MITSUBISHI SPACE WAGON EN SPACE RUNNER
ra
SCHADE?
FEV
VEILIGE RUIMTE
RENAULT SCENIC,
Tweeëige Tweeling
Iers
Elektrische Nissan
BMW-NIEUWS
IN FRANKFURT:
Pirelli Classic
op TROS-televisie
5-serie en 316i Touring
Dr.Car
1ST
Jen
IAND.
g^wjM
ajl» II"
I
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 september 1991 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
ber 1991 - pagina 8
Jt.
1984
1985
1986
van
hien
it1987
gedachte, het streven naar huiselijke geborgenheid.
c èn 4 schitte-
ron, v.a. f 52.750,-.
EL^“
■LS in dit rijtje
6 speakers en
verwarmbare
een limousine
venst.
igs komt. Want
bij.
Witte wijzerplaten
Het verschil in gewicht tussen de
1985
onderhouw,
12-1983
-BURG
341
De documentaire van 40 minuten
voert de rijders van het startpunt
..,.1990
keunngs-
bedrijf
APK
Ud
BOVAG
AUTO
o
leer-
s vijf-
igon is
ellen
elmotor
auto
matische versnellingsbak heeft
een bediening met behulp van
een klein toetsenbord. Dit kleine
onderdeel voorzien van een gein
boot en wordt dan enkele weken
later hier verwacht. De dealers
krijgen half september allemaal
de beschikking over een demon
stratiemodel van de Space Wa
gon, maar kunnen pas rond fe-
Tot en met de voorportieren zijn
beide auto's volledig identiek. De
Space Runner heeft echter aan de
De FEV is uitermate geschikt voor
gebruik in de stad, veroorzaakt
daar geen vervuiling en rijdt bijna
twee broeders bedraagt slechts
100 kg. Beide carrosserievarian-
ten zijn leverbaar als automaat,
een voorziening die tegen me
prijs de soepel schakelende
bak vervangt. De Space Wag
net als voorheen ook te bestel
met een 1.8 liter turbodiesel
nan 72 pk. Uiteraard is de a
hiermee wat trager: topsnelheid
150 km/u.
Mitsubishi is slachtoffer geworden
van de nieuwe afspraken omtrent
importbeperkingen die tussen de
EG en Japan zijn gemaakt. Van
wege de uitstekende verkopen in
de eerste helft van dit jaar, wor-
GLi zeer compleet met een verstel
bare rugleuning op de achter
bank, digitaal klokje, radiovoor-
bereiding inclusief speakers,
stuurbekrachtiging, in hoogte ver
stelbaar stuur, toerenteller en een
waarschuwingssignaal voor ver
geten verlichting. Een complete
lijst, die de aanschaf van de GLXi
eigenlijk overbodig maakt. Deze
nog completere variant heeft ver
der centrale vergrendeling, elek
trisch bediende portierruiten,
elektrisch verstelbare en ver
warmde buitenspiegels, hoofd
steunen achterin en regelbare
dashboardverlichting. Toch is de
GLXi vanwege twee details meer
een fun-car. Op de stoelen en
deurpanelen is een vrolijl. 1Ti
ding gebruikt, terwijl de
platen van cl
ten op het dashboard wit zijn uit
gevoerd. Dit geeft de Runner net
een wat jongere aanblik. De in de
Space Wagon gebruikte onderde
len zijn vrijwel gelijk, maar het ge
heel komt wat saaier over.
Op woensdag 11 september op
Nederland 2 (TV 2) wordt door de
TROS een verslag uitgezonden
van de vierde Pirelli Classic Ma
rathon die eind juni dit jaar werd
verreden. Dit evenement staat be
kend als Europa's zwaarste en
langste rally voor historische
auto's. TROS-presentator Hein
van Nievelt volgde samen met
producer Hans Herbschleb met
maar liefst zes camera's de 3000
kilometer lange uitputtingsslag.
Een aardig nieuwtje, wat nog
eens onderstreept dat de oude 3-
serie voorlopig nog niet tot zijn
einde is, is de introductie van de
316i Touring. Naast de 318i, 320i,
325i, 325iX en 324td is de gedistin
geerde 3-serie Touring nu ook le
verbaar met een 100 pk 1.6 liter
motor.
Brandvertragend
De Space Wagon
tend als GLXi gele
rusting die vrijwel
van de Space Runner. De Wagon
mist echter de lichtmetalen wielen,
terwijl de bumpers en onderkan
ten van de carrosserie in de
koetskleur zijn uitgevoerd. Een be
langrijk verschil is natuurlijk de
Met in haar programma de Espace, heeft Renault in het
APV-segment een voorsprong die het merk graag wil
behouden. Op de IAA in Frankfurt is de Scenic te zien.
De naam van deze ruimte-auto is de afkorting van "Sa
fety Concept Embodied in a New Innovative Car". Re
nault hoopt met deze auto te beantwoorden aan de be
hoeften van klanten met een gezin, die 'anders' willen
reizen en zich aangetrokken voelen tot het comfort en
de ruimte die dit type auto biedt. Het Franse merk
speelt hiermee ook in op de zogenaamde cocooning-
wat door een uitgekiend mecha
nisme een enorme variatie in de
toevoer van frisse lucht biedt. De
dakrelingen zijn geheel in de auto
geïntegreerd en dienen als basis
voor het uitgebreide pakket dak-
dragersystemen (skiboxen, ski-
houders, fietsdragers en steunen
voor surfplanken).
Nieuw bij de 5-serie, zowel als se
dan en touring is vierwielaandrij-
ving. Hierbij wordt het aandrij-
vingssysteem van de 325iX toege
past. Een belangrijk nieuw ele
ment is de elektronische sper, wat
zorgt voor een optimale krachtver-
deling en een probleemloze wer
king van het ABS.
geruisloos. Hij voldoet uiteraard
aan alle veiligheidseisen en kan
worden voorzien van airconditio
ning en een airbag. Van de FEV
zal op de IAA in Frankfurt een
schaalmodel aanwezig zijn, ter
wijl de auto zelf voor het eerst op
de Tokyo Motor Show van 26 okto
ber tot en met 8 november te be
wonderen is. Het supersnelle op-
laadsysteem wordt echter op de
IAA uitgebreid uit de doeken ge
daan, een resultaat van Nissan's
onderzoek naar elektrisch aange
dreven auto's wat al in de jaren
zestig van start ging. De ervarin
gen met de FEV opgedaan zullen
in verdere studies worden ge
bruikt.
Zoals vrijwel ieder Duits auto
merk, zal ook BMW een aantal no
viteiten op zijn stand tijdens de In
ternationale Autombil Ausstellung
tonen. Van de BMW 5-serie ver
schijnt de eerder aangekondigde
Touring, een dynamisch, sportieve
stationcar met zeer individuele
gebruiksmogelijkheden. Hierbij
kan worden gekozen voor een 2 li
ter, een 2,5 liter en de relatief
nieuwe 2.5 liter turbodiesel. Het
gaat hierbij in alle gevallen om 6
cylinders, in het geval van de
benzinemotoren voorzien van 24
kleppen. Overigens is er ook een
M5 Touring bij BMW Motorsport in
voorbereiding. De achterklep
gaat tot op de bumper open en
biedt bovendien de mogelijkheid
de ruit afzonderlijk te openen voor
het inladen van kleine bood
schappen. Het spreekt voor zich
dat het bagagevolume met behulp
van de neerklapbare achterbank
aanzienlijk kan worden uitge
breid. Als extra is een dubbel
schuif/kanteldak verkrijgbaar,
tegreerde chip is als het ware het
brein van de auto. Om de Scenic
tegen diefstal te beveiligen is dit
paneel volledig uitneembaar.
Uiteraard heeft deze Renault, die
uitnodigt tot lange reizen, het gea
vanceerde Carminat-systeem. Dit
is een zeer uitgebreid navigatie
systeem, waardoor verdwalen
haast niet meer mogelijk is. Re
nault past in deze toekomstauto
ook een systeem toe wat de oplet
tendheid van de bestuurder con
troleert en in slaap vallen achter
het stuur voorkomt. Dit snufje is bij
Renault al enkele jaren in ontwik
keling. Wie de Scenic van Renault
in levende lijven wil zien, zal een
retourtje IAA Frankfurt moeten on
dernemen.
Achterin vinden we dus neerklap
bare banken en niet de afzonder
lijk te verwijderen stoelen. De auto
kenmerkt zioh door een redelijk
lange neus, aan beide kanten nor
male portieren, brede C- stijlen en
een achterklep die tot aan de
bumper open gaat. Eigenlijk is de
Space Runner dezelfde auto. De
wielbasis is echter twintig centi
meter ingekort, terwijl de auto in
z'n geheel 22 centimeter korter is.
De Mitsubishi Space Runner be
gint in een GLi-uitvoering. De auto
wordt standaard voorzien van flit
sende details zoals vijfspaaks
lichtmetalen velgen, dakrailings,
bumpers en onderzijde van de
portieren in een contrast-kleur ge
spoten en getint glas. Ook van
binnen blijkt de Space Runner
Londen naar Coi
in de Italiaanse c
kende namen als Stirling Moss,
Roger Clark en Anne Hall kwa
men dit jaar aan de start. De ze
ven Nederlandse teams werden
aangevoerd door Gijs van Len-
nep, ex- formule 1 coureur en
tweevoudig winnaar van de 24
uur van Le Mans. Het startveld
met vele Mini's, Austin Healey's,
Riley, Alfa's, Porsches, Jaguars,
een paar Lotus Cortina's en een
Peugeot 404 komt uitgebreid in
beeld. Een must voor de ware
autoliefhebber.
De twee
ven hun debuut op
Frankfurt, wat de in
besluiten toch de
pers voor te stellen.
De nieuwe Space Wagon oogt
wat boller dan zijn voorganger,
terwijl het profiel nagenoeg gelijk
is gebleven. Er is bij het ontwer
pen niet gekeken naar de Renault
Espace of Pontiac Trans Sport.
Dubbele bodem
Daarnaast is de auto op veilig
heidsgebied uniek te noemen. De
bodem is dubbel uitgevoerd,
waarbij de tussenruimte voor ba
gage kan worden benut. Innova
tief is ook de klimaatregeling. Om
ondanks de enorme glaspartijen
de temperatuur in de auto aange
naam te houden, is een verticale
luchtcirculatie toegepast, zoals we
ook bij vliegtuigen zien. Hierbij
dienen de dragende delen van de
opbouw als luchtkanalen.
Technisch gesproken heeft de
Scenic alle moderne technieken in
huis. De vier wielen worden per
manent aangedreven door een
moderne 2 liter multikleppenmo-
tor. Op deze krachtbron wordt va
riabele kleptiming toegepast.
Deze techniek is onlangs door
Honda voor het eerst in produktie
genomen, maar was voor de
Tweede Wereldoorlog al een vin
ding van Louis Renault. De auto-
Telefoon 013 -427965
en Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
Nissan verwacht dat de defintieve
produktie van elektrisch aange
dreven auto's belangrijk dichter
bij is gekomen, na de presentatie
van de F.E.V., een auto waarvan
de accu's in hooguit vijftien minu
ten volledig kunnen worden opge
laden. Het hele accupakket heeft
een gewicht van 220 kg en geeft
de auto een actieradius van 250
kilometer en een topsnelheid van
130 km/u. De FEV, wat staat voor
Future Electric Vehicle, biedt
plaats aan twee volwassenen en
twee kinderen en weegt 800 kg.
De toekomstige koper van een
Scenic-achtige auto is uit op
nieuwe initiatieven op het gebied
van materialen en kleuren, com
fort, binnenruimte en veiligheid.
Uiteraard biedt het interieur veel
zijdige gebruiksmogelijkheden,
een variabele indeling en veel op-
bergmogelijkheden. De Renault
Scenic draagt de kreet "L'invati-
tion au voyage" in drie talen op
de carrosserie. Letterlijk vertaalt,
nodigt hij uit tot reizen. Natuurlijk
biedt deze conceptcar weer de
nodige grappige details. Zo be
staat de vloerbedekking uit een
wegenkaart die als oud perka
ment op de amber-kleurige mo
quette is afgebeeld. Alle vijf de
stoelen hebben een rugtas, elk
voorzien van de naam van één
van de vijf continenten en elk in
een andere kleur uitgevoerd.
Noordwijk - Het is al eerder vertoond dat op één en de
zelfde basis twee verschillende auto's werden ge-
creeërd. Mitsubishi doet dit nu bij de opvolger van de in
1984 in ons land gepresenteerde Space Wagon. De auto
is moderner van vorm, groter en heeft er bovendien een
tweelingbroertje bij gekregen. Mitsubishi's tweede APV
draagt de naam Space Runner. Iets kleiner en met twee
zitplaatsen minder is de Space Runner vooral bedoeld
voor een jonger publiek, dat eens wat anders wil.
rechterkant een forse schuifdeur,
terwijl vergelijkbaar met Ameri
kaanse APV's de linker zijde ge
sloten is. Aan de achterkant vin
den we weer dezelfde grote klep
en lichtunits.
Ook motorisch is er weinig onder
scheid. Beide auto's worden aan
geboden met een 1.8 liter 16-klep-
pen injectiemotor met een heel be
hoorlijk vermogen van 122 pk.
Wat topsnelheid betreft zorgt deze
krachtbron in beide modellen
voor een goede waarde van 180
km/u. De Space Runner is in ac
celeratie iets sneller met het
sprintje van 0 tot 100 in 10,5 secon
den, tegen 11,6 voor de Wagon.
aanwezigheid van een derde zi-
trij, waardoor de Wagon plaats-
biedt aan zeven personen.
Wat rij-eigenschappen betreft
doen de wagens niet veel voor el
kaar onder. Voor- en achterwielen
zijn onafhankelijk opgehangen.
Vanwege zijn compacte afmetin
gen is hief de Runner iets in het
voordeel. De 1.8 motor is bijzonder
levendig en levert meer dan vol
doende vermogen voor goede
prestaties. De stoelen bieden een
prima zit en het uitzicht rondom is
vanwege de enorme glaspartij
meer dan royaal. Alle bedienin
gen gaan zoals we van Mitsubishi
gewend zijn uitermate licht.
Nieuwe items bij de twee model-
tiijke bekle- len zijn het gebruik van brandver-
likt, terwijl de wijzer- tragende (kunst)stoffen in het inte-
de controle-instrumen- rieur en de extra stalen profielen
in de portieren (side impact bars).
Wat prijzen betreft ontlopen de
twee Space-auto's van Mitsubishi
elkaar niet veel. De Space Wagon
is ten opzichte van zijn voorgan
ger nauwelijks duurder gewor
den. De zeer complete Space Wa
gon GLXi met 1.8 benzinemotor
kost f.45.995,=. De turbodiesel
n wordt uitslui- moet f.52.995, opbrengen. De
leverd in een uit- Space Runner in GLXi- uitgave
d gelijk is aan die kost f.44.595,terwijl de iets min-
-n der compiefe QLi al voor
}n< f.41.995,= in de prijslijst staat.
Beide GLXi benzineversies kun
nen voor drieduizend gulden ex
tra van een viertraps automaat
worden voorzien.
Amerikaans
nieuwe Mitsubishi's bele-
debuut op de IAA in
importeur deed
auto's aan de
Drtina d’Ampezzo
dolomieten. Be
is Stirling Mos
\nne
de st
den er tot en met december geen
nieuwe Mitsubishi's meer vanuit
Japan verscheept. De eerste zen
ding gaat begin januari op de
to
J