s
VOLKSWAGEN GOLF III Klasse-voorbeeld
r
n?
SAAB 9000 CS
EN 900 S
75.-
■E
Q
2
F
'lll'B i
Motor examens
43
I
H. "ff, x
ENZ
Golf en Astra
worden
teruggenomen
voor recycling
i
lO
Mitsubishi neemt belang Chrysler
in Diamond Star over
Nieuwe einddempers
van Devil
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 september 1991 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
sr 1991 - pagina 4
>n-
1991
1991
IA
ig
013-321405
is
RIGE
Vervolg van pag. 1
len is de
perk
Tege
vorden
tanden
trantie
1986
1989
1987
i waarin
waarbij
het naar
iet meer
rijs. Dus1
1989
1988
1988
1986
1987
1983
1982
1982
EN
1990
E 1986
1988
1989
1989
1989
1989
1988
1988
S 1987
1987
1987
-12-1987
E 1987
1987
El 1987
0 1987
1987
MÜNCHEN - Dat een auto er op een plaatje heel an
ders uit kan zien, dan in het echt, werd bewezen tijdens
de grote internationale introductie van de nieuwe Golf.
De auto lijkt helemaal niet op Japanse tegenstrevers
zoals de Toyota Corolla en Nissan Sunny, maar heeft
meer iets weg van een grote Renault Clio. Bovenal is de
Golf III weer een echte Golf. We reden met een groot
aantal uitvoeringen.
hun medewerking gevraagd.
Het enorme aantal aanvra
gen voor het A-examen over
treft alle verwachtingen van
het CBR. In de eerste zeven
maanden van dit jaar kwa
men al meer dan 52.000 aan
vragen binnen. Verwacht
wordt dat dit aantal dit jaar
tot een record van 90.000 aan
vragen toeneemt. Vorig jaar
werden 72.000 examens afge
nomen en in bijvoorbeeld
1987 30.000 motorexamens.
Zowel Opel als Volkswagen heb
ben bekend gemaakt hun nieuw
ste modellen, de Astra en Golf III
aan het einde van hun leven zon
der bijkomende kosten voor de
laatste eigenaar terug te nemen
en zodoende de recycling te ga
randeren. Vooralsnog geldt deze
garantie voor de Bondrepubliek,
maar het is niet onwaarschijnlijk
dat ook in ons land een dergelijk
programma zal worden opgezet.
Deze milieuvriendelijke regeling
is mogelijk om dat bij de ontwik
keling van beide modellen op vele
details rekening is gehouden met
recycling. Dit betreft dan onder
andere het markeren van kunst
stof onderdelen, maar ook het
makkelijk demonteren van be
paalde delen. Uiteraard kunnen
metalen, die zo'n 75% van het to
tale gewicht van de auto uitma
ken, volledig worden hergebruikt.
Overigens maken beide merken
bij hun nieuwe produkten al ge
bruiken van gerecyclede kunst
stoffen.
Om aan het sterk toegenomen
aantal aanvragen motorexa
mens te kunnen voldoen, gaat
het Centraal Bureau Rijvaar
digheidsbewijzen (CBR) ook
in de avonduren en op de za
terdagen A-examens afne
men. Volgens de heer H. Ver
hoef van het CBR hoopt men
met deze maatregel de
wachttijden voor dit examen
binnen de perken te houden.
Inmiddels heeft het examen-
instituut 1.400 rijscholen om
jron levert
imale ver
dof de zijruitt
ren zijn verve
lijkt de CS
dan.
Saab past in de nieuweling dub
bele rubbers rond de portieren
toe, wat het windgeruis sterk redu-
ceerd. Ook zorgen verbeterde
produktiemethoden voor een be
tere afdichting tussen koetswerk-
panelen. Maar ook de nieuwe
hoedeplank, hemelbekleding en
rubber elementen in de voorwiel-
ophanging zorgen voor een aan
genaam "akoestisch comfort".
Saab loopt voorop in veiligheid.
De carrosserie van de CS is 25%
stijver dan van zijn voorganger,
waardoor botsingsenergie beter
kan worden geabsorbeerd. Overi
gens profiteert ook de 9000 CD
(sedan) van de verhoogde stijf
heid.
Mitsubishi heeft alle aandelen van Chrysler in de gezamenlijke
Amerikaanse onderneming Diamond Star, waarin beide con
cerns voor 50 procent in participeerden, overgenomen. Met de
expansie is een bedrag van ongeveer 100 miljoen dollar ge
moeid.
Diamond Star werd in 1985 opgericht en beschikt over een pro-
duktie-capaciteit van maximaal 240.000 auto's. De onderneming
vervaardigde tot op heden wagens als de Mitsubishi Eclipse
Sports Coupe, Eagle Talon en de Eagle Summit Sedan.
Op het gebied van sportieve uit
laatsystemen met een lange le
vensduur heeft het Franse merk
Devil in Europa een vertrouwde
naam. Precies 25 jaar geleden
startte Paul Deville met zijn activi
teiten. Het deelnemen aan spor
tieve evenementen heeft het
imago van Devil-uitlaten sterk ver
beterd. Zo zijn bijvoorbeeld alle
Renault Clio's die aan de Clio 16V
Cup meedoen uitgerust met Devil
uitlaat- en veiligheidscomponen-
ten.
Nieuw in het huidige leverings
programma is de 'serie 5' eind-
demper. Hiermee wordt de be
kende 'Devil-sound' verkregen. De
Devil Serie 5 wordt geleverd voor
auto's die zich door hun hoge
standaard onderscheiden. Zo
de 'box' dubbelwandig uitge
voerd in 0,7 mm dik roestvrij staal,
waardoor alle eventuele resonan
ties geëlimineerd worden. Dankzij
de speciale constructie is de in
wendige tegendruk lager, het
geen resulteert in een gunstiger
brandstofverbruik en een hoger
vermogen (ca. 3 pk).
Daarnaast zorgt de Devil Serie 5
voor een goede uitstraling. Aan
het innovatieve produkt zijn qua
model en technische constructies
maar liefst 5 wereldwijde paten
ten toegekend. Documentatie en
adressen van de Devil-dealers in
Nederland zijn op aanvraag bij
de importeur verkrijgbaar: Inter-
band/Devil, Postbus 3172, 2288
GD Rijswijk, telefoon 070-3997212.
Rear-airco
Andere veiligheidsverhogende
wijzigingen betreffen de toepas
sing van zwaarder plaatwerk in
de energie-absorberende zones,
een dwarsbalk onder de voorzit
tingen, extra balk in de C-stijl,
verstevigingen in de drempels en
zwaarder uitgevoerde portierbal-
ken. Ondanks al deze maatrege-
tieve Golf-rijder een absolute aan
rader, terwijl de GTi niet het ex
plosieve biedt, wat je er misschien
van zou verwachten.
Als snoepje van de zaak is de VR6
een klasse apart. Heel vreemd dat
je bij zo'n compacte auto na het
starten het prachtige geluid van
een 6-pitter hoort. De motor is
enorm soepel en met zijn 174 pk
uiteraard in alle toerengebieden
direct aanspreekbaar. De VR6 be
schikt over hetzelfde onderstel als
de GTi en is een genot om mee
over slingerende wegen te jagen.
De laatste nieuwe Golf die werd
geprobeerd, was de 75 pk diesel
met een kleine turbo en katalysa
tor. Wat vermogen betreft komt
deze variant overeen met de
zwakste 1.8 benzinekrachtbron.
Dit betekent dat ook de diesel
goed vooruit weet te komen en dat
ie beter presteert dan de 1.4i. Een
heerlijke auto voor vele kilometers
rechtuit, maar ook een sportieve
verwacht ook weer een Electro- en
hybrid-versie in voorbereiding.
Het leveringsprogramma van de
nieuwe Golf is uitgebreider dan
ooit. Volkswagen spreekt dan ook
van een klasse-loze auto, waar
mee niet bedoeld wordt dat de
Golf geen klasse heeft. Het gaat
om een volledig nieuwe en bijzor
der geperfectioneerde auto. Be
langrijke veranderingen zijn meer
binnenruimte, verder verstelbare
stoelen, een pollenfilter in de
luchtaanvoer, een lager brand
stofverbruik, grotere spoorbreedte
en extra verstevigingen in de por
tieren. De auto voldoet hiermee
ruimschoots aan de strengste
Amerikaanse veiligheidsnormen.
Autobaan
We kregen vanaf de renbaan van
München alle gelegenheid met
verschillende versies kennis te
maken. Om bij het begin te begin
nen, startten we met de 1.4 in ba
sis CL-uitgave, waar echter wel
een vijfbak aan was toegevoegd.
De 1.4 motor van 60 pk is een
prima keus. In de stad en op bui
tenwegen zijitallé paardekrach-
ten goed aanspreekbaar, terwijl
op de snelweg bij het naderen
van de 120 km/u de fut er behoor
lijk uit is. Op de Duitse autobaan
kon op de teller net 155 worden
gehaald. De stoelen zijn zoals we
In totaal werden er van de eerste
twee generaties Golf 12,7 miljoen
exemplaren gemaakt. De eerste
variant verscheen in 1974 en werd
in 1983 afgelost. In het midden-
klasse-segment op de Westeuro-
pese markt is de Golf zondermeer
de nummer 1 gevolgd door de
Opel Kadett/Astra, Renault 19,
Ford Escort en Fiat Tipo.
Merkentrouw
Gebleken is dat het belangrijkste
argument bij het aanschaffen van
een Golf de merkentrouw is en
daarna de geboden kwaliteit.
Het grappige is dat op dit moment
drie generaties Golf naast elkaar
geproduceerd worden. Van het
eerste type bestaat nog steeds de
cabriolet die met groot succes bij
Karmann gebouwd wordt. Het
jaar 1990 brak weer alle verkoop
records voor dit model. De hui
dige Golf blijft tot juli volgend jaar
in produktie vooral voor enkele
Oosteuropese markten en zal als
basismodel ook bij ons nog enige
tijd op de prijslijst blijven staan.
Na de officiële marktintroductie
op 8 november zullen de verschil
lende uitvoeringen verschijnen.
Tegen de zomer van 1992 zal de
opvolger van de Jetta worden
geïntroduceerd, waarbij het op
nieuw voeren van de naam onze
ker is. Volkswagen heeft zoals
De achterlichten vormen nu één len is de gewichtstoename be-
doorlopende balk, in het midden perkt gebleven tot 2 kilogram,
voorzien van een achteruitrijlamp Tegen een meerprijs van f.3.495,=
en mistlicht. Verder valt direct op is de Saab 9000 te voorzien van
iten achter de portie- een automatische airconditioning
/allen. In z'n geheel onder de hoedeplank. Deze extra
dan ook meer op de se- unit verhoogt de effectiviteit van
de koeling. Bovendien is het airco-
systeem van de Saab 9000 voor
taan standaard voorzien van een
nieuwe generatie luchtfilter, die
de lucht zuivert van pollen, stof,
water, steengruis en bacteriën ter
grootte van 0,004 mm. Saab past
op zijn 1992-modellengamme
nieuwe wieldoppen en lichtmeta
len velgen toe. Het motorenpro
gramma is niet ingrijpend gewij
zigd. De 9000 CS is er als 2.0-16,
2.3-16 en als 2.3 turbo. Nieuw is
echter dat het Tractie Controle
Systeem (TCS), voorheen alleen
leverbaar in combinatie met een
handbak, voortaan zonder meer
prijs op de automaat wordt aan
geboden. De 9000 CS start bij
1.64.950,= voor de 2 liter en loopt
tot f.106.950,= voor de 2.3 Turbo S.
Tot slot is ook de Saab 900 S
nieuw. Hierbij is de 2.1 liter 16-
kleppen motor vervangen door
een 2 liter exemplaar met een
kleine turbo. De krachtbron lei
bij 3600 tr/min zijn maxii
mogen van 145 pk. Dit zorgt voor
meer souplesse en betere presta
ties. De 900 S is er zowel als drie
ën vijfdeurs vanaf f.53.950,=.
gewend zijn van Volkswagen aan
de harde kant. Fijn is de stan
daard hoogte verstelling. Het
dashboard is uiteraard volledig
van vorm veranderd, maar heeft
zo'n vertrouwde aanblik dat alle
bedieningselementen haast van
zelf te vinden zijn. De wegligging
van de nieuweling is dik in orde,
ook als voor de basisversie wordt
gekozen. Over de prijzen tasten
we nog een beetje in het duister.
In Duitsland wordt de 1,4i CL drie-
deurs aangeboden voor net geen
twintigduizend mark, wat exact
evenveel is als bij het voorgaande
model. Ook de GT en GTi kosten
geen cent meer. In Nederland zul
len we moeten rekenen op een
vanafprijs van f.27.500,= als het
meezit.
Explosief
De GT en GTi werden vlak achter
elkaar gereden. De GT beschikt
over een moderne 1.8 motor van
90 pk en zorgt daardoor voor
goede prestaties. Ook tussenacce-
leraties zelfs bergop wordèn vlot
uitgevoerd. Zowel op de snelweg
als op snel gereden binnenwegen
is hij aan de 115 pk 2 liter GTi ge
waagd. De krachtigste van het
duo accelereert iets sneller, maar
wat betreft bochtengedrag doen
ze weinig voor elkaar onder. De
1.8 GT is daarom voor de spor-
1989
1987
1989
1990
1987
1988
1987
1989
1987
1981
1984
.-.1987
benadering hoeft niet nagelaten
te worden. De diesel is fluisterstil,
vooral bij hogere snelheden.
Gebruiksgemak
De nieuwe Volkswagen Golf heeft
een fantastische indruk achter ge
laten. Het staat al zondermeer
vast dat deze auto een voorbeeld
zal vormen voor alles wat de ko
mende jaren in deze klasse van
de automarkt zal verschijnen. De
Golf III is een meer dan uitste
kende combinatie van een eigen
gezicht, enorme degelijkheid,
sportiviteit en gebruiksgemak.
Wat betreft de eerste k ennisma-
king met de Golf III moeten we het
hierbij laten. Als er meer over de
prijzen bekend is, komen we uiter
aard op deze belangrijke auto te
rug. Naar verwachting zullen er
volgend jaar zo'n 30.000 eenhe
den in ons land van verkocht wor
den. Importeur Pon voorspelt geen
leveringsproblemen.