VAKANTIE VOOR PORSCHE VOORBIJ
Coupe des Sources Rally
LOM
I
ipl I
0 Suzuki Swift verfijnd
V
B
esignstudie
[arbella «Playa»
0 Lada in het nieuw
O Volvo in
modeljaar 1992
EEK
Proef met carpoolstrook op Al
0,
ËAf
Slf
ntib*|
DE AUTOMAAT-Donderdag 19 september 1991 - pagina 11
r1991 - pagina 10
DE TILBURGSE KOERIER
4X4
>P
len.
Het dashboard is flink onder han-
za-
tuurschema Verkeer en Vervoer.
1987
1984
Pet
die l
)19
10
iterwijk
13.950, -
11.950, -
16.950, -
12.950, -
20.950, -
12.950, -
13.950, -
24.950, -
9.950,-
1988
1987
1987
1986
1986
1987
1989
1989
1988
11.950, -
9.950, -
7.950, -
950,-
ditie.
mg er
i alleen op
den aan-
Polar is er
Direct
vijfdeu
licht
>uw|. pri|s
987 11."“
987
985
988 15.95
988 13.950,-
989 -
987
989
987
988
987
988 29.9
988 37.5
986
987
988
988
987
988 16.950,-
988 16.950,-
986 13.9“
986
I988
988
carrosserie onderging enkele de
tailwijzigingen, terwijl de vijf-
spaaks 17-inch wielen nieuw zijn
vormgegeven. Uiteraard hoort bij
een dergelijk topmodel een zeer
complete standaardspecificatie.
De produktie van de GTS start
eind dit jaar.
De klassieke 911-reeks krijgt ver
sterking van de 911 Carrera RS
De Giant Suzuki Swift is sinds
zijn introductie in januari 1989
behoorlijk succesvol gebleken.
Met vlotte, zuinige drie- en
viercylindermotoren en boven
dien een aantrekkelijke reeks
carrosserievarianten spreekt
de Swift een groot publiek
aan. Alhoewel de auto nog
steeds uiterst modem oogt,
heeft de fabriek aan zijn mid
denklasser een bescheiden
aantal detailwijzigingen mee
gegeven.
De vakantie in het Duitse Zuffenhausen, waar de Por
sche fabriek is gevestigd, is voorbij. De produktie is
weer op gang gekomen, met zoals gebruikelijk de no
dige detailwijzigingen. Uiteraard is het bouwen van de
nieuwe 968 nu volle gang. Dit model vervangt volledig
de 944-reeks. De 968 is leverbaar als gesloten auto of
cabriolet naar keuze met een handgeschakelde zesbak
of de tiptronic automaat.
ters. De sedan is er als 1.3 en 1.6
liter vdortaan voorzien van een
nieuw computerdiagnosesysteem.
Naast de reeds genoemde inte
rieurwijzigingen beschikt de se
dan nu ook over nieuwe stoelen
die meer zijdelingse steun bieden.
Het programma van de ver
nieuwde Swift begint bij de 1.0
GA voor f. 17.995, en dat blijft bij
zonder concurrerend. De 1.3 start
als GL voor f.20.895,= terwijl de
populaire 1.3 GS met zijn spor
tieve details voor f.22.895,= in de
prijslijst staat. De snelle GTi, stan
daard voortaan met elektrische
portierruiten kost f.29.845, De
sedan is er vanaf f.23.895,=.
de ochtendspits wordt de strook
opengesteld voor auto's met drie
of meer inzittenden en bussen
vanuit 't Gooi en Flevoland rich
ting Amsterdam, 's Avonds is de
strook bestemd voor alle verkeer
vanuit 't Gooi, vrachtwagens uit
gezonderd. De Koninklijke Neder
landse Motorrijders Vereniging
heeft in een brief de minister van
Verkeer en Waterstaat verzocht
om de carpoolstrook ook voor mo
torrijders open te stellen.
1989
1984
1990
1988
1987
1987
1988-1989
1987
1989
1988
1985
1991
1988
1985
1985
dlingenstraat 27
kM Oisterwijk
1242-15959
Nieuw is ook de 928 GTS met een
zeer sterke motor. De 5,4 liter V8
heeft 4 kleppen per zuiger en is
goed voor een vermogen van 340
pk en een maximaal koppel van
500 Nm. Hiermee is de 928 GTS
één van de meest krachtige sport
auto's ter wereld. De auto krijgt
een top mee van 275 km/u en trekt
in 5,7 seconden van 0 tot 100. De
De belangrijkste auto op de
Volvo-stand in Frankfurt was de
nieuwe 850 GLT die zijn publieks-
debuut beleefde. Deze nieuweling
met zijn 5 cylinder motor en ultra
korte versnellingsbak zal in de
loop van december bij de Neder
landse dealers arriveren en in ja
nuari in de verkoop gaan. Daar
naast biedt het Volvo- programma
nog enkele andere detailwijzigin
gen. Zo heeft de 440 een iets ge
wijzigd front, nieuwe wielsierdek-
sels en vanaf de GL meegespoten
bumpers. Nieuw in het pro
gramma is een 1.8 liter motor met
singlepoint injectie en een vermo
gen van 90 pk. Deze nieuw motori-
sering is verkrijgbaar als 440, 440
DL en 440 GL. Uiteraard blijven
de basismotor van 78 pk, de injec
tie van 102 pk en de turbo van 120
pk beschikbaar. Het relatief hoge
koppel van 140 Nm van de nieuwe
1.8 maakt de 440 bij uitstek ge
schikt voor het trekken van een
aanhanger of caravan. De ser-
vice-intervallen zijn vergroot tot
15.000 kilometer. Daarnaast wer
den de uitrustingen op een hoger
niveau gebracht. Zo hebben alle
types een nieuw antracietkleurig
kunstof materiaal voor het dash
board en de portieren. Vanaf de
DL wordt de 440 standaard gele
verd met central-lock, deelbaar
neerklapbare achterbank en spe
ciale rugleuningen voor meer
knieruimte op de achterbank. De
GL heeft voortaan verwarmde
spiegels en elektrische verstelling
op het rechter exemplaar. De GLT
met een motorvermogen van 260
pk. Het gaat hier om een echte
sportauto die maar nauwelijks
verschilt van de auto's die in de
"cup"-wedstrijden aan de start
verschijnen. Na de bouw van 1000
exemplaren zal deze auto officieel
worden gehomologeerd voor de
klasse N/GT, waarin sportwagens
optreden die nagenoeg gelijk zijn
aan de in serieproduktie ge
bouwde versies. De Carrera RS is
een echte tweezitter met een wat
minder complete uitrusting als de
vergelijkbare Carrera 2 en 4.
Nieuw is verder de 911 Carrera 2
Cabriolet Turbo-look. Deze auto is
niet simpelweg voorzien van grote
wielen en brede spatborden. De
Turbo-look is tevens uitgerusl met
het volledige onderstel en remsys-
teem van de 911 Turbo. De auto is
voorzien van een 250 pk motor en
een elektrisch bediende kap. Ook
deze auto kan worden besteld met
handbak of Tiptronic. Alle Por
sches worden vanaf nu ook in Ne
derland standaard geleverd met
een airbag voor bestuurder en bij
rijder.
Porsche introduceert een eigen
occasion-garantie. Deze geldt
voor gebruikte Porsches vanaf
modeljaar 1986 en met een maxi
mum van 200.000 km op de teller.
De auto mag uiteindelijk maxi
maal negen jaar oud zijn om voor
deze garantie in aanmerking te
komen. De garantie geldt voor
een periode van 12 maanden op
motor, versnellingsbak, aandrij
ving, besturing, elektrisch systeem
en elektronica. Porsche geeft hier
mee het vertrouwen in de eigen
occasions aan.
den genomen. De overzichtelijk
heid is verbeterd, terwijl ook de
console van vorm is gewijzigd.
Voortaan wordt de doorgetrokken
console ook in de GA en GL ge
monteerd. Verder hebben alle
Swift- modellen een nieuwe ver
snellingspook die nog beter in de
hand Egt. Standaard is voortaan
een geluidssignaal ten teken dat
de sleutel nog in het contactslot zit
en een ander geluidje voor verge
ten verlichting. De bekledingstof-
fen van stoelen en deurpanelen
zijn aangepast, terwijl de geluidsi
solatie verder is verbeterd. De
hatchback Swift blijft ongewijzigd
leverbaar met de 1 liter 3 cylinder
en de verschillende 1.3 liter 4-pit-
De open laadbak van de Playa is
aardig ingericht. Zo is er een
klapstoeltje en zien we een grap
pige minibar in de rechter B-stijl,
terwijl links een klaptafeltje is ge-
creeerd. Technisch is de Marbella
Playa niet gewijzigd. Voorin drijft
een 0,9 liter motor de voorwielen
aan. Met driewegkatalysator en
elektronisch geregelde carbura
teur is deze krachtbron goed voor
40 pk.
Als zodanig zal de Marbella
Playa waarschijnlijk nooit in pro
duktie gaan, al is er best een
markt voor als de prijs aantrekke
lijk blijft. Anderzijds zal het niet
verwonderlijk zijn als bepaalde
onderdelen van dit studiemodel
binnen zeer korte tijd op de pro-
duktie-Marbella te vinden zijn.
t zichtbaar bij de drie- en
ueurs zijn de nieuwe achter-
itunits uitgevoerd in de kleuren
wit en rood. De positie van de ken
tekenplaat is gewijzigd, waardoor
ook de achterbumper iets in vorm
werd aangepast. Gebleven is een
karakteristieke uitstraling. Ook bij
de sedan werd aan de lichtunits
gesleuteld. De veranderingen aan
de voorzijde zijn moeilijk te zien.
Maar ook hier werd de bumper
gewijzigd en de grille aangepast,
waarbij de sedan zich nu meer
van de rest onderscheidt. Daar
naast beschikken de GS, GLX en
GTi over nieuwe wieldoppen.
tanvanke-
ngekon-
een
serie en
et de produktie-
en. De Playa biedt
van cabriolet-,
telwagen- eigen-
allend is in ieder
een combinatie
van licht geel met paars/blauw.
Ondanks de gewijzigde grille en
front met aflopende koplampen,
bumper met ronde mistlampen, de
donkere achterlichten en het ont
breken van de gebruikelijke ach
terzijde, blijft de auto een Marbel
la. Er zijn best een aantal details
die rustig op de auto in de show
room aangepast mogen worden.
Hierdoor zou Seat zich met de
Marbella nog wat verder kunnen
onderscheiden van de Fiat Panda,
waarmee alles uiteindelijk is be
gonnen. Datzelfde geldt eigenlijk
voor het fantasievoïle dashboard,
in de Playa uitgevoerd in blauw/
grijs/geel. Het half ronde instru-
Op 20, 21 en 22 september herle
ven oude tijden in de Ardennen.
Dan wordt namelijk de vierde
Coupe des Sources Rally verre
den, een historisch evenement met
als start- en finishplaats de stad
Spa. Het internationale deelne
mersveld krijgt te maken met 3
"omlopen" en een veelheid aan
routebeschrijvingssystemen. Ook
regelmatigheidstrajecten maken
deel uit van de rally evenals klas
sementsproeven onder andere op
het circuit van Francorchamps.
Onder de deelnemers bevindt zich
het in de Monte Carlo Classic
Rally succesvolle Tilburgse team
Wim Clijsen en Paul Sannen met
hun Alfa Romeo GT 1300 Junior,
die onder startnummer 36 het
startpodium zullen verlaten.
Op vrijdagavond is de technische
keuring van de voertuigen, die al
len tenminste 20 jaar oud zijn. Za
terdagochtend start de eerste van
de ongeveer tachtig deelnemers
om 10.00 uur vanaf het podium op
de Place Royal in Spa. De finish
vindt plaats even na middernacht,
waarna de prijsuitrijking zondag
zal volgen.
Om het solistische autoverkeer op
de route Amsterdam-het Gooi/
Flevoland te verminderen en het
gebruik van het openbaar vervoer
te bevorderen, start Rijkswater
staat vanaf september 1993 met
een proef van een zogenaamde
carpoolwisselstrook op de A1/A6
tussen de knooppunten Gaasper-
dammerweg en de Naarden-Ves-
ting. De carpoolwisselstrook is een
experiment van Rijkswaterstaat in
het kader van het Tweede Struc-
mentenpaneel herbergt drie klok
ken, terwijl midden onder de voor
ruit een unit is gesitueerd be
staande uit bedieningsknoppen,
verwarming/ventilatie en de ra
dio. Vooral dit dashboard zou de
huidige Marbella enorm verande
ren.
krijgt af-fabriek 185/65 R14H ban
den en stuurbekrachtiging. De ba
sisprijs van de Volvo 440 is niet
veranderd: f.28.750,= terwijl de
zelfde auto met de nieuwe 1.8 mo
tor f.29.950,= kost. Als DL en GL
kost de 1.8 respectievelijk
f.31.450 en f.34.240Bij de 460
sedan is de 1.8 motor als basis de
gelederen komen versterken. Hij
wordt uitsluitend als GL geleverd
voor f.36.750,=.
Dat de aloude Volvo 240 nog
steeds levend is, bewijst de'reeks
veranderingen die voor model
1992 zijn aangebracht. De optie-
lijst is uitgebreid met ABS en air
bag, terwijl iedere auto betere
stoelen heeft gekregen. Nieuw is
ook de 2 liter injectiemotor van 111
pk die naast de 2.3 motor aan het
programma is toegevoegd. Het
basismodel heet voortaan de Po
lar Estate en is standaard voor
zien van stuurbekrachtiging, auto
matische niveauregeling, roofrack
en zwarte afwerking van alle me
talen delen. De 2 liter motor is uit
sluitend met vijfbak verkrijgbaar,
terwijl de 116 pk leverende 2.3 ook
als automaat kan worden besteld.
Volvo levert de 240 zolanc
vraag is. De sedan kan Cu
speciale bestelling worde
geschaft. De 240 Estate F-.
vanaf f.45.450,=
Tot slot wordt het op dë Volvo 850
geïntroduceerde Side Impact Pro-:
tection System (SIPS) met een spe
ciale versteviging ter hoogte van
de voorstoelen ook op de 740, 940
en 960 geïntroduceerd.
Het betreft een extra rijstrook die
wordt aangelegd in de midden
berm van de Al. Vanaf Naarden
tot het begin van de carpoolwis
selstrook wordt over een lengte
van 2,5 km een rijstrook van het
overige verkeer afgescheiden om
de carpoolers en bussen vrij baan
te geven en langs de file naar de
carpoolwisselstrook te rijden. In
De Duitse importeur van Lada
toonde op haar stand op de IAA
een forse reeks nieuws. De Lada
Samara sedan, zoals op de Rai
voor het eerst getoond, gaat bij
onze Oosterburen als Lada Forma
door het leven. Ook de grote vijf-
deurs Aleko was weer te zien nu
oqk met een 1.8 liter Ford-diesel-
motor, terwijl de bij EBS ge
bouwde Samara Cabriolet beslist
het aanzien waard is. In Parijs
gen we vorig jaar al de Tavria,
een auto die wat afmetingen be
treft valt in de klasse van de Peu
geot 205 en Renault Clio. Ook dit
model wordt vooralsnog in Neder
land niet geleverd. De Tavria was
in Frankfurt zelfs te zien met een
elektrische aandrijving. Deze auto
heeft een actieradius van 120 km
en haalt een top van 80 km/u. De
Electro Tavria wordt voor 31.650
DM aangeboden.
Een jaar of twee geleden werd de
vernieuwing binnen het Lada-pro-
gramma al aangekondigd. Als
grootste model is er de Aleko,
naar beneden gevolgd door de
Samara en de Tavria. Als abso
luut basismodel zou een autootje
worden ontworpen sterk gelijkend
op het vorige model Daihatsu
Cuore, luisterend naar de naam
Oka. Óp de IAA was de Oka voor
het eerst te zien. De Oka is 3,20
meter lang en 1,42 meter breed en
wordt in Togliatti inmiddels voor
zichtig in serie gebouwd. Voorin
ligt een 2 cylindermotor met een
inhoud van 644 cc en een vermo
gen van 30 pk gekoppeld aan een
vierversnelhngsbak. De kleine
Oka lijkt er wat afwerking betreft
beter af te komen dan de Tavria
die we eerder mochten aanschou
wen. Achter het stuur zien we dun
ne, hard plastic hendels en het
brede, ouderwetse klokkendeel uit
de Lada 1200. De Duitse Lada im
porteur gaat de Oka in het pro
gramma opnemen als de produk
tie op sterkte is. Het is in ieder ge
val duidelijk dat bij introductie op
de Nederlandse markt de Oka ver
onder de tienduizend gulden zal
komen.
Op de lAA-s
vooral de op
Playa de aai
lijk als Marb
digde desigi
groot deel vc
A
0
I
f «r
r