ROVER. 218.GSD .TURBO Invloeden van over zee 1 Maak eens een Autothema Met Gijsbers naar Valkenswaard presenteert Lancia Mitsubishi Eclipse bij Kluitmans in Haaren Rover bewijst z’n klasse bij: afspraak met Monique o f' rJjOl we ry~ W |r:r - DE AUTOMAAT - Donderdag 26 september 1991 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER er 1991 - pagina 2 en wauto In onze idien edingen. sn lordelen matig I I i Mede door het succ subishi Colt EXE, di y sktakel ■zzzVzrzZ’zrz/ AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV Brabantsehoek 4, 5071 NM Udenhout, tel. 04241-1532. ROVER “Z7 I IRT :en rondom goed is. De neus i te overzien, terwijl ook acl weinig dode hoeken t zijn. De buitenspiegel trisch van binnenuit vei twee ongelijke delen worden neergeklapt. De vijfde deur en het benzineklepje zijn vanaf de be stuurdersplaats te openen. Aanspreekbaar De Rover beschikt over een grote glaspartij, waardoor het uitzicht waren. Naast de smaakvolle presentatie van de Lancia- modellen, waren de meeste types uit de Ypsilon-, Dedra- en Thema-serie ook te rijden. Een uitgebreide demovloot stond voor de bezoeker klaar. De combinatie van het uitstekende weer, het stijl volle merk en de passende locatie maakte de twee daagse presentatie voor Autothema en haar bezoe kers zeer geslaagd. bij behoorlijk bescheiden in zijn brandstofverbruik. Wordt de Rover fors bereden dan zal het gemiddelde altijd nog boven de 1 op 14,5 blijven, terwijl bij een rus tige rijstijl 1 op 16 mogelijk is. zijn onafhankelijk opgehangen met schroefveren en telescopische schokdempers. Achter vinden we een stabilisatorstang. De acceleratie van 0 tot 100 km/u geschiedt in 12,5 seconden en dat betekent dat de Rover een vlotte jongen is. Als topsnelheid wordt 170 km/u opgegeven en dat is meer dan voldoende. Het prettige is dat voor stevig rijden weinig ge schakeld hoeft te worden. De mo tor is haast op ieder toerental goed aanspreekbaar. Gelukkig blijft de fijne Peugeot-motor daar- Technische gegevens: Merk en type: Rover 218 GSD Turbo Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud:houd: 1769 cc Boring x slag: 80 x 88 mm Vermogen: 88 pk bij 4300 tr/min Koppel:!: 180 Nm bij 2500 tr/min Afmetingen: lengte 4,22 meter, breedte 1,68 meter Gewicht: 1187 kg Prestaties: topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 in 12,5 sec. Verbruik: bij 90 km/u 4,4 liter/ 100km bij 120 km/u 6,1 liter/100 km stadsverkeer 7,1 liter/100 km Prijs: f.46.995,= TILBURG Bink Tilburg B.V. Winkler Prinsstraat 24 Tel. 013-420143 Ondanks nauwe samenwerking met Honda, is het Rover gelukt een eigen gezicht te behouden. Door het toepassen van kleine, doordachte onderdelen blijven de auto's 'tipical British' en spreken ze als zodanig een ge heel eigen koperspubliek aan. Of we nu spreken over de kleine 100, de middenklasse 200/400 of de grote 800, het zijn stuk voor stuk comfortabele, prettig rijdende auto's die beslist meer aandacht verdienen. Nieuw in het programma is een turbodiesel-variant van de 200/ 400-reeks. We reden met de 218 GSD. :ces van de Mit subishi Colt EXE, die op dit mo ment nog leverbaar is, heeft Kluit mans aan de Haarendijk 6a te Haaren, het gepresteerd om als Mitsubishi dealer de meeste auto's te verkopen in de afgelo pen maand. Dit succes wordt door de neder- landse Mitsubishi importeur be loond, want Kluitmans mag zich tot 17 oktober de gelukkige eige naar noemen van een exclusieve Mitsubishi Eclipse. De Eclipse is een sportwagen die pas in de loop van 1992 in Neder land geïntroduceerd zal worden. Deze 4-wiel aangedreven sport- pel is de motor ook bijzonder stil. De voorgloeitijd is verwaarloos baar kort geworden en bij warme motor hoeft helemaal niet te wor den gewacht. Dat er overigens niet is gekozen voor de eigen 2 li ter direct ingespoten turbodiesel uit de Montego is volledig te dan ken aan de afmetingen van dit blok. densteunen voor beide voorpas- rondom goed is. De neus is prima sagiers zijn aan te passen. De te overzien, terwijl ook achterin stoelen zijn compact van afmetin- weinig dode hoeken te vinden gen, maar bieden een goede zit. zijn- De buitenspiegels zijn elek- De achterbank is redelijk ruim, is trisch van binnenuit verstelbaar, voorzien van twee hoofdsteunen, terwijl ook de portierruiten met een middenarmsteun en kan in een simpele druk op de knop kun- twee ongelijke delen worden nenMworden gMopend en geslo- neergeklapt. De vijfde deur en het ten- benzineklepje zijn vanaf de be- De Rover 218 GSD biedt een slaats te openen. goede mix van een uitermate ple zierige motor, afwerking op hoog niveau en een complete uitrusting. Maar ook het rij-comfort krijgt een hoge voldoende. De vier wielen coupé, met in het vooronder een 2.0 liter Turbo, is in Amerika zo'n succes dat er behoorlijke levertij den zijn ontstaan. Dat zou wel een een positief vooruitzicht kunnen zijn voor dit stukje 'gestaalde per fectie'. Grijp dus de kans om nu al kennis te maken met deze Eclipse en breng een bezoek aan Mitsubishi dealer Kluitmans in Haaren. Naast de Eclipse vindt u daar ook de nieuwe Pajero terreinwagen en de pas vorige week gepresen teerde Space Wagon (APV) die 'space' biedt aan maar liefst 7 personen. Waar de Honda Legend (vorige generatie) en Rover 800 duidelijk verschillende auto's zijn, is dat verschil bij de Honda Concerto en Rover 200 wat verder te zoeken. Eigenlijk onderscheiden beide ty pes zich alleen door gewijzigde lichtunits en details als bumpers, stripjes en wieldoppen. Toch ma ken deze kleine onderlinge ver schillen van de Rover en Honda twee verschillende auto's die el kaar weinig zullen beconcurreren. Configuratie Rover heeft een uitgebreid pro gramma in de middenklasse. Waar Honda het alleen met een vijfdeurs moet doen, heeft Rover ook nog een driedeurs hatchback en vierdeurs sedan. Ook het moto renaanbod van Rover is wat rui mer. Ondanks de samenwerking met Honda schroomt Rover er niet voor buitenshuis op zoek te gaan naar goede componenten. Zo ook wat betreft de dieselmotor in de 218/418. Daarbij werd heel lo gisch gekozen voor één van de beste aanbiedingen op dit mo ment, een Peugeot 1.8 liter turbo diesel, die in Engeland verder werd verfijnd. Peugeot levert ove rigens ook de aan de krachtbron gekoppelde vijfversnellingsbak. De 1769 cc ruwoliestoker voorzien van een turbocompressor en inter cooler levert 88 pk en dat is twee minder dan bij de Peugeot 405 met dezelfde configuratie. Veel belangrijker is echter het aange naam hoge koppel van 180 Nm wat al bij 2500 tr/min wordt be reikt. Dit verschaft de Rover een enorme souplesse. De turbo doet merkbaar mee zonder echter met een forse schok in werking te tre den. Zelfs de meest oplettende automobilist zal het blaasappa raat niet horen fluiten. Naast soe- Als werkplaatsreceptioniste beantwoordt ze al uw vragen en ziet ze er op toe dat uw auto de vakkundige Jan Bertens service krijgt. Naast de vrolijkheid zelve kent deze monteuse uw Citroen van binnen en van buiten. Zeker weten dus dat u aan uw afspraakje met plezier zult terugdenken. «aztf 4at, A. s. zondag 29 september vindt op het Eurocircüit Valkenswaard het jaarlijkse Suzuki 4x4 Terrein- treffen plaats. Alle Suzuki terreinauto-berijders die een uitnodiging hebben ontvangen, zijn vanaf 7.30 uur welkom bij Gijsbers Tilburg B.V. aan de Bosscheweg om na een kopje koffie gezamenlijk ca. 8.00 uur te vertrekken richting Valkenswaard. Voor diegenen die dit spektakel willen meemaken maar helaas nog niet in het bezit zijn van een Suzuki-terreinauto zijn er nog enkele toegangskaarten beschikbaar waarmee u in het opstapparcours onder toezicht van een ervaren terreinrijder het genoegen van terreinrijden kunt ervaren. De toegangskaarten kunt u GRATIS afhalen bij uw Giant Suzuki dealer Gijsbers Tilburg B. V. (afd. verkoop). Op vrijdag 20 en zaterdag 21 september jl. zal iedereen die over de Bredaseweg van Til burg naar Breda of vice versa heeft gereden, de blauwe vlaggen van Lancia- dealer Autothema zijn opge vallen. Het complete Lancia- gamma stond twee dagen uitgestald in de tuin van Auberge Du Bonheur. Maar liefst 1600 klanten waren met een uitnodiging benaderd, terwijl ook andere belang stellenden van harte welkom Pittig Rover heeft bij de 218 GSD een prima combinatie gemaakt van bestaande componenten. Wat be treft de motor hadden ze geen be tere keuze kunnen maken. Rover kiest er overigens voor zo min mo gelijk mee te doen in de concur rentieslag. Met een hoogstaande uitvoering en typische uitstraling hoopt het merk een groeiende groep liefhebbers aan te trekken. De Rover 218 GSD is dan ook met f.46.995,= aan de kostbare kant. Als sedan staat de auto zelfs voor f.48.395,= in de prijslijst. De auto's zijn voor deze bedragen uiteraard zeer compleet. De optielijst ver meldt nog ABS, metaallok lichtme talen velgen, lederen bekleding en een elektrisch bediend glazen schuif/kanteldak. Tellen we dit al les bij elkaar dan kost de meest complete 218 GSD f.59.400, De Rover 200-reeks start bij de drie deurs 214 Si voor f.29.995,ter wijl de 414 Si f.32.595,= kost. Net als zijn benzinebroertjes is de op diesel gestookte Rover 200 een bijzonder prettige auto. De uitrus ting is ongekend compleet, de mo tor is ronduit fantastisch en levert dito prestaties. De auto heeft een geheel eigen gezicht en dat kan in de middenklasse lang niet altijd gezegd worden. Helaas staat hier tegenover een pittige aanschaf prijs. Anti-slip Wat uitrusting betreft komt de Rover 218 GSD, die als sedan 418 GSD heet, volledig overeen met die van de 216 GSi. Dat betekent aan de buitenkant grijze bumpers en beschermstrips met een inleg- bies, keurige wieldoppen, een grijs paneel tussen de achterlich ten, wisser achterop, in de kleur meegespoten grille en getint glas met schaduwband in de voorruit. Kortom, een stijlvolle, niet te op vallende verschijning. De portie ren worden met de sleutel cen traal vergrendeld. Het interieur oogt typisch Engels vanwege de houtinleg van dash board en deurpanelen, het Rover- embleem op het stuurwiel en een keurig anti-slipmatje op het dash board. Het instrumentarium is fraai van vormgeving. De GSD heeft uiteraard een toerenteller, een digitaal klokje, regelbare dashboardverlichting en een in hoogte verstelbaar stuur. In de middenconsole zijn twee uit- stroomopeningen aangebracht en de bedieningselementen voor de verwarming en ventilatie. Stan daard is de turbodiesel voorzien van een prettige stuurbekrachti ging, die meehelpt aan een com fortabel lichte bediening. Het meubilair en de deurpanelen zijn met velours bekleed. De be stuurdersstoel is voorzien van een hoogteverstelling, terwijl de len- I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23