I.95 SUBARU LEGACY W ROLLS ROYCE I.75 r.5 L95 JL BMW 5-SERIE Touring SUBARU •••••••••••.•••••..Touring Limousine vernieuwd Plan voor nieuw registratie systeem tegen autodiefstallen EAU ENSAC VRAY >0 E WITTE IITDE Franse slag 1991 - pagina 20 Oplage94.600 ex. Donderdag 26 september 1991 r.5 is T<XTTA» KORVELSEWEG 99. TILBURG. Tel. 35.55.75 o.d.: f MARTIN Lees verder in dit nummer Autotest: Rover 218 GSD Turbo pag. 3 Toyota Corolla Comfort en Carina Impact pag-11 Groep C-races: In de schaduw van de Formule 1 pag. 7 Jaargang 3 Nummer 37 ^gister heer AEDOC 187 heeft vrije keuze in de uitrusting zodat allerhande telecommunica- tie-apparatuur zonder problemen kan worden ingebouwd op een stijlvolle manier. giers hebben ieder him volledig gescheiden verstelbare stoel met hoofdsteunen. Achter de centrale armsteun zit een ijskastje wegge werkt, terwijl de aanwezigheid van uitklapbare houten tafeltjes haast vanzelf spreekt. De klant Ter vervanging van de Rolls Royce Phantom, een auto die kort geleden uit produktie ging, presenteert het prestigieuze Engelse merk de Touring Limousine. De auto is gebaseerd op de Silver Spur II Saloon en is bijna zes meter lang. Het dak is verhoogd voor meer ruimte net als de dieper uitgevoerde binnenpanelen. Ten opzichte van de Spur heeft deze Limousine een kleinere achterruit voor meer privacy. Uiteraard is het onderstel zo aangepast, dat de rij-eigenschappen nau welijks door de verlenging worden beinvloed. De aankleding van het interieur i aan RR toevertrouwd. Uiteraard heeft de klant hier een ruime keuze uit accessoires en materia len. De verlenging met 61 centime ter biedt de mogelijkheid voor het monteren van bepaalde voorzie ningen zoals een volledig bekleed BMW M5 Touring te zien. Het valt niet moeilijk te voorspelen dat ook deze versie binnenkort de gelede ren zal komen versterken. Voor Nederland is deze laatste variant veel te duur. De auto moet in Duitsland al 144.000 DM opbren gen. De BMW 520i Touring start net onder de f.81.000, Aardige details zijn de achterklep die in twee delen kan worden geopend. Voor het inladen van kleine bood schappen kan alleen de achterruit worden open gezet, terwijl uiter aard ook de klep in z'n geheel open kan. Als nieuwe optie brengt BMW een dubbel schuifdak met veel moge lijkheden. Het voorste dakdeel kan open gekanteld worden en schuift vervolgens buiten over het dak heen naar achter. Door het voorste deel niet helemaal te ope nen, kan het achterste dak deel hieronder schuiven, zodat zowel voor als achter een opening on staat. De twee over elkaar heen geschoven dakdelen kunnen als pakketje dan nog naar voor en achter schuiven. Rond de jaarwisseling introdu ceert BMW op de Nederlandse markt het nieuwe Touring-model op basis van de 5-serie. De auto was op de IAA voor het eerst te zien. In eerste instantie zal het le veringsprogramma bestaan uit vier modellen. Aan de basis staat de 520 i met zijn 150 pk sterke 2 li ter 24- kleppenmotor. De 525i heeft een halve liter meer inhoud en komt tot 192 pk. Een nieuwe moge lijkheid die ook bij de sedan zal dekkers Achterin vinden we ook een elek trisch bediend glazen schuifdak, terwijl de gescheiden voor- en achtercompartimenten elk over een volledig automatisch aircon- ditioningsysteem beschikken. De produktie van de Touring Limou sine zal weldra van start gaan. Er zullen er jaarlijks ongeveer 25 ge maakt worden. Als we bedenken dat de produktie van de oude Phantom zo'n 18 maanden in be slag nam, is dit kleine aantal te begrijpen. Over een prijs wordt uiteraard niet gesproken. Fransen hebben de naam geen goede organisators te zijn. Toch blijken soms in mo menten van algehele chaos heel aardige dingen gere geld te kunnen worden. Zo was ik afgelopen weekend in Champagne sur Oise, een dorpje enkele tientallen kilo meters boven Parijs. Door om standigheden werd in dit 3705 inwoners tellende 'gat' voor de tweede keer in een jaar tijd een groots evenement ge houden rond de Renault 4CV. Met een kleine Nederlandse afvaardiging verschenen we zaterdag avond in het 'stads park' om ons bij de evene menten aan te sluiten. We werden bijna als koningen ontvangen "Nos amis des Pays-Bas". Bij iedere toe spraak werd weer uitgebreid verteld dat er zelfs gasten uit het verre Nederland waren gekomen. Na de begroeting ^5-9- «De autobranche heeft een systeem ontwikkeld, waarmee moet worden voorkomen dat gestolen auto's te koop kun nen worden aangeboden. Dit zogenaamde Vermiste Auto Register (VAR) kan als aanzet worden gezien voor een Euro pees register», aldus de h. A. Greeven, directeur Rai Data Centrum bij de presentatie van de plannen in het Plat form Autocriminaliteit, waarin overheid en bedrijfsleven sa men werken aan het bestrij den van de autocriminaliteit. Binnenkort gaan de uitge werkte plannen naar de Rijksdienst voor het Wegver keer (RDW) en het'ministerie van Justitie. Volgens de heer Greeven heeft de Nederlandse Vereni ging van Automobielassura deuren (NWA) zich achter het idee geschaard en zijn ook de leasebedrijven en thousiast. Centraal bij het Vermiste Auto Register staat de databank van de auto branche. In de databank staan alle technische gege vens van de voertuigen die door de auto-importeurs op de markt zijn gebracht. Deze databank wordt voor de be drijfsvoering van de auto branche gebruikt, onder an dere ten behoeve van de Na tionale Auto Pas, maar kan op eenvoudige wijze worden ingezet bij de signalering en opsporing van vermiste auto's. De bedoeling is dat verzeke raars en lease- en verhuurbe drijven bij een melding van vermissing van een voertuig direct zelf een signaal in het Vermiste Auto Registratie zul len zetten. «In onze visie dient het VAR gekoppeld te worden aan het gestolen autoregister van de RDW», aldus de heer Greeven. (Bron: Rai). Het grote model van Subaru, de Legacy is al weer enige jaren on opgemerkt op de Nederlandse markt. Grote verkoopcijfers weet deze uitstekende Japanse auto niet te behalen, wat eigenlijk vol ledig onterecht is. Voor model 1992 hebben de makers de grote sedan en stationcar op verschil lende punten aangepast, terwijl er ook twee nieuwe uitvoeringen worden geleverd. Zo staat nu aan de top van het programma de Le gacy Turbo met een opmerkelijk prestatieniveau. De waterge- koelde 4 cylinder boxermotor met een inhoud van 2 liter levert met vier kleppen per cylinder en een turbocompressor een vermogen van 200 pk bij 6000 tr/min. De krachtbron levert daarnaast een hoog koppel van 260 Nm bij 3600 tr/min. De prestaties zijn haast on voorstelbaar voor een vierdeurs sedan. De Legacy heeft een top van 230 km/u en trekt in 6,7 secon der de begroeting en het in schrijven informeerden we voorzichtig naar een hotel. Helaas, beschikte Cham pagne niet over een eigen ho tel, zodat naar een dorpje in de buurt moest worden uitge weken. We moesten even blij ven wachten, zij zouden alles regelen. Na een kwartier kre gen we grote behoefte de in nerlijke mens te gaan verster ken, wat na een dikke vier uur rijden wel eens voor kan komen. Genietend van een door de plaatselijke bevol king gebakken taart, liepen we tussen de verzamelde auto's door. Opeens hoorden we 'Ah, les hollandais' en kregen we vervolgens een ho- telsleutel in onze handen ge drukt met de mededeling dat we later wel zouden horen waar we ons moesten mel den. En weg was de vlotte Fransman. Enigszins met de mond vol tanden, stonden we op de parkeerplaats. Toen we na een kwartier nog niets wis ten, zijn we binnen gaan in formeren en wisten ze ons daar vrij snel de weg te wij zen. Fransen kunnen op hun manier goed organiseren, dat werd ook gaandeweg steeds meer duidelijk. We moeten ze alleen hun gang laten gaan, nous les hollandais... Tony Vos De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier ’J.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur den van 0 tot 100 km/u. De wielop hanging is aan deze prestaties aangepast, terwijl de auto stan daard staat op zesspaaks lichtme talen velgen met 205/60 R15 ban den. De standaarduitrusting is veelomvattend met ABS, perma nente vierwielaandrijving, aircon ditioning, meer leer bekleed stuur wiel en vele elektrisch bediende onderdelen. Daarnaast is het huidige motoren aanbod van 1.8 en 2.2 uitgebreid met een 2 liter boxer van 115 pk. Deze versie vult het gat in presta ties tussen de twee bestaande auto's netjes op. Uiteraard zijn de verschillende varianten te leveren met ABS, automatische versnel lingsbakken en permanente vier wielaandrijving. Uiterlijk zijn de Subaru's Legacy van modeljaar 1992 makkelijk te herkennen aan het licht gewijzigde front met nieuwe grille en de donkere ach terlichten. worden ingevoerd, is de 525iX, een variant met permanente vier wielaandrijving. In deze auto vin den we dezelfde motor als bij de achterwielaangedreven 525i, zo dat het prestatieniveau iets lager ligt. Belangrijk in de zakelijke markt is ook de 525 turdodiesel met een 2,5 liter 6-pitter van 143 pk. De auto haalt hiermee een top van 202 km/u en trekt in 11,6 se conden van 0 tot 100. Op de BMW- stand van de IAA was ook een weg te waarin radio, televisie en CD zijn ondergebracht die uiteraard met een remote-control kunnen wor den bediend. De achterpassa- fFMU 3731

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 21