GROEP C-RACES IN DE SCHADUW VAN DE FORMULE 1 ACHTER DE SCHERMEN GROEP C /O <4 De teams I I I 11 Rijnlease Nissan Sunny Vanaf23.1 95J* I Lu bh Silk Cut Silk Cut 1991 - pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 26 september 1991 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER '0 Vlak voor het aftellen, toch nog sleutelen. In de brandende hitte staat de Peugeot 905 klaar voor vertrek. Zandvoort-lobby TO Het Magny-Court circuit is ruim van opzet. >rdt emotor. Dikke mantel Stress Slechts kortstondig zijn de bandenfirma's actief. Keke Rosberg, de gelukkige winnaar. per maand TELEFOON 04255-3944 »r! korting. srk. Heel twee Direct na de finish verlaten de auto's de baan. De winnaars ver- J NISSAN CARAGE J^LdEN/SSEN BIQ 0 440 3.750,- Bur Till ornaat om de vijftig meter staan opgesteld over de veiligheid. Ver der staan aan de randen verschil lende brandweerauto's, schuim- blussers, ziekenwagens en pace cars. Alle neuzen wijzen dezelfde kant uit. De verschillen zijn gering. ven de entje stijnen, nement worden rondt afgezet bij de goet Hier staan ook de officials met hun vlag? ken brandweerlieden Via Nissan profijtplan^^™ meer info in onze showroom! urg. Jansenstraat 52-56 ilburg-013-683911 nt heeft gekregen, m leverbaar met een is dan ook een vrij stbijzijnde Volvo- in ogen wat de con- oorbeeld ƒ28.750,-. I Publiek Als je een heel weekend op een circuit als dat van Magny-Court doorbrengt, spelen toch heel ver schillende gedachtes door je hoofd. Alleen al de onstaansge- schiedenis van het 4,2 kilometer lange kronkelende asfaltbaantje is vreemd. De burgemeester van Nevers is een (partij)vriend Mitterand en is ook goede n met Ligier, die zijn bedrijf in zelfde Franse stad heeft staan. 962C, zij kunnen immers hun be vindingen niet gebruiken in de verdere ontwikkeling van hun produkten. Jaguar, Mercedes, Peugeot en Mazda hebben die mogelijkheid wel, zodat zij ook be grijpelijker wijs meer aan hun renstal kwijt zijn. Incl. BTW neplaatsje af te wachten met het fototoestel al in de aanslag. Op het grote en kale middenterrein staan standjes waar de gebruike lijke souvenirs kunnen worden ge kocht en waar het nodige aan fris en broodjes kan worden ingesla gen. Maar Magny-Court heeft ook goede kanten. We mogen ook ze ker niet vergeten dat het circuit pas gestart is en we met een op startfase te maken hebben. Rond het circuit loopt een weg waar over journalisten tijdens het eve- igereden en ;de fotoplekjes. verschillende jgen en wa- ti die in vol Tijdens de races op het gloed nieuwe circuit van Magny-Court bij Nevers in Frankrijk stonden aan het einde van de middag beide Peugeot-teams op het ere podium. Na het vroegtijdig uitval len van de zilvergrijze Sauber- Mercedes wagens blev« Peugeots 905 de paai Jaguars de baas. Vei digde het Nederlandse Ei cing team uit Herper Euser aan het rad of diende vierde plek. cuits meer sfeer bieden. Toch geldt over het algemeen dat cir cuitraces minder aan het publiek bieden dan bijvoorbeeld rallys, waarbij je als bezoeker heel di rect betrokken bent. De Groep C zal om een lang leven beschoren te zijn aan populariteit moeten winnen en nog niet de pretenties moeten hebben van een klasse die wat betreft imago gelijk staat aan de formule 1. Om in Neder land populariteit te kweken zullen we een sterke Zandvoort-lobby moeten hebben, die net als in het geval van Magny-Court via vriendjes en kruiwagens de auto sport in ons landje nieuw leven kan inblazen. schijnen vijf minuten later op het erepodium en worden daarna vliegensvlug per helicopter afge voerd. De teams die tijdens de race uitvallen hebben hun spullen al gepakt en zijn klaar om te ver trekken. Vooral bij de winnaars zal nog even worden nagetafeld. Maar met de race eenmaal ten einde, heeft niemand meer iets op het circuit te zoeken. ren de twee larse Silk-Cut errassend ein- iMov Euro Ra- m met Cor jp een ver- De jaarlijks op verschil lende circuits verreden Formule 1-wedstrijden hebben historie, glamour en een enorme belangstel ling van het publiek. Dit geldt zeker niet voor de Groep C-races die pas sinds vorig jaar aan de ka lender van autosport-eve- nementen zijn toegevoegd. De zogenaamde sportpro totypes moeten meer als de Formule 1 associaties opwekken met de normale produktie-wagens van de deelnemende merken. Eigenlijk wordt deze doel stelling alleen door de Peugeot-stal bereikt. Circus Het publiek kan kiezen uit ver schillende tribunes met nette plas tic stoelen of alleen maar een randje beton. Een schaduwplekje langs de baan bestaat niet, met uitzondering dan van de zeer goed geoutileerde, airconditioned Paul Ricard van het gelijknamige circuit viel niet in de gratie van de socialistische vrienden en moest het loodje leggen. Het resultaat is een hypermodern, maar uiterst saai circuit met net buiten de ring het nieuwe bedrijf van Ligier. Ne vers, laat staan het circuit, ligt niet aan een autosnelweg en is vanaf Parijs in enkele uren met de trein te bereiken. Nevers heeft een piepklein vliegveldje met geringe capaciteit. Hotelaccommodaties zijn nog lang niet op niveau. Er worden voldoende projecten op gezet, die de komende jaren tot stand moeten komen. Overigens kun je je afvragen of autoraces georganiseerd worden :er dan ƒ28.750,-. I de hele Volvo 440- I 1 van sede maatjes ide- perskamer recht boven de pits. De wedstrijd zelf duurt ongeveer twee uur en een kwartier, een tijd waarin de deelnemers 100 keer met een oorverdovend geweld voorbij razen. Hier zijn de tiendui zenden belangstellenden voor ge komen. Maar verder biedt het pro gramma weinig. In de ochtend werd een korte AX-race gehou den en kwamen ook de Peugeot 309 turbo's aan de start. Als klein intermezzo gaf de club van Peu geots 205 Turbo 16 een demon- stratierondje en tussen al deze on derdelen in was het wachten, lang wachten. Het valt ook tegen dat er weinig circus rondom is. Het gros van het publiek zit leidzaam op zijn tribu- Vanaf 299, De sponsors kunnen him gasten ontvangen in verschillende boxen die maar liefst twee verdiepingen boven de pits in beslag nemen. Helemaal boven op het dak kun nen tenten worden geplaatst, in dit geval van Esso en Primagaz. Uiteraard zijn de Groep C-wed- strijden ook op andere plaatsen te vinden, waar de wat oudere cir- Tien minuten voor de start van de werkelijke wedstrijd worden de deelnemende auto's tussen de pits en de hoofdtribune opgesteld. Fotografen en journalisten krij gen de gelegenheid de laatste plaatjes te schieten en de gespannen sfeer te proeven. Alhoewel de dag ervoor trainingen geweest zijn en de auto's een proef rondje hebben gedraaid, wordt er door de monteurs op het laatste nippertje nog driftig gesleuteld. Door de luid sprekers klinkt het signaal dat iedereen de baan moet verlaten en weldra gaat het deelnemersveld met een oorverdovend lawaai van start. Maar wat gebeurt er voor, tijdens en na de race achter de schermen. Het terrein direct achter het hoofd gebouw staat vol met motorhomes en vrachtwagens van teams en sponsors. Ieder team beschikt al gauw over drie grote vrachtwa gens, waar niet alleen de auto's, onderdelen en rijdende werk plaatsen in worden meegenomen, maar waarin ook meestal het ze nuwcentrum is gevestigd. De teamleider trekt zich tijdens de race volledig terug in zijn hokje en staat constant in direct contact met zijn rijders. Als een rijder een pitsstop wil maken, wordt dit van te voren aangekondigd en staan alle monteurs klaar. Zij weten ook direct wat er moet gebeuren. Een blik in een box leert dat het er ogenschijnlijk wat chaotisch aan toe gaat. Overal liggen wel on derdelen, terwijl ook de peper dure helmen ergens nonchalant zijn neergelegd. Toch kent iedere monteur zijn taak en ontstaat gaande weg iets wat op een Groep C-auto lijkt. Een half uurtje voor de werkelijke start neemt het lawaai fors toe. De motoren wor den gestart en langzaam slaat de rust om in stress. Alles is bere- voor televisie- zenders of voor het publiek. Wie de races op het eigen scherm heeft gevolgd krijgt een prima indruk van Magny- Court: veilig, ruim en overzichte lijk. Eenmaal als publiek gezeten op de tribune blijkt dat allemaal tegen te vallen. Alleen op de aller duurste plaatsen, die ongeveer driehonderd gulden kosten, heb je een goed uitzicht op een flink stuk van de baan en de pits. De pu blieke belangstelling was matig. Een groot deel van de bezoekers droeg vol trots kaarten om de nek die niet buiten de hekken normaal te koop waren. Deze biljetten wor den vaak door de teams en spon sors gekocht en komen al snel op zo'n 1800 Ff (f.600, De Group C racerij wordt be oefend door twaalf renstallen, al dan niet gekoppeld aan een bekend automei’ herkenbaar zijn de t auto's van het Sauber Merce- des-team, die de beschikking hebben over twee verschil lende motoren: een 3,5 liter atmosferische V12 en een ge blazen 5 liter V8. De auto's dragen de namen C291 en Cl 1. Het Silk Cut Jaguar-team was dit seizoen al eerder suc cesvol met de paarse XJR-14 en XJR-12. De auto's beschik ken respectievelijk over een 3,5 liter V8 of71iterV12, bei den zondpr turbo. Peugeot, die dit seizoen de tweede overwinning op z’n naam schreef, bedient zich van de 905. Heel slim hebben ze deze auto een typebenaming ge geven alsof het een topmodel uit de reeks is. De auto heeft van voren ook een typische Peugeot-neus. Achter het be- stuurderscompartiment zit een 3,5 liter V10. Twee ren stallen maken gebruik van een Ford Cosworth motor. Het zijn Louis Descartes en het Nederlandse Euro Racing team. Porsche is goed verte genwoordigd en verbindt haar naam aan het Porsche Kremer Racing-team. Maar ook Courage Competition, Salamin Primagaz, Repsol Brun Motorsport en Konrad Motorspord bedienen zich van de Porsche 962 C of in ieder geval de motor van dit racemonster. Het Italiaanse Veneto equipe heeft een auto van Lancia met een 3 liter V8 met turbo, terwijl tot slot Maz- daspeed met een eigen mo del aan de start verschijnt voorzien van een buiten beentje op motorisch gebied. De Mazda wordt supersnel voortbewogen door een 1.3 li ter krachtbron met 4 rotors. Mazda blijft op sportief ge bied vasthouden aan het Wankel-principe kend, over en weer besproken en toch, in die laatste minuten begint de spanning pas te komen. Over de budgetten die de ver schillende teams ter beschikking staan is weinig bekend. In ieder geval worden er vele tientallen miljoenen per stal aan gespen deerd. De meeste niet automerk- gebonden teams gebruiken be staande auto's zoals de Porsche In een betrekkelijke rust bereiden de team zich op de wedstrijd voor. Iedere auto wordt vergezeld van een grote reeks carrosseriedelen. Zo zagen we bij Jaguar voor de twee wagens maar liefst vier ver schillende frontjes. Het enige ver schil betreft te stand van een spoi ler voorop. Maar zo zijn er ook hele reeksen verschillende achter en zijkanten, wielen en natuurlijk banden. De firma's Good Year, Michelin en Dunlop staan twee volledige dagen opgesteld om net voor en net na races en trainingen in actie te komen. Voor het spekta kel van start gaat, worden lege velgen afgegeven en voorzien van verschillende types rubber. Na de races komen de velgen terug en worden van de restanten van de banden ontdaan. Heel belangrijk is de keus van de banden. In de trainingen moet de juiste band voor het betreffende circuit en de weersomstandigheden worden gekozen. Hoe sneller de goede band gekozen is, hoe beter de klassering in de trainingen en hoe beter de kans op een overwin ning. Voor de race worden de banden ook opgewarmd. Verpakt in een dikke mantel worden voor- en achterwielen op verschillende 'ideale' temperaturen gebracht. In de verschillende boxen wordt heel rustig de auto gebouwd die naar de omstandigheden het beste is. Niets gebeurd overhaast, want het vergeten van een klein onderdeel, of het niet goed aan draaien van een miniscuul schroefje kan een vroegtijdig einde betekenen. ^4/

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 27