CIVIC HONDA 0 Amerikaans nieuws O Mercedes dominant op IAA x O Seat Ibiza Sport Line O Volbloed sportwagen van Daihatsu Opel Calibra nu met Turbo Jaguar XJR-S in het nieuw Volkswagen Chico niet alleen voor stadsverkeer Rijnlease Hl n ZIN C, I I I I I I DE AUTOMAAT - Donderdag 19 september 1991 - pagina 7 ir 1991 - pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER vervolg van pagina 1 le- Ir- oorbehouden. nadrukkelijk 04166-2450. 313-360015. VTEC-E r 2 TELEFOON 04255-3944 rduitrusting. verstelbare ge- jren 180 drac 1 in de voor op de ach- de flanken leur te lezen Onder de toevoeging Sport Line brengt Seat een fors gemotori seerde het i i op de i een pollenfilter helpen bij het in- De 2 cylinder benzinemotor is ont wikkeld uit de 4-pitter uit de Polo en Golf. Andere details die we Chico vinden zijn en sensoren die h< parkeren. terbank, centrale vergrendeling, elektrisch bediende portierramen, getint glas en van binnenuit ver stelbare buitenspiegels. Naast de completere uitvoering en sterke motor, beschikt de Ibiza Sport Line over kortere veren, waardoor de auto 12 mm lager staat. Tot slot maken de straffere schokdempers het sportieve imago compleet. dat we hier met de snelste Ibiza te maken hebben. In het interieur treffen we sport stoelen aan die een betere zijde lingse steun bieden. Ze zijn be kleed met velours, wat we ook op de deurpanelen terugvinden. Nieuw is ook het driespakige stuur en de Seat-Design pookknop. Tot de standaarduitrusting behoren een deelbaar neerklapbare ach- Een aardig detail bij de drie- deurs zijn de aan de zijkant be vestigde hoofdsteunen. Motorisch gezien beschikken alle Civics over vier kleppen per cylin der, elektronische brandstofinjec- tie en een geregelde driewegka talysator. De Civic driedeurs kent vijf motorvarianten. Aan de basis staat een 1343 cc krachtbron met elektronisch geregelde carbura teur en een vermogen van 75 pk. Deze krachtbron zorgt al voor een top van 170 km/u en een accele ratie van 0 tot 100 in 11,3 secon den. De 1.5 liter van 90 pk mag bekend verondersteld worden. Deze krachtbron kan worden be steld met handgeschakelde vijf- bak of een moderne viertraps automaat. Als studiemodel staat in Frankfurt de Volkswagen Chico, die met een lengte van 3,15 meter zeer compact is. Het gaat hier dan ook om een 2+2 die in een drukke stad altijd wel een parkeerplekje kan vinden. Toch is de Chico niet zuiver een stadsauto. Comfort en veiligheid ook bij hogere snelhe den hebben zwaar bij het ontwer pen meegewogen. Volgens com puter berekeningen kan de Chico zelfs de zware Amerikaanse vei ligheidstesten, zoals de crashtest bij 55 km/u doorstaan, terwijl ook een zijdelingse botsing voor inzit tenden goed afloopt. Maar de Chico biedt verder ook zaken als een airbag aan beide kanten. De bijrijdersstoel kan makkelijk tot kinderzitje worden omgevormd en 1 graden om zijn as worden g laid. Ook voor grotere kindei kan de stoel worden aangepast. Bij de aandrijving is gekozen voor het hybride-concept, wat betekent dat de Chico is voorzien van een benzinemotor en electromotor. De kleine lampjes te vinden zijn. De ontwerpers hebben een uitste kende gewichtsverdeling van 50:50 weten te bereiken. De wielen zijn onafhankelijk opgehangen, terwijl bij het onderstel lichte con structies uit de autosport zijn ge bruikt, waarbij moet worden ge dacht aan een aluminium raam werk. Het ABS remsysteem zorgt voor een snelle vertraging, wat bij dit type auto veelvuldig nodig zal zijn. Helaas, helaas, zijn er geen plan nen om deze auto in produktie te nemen, al moet Daihatsu worden meegegeven, dat getoonde expe rimentele modellen regelmatig de tekentafel als produktiemodel ver laten. Het is duidelijk dat de markt rijp is voor dergelijk speelgoed en waarom zou Daihatsu niet eens zijn nek uitsteken. door nauwelijks beinvloed. Stan daard wordt de Calibra turbo uit gerust met vier aangedreven wie len. Er is een top mogelijk van 245 km/u terwijl het sprintje van 0 tot 100 in 6,8 seconden wordt vol bracht. De in de Astra gepresenteerde 1.7 liter turbodieselmotor, heeft nu ook zijn plaatsje in de Vectra ge vonden. Deze krachtbron van Opel/Isuzu-makelij heeft een ver mogen van 82 pk en beschikt over een maximaal koppel van 168 Nm bij 2400 tr/min. De Vectra haalt hiermee een top van 176 km/u en trekt in 14,5 seconden van 0 tot 100. Op de IAA heeft Mercedes een complete hal ter beschikking waar de bezoeker het nodige aan nieuws kan verwachten. Natuur lijk wordt er de eerder aangekon- soe digde 300 CE-24 cabriolet ge- »rd toond, een auto die pas in de loop van volgend jaar gaat verschij nen. Nieuw is verder de 350 GD Turbo, een extra toevoeging aan het programma van de Mercedes De sportieve Opel Calibra is in Frankfurt in een explosieve uitvoe ring te zien. Voorzien van een tur bocompressor levert de kracht bron een vermogen van 204 pk en een maximum koppel van 280 Nm wat al bij 2400 tr/min volledig be schikbaar is. In deze top-Calibra vinden we de eerste turbogeladen benzinemotor van Opel. Als basis diende de bekende 2 Eter 16V zo als in de Astra, Vectra en Calibra in gebruik. Door toevoeging van het blaasapparaat nam het kop pel met 42% toe terwijl bij het ver mogen een winst van 36% werd genoteerd. Het brandstofverbruik wordt volgens de fabrikant hier- terreinwagen. Voorin ligt e liter 6 cylinder turbodiesel! die een vermogen van 136 weet te bereiken en een mc koppel van min. In Frankfurt beleven een tweetal Amerikaanse GM produkten hun wereldpremière, de Cadillac Coupe Eldorado en de Pontiac Bonneville SSEi. Uiteraard is op de gescheiden Cadillac-stand ook de nieuwe Seville te bewonderen. Dit gestroomlijnde model is duide lijk langer dan zijn voorganger en heeft een 4,9 liter V8 van 204 pk. De nieuwe koets zorgt voor een gunstige Cw-waarde van 0,33. De zeer complete Seville STS is stan daard voorzien van al het denk bare zoals lederen bekleding, ABS, airbag en tal van elektrische en op afstand bediende voorzie ningen. Deze nieuwe Seville diende als basis voor de Coupe Eldorado, die echter 41 mm korter is. Technisch is deze auto identiek. Het dak, het profiel en de achter zijde van deze tweedeurs werden aangepast. Een andere noviteit is de Pontiac Bonneville SSEi, ook een auto uit asynchroom- elektromotor levert en vermogen van 6 kW en is via twee automatische koppelingen aan de ene zijde verbonden met de 25 kW (34 pk) sterke verbran dingsmotor en aan de andere zijde met de vijfversnellingsbak. een 3,5 slmotor 3 pk criPkoii en een maximum 307 Nm bij 2000 tr/ Als experimentele voertuigen zien we de Cl 12 en F100. De F100 is een toekomstvisie op de APV met onder andere de bestuurdersstoel in het midden. De Cl 12 is een pure sportauto, die en soort ver volg is op in de jaren zeventig be kende Cl 11De auto heeft uiter aard ABS en ASR, maar ook zeer nieuwe snufjes als een afstands- radar, automatische bandendruk- conrole, variabele remdrukverde- ling en meedenkende achterasbe sturing. Tot slot kan de bezoeker van de IAA zich volledig informe ren over de electro-auto en recyc ling. De derde motor in het pallet mag met recht nieuw genoemd worden. Het gaat hier ook om een kracht bron met 1493 cc inhoud en een vermogen van 90 pk. Nieuw is echter de zogenaamde VTEC- Economy techniek. VTEC staat voor variabele kleptiming en -lich- thoogte en werd tot nu toe alleen op sportieve modellen toegepast. Tot 2500 tr/min wordt de tweede inlaatklep alleen kortstondig en slechts gedeeltelijk geopend voor een volledige verbranding. Boven dit toerental treedt het VTEC-E- systeem pas daadwerkelijk in werking. Door het op hydrauli sche wijze verschuiven van twee pennen wordt de tweede klep ge noodzaakt dezelfde lichthoogte en -tijd aan te nemen als de eerste klep. Het overschakelen van het VTEC-systeem is niet merkbaar. Een belangrijk pluspunt van deze nieuwe motor is het enorm gun stige brandstofverbruik en de soe pele loopeigeschappen. Tussen 1000 en 5700 tr/min is 129 Nm aan koppel beschikbaar. Voor stads verkeer wordt een gemiddeld ver bruik opgegeven van 1 op 14,9 en bij 90 km/u zelfs 1 op 22,2. Het prestatieverschil tussen de 1.5 en de VTEC-E motor is uiterst ge ring. De bovenkant van het pro gramma wordt gevormd door twee 1.6 liter motoren waarbij het VTEC-systeem voornamelijk voor een hoog vermogen wordt aange wend. Met enkele nokkenas komt de krachtbron tot 125 pk en met dubbele maar liefst tot 160 pk. De sedan is alleen leverbaar met de 1.5 motor van 90 pk en de twee snelle VTEC-exemplaren. Vreemd dat een vooruitstrevende techniek als VTEC-E niet op deze als zake lijke bedoelde auto wordt toege past. Airbag Wat uitvoeringen betreft start de reeks met de DX die standaard is voorzien van meegespoten bum pers, getint glas, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, in de len neerklapbare achterbank, di gitaal klokje en van binnenuit ver stelbaar koplamphoogte. De 1.5 DXi wordt aangevuld met een toe- renteller, verstelbaar stuur en be- schermstrips op de flanken. De VEi met VTEC-E motor komt vrij wel met de DX overeen, maar heeft bovendien een frontspoiler, speciale wieldoppen, stuurbe krachtiging en een airbag. De VEi wordt pas begin 1992 in ons land verwacht. Het volgende niveau wordt inge nomen door de LSi en ESi voor zien van stuurbekrachtiging, cen trale vergrendeling, elektrisch be diende voorportierruiten en bui tenspiegels, een elektrisch schuif/kanteldak, kaartvakken in de voorportieren en afzonderlijke verwarming voor de achterpassa- giers bij de sedan. Tot slot kent de VTi met 160 pk motor extra spor tieve details als ABS, kuipstoelen en lichtmetalen velgen. Het spreekt bij Honda voorzich dat de vier wielen onafhankelijk volgens het double wishbone prin cipe zijn opgehangen en zorgen voor een comfortabel/sportief weggedrag. Honda loopt al vele jaren voorop als het gaat om nieuwe technische vindingen. Hierdoor is het merk nooit een prijsbreker geweest en dat zal de nieuwe Civic ook zeker niet worden. Alhoewel de prijzen van de nieuweling nog niet be kend zijn, mag worden betwijfeld of er meer dan één model onder de dertig mille verkrijgbaar zal zijn. De tweede helft van novem ber weten we meer. Bij de XJR-S worden de koplam- pranden en grille uitgevoerd in stemmig satijnzwart. Achter vin den we een niéuwe spoiler en bumper, terwijl uiteraard de nieuwe lichtunits van de XJS zijn gemonteerd. De dorpelpanelen geven het geheel een nog sportie vere indruk, terwijl de spiegels in de carrosseriekleur zijn gespoten. De portieren zijn voortaan uitge voerd zonder ruitstijlen. De achter ste zijruiten hebben een ingeëtst XJR-S logo. Het meubilair is bekleed met s pel Autolux leer gecontrasteerd met kleurige stiksels. De nieuwe ronde klokken van de XJS worden omgeven door walnotehout- fi neer, terwijl middenconsole en deurpanelen met op de kleur af gestemde fineerpanelen zijn op gesierd. Tot de standaarduitrus ting behoren verder airconditio ning, elektrisch verstelbare len- desteunen, tripcomputer en een RDS audiosysteem gekoppeld aan een CD-wisselaar in de ba gageruimte. Het kleurengamma bestaande uit - Brooklands Green, Silver Frost en brengt Seat een fors gemotori- Solent Blue wordt aangevuld met seerde variant van de Ibiza. Door Flamenco Red en Black Cherry. het vergroten van de cylinderin- Dit prachtige Engelse speelgoed houd van de bestaande 1.5 liter kost f.239.900,System Porsche Motor, biedt de Sport Line een exacte inhoud van 1675 cc. Met behulp van een multi point LU-Jetronic injectiesysteem is deze topversie uit de Ibiza-reeks goed voor maar liefst 100 pk bij 5700 tr/min. Volgens opgaaf weet de Ibiza hiermee een top van 182 km/u neer te zetten en het sprintje van 0 tot 100 in 10,4 seconden af te leggen. De nieuwe uitlaat biedt minder tegendruk, waardoor een dieper, sportiever geluid wordt geproduceerd. De Ibiza Sport Line is uiterlijk goed te herkennen aan de specifieke lichtmetalen wielen, uitbouw van de wielkas ten, skirts, een dikke verchroomde uitlaatpijp, mistlampen i bumper en een spoiler c terklep. Uiterlijk valt op en de derde/vijfde deur De Jaguar XJR-S van Jaguar Sport met zijn 6 liter krachtbron heeft zo als verwacht net als de andere modellen uit de XJS-serie een aantal belangrijke wijzigingen ondergaan. De nieuwe versie heeft een 5998 cc V12-motor en vert een vermogen van 337 pk, een verbetering met bijna tien procent. Hiermee bereikt de snelle 'Jag' een afgeregelde top van 254 km/u en trekt in 6,8 seconden van 0 tot 100 km/u. Ook het koppel is toegenomen tot 495 Nm bij 3650 tr/min. Hierdoor is de souplesse nog verder verbeterd. Uiteraard heeft de opgewaardeerde kracht bron de bekende 5,3 liter uit de Saloons en de XJS Coupé en Con vertible als basis. Om tot de ho gere cylinderinhoud te komen werd de slag verlengd. Het hoge vermogen wordt via een automati sche drieversnellingsbak naar de achteras geleid. Uiteraard is de afstelling van het onderstel op niveau gebracht met ondermeer speciale veren en gas- gevulde Bilstein schokdempers. De auto kenmerkt zich ondermeer door de 16 inch Jaguar Sport vel gen met 'high performance' Dun lop banden. De veiligheid en rijst- abiliteit van de auto worden ge waarborgd door het standaard ABS-systeem en tractiecontrole. Andere wijzigingen bij GM vinden we op de Corvette waar de 8 cy linder 5,7 liter voortaan 300 pk le vert. De 3,1 liter V6 uit de Pontiac Trans Sport heeft plaats gemaakt voor een 3,8 liter exemplaar, ter wijl ABS voortaan standaard is. Onder de nietszeggende naam X- 021 presenteerde Daihatsu op de IAA een veelzeggend licht sportw- agentje. De 3,58 meter lange en slechts 700 kg Echte auto doet denken aan menig klassieke En gelse sportwagen. Voorin Egt een uit de Applause bekende 1.6 Etei 16-kleppenmotor met een fors ver mogen van 140 pk. Via een hand geschakelde vijfbak worden de wilde paarden op de achterwie len overgebracht. De in Echl blauw metalhc gespoten X-021 oogt ondanks zijn bescheiden ma ten zeer indrukwekkend. Leuke details zijn de Recaro-stoelen, vijf- spaaks Echtmetalen velgen, de dubbele uitlaatpijp en de kleine beugels achter de stoelen ter ver steviging. Grappig is dat Op de plaats waar normaal één grote koplamp zich bevindt, nu dubbele de nieuwe GM-generaüe met een gestroomlijnde carrosserie. De zeer luxueuze SSE is voorzien van twee airbags, ABS, een antisEpre- geEng, elektronische niveaurege- Eng en projektie van gegevens op de voorruit. Verder zien we een elektronisch geregelde klimaatre geling, elektrisch verwarmde voorruit en afstandbediening op de centrale vergrendeling. Voorin ligt een 3,8 Eter V6 met een via een riem aangedreven compres sor (Supercharged). Deze kracht bron levert een vermogen van 200 pk bij 4400 tr/min en heeft een hoog koppel van 346 Nm bij 2400 tr/min. 4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25