HONDA CIVIC
MAZDA MX-6
SUZUKI SWIFT
iK
1
Grootste verrassing IAA
Jk
De lijn voortgezet
Pins
Oplage94.600 ex.
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
Cabriolet
I
I
I
I
I
I
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Houderschaps
belasting naar
Tweede Kamer
■^1
sr 1991 r pagina 18
Donderdag 19 september 1991
Lees verder pagina 7
Richtprijs
ito
Tony Vos
o.a.:
pag. 3
pag. 7 en 11
I.A.A. nieuws
uit Frankfurt
Lees verder
in dit nummer
Jaargang 3
Nummer 36
Autotest
Seat Toledo 1,8 GL
jut ko-
itasie-
i een
ippeld
Met een lengte van 4,08 meter
voor de driedeurs en zelfs 4,40 me
ter voor de sedan is de nieuwe Ci
vic groter dan zijn voorganger. Dit
is vooral te merken aan de ruimte
voor de achterpassagiers, terwijl
bij de driedeurs met name ook de
orakde
•de
ieden.
een echte
to op ver-
anders.
«>r aflo-
oplo-
klasse sedans. In het interieur
men we een zeer fraai en fant
vol vormgegeven dashboard te
gen.
Frankfurt - Met een rijke historie op het gebied van
sportieve coupémodellen al dan niet met wankelmotor,
heeft Mazda een naam hoog te houden. Het rijtje opval
lende modellen wordt steeds uitgebreider, nu na de 323
F, MX-5, MX-3 en 121 in november de nieuwe MX-6 zal
verschijnen. Met deze grote coupé wil Mazda scoren in
het segment van de Opel Calibra, Nissan 200 SX en
Toyota Celica GTi.
De verzameling nieuwe auto's op de IAA was enorm
groot. Toch was het aantal echte primeurs voor de aan
wezige journalisten op de vingers van één hand te tel
len. De belangrijkste nieuwe auto waarvan nog niet
eerder foto's werden getoond, was de Honda Civic die
inmiddels in de vijfde generatie wordt gepresenteerd.
De auto werd tijdens de persdagen in Frankfurt onthuld
en zal in de loop van november ook de Nederlandse
showrooms gaan vullen. Ondanks de typische Honda-
uitstraling biedt de nieuwe Civic een aantal technische
noviteiten.
De carrosserie van de nieuwe
grote Mazda coupé is 4,62 lang en
1,75 breed. Afhankelijk van de
motoren weegt de MX-6 tussen de
1110 en 1195 kg. De MX-6 heeft
standaard schijfremmen rondom,
waarbij de voorste geventileerd
zijn uitgevoerd. De V6 wordt met
ABS geleverd, terwijl dit systeem
bij de 2 liter tegen meerprijs kan
worden aangeschafd. Beide
auto's zijn naast de handgescha-
kelde vijfbak ook te leveren met
een viertraps automaat. Medio no
vember zal de nieuwe Mazda MX-
6 in Nederland op de markt ko
men. De importeur geeft een richt
prijs van f.57.000,= voor de 2.0i en
f.68.000,= voor de V6.
tra stijfheid moet bieden. Uiter
aard is de bodem aangepast, zon
der echter irritant dikke dorpels
toe te passen, zoals Zender bij zijn
Swift-cabrio liet zien. De bumpers,
buitenspiegels en deurgrepen
worden bij de cabrio in de carros-
seriekleur gespoten. De auto is
standaard uitgerust met stuurbe
krachtiging, elektrisch verstelbare
buitenspiegels, verstelbaar stuur
en mistlampen voor. Uiteraard
heeft de Swift Cabrio de nieuwe
bumpers, achterlichten en het ge
wijzigde dashboard van het 1992-
model. Bovendien zal de Swift Ca
brio voor Nederland worden voor
zien van sportieve stoelen. Een
woordvoerder van de Neder
landse importeur Nimag sprcJ
hoop uit de auto net onder de
f.35.000,= te kunnen aanbit
kapping van het instrumentenpa
neel. Standaard zien we elektri
sche ruitbediening, elektrisch ver
stelbare buitenspiegels, bedie
ning van verwarming en ventilatie
met drukknoppen, koplampinstel-
ling van binnenuit, een lederen
stuurwiel en eventueel cruise-con
trol. De bekledingstoffen zijn met
zorg gekozen en geven de auto
extra cachet.
De nieuwe Mazda MX-6 kent twee
In de Verenigde Staten is sinds
kort een grappige, kleine cabrio
let te koop die luistert naar de
naam Geo Storm. Het gaat hier in
werkelijkheid om een onthoofde
Suzuki Swift die via de General
Motors-organisatie als zodanig
wordt verkocht. Maar ook voor de
Europese markt is een dergelijke
auto voorzien. Volgend voorjaar
verschijnt ook in Nederland de
Suzuki Swift Cabrio gebaseerd op
de GS met een 1.3 liter injectiemo-
tor en handgeschakelde vijfbak.
Het is een tweezitter, waarbij de
softtop op ingenieuze wijze achter
een afdekkap verdwijnt. Door
deze constructie is de inhoud van
de kofferruimte meer dan aan
vaardbaar gebleven. De auto
heeft geen rolbeugel, zodat de
zwaar verstevigde voorruitstijl ex-
Ik zal vast al eens hebben
gewezen op de speldjes-rage
die op dit moment in Frank
rijk heerst. Het is opvallend
en vooral ook lachwekkend
dat mensen van alle leeftij
den, van alle sociale klassen
en met alle denkbare beroe
pen zich op de speldjes heb
ben gestort. Ze hebben het
zelfs zo snel gedaan, dat ze
er geen eigen woord voor
hebben bedacht. Ze worden
dan ook heel Engels met
'pinsaangeduid.
Afgelopen weekend tijdens
de Groep C-races op het cir
cuit van Magny-Court was
het weer volledig raak. De
portier die iemand doorlaat,
die eigenlijk geen juiste toe
gangskaart heeft, wordt be
loond met een kleurrijk
speldje. De buschauffeur die
ons bij het circuit afleverde,
vroeg bij het verlaten van de
bus of we wilden uitkijken
naar pins. Er loopt tijdens
zo'n happening dan ook
bijna niemand meer zonder
deze versierselen rond. Er
zijn echter duidelijk verschil
len. Je kunt pins in de winkel
en op markten kopen, maar
dat is niet leuk. Het gaat
erom zoveel mogelijk van die
dingen te verzamelen van
automerken, drankleveran-
ciers, kleding-huizen, etens
waren en noem maar op.
Ook van vrijwel ieder groot
evenement worden in Frank
rijk speldjes gemaakt. Het
lijkt wel of de tijden van de
sleutelhangers zijn terugge
keerd.
Het is gewoon lollig om tij
dens zo'n race in één van de
vele tenten waar alleen ge
nodigden mogen komen,
achterover te leunen en eens
rond te kijken. Zwaar gepla
muurde dames met hoog op
gestoken haren komen gezel
lig lachend op elkaar afgelo
pen, drukken elkaar de
hand, kussen en... Ja hoor,
vervolgens wordt er eerst
naar de pins gekeken. Vrolijk
verder lachend straalt de af
gunst van ze af, wanneer ze
ontdekken dat de andere
partij een aantal fraaiere ex
emplaar op de borst draagt.
Ik blijf me af vragen wanneer
deze mode naar ons over
waait, of zijn we daar als Ne
derlanders iets te "cool"
voor...
Vakantie
voor Porsche
voorbij
pag. 11
opstelling van de voorstoelen be
ter is. De Civic ziet er vooral als
driedeurs weer als een echte
Honda uit. Toch is de auto
schillende punten echter an^
Zo zien we een naar achter c
pende daklijn en daarmee oj
Het topmodel van de MX-6 wordt
geleverd met een eveneens
nieuwe 2.5 liter V6 met 24 kleppen.
Met een vermogen van 168 pk is
dit duidelijk een vlotte jongen. De
MX-6 V6 haalt een top van 220
km/u en behaalt de 100 km/u in
8,5 seconden.
De naam MX-6 is bij Mazda niet
nieuw. Op dit moment wordt de
tweedeurs 626 in de Verenigde
Staten als MX-6 aangeboden. De
nieuweling kenmerkt zich door
zijn spitse neus met compacte kop
lampen en het ontbreken van een
grille. De luchttoevoer naar de
motor geschiedt via sleuven in de
bumper tussen de mistlampen.
Kofferklep
De middensectie lijkt behoorlijk
op de Opel Calibra, terwijl juist
van achteren gezien hier en daar
wat Manta-trekjes te ontdekken
zijn. De MX-6 heeft een normale
kofferklep die tot midden tussen
de achterlichten opent. Afhanke
lijk van de uitvoering kan de auto
worden voorzien van een flinke
spoiler.
Het interieur ziet er uiterst ver
zorgd uit en biedt plaats aan vier
personen. Het dashboard kent
vloeiende lijnen en een forse over-
De nieuwe Civic sedan heeft de
neus met de driedeurs gemeen,
maar wijkt verder volledig al. Met
dit model komt Honda eindelijk
binnen in het segment midden-
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
pende achterste zijruiten. De auto
oogt daardoor laag en sportief.
Praktisch
Het front is volledig gesloten, de
luchttoevoer naar de radiator is
helemaal naar de bumper ver
plaatst. Bij de Civic driedeurs vin
den we een speciale achterklep-
constructie. De ruit is afzonderlijk
naar boven de scharnieren, ter
wijl het paneel tussen de achter
lichten naar onder klapt. Aardig
om deze aloude constructie nieuw
leven in de blazen, maar het prak
tisch nut ervan moeten worden be
twijfeld.
Staatsecretaris van Amels-
voort van Financiën heeft op
10 september het wetsvoorstel
"Wet op de motorrijtuigenbe
lasting 1992" naar de Tweede
Kamer gestuurd. Het wets
voorstel beoogd de invoering
van een zogenaamde houder
schapsbelasting voor perso
nenauto's, voor bestelauto's
van 3500 kg of minder en voor
motorrijwielen. Daarbij wordt
de belastingplicht voor de mo
torrijtuigenbelasting gekop
peld aan de kentekenregistra
tie.
Het systeem gaat uit van
belastingplicht die gekoj.
is aan de aanvraag van een
kentekenbewijs. Met zo'n aan
vraag van de eigenaar of hou
der van het motorrijtuig heeft
de persoon dan tevens aan
gifte voor de motorrijtuigenbe
lasting gedaan. Zwart rijden
wordt zo beter voorkomen. Is
eenmaal aangifte gedaan,
dan blijft de auto in het kente
kenregister ingeschreven tot
dat deze naar de sloop gaat of
definitief wordt uitgevoerd.
Doordat de belastingplicht
voor de auto gekoppeld is aan
deze inschrijving, kan de auto
in principe niet meer tijdelijk
uit de belasting worden ge
haald. De belastingplicht
geldt dus ongeacht het feit of
met de auto wel of geen ge
bruik van de weg wordt ge
maakt. De persoonlijke belas
tingplicht stopt uiteraard wan
neer de auto wordt verkocht.
Op dit moment is de kenteken
registratie ondergebracht bij
het RDW en moet afzonderlijk
aangifte worden gedaan bij
het Centraal Bureau Motorrij
tuigenbelasting. Wijzigingen
moeten zodoende dubbel wor
den verwerkt. Zo kan een ken
teken wel bij het RDW bekend
zijn, maar bij het CBM niet
voorkomen. Dit zijn de belang
rijkste beweegredenen om te
komen tot een systeem van
houderschapsbelasting.
Verder wordt voorgesteld
lichte aanhangwagens (min
der dan 750 kg), caravans en
kampeeraanhangwagens vrij
te stellen van de heffing van
houderschapsbelasting. Ook
voor personenauto's ouder
dan 20 jaar hoeft geen belas
ting meer betaald te worden.
De RDWzal een geautomati
seerd bestand bijhouden
waarin alle gegevens omtrent
motorrijtuig en eigenaar wor
den verwerkt. Dagelijks krijgt
het CBM de voor haar rele
vante gegevens van de RDW
ter beschikking. De datum van
afgifte van het kentekenbewijs
zal tegelijkertijd dienen als in
gangsdatum voor de belas
tingtijdvakken. Deze systema
tiek zorgt voor een efficiënte
gegevensverwerking en een
betere spreiding van werk
zaamheden. De inwerkingtre
ding van de wet zal in een in
voeringswet worden geregeld.
motorvarianten. Als basis dient
een 2 liter injectiemotor met 4
kleppen per cylinder bediend
door twee bovenliggende nokke-
nassen. Deze krachtbron is goed
voor een vermogen van 116 pk en
zorgt voor een top van 204 km/u
en acceleratie van 0 tot 100 in 10,4
seconden. Het gaat hier niet om
een gewijzigde bestaande 2 liter,
maar om een volledig nieuw ont
wikkelde krachtbron.
z/4
71