CIVIC
HONDA
0 Amerikaans nieuws
O Mercedes dominant op IAA
x
O Seat Ibiza Sport Line
O Volbloed sportwagen van Daihatsu
Opel Calibra
nu met Turbo
Jaguar XJR-S
in het nieuw
Volkswagen Chico niet
alleen voor stadsverkeer
Rijnlease
Hl
n
ZIN
C,
I
I I I I I
DE AUTOMAAT - Donderdag 19 september 1991 - pagina 7
ir 1991 - pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
vervolg van pagina 1
le-
Ir-
oorbehouden.
nadrukkelijk
04166-2450.
313-360015.
VTEC-E
r
2
TELEFOON 04255-3944
rduitrusting.
verstelbare
ge-
jren
180
drac
1 in de voor
op de ach-
de flanken
leur te lezen
Onder de toevoeging Sport Line
brengt Seat een fors gemotori
seerde
het i
i op de
i een pollenfilter
helpen bij het in-
De 2 cylinder benzinemotor is ont
wikkeld uit de 4-pitter uit de Polo
en Golf.
Andere details die we
Chico vinden zijn
en sensoren die h<
parkeren.
terbank, centrale vergrendeling,
elektrisch bediende portierramen,
getint glas en van binnenuit ver
stelbare buitenspiegels.
Naast de completere uitvoering en
sterke motor, beschikt de Ibiza
Sport Line over kortere veren,
waardoor de auto 12 mm lager
staat. Tot slot maken de straffere
schokdempers het sportieve
imago compleet.
dat we hier met de snelste Ibiza te
maken hebben.
In het interieur treffen we sport
stoelen aan die een betere zijde
lingse steun bieden. Ze zijn be
kleed met velours, wat we ook op
de deurpanelen terugvinden.
Nieuw is ook het driespakige stuur
en de Seat-Design pookknop. Tot
de standaarduitrusting behoren
een deelbaar neerklapbare ach-
Een aardig detail bij de drie-
deurs zijn de aan de zijkant be
vestigde hoofdsteunen.
Motorisch gezien beschikken alle
Civics over vier kleppen per cylin
der, elektronische brandstofinjec-
tie en een geregelde driewegka
talysator. De Civic driedeurs kent
vijf motorvarianten. Aan de basis
staat een 1343 cc krachtbron met
elektronisch geregelde carbura
teur en een vermogen van 75 pk.
Deze krachtbron zorgt al voor een
top van 170 km/u en een accele
ratie van 0 tot 100 in 11,3 secon
den. De 1.5 liter van 90 pk mag
bekend verondersteld worden.
Deze krachtbron kan worden be
steld met handgeschakelde vijf-
bak of een moderne viertraps
automaat.
Als studiemodel staat in Frankfurt
de Volkswagen Chico, die met
een lengte van 3,15 meter zeer
compact is. Het gaat hier dan ook
om een 2+2 die in een drukke
stad altijd wel een parkeerplekje
kan vinden. Toch is de Chico niet
zuiver een stadsauto. Comfort en
veiligheid ook bij hogere snelhe
den hebben zwaar bij het ontwer
pen meegewogen. Volgens com
puter berekeningen kan de Chico
zelfs de zware Amerikaanse vei
ligheidstesten, zoals de crashtest
bij 55 km/u doorstaan, terwijl ook
een zijdelingse botsing voor inzit
tenden goed afloopt. Maar de
Chico biedt verder ook zaken als
een airbag aan beide kanten. De
bijrijdersstoel kan makkelijk tot
kinderzitje worden omgevormd en
1 graden om zijn as worden g
laid. Ook voor grotere kindei
kan de stoel worden aangepast.
Bij de aandrijving is gekozen voor
het hybride-concept, wat betekent
dat de Chico is voorzien van een
benzinemotor en electromotor. De
kleine lampjes te vinden zijn.
De ontwerpers hebben een uitste
kende gewichtsverdeling van
50:50 weten te bereiken. De wielen
zijn onafhankelijk opgehangen,
terwijl bij het onderstel lichte con
structies uit de autosport zijn ge
bruikt, waarbij moet worden ge
dacht aan een aluminium raam
werk. Het ABS remsysteem zorgt
voor een snelle vertraging, wat bij
dit type auto veelvuldig nodig zal
zijn.
Helaas, helaas, zijn er geen plan
nen om deze auto in produktie te
nemen, al moet Daihatsu worden
meegegeven, dat getoonde expe
rimentele modellen regelmatig de
tekentafel als produktiemodel ver
laten. Het is duidelijk dat de markt
rijp is voor dergelijk speelgoed en
waarom zou Daihatsu niet eens
zijn nek uitsteken.
door nauwelijks beinvloed. Stan
daard wordt de Calibra turbo uit
gerust met vier aangedreven wie
len. Er is een top mogelijk van 245
km/u terwijl het sprintje van 0 tot
100 in 6,8 seconden wordt vol
bracht.
De in de Astra gepresenteerde 1.7
liter turbodieselmotor, heeft nu
ook zijn plaatsje in de Vectra ge
vonden. Deze krachtbron van
Opel/Isuzu-makelij heeft een ver
mogen van 82 pk en beschikt over
een maximaal koppel van 168 Nm
bij 2400 tr/min. De Vectra haalt
hiermee een top van 176 km/u en
trekt in 14,5 seconden van 0 tot
100.
Op de IAA heeft Mercedes een
complete hal ter beschikking
waar de bezoeker het nodige aan
nieuws kan verwachten. Natuur
lijk wordt er de eerder aangekon-
soe digde 300 CE-24 cabriolet ge-
»rd toond, een auto die pas in de loop
van volgend jaar gaat verschij
nen. Nieuw is verder de 350 GD
Turbo, een extra toevoeging aan
het programma van de Mercedes
De sportieve Opel Calibra is in
Frankfurt in een explosieve uitvoe
ring te zien. Voorzien van een tur
bocompressor levert de kracht
bron een vermogen van 204 pk en
een maximum koppel van 280 Nm
wat al bij 2400 tr/min volledig be
schikbaar is. In deze top-Calibra
vinden we de eerste turbogeladen
benzinemotor van Opel. Als basis
diende de bekende 2 Eter 16V zo
als in de Astra, Vectra en Calibra
in gebruik. Door toevoeging van
het blaasapparaat nam het kop
pel met 42% toe terwijl bij het ver
mogen een winst van 36% werd
genoteerd. Het brandstofverbruik
wordt volgens de fabrikant hier-
terreinwagen. Voorin ligt e
liter 6 cylinder turbodiesel!
die een vermogen van 136
weet te bereiken en een mc
koppel van
min.
In Frankfurt beleven een tweetal
Amerikaanse GM produkten hun
wereldpremière, de Cadillac
Coupe Eldorado en de Pontiac
Bonneville SSEi. Uiteraard is op
de gescheiden Cadillac-stand ook
de nieuwe Seville te bewonderen.
Dit gestroomlijnde model is duide
lijk langer dan zijn voorganger en
heeft een 4,9 liter V8 van 204 pk.
De nieuwe koets zorgt voor een
gunstige Cw-waarde van 0,33. De
zeer complete Seville STS is stan
daard voorzien van al het denk
bare zoals lederen bekleding,
ABS, airbag en tal van elektrische
en op afstand bediende voorzie
ningen. Deze nieuwe Seville
diende als basis voor de Coupe
Eldorado, die echter 41 mm korter
is. Technisch is deze auto identiek.
Het dak, het profiel en de achter
zijde van deze tweedeurs werden
aangepast.
Een andere noviteit is de Pontiac
Bonneville SSEi, ook een auto uit
asynchroom- elektromotor levert
en vermogen van 6 kW en is via
twee automatische koppelingen
aan de ene zijde verbonden met
de 25 kW (34 pk) sterke verbran
dingsmotor en aan de andere
zijde met de vijfversnellingsbak.
een 3,5
slmotor
3 pk
criPkoii en een maximum
307 Nm bij 2000 tr/
Als experimentele voertuigen zien
we de Cl 12 en F100. De F100 is
een toekomstvisie op de APV met
onder andere de bestuurdersstoel
in het midden. De Cl 12 is een
pure sportauto, die en soort ver
volg is op in de jaren zeventig be
kende Cl 11De auto heeft uiter
aard ABS en ASR, maar ook zeer
nieuwe snufjes als een afstands-
radar, automatische bandendruk-
conrole, variabele remdrukverde-
ling en meedenkende achterasbe
sturing. Tot slot kan de bezoeker
van de IAA zich volledig informe
ren over de electro-auto en recyc
ling.
De derde motor in het pallet mag
met recht nieuw genoemd worden.
Het gaat hier ook om een kracht
bron met 1493 cc inhoud en een
vermogen van 90 pk. Nieuw is
echter de zogenaamde VTEC-
Economy techniek. VTEC staat
voor variabele kleptiming en -lich-
thoogte en werd tot nu toe alleen
op sportieve modellen toegepast.
Tot 2500 tr/min wordt de tweede
inlaatklep alleen kortstondig en
slechts gedeeltelijk geopend voor
een volledige verbranding. Boven
dit toerental treedt het VTEC-E-
systeem pas daadwerkelijk in
werking. Door het op hydrauli
sche wijze verschuiven van twee
pennen wordt de tweede klep ge
noodzaakt dezelfde lichthoogte en
-tijd aan te nemen als de eerste
klep. Het overschakelen van het
VTEC-systeem is niet merkbaar.
Een belangrijk pluspunt van deze
nieuwe motor is het enorm gun
stige brandstofverbruik en de soe
pele loopeigeschappen. Tussen
1000 en 5700 tr/min is 129 Nm aan
koppel beschikbaar. Voor stads
verkeer wordt een gemiddeld ver
bruik opgegeven van 1 op 14,9 en
bij 90 km/u zelfs 1 op 22,2.
Het prestatieverschil tussen de 1.5
en de VTEC-E motor is uiterst ge
ring. De bovenkant van het pro
gramma wordt gevormd door
twee 1.6 liter motoren waarbij het
VTEC-systeem voornamelijk voor
een hoog vermogen wordt aange
wend. Met enkele nokkenas komt
de krachtbron tot 125 pk en met
dubbele maar liefst tot 160 pk. De
sedan is alleen leverbaar met de
1.5 motor van 90 pk en de twee
snelle VTEC-exemplaren. Vreemd
dat een vooruitstrevende techniek
als VTEC-E niet op deze als zake
lijke bedoelde auto wordt toege
past.
Airbag
Wat uitvoeringen betreft start de
reeks met de DX die standaard is
voorzien van meegespoten bum
pers, getint glas, van binnenuit
verstelbare buitenspiegels, in de
len neerklapbare achterbank, di
gitaal klokje en van binnenuit ver
stelbaar koplamphoogte. De 1.5
DXi wordt aangevuld met een toe-
renteller, verstelbaar stuur en be-
schermstrips op de flanken. De
VEi met VTEC-E motor komt vrij
wel met de DX overeen, maar
heeft bovendien een frontspoiler,
speciale wieldoppen, stuurbe
krachtiging en een airbag. De VEi
wordt pas begin 1992 in ons land
verwacht.
Het volgende niveau wordt inge
nomen door de LSi en ESi voor
zien van stuurbekrachtiging, cen
trale vergrendeling, elektrisch be
diende voorportierruiten en bui
tenspiegels, een elektrisch
schuif/kanteldak, kaartvakken in
de voorportieren en afzonderlijke
verwarming voor de achterpassa-
giers bij de sedan. Tot slot kent de
VTi met 160 pk motor extra spor
tieve details als ABS, kuipstoelen
en lichtmetalen velgen.
Het spreekt bij Honda voorzich
dat de vier wielen onafhankelijk
volgens het double wishbone prin
cipe zijn opgehangen en zorgen
voor een comfortabel/sportief
weggedrag.
Honda loopt al vele jaren voorop
als het gaat om nieuwe technische
vindingen. Hierdoor is het merk
nooit een prijsbreker geweest en
dat zal de nieuwe Civic ook zeker
niet worden. Alhoewel de prijzen
van de nieuweling nog niet be
kend zijn, mag worden betwijfeld
of er meer dan één model onder
de dertig mille verkrijgbaar zal
zijn. De tweede helft van novem
ber weten we meer.
Bij de XJR-S worden de koplam-
pranden en grille uitgevoerd in
stemmig satijnzwart. Achter vin
den we een niéuwe spoiler en
bumper, terwijl uiteraard de
nieuwe lichtunits van de XJS zijn
gemonteerd. De dorpelpanelen
geven het geheel een nog sportie
vere indruk, terwijl de spiegels in
de carrosseriekleur zijn gespoten.
De portieren zijn voortaan uitge
voerd zonder ruitstijlen. De achter
ste zijruiten hebben een ingeëtst
XJR-S logo.
Het meubilair is bekleed met s
pel Autolux leer gecontrasteerd
met kleurige stiksels. De nieuwe
ronde klokken van de XJS worden
omgeven door walnotehout- fi
neer, terwijl middenconsole en
deurpanelen met op de kleur af
gestemde fineerpanelen zijn op
gesierd. Tot de standaarduitrus
ting behoren verder airconditio
ning, elektrisch verstelbare len-
desteunen, tripcomputer en een
RDS audiosysteem gekoppeld
aan een CD-wisselaar in de ba
gageruimte.
Het kleurengamma bestaande uit -
Brooklands Green, Silver Frost en brengt Seat een fors gemotori-
Solent Blue wordt aangevuld met seerde variant van de Ibiza. Door
Flamenco Red en Black Cherry. het vergroten van de cylinderin-
Dit prachtige Engelse speelgoed houd van de bestaande 1.5 liter
kost f.239.900,System Porsche Motor, biedt de
Sport Line een exacte inhoud van
1675 cc. Met behulp van een multi
point LU-Jetronic injectiesysteem
is deze topversie uit de Ibiza-reeks
goed voor maar liefst 100 pk bij
5700 tr/min. Volgens opgaaf weet
de Ibiza hiermee een top van 182
km/u neer te zetten en het sprintje
van 0 tot 100 in 10,4 seconden af te
leggen. De nieuwe uitlaat biedt
minder tegendruk, waardoor een
dieper, sportiever geluid wordt
geproduceerd. De Ibiza Sport
Line is uiterlijk goed te herkennen
aan de specifieke lichtmetalen
wielen, uitbouw van de wielkas
ten, skirts, een dikke verchroomde
uitlaatpijp, mistlampen i
bumper en een spoiler c
terklep. Uiterlijk valt op
en de derde/vijfde deur
De Jaguar XJR-S van Jaguar Sport
met zijn 6 liter krachtbron heeft zo
als verwacht net als de andere
modellen uit de XJS-serie een
aantal belangrijke wijzigingen
ondergaan. De nieuwe versie
heeft een 5998 cc V12-motor en
vert een vermogen van 337 pk,
een verbetering met bijna tien
procent. Hiermee bereikt de snelle
'Jag' een afgeregelde top van 254
km/u en trekt in 6,8 seconden van
0 tot 100 km/u. Ook het koppel is
toegenomen tot 495 Nm bij 3650
tr/min. Hierdoor is de souplesse
nog verder verbeterd. Uiteraard
heeft de opgewaardeerde kracht
bron de bekende 5,3 liter uit de
Saloons en de XJS Coupé en Con
vertible als basis. Om tot de ho
gere cylinderinhoud te komen
werd de slag verlengd. Het hoge
vermogen wordt via een automati
sche drieversnellingsbak naar de
achteras geleid.
Uiteraard is de afstelling van het
onderstel op niveau gebracht met
ondermeer speciale veren en gas-
gevulde Bilstein schokdempers.
De auto kenmerkt zich ondermeer
door de 16 inch Jaguar Sport vel
gen met 'high performance' Dun
lop banden. De veiligheid en rijst-
abiliteit van de auto worden ge
waarborgd door het standaard
ABS-systeem en tractiecontrole.
Andere wijzigingen bij GM vinden
we op de Corvette waar de 8 cy
linder 5,7 liter voortaan 300 pk le
vert. De 3,1 liter V6 uit de Pontiac
Trans Sport heeft plaats gemaakt
voor een 3,8 liter exemplaar, ter
wijl ABS voortaan standaard is.
Onder de nietszeggende naam X-
021 presenteerde Daihatsu op de
IAA een veelzeggend licht sportw-
agentje. De 3,58 meter lange en
slechts 700 kg Echte auto doet
denken aan menig klassieke En
gelse sportwagen. Voorin Egt een
uit de Applause bekende 1.6 Etei
16-kleppenmotor met een fors ver
mogen van 140 pk. Via een hand
geschakelde vijfbak worden de
wilde paarden op de achterwie
len overgebracht. De in Echl
blauw metalhc gespoten X-021
oogt ondanks zijn bescheiden ma
ten zeer indrukwekkend. Leuke
details zijn de Recaro-stoelen, vijf-
spaaks Echtmetalen velgen, de
dubbele uitlaatpijp en de kleine
beugels achter de stoelen ter ver
steviging. Grappig is dat Op de
plaats waar normaal één grote
koplamp zich bevindt, nu dubbele
de nieuwe GM-generaüe met een
gestroomlijnde carrosserie. De
zeer luxueuze SSE is voorzien van
twee airbags, ABS, een antisEpre-
geEng, elektronische niveaurege-
Eng en projektie van gegevens op
de voorruit. Verder zien we een
elektronisch geregelde klimaatre
geling, elektrisch verwarmde
voorruit en afstandbediening op
de centrale vergrendeling. Voorin
ligt een 3,8 Eter V6 met een via
een riem aangedreven compres
sor (Supercharged). Deze kracht
bron levert een vermogen van 200
pk bij 4400 tr/min en heeft een
hoog koppel van 346 Nm bij 2400
tr/min.
4