IS!
0 BERTENS TILBURG BV
...CITROEN ZX REFLEX
wat wils
HYUNDA SONATA
...••Voor ieder
AUTOTEST
Nieuwe ZX betekent feestje
voor klanten
Fietsers voor goede doel bij v.d. Boom
Geel heeft streepje voor
It's Sunny Time
Tiber 1991 - pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 september 1991 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
Meesturend
Actieradius
en
Kleurrijk
rwijl
3 bui
Technische gegevens:
Prijsoverlap
Ie
in voor
Profi-
did nu
Vervolg v. pag. 1
itdek
anen u
t.
Prestaties
derwets
:n
30-18.00 uur
I0-20.00 uur
0-16.00 uur
Geminiweg 39, Tilburg
Telefoon 013-423030
Als een van de laatste landen kwam Nederland aan de
beurt wat betreft levering van de nieuwe middenklasse
Citroen ZX. Voor wie in de zomer Frankrijk heeft aan
gedaan, zal deze vijfdeurs auto niet nieuw meer zijn, in
het land van herkomst rijdt dit model al weer een half
jaar rond. Citroen is afgestapt van de extravagante mo-
delvoering, maar mikt nu op kwaliteit en technische
vooruitstrevendheid. We kozen in deze test voor het ba
sismodel, die luistert naar de naam ZX Reflex.
'fK" GARAGE
^^DENISSEN
len velgen of het CD-S pakket
waarbij de airco wordt omgeruild
voor een schuifdak.
stadsverkeer 8,5 liter/100 km
Prijs: f.25.900,=
ZX
rer
Bur
TilL
I 24.500,-
I 6.950,-
Nissan Sunny
Vanaf 23l1 95 j"
Incl.BTW
urg. Jansenstraat 52-56
ilburg-013-683911
evenement zijn Renault Nederland
en beveiligingsbedrijf Seceurop
Nederland. Omstreeks 10.00 uur
arriveerde het peloton in de Goir-
kestraat om te worden getracteerd
op frisdrank en broodjes. Na deze
versterkingen werd de tocht weer
voortgezet.
tra's mag uitzoeken. De Hyun
dai Scoupe GS kost f.26.995,=
terwijl voor de GT en GTX
respectievelijk f.28.995,= en
f.30.995, op tafel moet ko
men. De auto's zijn allemaal
voorzien van een 1.5 liter in-
jectiemotor met geregelde
driewegkatalysator en ge
koppeld aan een handge-
schakelde vijfbak. Verschil
lende uitvoeringen zijn ook
met een viertraps automaat te
bestellen.
waarin een ZX Volcane bleek te
zitten. Nadat het vuurwerk ge
doofd was, kwamen ook de an
dere modellen Reflex, Avantage
en Aura het terrein opgereden, zo
dat de auto van nabij te bekijken
en te betasten was. Het feest
duurde echter veel langer, omdat
een lifeband voor een aange
name ambiance zorgde. Uiter
aard is de ZX inmiddels in al zijn
verschijningsvormen in de show
room van Bertens te zien en zijn er
modellen beschikbaar voor proef
ritten.
worden gezocht in het aanmerke
lijk grotere koppel bij een lager
toerental. De 16V levert 166 Nm bij
6000 tr/min terwijl de V6 goed is
voor 230 Nm bij 5000 tr/min. De
Hyundai Sonata V6 wordt auto
matisch als GLS geleverd, waar
bij ook de CD-S en CD-A pakket
ten mogelijk zijn. Bovendien kent
de V6 als aantrekkelijke optie nog
lederen bekleding met tevens een
huidje over het stuurwiel.
Deze veelheid aan mogelijkheden
levert uiteindelijk een prijslijst op
die maar liefst twaalf verschil
lende uitvoeringen vermeldt. De
2.0i GL kost f.32.950, en daarmee
is de auto slechts een fractie duur
der dan de meest complete Lan-
tra. De GL E kost met zijn aantrek
kelijke opties f.34.950,= met een
vijfbak en f.37.950,= als automaat.
De 2.0 16V is er als GLS vanaf
f.39.950, Ook hier geldt een
meerprijs voor de automaat van
drieduizend gulden. De 3.0i GLS
is er al vanaf f.47.950,= en daar
mee is de Sonata de meest betaal-
5.950, -
3.950, -
s
5.950, -
7.950, -
7.950,-
7.950,-
Merk en type: Citroen ZX Reflex
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1360 cc
Boring x slag: 75 x 77 mm
Vermogen: 75 pk bij 6200 tr/min
Koppel: 109 Nm bij 4000 tr/min
Prestaties: topsnelheid 172 km/u
acceleratie 0-100 in 13,7 sec.
Gewicht: 945 kg
Afmetingen: lengte 4,07 meter,
breedte 1,70 meter
ïkozen kan worden. De Verbruik: bij 90 km/u 5,6 liter/100
Als top-of-the-line heeft Hyundai
de 3 liter V6 gehandhaafd. Tech
nisch heeft deze fijne krachtbron
weinig wijzigingen ondergaan. Er
wordt een vermogen geleverd van
146 pk en daarmee komt de auto
met de standaard geleverde auto
maat tot een top van 183 km/u.
Het verschil in prestaties met de
16V is niet erg groot, maar het ge
not van de V6 moet voornamelijk
Zo'n vijfenveertig mensen van de
algemene verkeersdienst Rijkspo
litie en landelijke dienst luchtha
ven Schiphol deden op de fiets
dinsdag 10 september jl. de Til-
burgse Renault-dealer v.d. Boom
aan. Zij rijden een sponsortocht
Dat de levendige 1.4i motor van
Franse makelij is, wordt direct
duidelijk aan de benzinepomp.
Gemiddeld neemt de auto genoe
gen met 1 Eter Eurosuper voor
iedere 13,5 tot 14 kilometer, wat
betekent dat bij een brandstoftank
met 56 liter inhoud een actieradius
ontstaat van ruim 700 km.
De opbouw van het huidige pro
gramma is heel gemakkelijk. De
Reflex, Aura en Volcane zijn in
slechts één variant te koop, terwijl
bij de Avantage voor een 1.4 en
1.6 motor gel
Reflex kost f.25.900,= en daarmee km
behoort de auto tot de zeer betaal- bij 120 km/u 7,2 liter/100 km
baren in zijn klasse. Voor de iets
completere Avantage 1.4 moet
Verder omvat de standaarduitrus
ting een in hoogte verstelbaar
stuur, in hoogte verstelbare veilig
heidsgordels, een intervalstand
op de enkele ruitewisser, waar-
schuwingssignaal voor vergeten
verlichting en radiovoorbereiding.
Een aardig detail is het spiegeltje
in de zonneklep aan de bestuur-
derskant, waarmee vooral de
vrouwelijke ZX-klant wordt ge
diend. De inbouwplaats voor de
radio wordt met een klepje aan
het oog onttrokken. Citroen levert
Het is overigens opvallend hoe
licht alle bedieningen gaan. Hier
bij moet niet alleen worden ge
dacht aan de prettige besturing,
de pedalen en de versnèllings-
pook, maar ook aan de raamslin-
gers.
Het dashboard is eenvoudig,
maar zeer functioneel van opzet.
Het instrumentarium omvat een
snelheidsmeter met dagteller,
benzinemeter en een analoge
klok. De verwarming en ventilatie
worden met drie draaiknoppen
bediend en hebben vier uitstroom-
openingen. Aan bijrijderskant is
een opbergvak gecreeerd, wat
echter niet afsluitbaar is. Portier-
vakken zijn in beide voorportieren
aangebracht.
Kopers van een gele Hyundai
Scoupe kunnen profiteren
van extra voordeel. Geel is
een modekleur die past bij
het moderne uiterlijk van de
Scoupe. Wie nu een gele va
riant van deze Hyundai aan
schaft krijgt in het geval van
de GS en GT gratis licht me
talen velgen. De zeer com
plete GTX heeft dit accessoire
al in zijn standaard specifica
ties, zodat de klant van deze
uitvoering voor een gelijk
waardig bedrag andere ex-
Tijdens onze korte kennismaking
kwam de 16V motor als en gewil
lige krachtbron over. Er is vol
doende pit voor vlotte tussenacce-
leraties op de snelweg, terwijl ook
bij het stoplicht een sprintje kan
worden getrokken. Opvallend
was de tegenwerking van de
stuurbekrachtiging bij midden-
snelheden.
Citroen is zeer fantasievol op het
gebied van typebenamingen. Al
hoewel de modelseries nietszeg
gende namen dragen als AX, BX,
ZX en XM, geeft de toevoeging
duidelijk de herkomst aan. Voor
heen zagen we al smaakmakende
namen als Ambiance, Seduction,
Comfort, Exclusive en Détente. Bij
de ZX hebben we te maken met de
Reflex, Avantage, Aura en Volca
ne. Iedere auto heeft zijn eigen uit
straling en zodoende een voor de
marketingmensen van Citroen
sterk afgebakend koperspubliek.
de 1.6 gering. De Reflex haalt een
top van 172 km/u en trekt in 13,7
seconden vanuit stilstand naar de
100 km/u.
Met een lengte van 4,07 meter valt
de ZX precies in het drukbevoch-
ten segment waar vooral de Golf,
Astra en Escort de dienst uitma
ken. Alhoewel er een grote prijs
overlap is met de BX, is de ZX niet
de opvolger van deze zo succes
volle Citroen. De nieuwe BX wordt
eind volgend jaar verwacht en
wordt een halve klasse omhoog
getild. Echte Citrofielen zullen bij
het zien van de ZX wellicht wat te
leurgesteld zijn. De koets toont
lang niet de extravangance die
we in het verleden van het merk
gewend zijn geweest. De ZX moet
hoge verkoopaantallen halen, dat
staat voorop. Toch is de ZX een
prima alternatief voor midden-
klasse-rijders die eens wat anders
willen. De auto heeft een lage
neus, die echter vanaf de be-
stuurszitplaats goed te overzien is.
Standaard zien we keurige wiel
doppen, beschermstrips op de
flanken, een wis-was op de ach
terruit en twee met de hand van
binnenuit verstelbare buitenspie
gels.
Verder heeft de
krachtbron een multipoint injectie-
systeem en uiteraard een gere
gelde driewegkatalysator in het
uitlaatsysteem. De 4-pitter heeft
bijzonder rustige loopeigenschap-
pen. Vanwege een hoger vermo
gen in vergelijking tot de gewone
2 liter, namelijk 130 pk, trekt de
16V sneller weg en maakt ie een
top van 192 km/u mogelijk en dat
bij een totaal wagengewicht van
1188 kg. Naast een soepel schake
lende vijfbak kan de Sonata 16V
ook met een viertraps automaat
worden geleverd. Deze bak heeft
een zogenaamde normal- en po
werstand. De nieuwe motor wordt
alleen in combinatie met de GLS-
uitgave geleverd, wat inhoudt dat
onder andere alle zaken uit GL E
standaard zijn plus elektrisch ver
stelbare buitenspiegels en een
stereo radio/cassettespeler ge
koppeld aan vier speakers. Daar
naast kan worden gekozen voor
het CD-A pakket bestaande uit
airconditioning, ABS en lichtmeta-
voelt als het ware dat de achter
kant zich even zet en zorgt er ver
volgens voor dat zonder proble
men de curve wordt afgemaakt.
Overigens scoort de ZX uitstekend
op het gebied van wegligging en
comfort, want daar komt nog
steeds de niet te evenaren Franse
eigenschap naar boven. Hydrop-
neumatische vering blijft voor de
BX en XM gereserveerd, maar de
ZX slaat met zijn sterk verbeterde
Mc-Pherson wielophanging voor
en de genoemde achteras abso
luut geen slecht figuur. De Ci-
troenliefhebber die door het uiter
lijk misschien wat teleurgesteld is,
zal zich eenmaal achter het stuur
helemaal gerustgesteld voelen.
Ook de ZX is een echte Citroen.
Afgelopen donderdagavond 5
september reed een onafgebro
ken stroom Citroens het parkeer
terrein op van landgoed de Rosep
in de Oisterwijkse bossen. Als
klanten van Citroen-dealer Ber
tens uit Tilburg en Udenhout en
Ottevanger uit Vught waren ze in
grote getale gekomen om de ont
hulling van een nieuw Citroen-
model mee te maken. Het grote
grasveld voor het restaurant was
met tafeltjes en stoelen gevuld,
terwijl een aantal als bar functio
nerende huisjes en een heuse
Eifeltoren de Franse sfeer moesten
benadrukken. Bij binnenkomst
werden enkele auto's nauwlettend
door een wat verward rondlo
pende monteur gadegeslagen.
Later op de avond bleek het om
een straatartiest te gaan die bij
enkele auto's aanmerkingen
maakte over de Japanse wieldop
pen en verkeerde plate op de
achterbank. Ingeleid door de
zelfde artiest, maar nu verkleed
als ladderzatte kelner in smoking,
heette Jan Bertens zijn grote klan
tenschaar van harte welkom. De
onthulling van de nieuwe ZX werd
een waar spektakel, waar het no
dige vuurwerk aan te pas kwam.
Na het indrukken van een grote
knop viel een op het terrein opge
stelde misterieuze doos uiteen,
f.27.400,= betaald worden, terwijl
dezelfde auto als 1.6 een investe
ring vergt van f.29.100,=. De
uiterst complete Aura met stan
daard getint glas, centrale ver
grendeling, elektrisch bediende
portierruiten etc. kost f.30.950,= en
dat is misschien wel de meest
scherpe prijs uit het hele pro
gramma. I>e snelle Volcane neemt
fors afstand met f.39.800, Het
programma zal binnen enkele
maanden worden uitgebreid met
de dieselvarianten, terwijl later
volgend jaar een in dit segment zo
belangrijk driedeursmodel op sta
pel staat.
Citroen zet met de ZX een forse
stap in de goede richting waar het
gaat om degelijkheid en afwer
king. De auto zal op dit punt het
imago van het merk verbeteren.
Daarentegen levert Citroen duide
lijk in op het punt van originaliteit,
maar - daar zijn marktonderzoe
kers achtergekomen - dat wordt
niet door de klant gevraagd.
leer-
thet
«U1U1UG VVlllOl IVl 141U liter.
Het interieur van de ZX is behoor-
-alsachterin
iet goed toeven. Benen en hoof-
n hebben,
lend is ook
interieur. Uiteraard is er nog
steeds overvloedig gebruikt ge
maakt van plastic, maar het ge
heel toont bijzonder netjes. De ZX
Reflex is bedoeld voor een jong
publiek, vandaar dat voor een
kleurrijke aankleding is gekozen.
In het geval van een witte auto
zijn de stoelen met een geel lijntje nog
afgebiesd, terwijl deze kleur ook ken
in de verdere bekleding, op het
dashboard en de deurpanelen te
rugkomt. De deurpanelen zijn ove
rigens volledig bekleed, zodat
nergens de lakkleur in het inte
rieur te zien is.
bare V6 op de Nederlandse
markt. De GLS-uitvoeringen zijn
tegen betaling van zesduizend
gulden te voorzien van het CD-S
pakket (schuifdak) en zevendui
zend gulden van het CD-A pakket
(Airco). Tot slot bedraagt de meer
prijs voor lederen bekleding bij
de V6 f.2.000,=. Deze bekleding is
overigens alleen in combinatie
met één van de CD-pakketten te
koop.
Hyundai verwacht in 1992 tegen
de duizend Sonata's volgens de
nieuwe specificaties te gaan ver
kopen. Zou het merk nog meer
naamsbekendheid hebben, dan
moet tegen deze aantrekkelijke
aanschafprijzen veel meer Sona
ta's af te zetten zijn. Maar wellicht
vereffend dit model het pad voor
zijn eventuele opvolger. Hyundai
heeft overigens plannen om over
enige jaren ook in het segment
van de Honda Legend en Lexus te
gaan opereren. Een ook voor zo'n
soort auto moet de Sonata de weg
vrij maken.
van ongeveer 1000 km door Ne
derland om geld bijeen te halen
voor het dagverblijf "De Aanloop"
van de Stichting Vrijetijdsbeste
ding Geestelijk Gehandicapten
voor de Haarlemmermeer en om
streken. Hoofdsponsors van dit
Aan de basis staat de ZX Reflex
met een uit andere PSA-produkten
bekende 1.4 liter injectiemotor. De
exact 1360 cc metende viercylin-
der staat onder een hoek van 6
graden naar voren gekanteld
dwars onder de motorkap. Met
monopoint injectie en uiteraard
een geregelde driewegkatalysa
tor is deze krachtbron goed voor
een vermogen van 75 pk bij 6200
tr/min. In de 945 kg wegende Re
flex voldoet deze motorisering uit
stekend. Eigenlijk heeft de auto
niet meer nodig. Vreemd genoeg
zelfs is het prestatieverschil met
Vier portieren geven een goede
igang tot het ruime interieur,
•wijl de forse achterklep tot op
bumper opent om in stan
daardopstelling 324 Eter aan ba
gage toe te laten. De Reüex is al
leen tegen meerprijs leverbaar
met de slimme verschuifbare ach
terbank, die bij de Avantage en
Aura standaard is. Bij een neer
geklapte achterbank neemt het
volume echter toe tot 1146 Eter.
Ejk ruim, zowel voor- als achterin
is het goed toeven. Benen en hoof- oo^.een 9eheel el<?e“ Programma
den hebben met te klagen. Opval- "adl0 s van een afwijkende afme-
dè afwerking van het ^9' ^bij alleen het cassette-
Fiteraard is er non deel wordt afgeschermd.
Een belangrijke noviteit die op de
”X wordt toegepast is de meestu-
;nde achteras. Waar een aantal
merken de rijstabihteit probeert te
verbeteren met electronisch gere
gelde meesturende achterwielen,
heeft Citroen bij de ZX een zoniet
j beter resultaat weten te berei-
i met een speciale ophanging,
waardoor de wielen als het ware
voorgeprogrammeerd reageren.
Bij lage snelheden rechtuit merk
je daar helemaal niets van. Bij
snel genomen bochten bewijst
deze constructie echter zijn nut.