
van 0 tot 100 in 14 seconden.
standaarduitrusting van de c'
fortabele Campus is nu ver^
gebreid, waardoor de auto de toe
voeging "super" verdiend. Bij re
genachtig weer is de wis/wasin-
stallatie op de achterruit bijzonder lenjaar
welkom. Als het zonnetje schijnt leen bej
kan het dak worden geopend, ter- Uiter
wijl de radiovoorbereiding het
hele jaar door van pas komt.
Uiterlijk is de auto te herkennen
aan de Super Campus striping en
wieldoppen. Tegen meerprijs kan
de 5 nog worden voorzien van ge
tint glas en metaallok.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-aideling
De Tilburgse Koerier
»Ï.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Onlangs werd onder andere
in een grote ochtendkrant ten
onrechte beweerd dat vanaf 1
juli 1992nieuwe auto's zonder
geregelde driewegkatalysa
tor niet meer verkocht mogen
worden. Dat is natuurlijk niet
juist. Alle nieuwe auto's moe
ten per 1 januari 1993 voldoen
aan de EG-eisen die op hun
beurt weer zijn gebaseerd op
de zogenaamde US-83-nor-
men. Op welke wijze aan die
eisen wordt voldaan, is niet
voorgeschreven. Tot nu toe
blijkt echter de geregelde
driewegkatalysator de enige
gunstige technische mogelijk
heid te zijn.
WalterVoor auto's die voor
het eerst een typegoedkeu
ring krijgen na 1 juli 1992
geldt onmiddelijk de verplich
ting om aan de nieuwe eisen
te voldoen. In het tweede half
jaar van 1992 mogen echter
nog auto's met typegoedkeu
ringen die voor 1 juli zijn af
gegeven worden verkocht die
aan de huidige wetgeving
voldoen. (Bron: Rai)
Nog dit najaar introduceert
Honda de nieuwe Prelude. Alleen
de naam is nog gelijk aan het vo
rige model. De auto is korter, la
ger en breder en oogt veel spor
tiever. Het gaat wederom om een
auto met twee zitplaatsen voorin
en ruimte voor twee kinderen op
de achterbank. Het segment van
dit soort sportieve coupés is op dit
moment zowel in Amerika als Ja
pan extreem populair.
De nieuwe Honda Prelude zal pas
in het voorjaar zijn opwachting in
Europa maken. In ons land zal de
klant kunnen kiezen uit een 2 liter
uit de Accord en een nieuwe 2.3 li
ter. Het basismodel bereikt al een
top van ruim 200 km/u en weet de
acceleratie van 0 tot 100 km/u in
9,2 seconden af te leggen. De vol
ledig nieuwe 2.3 liter 16-klepper
met twee bovenliggende nokke-
nassen en multipoint injectie is
goed voor een vermogen van 160
Alhoewel de Clio aan de onder
kant van het Renault-programma
veel aandacht voor zichzelf opeist,
is de Renault 5 nog volop levend.
Nieuw is dan ook de Super Cam
pus die ten opzichte van het be
staande Campus-model aantrek
kelijker is wat betreft aankleding
en prijs. De auto heeft boven de
voorwielen een dwarsgeplaatste
1.4 liter motor voorzien van een
monopoint injec
geregelde drie5
:mee is de 5
158 km/v
installatie en elektrische ramen
voor en achter in him standaard
specificaties bijgeschreven kre
gen. Lederen bekleding is als op
tie verkrijgbaar. Tot slot blijft de
Cosworth 4x4 met zijn 220 pk
Cosworth
De Sierra XR 4x4 is door zijn com
plete uitrusting, redelijk pittige
motor en vooral het sportief afge
stelde onderstel een prettige en
modem rijdende auto. In vergelij
king met zijn 6-cylinder-voorgan-
ger is de auto zo'n achtduizend
gulden goedkoper geworden. Hij
staat nu in de prijslijst voor
f.54.500,=. Ter vergelijking, de se
dan CLX 4x4 kost f.45.800,=.
De veranderingen voor het model-
r 1992 hebben zich niet al-
oeperkt tot dit topmodel.
Uiteraard kregen alle versies het
licht gewijzigde dashboard, ter
wijl ook meegespoten bumpers,
nieuwe flankbeschermers en
nieuwe bekledingsstoffen op alle
types worden toegepast. Verder
heeft de basis CL voortaan een
waarschuwingszoemer voor ver
geten verlichting en een wis/was-
installatie op de 3- en 5-deurs. De
completere CLX is nog verder op
niveau gebracht met in de kop
lampen geintegreerde verstralers,
een handbediend glazen schuif/
kanteldak, nieuwe wieldeksels en
stuurbekrachtiging in combinatie
met de 2 liter motor. Ook zijn er
nog twee Ghia modellen die het
elektrische schuifdak, een alarm-
sterke 2 liter turbomotor de abso
lute top. Dit model heeft alleen
nieuwe lichtmetalen velgen gekre
gen.
Een goed reclame-bureau is
medebepalend voor het suc
ces van een automerk in een
bepaald land. De reclame
makers geven een merk een
imago. Soms heb je van die
periodes dat één automerk
opvallend leuk uit de hoek
komt met advertenties en
commercials. Op dit moment
moet hierbij zeker aan
Mazda gedacht worden. In
middels zijn de 121 -reclames
op televisie met de zeemeeu
wen en de dolgeworden be
stuurder zeer bekend. En wat
te denken van de GTi-kil-
lende Mazda 323 F, al vind ik
persoonlijk deze laatste de
minst sterke.
De nieuwste in de serie is
echter fantastisch. De re
clame start met een leeg, wit
scherm. Vervolgens hoor je
een motor lopen en zie je een
wolkje opkomen en weer ver
dwijnen. Daarna komen er
boven in het beeld zes gelijk
geklede dwergjes aan gelo
pen. Na het startgeluid van
een motor zie je ze keurig in
de volgorde van 6 cylinders
op en neer springen. Een
paar keer wordt flink gas ge
geven, waarop de dwergjes
vrolijk hun spring-tempo ver
hogen. Aan het einde zien we
een zij-aanzicht van de
nieuwe MX-3 met een soort
van cartoon-achtige, ei-vor-
mige wielen waarmee de
auto het beeld uitrijdt. Uiter
aard wordt even gemeld dat
de MX-3 de kleinste V6-motor
ter wereld heeft. Amazing
Mazda, luidt de reclame
leus, maar de makers en be
denkers van dit filmpje zijn
zeker zo amazing. Je kunt er
gewoon op wachten dat dit
soort artistieke en lachwek
kende reclames één van de
vele prijzen uit dat wereldje
zullen krijgen. En wat te den
ken van het bill-board met
een volledig vernielde MX-5
met daarbij een behoorlijk
ontgoocheld kijkende jonge
man. Dit waren de twee
mooiste weken van zijn leven.
Ik ben benieuwd wat ze ons
met de MX-6 weer gaan
voorschotelen...
Santiago de Compostela - In de hogere middenklasse is bron uitstekende caravantrekkers,
de Ford Sierra sinds zijn introductie eind 1982 altijd zeer
celeratie van 0 tot 100 in zo'n tien
seconden.
Stoelen
De XR 4x4 wordt alleen geleverd
met de vijfdeurs hatchback car
rosserie en vult als zodanig de
CLX 4x4 sedan en stationcar aan.
Uiteraard zou de XR zijn naam
geen eer aan doen, als de auto
niet werd voorzien van tal van
sportieve details. Zo worden stan
daard lichtmetalen velgen gele
verd. Bumpers, grille, buitenspie
gels en de beschaafde achter
spoiler worden in de carrosse-
riekleur meegespoten. Alleen de
smalle, zwarte beschermstrip
breekt het geheel. De achterlich
ten in rookglas steken hierbij goed
af. In de voorbumper zien we
geintegreerde mistlampen.
De portieren worden centraal ver
grendeld en geven een makke
lijke toegang tot het redelijk ruime
interieur. Het dashboard is iets
aangepast, waarbij vooral de
ventüatieroosters werden verbe
terd. De XR 4x4 is rijkelijk voorzien
van extra's zoals het elektrisch be
diend glazen schuiL/kanteldak,
elektrisch bediende portierruiten
en spiegels, toerenteller, getint
glas, stuurbekrachtiging, alarmin
stallatie, verstelbare stuurkolom
en hoofdsteunen achterin. De be-
stuurderstoel is in hoogte instel
baar. Deze stoelen vormen een
groot verschil met de overige Sier-
ra-uitvoeringen. Zowel bovenbe
nen als lenden worden veel beter
ondersteund. Vanwege de vier-
wielaandrijving en het meer spor
tieve karakter van dit specifieke
model, is het onderstel aangepast.
De vering en schokbreking zijn
merkbaar stugger en dat doet de
Sierra goed. Ondanks het feit dat
bij de XR alle vier de wielen
meesnoepen kan vanwege de
stuggere ophanging veel harder
een bocht worden aangesneden.
De auto is dan ook in extreme si
tuaties veiliger te noemen. Helaas
is het ABS-systeem (bij de 2.9 stan
daard) nu alleen nog als optie le
verbaar voor een meerprijs van
f.5.605,=.
Prelude was de eerste
jouwde auto met ak-
ielbesturing. Deze voor-
st de nieuwe
2.3i kan
t een nieuw,
i gestuurd
ilbesturing.
pk bij 5800 tr/min en een koppel
van 209 Nm bij 4500 tr/min. Het
prestatieniveau ligt daarom nog
net wat hoger met een top van 215
km/u en een acceleratie van 0-100
in slechts 7,7 seconden. Deze snel
ste versie kan worden besteld met
airbag en ABS.
De huidige E
in serie gebo1
tieve vierwiel
trekkersrol wordt met
generatie voortgezet. De
worden geleverd met
volledig elektronisch c_
systeem voor vierwielbesturing.
Dit verhoogt de handelbaarheid
en richtingsstabiliteit op hogere
snelheden en zorgt bij lage snel
heden voor een enorme wend
baarheid. De nieuwe Honda Pre
lude zal voor de Europese markt
zijn debuut beleven op de Interna
tionale Salon Auto-Motor-Rijwiel
in Brussel in januari volgend jaar.