TOYOTA CAMRY De volgende trede -SAAB 9000 CS EN 900 S “AANTREKKELIJKE- ROVER 100 rij-impressieI Kleine turbo en spitse neus Oplage94.600 ex. Bevlekt Bijlage van: DeTilburgseKoerier Uw SAAB-dealer 7UICpOSTbv mber 1991 - pagina; Donderdag 5 september 1991 Di- Tony Vos o.a.: 9 Lees verder in dit nummer Autotest: Citroën AX GTi Eerste nieuwe kenteken Mitsubishi Space Wagon en Space Runner pag. jn na het :ant op Gun laap- woest- er een Jaargang 3 Nummer 34 reen ral in Automaat i Tilburgse 1 A.T.O. en - Sandwich Een belangrijk punt van de Camry zijn de toegenomen afme tingen. De auto is in z'n geheel 23 centimeter langer, 6 centimeter bagageruimte. Er kan in stan daardopstelling voor 610 liter aan bagage worden meegenomen, wat weer is uit te breiden tot 1597 liter door het neerklappen van de achterbank. □k gebruik va fl. 299,-. Hoe >rgd, zijn we Steeds meer zie ik echter i tegenstrijdige trend. Voor Duitsland, maar ook steeds meer op ons wegen, kom je prachtig blinkende auto's te gen die moedwillig van aller hande vlekken zijn voorzien. De oude Camry kende twee ben- zine-varianten, een 2 liter en 2.5 li ter V6 en een turbodiesel. Deze laatste komt voorlopig te vervallen en zal naar alle waarschijnlijk ook niet meer terug komen. Beide ben zinemotoren zijn enorm opge waardeerd. De Camry XL en GL Afgelopen maandag 2 sep tember heeft mevrouw Maij- Weggen, minister van Ver keer en Waterstaat het eerste nieuwe kenteken uitgegeven. De DB-BB-01 kwam in handen van dhr. Apotheker, de bur gemeester van Veendam. In Veendam is namelijk de cen trale kentekenregistratie van de overheid gevestigd. Zoals gebruikelijk begint de nieuwe serie met de D-reeks. De "A is gereserveerd voor het ko ninklijk huis, de "B" voor be drijfsauto's, terwijl de letter C uiteraard voor het Corps plomatique in gebruik is. Tussen 1906 en 1951 waren de zogenaamde provincie-kente- kens in gebruik. Achter n of maximaal twee letters volgde een cijfercombinatie. In 1951 werd het huidige systeem in gevoerd met de volgorde "twee letters-twee cijfers-twee cijfers". Op deze manier kon den tot en met 1965 alle nieuw verkochte auto's worden ge kentekend. In dat jaar startte de serie "twee cijfers-twee cij fers- twee letters" die tot een deel van 1973 bruikbaar bleek. Daarna verhuisde de lettercombinatie naar het midden, zodat we nog tot 1978 vooruit konden. Op 1 oktober 1978 werd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer overge gaan op de DB- 01-BB, een systeem wat maar liefst tot deze week in gebruik bleef, en dat is bijna dertien jaar. Met de nieuwe volgorde zul len we dus minimaal tot 2003 vooruit kunnen. zullen alleen daarom al niet de overstap naar een Japanse top- klasser maken. Maar hoe je ook als autoliefhebber tegen zo'n mo del aankijkt, het grote publiek wil nu eenmaal niet opvallen, zodat ook de nieuwe Camry een prima toekomst voorspeld kan worden. München - In de jaren zestig en zeventig was Toyota behoorlijk succesvol met zijn topmodel, de Crown. Vooral taxibedrijven wisten de enorme afmetingen en forse motoren zeer te waarderen. Een eeuwig leven bleek ook voor dit model niet weggelegd, alhoewel de Crown in het land van herkomst nog gretig aftrek vindt, werd de leidersrol aanvankelijk afgestaan aan de Cres- sida, die nog niet zo lang geleden het vaandel over droeg aan de Camry. Het was echter voor Toyota hoog tijd met een nieuwe Camry op de markt te komén. We reden met de 3 liter V6 en 2.2 liter 4 cylinder. )PEND: 0-18.00 uur 00 uur )OPAVOND worden voorzien van een 2.2 liter 4 cylindermotor met twee boven liggende nokkenassen, vier klep pen per cylinder en een elektro nisch geregelde multipoint injec tie. Hiermee is de auto goed voor een vermogen van 136 pk (100 kW) en een maximum koppel van 196 Nm. De enorme souplesse van de motor is te illustreren met het koppel van 185 Nm wat al bij 2400 tr/min beschikbaar is. De 2.2 liter is geen sportieve, maar vooral een soepele machine. Met een to- taalgewicht van minimaal 1312 kg komt de versie met handgescha- Lees verder pag. 7 Ondanks alle geruchten over nieuwe modellen die op basis van verschillende Opel-onderstellen bij Saab zou den verschijnen, beperkt het merk zich voor het model- lenjaar 1992 tot een aantal modelwijzigingen. Belang rijk hierbij is de introductie van de 9000 CS, herkenbaar aan de nieuwe platte neus en de gewijzigde achterzij de. Daarnaast is ook de 900 S aan het programma toe gevoegd. Hierbij is de 2.1 liter injectiemotor vervangen door een 2 liter exemplaar met een zogenaamde "Light Pressure Turbo". Bij de ontwikkeling van de 9000 CS werd uitgegaan van de be staande vijfdeurs koets. De auto is in z'n geheel bijna tien centimeter groter geworden, wat voorname lijk ten goede is gekomen van de -jurig - Heel grappig is boven- uitneembare digitale klok en een speciale Ascot-paraplu die in zijn eigen houder op de hoede- plank is vergrendeld. De Rover 111 C Ascot staat in de prijslijst voor f.19.995,=. Een heel gedistingeerde uitgave is de 114 Windsor. Met deze auto mikt Rover op een publiek wat een compacte auto zoekt met echter de luxe van een topklasser. Zo heeft Een enorm belangrijk punt bij de Camry is het voorbeeldig lage ge luidsniveau binnenin. Dit is het gevolg van eenaóntad maatrege len. Het tussenscliot is gemaakt van het zogenaamde sandwich plaatstaal, wat ook bij de Lexus is gebruikt. Dit materiaal heeft een extreem geluiddempende wer king. Daarnaast maakt de gladde onderzijde, voorzien van een PVC-laag minder windgeluid. de Windsor standaard prachtige lederen bekleding, centrale por- aantrekkelijke va- tiervergrendeling, regelbare inter- ïbreid. De basis 111 C val op de ruitewissers, toerentel- ler, vier luidsprekers, een uit- neembaar kanteldak en groen ge tint glas. Voorin ligt de moderne 1.4 liter injectiemotor van 75 pk ïld aan een handge- bekend uit de 114 GTa. De exclu- sieve Windsor wordt aangeboden voor f.27.995,=. De ene vlek is nog spektacu- lairder van vorm en kleur dan de andere. Vooral carrosse- riehoeken en motorkappen zijn hierbij populair. Een schone auto lijkt niet meer in te zijn, "bevlekt" luidt nu het devies. De accessoire-handel heeft deze ontwikkeling op z'n geweten. Van stickermate- riaal zijn allerhande kleurige spatsels en spetters te koop. Vooral op zwarte auto's met donker getinte ruiten komen deze nonchalante stickers tot hun recht. Geel, roze, oranje, paars, fel-groen en opvallend blauw maken we onze auto's bewust 'vuil'. Het is even de vraag in hoeverre deze trend van lange duur zal zijn. Im mers binnen in ons zit de op geruimde Nederlander die misschien even zijn bevlekte auto aardig vindt, maar waarbij de poetsneiging snel de overhand zal krijgen... Het programma van de Rover 100 is voor modellenjaar 1992 met een aantal extra rianten uitgei draagt voortaan de toevoeging "Ascot"De auto heeft onveran- 3. derd de 1120 cc motor met electro- tint glas. Voorin ligt de mode nisch geregelde carburateur met 1 60 pk gekoppel schakelde vierversnellingsbak. Echter de uitrusting is op een ho ger plan gebracht. Standaard heeft de Ascot een glazen schuif- dak. Bij het openen van het portier vallen direct een aantal details op. Zo heeft de auto een fraai hou ten stuurwiel en een houten pook knoop die in combinatie met de reeds bekende houten panelen op plan het dashboard een keurig geheel multij vormen. Heel grappig is boven- klepper nu dien de uitneembare digitale klok dooi km/ Dat de Camry een echte Toyota is, moge duidelijk zijn als we de vormgeving nader bekijken. De vloeiende lijnen doen sterk den ken aan de kleinere Carina en forse Lexus. Zeker in het geval van de complete V6 mogen we rustig van een mini-Lexus spre ken. Toch zouden we het ontwerp team even lichtjes op de vingers moeten tikken. De nieuwe Camry heeft alles wat een auto moet heb ben, maar er is absoluut geen fan tasie op losgelaten. Berijders van vooral Zuideuropese grote auto's Nieuwe milieuheffing op brandstof In een wetsontwerp dat minis ter Alders naar de Raad van State heeft gestuurd, wordt voorgesteld een nieuw sys teem van milieuheffingen op brandstoffen in te stellen. Hierbij moet zowel gekeken worden naar CO2-emissie als naar de energie-inhoud. Deze opzet sluit aan bij concepten die ook bij de Europese Com missie in Brussel circuleren. De Nederlandse voorstellen houden een drastische verho ging in van de heffingen op onder andere zware stooko lie, LPG, kolen en Hoogoven- gas. De tarieven op benzine en dieselolie zouden echter vrijwel onveranderd blijven. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd.' redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Stijfheid Belangrijke uiterlijke wijzigingen betreffen de voor- en achterkant. De spitse neus heeft een aantal voordelen. Natuurlijk blijven de typische Saab-kenmerken behou den. De stroomlijn is er door ver beterd en de zogenaamde op waartse druk wordt met 25 pro cent verminderd, hetgeen de koersvastheid ten goede komt. Daarnaast past Saab compacte lichtunits toe met een grotere licht opbrengst. Het is niet onbelangrijk dat de lagere neus het risiko van letsel bij voetgangers en fietsers bij aanrijdingen reduceerd. Lees verder pag. 5 breder, terwijl ook de spoor breedte en wielbasis zijn toegeno men. De Camry valt dan ook in de klasse van de Opel Omega en Ford Scorpio. Uiteraard zijn de toegenomen buitenmaten ook in het interieur te merken, waar de achterpassagiers over 4 centime ter meer beenruimte beschikken en de ruimte op schouderhoogte met 6 centimeter toenam. Over het ruimte-aanbod in de Camry kan dan ook nauwelijks worden ge klaagd, al zal de hoofdruimte ach terin voor lange mensen wat krap zijn. In het weekend vloeit er rijke lijk vocht. Hiermee bedoel ik in dit geval niet de vele liters alholische versnaperingen die door menigeen wordt ge nuttigd, maar al het kraanwa ter wat over ons prachtige autopark wordt uitgespren keld. Jnze heilige koe wordt regelrecht verafgood. Het minste of geringste modder- spettertje geeft al aanleiding de spons ter hand te nemen en dit daadkrachtig te verwij deren. En wat te denken wat de regelmatig terugkerende zandregens, vliegenlijfjes, teerresten en andere aan slag. De auto is een visite kaartje, dus moet er altijd netjes uitzien. Heel logisch, want ik hoor zelf ook tot dit vlijtig volkje. Water, sop, cleaner en was gaan er re gelmatig in grote hoeveelhe den doorheen. Bij de sportieve Rover 100-model- len is er ook het een en ander ge wijzigd. Zo heeft de leuke 114 GTa voortaan de 16-kleppenmotor van de GTi met een vermogen van 90 pk. De Gti zelf is op een hoger i gebracht. Met behulp van ipoint injectie levert de 1.4 16- per nu 103 pk. De auto is hier- or goed voor een top van 190 i/u en trekt in 9,5 seconden van uit stilstand naar de 100 km/u. Ten opzichte van de net een fractie minder snelle GTa beschikt de GTi over een aangepast sporton derstel, lichtmetalen velgen, cen trale vergrendeling en andere be kleding. Voor de Rover 114 GTi MPi moest f.30.395,= op tafel ko men. Subframe Een andere verbetering die vooral trillingen ondervangt, is het sub frame waaraan de wielen zijn be vestigd en waarop de motor is ge monteerd. Bovendien zijn de moto ren voorzien van balansassen. Rij-impressie: Volkswagen Golf III pag. 5 Voor de vormgeving van het inte rieur en het dashboard geldt eigenlijk hetzelfde als voor de car rosserie. Uit de bekende koker komt het om de bestuurder heen gebogen dashboard, wat erg compleet is uitgevoerd. Heel grappig is dat de snelheidsmeter en toerenteller worden geflan keerd door brandstof- en tempe ratuurmeter die iets dieper zijn ge plaatst. Hierdoor krijg je een ruim telijke werking. pag. 3 Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoon 013-321405

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23