CITROEN AX GTI
MS
0 BERTENS TILBURG BV
Joli Francais
r bv
Seat Ibiza Sound
B.V.
Citroen ZX
nu in de showroom
Première-show van
Seat Toledo
bij Zuid-Oost
Rijnlease
I’S,
VS
LR!
Gijsbers Suzuki en Bertens
Citroën op Unentse Mert
z
i i i i
-
t
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 september 1991 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
smber 1991 - pagina)
3ER
tze
Meerprijs ABS
IKEN o.a.
n:
Technische gegevens:
13-355655
ven-
Geminiweg 39, Tilburg
Telefoon 013-423030
:RT
lenhout
TELEFOON 04255-3944
f A X M 5 5 01 0 H I l A E H I E I
km
km
km
km
1989
1989
1989
11-1986
1986
1986
1984
sdrijf Tilburg
17.500, -
25.500, -
24.500, -
24.500,-
Op zondag 8 september aanstaande zal het cen
trum van Udenhout in het kader van de Unentse
Mert weer een drukte van belang geven. Twee bij
de DATO aangesloten dealerbedrijven zullen hun
uitgebreide programma auto's aan het publiek
presenteren.
Citroën-dealer Bertens toont naast de bestaande
BX en XM, de ingrijpend vernieuwde AX en ver
schillende modellen van de kersverse midden
klasser ZX. Berteris geeft zelfs tijdens het evene-
11.950, -
10.750,-
12.950, -
17.950, -
15.900,-
27.950,-
28.500,-
28.500,-
28.500,-
Franse auto's hebben iets wat zich veelal moeilijk laat
definiëren. Ze stralen een joie de vivre uit. iets wat ook
in de comfortabele rij-eigenschappen is terug te vinden.
Van klein tot groot, van langzaam tot zeer sportief een
Franse auto is in eerste plaats gemaakt voor de inzit
tenden. Citroen heeft een superieur comfort altijd laten
samengaan met extravagante koetswerken. Toch is het
merk er met de BX achter gekomen, dat het grote pu
bliek daar niet om vraagt. Met dit in het achterhoofd
werd de AX voor modellenjaar 1992 aangepakt. We re
den met de nieuwe GTi.
kend. Twee volwassenen kunnen
zich redelijk op de twee voorstoe
len handhaven. De ruimte ach
terin moet toch voornamelijk voor
kinderen gereserveerd blijven.
Hierdoor is de AX een prima wa
gen voor jonge gezinnen en twee
persoons huishoudens en natuur
lik als tweede auto.
19.950, -
10.950, -
14.500, -
15.900,-
12.950, -
17.500, -
17.950, -
Merk en type: Citroen AX GTi
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1360 cc
Boring x slag: 75 x 77 mm
Vermogen: 95 pk bij 6600 tr/min
Koppel: 117 Nm bij 4200 tr/min
Afmetingen: lengte 3,53 meter,
breedte 1,60 meter
Gewicht: 785 kg
Prestaties:
- topsnelheid 186 km/u
- acceleratie 0-100 in 9 sec.
Verbruik:
- bij 90 km/u 5,7 liter/100 km
- bij 120 km/u 7,1 liter/100 km
- stadsverkeer 8,9 liter/100 km
Prijs: f.28.400,=
Seat-dealer Zuid-Oost heeft net
als zijn collega-dealers in Neder
land de nieuwe middenklasser,
de Toledo, kersvers in huis. Het
merk biedt al direct een uitge
breide reeks varianten vanaf
f.28.495,=. De Toledo, die in
nauwe samenwerking met Volks
wagen werd ontwikkeld, is door
de internationale pers enorm posi-
Na een feestelijke presentatie in
het Kurhaus in Scheveningen op 3
september hebben de Neder
landse Citroën-dealers de eerste
exemplaren van de nieuwe ZX
mee naar huis mogen nemen.
Vanaf nu zijn dan ook de show
rooms van de Nederlandse dea
lers met deze nieuwe middenklas
ser gevuld. De zogenaamde col
lectie, bestaande uit de Reflex,
Avantage, Aura en Volcane
neemt een plaats in tussen de AX,
BX en XM. De prijzen van de nieu
weling zijn uiteraard ook bekend.
Het programma start met de Re
flex voor (.25.900,=. De Avantage
met 1.4 liter motor kost f.27.400,=
terwijl dezelfde auto als 1.6
f.29.100,= moet opbrengen. De 1.6
weg op de bestaande GT geba
seerd, maar duidelijk de auto op
verschillende punten aangepast.
--
De Citroën AX is en blijft een vro
lijke Franse auto, die echter van
wege de detailwijzigingen iets
van zijn typische kenmerken heeft
verloren. De rij- eigenschappen
van de GTi zijn meer dan bevredi
gend, terwijl de auto er goed uit
ziet en compleet is uitgerust. De
1.4 multipoint injectiemotor ver
baast in positieve zin op meerdere
punten.
In ieder geval bewijst Citroën met
deze GTi dat sportief rijden niet
onnodig duur hoeft te zijn.
De 1.4 liter motor verbaast op ver
schillende punten. Zijn souplesse
is groot, zijn prestaties uitstekend
en zijn verbruik daarbij prettig
laag. Immers epn gemiddelde van
1 op 12,5 is meer dan keurig.
De Citroën AX is het kleinste
autootje wat door het hele PSA-
concem wordt geleverd. De GTi
bewijst in ieder geval dat een
kleintje heel groot kan zijn. De AX
GTi is er in één versie voor
f.28.400,= terwijl voor ABS een
meerprijs van f.2.500,= wordt be-
mwx u=u V.® rekend. De GT met monopoint in-
wielophanging aange- jectiemotor van 75 pk kost
nden we achter een dik- f.24.975,= maar mist een aantal
sportieve details en het gewij
zigde onderstel. Uiteraard wordt
de hele AX-reeks lager ingezet.
Voor f. 17.900, is er al de 3- deurs
First met 60 pk 1.1 liter injectie-
krachtbron.
de sportieve automobilist inge
steld. De kleine stoelen geven een
prima steun en zijn met een be
schaafde stof bekleed. Helaas
heeft Citroën het nagelaten om
door middel van felgekleurde
vloerbedekking wat extra leven in
het interieur te brengen.
t als de voormalige (en nog
Smaakvol
In het interieur gingen de ontwer
pers nog driftiger te keer. Het
rechthoekige, erg plastic dash
board ging er helemaal uit. De
nieuwe AX heeft een veel ronder
instrumentenpaneel wat zeer sterk
aan dat van de nieuw ZX doet
denken. Ook het gebruikte mate
riaal oogt degelijk. Het instrumen
tarium bestaat bij de GTi uit een
snelheidsmeter en toerenteller,
vergezelt van benzine- en tempe
ratuurmeter en de zeer Franse
oliepeilcontrolemeter. In de over
kapping zijn enkele schakelaars
ondergebracht. Bovenin de con
sole kan een radio worden ge
monteerd. De verwarming en
tilatie kent vier afzonderlijk te
gelen uitstroomopeningen. De be-
dieningshendels zijn solide uitge
voerd. Het dashboardkastje heeft
een klep, terwijl de deurpanelen
van opbergvakken zijn voorzien.
De vreemde houder voor een fles
bronwater is gehandhaafd. Ci-
troënisten zullen er echte schande
van spreken dat het éénspakic°
stuur volledig is verdwenen. Lx xlol
geval van de GTi hebben we te
maken met een smaakvol driespa-
kig exemplaar, terwijl de andere
versies het met twee spaken moe
ten doen.
De GTi is van binnen helemaal op
Aura is compleet uitgerust voor
f.30.950,= terwijl voorlopig de top
van het programma wordt ge
vormd door de snelle 1.9 Volcane.
Deze auto staat voor f.39.800,= in
de prijslijst.
Citroën heeft overigens ook in de
rest van haar programma enkele
wijzigingen aangebracht. Zo kan
de XM turbodiesel voortaan met
een automatische transmissie wor
den besteld, en bestaat er een ex
tra schone BX TZD turbodiesel met
katalystor en uitlaatgasrecircula
tie. Tot slot zijn ook de verschil
lende uitrustingsniveaus van de
XM opgewaardeerd.
Volgende week volgt een uitge
breide test van de basis-versie, de
ZX Reflex met 1.4 liter motor.
De CD-speler is enorm populair
bij Nederlanders. Zo blijkt maar
liefst 40% van onze landgenoten
over een CD-speler te kunnen be
schikken. Het is daarom niet
vreemd dat dit apparaat ook zijn
opmars maakt in het luxe automo-
bielsegment. In de compacte
klasse is de CD-speler nog een
zeldzaam accessoire, terwijl juist
daar de jeugdige en muzieklief-
hebbende automobilist sterk is
vertegenwoordigd. Seat biedt nu
voor f.19.995,= de Ibiza Sound,
voorzien van een Pioneer DEH760
CD/Tuner gekoppeld aan in de
hoedenplank gemonteerde 30
Watt speakers. Om diefstal te
voorkomen kan bij deze installatie
het front worden afgenomen. De
auto kenmerkt zich verder door
een matzwarte dakantenne en de
Sound-logo's op de flanken en
achterzijde. Voorin vinden we de
inmiddels bekende 1.2 Eter 4 cy
linder motor met multipoint injec
tie gekoppeld aan een handge-
schakelde vijfbak. De Seat Ibiza
Sound is te leveren in de kleuren
zwart, wit en rally rood.
In 1986 kwam de kleine AX ten to
nele, de auto die als opvolger
goldt van de LNA en Visa. Het
programma werd al snel zeer om
vangrijk met drie- en vijfdeurs
carrosseriën en een ruime keuze
uit benzine- en dieselmotoren. De
AX was op vele fronten een typi-
sche Citroën met een eenspakig Net als de voormalige (en nog
stuur, het logo uit het midden bo- steeds bestaande) GT trek je d
ven de grille, een leuk en modem
uiterlijk en zeer comfortabel in het
gebruik. De belangrijkste veran
deringen die de AX heeft onder
gaan betreffen vooral deze typi
sche kenmerken. Het embleem
deed een paar pasjes opzij en zit
nu in het midden, de cligno-
teurglazen zijn nu wit in plaats
van oranje. Verder werden bum
pers en achterklep op details ge
wijzigd.
tief ontvangen en getuige de
enorme belangstelling van klan
ten al ver voor de officiële ver-
koopstart, mag een succesvolle
toekomst voorspeld worden. In
middels hebben dealers en impor
teur middels een uitgebreide mai
ling bestaande Seat-klanten, fleet
owners en vreemde-merk-rijders
voor de Toledo warm gemaakt. De
Toledo is er met 1.6, 1.8 en 2.0 liter
benzinemotoren en een 1.9 liter
turbodiesel met oxydatie-k
sator.
Bij Zuid-Oost aan de Hoevense-
weg 92B zijn dit weekend de To
ledo 1.8 GL en de completer uitge
rust 1.8 GLX te bewonderen. De
showroom is hiervoor geopend op
vrijdag 6 september van 9.00 tot
18.00 uur en op zaterdag 7 sep
tember van 10.00 tot 17.00 uur.
,de
GTi als het ware aan. De auto is
zo compact dat hij een deel van
jezelf wordt. Hierdoor voel je je
snel in het karretje thuis.
Stabilisator
Onder de motorkap ligt dwars
voorin de overbekende 1360 cc
motor, van Peugeot- origine. Dei
nog steeds moderne krachtbron is
in de AX GTi voorzien van een
multipoint injectiesysteem wat het
vermogen heeft doen toenemen tot
95 pk. In onder andere Frankrijk,
waar hetzelfde model zonder ge
regelde katalysator leverbaar is,
wordt zelfs 100 pk uit het kleine
blokje gehaald. In ieder geval is
mde
prestaties, zoals een top van 186
km/u en een acceleratie van 0 tot
100 in 9 seconden. Hieruit blijkt
dat deze AX de benaming GTi te
recht draagt. Immmers, bij een
stoplicht geeft hij grotere GTi's het
nazien. Erg stil kunnen we de 1.4
niet noemen, maar als je met de
instelling van een echte GTi-rijder
in de AX stapt, valt dit nauwelijks
op. Om het relatief hoge vermo-
'’“’i goed op de weg te kunnen
brengen, werd door Citroën de
bestaande i
past. Zo vinden wx> vxx.xxxx?x v*?xx xxxxx-
kere stabilisatorstang en hebben
we voor met een duidelijk verbe
terde Mc Pherson ophanging te
maken, vergelijkbaar aan die van
de ZX. Het is overigens opmerke
lijk dat een dergelijk kleine auto
tegen meerprijs van ABS kan wor
den voorzien. In dit geval gaat het
om een eenvoudig systeem wat al-
leeh op de voorwielen werkt.
De AX GTi is een genot om mee te
rijden. Heerlijk pak je het ding na
het eten om je even uit te leven. De
auto laat zich vrijwel als een skel
ter rijden en is ook voor de begin
neling een makkelijk te hanteren
scheurijzertje. Maar ook op lange
ritten bevalt de snelle AX uitste-
Daklijn
Alles zit binnen handbereik, ter
wijl besturing en schakelbewegin-
gen niet te licht of te zwaar gaan.
Het enige nadeel, wat voor alle
AX-en geldt, is de naar voor
enorm ver doorlopende daklijn,
zodat een hoog opgehangen stop
licht moeilijk of niet te zien is. On- r
danks zijn compacte afmetingen is blokje gehaald. In ieder gei
de AX ook heel handig in het da- deze motor goed voor flitsen
gelijks gebruik. Door het prestaties, zoals een top var
neerklappen van de achterbank,
wat bij de GTi in twee gelijke de
len kan gebeuren, is het redelijk
bagagevolume verder uit te brei
den. De uitrusting is verder com
pleet met getint glas, centrale ver
grendeling met afstandbediening,
elektrisch portierruiten en uitstel-
bare achterruiten.
De AX GTi is uiterlijk duidelijk
herkenbaar. De auto wordt in een gen
aantal sportieve kleuren geleverd, bren
Standaard zijn fraaie lichtmetalen
velgen met Michelin MXV2 ban
den, mistlampen in de zwarte
bumpers, twee van binnenuit ver
stelbare buitenspiegels, achterr-
uitwisser en een spoiler boven de
achterruit. Dat we daadwerkelijk
met de snelste rakker uit de AX-
stal te maken hebben zien we op
de achterklep en middels een ge
distingeerde striping op de flan
ken. Ter bescherming heeft de
kige auto een brede kunststofrand
In het langs de zijkanten en zijn de wiel
kasten met kunststof delen ver
breed. De achterlichtglazen zijn zo
aangepast dat de achteruitrijlich-
ten pas bij inschakelen zichtbaar
worden.
Citroën heeft de GTi niet simpel-
ment de mogelijkheid met deze nieuweling kermis
te maken op de weg. Hiervoor staan twee uitvoe
ringen uit de collectie ter beschikking.
Ook Gijsbers geeft acte de presence met het com
plete Suzuki-programma. De Alto, Swift, Swift se
dan, Samurai en de nieuwe Vitara Wagon staan
in Udenhout te pronken. Gijsbers Suzuki is te vin
den voor de Amro Bank. Het team van medewer
kers van Gijsbers is makkelijk herkenbaar aan
hun opvallende Suzuki/Gijsbers kleding.
z