TOYOTA CAMRY
De volgende trede
-SAAB 9000 CS EN 900 S
“AANTREKKELIJKE-
ROVER 100
rij-impressieI
Kleine turbo en spitse neus
Oplage94.600 ex.
Bevlekt
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Uw SAAB-dealer
7UICpOSTbv
mber 1991 - pagina;
Donderdag 5 september 1991
Di-
Tony Vos
o.a.:
9
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Citroën AX GTi
Eerste nieuwe
kenteken
Mitsubishi
Space Wagon
en Space Runner
pag.
jn na het
:ant op
Gun
laap-
woest-
er een
Jaargang 3
Nummer 34
reen
ral in
Automaat
i Tilburgse 1
A.T.O. en -
Sandwich
Een belangrijk punt van de
Camry zijn de toegenomen afme
tingen. De auto is in z'n geheel 23
centimeter langer, 6 centimeter
bagageruimte. Er kan in stan
daardopstelling voor 610 liter aan
bagage worden meegenomen,
wat weer is uit te breiden tot 1597
liter door het neerklappen van de
achterbank.
□k gebruik va
fl. 299,-. Hoe
>rgd, zijn we
Steeds meer zie ik echter i
tegenstrijdige trend. Voor
Duitsland, maar ook steeds
meer op ons wegen, kom je
prachtig blinkende auto's te
gen die moedwillig van aller
hande vlekken zijn voorzien.
De oude Camry kende twee ben-
zine-varianten, een 2 liter en 2.5 li
ter V6 en een turbodiesel. Deze
laatste komt voorlopig te vervallen
en zal naar alle waarschijnlijk ook
niet meer terug komen. Beide ben
zinemotoren zijn enorm opge
waardeerd. De Camry XL en GL
Afgelopen maandag 2 sep
tember heeft mevrouw Maij-
Weggen, minister van Ver
keer en Waterstaat het eerste
nieuwe kenteken uitgegeven.
De DB-BB-01 kwam in handen
van dhr. Apotheker, de bur
gemeester van Veendam. In
Veendam is namelijk de cen
trale kentekenregistratie van
de overheid gevestigd. Zoals
gebruikelijk begint de nieuwe
serie met de D-reeks. De "A
is gereserveerd voor het ko
ninklijk huis, de "B" voor be
drijfsauto's, terwijl de letter C
uiteraard voor het Corps
plomatique in gebruik is.
Tussen 1906 en 1951 waren de
zogenaamde provincie-kente-
kens in gebruik. Achter n of
maximaal twee letters volgde
een cijfercombinatie. In 1951
werd het huidige systeem in
gevoerd met de volgorde
"twee letters-twee cijfers-twee
cijfers". Op deze manier kon
den tot en met 1965 alle nieuw
verkochte auto's worden ge
kentekend. In dat jaar startte
de serie "twee cijfers-twee cij
fers- twee letters" die tot een
deel van 1973 bruikbaar
bleek. Daarna verhuisde de
lettercombinatie naar het
midden, zodat we nog tot 1978
vooruit konden. Op 1 oktober
1978 werd door de Rijksdienst
voor het Wegverkeer overge
gaan op de DB- 01-BB, een
systeem wat maar liefst tot
deze week in gebruik bleef,
en dat is bijna dertien jaar.
Met de nieuwe volgorde zul
len we dus minimaal tot 2003
vooruit kunnen.
zullen alleen daarom al niet de
overstap naar een Japanse top-
klasser maken. Maar hoe je ook
als autoliefhebber tegen zo'n mo
del aankijkt, het grote publiek wil
nu eenmaal niet opvallen, zodat
ook de nieuwe Camry een prima
toekomst voorspeld kan worden.
München - In de jaren zestig en zeventig was Toyota
behoorlijk succesvol met zijn topmodel, de Crown.
Vooral taxibedrijven wisten de enorme afmetingen en
forse motoren zeer te waarderen. Een eeuwig leven
bleek ook voor dit model niet weggelegd, alhoewel de
Crown in het land van herkomst nog gretig aftrek vindt,
werd de leidersrol aanvankelijk afgestaan aan de Cres-
sida, die nog niet zo lang geleden het vaandel over
droeg aan de Camry. Het was echter voor Toyota hoog
tijd met een nieuwe Camry op de markt te komén. We
reden met de 3 liter V6 en 2.2 liter 4 cylinder.
)PEND:
0-18.00 uur
00 uur
)OPAVOND
worden voorzien van een 2.2 liter
4 cylindermotor met twee boven
liggende nokkenassen, vier klep
pen per cylinder en een elektro
nisch geregelde multipoint injec
tie. Hiermee is de auto goed voor
een vermogen van 136 pk (100
kW) en een maximum koppel van
196 Nm. De enorme souplesse van
de motor is te illustreren met het
koppel van 185 Nm wat al bij 2400
tr/min beschikbaar is. De 2.2 liter
is geen sportieve, maar vooral
een soepele machine. Met een to-
taalgewicht van minimaal 1312 kg
komt de versie met handgescha-
Lees verder pag. 7
Ondanks alle geruchten over nieuwe modellen die op
basis van verschillende Opel-onderstellen bij Saab zou
den verschijnen, beperkt het merk zich voor het model-
lenjaar 1992 tot een aantal modelwijzigingen. Belang
rijk hierbij is de introductie van de 9000 CS, herkenbaar
aan de nieuwe platte neus en de gewijzigde achterzij
de. Daarnaast is ook de 900 S aan het programma toe
gevoegd. Hierbij is de 2.1 liter injectiemotor vervangen
door een 2 liter exemplaar met een zogenaamde "Light
Pressure Turbo".
Bij de ontwikkeling van de 9000
CS werd uitgegaan van de be
staande vijfdeurs koets. De auto is
in z'n geheel bijna tien centimeter
groter geworden, wat voorname
lijk ten goede is gekomen van de
-jurig -
Heel grappig is boven-
uitneembare digitale klok
en een speciale Ascot-paraplu die
in zijn eigen houder op de hoede-
plank is vergrendeld. De Rover
111 C Ascot staat in de prijslijst
voor f.19.995,=.
Een heel gedistingeerde uitgave
is de 114 Windsor. Met deze auto
mikt Rover op een publiek wat een
compacte auto zoekt met echter de
luxe van een topklasser. Zo heeft
Een enorm belangrijk punt bij de
Camry is het voorbeeldig lage ge
luidsniveau binnenin. Dit is het
gevolg van eenaóntad maatrege
len. Het tussenscliot is gemaakt
van het zogenaamde sandwich
plaatstaal, wat ook bij de Lexus is
gebruikt. Dit materiaal heeft een
extreem geluiddempende wer
king. Daarnaast maakt de gladde
onderzijde, voorzien van een
PVC-laag minder windgeluid.
de Windsor standaard prachtige
lederen bekleding, centrale por-
aantrekkelijke va- tiervergrendeling, regelbare inter-
ïbreid. De basis 111 C val op de ruitewissers, toerentel-
ler, vier luidsprekers, een uit-
neembaar kanteldak en groen ge
tint glas. Voorin ligt de moderne
1.4 liter injectiemotor van 75 pk
ïld aan een handge- bekend uit de 114 GTa. De exclu-
sieve Windsor wordt aangeboden
voor f.27.995,=.
De ene vlek is nog spektacu-
lairder van vorm en kleur dan
de andere. Vooral carrosse-
riehoeken en motorkappen
zijn hierbij populair. Een
schone auto lijkt niet meer in
te zijn, "bevlekt" luidt nu het
devies. De accessoire-handel
heeft deze ontwikkeling op z'n
geweten. Van stickermate-
riaal zijn allerhande kleurige
spatsels en spetters te koop.
Vooral op zwarte auto's met
donker getinte ruiten komen
deze nonchalante stickers tot
hun recht. Geel, roze, oranje,
paars, fel-groen en opvallend
blauw maken we onze auto's
bewust 'vuil'. Het is even de
vraag in hoeverre deze trend
van lange duur zal zijn. Im
mers binnen in ons zit de op
geruimde Nederlander die
misschien even zijn bevlekte
auto aardig vindt, maar
waarbij de poetsneiging snel
de overhand zal krijgen...
Het programma van de Rover 100
is voor modellenjaar 1992 met een
aantal extra
rianten uitgei
draagt voortaan de toevoeging
"Ascot"De auto heeft onveran- 3.
derd de 1120 cc motor met electro- tint glas. Voorin ligt de mode
nisch geregelde carburateur met 1
60 pk gekoppel
schakelde vierversnellingsbak.
Echter de uitrusting is op een ho
ger plan gebracht. Standaard
heeft de Ascot een glazen schuif-
dak. Bij het openen van het portier
vallen direct een aantal details
op. Zo heeft de auto een fraai hou
ten stuurwiel en een houten pook
knoop die in combinatie met de
reeds bekende houten panelen op plan
het dashboard een keurig geheel multij
vormen. Heel grappig is boven- klepper nu
dien de uitneembare digitale klok dooi
km/
Dat de Camry een echte Toyota is,
moge duidelijk zijn als we de
vormgeving nader bekijken. De
vloeiende lijnen doen sterk den
ken aan de kleinere Carina en
forse Lexus. Zeker in het geval
van de complete V6 mogen we
rustig van een mini-Lexus spre
ken. Toch zouden we het ontwerp
team even lichtjes op de vingers
moeten tikken. De nieuwe Camry
heeft alles wat een auto moet heb
ben, maar er is absoluut geen fan
tasie op losgelaten. Berijders van
vooral Zuideuropese grote auto's
Nieuwe
milieuheffing
op brandstof
In een wetsontwerp dat minis
ter Alders naar de Raad van
State heeft gestuurd, wordt
voorgesteld een nieuw sys
teem van milieuheffingen op
brandstoffen in te stellen.
Hierbij moet zowel gekeken
worden naar CO2-emissie als
naar de energie-inhoud. Deze
opzet sluit aan bij concepten
die ook bij de Europese Com
missie in Brussel circuleren.
De Nederlandse voorstellen
houden een drastische verho
ging in van de heffingen op
onder andere zware stooko
lie, LPG, kolen en Hoogoven-
gas. De tarieven op benzine
en dieselolie zouden echter
vrijwel onveranderd blijven.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd.'
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Stijfheid
Belangrijke uiterlijke wijzigingen
betreffen de voor- en achterkant.
De spitse neus heeft een aantal
voordelen. Natuurlijk blijven de
typische Saab-kenmerken behou
den. De stroomlijn is er door ver
beterd en de zogenaamde op
waartse druk wordt met 25 pro
cent verminderd, hetgeen de
koersvastheid ten goede komt.
Daarnaast past Saab compacte
lichtunits toe met een grotere licht
opbrengst. Het is niet onbelangrijk
dat de lagere neus het risiko van
letsel bij voetgangers en fietsers
bij aanrijdingen reduceerd.
Lees verder pag. 5
breder, terwijl ook de spoor
breedte en wielbasis zijn toegeno
men. De Camry valt dan ook in de
klasse van de Opel Omega en
Ford Scorpio. Uiteraard zijn de
toegenomen buitenmaten ook in
het interieur te merken, waar de
achterpassagiers over 4 centime
ter meer beenruimte beschikken
en de ruimte op schouderhoogte
met 6 centimeter toenam. Over het
ruimte-aanbod in de Camry kan
dan ook nauwelijks worden ge
klaagd, al zal de hoofdruimte ach
terin voor lange mensen wat krap
zijn.
In het weekend vloeit er rijke
lijk vocht. Hiermee bedoel ik
in dit geval niet de vele liters
alholische versnaperingen
die door menigeen wordt ge
nuttigd, maar al het kraanwa
ter wat over ons prachtige
autopark wordt uitgespren
keld. Jnze heilige koe wordt
regelrecht verafgood. Het
minste of geringste modder-
spettertje geeft al aanleiding
de spons ter hand te nemen
en dit daadkrachtig te verwij
deren. En wat te denken wat
de regelmatig terugkerende
zandregens, vliegenlijfjes,
teerresten en andere aan
slag. De auto is een visite
kaartje, dus moet er altijd
netjes uitzien. Heel logisch,
want ik hoor zelf ook tot dit
vlijtig volkje. Water, sop,
cleaner en was gaan er re
gelmatig in grote hoeveelhe
den doorheen.
Bij de sportieve Rover 100-model-
len is er ook het een en ander ge
wijzigd. Zo heeft de leuke 114 GTa
voortaan de 16-kleppenmotor van
de GTi met een vermogen van 90
pk. De Gti zelf is op een hoger
i gebracht. Met behulp van
ipoint injectie levert de 1.4 16-
per nu 103 pk. De auto is hier-
or goed voor een top van 190
i/u en trekt in 9,5 seconden van
uit stilstand naar de 100 km/u. Ten
opzichte van de net een fractie
minder snelle GTa beschikt de
GTi over een aangepast sporton
derstel, lichtmetalen velgen, cen
trale vergrendeling en andere be
kleding. Voor de Rover 114 GTi
MPi moest f.30.395,= op tafel ko
men.
Subframe
Een andere verbetering die vooral
trillingen ondervangt, is het sub
frame waaraan de wielen zijn be
vestigd en waarop de motor is ge
monteerd. Bovendien zijn de moto
ren voorzien van balansassen.
Rij-impressie:
Volkswagen Golf III
pag. 5
Voor de vormgeving van het inte
rieur en het dashboard geldt
eigenlijk hetzelfde als voor de car
rosserie. Uit de bekende koker
komt het om de bestuurder heen
gebogen dashboard, wat erg
compleet is uitgevoerd. Heel
grappig is dat de snelheidsmeter
en toerenteller worden geflan
keerd door brandstof- en tempe
ratuurmeter die iets dieper zijn ge
plaatst. Hierdoor krijg je een ruim
telijke werking.
pag. 3
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoon 013-321405