HYUNDAI .„.SONATA... iK I Het tweede leven JAGUAR XJ 220 RENAULT EXPRESS«>«gefacelift Oplage94.600 ex. A Frankfurt RIJ-IMPRESSIE I i I l I I Bijlage van: DeTilburgse Koerier Volvo Car wordt Ned Car 15 september: Koepelbeurs r 1991 - pagina 22 ^utclaat Donderdag 12 september 1991 Chauffeur mge i Fort Tony Vos Loopeigenschappen o.a.: s Lees verder in dit nummer Autotest: Citroen ZX Reflex pag. 3 Grandioos brandweer-evenement in Centrum Breda pag. 9 Wijzigingen Peugeot-programma pag. 9 De leveringen starten vanal 1 ok tober. Jaargang 3 Nummer 35 i advertenties: ..00 uur Zaltbommel - In de wereld van de zakenauto wordt vreemd genoeg ongegrond een aantal auto's die net geen vijftigduizend gulden kosten tot Oort-auto gebom- badeerd. Niemand kan eigenlijk zeggen waarom dit is. Het is echter wel een feit dat de zakelijke automobilist steeds meer een auto zoekt die veel biedt, maar een niet al te hoge aanschafprijs heeft, dit om de bijtelling in de hand te houden. Hyundai heeft in dit kader een troef in handen met de Sonata, een auto die zeker dankzij de recente opfrissing wel eens hoog zou kunnen gaan scoren. De meest verkochte bestelauto in heel Europa, de Renault Express, heeft voor het modellenjaar 1992 een forse facelift ondergaan. Di rect valt de nieuwe voorkant op met een gewijzigde grille en com pleet nieuw vormgegeven bum per. Aan de achterkant zien we grotere lichtunits, een bescher mende kunststof rand net boven de bumper en voortaan de moge lijkheid van een grote achterklep, terwijl ook de bestaande dubbele achterdeuren besteld kunnen wor den. De oude getrouwe 1.1 liter motor is vervangen door een 1237 cc exemplaar met 55 pk. De 1397 cc krachtbron maakte plaats voor de moderne 1390 cc Energy-mo- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier »Ï.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en dinsdag 22.C tor, die we ook in de Renault Clio en 19 vinden. Met een vermogen van 80 pk is dit de snelste Express. Het dieselgamma, wat voorheen bestond uit de 1.6 van 50 pk, wordt uitgebreid met de 1.9 liter van 65 pk. Er zijn twee uitrustingsniveaus die luisteren naar de namen RL en RN. De Express RN heeft stan daard de 1.4 motor, een ach terklep met wisser, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, dichte hoofdsteunen, wieldoppen van de Clio RN en een opbergruimte on der het dak. Als opties zijn lever baar stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en airconditioning. Voor het zesde jaar organi seert het Nationaal Automo- bielmuseum in Raamsdonks- veer in samenwerking met het tijdschrift Modelauto op zon dag 15 september de Koepel beurs. Uiteraard wordt deze zoals gebruikelijk gehouden in de koepel van het Natio naal Automobielmuseum aan de Steurweg 8 in Raams- donksveer. De beurs is ge opend van 10.00 tot 17.00 uur. Uiteraard zijn er weer vele soorten miniatuurauto's te vinden in alle kleuren, maten en prijsklassen. In een afzon derlijke expositiehal biedt de koepelbeurs een aantal aan trekkelijke presentaties. Er zijn zelfgemaakte modellen, auto's van hout, miniatuurau- to 's als asbak en een fraai mi- niatuurcircus. Verder zijn er verschillende video's te zien en is er voor iedere bezoeker de mogelijkheid een aantal ronden deel te nemen aan een race op de slotracebaan van PDS Slotracing. De en treeprijs voor de beurs be draagt f.4, per persoon, kin deren tot 13 jaar f.2, In de tweede helft van 1992 wor den de eerste exemplaren ver wacht van de Jaguar XJ 220, een supersportauto van het Engelse merk. Deze peperdure verzamel objecten worden met de hand ver vaardigd in het nieuwe Jaguar- Sport bedrijf in Bloxham, Oxfords hire. Het belooft de snelste pro- duktiewagen ter wereld te wor den. Tijdens testen op het 12,5 ki lometer lange circuit van het Ame rikaanse Fort Stockton behaalde de XJ 220 een topsnelheid van 339.7 km/u en een uiterst snelle ronde niet een gemiddelde van 332.8 km/u. De Jaguar XJ 220 werd als studie model getoond op de Birmingham International Motor Show in 1988. Jaguars technisch directeur Jim Randle droeg het project vervol gens over aan Tom Walkinshaw. Volvo Car wordt per 1 de cember omgedoopt tot Ned Car. De Nederlandse staat, die nu nog 70 procent van de aandelen Volvo Car in han den heeft, zal per die datum 33 procent van de aandelen overdragen aan Mitsubishi en 3 procent aan Volvo Car Corporation. De drie partijen nemen dan elk voor eenderde deel in de nieuwe onderne ming. Dit verklaarde minister Andriessen van Economische Zaken zaterdag 31 augustus bij de ondertekening van het contract voor de nieuwe on derneming. De Nederlandse staat, Mitsu bishi en Volvo investeren elk 700 miljoen gulden in de nieuwe onderneming. Met het project is in totaal ruim 3 mil jard gulden gemoeid. Ned Car zal twee produktie- lijnen in Bom in gebruik ne men met ieder een produktie- capaciteit van 100.000 auto's per jaar, waarop zówel voor Volvo als voor Mitsubishi een nieuwe model personenauto voor de Europese markt na 1995 zal worden ontwikkeld. Ned Car blijft in ieder geval tot en met 1994 zelf auto's in Helmond ontwikkelen. (Bron: Rai) De GL E is ook als automaat te be stellen. Voorin vinden we een be kende 2 liter motor van 102 pk. De auto kan hiermee een top halen van 170 km/u. Als basismotor is de 1.8 verdwenen, terwijl ook de 2.4 niet meer op het programma staat. Een nieuwe mogelijkheid is de 2 liter 16-klepper. Er wordt overi gens vaak verteld dat Hyundai Mitsubishi-motoren gebruikt. Een woordvoerder van de importeur heeft ons echter verzekerd dat de Koreanen alleen tekeningen ko pen en zelf verfijningen aanbren gen. De nieuwe 2 liter 16V heeft een gietstalen blok met twee in te gengestelde richting draaiende balansassen en een lichtmetalen cylinderkop. verder pagina 3 De 4,68 meter lange Hyundai So nata heeft het nog een beetje moeilijk om in het zakelijke seg ment te worden geaccepteerd. Natuurlijk wordt het kwaliteitsi mago van het merk steeds verder bekend, terwijl de enorme inte rieur- en bagageruimte samen met de uiterst complete uitvoering 'nieuwkomers' over de streep moeten trekken. Het 1992-model is uiterlijk op een aantal punten gewijzigd, waarbij eigenlijk alleen het profiel van de auto behouden bleef. Het front is helemaal aangepast, waarbij de look van de Lantra verder is door gevoerd. De auto heeft een kleine grille en ovale koplampen. Ook de motorkap moest hierdoor wor den aangepast. Verder hoort bij een gewijzigd front natuurlijk een nieuwe bumper. De achterkant ging ook terug naar de tekentafel. Hier zijn het vooral de lichtunits die werden aagepakt. Een deel hiervan schaniert met de grote kofferklep omhoog. Natuurlijk vin den we ook achter een nieuwe bumper. De bumpers en be- schermstrips worden bij alle uit voeringen in de carrosseriekleur gespoten. Kenners kunnen al aan de wieldoppen zien met welke uit voering ze te maken hebben. Bij de basis GL hebben de doppen acht kleine koelsleuven, terwijl dit aantal bij de GLS beperkt is tot drie. De zeer luxe CD- uitvoerin gen beschikken over licht metalen velgen. Het interieur is één van de be langrijkste goede eigenschappen van de Sonata. In zijn prijsklasse is de auto namelijk ongekend groot. Het uitgebreide dashboard is nauwelijks gewijzigd. De stoe len bieden een prima zit en hoofd en beenruimte is er ook achterin meer dan voldoende. De Sonata is dan ook prima geschikt om met chauffeur te worden gereden. Uiteraard is de aankleding van het interieur volledig afhankelijk van het gekozen type. De basis GL heelt bijvoorbeeld al een elek trisch van binnenuit te openen kof fer- en benzineklep, stuurbekrach tiging en een verstelbare stuurko- lom. Daarnaast vermeldt de prijs lijst de GL E die bovendien is voorzien van getint glas, elek trisch bediende portierramen, centrale vergrendeling en een elektrische antenne. De belangstelling was erg groot. Binnen enkele dagen na het ope nen van de inschrijving waren al 1500 aanvragen binnen, niet zel den voorzien van een forse aan betaling. Het maximale produktie- aantal bedraagt echter 350, zodat vele Jaguar-liefhebbers teleurge steld moesten worden. De auto bevindt zich op dit mo ment in de testfase waarbij motor, transmissie, chassis en electronica het zwaar te verduren krijgen. De XJ 220 wordt voortgestuwd door een 3,5 liter Twin Turbo motor van 500 pk, die ontwikkeld is voor de racerij. Alle topcoureurs uit het Silk Cut Jaguar-raceteam waren unaniem onder de indruk van de prestaties van de auto. Tot en met de produktie van hét allereerste type zal de XJ 220 verder worden geperfectioneerd. Er zijn eigenlijk in Europa maar twee echt belangrijke autotentoonstellingen. In de eerste helft van het jaar is dat de Autosalon van Genève en in de tweede helft de combi natie van de Autosalon van Parijs in de even jaren en de Internationale Automobil Ausstellung in Frankfurt op oneven jaren. Dit jaar lijkt haast een hoogtepunt te gaan worden. De lijst met noviteiten is enorm groot en bovendien is dit het eerste jaar dat in Frankfurt volledig van de to tale tentoonstellingshallen ge bruik kan worden gemaakt. Voorheen werd tegelijkertijd de bedrijfauto- en bussenten- toonstelling gehouden. Vanaf zaterdag 14 september is de IAA geopend voor het publiek, dat tot zondag 22 september de kans heeft al het moois in zich op te nemen. De Messe in Frankfurt, die duidelijk op de snelweg staat aangegeven is dagelijks ge opend van 9.00 tot 18.30 uur. Frankfurt is vanuit Nederland ongeveer een halve dag rij den, zodat bij vroeg vertrek ken een bezoek aan de IAA in één dag kan worden afge legd. Parkeermogelijkheden zijn er voldoende. Als de par keergarages van de Messe zelf vol zijn, en dat is al heel snel het geval, worden bezoe kers automatisch naar grote parkeerterreinen geleid, vanaf waar gratis bussen naar de tentoonstelling rijden. Probeer niet slim te zijn en de auto in een straatje in de om geving neer te zetten, deze zijn immers volledig gevuld. De IAA is een must voor de echte autliefhebber. Naast alle bekende merken staan er ook een reeks tuners, acces- soirestands en onderdelenle veranciers. Daarnaast wor den voor het publiek verschil lende evenementen georgani seerd. De IAA is door zijn grootte en compleetheid een unieke happening, die niet gemist mag worden. Een beetje reclame is dan ook op zijn plaats...

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23