CITROEN AX GTI MS 0 BERTENS TILBURG BV Joli Francais r bv Seat Ibiza Sound B.V. Citroen ZX nu in de showroom Première-show van Seat Toledo bij Zuid-Oost Rijnlease I’S, VS LR! Gijsbers Suzuki en Bertens Citroën op Unentse Mert z i i i i - t DE AUTOMAAT - Donderdag 5 september 1991 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER smber 1991 - pagina) 3ER tze Meerprijs ABS IKEN o.a. n: Technische gegevens: 13-355655 ven- Geminiweg 39, Tilburg Telefoon 013-423030 :RT lenhout TELEFOON 04255-3944 f A X M 5 5 01 0 H I l A E H I E I km km km km 1989 1989 1989 11-1986 1986 1986 1984 sdrijf Tilburg 17.500, - 25.500, - 24.500, - 24.500,- Op zondag 8 september aanstaande zal het cen trum van Udenhout in het kader van de Unentse Mert weer een drukte van belang geven. Twee bij de DATO aangesloten dealerbedrijven zullen hun uitgebreide programma auto's aan het publiek presenteren. Citroën-dealer Bertens toont naast de bestaande BX en XM, de ingrijpend vernieuwde AX en ver schillende modellen van de kersverse midden klasser ZX. Berteris geeft zelfs tijdens het evene- 11.950, - 10.750,- 12.950, - 17.950, - 15.900,- 27.950,- 28.500,- 28.500,- 28.500,- Franse auto's hebben iets wat zich veelal moeilijk laat definiëren. Ze stralen een joie de vivre uit. iets wat ook in de comfortabele rij-eigenschappen is terug te vinden. Van klein tot groot, van langzaam tot zeer sportief een Franse auto is in eerste plaats gemaakt voor de inzit tenden. Citroen heeft een superieur comfort altijd laten samengaan met extravagante koetswerken. Toch is het merk er met de BX achter gekomen, dat het grote pu bliek daar niet om vraagt. Met dit in het achterhoofd werd de AX voor modellenjaar 1992 aangepakt. We re den met de nieuwe GTi. kend. Twee volwassenen kunnen zich redelijk op de twee voorstoe len handhaven. De ruimte ach terin moet toch voornamelijk voor kinderen gereserveerd blijven. Hierdoor is de AX een prima wa gen voor jonge gezinnen en twee persoons huishoudens en natuur lik als tweede auto. 19.950, - 10.950, - 14.500, - 15.900,- 12.950, - 17.500, - 17.950, - Merk en type: Citroen AX GTi Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1360 cc Boring x slag: 75 x 77 mm Vermogen: 95 pk bij 6600 tr/min Koppel: 117 Nm bij 4200 tr/min Afmetingen: lengte 3,53 meter, breedte 1,60 meter Gewicht: 785 kg Prestaties: - topsnelheid 186 km/u - acceleratie 0-100 in 9 sec. Verbruik: - bij 90 km/u 5,7 liter/100 km - bij 120 km/u 7,1 liter/100 km - stadsverkeer 8,9 liter/100 km Prijs: f.28.400,= Seat-dealer Zuid-Oost heeft net als zijn collega-dealers in Neder land de nieuwe middenklasser, de Toledo, kersvers in huis. Het merk biedt al direct een uitge breide reeks varianten vanaf f.28.495,=. De Toledo, die in nauwe samenwerking met Volks wagen werd ontwikkeld, is door de internationale pers enorm posi- Na een feestelijke presentatie in het Kurhaus in Scheveningen op 3 september hebben de Neder landse Citroën-dealers de eerste exemplaren van de nieuwe ZX mee naar huis mogen nemen. Vanaf nu zijn dan ook de show rooms van de Nederlandse dea lers met deze nieuwe middenklas ser gevuld. De zogenaamde col lectie, bestaande uit de Reflex, Avantage, Aura en Volcane neemt een plaats in tussen de AX, BX en XM. De prijzen van de nieu weling zijn uiteraard ook bekend. Het programma start met de Re flex voor (.25.900,=. De Avantage met 1.4 liter motor kost f.27.400,= terwijl dezelfde auto als 1.6 f.29.100,= moet opbrengen. De 1.6 weg op de bestaande GT geba seerd, maar duidelijk de auto op verschillende punten aangepast. -- De Citroën AX is en blijft een vro lijke Franse auto, die echter van wege de detailwijzigingen iets van zijn typische kenmerken heeft verloren. De rij- eigenschappen van de GTi zijn meer dan bevredi gend, terwijl de auto er goed uit ziet en compleet is uitgerust. De 1.4 multipoint injectiemotor ver baast in positieve zin op meerdere punten. In ieder geval bewijst Citroën met deze GTi dat sportief rijden niet onnodig duur hoeft te zijn. De 1.4 liter motor verbaast op ver schillende punten. Zijn souplesse is groot, zijn prestaties uitstekend en zijn verbruik daarbij prettig laag. Immers epn gemiddelde van 1 op 12,5 is meer dan keurig. De Citroën AX is het kleinste autootje wat door het hele PSA- concem wordt geleverd. De GTi bewijst in ieder geval dat een kleintje heel groot kan zijn. De AX GTi is er in één versie voor f.28.400,= terwijl voor ABS een meerprijs van f.2.500,= wordt be- mwx u=u V.® rekend. De GT met monopoint in- wielophanging aange- jectiemotor van 75 pk kost nden we achter een dik- f.24.975,= maar mist een aantal sportieve details en het gewij zigde onderstel. Uiteraard wordt de hele AX-reeks lager ingezet. Voor f. 17.900, is er al de 3- deurs First met 60 pk 1.1 liter injectie- krachtbron. de sportieve automobilist inge steld. De kleine stoelen geven een prima steun en zijn met een be schaafde stof bekleed. Helaas heeft Citroën het nagelaten om door middel van felgekleurde vloerbedekking wat extra leven in het interieur te brengen. t als de voormalige (en nog Smaakvol In het interieur gingen de ontwer pers nog driftiger te keer. Het rechthoekige, erg plastic dash board ging er helemaal uit. De nieuwe AX heeft een veel ronder instrumentenpaneel wat zeer sterk aan dat van de nieuw ZX doet denken. Ook het gebruikte mate riaal oogt degelijk. Het instrumen tarium bestaat bij de GTi uit een snelheidsmeter en toerenteller, vergezelt van benzine- en tempe ratuurmeter en de zeer Franse oliepeilcontrolemeter. In de over kapping zijn enkele schakelaars ondergebracht. Bovenin de con sole kan een radio worden ge monteerd. De verwarming en tilatie kent vier afzonderlijk te gelen uitstroomopeningen. De be- dieningshendels zijn solide uitge voerd. Het dashboardkastje heeft een klep, terwijl de deurpanelen van opbergvakken zijn voorzien. De vreemde houder voor een fles bronwater is gehandhaafd. Ci- troënisten zullen er echte schande van spreken dat het éénspakic° stuur volledig is verdwenen. Lx xlol geval van de GTi hebben we te maken met een smaakvol driespa- kig exemplaar, terwijl de andere versies het met twee spaken moe ten doen. De GTi is van binnen helemaal op Aura is compleet uitgerust voor f.30.950,= terwijl voorlopig de top van het programma wordt ge vormd door de snelle 1.9 Volcane. Deze auto staat voor f.39.800,= in de prijslijst. Citroën heeft overigens ook in de rest van haar programma enkele wijzigingen aangebracht. Zo kan de XM turbodiesel voortaan met een automatische transmissie wor den besteld, en bestaat er een ex tra schone BX TZD turbodiesel met katalystor en uitlaatgasrecircula tie. Tot slot zijn ook de verschil lende uitrustingsniveaus van de XM opgewaardeerd. Volgende week volgt een uitge breide test van de basis-versie, de ZX Reflex met 1.4 liter motor. De CD-speler is enorm populair bij Nederlanders. Zo blijkt maar liefst 40% van onze landgenoten over een CD-speler te kunnen be schikken. Het is daarom niet vreemd dat dit apparaat ook zijn opmars maakt in het luxe automo- bielsegment. In de compacte klasse is de CD-speler nog een zeldzaam accessoire, terwijl juist daar de jeugdige en muzieklief- hebbende automobilist sterk is vertegenwoordigd. Seat biedt nu voor f.19.995,= de Ibiza Sound, voorzien van een Pioneer DEH760 CD/Tuner gekoppeld aan in de hoedenplank gemonteerde 30 Watt speakers. Om diefstal te voorkomen kan bij deze installatie het front worden afgenomen. De auto kenmerkt zich verder door een matzwarte dakantenne en de Sound-logo's op de flanken en achterzijde. Voorin vinden we de inmiddels bekende 1.2 Eter 4 cy linder motor met multipoint injec tie gekoppeld aan een handge- schakelde vijfbak. De Seat Ibiza Sound is te leveren in de kleuren zwart, wit en rally rood. In 1986 kwam de kleine AX ten to nele, de auto die als opvolger goldt van de LNA en Visa. Het programma werd al snel zeer om vangrijk met drie- en vijfdeurs carrosseriën en een ruime keuze uit benzine- en dieselmotoren. De AX was op vele fronten een typi- sche Citroën met een eenspakig Net als de voormalige (en nog stuur, het logo uit het midden bo- steeds bestaande) GT trek je d ven de grille, een leuk en modem uiterlijk en zeer comfortabel in het gebruik. De belangrijkste veran deringen die de AX heeft onder gaan betreffen vooral deze typi sche kenmerken. Het embleem deed een paar pasjes opzij en zit nu in het midden, de cligno- teurglazen zijn nu wit in plaats van oranje. Verder werden bum pers en achterklep op details ge wijzigd. tief ontvangen en getuige de enorme belangstelling van klan ten al ver voor de officiële ver- koopstart, mag een succesvolle toekomst voorspeld worden. In middels hebben dealers en impor teur middels een uitgebreide mai ling bestaande Seat-klanten, fleet owners en vreemde-merk-rijders voor de Toledo warm gemaakt. De Toledo is er met 1.6, 1.8 en 2.0 liter benzinemotoren en een 1.9 liter turbodiesel met oxydatie-k sator. Bij Zuid-Oost aan de Hoevense- weg 92B zijn dit weekend de To ledo 1.8 GL en de completer uitge rust 1.8 GLX te bewonderen. De showroom is hiervoor geopend op vrijdag 6 september van 9.00 tot 18.00 uur en op zaterdag 7 sep tember van 10.00 tot 17.00 uur. ,de GTi als het ware aan. De auto is zo compact dat hij een deel van jezelf wordt. Hierdoor voel je je snel in het karretje thuis. Stabilisator Onder de motorkap ligt dwars voorin de overbekende 1360 cc motor, van Peugeot- origine. Dei nog steeds moderne krachtbron is in de AX GTi voorzien van een multipoint injectiesysteem wat het vermogen heeft doen toenemen tot 95 pk. In onder andere Frankrijk, waar hetzelfde model zonder ge regelde katalysator leverbaar is, wordt zelfs 100 pk uit het kleine blokje gehaald. In ieder geval is mde prestaties, zoals een top van 186 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9 seconden. Hieruit blijkt dat deze AX de benaming GTi te recht draagt. Immmers, bij een stoplicht geeft hij grotere GTi's het nazien. Erg stil kunnen we de 1.4 niet noemen, maar als je met de instelling van een echte GTi-rijder in de AX stapt, valt dit nauwelijks op. Om het relatief hoge vermo- '’“’i goed op de weg te kunnen brengen, werd door Citroën de bestaande i past. Zo vinden wx> vxx.xxxx?x v*?xx xxxxx- kere stabilisatorstang en hebben we voor met een duidelijk verbe terde Mc Pherson ophanging te maken, vergelijkbaar aan die van de ZX. Het is overigens opmerke lijk dat een dergelijk kleine auto tegen meerprijs van ABS kan wor den voorzien. In dit geval gaat het om een eenvoudig systeem wat al- leeh op de voorwielen werkt. De AX GTi is een genot om mee te rijden. Heerlijk pak je het ding na het eten om je even uit te leven. De auto laat zich vrijwel als een skel ter rijden en is ook voor de begin neling een makkelijk te hanteren scheurijzertje. Maar ook op lange ritten bevalt de snelle AX uitste- Daklijn Alles zit binnen handbereik, ter wijl besturing en schakelbewegin- gen niet te licht of te zwaar gaan. Het enige nadeel, wat voor alle AX-en geldt, is de naar voor enorm ver doorlopende daklijn, zodat een hoog opgehangen stop licht moeilijk of niet te zien is. On- r danks zijn compacte afmetingen is blokje gehaald. In ieder gei de AX ook heel handig in het da- deze motor goed voor flitsen gelijks gebruik. Door het prestaties, zoals een top var neerklappen van de achterbank, wat bij de GTi in twee gelijke de len kan gebeuren, is het redelijk bagagevolume verder uit te brei den. De uitrusting is verder com pleet met getint glas, centrale ver grendeling met afstandbediening, elektrisch portierruiten en uitstel- bare achterruiten. De AX GTi is uiterlijk duidelijk herkenbaar. De auto wordt in een gen aantal sportieve kleuren geleverd, bren Standaard zijn fraaie lichtmetalen velgen met Michelin MXV2 ban den, mistlampen in de zwarte bumpers, twee van binnenuit ver stelbare buitenspiegels, achterr- uitwisser en een spoiler boven de achterruit. Dat we daadwerkelijk met de snelste rakker uit de AX- stal te maken hebben zien we op de achterklep en middels een ge distingeerde striping op de flan ken. Ter bescherming heeft de kige auto een brede kunststofrand In het langs de zijkanten en zijn de wiel kasten met kunststof delen ver breed. De achterlichtglazen zijn zo aangepast dat de achteruitrijlich- ten pas bij inschakelen zichtbaar worden. Citroën heeft de GTi niet simpel- ment de mogelijkheid met deze nieuweling kermis te maken op de weg. Hiervoor staan twee uitvoe ringen uit de collectie ter beschikking. Ook Gijsbers geeft acte de presence met het com plete Suzuki-programma. De Alto, Swift, Swift se dan, Samurai en de nieuwe Vitara Wagon staan in Udenhout te pronken. Gijsbers Suzuki is te vin den voor de Amro Bank. Het team van medewer kers van Gijsbers is makkelijk herkenbaar aan hun opvallende Suzuki/Gijsbers kleding. z

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25