ROVER. 218.GSD .TURBO
Invloeden van over zee
1
Maak eens een
Autothema
Met Gijsbers naar Valkenswaard
presenteert
Lancia
Mitsubishi Eclipse bij
Kluitmans in Haaren
Rover
bewijst
z’n klasse
bij:
afspraak met
Monique
o
f' rJjOl
we ry~
W
|r:r
-
DE AUTOMAAT - Donderdag 26 september 1991 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
er 1991 - pagina 2
en
wauto
In onze
idien
edingen.
sn
lordelen
matig
I
I i
Mede door het succ
subishi Colt EXE, di
y
sktakel
■zzzVzrzZ’zrz/
AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV
Brabantsehoek 4, 5071 NM
Udenhout, tel. 04241-1532.
ROVER
“Z7
I
IRT
:en
rondom goed is. De neus i
te overzien, terwijl ook acl
weinig dode hoeken t
zijn. De buitenspiegel
trisch van binnenuit vei
twee ongelijke delen worden
neergeklapt. De vijfde deur en het
benzineklepje zijn vanaf de be
stuurdersplaats te openen.
Aanspreekbaar
De Rover beschikt over een grote
glaspartij, waardoor het uitzicht
waren. Naast de smaakvolle
presentatie van de Lancia-
modellen, waren de meeste
types uit de Ypsilon-, Dedra-
en Thema-serie ook te rijden.
Een uitgebreide demovloot
stond voor de bezoeker
klaar. De combinatie van het
uitstekende weer, het stijl
volle merk en de passende
locatie maakte de twee
daagse presentatie voor
Autothema en haar bezoe
kers zeer geslaagd.
bij behoorlijk bescheiden in zijn
brandstofverbruik. Wordt de
Rover fors bereden dan zal het
gemiddelde altijd nog boven de 1
op 14,5 blijven, terwijl bij een rus
tige rijstijl 1 op 16 mogelijk is.
zijn onafhankelijk opgehangen
met schroefveren en telescopische
schokdempers. Achter vinden we
een stabilisatorstang.
De acceleratie van 0 tot 100 km/u
geschiedt in 12,5 seconden en dat
betekent dat de Rover een vlotte
jongen is. Als topsnelheid wordt
170 km/u opgegeven en dat is
meer dan voldoende. Het prettige
is dat voor stevig rijden weinig ge
schakeld hoeft te worden. De mo
tor is haast op ieder toerental
goed aanspreekbaar. Gelukkig
blijft de fijne Peugeot-motor daar-
Technische gegevens:
Merk en type: Rover 218 GSD
Turbo
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud:houd: 1769 cc
Boring x slag: 80 x 88 mm
Vermogen: 88 pk bij 4300 tr/min
Koppel:!: 180 Nm bij 2500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,22 meter,
breedte 1,68 meter
Gewicht: 1187 kg
Prestaties: topsnelheid 170 km/u
acceleratie 0-100 in 12,5 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 4,4 liter/
100km
bij 120 km/u 6,1 liter/100 km
stadsverkeer 7,1 liter/100 km
Prijs: f.46.995,=
TILBURG
Bink Tilburg B.V.
Winkler Prinsstraat 24
Tel. 013-420143
Ondanks nauwe samenwerking met Honda, is het
Rover gelukt een eigen gezicht te behouden. Door het
toepassen van kleine, doordachte onderdelen blijven de
auto's 'tipical British' en spreken ze als zodanig een ge
heel eigen koperspubliek aan. Of we nu spreken over
de kleine 100, de middenklasse 200/400 of de grote 800,
het zijn stuk voor stuk comfortabele, prettig rijdende
auto's die beslist meer aandacht verdienen. Nieuw in
het programma is een turbodiesel-variant van de 200/
400-reeks. We reden met de 218 GSD.
:ces van de Mit
subishi Colt EXE, die op dit mo
ment nog leverbaar is, heeft Kluit
mans aan de Haarendijk 6a te
Haaren, het gepresteerd om als
Mitsubishi dealer de meeste
auto's te verkopen in de afgelo
pen maand.
Dit succes wordt door de neder-
landse Mitsubishi importeur be
loond, want Kluitmans mag zich
tot 17 oktober de gelukkige eige
naar noemen van een exclusieve
Mitsubishi Eclipse.
De Eclipse is een sportwagen die
pas in de loop van 1992 in Neder
land geïntroduceerd zal worden.
Deze 4-wiel aangedreven sport-
pel is de motor ook bijzonder stil.
De voorgloeitijd is verwaarloos
baar kort geworden en bij warme
motor hoeft helemaal niet te wor
den gewacht. Dat er overigens
niet is gekozen voor de eigen 2 li
ter direct ingespoten turbodiesel
uit de Montego is volledig te dan
ken aan de afmetingen van dit
blok.
densteunen voor beide voorpas- rondom goed is. De neus is prima
sagiers zijn aan te passen. De te overzien, terwijl ook achterin
stoelen zijn compact van afmetin- weinig dode hoeken te vinden
gen, maar bieden een goede zit. zijn- De buitenspiegels zijn elek-
De achterbank is redelijk ruim, is trisch van binnenuit verstelbaar,
voorzien van twee hoofdsteunen, terwijl ook de portierruiten met
een middenarmsteun en kan in een simpele druk op de knop kun-
twee ongelijke delen worden nenMworden gMopend en geslo-
neergeklapt. De vijfde deur en het ten-
benzineklepje zijn vanaf de be- De Rover 218 GSD biedt een
slaats te openen. goede mix van een uitermate ple
zierige motor, afwerking op hoog
niveau en een complete uitrusting.
Maar ook het rij-comfort krijgt een
hoge voldoende. De vier wielen
coupé, met in het vooronder een
2.0 liter Turbo, is in Amerika zo'n
succes dat er behoorlijke levertij
den zijn ontstaan. Dat zou wel een
een positief vooruitzicht kunnen
zijn voor dit stukje 'gestaalde per
fectie'.
Grijp dus de kans om nu al kennis
te maken met deze Eclipse en
breng een bezoek aan Mitsubishi
dealer Kluitmans in Haaren.
Naast de Eclipse vindt u daar ook
de nieuwe Pajero terreinwagen
en de pas vorige week gepresen
teerde Space Wagon (APV) die
'space' biedt aan maar liefst 7
personen.
Waar de Honda Legend (vorige
generatie) en Rover 800 duidelijk
verschillende auto's zijn, is dat
verschil bij de Honda Concerto en
Rover 200 wat verder te zoeken.
Eigenlijk onderscheiden beide ty
pes zich alleen door gewijzigde
lichtunits en details als bumpers,
stripjes en wieldoppen. Toch ma
ken deze kleine onderlinge ver
schillen van de Rover en Honda
twee verschillende auto's die el
kaar weinig zullen beconcurreren.
Configuratie
Rover heeft een uitgebreid pro
gramma in de middenklasse.
Waar Honda het alleen met een
vijfdeurs moet doen, heeft Rover
ook nog een driedeurs hatchback
en vierdeurs sedan. Ook het moto
renaanbod van Rover is wat rui
mer. Ondanks de samenwerking
met Honda schroomt Rover er niet
voor buitenshuis op zoek te gaan
naar goede componenten. Zo ook
wat betreft de dieselmotor in de
218/418. Daarbij werd heel lo
gisch gekozen voor één van de
beste aanbiedingen op dit mo
ment, een Peugeot 1.8 liter turbo
diesel, die in Engeland verder
werd verfijnd. Peugeot levert ove
rigens ook de aan de krachtbron
gekoppelde vijfversnellingsbak.
De 1769 cc ruwoliestoker voorzien
van een turbocompressor en inter
cooler levert 88 pk en dat is twee
minder dan bij de Peugeot 405
met dezelfde configuratie. Veel
belangrijker is echter het aange
naam hoge koppel van 180 Nm
wat al bij 2500 tr/min wordt be
reikt. Dit verschaft de Rover een
enorme souplesse. De turbo doet
merkbaar mee zonder echter met
een forse schok in werking te tre
den. Zelfs de meest oplettende
automobilist zal het blaasappa
raat niet horen fluiten. Naast soe-
Als werkplaatsreceptioniste
beantwoordt ze al uw vragen en
ziet ze er op toe dat uw auto de
vakkundige Jan Bertens service
krijgt. Naast de vrolijkheid zelve
kent deze monteuse uw Citroen
van binnen en van buiten.
Zeker weten dus dat u aan
uw afspraakje met plezier
zult terugdenken.
«aztf 4at,
A. s. zondag 29 september vindt op
het Eurocircüit Valkenswaard het
jaarlijkse Suzuki 4x4 Terrein-
treffen plaats.
Alle Suzuki terreinauto-berijders
die een uitnodiging hebben
ontvangen, zijn vanaf 7.30 uur
welkom bij Gijsbers Tilburg B.V.
aan de Bosscheweg om na een
kopje koffie gezamenlijk ca.
8.00 uur te vertrekken richting
Valkenswaard.
Voor diegenen die dit spektakel
willen meemaken maar helaas
nog niet in het bezit zijn van een
Suzuki-terreinauto zijn er nog
enkele toegangskaarten
beschikbaar waarmee u in het
opstapparcours onder toezicht
van een ervaren terreinrijder het
genoegen van terreinrijden kunt
ervaren.
De toegangskaarten kunt u
GRATIS afhalen bij uw Giant
Suzuki dealer Gijsbers Tilburg
B. V. (afd. verkoop).
Op vrijdag 20 en zaterdag 21
september jl. zal iedereen die
over de Bredaseweg van Til
burg naar Breda of vice
versa heeft gereden, de
blauwe vlaggen van Lancia-
dealer Autothema zijn opge
vallen. Het complete Lancia-
gamma stond twee dagen
uitgestald in de tuin van
Auberge Du Bonheur. Maar
liefst 1600 klanten waren met
een uitnodiging benaderd,
terwijl ook andere belang
stellenden van harte welkom
Pittig
Rover heeft bij de 218 GSD een
prima combinatie gemaakt van
bestaande componenten. Wat be
treft de motor hadden ze geen be
tere keuze kunnen maken. Rover
kiest er overigens voor zo min mo
gelijk mee te doen in de concur
rentieslag. Met een hoogstaande
uitvoering en typische uitstraling
hoopt het merk een groeiende
groep liefhebbers aan te trekken.
De Rover 218 GSD is dan ook met
f.46.995,= aan de kostbare kant.
Als sedan staat de auto zelfs voor
f.48.395,= in de prijslijst. De auto's
zijn voor deze bedragen uiteraard
zeer compleet. De optielijst ver
meldt nog ABS, metaallok lichtme
talen velgen, lederen bekleding
en een elektrisch bediend glazen
schuif/kanteldak. Tellen we dit al
les bij elkaar dan kost de meest
complete 218 GSD f.59.400, De
Rover 200-reeks start bij de drie
deurs 214 Si voor f.29.995,ter
wijl de 414 Si f.32.595,= kost.
Net als zijn benzinebroertjes is de
op diesel gestookte Rover 200 een
bijzonder prettige auto. De uitrus
ting is ongekend compleet, de mo
tor is ronduit fantastisch en levert
dito prestaties. De auto heeft een
geheel eigen gezicht en dat kan in
de middenklasse lang niet altijd
gezegd worden. Helaas staat hier
tegenover een pittige aanschaf
prijs.
Anti-slip
Wat uitrusting betreft komt de
Rover 218 GSD, die als sedan 418
GSD heet, volledig overeen met
die van de 216 GSi. Dat betekent
aan de buitenkant grijze bumpers
en beschermstrips met een inleg-
bies, keurige wieldoppen, een
grijs paneel tussen de achterlich
ten, wisser achterop, in de kleur
meegespoten grille en getint glas
met schaduwband in de voorruit.
Kortom, een stijlvolle, niet te op
vallende verschijning. De portie
ren worden met de sleutel cen
traal vergrendeld.
Het interieur oogt typisch Engels
vanwege de houtinleg van dash
board en deurpanelen, het Rover-
embleem op het stuurwiel en een
keurig anti-slipmatje op het dash
board. Het instrumentarium is
fraai van vormgeving. De GSD
heeft uiteraard een toerenteller,
een digitaal klokje, regelbare
dashboardverlichting en een in
hoogte verstelbaar stuur. In de
middenconsole zijn twee uit-
stroomopeningen aangebracht en
de bedieningselementen voor de
verwarming en ventilatie. Stan
daard is de turbodiesel voorzien
van een prettige stuurbekrachti
ging, die meehelpt aan een com
fortabel lichte bediening.
Het meubilair en de deurpanelen
zijn met velours bekleed. De be
stuurdersstoel is voorzien van een
hoogteverstelling, terwijl de len-
I