MITSUBISHI SPACE WAGON EN SPACE RUNNER ra SCHADE? FEV VEILIGE RUIMTE RENAULT SCENIC, Tweeëige Tweeling Iers Elektrische Nissan BMW-NIEUWS IN FRANKFURT: Pirelli Classic op TROS-televisie 5-serie en 316i Touring Dr.Car 1ST Jen IAND. g^wjM ajl» II" I DE AUTOMAAT - Donderdag 5 september 1991 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER ber 1991 - pagina 8 Jt. 1984 1985 1986 van hien it1987 gedachte, het streven naar huiselijke geborgenheid. c èn 4 schitte- ron, v.a. f 52.750,-. EL^“ ■LS in dit rijtje 6 speakers en verwarmbare een limousine venst. igs komt. Want bij. Witte wijzerplaten Het verschil in gewicht tussen de 1985 onderhouw, 12-1983 -BURG 341 De documentaire van 40 minuten voert de rijders van het startpunt ..,.1990 keunngs- bedrijf APK Ud BOVAG AUTO o leer- s vijf- igon is ellen elmotor auto matische versnellingsbak heeft een bediening met behulp van een klein toetsenbord. Dit kleine onderdeel voorzien van een gein boot en wordt dan enkele weken later hier verwacht. De dealers krijgen half september allemaal de beschikking over een demon stratiemodel van de Space Wa gon, maar kunnen pas rond fe- Tot en met de voorportieren zijn beide auto's volledig identiek. De Space Runner heeft echter aan de De FEV is uitermate geschikt voor gebruik in de stad, veroorzaakt daar geen vervuiling en rijdt bijna twee broeders bedraagt slechts 100 kg. Beide carrosserievarian- ten zijn leverbaar als automaat, een voorziening die tegen me prijs de soepel schakelende bak vervangt. De Space Wag net als voorheen ook te bestel met een 1.8 liter turbodiesel nan 72 pk. Uiteraard is de a hiermee wat trager: topsnelheid 150 km/u. Mitsubishi is slachtoffer geworden van de nieuwe afspraken omtrent importbeperkingen die tussen de EG en Japan zijn gemaakt. Van wege de uitstekende verkopen in de eerste helft van dit jaar, wor- GLi zeer compleet met een verstel bare rugleuning op de achter bank, digitaal klokje, radiovoor- bereiding inclusief speakers, stuurbekrachtiging, in hoogte ver stelbaar stuur, toerenteller en een waarschuwingssignaal voor ver geten verlichting. Een complete lijst, die de aanschaf van de GLXi eigenlijk overbodig maakt. Deze nog completere variant heeft ver der centrale vergrendeling, elek trisch bediende portierruiten, elektrisch verstelbare en ver warmde buitenspiegels, hoofd steunen achterin en regelbare dashboardverlichting. Toch is de GLXi vanwege twee details meer een fun-car. Op de stoelen en deurpanelen is een vrolijl. 1Ti ding gebruikt, terwijl de platen van cl ten op het dashboard wit zijn uit gevoerd. Dit geeft de Runner net een wat jongere aanblik. De in de Space Wagon gebruikte onderde len zijn vrijwel gelijk, maar het ge heel komt wat saaier over. Op woensdag 11 september op Nederland 2 (TV 2) wordt door de TROS een verslag uitgezonden van de vierde Pirelli Classic Ma rathon die eind juni dit jaar werd verreden. Dit evenement staat be kend als Europa's zwaarste en langste rally voor historische auto's. TROS-presentator Hein van Nievelt volgde samen met producer Hans Herbschleb met maar liefst zes camera's de 3000 kilometer lange uitputtingsslag. Een aardig nieuwtje, wat nog eens onderstreept dat de oude 3- serie voorlopig nog niet tot zijn einde is, is de introductie van de 316i Touring. Naast de 318i, 320i, 325i, 325iX en 324td is de gedistin geerde 3-serie Touring nu ook le verbaar met een 100 pk 1.6 liter motor. Brandvertragend De Space Wagon tend als GLXi gele rusting die vrijwel van de Space Runner. De Wagon mist echter de lichtmetalen wielen, terwijl de bumpers en onderkan ten van de carrosserie in de koetskleur zijn uitgevoerd. Een be langrijk verschil is natuurlijk de Met in haar programma de Espace, heeft Renault in het APV-segment een voorsprong die het merk graag wil behouden. Op de IAA in Frankfurt is de Scenic te zien. De naam van deze ruimte-auto is de afkorting van "Sa fety Concept Embodied in a New Innovative Car". Re nault hoopt met deze auto te beantwoorden aan de be hoeften van klanten met een gezin, die 'anders' willen reizen en zich aangetrokken voelen tot het comfort en de ruimte die dit type auto biedt. Het Franse merk speelt hiermee ook in op de zogenaamde cocooning- wat door een uitgekiend mecha nisme een enorme variatie in de toevoer van frisse lucht biedt. De dakrelingen zijn geheel in de auto geïntegreerd en dienen als basis voor het uitgebreide pakket dak- dragersystemen (skiboxen, ski- houders, fietsdragers en steunen voor surfplanken). Nieuw bij de 5-serie, zowel als se dan en touring is vierwielaandrij- ving. Hierbij wordt het aandrij- vingssysteem van de 325iX toege past. Een belangrijk nieuw ele ment is de elektronische sper, wat zorgt voor een optimale krachtver- deling en een probleemloze wer king van het ABS. geruisloos. Hij voldoet uiteraard aan alle veiligheidseisen en kan worden voorzien van airconditio ning en een airbag. Van de FEV zal op de IAA in Frankfurt een schaalmodel aanwezig zijn, ter wijl de auto zelf voor het eerst op de Tokyo Motor Show van 26 okto ber tot en met 8 november te be wonderen is. Het supersnelle op- laadsysteem wordt echter op de IAA uitgebreid uit de doeken ge daan, een resultaat van Nissan's onderzoek naar elektrisch aange dreven auto's wat al in de jaren zestig van start ging. De ervarin gen met de FEV opgedaan zullen in verdere studies worden ge bruikt. Zoals vrijwel ieder Duits auto merk, zal ook BMW een aantal no viteiten op zijn stand tijdens de In ternationale Autombil Ausstellung tonen. Van de BMW 5-serie ver schijnt de eerder aangekondigde Touring, een dynamisch, sportieve stationcar met zeer individuele gebruiksmogelijkheden. Hierbij kan worden gekozen voor een 2 li ter, een 2,5 liter en de relatief nieuwe 2.5 liter turbodiesel. Het gaat hierbij in alle gevallen om 6 cylinders, in het geval van de benzinemotoren voorzien van 24 kleppen. Overigens is er ook een M5 Touring bij BMW Motorsport in voorbereiding. De achterklep gaat tot op de bumper open en biedt bovendien de mogelijkheid de ruit afzonderlijk te openen voor het inladen van kleine bood schappen. Het spreekt voor zich dat het bagagevolume met behulp van de neerklapbare achterbank aanzienlijk kan worden uitge breid. Als extra is een dubbel schuif/kanteldak verkrijgbaar, tegreerde chip is als het ware het brein van de auto. Om de Scenic tegen diefstal te beveiligen is dit paneel volledig uitneembaar. Uiteraard heeft deze Renault, die uitnodigt tot lange reizen, het gea vanceerde Carminat-systeem. Dit is een zeer uitgebreid navigatie systeem, waardoor verdwalen haast niet meer mogelijk is. Re nault past in deze toekomstauto ook een systeem toe wat de oplet tendheid van de bestuurder con troleert en in slaap vallen achter het stuur voorkomt. Dit snufje is bij Renault al enkele jaren in ontwik keling. Wie de Scenic van Renault in levende lijven wil zien, zal een retourtje IAA Frankfurt moeten on dernemen. Achterin vinden we dus neerklap bare banken en niet de afzonder lijk te verwijderen stoelen. De auto kenmerkt zioh door een redelijk lange neus, aan beide kanten nor male portieren, brede C- stijlen en een achterklep die tot aan de bumper open gaat. Eigenlijk is de Space Runner dezelfde auto. De wielbasis is echter twintig centi meter ingekort, terwijl de auto in z'n geheel 22 centimeter korter is. De Mitsubishi Space Runner be gint in een GLi-uitvoering. De auto wordt standaard voorzien van flit sende details zoals vijfspaaks lichtmetalen velgen, dakrailings, bumpers en onderzijde van de portieren in een contrast-kleur ge spoten en getint glas. Ook van binnen blijkt de Space Runner Londen naar Coi in de Italiaanse c kende namen als Stirling Moss, Roger Clark en Anne Hall kwa men dit jaar aan de start. De ze ven Nederlandse teams werden aangevoerd door Gijs van Len- nep, ex- formule 1 coureur en tweevoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans. Het startveld met vele Mini's, Austin Healey's, Riley, Alfa's, Porsches, Jaguars, een paar Lotus Cortina's en een Peugeot 404 komt uitgebreid in beeld. Een must voor de ware autoliefhebber. De twee ven hun debuut op Frankfurt, wat de in besluiten toch de pers voor te stellen. De nieuwe Space Wagon oogt wat boller dan zijn voorganger, terwijl het profiel nagenoeg gelijk is gebleven. Er is bij het ontwer pen niet gekeken naar de Renault Espace of Pontiac Trans Sport. Dubbele bodem Daarnaast is de auto op veilig heidsgebied uniek te noemen. De bodem is dubbel uitgevoerd, waarbij de tussenruimte voor ba gage kan worden benut. Innova tief is ook de klimaatregeling. Om ondanks de enorme glaspartijen de temperatuur in de auto aange naam te houden, is een verticale luchtcirculatie toegepast, zoals we ook bij vliegtuigen zien. Hierbij dienen de dragende delen van de opbouw als luchtkanalen. Technisch gesproken heeft de Scenic alle moderne technieken in huis. De vier wielen worden per manent aangedreven door een moderne 2 liter multikleppenmo- tor. Op deze krachtbron wordt va riabele kleptiming toegepast. Deze techniek is onlangs door Honda voor het eerst in produktie genomen, maar was voor de Tweede Wereldoorlog al een vin ding van Louis Renault. De auto- Telefoon 013 -427965 en Dijksterhuisstraat 80 Tilburg Nissan verwacht dat de defintieve produktie van elektrisch aange dreven auto's belangrijk dichter bij is gekomen, na de presentatie van de F.E.V., een auto waarvan de accu's in hooguit vijftien minu ten volledig kunnen worden opge laden. Het hele accupakket heeft een gewicht van 220 kg en geeft de auto een actieradius van 250 kilometer en een topsnelheid van 130 km/u. De FEV, wat staat voor Future Electric Vehicle, biedt plaats aan twee volwassenen en twee kinderen en weegt 800 kg. De toekomstige koper van een Scenic-achtige auto is uit op nieuwe initiatieven op het gebied van materialen en kleuren, com fort, binnenruimte en veiligheid. Uiteraard biedt het interieur veel zijdige gebruiksmogelijkheden, een variabele indeling en veel op- bergmogelijkheden. De Renault Scenic draagt de kreet "L'invati- tion au voyage" in drie talen op de carrosserie. Letterlijk vertaalt, nodigt hij uit tot reizen. Natuurlijk biedt deze conceptcar weer de nodige grappige details. Zo be staat de vloerbedekking uit een wegenkaart die als oud perka ment op de amber-kleurige mo quette is afgebeeld. Alle vijf de stoelen hebben een rugtas, elk voorzien van de naam van één van de vijf continenten en elk in een andere kleur uitgevoerd. Noordwijk - Het is al eerder vertoond dat op één en de zelfde basis twee verschillende auto's werden ge- creeërd. Mitsubishi doet dit nu bij de opvolger van de in 1984 in ons land gepresenteerde Space Wagon. De auto is moderner van vorm, groter en heeft er bovendien een tweelingbroertje bij gekregen. Mitsubishi's tweede APV draagt de naam Space Runner. Iets kleiner en met twee zitplaatsen minder is de Space Runner vooral bedoeld voor een jonger publiek, dat eens wat anders wil. rechterkant een forse schuifdeur, terwijl vergelijkbaar met Ameri kaanse APV's de linker zijde ge sloten is. Aan de achterkant vin den we weer dezelfde grote klep en lichtunits. Ook motorisch is er weinig onder scheid. Beide auto's worden aan geboden met een 1.8 liter 16-klep- pen injectiemotor met een heel be hoorlijk vermogen van 122 pk. Wat topsnelheid betreft zorgt deze krachtbron in beide modellen voor een goede waarde van 180 km/u. De Space Runner is in ac celeratie iets sneller met het sprintje van 0 tot 100 in 10,5 secon den, tegen 11,6 voor de Wagon. aanwezigheid van een derde zi- trij, waardoor de Wagon plaats- biedt aan zeven personen. Wat rij-eigenschappen betreft doen de wagens niet veel voor el kaar onder. Voor- en achterwielen zijn onafhankelijk opgehangen. Vanwege zijn compacte afmetin gen is hief de Runner iets in het voordeel. De 1.8 motor is bijzonder levendig en levert meer dan vol doende vermogen voor goede prestaties. De stoelen bieden een prima zit en het uitzicht rondom is vanwege de enorme glaspartij meer dan royaal. Alle bedienin gen gaan zoals we van Mitsubishi gewend zijn uitermate licht. Nieuwe items bij de twee model- tiijke bekle- len zijn het gebruik van brandver- likt, terwijl de wijzer- tragende (kunst)stoffen in het inte- de controle-instrumen- rieur en de extra stalen profielen in de portieren (side impact bars). Wat prijzen betreft ontlopen de twee Space-auto's van Mitsubishi elkaar niet veel. De Space Wagon is ten opzichte van zijn voorgan ger nauwelijks duurder gewor den. De zeer complete Space Wa gon GLXi met 1.8 benzinemotor kost f.45.995,=. De turbodiesel n wordt uitslui- moet f.52.995, opbrengen. De leverd in een uit- Space Runner in GLXi- uitgave d gelijk is aan die kost f.44.595,terwijl de iets min- -n der compiefe QLi al voor }n< f.41.995,= in de prijslijst staat. Beide GLXi benzineversies kun nen voor drieduizend gulden ex tra van een viertraps automaat worden voorzien. Amerikaans nieuwe Mitsubishi's bele- debuut op de IAA in importeur deed auto's aan de Drtina d’Ampezzo dolomieten. Be is Stirling Mos \nne de st den er tot en met december geen nieuwe Mitsubishi's meer vanuit Japan verscheept. De eerste zen ding gaat begin januari op de to J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 31