s VOLKSWAGEN GOLF III Klasse-voorbeeld r n? SAAB 9000 CS EN 900 S 75.- ■E Q 2 F 'lll'B i Motor examens 43 I H. "ff, x ENZ Golf en Astra worden teruggenomen voor recycling i lO Mitsubishi neemt belang Chrysler in Diamond Star over Nieuwe einddempers van Devil DE AUTOMAAT - Donderdag 5 september 1991 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER sr 1991 - pagina 4 >n- 1991 1991 IA ig 013-321405 is RIGE Vervolg van pag. 1 len is de perk Tege vorden tanden trantie 1986 1989 1987 i waarin waarbij het naar iet meer rijs. Dus1 1989 1988 1988 1986 1987 1983 1982 1982 EN 1990 E 1986 1988 1989 1989 1989 1989 1988 1988 S 1987 1987 1987 -12-1987 E 1987 1987 El 1987 0 1987 1987 MÜNCHEN - Dat een auto er op een plaatje heel an ders uit kan zien, dan in het echt, werd bewezen tijdens de grote internationale introductie van de nieuwe Golf. De auto lijkt helemaal niet op Japanse tegenstrevers zoals de Toyota Corolla en Nissan Sunny, maar heeft meer iets weg van een grote Renault Clio. Bovenal is de Golf III weer een echte Golf. We reden met een groot aantal uitvoeringen. hun medewerking gevraagd. Het enorme aantal aanvra gen voor het A-examen over treft alle verwachtingen van het CBR. In de eerste zeven maanden van dit jaar kwa men al meer dan 52.000 aan vragen binnen. Verwacht wordt dat dit aantal dit jaar tot een record van 90.000 aan vragen toeneemt. Vorig jaar werden 72.000 examens afge nomen en in bijvoorbeeld 1987 30.000 motorexamens. Zowel Opel als Volkswagen heb ben bekend gemaakt hun nieuw ste modellen, de Astra en Golf III aan het einde van hun leven zon der bijkomende kosten voor de laatste eigenaar terug te nemen en zodoende de recycling te ga randeren. Vooralsnog geldt deze garantie voor de Bondrepubliek, maar het is niet onwaarschijnlijk dat ook in ons land een dergelijk programma zal worden opgezet. Deze milieuvriendelijke regeling is mogelijk om dat bij de ontwik keling van beide modellen op vele details rekening is gehouden met recycling. Dit betreft dan onder andere het markeren van kunst stof onderdelen, maar ook het makkelijk demonteren van be paalde delen. Uiteraard kunnen metalen, die zo'n 75% van het to tale gewicht van de auto uitma ken, volledig worden hergebruikt. Overigens maken beide merken bij hun nieuwe produkten al ge bruiken van gerecyclede kunst stoffen. Om aan het sterk toegenomen aantal aanvragen motorexa mens te kunnen voldoen, gaat het Centraal Bureau Rijvaar digheidsbewijzen (CBR) ook in de avonduren en op de za terdagen A-examens afne men. Volgens de heer H. Ver hoef van het CBR hoopt men met deze maatregel de wachttijden voor dit examen binnen de perken te houden. Inmiddels heeft het examen- instituut 1.400 rijscholen om jron levert imale ver dof de zijruitt ren zijn verve lijkt de CS dan. Saab past in de nieuweling dub bele rubbers rond de portieren toe, wat het windgeruis sterk redu- ceerd. Ook zorgen verbeterde produktiemethoden voor een be tere afdichting tussen koetswerk- panelen. Maar ook de nieuwe hoedeplank, hemelbekleding en rubber elementen in de voorwiel- ophanging zorgen voor een aan genaam "akoestisch comfort". Saab loopt voorop in veiligheid. De carrosserie van de CS is 25% stijver dan van zijn voorganger, waardoor botsingsenergie beter kan worden geabsorbeerd. Overi gens profiteert ook de 9000 CD (sedan) van de verhoogde stijf heid. Mitsubishi heeft alle aandelen van Chrysler in de gezamenlijke Amerikaanse onderneming Diamond Star, waarin beide con cerns voor 50 procent in participeerden, overgenomen. Met de expansie is een bedrag van ongeveer 100 miljoen dollar ge moeid. Diamond Star werd in 1985 opgericht en beschikt over een pro- duktie-capaciteit van maximaal 240.000 auto's. De onderneming vervaardigde tot op heden wagens als de Mitsubishi Eclipse Sports Coupe, Eagle Talon en de Eagle Summit Sedan. Op het gebied van sportieve uit laatsystemen met een lange le vensduur heeft het Franse merk Devil in Europa een vertrouwde naam. Precies 25 jaar geleden startte Paul Deville met zijn activi teiten. Het deelnemen aan spor tieve evenementen heeft het imago van Devil-uitlaten sterk ver beterd. Zo zijn bijvoorbeeld alle Renault Clio's die aan de Clio 16V Cup meedoen uitgerust met Devil uitlaat- en veiligheidscomponen- ten. Nieuw in het huidige leverings programma is de 'serie 5' eind- demper. Hiermee wordt de be kende 'Devil-sound' verkregen. De Devil Serie 5 wordt geleverd voor auto's die zich door hun hoge standaard onderscheiden. Zo de 'box' dubbelwandig uitge voerd in 0,7 mm dik roestvrij staal, waardoor alle eventuele resonan ties geëlimineerd worden. Dankzij de speciale constructie is de in wendige tegendruk lager, het geen resulteert in een gunstiger brandstofverbruik en een hoger vermogen (ca. 3 pk). Daarnaast zorgt de Devil Serie 5 voor een goede uitstraling. Aan het innovatieve produkt zijn qua model en technische constructies maar liefst 5 wereldwijde paten ten toegekend. Documentatie en adressen van de Devil-dealers in Nederland zijn op aanvraag bij de importeur verkrijgbaar: Inter- band/Devil, Postbus 3172, 2288 GD Rijswijk, telefoon 070-3997212. Rear-airco Andere veiligheidsverhogende wijzigingen betreffen de toepas sing van zwaarder plaatwerk in de energie-absorberende zones, een dwarsbalk onder de voorzit tingen, extra balk in de C-stijl, verstevigingen in de drempels en zwaarder uitgevoerde portierbal- ken. Ondanks al deze maatrege- tieve Golf-rijder een absolute aan rader, terwijl de GTi niet het ex plosieve biedt, wat je er misschien van zou verwachten. Als snoepje van de zaak is de VR6 een klasse apart. Heel vreemd dat je bij zo'n compacte auto na het starten het prachtige geluid van een 6-pitter hoort. De motor is enorm soepel en met zijn 174 pk uiteraard in alle toerengebieden direct aanspreekbaar. De VR6 be schikt over hetzelfde onderstel als de GTi en is een genot om mee over slingerende wegen te jagen. De laatste nieuwe Golf die werd geprobeerd, was de 75 pk diesel met een kleine turbo en katalysa tor. Wat vermogen betreft komt deze variant overeen met de zwakste 1.8 benzinekrachtbron. Dit betekent dat ook de diesel goed vooruit weet te komen en dat ie beter presteert dan de 1.4i. Een heerlijke auto voor vele kilometers rechtuit, maar ook een sportieve verwacht ook weer een Electro- en hybrid-versie in voorbereiding. Het leveringsprogramma van de nieuwe Golf is uitgebreider dan ooit. Volkswagen spreekt dan ook van een klasse-loze auto, waar mee niet bedoeld wordt dat de Golf geen klasse heeft. Het gaat om een volledig nieuwe en bijzor der geperfectioneerde auto. Be langrijke veranderingen zijn meer binnenruimte, verder verstelbare stoelen, een pollenfilter in de luchtaanvoer, een lager brand stofverbruik, grotere spoorbreedte en extra verstevigingen in de por tieren. De auto voldoet hiermee ruimschoots aan de strengste Amerikaanse veiligheidsnormen. Autobaan We kregen vanaf de renbaan van München alle gelegenheid met verschillende versies kennis te maken. Om bij het begin te begin nen, startten we met de 1.4 in ba sis CL-uitgave, waar echter wel een vijfbak aan was toegevoegd. De 1.4 motor van 60 pk is een prima keus. In de stad en op bui tenwegen zijitallé paardekrach- ten goed aanspreekbaar, terwijl op de snelweg bij het naderen van de 120 km/u de fut er behoor lijk uit is. Op de Duitse autobaan kon op de teller net 155 worden gehaald. De stoelen zijn zoals we In totaal werden er van de eerste twee generaties Golf 12,7 miljoen exemplaren gemaakt. De eerste variant verscheen in 1974 en werd in 1983 afgelost. In het midden- klasse-segment op de Westeuro- pese markt is de Golf zondermeer de nummer 1 gevolgd door de Opel Kadett/Astra, Renault 19, Ford Escort en Fiat Tipo. Merkentrouw Gebleken is dat het belangrijkste argument bij het aanschaffen van een Golf de merkentrouw is en daarna de geboden kwaliteit. Het grappige is dat op dit moment drie generaties Golf naast elkaar geproduceerd worden. Van het eerste type bestaat nog steeds de cabriolet die met groot succes bij Karmann gebouwd wordt. Het jaar 1990 brak weer alle verkoop records voor dit model. De hui dige Golf blijft tot juli volgend jaar in produktie vooral voor enkele Oosteuropese markten en zal als basismodel ook bij ons nog enige tijd op de prijslijst blijven staan. Na de officiële marktintroductie op 8 november zullen de verschil lende uitvoeringen verschijnen. Tegen de zomer van 1992 zal de opvolger van de Jetta worden geïntroduceerd, waarbij het op nieuw voeren van de naam onze ker is. Volkswagen heeft zoals De achterlichten vormen nu één len is de gewichtstoename be- doorlopende balk, in het midden perkt gebleven tot 2 kilogram, voorzien van een achteruitrijlamp Tegen een meerprijs van f.3.495,= en mistlicht. Verder valt direct op is de Saab 9000 te voorzien van iten achter de portie- een automatische airconditioning /allen. In z'n geheel onder de hoedeplank. Deze extra dan ook meer op de se- unit verhoogt de effectiviteit van de koeling. Bovendien is het airco- systeem van de Saab 9000 voor taan standaard voorzien van een nieuwe generatie luchtfilter, die de lucht zuivert van pollen, stof, water, steengruis en bacteriën ter grootte van 0,004 mm. Saab past op zijn 1992-modellengamme nieuwe wieldoppen en lichtmeta len velgen toe. Het motorenpro gramma is niet ingrijpend gewij zigd. De 9000 CS is er als 2.0-16, 2.3-16 en als 2.3 turbo. Nieuw is echter dat het Tractie Controle Systeem (TCS), voorheen alleen leverbaar in combinatie met een handbak, voortaan zonder meer prijs op de automaat wordt aan geboden. De 9000 CS start bij 1.64.950,= voor de 2 liter en loopt tot f.106.950,= voor de 2.3 Turbo S. Tot slot is ook de Saab 900 S nieuw. Hierbij is de 2.1 liter 16- kleppen motor vervangen door een 2 liter exemplaar met een kleine turbo. De krachtbron lei bij 3600 tr/min zijn maxii mogen van 145 pk. Dit zorgt voor meer souplesse en betere presta ties. De 900 S is er zowel als drie ën vijfdeurs vanaf f.53.950,=. gewend zijn van Volkswagen aan de harde kant. Fijn is de stan daard hoogte verstelling. Het dashboard is uiteraard volledig van vorm veranderd, maar heeft zo'n vertrouwde aanblik dat alle bedieningselementen haast van zelf te vinden zijn. De wegligging van de nieuweling is dik in orde, ook als voor de basisversie wordt gekozen. Over de prijzen tasten we nog een beetje in het duister. In Duitsland wordt de 1,4i CL drie- deurs aangeboden voor net geen twintigduizend mark, wat exact evenveel is als bij het voorgaande model. Ook de GT en GTi kosten geen cent meer. In Nederland zul len we moeten rekenen op een vanafprijs van f.27.500,= als het meezit. Explosief De GT en GTi werden vlak achter elkaar gereden. De GT beschikt over een moderne 1.8 motor van 90 pk en zorgt daardoor voor goede prestaties. Ook tussenacce- leraties zelfs bergop wordèn vlot uitgevoerd. Zowel op de snelweg als op snel gereden binnenwegen is hij aan de 115 pk 2 liter GTi ge waagd. De krachtigste van het duo accelereert iets sneller, maar wat betreft bochtengedrag doen ze weinig voor elkaar onder. De 1.8 GT is daarom voor de spor- 1989 1987 1989 1990 1987 1988 1987 1989 1987 1981 1984 .-.1987 benadering hoeft niet nagelaten te worden. De diesel is fluisterstil, vooral bij hogere snelheden. Gebruiksgemak De nieuwe Volkswagen Golf heeft een fantastische indruk achter ge laten. Het staat al zondermeer vast dat deze auto een voorbeeld zal vormen voor alles wat de ko mende jaren in deze klasse van de automarkt zal verschijnen. De Golf III is een meer dan uitste kende combinatie van een eigen gezicht, enorme degelijkheid, sportiviteit en gebruiksgemak. Wat betreft de eerste k ennisma- king met de Golf III moeten we het hierbij laten. Als er meer over de prijzen bekend is, komen we uiter aard op deze belangrijke auto te rug. Naar verwachting zullen er volgend jaar zo'n 30.000 eenhe den in ons land van verkocht wor den. Importeur Pon voorspelt geen leveringsproblemen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 27