HONDA CIVIC MAZDA MX-6 SUZUKI SWIFT iK 1 Grootste verrassing IAA Jk De lijn voortgezet Pins Oplage94.600 ex. I I I I I I I I I I I I I Cabriolet I I I I I I Bijlage van: De Tilburgse Koerier Houderschaps belasting naar Tweede Kamer ■^1 sr 1991 r pagina 18 Donderdag 19 september 1991 Lees verder pagina 7 Richtprijs ito Tony Vos o.a.: pag. 3 pag. 7 en 11 I.A.A. nieuws uit Frankfurt Lees verder in dit nummer Jaargang 3 Nummer 36 Autotest Seat Toledo 1,8 GL jut ko- itasie- i een ippeld Met een lengte van 4,08 meter voor de driedeurs en zelfs 4,40 me ter voor de sedan is de nieuwe Ci vic groter dan zijn voorganger. Dit is vooral te merken aan de ruimte voor de achterpassagiers, terwijl bij de driedeurs met name ook de orakde •de ieden. een echte to op ver- anders. «>r aflo- oplo- klasse sedans. In het interieur men we een zeer fraai en fant vol vormgegeven dashboard te gen. Frankfurt - Met een rijke historie op het gebied van sportieve coupémodellen al dan niet met wankelmotor, heeft Mazda een naam hoog te houden. Het rijtje opval lende modellen wordt steeds uitgebreider, nu na de 323 F, MX-5, MX-3 en 121 in november de nieuwe MX-6 zal verschijnen. Met deze grote coupé wil Mazda scoren in het segment van de Opel Calibra, Nissan 200 SX en Toyota Celica GTi. De verzameling nieuwe auto's op de IAA was enorm groot. Toch was het aantal echte primeurs voor de aan wezige journalisten op de vingers van één hand te tel len. De belangrijkste nieuwe auto waarvan nog niet eerder foto's werden getoond, was de Honda Civic die inmiddels in de vijfde generatie wordt gepresenteerd. De auto werd tijdens de persdagen in Frankfurt onthuld en zal in de loop van november ook de Nederlandse showrooms gaan vullen. Ondanks de typische Honda- uitstraling biedt de nieuwe Civic een aantal technische noviteiten. De carrosserie van de nieuwe grote Mazda coupé is 4,62 lang en 1,75 breed. Afhankelijk van de motoren weegt de MX-6 tussen de 1110 en 1195 kg. De MX-6 heeft standaard schijfremmen rondom, waarbij de voorste geventileerd zijn uitgevoerd. De V6 wordt met ABS geleverd, terwijl dit systeem bij de 2 liter tegen meerprijs kan worden aangeschafd. Beide auto's zijn naast de handgescha- kelde vijfbak ook te leveren met een viertraps automaat. Medio no vember zal de nieuwe Mazda MX- 6 in Nederland op de markt ko men. De importeur geeft een richt prijs van f.57.000,= voor de 2.0i en f.68.000,= voor de V6. tra stijfheid moet bieden. Uiter aard is de bodem aangepast, zon der echter irritant dikke dorpels toe te passen, zoals Zender bij zijn Swift-cabrio liet zien. De bumpers, buitenspiegels en deurgrepen worden bij de cabrio in de carros- seriekleur gespoten. De auto is standaard uitgerust met stuurbe krachtiging, elektrisch verstelbare buitenspiegels, verstelbaar stuur en mistlampen voor. Uiteraard heeft de Swift Cabrio de nieuwe bumpers, achterlichten en het ge wijzigde dashboard van het 1992- model. Bovendien zal de Swift Ca brio voor Nederland worden voor zien van sportieve stoelen. Een woordvoerder van de Neder landse importeur Nimag sprcJ hoop uit de auto net onder de f.35.000,= te kunnen aanbit kapping van het instrumentenpa neel. Standaard zien we elektri sche ruitbediening, elektrisch ver stelbare buitenspiegels, bedie ning van verwarming en ventilatie met drukknoppen, koplampinstel- ling van binnenuit, een lederen stuurwiel en eventueel cruise-con trol. De bekledingstoffen zijn met zorg gekozen en geven de auto extra cachet. De nieuwe Mazda MX-6 kent twee In de Verenigde Staten is sinds kort een grappige, kleine cabrio let te koop die luistert naar de naam Geo Storm. Het gaat hier in werkelijkheid om een onthoofde Suzuki Swift die via de General Motors-organisatie als zodanig wordt verkocht. Maar ook voor de Europese markt is een dergelijke auto voorzien. Volgend voorjaar verschijnt ook in Nederland de Suzuki Swift Cabrio gebaseerd op de GS met een 1.3 liter injectiemo- tor en handgeschakelde vijfbak. Het is een tweezitter, waarbij de softtop op ingenieuze wijze achter een afdekkap verdwijnt. Door deze constructie is de inhoud van de kofferruimte meer dan aan vaardbaar gebleven. De auto heeft geen rolbeugel, zodat de zwaar verstevigde voorruitstijl ex- Ik zal vast al eens hebben gewezen op de speldjes-rage die op dit moment in Frank rijk heerst. Het is opvallend en vooral ook lachwekkend dat mensen van alle leeftij den, van alle sociale klassen en met alle denkbare beroe pen zich op de speldjes heb ben gestort. Ze hebben het zelfs zo snel gedaan, dat ze er geen eigen woord voor hebben bedacht. Ze worden dan ook heel Engels met 'pinsaangeduid. Afgelopen weekend tijdens de Groep C-races op het cir cuit van Magny-Court was het weer volledig raak. De portier die iemand doorlaat, die eigenlijk geen juiste toe gangskaart heeft, wordt be loond met een kleurrijk speldje. De buschauffeur die ons bij het circuit afleverde, vroeg bij het verlaten van de bus of we wilden uitkijken naar pins. Er loopt tijdens zo'n happening dan ook bijna niemand meer zonder deze versierselen rond. Er zijn echter duidelijk verschil len. Je kunt pins in de winkel en op markten kopen, maar dat is niet leuk. Het gaat erom zoveel mogelijk van die dingen te verzamelen van automerken, drankleveran- ciers, kleding-huizen, etens waren en noem maar op. Ook van vrijwel ieder groot evenement worden in Frank rijk speldjes gemaakt. Het lijkt wel of de tijden van de sleutelhangers zijn terugge keerd. Het is gewoon lollig om tij dens zo'n race in één van de vele tenten waar alleen ge nodigden mogen komen, achterover te leunen en eens rond te kijken. Zwaar gepla muurde dames met hoog op gestoken haren komen gezel lig lachend op elkaar afgelo pen, drukken elkaar de hand, kussen en... Ja hoor, vervolgens wordt er eerst naar de pins gekeken. Vrolijk verder lachend straalt de af gunst van ze af, wanneer ze ontdekken dat de andere partij een aantal fraaiere ex emplaar op de borst draagt. Ik blijf me af vragen wanneer deze mode naar ons over waait, of zijn we daar als Ne derlanders iets te "cool" voor... Vakantie voor Porsche voorbij pag. 11 opstelling van de voorstoelen be ter is. De Civic ziet er vooral als driedeurs weer als een echte Honda uit. Toch is de auto schillende punten echter an^ Zo zien we een naar achter c pende daklijn en daarmee oj Het topmodel van de MX-6 wordt geleverd met een eveneens nieuwe 2.5 liter V6 met 24 kleppen. Met een vermogen van 168 pk is dit duidelijk een vlotte jongen. De MX-6 V6 haalt een top van 220 km/u en behaalt de 100 km/u in 8,5 seconden. De naam MX-6 is bij Mazda niet nieuw. Op dit moment wordt de tweedeurs 626 in de Verenigde Staten als MX-6 aangeboden. De nieuweling kenmerkt zich door zijn spitse neus met compacte kop lampen en het ontbreken van een grille. De luchttoevoer naar de motor geschiedt via sleuven in de bumper tussen de mistlampen. Kofferklep De middensectie lijkt behoorlijk op de Opel Calibra, terwijl juist van achteren gezien hier en daar wat Manta-trekjes te ontdekken zijn. De MX-6 heeft een normale kofferklep die tot midden tussen de achterlichten opent. Afhanke lijk van de uitvoering kan de auto worden voorzien van een flinke spoiler. Het interieur ziet er uiterst ver zorgd uit en biedt plaats aan vier personen. Het dashboard kent vloeiende lijnen en een forse over- De nieuwe Civic sedan heeft de neus met de driedeurs gemeen, maar wijkt verder volledig al. Met dit model komt Honda eindelijk binnen in het segment midden- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur pende achterste zijruiten. De auto oogt daardoor laag en sportief. Praktisch Het front is volledig gesloten, de luchttoevoer naar de radiator is helemaal naar de bumper ver plaatst. Bij de Civic driedeurs vin den we een speciale achterklep- constructie. De ruit is afzonderlijk naar boven de scharnieren, ter wijl het paneel tussen de achter lichten naar onder klapt. Aardig om deze aloude constructie nieuw leven in de blazen, maar het prak tisch nut ervan moeten worden be twijfeld. Staatsecretaris van Amels- voort van Financiën heeft op 10 september het wetsvoorstel "Wet op de motorrijtuigenbe lasting 1992" naar de Tweede Kamer gestuurd. Het wets voorstel beoogd de invoering van een zogenaamde houder schapsbelasting voor perso nenauto's, voor bestelauto's van 3500 kg of minder en voor motorrijwielen. Daarbij wordt de belastingplicht voor de mo torrijtuigenbelasting gekop peld aan de kentekenregistra tie. Het systeem gaat uit van belastingplicht die gekoj. is aan de aanvraag van een kentekenbewijs. Met zo'n aan vraag van de eigenaar of hou der van het motorrijtuig heeft de persoon dan tevens aan gifte voor de motorrijtuigenbe lasting gedaan. Zwart rijden wordt zo beter voorkomen. Is eenmaal aangifte gedaan, dan blijft de auto in het kente kenregister ingeschreven tot dat deze naar de sloop gaat of definitief wordt uitgevoerd. Doordat de belastingplicht voor de auto gekoppeld is aan deze inschrijving, kan de auto in principe niet meer tijdelijk uit de belasting worden ge haald. De belastingplicht geldt dus ongeacht het feit of met de auto wel of geen ge bruik van de weg wordt ge maakt. De persoonlijke belas tingplicht stopt uiteraard wan neer de auto wordt verkocht. Op dit moment is de kenteken registratie ondergebracht bij het RDW en moet afzonderlijk aangifte worden gedaan bij het Centraal Bureau Motorrij tuigenbelasting. Wijzigingen moeten zodoende dubbel wor den verwerkt. Zo kan een ken teken wel bij het RDW bekend zijn, maar bij het CBM niet voorkomen. Dit zijn de belang rijkste beweegredenen om te komen tot een systeem van houderschapsbelasting. Verder wordt voorgesteld lichte aanhangwagens (min der dan 750 kg), caravans en kampeeraanhangwagens vrij te stellen van de heffing van houderschapsbelasting. Ook voor personenauto's ouder dan 20 jaar hoeft geen belas ting meer betaald te worden. De RDWzal een geautomati seerd bestand bijhouden waarin alle gegevens omtrent motorrijtuig en eigenaar wor den verwerkt. Dagelijks krijgt het CBM de voor haar rele vante gegevens van de RDW ter beschikking. De datum van afgifte van het kentekenbewijs zal tegelijkertijd dienen als in gangsdatum voor de belas tingtijdvakken. Deze systema tiek zorgt voor een efficiënte gegevensverwerking en een betere spreiding van werk zaamheden. De inwerkingtre ding van de wet zal in een in voeringswet worden geregeld. motorvarianten. Als basis dient een 2 liter injectiemotor met 4 kleppen per cylinder bediend door twee bovenliggende nokke- nassen. Deze krachtbron is goed voor een vermogen van 116 pk en zorgt voor een top van 204 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 10,4 seconden. Het gaat hier niet om een gewijzigde bestaande 2 liter, maar om een volledig nieuw ont wikkelde krachtbron. z/4 71

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 19