D FORD SIERRA 1992 PRELUDE SUPER CAMPUS De laatste ronde Nieuwe H0N9A slaat andere weg in dl Oplage94.600 ex. Is Wijziging motorrijtuigen belasting Schone auto 'verplicht'op 1 januari 1993 Zes dwergjes - F ir 1991 - pagina 24 De^Juteüfflaat Donderdag 3 oktober 1991 Lees verder pagina 7 Tony Vos o.a.: pag. 7 Autotest: Mazda MX-3 V6 pag. 3 Lees verder in dit nummer Audi Quattro Spider Jaargang 3 Nummer 38 aen top gratie •n. De le com- ïrder uit- motor le- 1120 pk bij ~asismodel b< "n ruim 200 km/i leratie van 0 tot 1 jconden af te Ier nieuwe f bov« injectie. Deze moderne i vert een vermogen van 5600 tr/min. Vanwege het hoge koppel van 171 Nm bij 2500 tr/min zijn alle Sierra's met deze kracht- Renault heeft met de uitbreiding van de uitrusting de prijs ver laagd. De auto is maar liefst dui zend gulden goedkoper gewor den, waardoor nu al het Franse comfort beschikbaar is vanaf f. 17.995,=De basis Renault Clio kost nu f.20.995, zodat de oude vertrouwde 'vijf' een aantrekkelijk alternatief is. Dit weekend: Autosport pag. 3 sterk vertegenwoordigd geweest. In de maand juli be zette dit model zelfs de tweede plaats in de verkoop- ranglijst. Toch heeft geen enkele auto het eeuwige le ven en na een lange staat van dienst zal de auto eind 1992/begin 1993 definitief worden vervangen. Voor Ford de reden de klok voor de laatste ronde te luiden. De Sierra 1992 is aantrekkelijker dan ooit. De Sierra XR 4x4 is het meest grondige aangepakt. De 2.9 liter V6 is vervangen door de inmid dels in het hele programma door gevoerde 4 cylinder 2 liter DOHC Met ingang van 16 september hebben er een aantal aan passingen met betrekking tot de motorrijtuigenbelasting plaatsgevonden. Personenau to's met een dieselmotor krij gen te maken met een toe slag. Voor een auto met een gewicht van 900 kg gaat de wegenbelasting met 1.125, op jaarbasis omhoog. Auto's op LPG daarentegen gaan minder betalen. Dezelfde auto van 900 kg komt per jaar 1.150,= voordeliger uit. Men sen die voor het eerst aangifte doen of een vervolgaangifte krijgen voor het tijdvak vanaf 16 september krijgen met deze tariefswijziging te ma ken. Voor motorvoertuigen die op LPG rijden wordt auto matisch teruggave verleend van het teveel dat aan belas ting is betaald over het tijd vak na 15 september. Deze te ruggaaf geldt natuurlijk al leen als het met ingang van 16 juli verhoogde tarief is be taald. Mede dankzij de verlaging van de tarieven voor bedrijfs wagens en bussen, zal het Centraal Bureau Motorrijtui genbelasting in Apeldoorn ruim 550.000 teruggaven ver lenen. Wie voor zo'n terug gave in aanmerking komt, is hiervan inmiddels voor 30 september jl. in kennis ge steld. jctiesysteem en een geregelde driewegkatalysator. Hiermee is de 5 goed voor eei van 158 km/u en een accelerc van 0 tot 100 in 14 seconden. standaarduitrusting van de c' fortabele Campus is nu ver^ gebreid, waardoor de auto de toe voeging "super" verdiend. Bij re genachtig weer is de wis/wasin- stallatie op de achterruit bijzonder lenjaar welkom. Als het zonnetje schijnt leen bej kan het dak worden geopend, ter- Uiter wijl de radiovoorbereiding het hele jaar door van pas komt. Uiterlijk is de auto te herkennen aan de Super Campus striping en wieldoppen. Tegen meerprijs kan de 5 nog worden voorzien van ge tint glas en metaallok. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-aideling De Tilburgse Koerier »Ï.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Onlangs werd onder andere in een grote ochtendkrant ten onrechte beweerd dat vanaf 1 juli 1992nieuwe auto's zonder geregelde driewegkatalysa tor niet meer verkocht mogen worden. Dat is natuurlijk niet juist. Alle nieuwe auto's moe ten per 1 januari 1993 voldoen aan de EG-eisen die op hun beurt weer zijn gebaseerd op de zogenaamde US-83-nor- men. Op welke wijze aan die eisen wordt voldaan, is niet voorgeschreven. Tot nu toe blijkt echter de geregelde driewegkatalysator de enige gunstige technische mogelijk heid te zijn. WalterVoor auto's die voor het eerst een typegoedkeu ring krijgen na 1 juli 1992 geldt onmiddelijk de verplich ting om aan de nieuwe eisen te voldoen. In het tweede half jaar van 1992 mogen echter nog auto's met typegoedkeu ringen die voor 1 juli zijn af gegeven worden verkocht die aan de huidige wetgeving voldoen. (Bron: Rai) Nog dit najaar introduceert Honda de nieuwe Prelude. Alleen de naam is nog gelijk aan het vo rige model. De auto is korter, la ger en breder en oogt veel spor tiever. Het gaat wederom om een auto met twee zitplaatsen voorin en ruimte voor twee kinderen op de achterbank. Het segment van dit soort sportieve coupés is op dit moment zowel in Amerika als Ja pan extreem populair. De nieuwe Honda Prelude zal pas in het voorjaar zijn opwachting in Europa maken. In ons land zal de klant kunnen kiezen uit een 2 liter uit de Accord en een nieuwe 2.3 li ter. Het basismodel bereikt al een top van ruim 200 km/u en weet de acceleratie van 0 tot 100 km/u in 9,2 seconden af te leggen. De vol ledig nieuwe 2.3 liter 16-klepper met twee bovenliggende nokke- nassen en multipoint injectie is goed voor een vermogen van 160 Alhoewel de Clio aan de onder kant van het Renault-programma veel aandacht voor zichzelf opeist, is de Renault 5 nog volop levend. Nieuw is dan ook de Super Cam pus die ten opzichte van het be staande Campus-model aantrek kelijker is wat betreft aankleding en prijs. De auto heeft boven de voorwielen een dwarsgeplaatste 1.4 liter motor voorzien van een monopoint injec geregelde drie5 :mee is de 5 158 km/v installatie en elektrische ramen voor en achter in him standaard specificaties bijgeschreven kre gen. Lederen bekleding is als op tie verkrijgbaar. Tot slot blijft de Cosworth 4x4 met zijn 220 pk Cosworth De Sierra XR 4x4 is door zijn com plete uitrusting, redelijk pittige motor en vooral het sportief afge stelde onderstel een prettige en modem rijdende auto. In vergelij king met zijn 6-cylinder-voorgan- ger is de auto zo'n achtduizend gulden goedkoper geworden. Hij staat nu in de prijslijst voor f.54.500,=. Ter vergelijking, de se dan CLX 4x4 kost f.45.800,=. De veranderingen voor het model- r 1992 hebben zich niet al- oeperkt tot dit topmodel. Uiteraard kregen alle versies het licht gewijzigde dashboard, ter wijl ook meegespoten bumpers, nieuwe flankbeschermers en nieuwe bekledingsstoffen op alle types worden toegepast. Verder heeft de basis CL voortaan een waarschuwingszoemer voor ver geten verlichting en een wis/was- installatie op de 3- en 5-deurs. De completere CLX is nog verder op niveau gebracht met in de kop lampen geintegreerde verstralers, een handbediend glazen schuif/ kanteldak, nieuwe wieldeksels en stuurbekrachtiging in combinatie met de 2 liter motor. Ook zijn er nog twee Ghia modellen die het elektrische schuifdak, een alarm- sterke 2 liter turbomotor de abso lute top. Dit model heeft alleen nieuwe lichtmetalen velgen gekre gen. Een goed reclame-bureau is medebepalend voor het suc ces van een automerk in een bepaald land. De reclame makers geven een merk een imago. Soms heb je van die periodes dat één automerk opvallend leuk uit de hoek komt met advertenties en commercials. Op dit moment moet hierbij zeker aan Mazda gedacht worden. In middels zijn de 121 -reclames op televisie met de zeemeeu wen en de dolgeworden be stuurder zeer bekend. En wat te denken van de GTi-kil- lende Mazda 323 F, al vind ik persoonlijk deze laatste de minst sterke. De nieuwste in de serie is echter fantastisch. De re clame start met een leeg, wit scherm. Vervolgens hoor je een motor lopen en zie je een wolkje opkomen en weer ver dwijnen. Daarna komen er boven in het beeld zes gelijk geklede dwergjes aan gelo pen. Na het startgeluid van een motor zie je ze keurig in de volgorde van 6 cylinders op en neer springen. Een paar keer wordt flink gas ge geven, waarop de dwergjes vrolijk hun spring-tempo ver hogen. Aan het einde zien we een zij-aanzicht van de nieuwe MX-3 met een soort van cartoon-achtige, ei-vor- mige wielen waarmee de auto het beeld uitrijdt. Uiter aard wordt even gemeld dat de MX-3 de kleinste V6-motor ter wereld heeft. Amazing Mazda, luidt de reclame leus, maar de makers en be denkers van dit filmpje zijn zeker zo amazing. Je kunt er gewoon op wachten dat dit soort artistieke en lachwek kende reclames één van de vele prijzen uit dat wereldje zullen krijgen. En wat te den ken van het bill-board met een volledig vernielde MX-5 met daarbij een behoorlijk ontgoocheld kijkende jonge man. Dit waren de twee mooiste weken van zijn leven. Ik ben benieuwd wat ze ons met de MX-6 weer gaan voorschotelen... Santiago de Compostela - In de hogere middenklasse is bron uitstekende caravantrekkers, de Ford Sierra sinds zijn introductie eind 1982 altijd zeer celeratie van 0 tot 100 in zo'n tien seconden. Stoelen De XR 4x4 wordt alleen geleverd met de vijfdeurs hatchback car rosserie en vult als zodanig de CLX 4x4 sedan en stationcar aan. Uiteraard zou de XR zijn naam geen eer aan doen, als de auto niet werd voorzien van tal van sportieve details. Zo worden stan daard lichtmetalen velgen gele verd. Bumpers, grille, buitenspie gels en de beschaafde achter spoiler worden in de carrosse- riekleur meegespoten. Alleen de smalle, zwarte beschermstrip breekt het geheel. De achterlich ten in rookglas steken hierbij goed af. In de voorbumper zien we geintegreerde mistlampen. De portieren worden centraal ver grendeld en geven een makke lijke toegang tot het redelijk ruime interieur. Het dashboard is iets aangepast, waarbij vooral de ventüatieroosters werden verbe terd. De XR 4x4 is rijkelijk voorzien van extra's zoals het elektrisch be diend glazen schuiL/kanteldak, elektrisch bediende portierruiten en spiegels, toerenteller, getint glas, stuurbekrachtiging, alarmin stallatie, verstelbare stuurkolom en hoofdsteunen achterin. De be- stuurderstoel is in hoogte instel baar. Deze stoelen vormen een groot verschil met de overige Sier- ra-uitvoeringen. Zowel bovenbe nen als lenden worden veel beter ondersteund. Vanwege de vier- wielaandrijving en het meer spor tieve karakter van dit specifieke model, is het onderstel aangepast. De vering en schokbreking zijn merkbaar stugger en dat doet de Sierra goed. Ondanks het feit dat bij de XR alle vier de wielen meesnoepen kan vanwege de stuggere ophanging veel harder een bocht worden aangesneden. De auto is dan ook in extreme si tuaties veiliger te noemen. Helaas is het ABS-systeem (bij de 2.9 stan daard) nu alleen nog als optie le verbaar voor een meerprijs van f.5.605,=. Prelude was de eerste jouwde auto met ak- ielbesturing. Deze voor- st de nieuwe 2.3i kan t een nieuw, i gestuurd ilbesturing. pk bij 5800 tr/min en een koppel van 209 Nm bij 4500 tr/min. Het prestatieniveau ligt daarom nog net wat hoger met een top van 215 km/u en een acceleratie van 0-100 in slechts 7,7 seconden. Deze snel ste versie kan worden besteld met airbag en ABS. De huidige E in serie gebo1 tieve vierwiel trekkersrol wordt met generatie voortgezet. De worden geleverd met volledig elektronisch c_ systeem voor vierwielbesturing. Dit verhoogt de handelbaarheid en richtingsstabiliteit op hogere snelheden en zorgt bij lage snel heden voor een enorme wend baarheid. De nieuwe Honda Pre lude zal voor de Europese markt zijn debuut beleven op de Interna tionale Salon Auto-Motor-Rijwiel in Brussel in januari volgend jaar.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25