HYUNDAI
.„.SONATA...
iK
I
Het tweede
leven
JAGUAR XJ 220
RENAULT
EXPRESS«>«gefacelift
Oplage94.600 ex.
A
Frankfurt
RIJ-IMPRESSIE
I
i
I
l
I
I
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Volvo Car
wordt Ned Car
15 september:
Koepelbeurs
r 1991 - pagina 22
^utclaat
Donderdag 12 september 1991
Chauffeur
mge i
Fort
Tony Vos
Loopeigenschappen
o.a.:
s
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Citroen ZX Reflex
pag. 3
Grandioos
brandweer-evenement
in Centrum Breda
pag. 9
Wijzigingen
Peugeot-programma
pag. 9
De leveringen starten vanal 1 ok
tober.
Jaargang 3
Nummer 35
i advertenties:
..00 uur
Zaltbommel - In de wereld van de zakenauto wordt
vreemd genoeg ongegrond een aantal auto's die net
geen vijftigduizend gulden kosten tot Oort-auto gebom-
badeerd. Niemand kan eigenlijk zeggen waarom dit is.
Het is echter wel een feit dat de zakelijke automobilist
steeds meer een auto zoekt die veel biedt, maar een
niet al te hoge aanschafprijs heeft, dit om de bijtelling
in de hand te houden. Hyundai heeft in dit kader een
troef in handen met de Sonata, een auto die zeker
dankzij de recente opfrissing wel eens hoog zou kunnen
gaan scoren.
De meest verkochte bestelauto in
heel Europa, de Renault Express,
heeft voor het modellenjaar 1992
een forse facelift ondergaan. Di
rect valt de nieuwe voorkant op
met een gewijzigde grille en com
pleet nieuw vormgegeven bum
per. Aan de achterkant zien we
grotere lichtunits, een bescher
mende kunststof rand net boven
de bumper en voortaan de moge
lijkheid van een grote achterklep,
terwijl ook de bestaande dubbele
achterdeuren besteld kunnen wor
den.
De oude getrouwe 1.1 liter
motor is vervangen door een 1237
cc exemplaar met 55 pk. De 1397
cc krachtbron maakte plaats voor
de moderne 1390 cc Energy-mo-
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
»Ï.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en
dinsdag 22.C
tor, die we ook in de Renault Clio
en 19 vinden. Met een vermogen
van 80 pk is dit de snelste Express.
Het dieselgamma, wat voorheen
bestond uit de 1.6 van 50 pk, wordt
uitgebreid met de 1.9 liter van 65
pk. Er zijn twee uitrustingsniveaus
die luisteren naar de namen RL
en RN. De Express RN heeft stan
daard de 1.4 motor, een ach
terklep met wisser, van binnenuit
verstelbare buitenspiegels, dichte
hoofdsteunen, wieldoppen van de
Clio RN en een opbergruimte on
der het dak. Als opties zijn lever
baar stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling en airconditioning.
Voor het zesde jaar organi
seert het Nationaal Automo-
bielmuseum in Raamsdonks-
veer in samenwerking met het
tijdschrift Modelauto op zon
dag 15 september de Koepel
beurs. Uiteraard wordt deze
zoals gebruikelijk gehouden
in de koepel van het Natio
naal Automobielmuseum aan
de Steurweg 8 in Raams-
donksveer. De beurs is ge
opend van 10.00 tot 17.00 uur.
Uiteraard zijn er weer vele
soorten miniatuurauto's te
vinden in alle kleuren, maten
en prijsklassen. In een afzon
derlijke expositiehal biedt de
koepelbeurs een aantal aan
trekkelijke presentaties. Er
zijn zelfgemaakte modellen,
auto's van hout, miniatuurau-
to 's als asbak en een fraai mi-
niatuurcircus. Verder zijn er
verschillende video's te zien
en is er voor iedere bezoeker
de mogelijkheid een aantal
ronden deel te nemen aan
een race op de slotracebaan
van PDS Slotracing. De en
treeprijs voor de beurs be
draagt f.4, per persoon, kin
deren tot 13 jaar f.2,
In de tweede helft van 1992 wor
den de eerste exemplaren ver
wacht van de Jaguar XJ 220, een
supersportauto van het Engelse
merk. Deze peperdure verzamel
objecten worden met de hand ver
vaardigd in het nieuwe Jaguar-
Sport bedrijf in Bloxham, Oxfords
hire. Het belooft de snelste pro-
duktiewagen ter wereld te wor
den. Tijdens testen op het 12,5 ki
lometer lange circuit van het Ame
rikaanse Fort Stockton behaalde
de XJ 220 een topsnelheid van
339.7 km/u en een uiterst snelle
ronde niet een gemiddelde van
332.8 km/u.
De Jaguar XJ 220 werd als studie
model getoond op de Birmingham
International Motor Show in 1988.
Jaguars technisch directeur Jim
Randle droeg het project vervol
gens over aan Tom Walkinshaw.
Volvo Car wordt per 1 de
cember omgedoopt tot Ned
Car. De Nederlandse staat,
die nu nog 70 procent van de
aandelen Volvo Car in han
den heeft, zal per die datum
33 procent van de aandelen
overdragen aan Mitsubishi
en 3 procent aan Volvo Car
Corporation. De drie partijen
nemen dan elk voor eenderde
deel in de nieuwe onderne
ming. Dit verklaarde minister
Andriessen van Economische
Zaken zaterdag 31 augustus
bij de ondertekening van het
contract voor de nieuwe on
derneming.
De Nederlandse staat, Mitsu
bishi en Volvo investeren elk
700 miljoen gulden in de
nieuwe onderneming. Met het
project is in totaal ruim 3 mil
jard gulden gemoeid.
Ned Car zal twee produktie-
lijnen in Bom in gebruik ne
men met ieder een produktie-
capaciteit van 100.000 auto's
per jaar, waarop zówel voor
Volvo als voor Mitsubishi een
nieuwe model personenauto
voor de Europese markt na
1995 zal worden ontwikkeld.
Ned Car blijft in ieder geval
tot en met 1994 zelf auto's in
Helmond ontwikkelen. (Bron:
Rai)
De GL E is ook als automaat te be
stellen. Voorin vinden we een be
kende 2 liter motor van 102 pk. De
auto kan hiermee een top halen
van 170 km/u. Als basismotor is
de 1.8 verdwenen, terwijl ook de
2.4 niet meer op het programma
staat.
Een nieuwe mogelijkheid is de 2
liter 16-klepper. Er wordt overi
gens vaak verteld dat Hyundai
Mitsubishi-motoren gebruikt. Een
woordvoerder van de importeur
heeft ons echter verzekerd dat de
Koreanen alleen tekeningen ko
pen en zelf verfijningen aanbren
gen. De nieuwe 2 liter 16V heeft
een gietstalen blok met twee in te
gengestelde richting draaiende
balansassen en een lichtmetalen
cylinderkop. verder pagina 3
De 4,68 meter lange Hyundai So
nata heeft het nog een beetje
moeilijk om in het zakelijke seg
ment te worden geaccepteerd.
Natuurlijk wordt het kwaliteitsi
mago van het merk steeds verder
bekend, terwijl de enorme inte
rieur- en bagageruimte samen
met de uiterst complete uitvoering
'nieuwkomers' over de streep
moeten trekken.
Het 1992-model is uiterlijk op een
aantal punten gewijzigd, waarbij
eigenlijk alleen het profiel van de
auto behouden bleef. Het front is
helemaal aangepast, waarbij de
look van de Lantra verder is door
gevoerd. De auto heeft een kleine
grille en ovale koplampen. Ook
de motorkap moest hierdoor wor
den aangepast. Verder hoort bij
een gewijzigd front natuurlijk een
nieuwe bumper. De achterkant
ging ook terug naar de tekentafel.
Hier zijn het vooral de lichtunits
die werden aagepakt. Een deel
hiervan schaniert met de grote
kofferklep omhoog. Natuurlijk vin
den we ook achter een nieuwe
bumper. De bumpers en be-
schermstrips worden bij alle uit
voeringen in de carrosseriekleur
gespoten. Kenners kunnen al aan
de wieldoppen zien met welke uit
voering ze te maken hebben. Bij
de basis GL hebben de doppen
acht kleine koelsleuven, terwijl dit
aantal bij de GLS beperkt is tot
drie. De zeer luxe CD- uitvoerin
gen beschikken over licht metalen
velgen.
Het interieur is één van de be
langrijkste goede eigenschappen
van de Sonata. In zijn prijsklasse
is de auto namelijk ongekend
groot. Het uitgebreide dashboard
is nauwelijks gewijzigd. De stoe
len bieden een prima zit en hoofd
en beenruimte is er ook achterin
meer dan voldoende. De Sonata is
dan ook prima geschikt om met
chauffeur te worden gereden.
Uiteraard is de aankleding van
het interieur volledig afhankelijk
van het gekozen type. De basis
GL heelt bijvoorbeeld al een elek
trisch van binnenuit te openen kof
fer- en benzineklep, stuurbekrach
tiging en een verstelbare stuurko-
lom. Daarnaast vermeldt de prijs
lijst de GL E die bovendien is
voorzien van getint glas, elek
trisch bediende portierramen,
centrale vergrendeling en een
elektrische antenne.
De belangstelling was erg groot.
Binnen enkele dagen na het ope
nen van de inschrijving waren al
1500 aanvragen binnen, niet zel
den voorzien van een forse aan
betaling. Het maximale produktie-
aantal bedraagt echter 350, zodat
vele Jaguar-liefhebbers teleurge
steld moesten worden.
De auto bevindt zich op dit mo
ment in de testfase waarbij motor,
transmissie, chassis en electronica
het zwaar te verduren krijgen. De
XJ 220 wordt voortgestuwd door
een 3,5 liter Twin Turbo motor van
500 pk, die ontwikkeld is voor de
racerij. Alle topcoureurs uit het
Silk Cut Jaguar-raceteam waren
unaniem onder de indruk van de
prestaties van de auto. Tot en met
de produktie van hét allereerste
type zal de XJ 220 verder worden
geperfectioneerd.
Er zijn eigenlijk in Europa
maar twee echt belangrijke
autotentoonstellingen. In de
eerste helft van het jaar is dat
de Autosalon van Genève en
in de tweede helft de combi
natie van de Autosalon van
Parijs in de even jaren en de
Internationale Automobil
Ausstellung in Frankfurt op
oneven jaren. Dit jaar lijkt
haast een hoogtepunt te gaan
worden. De lijst met noviteiten
is enorm groot en bovendien
is dit het eerste jaar dat in
Frankfurt volledig van de to
tale tentoonstellingshallen ge
bruik kan worden gemaakt.
Voorheen werd tegelijkertijd
de bedrijfauto- en bussenten-
toonstelling gehouden.
Vanaf zaterdag 14 september
is de IAA geopend voor het
publiek, dat tot zondag 22
september de kans heeft al
het moois in zich op te nemen.
De Messe in Frankfurt, die
duidelijk op de snelweg staat
aangegeven is dagelijks ge
opend van 9.00 tot 18.30 uur.
Frankfurt is vanuit Nederland
ongeveer een halve dag rij
den, zodat bij vroeg vertrek
ken een bezoek aan de IAA
in één dag kan worden afge
legd. Parkeermogelijkheden
zijn er voldoende. Als de par
keergarages van de Messe
zelf vol zijn, en dat is al heel
snel het geval, worden bezoe
kers automatisch naar grote
parkeerterreinen geleid,
vanaf waar gratis bussen
naar de tentoonstelling rijden.
Probeer niet slim te zijn en de
auto in een straatje in de om
geving neer te zetten, deze
zijn immers volledig gevuld.
De IAA is een must voor de
echte autliefhebber. Naast
alle bekende merken staan er
ook een reeks tuners, acces-
soirestands en onderdelenle
veranciers. Daarnaast wor
den voor het publiek verschil
lende evenementen georgani
seerd. De IAA is door zijn
grootte en compleetheid een
unieke happening, die niet
gemist mag worden. Een
beetje reclame is dan ook op
zijn plaats...