GROEP C-RACES
IN DE SCHADUW VAN DE FORMULE 1
ACHTER DE SCHERMEN
GROEP C
/O
<4
De teams
I I I 11
Rijnlease
Nissan Sunny
Vanaf23.1 95J*
I
Lu
bh
Silk Cut
Silk Cut
1991 - pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 26 september 1991 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
'0
Vlak voor het aftellen, toch nog sleutelen.
In de brandende hitte staat de Peugeot 905 klaar voor vertrek.
Zandvoort-lobby
TO
Het Magny-Court circuit is ruim van opzet.
>rdt
emotor.
Dikke mantel
Stress
Slechts kortstondig zijn de bandenfirma's actief.
Keke Rosberg, de gelukkige winnaar.
per maand
TELEFOON 04255-3944
»r!
korting.
srk. Heel
twee
Direct na de finish verlaten de
auto's de baan. De winnaars ver-
J NISSAN
CARAGE
J^LdEN/SSEN BIQ
0 440
3.750,-
Bur
Till
ornaat om de vijftig meter staan
opgesteld over de veiligheid. Ver
der staan aan de randen verschil
lende brandweerauto's, schuim-
blussers, ziekenwagens en pace
cars.
Alle neuzen wijzen
dezelfde kant uit.
De verschillen
zijn gering.
ven de
entje
stijnen,
nement worden rondt
afgezet bij de goet
Hier staan ook de
officials met hun vlag?
ken brandweerlieden
Via Nissan profijtplan^^™
meer info in onze showroom!
urg. Jansenstraat 52-56
ilburg-013-683911
nt heeft gekregen,
m leverbaar met een
is dan ook een vrij
stbijzijnde Volvo-
in ogen wat de con-
oorbeeld ƒ28.750,-. I
Publiek
Als je een heel weekend op een
circuit als dat van Magny-Court
doorbrengt, spelen toch heel ver
schillende gedachtes door je
hoofd. Alleen al de onstaansge-
schiedenis van het 4,2 kilometer
lange kronkelende asfaltbaantje
is vreemd. De burgemeester van
Nevers is een (partij)vriend
Mitterand en is ook goede n
met Ligier, die zijn bedrijf in
zelfde Franse stad heeft staan.
962C, zij kunnen immers hun be
vindingen niet gebruiken in de
verdere ontwikkeling van hun
produkten. Jaguar, Mercedes,
Peugeot en Mazda hebben die
mogelijkheid wel, zodat zij ook be
grijpelijker wijs meer aan hun
renstal kwijt zijn.
Incl. BTW
neplaatsje af te wachten met het
fototoestel al in de aanslag. Op
het grote en kale middenterrein
staan standjes waar de gebruike
lijke souvenirs kunnen worden ge
kocht en waar het nodige aan fris
en broodjes kan worden ingesla
gen.
Maar Magny-Court heeft ook
goede kanten. We mogen ook ze
ker niet vergeten dat het circuit
pas gestart is en we met een op
startfase te maken hebben. Rond
het circuit loopt een weg waar
over journalisten tijdens het eve-
igereden en
;de fotoplekjes.
verschillende
jgen en wa-
ti die in vol
Tijdens de races op het gloed
nieuwe circuit van Magny-Court
bij Nevers in Frankrijk stonden
aan het einde van de middag
beide Peugeot-teams op het ere
podium. Na het vroegtijdig uitval
len van de zilvergrijze Sauber-
Mercedes wagens blev«
Peugeots 905 de paai
Jaguars de baas. Vei
digde het Nederlandse Ei
cing team uit Herper
Euser aan het rad of
diende vierde plek.
cuits meer sfeer bieden. Toch
geldt over het algemeen dat cir
cuitraces minder aan het publiek
bieden dan bijvoorbeeld rallys,
waarbij je als bezoeker heel di
rect betrokken bent. De Groep C
zal om een lang leven beschoren
te zijn aan populariteit moeten
winnen en nog niet de pretenties
moeten hebben van een klasse
die wat betreft imago gelijk staat
aan de formule 1. Om in Neder
land populariteit te kweken zullen
we een sterke Zandvoort-lobby
moeten hebben, die net als in het
geval van Magny-Court via
vriendjes en kruiwagens de auto
sport in ons landje nieuw leven
kan inblazen.
schijnen vijf minuten later op het
erepodium en worden daarna
vliegensvlug per helicopter afge
voerd. De teams die tijdens de
race uitvallen hebben hun spullen
al gepakt en zijn klaar om te ver
trekken. Vooral bij de winnaars
zal nog even worden nagetafeld.
Maar met de race eenmaal ten
einde, heeft niemand meer iets op
het circuit te zoeken.
ren de twee
larse Silk-Cut
errassend ein-
iMov Euro Ra-
m met Cor
jp een ver-
De jaarlijks op verschil
lende circuits verreden
Formule 1-wedstrijden
hebben historie, glamour
en een enorme belangstel
ling van het publiek. Dit
geldt zeker niet voor de
Groep C-races die pas
sinds vorig jaar aan de ka
lender van autosport-eve-
nementen zijn toegevoegd.
De zogenaamde sportpro
totypes moeten meer als
de Formule 1 associaties
opwekken met de normale
produktie-wagens van de
deelnemende merken.
Eigenlijk wordt deze doel
stelling alleen door de
Peugeot-stal bereikt.
Circus
Het publiek kan kiezen uit ver
schillende tribunes met nette plas
tic stoelen of alleen maar een
randje beton. Een schaduwplekje
langs de baan bestaat niet, met
uitzondering dan van de zeer
goed geoutileerde, airconditioned
Paul Ricard van het gelijknamige
circuit viel niet in de gratie van de
socialistische vrienden en moest
het loodje leggen. Het resultaat is
een hypermodern, maar uiterst
saai circuit met net buiten de ring
het nieuwe bedrijf van Ligier. Ne
vers, laat staan het circuit, ligt niet
aan een autosnelweg en is vanaf
Parijs in enkele uren met de trein
te bereiken. Nevers heeft een
piepklein vliegveldje met geringe
capaciteit. Hotelaccommodaties
zijn nog lang niet op niveau. Er
worden voldoende projecten op
gezet, die de komende jaren tot
stand moeten komen.
Overigens kun je je afvragen of
autoraces georganiseerd worden
:er dan ƒ28.750,-. I
de hele Volvo 440- I
1 van
sede maatjes
ide-
perskamer recht boven de pits. De
wedstrijd zelf duurt ongeveer twee
uur en een kwartier, een tijd
waarin de deelnemers 100 keer
met een oorverdovend geweld
voorbij razen. Hier zijn de tiendui
zenden belangstellenden voor ge
komen. Maar verder biedt het pro
gramma weinig. In de ochtend
werd een korte AX-race gehou
den en kwamen ook de Peugeot
309 turbo's aan de start. Als klein
intermezzo gaf de club van Peu
geots 205 Turbo 16 een demon-
stratierondje en tussen al deze on
derdelen in was het wachten, lang
wachten.
Het valt ook tegen dat er weinig
circus rondom is. Het gros van het
publiek zit leidzaam op zijn tribu-
Vanaf 299,
De sponsors kunnen him gasten
ontvangen in verschillende boxen
die maar liefst twee verdiepingen
boven de pits in beslag nemen.
Helemaal boven op het dak kun
nen tenten worden geplaatst, in
dit geval van Esso en Primagaz.
Uiteraard zijn de Groep C-wed-
strijden ook op andere plaatsen te
vinden, waar de wat oudere cir-
Tien minuten voor de start van de werkelijke wedstrijd
worden de deelnemende auto's tussen de pits en de
hoofdtribune opgesteld. Fotografen en journalisten krij
gen de gelegenheid de laatste plaatjes te schieten en
de gespannen sfeer te proeven. Alhoewel de dag ervoor
trainingen geweest zijn en de auto's een proef rondje
hebben gedraaid, wordt er door de monteurs op het
laatste nippertje nog driftig gesleuteld. Door de luid
sprekers klinkt het signaal dat iedereen de baan moet
verlaten en weldra gaat het deelnemersveld met een
oorverdovend lawaai van start. Maar wat gebeurt er
voor, tijdens en na de race achter de schermen.
Het terrein direct achter het hoofd
gebouw staat vol met motorhomes
en vrachtwagens van teams en
sponsors. Ieder team beschikt al
gauw over drie grote vrachtwa
gens, waar niet alleen de auto's,
onderdelen en rijdende werk
plaatsen in worden meegenomen,
maar waarin ook meestal het ze
nuwcentrum is gevestigd. De
teamleider trekt zich tijdens de
race volledig terug in zijn hokje en
staat constant in direct contact
met zijn rijders. Als een rijder een
pitsstop wil maken, wordt dit van
te voren aangekondigd en staan
alle monteurs klaar. Zij weten ook
direct wat er moet gebeuren.
Een blik in een box leert dat het er
ogenschijnlijk wat chaotisch aan
toe gaat. Overal liggen wel on
derdelen, terwijl ook de peper
dure helmen ergens nonchalant
zijn neergelegd. Toch kent iedere
monteur zijn taak en ontstaat
gaande weg iets wat op een
Groep C-auto lijkt. Een half uurtje
voor de werkelijke start neemt het
lawaai fors toe. De motoren wor
den gestart en langzaam slaat de
rust om in stress. Alles is bere-
voor televisie- zenders of voor het
publiek. Wie de races op het
eigen scherm heeft gevolgd krijgt
een prima indruk van Magny-
Court: veilig, ruim en overzichte
lijk. Eenmaal als publiek gezeten
op de tribune blijkt dat allemaal
tegen te vallen. Alleen op de aller
duurste plaatsen, die ongeveer
driehonderd gulden kosten, heb je
een goed uitzicht op een flink stuk
van de baan en de pits. De pu
blieke belangstelling was matig.
Een groot deel van de bezoekers
droeg vol trots kaarten om de nek
die niet buiten de hekken normaal
te koop waren. Deze biljetten wor
den vaak door de teams en spon
sors gekocht en komen al snel op
zo'n 1800 Ff (f.600,
De Group C racerij wordt be
oefend door twaalf renstallen,
al dan niet gekoppeld aan
een bekend automei’
herkenbaar zijn de t
auto's van het Sauber Merce-
des-team, die de beschikking
hebben over twee verschil
lende motoren: een 3,5 liter
atmosferische V12 en een ge
blazen 5 liter V8. De auto's
dragen de namen C291 en
Cl 1. Het Silk Cut Jaguar-team
was dit seizoen al eerder suc
cesvol met de paarse XJR-14
en XJR-12. De auto's beschik
ken respectievelijk over een
3,5 liter V8 of71iterV12, bei
den zondpr turbo. Peugeot,
die dit seizoen de tweede
overwinning op z’n naam
schreef, bedient zich van de
905. Heel slim hebben ze deze
auto een typebenaming ge
geven alsof het een topmodel
uit de reeks is. De auto heeft
van voren ook een typische
Peugeot-neus. Achter het be-
stuurderscompartiment zit
een 3,5 liter V10. Twee ren
stallen maken gebruik van
een Ford Cosworth motor. Het
zijn Louis Descartes en het
Nederlandse Euro Racing
team. Porsche is goed verte
genwoordigd en verbindt
haar naam aan het Porsche
Kremer Racing-team. Maar
ook Courage Competition,
Salamin Primagaz, Repsol
Brun Motorsport en Konrad
Motorspord bedienen zich
van de Porsche 962 C of in
ieder geval de motor van dit
racemonster. Het Italiaanse
Veneto equipe heeft een auto
van Lancia met een 3 liter V8
met turbo, terwijl tot slot Maz-
daspeed met een eigen mo
del aan de start verschijnt
voorzien van een buiten
beentje op motorisch gebied.
De Mazda wordt supersnel
voortbewogen door een 1.3 li
ter krachtbron met 4 rotors.
Mazda blijft op sportief ge
bied vasthouden aan het
Wankel-principe
kend, over en weer besproken en
toch, in die laatste minuten begint
de spanning pas te komen.
Over de budgetten die de ver
schillende teams ter beschikking
staan is weinig bekend. In ieder
geval worden er vele tientallen
miljoenen per stal aan gespen
deerd. De meeste niet automerk-
gebonden teams gebruiken be
staande auto's zoals de Porsche
In een betrekkelijke rust bereiden
de team zich op de wedstrijd voor.
Iedere auto wordt vergezeld van
een grote reeks carrosseriedelen.
Zo zagen we bij Jaguar voor de
twee wagens maar liefst vier ver
schillende frontjes. Het enige ver
schil betreft te stand van een spoi
ler voorop. Maar zo zijn er ook
hele reeksen verschillende achter
en zijkanten, wielen en natuurlijk
banden. De firma's Good Year,
Michelin en Dunlop staan twee
volledige dagen opgesteld om net
voor en net na races en trainingen
in actie te komen. Voor het spekta
kel van start gaat, worden lege
velgen afgegeven en voorzien van
verschillende types rubber. Na de
races komen de velgen terug en
worden van de restanten van de
banden ontdaan. Heel belangrijk
is de keus van de banden. In de
trainingen moet de juiste band
voor het betreffende circuit en de
weersomstandigheden worden
gekozen. Hoe sneller de goede
band gekozen is, hoe beter de
klassering in de trainingen en hoe
beter de kans op een overwin
ning. Voor de race worden de
banden ook opgewarmd. Verpakt
in een dikke mantel worden voor-
en achterwielen op verschillende
'ideale' temperaturen gebracht.
In de verschillende boxen wordt
heel rustig de auto gebouwd die
naar de omstandigheden het
beste is. Niets gebeurd overhaast,
want het vergeten van een klein
onderdeel, of het niet goed aan
draaien van een miniscuul
schroefje kan een vroegtijdig
einde betekenen.
^4/