VAKANTIE VOOR PORSCHE VOORBIJ Coupe des Sources Rally LOM I ipl I 0 Suzuki Swift verfijnd V B esignstudie [arbella «Playa» 0 Lada in het nieuw O Volvo in modeljaar 1992 EEK Proef met carpoolstrook op Al 0, ËAf Slf ntib*| DE AUTOMAAT-Donderdag 19 september 1991 - pagina 11 r1991 - pagina 10 DE TILBURGSE KOERIER 4X4 >P len. Het dashboard is flink onder han- za- tuurschema Verkeer en Vervoer. 1987 1984 Pet die l )19 10 iterwijk 13.950, - 11.950, - 16.950, - 12.950, - 20.950, - 12.950, - 13.950, - 24.950, - 9.950,- 1988 1987 1987 1986 1986 1987 1989 1989 1988 11.950, - 9.950, - 7.950, - 950,- ditie. mg er i alleen op den aan- Polar is er Direct vijfdeu licht >uw|. pri|s 987 11."“ 987 985 988 15.95 988 13.950,- 989 - 987 989 987 988 987 988 29.9 988 37.5 986 987 988 988 987 988 16.950,- 988 16.950,- 986 13.9“ 986 I988 988 carrosserie onderging enkele de tailwijzigingen, terwijl de vijf- spaaks 17-inch wielen nieuw zijn vormgegeven. Uiteraard hoort bij een dergelijk topmodel een zeer complete standaardspecificatie. De produktie van de GTS start eind dit jaar. De klassieke 911-reeks krijgt ver sterking van de 911 Carrera RS De Giant Suzuki Swift is sinds zijn introductie in januari 1989 behoorlijk succesvol gebleken. Met vlotte, zuinige drie- en viercylindermotoren en boven dien een aantrekkelijke reeks carrosserievarianten spreekt de Swift een groot publiek aan. Alhoewel de auto nog steeds uiterst modem oogt, heeft de fabriek aan zijn mid denklasser een bescheiden aantal detailwijzigingen mee gegeven. De vakantie in het Duitse Zuffenhausen, waar de Por sche fabriek is gevestigd, is voorbij. De produktie is weer op gang gekomen, met zoals gebruikelijk de no dige detailwijzigingen. Uiteraard is het bouwen van de nieuwe 968 nu volle gang. Dit model vervangt volledig de 944-reeks. De 968 is leverbaar als gesloten auto of cabriolet naar keuze met een handgeschakelde zesbak of de tiptronic automaat. ters. De sedan is er als 1.3 en 1.6 liter vdortaan voorzien van een nieuw computerdiagnosesysteem. Naast de reeds genoemde inte rieurwijzigingen beschikt de se dan nu ook over nieuwe stoelen die meer zijdelingse steun bieden. Het programma van de ver nieuwde Swift begint bij de 1.0 GA voor f. 17.995, en dat blijft bij zonder concurrerend. De 1.3 start als GL voor f.20.895,= terwijl de populaire 1.3 GS met zijn spor tieve details voor f.22.895,= in de prijslijst staat. De snelle GTi, stan daard voortaan met elektrische portierruiten kost f.29.845, De sedan is er vanaf f.23.895,=. de ochtendspits wordt de strook opengesteld voor auto's met drie of meer inzittenden en bussen vanuit 't Gooi en Flevoland rich ting Amsterdam, 's Avonds is de strook bestemd voor alle verkeer vanuit 't Gooi, vrachtwagens uit gezonderd. De Koninklijke Neder landse Motorrijders Vereniging heeft in een brief de minister van Verkeer en Waterstaat verzocht om de carpoolstrook ook voor mo torrijders open te stellen. 1989 1984 1990 1988 1987 1987 1988-1989 1987 1989 1988 1985 1991 1988 1985 1985 dlingenstraat 27 kM Oisterwijk 1242-15959 Nieuw is ook de 928 GTS met een zeer sterke motor. De 5,4 liter V8 heeft 4 kleppen per zuiger en is goed voor een vermogen van 340 pk en een maximaal koppel van 500 Nm. Hiermee is de 928 GTS één van de meest krachtige sport auto's ter wereld. De auto krijgt een top mee van 275 km/u en trekt in 5,7 seconden van 0 tot 100. De De belangrijkste auto op de Volvo-stand in Frankfurt was de nieuwe 850 GLT die zijn publieks- debuut beleefde. Deze nieuweling met zijn 5 cylinder motor en ultra korte versnellingsbak zal in de loop van december bij de Neder landse dealers arriveren en in ja nuari in de verkoop gaan. Daar naast biedt het Volvo- programma nog enkele andere detailwijzigin gen. Zo heeft de 440 een iets ge wijzigd front, nieuwe wielsierdek- sels en vanaf de GL meegespoten bumpers. Nieuw in het pro gramma is een 1.8 liter motor met singlepoint injectie en een vermo gen van 90 pk. Deze nieuw motori- sering is verkrijgbaar als 440, 440 DL en 440 GL. Uiteraard blijven de basismotor van 78 pk, de injec tie van 102 pk en de turbo van 120 pk beschikbaar. Het relatief hoge koppel van 140 Nm van de nieuwe 1.8 maakt de 440 bij uitstek ge schikt voor het trekken van een aanhanger of caravan. De ser- vice-intervallen zijn vergroot tot 15.000 kilometer. Daarnaast wer den de uitrustingen op een hoger niveau gebracht. Zo hebben alle types een nieuw antracietkleurig kunstof materiaal voor het dash board en de portieren. Vanaf de DL wordt de 440 standaard gele verd met central-lock, deelbaar neerklapbare achterbank en spe ciale rugleuningen voor meer knieruimte op de achterbank. De GL heeft voortaan verwarmde spiegels en elektrische verstelling op het rechter exemplaar. De GLT met een motorvermogen van 260 pk. Het gaat hier om een echte sportauto die maar nauwelijks verschilt van de auto's die in de "cup"-wedstrijden aan de start verschijnen. Na de bouw van 1000 exemplaren zal deze auto officieel worden gehomologeerd voor de klasse N/GT, waarin sportwagens optreden die nagenoeg gelijk zijn aan de in serieproduktie ge bouwde versies. De Carrera RS is een echte tweezitter met een wat minder complete uitrusting als de vergelijkbare Carrera 2 en 4. Nieuw is verder de 911 Carrera 2 Cabriolet Turbo-look. Deze auto is niet simpelweg voorzien van grote wielen en brede spatborden. De Turbo-look is tevens uitgerusl met het volledige onderstel en remsys- teem van de 911 Turbo. De auto is voorzien van een 250 pk motor en een elektrisch bediende kap. Ook deze auto kan worden besteld met handbak of Tiptronic. Alle Por sches worden vanaf nu ook in Ne derland standaard geleverd met een airbag voor bestuurder en bij rijder. Porsche introduceert een eigen occasion-garantie. Deze geldt voor gebruikte Porsches vanaf modeljaar 1986 en met een maxi mum van 200.000 km op de teller. De auto mag uiteindelijk maxi maal negen jaar oud zijn om voor deze garantie in aanmerking te komen. De garantie geldt voor een periode van 12 maanden op motor, versnellingsbak, aandrij ving, besturing, elektrisch systeem en elektronica. Porsche geeft hier mee het vertrouwen in de eigen occasions aan. den genomen. De overzichtelijk heid is verbeterd, terwijl ook de console van vorm is gewijzigd. Voortaan wordt de doorgetrokken console ook in de GA en GL ge monteerd. Verder hebben alle Swift- modellen een nieuwe ver snellingspook die nog beter in de hand Egt. Standaard is voortaan een geluidssignaal ten teken dat de sleutel nog in het contactslot zit en een ander geluidje voor verge ten verlichting. De bekledingstof- fen van stoelen en deurpanelen zijn aangepast, terwijl de geluidsi solatie verder is verbeterd. De hatchback Swift blijft ongewijzigd leverbaar met de 1 liter 3 cylinder en de verschillende 1.3 liter 4-pit- De open laadbak van de Playa is aardig ingericht. Zo is er een klapstoeltje en zien we een grap pige minibar in de rechter B-stijl, terwijl links een klaptafeltje is ge- creeerd. Technisch is de Marbella Playa niet gewijzigd. Voorin drijft een 0,9 liter motor de voorwielen aan. Met driewegkatalysator en elektronisch geregelde carbura teur is deze krachtbron goed voor 40 pk. Als zodanig zal de Marbella Playa waarschijnlijk nooit in pro duktie gaan, al is er best een markt voor als de prijs aantrekke lijk blijft. Anderzijds zal het niet verwonderlijk zijn als bepaalde onderdelen van dit studiemodel binnen zeer korte tijd op de pro- duktie-Marbella te vinden zijn. t zichtbaar bij de drie- en ueurs zijn de nieuwe achter- itunits uitgevoerd in de kleuren wit en rood. De positie van de ken tekenplaat is gewijzigd, waardoor ook de achterbumper iets in vorm werd aangepast. Gebleven is een karakteristieke uitstraling. Ook bij de sedan werd aan de lichtunits gesleuteld. De veranderingen aan de voorzijde zijn moeilijk te zien. Maar ook hier werd de bumper gewijzigd en de grille aangepast, waarbij de sedan zich nu meer van de rest onderscheidt. Daar naast beschikken de GS, GLX en GTi over nieuwe wieldoppen. tanvanke- ngekon- een serie en et de produktie- en. De Playa biedt van cabriolet-, telwagen- eigen- allend is in ieder een combinatie van licht geel met paars/blauw. Ondanks de gewijzigde grille en front met aflopende koplampen, bumper met ronde mistlampen, de donkere achterlichten en het ont breken van de gebruikelijke ach terzijde, blijft de auto een Marbel la. Er zijn best een aantal details die rustig op de auto in de show room aangepast mogen worden. Hierdoor zou Seat zich met de Marbella nog wat verder kunnen onderscheiden van de Fiat Panda, waarmee alles uiteindelijk is be gonnen. Datzelfde geldt eigenlijk voor het fantasievoïle dashboard, in de Playa uitgevoerd in blauw/ grijs/geel. Het half ronde instru- Op 20, 21 en 22 september herle ven oude tijden in de Ardennen. Dan wordt namelijk de vierde Coupe des Sources Rally verre den, een historisch evenement met als start- en finishplaats de stad Spa. Het internationale deelne mersveld krijgt te maken met 3 "omlopen" en een veelheid aan routebeschrijvingssystemen. Ook regelmatigheidstrajecten maken deel uit van de rally evenals klas sementsproeven onder andere op het circuit van Francorchamps. Onder de deelnemers bevindt zich het in de Monte Carlo Classic Rally succesvolle Tilburgse team Wim Clijsen en Paul Sannen met hun Alfa Romeo GT 1300 Junior, die onder startnummer 36 het startpodium zullen verlaten. Op vrijdagavond is de technische keuring van de voertuigen, die al len tenminste 20 jaar oud zijn. Za terdagochtend start de eerste van de ongeveer tachtig deelnemers om 10.00 uur vanaf het podium op de Place Royal in Spa. De finish vindt plaats even na middernacht, waarna de prijsuitrijking zondag zal volgen. Om het solistische autoverkeer op de route Amsterdam-het Gooi/ Flevoland te verminderen en het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen, start Rijkswater staat vanaf september 1993 met een proef van een zogenaamde carpoolwisselstrook op de A1/A6 tussen de knooppunten Gaasper- dammerweg en de Naarden-Ves- ting. De carpoolwisselstrook is een experiment van Rijkswaterstaat in het kader van het Tweede Struc- mentenpaneel herbergt drie klok ken, terwijl midden onder de voor ruit een unit is gesitueerd be staande uit bedieningsknoppen, verwarming/ventilatie en de ra dio. Vooral dit dashboard zou de huidige Marbella enorm verande ren. krijgt af-fabriek 185/65 R14H ban den en stuurbekrachtiging. De ba sisprijs van de Volvo 440 is niet veranderd: f.28.750,= terwijl de zelfde auto met de nieuwe 1.8 mo tor f.29.950,= kost. Als DL en GL kost de 1.8 respectievelijk f.31.450 en f.34.240Bij de 460 sedan is de 1.8 motor als basis de gelederen komen versterken. Hij wordt uitsluitend als GL geleverd voor f.36.750,=. Dat de aloude Volvo 240 nog steeds levend is, bewijst de'reeks veranderingen die voor model 1992 zijn aangebracht. De optie- lijst is uitgebreid met ABS en air bag, terwijl iedere auto betere stoelen heeft gekregen. Nieuw is ook de 2 liter injectiemotor van 111 pk die naast de 2.3 motor aan het programma is toegevoegd. Het basismodel heet voortaan de Po lar Estate en is standaard voor zien van stuurbekrachtiging, auto matische niveauregeling, roofrack en zwarte afwerking van alle me talen delen. De 2 liter motor is uit sluitend met vijfbak verkrijgbaar, terwijl de 116 pk leverende 2.3 ook als automaat kan worden besteld. Volvo levert de 240 zolanc vraag is. De sedan kan Cu speciale bestelling worde geschaft. De 240 Estate F-. vanaf f.45.450,= Tot slot wordt het op dë Volvo 850 geïntroduceerde Side Impact Pro-: tection System (SIPS) met een spe ciale versteviging ter hoogte van de voorstoelen ook op de 740, 940 en 960 geïntroduceerd. Het betreft een extra rijstrook die wordt aangelegd in de midden berm van de Al. Vanaf Naarden tot het begin van de carpoolwis selstrook wordt over een lengte van 2,5 km een rijstrook van het overige verkeer afgescheiden om de carpoolers en bussen vrij baan te geven en langs de file naar de carpoolwisselstrook te rijden. In De Duitse importeur van Lada toonde op haar stand op de IAA een forse reeks nieuws. De Lada Samara sedan, zoals op de Rai voor het eerst getoond, gaat bij onze Oosterburen als Lada Forma door het leven. Ook de grote vijf- deurs Aleko was weer te zien nu oqk met een 1.8 liter Ford-diesel- motor, terwijl de bij EBS ge bouwde Samara Cabriolet beslist het aanzien waard is. In Parijs gen we vorig jaar al de Tavria, een auto die wat afmetingen be treft valt in de klasse van de Peu geot 205 en Renault Clio. Ook dit model wordt vooralsnog in Neder land niet geleverd. De Tavria was in Frankfurt zelfs te zien met een elektrische aandrijving. Deze auto heeft een actieradius van 120 km en haalt een top van 80 km/u. De Electro Tavria wordt voor 31.650 DM aangeboden. Een jaar of twee geleden werd de vernieuwing binnen het Lada-pro- gramma al aangekondigd. Als grootste model is er de Aleko, naar beneden gevolgd door de Samara en de Tavria. Als abso luut basismodel zou een autootje worden ontworpen sterk gelijkend op het vorige model Daihatsu Cuore, luisterend naar de naam Oka. Óp de IAA was de Oka voor het eerst te zien. De Oka is 3,20 meter lang en 1,42 meter breed en wordt in Togliatti inmiddels voor zichtig in serie gebouwd. Voorin ligt een 2 cylindermotor met een inhoud van 644 cc en een vermo gen van 30 pk gekoppeld aan een vierversnelhngsbak. De kleine Oka lijkt er wat afwerking betreft beter af te komen dan de Tavria die we eerder mochten aanschou wen. Achter het stuur zien we dun ne, hard plastic hendels en het brede, ouderwetse klokkendeel uit de Lada 1200. De Duitse Lada im porteur gaat de Oka in het pro gramma opnemen als de produk tie op sterkte is. Het is in ieder ge val duidelijk dat bij introductie op de Nederlandse markt de Oka ver onder de tienduizend gulden zal komen. Op de lAA-s vooral de op Playa de aai lijk als Marb digde desigi groot deel vc A 0 I f «r r

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 29