IS! 0 BERTENS TILBURG BV ...CITROEN ZX REFLEX wat wils HYUNDA SONATA ...••Voor ieder AUTOTEST Nieuwe ZX betekent feestje voor klanten Fietsers voor goede doel bij v.d. Boom Geel heeft streepje voor It's Sunny Time Tiber 1991 - pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 12 september 1991 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER Meesturend Actieradius en Kleurrijk rwijl 3 bui Technische gegevens: Prijsoverlap Ie in voor Profi- did nu Vervolg v. pag. 1 itdek anen u t. Prestaties derwets :n 30-18.00 uur I0-20.00 uur 0-16.00 uur Geminiweg 39, Tilburg Telefoon 013-423030 Als een van de laatste landen kwam Nederland aan de beurt wat betreft levering van de nieuwe middenklasse Citroen ZX. Voor wie in de zomer Frankrijk heeft aan gedaan, zal deze vijfdeurs auto niet nieuw meer zijn, in het land van herkomst rijdt dit model al weer een half jaar rond. Citroen is afgestapt van de extravagante mo- delvoering, maar mikt nu op kwaliteit en technische vooruitstrevendheid. We kozen in deze test voor het ba sismodel, die luistert naar de naam ZX Reflex. 'fK" GARAGE ^^DENISSEN len velgen of het CD-S pakket waarbij de airco wordt omgeruild voor een schuifdak. stadsverkeer 8,5 liter/100 km Prijs: f.25.900,= ZX rer Bur TilL I 24.500,- I 6.950,- Nissan Sunny Vanaf 23l1 95 j" Incl.BTW urg. Jansenstraat 52-56 ilburg-013-683911 evenement zijn Renault Nederland en beveiligingsbedrijf Seceurop Nederland. Omstreeks 10.00 uur arriveerde het peloton in de Goir- kestraat om te worden getracteerd op frisdrank en broodjes. Na deze versterkingen werd de tocht weer voortgezet. tra's mag uitzoeken. De Hyun dai Scoupe GS kost f.26.995,= terwijl voor de GT en GTX respectievelijk f.28.995,= en f.30.995, op tafel moet ko men. De auto's zijn allemaal voorzien van een 1.5 liter in- jectiemotor met geregelde driewegkatalysator en ge koppeld aan een handge- schakelde vijfbak. Verschil lende uitvoeringen zijn ook met een viertraps automaat te bestellen. waarin een ZX Volcane bleek te zitten. Nadat het vuurwerk ge doofd was, kwamen ook de an dere modellen Reflex, Avantage en Aura het terrein opgereden, zo dat de auto van nabij te bekijken en te betasten was. Het feest duurde echter veel langer, omdat een lifeband voor een aange name ambiance zorgde. Uiter aard is de ZX inmiddels in al zijn verschijningsvormen in de show room van Bertens te zien en zijn er modellen beschikbaar voor proef ritten. worden gezocht in het aanmerke lijk grotere koppel bij een lager toerental. De 16V levert 166 Nm bij 6000 tr/min terwijl de V6 goed is voor 230 Nm bij 5000 tr/min. De Hyundai Sonata V6 wordt auto matisch als GLS geleverd, waar bij ook de CD-S en CD-A pakket ten mogelijk zijn. Bovendien kent de V6 als aantrekkelijke optie nog lederen bekleding met tevens een huidje over het stuurwiel. Deze veelheid aan mogelijkheden levert uiteindelijk een prijslijst op die maar liefst twaalf verschil lende uitvoeringen vermeldt. De 2.0i GL kost f.32.950, en daarmee is de auto slechts een fractie duur der dan de meest complete Lan- tra. De GL E kost met zijn aantrek kelijke opties f.34.950,= met een vijfbak en f.37.950,= als automaat. De 2.0 16V is er als GLS vanaf f.39.950, Ook hier geldt een meerprijs voor de automaat van drieduizend gulden. De 3.0i GLS is er al vanaf f.47.950,= en daar mee is de Sonata de meest betaal- 5.950, - 3.950, - s 5.950, - 7.950, - 7.950,- 7.950,- Merk en type: Citroen ZX Reflex Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1360 cc Boring x slag: 75 x 77 mm Vermogen: 75 pk bij 6200 tr/min Koppel: 109 Nm bij 4000 tr/min Prestaties: topsnelheid 172 km/u acceleratie 0-100 in 13,7 sec. Gewicht: 945 kg Afmetingen: lengte 4,07 meter, breedte 1,70 meter ïkozen kan worden. De Verbruik: bij 90 km/u 5,6 liter/100 Als top-of-the-line heeft Hyundai de 3 liter V6 gehandhaafd. Tech nisch heeft deze fijne krachtbron weinig wijzigingen ondergaan. Er wordt een vermogen geleverd van 146 pk en daarmee komt de auto met de standaard geleverde auto maat tot een top van 183 km/u. Het verschil in prestaties met de 16V is niet erg groot, maar het ge not van de V6 moet voornamelijk Zo'n vijfenveertig mensen van de algemene verkeersdienst Rijkspo litie en landelijke dienst luchtha ven Schiphol deden op de fiets dinsdag 10 september jl. de Til- burgse Renault-dealer v.d. Boom aan. Zij rijden een sponsortocht Dat de levendige 1.4i motor van Franse makelij is, wordt direct duidelijk aan de benzinepomp. Gemiddeld neemt de auto genoe gen met 1 Eter Eurosuper voor iedere 13,5 tot 14 kilometer, wat betekent dat bij een brandstoftank met 56 liter inhoud een actieradius ontstaat van ruim 700 km. De opbouw van het huidige pro gramma is heel gemakkelijk. De Reflex, Aura en Volcane zijn in slechts één variant te koop, terwijl bij de Avantage voor een 1.4 en 1.6 motor gel Reflex kost f.25.900,= en daarmee km behoort de auto tot de zeer betaal- bij 120 km/u 7,2 liter/100 km baren in zijn klasse. Voor de iets completere Avantage 1.4 moet Verder omvat de standaarduitrus ting een in hoogte verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare veilig heidsgordels, een intervalstand op de enkele ruitewisser, waar- schuwingssignaal voor vergeten verlichting en radiovoorbereiding. Een aardig detail is het spiegeltje in de zonneklep aan de bestuur- derskant, waarmee vooral de vrouwelijke ZX-klant wordt ge diend. De inbouwplaats voor de radio wordt met een klepje aan het oog onttrokken. Citroen levert Het is overigens opvallend hoe licht alle bedieningen gaan. Hier bij moet niet alleen worden ge dacht aan de prettige besturing, de pedalen en de versnèllings- pook, maar ook aan de raamslin- gers. Het dashboard is eenvoudig, maar zeer functioneel van opzet. Het instrumentarium omvat een snelheidsmeter met dagteller, benzinemeter en een analoge klok. De verwarming en ventilatie worden met drie draaiknoppen bediend en hebben vier uitstroom- openingen. Aan bijrijderskant is een opbergvak gecreeerd, wat echter niet afsluitbaar is. Portier- vakken zijn in beide voorportieren aangebracht. Kopers van een gele Hyundai Scoupe kunnen profiteren van extra voordeel. Geel is een modekleur die past bij het moderne uiterlijk van de Scoupe. Wie nu een gele va riant van deze Hyundai aan schaft krijgt in het geval van de GS en GT gratis licht me talen velgen. De zeer com plete GTX heeft dit accessoire al in zijn standaard specifica ties, zodat de klant van deze uitvoering voor een gelijk waardig bedrag andere ex- Tijdens onze korte kennismaking kwam de 16V motor als en gewil lige krachtbron over. Er is vol doende pit voor vlotte tussenacce- leraties op de snelweg, terwijl ook bij het stoplicht een sprintje kan worden getrokken. Opvallend was de tegenwerking van de stuurbekrachtiging bij midden- snelheden. Citroen is zeer fantasievol op het gebied van typebenamingen. Al hoewel de modelseries nietszeg gende namen dragen als AX, BX, ZX en XM, geeft de toevoeging duidelijk de herkomst aan. Voor heen zagen we al smaakmakende namen als Ambiance, Seduction, Comfort, Exclusive en Détente. Bij de ZX hebben we te maken met de Reflex, Avantage, Aura en Volca ne. Iedere auto heeft zijn eigen uit straling en zodoende een voor de marketingmensen van Citroen sterk afgebakend koperspubliek. de 1.6 gering. De Reflex haalt een top van 172 km/u en trekt in 13,7 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Met een lengte van 4,07 meter valt de ZX precies in het drukbevoch- ten segment waar vooral de Golf, Astra en Escort de dienst uitma ken. Alhoewel er een grote prijs overlap is met de BX, is de ZX niet de opvolger van deze zo succes volle Citroen. De nieuwe BX wordt eind volgend jaar verwacht en wordt een halve klasse omhoog getild. Echte Citrofielen zullen bij het zien van de ZX wellicht wat te leurgesteld zijn. De koets toont lang niet de extravangance die we in het verleden van het merk gewend zijn geweest. De ZX moet hoge verkoopaantallen halen, dat staat voorop. Toch is de ZX een prima alternatief voor midden- klasse-rijders die eens wat anders willen. De auto heeft een lage neus, die echter vanaf de be- stuurszitplaats goed te overzien is. Standaard zien we keurige wiel doppen, beschermstrips op de flanken, een wis-was op de ach terruit en twee met de hand van binnenuit verstelbare buitenspie gels. Verder heeft de krachtbron een multipoint injectie- systeem en uiteraard een gere gelde driewegkatalysator in het uitlaatsysteem. De 4-pitter heeft bijzonder rustige loopeigenschap- pen. Vanwege een hoger vermo gen in vergelijking tot de gewone 2 liter, namelijk 130 pk, trekt de 16V sneller weg en maakt ie een top van 192 km/u mogelijk en dat bij een totaal wagengewicht van 1188 kg. Naast een soepel schake lende vijfbak kan de Sonata 16V ook met een viertraps automaat worden geleverd. Deze bak heeft een zogenaamde normal- en po werstand. De nieuwe motor wordt alleen in combinatie met de GLS- uitgave geleverd, wat inhoudt dat onder andere alle zaken uit GL E standaard zijn plus elektrisch ver stelbare buitenspiegels en een stereo radio/cassettespeler ge koppeld aan vier speakers. Daar naast kan worden gekozen voor het CD-A pakket bestaande uit airconditioning, ABS en lichtmeta- voelt als het ware dat de achter kant zich even zet en zorgt er ver volgens voor dat zonder proble men de curve wordt afgemaakt. Overigens scoort de ZX uitstekend op het gebied van wegligging en comfort, want daar komt nog steeds de niet te evenaren Franse eigenschap naar boven. Hydrop- neumatische vering blijft voor de BX en XM gereserveerd, maar de ZX slaat met zijn sterk verbeterde Mc-Pherson wielophanging voor en de genoemde achteras abso luut geen slecht figuur. De Ci- troenliefhebber die door het uiter lijk misschien wat teleurgesteld is, zal zich eenmaal achter het stuur helemaal gerustgesteld voelen. Ook de ZX is een echte Citroen. Afgelopen donderdagavond 5 september reed een onafgebro ken stroom Citroens het parkeer terrein op van landgoed de Rosep in de Oisterwijkse bossen. Als klanten van Citroen-dealer Ber tens uit Tilburg en Udenhout en Ottevanger uit Vught waren ze in grote getale gekomen om de ont hulling van een nieuw Citroen- model mee te maken. Het grote grasveld voor het restaurant was met tafeltjes en stoelen gevuld, terwijl een aantal als bar functio nerende huisjes en een heuse Eifeltoren de Franse sfeer moesten benadrukken. Bij binnenkomst werden enkele auto's nauwlettend door een wat verward rondlo pende monteur gadegeslagen. Later op de avond bleek het om een straatartiest te gaan die bij enkele auto's aanmerkingen maakte over de Japanse wieldop pen en verkeerde plate op de achterbank. Ingeleid door de zelfde artiest, maar nu verkleed als ladderzatte kelner in smoking, heette Jan Bertens zijn grote klan tenschaar van harte welkom. De onthulling van de nieuwe ZX werd een waar spektakel, waar het no dige vuurwerk aan te pas kwam. Na het indrukken van een grote knop viel een op het terrein opge stelde misterieuze doos uiteen, f.27.400,= betaald worden, terwijl dezelfde auto als 1.6 een investe ring vergt van f.29.100,=. De uiterst complete Aura met stan daard getint glas, centrale ver grendeling, elektrisch bediende portierruiten etc. kost f.30.950,= en dat is misschien wel de meest scherpe prijs uit het hele pro gramma. I>e snelle Volcane neemt fors afstand met f.39.800, Het programma zal binnen enkele maanden worden uitgebreid met de dieselvarianten, terwijl later volgend jaar een in dit segment zo belangrijk driedeursmodel op sta pel staat. Citroen zet met de ZX een forse stap in de goede richting waar het gaat om degelijkheid en afwer king. De auto zal op dit punt het imago van het merk verbeteren. Daarentegen levert Citroen duide lijk in op het punt van originaliteit, maar - daar zijn marktonderzoe kers achtergekomen - dat wordt niet door de klant gevraagd. leer- thet «U1U1UG VVlllOl IVl 141U liter. Het interieur van de ZX is behoor- -alsachterin iet goed toeven. Benen en hoof- n hebben, lend is ook interieur. Uiteraard is er nog steeds overvloedig gebruikt ge maakt van plastic, maar het ge heel toont bijzonder netjes. De ZX Reflex is bedoeld voor een jong publiek, vandaar dat voor een kleurrijke aankleding is gekozen. In het geval van een witte auto zijn de stoelen met een geel lijntje nog afgebiesd, terwijl deze kleur ook ken in de verdere bekleding, op het dashboard en de deurpanelen te rugkomt. De deurpanelen zijn ove rigens volledig bekleed, zodat nergens de lakkleur in het inte rieur te zien is. bare V6 op de Nederlandse markt. De GLS-uitvoeringen zijn tegen betaling van zesduizend gulden te voorzien van het CD-S pakket (schuifdak) en zevendui zend gulden van het CD-A pakket (Airco). Tot slot bedraagt de meer prijs voor lederen bekleding bij de V6 f.2.000,=. Deze bekleding is overigens alleen in combinatie met één van de CD-pakketten te koop. Hyundai verwacht in 1992 tegen de duizend Sonata's volgens de nieuwe specificaties te gaan ver kopen. Zou het merk nog meer naamsbekendheid hebben, dan moet tegen deze aantrekkelijke aanschafprijzen veel meer Sona ta's af te zetten zijn. Maar wellicht vereffend dit model het pad voor zijn eventuele opvolger. Hyundai heeft overigens plannen om over enige jaren ook in het segment van de Honda Legend en Lexus te gaan opereren. Een ook voor zo'n soort auto moet de Sonata de weg vrij maken. van ongeveer 1000 km door Ne derland om geld bijeen te halen voor het dagverblijf "De Aanloop" van de Stichting Vrijetijdsbeste ding Geestelijk Gehandicapten voor de Haarlemmermeer en om streken. Hoofdsponsors van dit Aan de basis staat de ZX Reflex met een uit andere PSA-produkten bekende 1.4 liter injectiemotor. De exact 1360 cc metende viercylin- der staat onder een hoek van 6 graden naar voren gekanteld dwars onder de motorkap. Met monopoint injectie en uiteraard een geregelde driewegkatalysa tor is deze krachtbron goed voor een vermogen van 75 pk bij 6200 tr/min. In de 945 kg wegende Re flex voldoet deze motorisering uit stekend. Eigenlijk heeft de auto niet meer nodig. Vreemd genoeg zelfs is het prestatieverschil met Vier portieren geven een goede igang tot het ruime interieur, •wijl de forse achterklep tot op bumper opent om in stan daardopstelling 324 Eter aan ba gage toe te laten. De Reüex is al leen tegen meerprijs leverbaar met de slimme verschuifbare ach terbank, die bij de Avantage en Aura standaard is. Bij een neer geklapte achterbank neemt het volume echter toe tot 1146 Eter. Ejk ruim, zowel voor- als achterin is het goed toeven. Benen en hoof- oo^.een 9eheel el<?e“ Programma den hebben met te klagen. Opval- "adl0 s van een afwijkende afme- dè afwerking van het ^9' ^bij alleen het cassette- Fiteraard is er non deel wordt afgeschermd. Een belangrijke noviteit die op de ”X wordt toegepast is de meestu- ;nde achteras. Waar een aantal merken de rijstabihteit probeert te verbeteren met electronisch gere gelde meesturende achterwielen, heeft Citroen bij de ZX een zoniet j beter resultaat weten te berei- i met een speciale ophanging, waardoor de wielen als het ware voorgeprogrammeerd reageren. Bij lage snelheden rechtuit merk je daar helemaal niets van. Bij snel genomen bochten bewijst deze constructie echter zijn nut.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25