SKODA FAVORITESTATE SEAT TOLEDO MS E i f over boord PEUGEOT 106 start zijn opmars B.V. EB 7UID5)OST bv :=:B INS I I I I I Rijnlease A 31 AUG. ESI «ELAN» lanl SKODA FAVORIT ESTATE en alle andere modellen bij ons in de showroom !lt? AUTO 1 NOORDI “lae“3r Topmodel n DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 29 augustus 1991 - pagina 3 1991 - pagina 2 iet on- \LER: Vervolg van pag. 1 jwjaren Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken Verfijnd Hoevenseweg 92d, Tilburg, 013-321405 sn: Tel. 013/553678 113-355655 11.00 uur TELEFOON 04255-3944 dealer voor de jaren '90 Leharstraat 19-21, Tilburg A utomobielbedrijf Zuid Oosterstraat 22A - Tilburg - Tel. 013-363924 1989 1989 1989 -1986 1986 1986 1984 1984 Natuurlijk kan naast het motoren aanbod nog worden gekozen uit verschillende uitrustingsniveaus. «9 IS) 14.750,- O HM* )88 J14M- 188 flW m /bm- 987 im- 987 12M- 987 11.750,- 988 12M- 986 9.250,- 990 im- 989 m 986 9.750,- 986 11.750.- [986 10.750,- 1988 ƒ17.751,. [989 19.750,. 1989 11.750,- 1989 15.750,. 1989 14.750,- 1989 1988 ƒ19500,- 1KEN o.a. km km km km IS BV s verkoop van door Inruil een len. fst 12 maanden irden. voor particuliere doeleinden ko pen. Peugeot hoopt de 106 vooral kwijt 1983 I 1986 JÉbh ^^^^Automobielbedrijf Tilburg 1988 De Skoda Favorit Estate is zonder meer het meest moderne wat Oost Europa op dit moment aan auto's te bieden heeft. De ruime station car is bijzonder bruikbaar voor mensen die weinig eisen stellen. De motor voldoet goed, maar zorgt niet voor topprestaties. Het kwaliteitsimago van Volkswagen zal de naam Skoda veel goed gaan doen. De auto-industrie in het voormalige Oostblok is behoorlijk in beweging. Merken die decennia lang met eenzelfde model vooruit konden, zijn inmiddels verdwenen of op genomen door een Westeuropees concern. Het Tjechoslowaakse merk Skoda is van de ondergang gered. De komende jaren zal Volkswagen een meerderheidsbelang in dit bedrijf krijgen. De Skoda-koper zal deze machtswisseling terugvinden in de kwa liteit en afwerking van zijn auto. We reden met de tijdens de Rai geïntroduceerde Fa vorit Estate. Een groot pluspunt van de Skoda Favorit is zijn aantrekkelijke prijs. En tegen het licht van deze prijs moeten we ook zijn overige eigen schappen beoordelen. De Estate wordt alleen in de LS-uitvoering schikt voor gezinnen en zaken mensen die niet geven om uiterlijk vertoon. Hoe groter het vooroor deel is waarmee je in de Favorit plaatsneemt, hoe meer dat de auto in positieve zin zal verbazen. De vijfdeurs Favorit begint bij de 1.3 E voor f.15.395,= terwijl de 1.3 LS voor 1.16.995 in de prijslijst staat. Dit betekent een meerprijs van vijfendertighonderd gulden voor de Estate. Bovendien krijgt de 2.0 GLX stan daard ABS. De 1.8 gaat ongeveer f.36.500,= kosten, terwijl voor de 2 liter f.39.500,= op tafel moet ko men. Tot slot is er nog de sportieve GT-uitgave met speciale stoelen en andere flitsende details. De Seat Toledo GT is er met de 2 liter krachtbron en als 1.8 16V. Deze varianten kosten respectievelijk f.43.500,= en f.53.500,=. geleverd en kost f.20.495,Er zijn nauwelijks andere merken te noe men die in deze prijsklasse even veel ruimte aanbieden in een re latief modem ogende carrosserie. De Skoda is dan ook uitermate ge- Skoda is één van de weinige mer ken uit Oost Europa die enigszins met haar tijd is meegegaan. Zo'n drie jaar geleden verscheen de Favorit, een vijfdeurs voorwie- laangedreven auto met de motor dwars voorin. Skoda brak daar mee met zijn traditie van motor en aandrijving achterin een sedan achtige koets. Voor de vormge ving werd de Italiaanse meester Bertone ingeroepen. De Favorit heeft zodoende een eigentijdse lijn en kent vanwege zijn concept veel gebruiksmogelijkheden. Toch liet Skoda het niet bij deze vijf deurs alleen. Begin dit jaar werd de langverwachte stationcar op basis van de Favorit gepresen teerd. Met een lengte van 4,215 meter is de Estate fors langer dan de vijfdeurs, terwijl de wielbasis onderveranderd bleef. De winst in ruimte komt zo volledig de baga geruimte ten goede. In normale opstelling met achterbank en hoe- deplank volledig in gebruik, kan er voor 340 liter aan koffers en tas- Vooroordeel Er mag bij de. Favorit Estate gere kend worden op een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 liter Eurosuper op 12 kilometer en dat is netjes. sen worden meegenomen. Als echter de bank in twee ongelijk delen wordt neergeklapt en de hoedeplank wordt verwijderd, on staat een volume van 1340 liter. De hele Favorit-reeks is aardig van vormgeving. Het front is sinds kort iets aangepast. Het paneel tussen de koplampen is volledig gesloten. De toevoer van lucht naar de radiator geschiedt via de openingen in de voorbumper. De auto heeft zwarte kunststof bum pers, zijknipperlichten, twee grote van binnenuit verstelbare buiten spiegels, een tankdop met slot, achterruitwisser en een vijfde deur die tot op de bumper open gaat. De vloer van de bagage ruimte ligt echter nog wat lager. Bolletje Ons testexemplaar was echter nog van een aantal opties voor zien zoals de dakrailing en de lichtmetalen velgen. In vergelijking met de afwerking en aankleding van de allereerste Favorit- modellen ziet Estate er veel beter uit. De stoelen zijn met een keurige veloursstof overtrok ken en zijn net als de achterbank voorzien van hoofdsteunen. Ook de deurpanelen zijn met kunststof en een stukje bekledingsstof be plakt. De voorportieren hebben opbergvakken en de ruimte voor inbouw van speakers. Het dashboard en stuurwiel zien er erg plastic uit, terwijl juist de vormgeving heel aardig is. Het was veel beter als er gebruik was gemaakt van zwart en grijs in plaats van bruin en beige mate riaal. Compleet is het instrumenta rium zondermeer. Standaard be schikt de Estate over een toeren- teller, dagteller, brandstofmeter en temperatuurmeter en een forse derde deur, afsluitbare tankdop en hoofdsteunen. De portieren zijn aan de binnenkant voorzien van een kleine reep bekledingsstof en aan beide kanten van forse bak ken. Voor een groot deel is echter gespoten metaal te zien. Een aar dig detail is het make-upspie- geltjes aan de bestuurderskant. Technische gegevens: Merk en type: Skoda Favorit Estate Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1289 cc Boring x slag: 75,5 x 72 mm Vermogen: 63 pk bij 5000 tr/min Koppel: 100 Nm bij 3000 tr/min Prestaties: topsnelheid 135 km/u acceleratie 0-100 in 16 sec. Afmetingen: lengte 4,21 meter, breedte 1,62 meter Gewicht: 930 kg Verbruik: bij 90 km/u 5,6 liter/100 km bij 120 km/u 7,8 liter/100 km stadsverkeer 8,1 liter/100 km Prijs: f.20.495,= Op het tweede niveau staat de 106 XR, ook met 1.1 liter motor en stan daard een vijfbak. De uitrusting is verder compleet met een klokje, interval op de ruitewissers, van binnenuit verstelbare buitenspie gels, wieldoppen, stootstrips op de flanken, in delen neerklapbare achterbank, volledig beklede por- tierpanelen en een dashboard kastje met klep. Bij het derde uit rustingsniveau, luisterend naar de naam XT, kan worden gekozen uit twee motoren. Naast de reeds ge noemde 1.1 is er ook een 1.4 liter met centrale injectie en 75 pk aan reeks controlelampjes. Het stuur wiel is wat hoog geplaatst. Aan de stuurkolom zitten de gebruikelijke hendels voor ruitewissers en rich tingaanwijzers. Wordt het relais van de clignoteur in werking ge steld, dan is het net of er een me talen bolletje op- en neer gegooid wordt en zo voor het aan- en uit gaan van de lampen zorgt. Ook bij de interval van de ruitewissers is een dergelijk geluid waarneem baar. te Ruimte biedt de Favorit in heel be- 1- hoorlijke mate, alhoewel de bijrij- dersstoel best wat meer naar ach ter zou mogen. Het pookje waar mee de vijfversnellingsbak wordt bediend is goed geplaatst. De prijs voor de 1.8 GL bedraagt f.32.500,=. De diesels volgen iets later. De 1.8 en 2.0 kunnen als zeer complete GLX worden aange schaft met ondermeer centrale vergrendeling, elektrische portier ruiten, hoofdsteunen achter, in hoogte verstelbare bestuurders stoel, meegespoten bumpers en in hoogte verstelbare koplampen. .1987 Op 4 en 5 september zijn de Ne- derlanidse Seat-dealers bij hun importeur uitgenodigd om de eer ste exemplaren van de nieuwe To ledo naar hun showroom te rijden. Seat start hiermee zijn opmars in de hogere middenklasse. Bij de ontwikkeling van de grote Seat zijn veel onderdelen gebruikt uit VW-huize. Zo is het hele motoren gamma bekend. De reeks start met een 1.6 liter met singlepoint injectie en 72 pk, gevolgd door een 88 pk sterke 1.8 liter. De top van het programma wordt ge vormd door de 2.0 en de snelle 1.8 liter 16-klepper. Ook de dieselrij der wordt op zijn wenken bediend met de 1.9 liter bekend uit Passat en Audi 80. Natuurlijk vindt ook de 75 pk leverende variant met kleine turbo en katalysator een plaatsje in de Toledo. te kunnen aan vrouwelijke klan ten, jonge automobilisten en als tweede auto. De 106 wordt vanaf het begin aan geboden in vier varianten. Aan de basis staat de 106 XN standaard met een vierversnellingsbak. Voorin ligt de bekende UT' jectiemotor van r_, - kg wegende auto een top geeft van 165 km/u en voor een accele ratie zorgt van 0 tot 100 in 13,7 se conden. Uiteraard kan dezelfde auto ook worden besteld met een vijfbak, wat vreemdgenoeg vol- getas de gegevens een hoger ver bruik oplevert. In de standaarduitvoering van de XN zijn opgenomen een alarm voor vergeten verlichting, dagtel ler, ruitewisser met 2 snelheden en elektrische sproeier, halogeen- koplampen, achteruitrijlamp, mis- tachterlicht, achterruitverwar- ming, wisser/sproeier op de Betrouwbaar Onder de motorkap ligt een oude bekende. Het is de 1289 cc 4-pitter die in de meest moderne uitvoe ring goed is voor 63 pk. Alle Skoda Favorit-modellen dragen tegenwoordig de toevoeging Eco- tronic, wat slaat op de electro- nisch geregelde carburateur. Hierdoor werd het mogelijk de auto te voorzien van een gere gelde driewegkatalysator. De oude Skoda-motor voldoet rede lijk. Hij weet de auto op een top snelheid van bijna 140 km/u te brengen en zorgt voor een accele ratie van 0 tot 100 in 16 seconden. Toch blijkt bij het rijden met de Skoda hoe vreselijk verwend we zijn met onze moderne injectiemo- toren. Regelmatig komt het voor dat de motor bij fors gasgeven in eens geen zin meer heeft en even inhoudt. Dit gebeurt vooral bij la gere snelheden. Het geluids niveau is normaal te noemen. Bij het zien van de Favorit valt di rect de hoge stand op de wielen op. Dit zien we meer bij auto's uit het Oosten van Europa. Door de relatief slechte wegen aldaar is de hoge stand een voordeel. Het brengt echter ook een nadeel met zich mee, dat de auto in bochten snel overhelt. De relatief slappe vering zorgt op wegoneffenheden voor wat klapperende geluiden. Vreselijk modem mogen we de Skoda Favorit niet noemen,"maar dat wordt ook niet door de Skoda- rijder verwacht. In het verleden heeft het merk bewezen betrouw bare auto's te kunnen maken. Tje- chen zijn van huis uit technisch aangelegde mensen. En dat maakt Skoda tot het Oosteuropese merk met de meeste overlevings kracht. Ondanks het feit dat de VW-invloeden steeds sterker zul len worden, is de Favorit een prima uitgangspunt. De 106 oogt vooral van voor heel volwassen. De motorkap loopt tus sen de koplampen door tot de bumper. Het lijkt dat de auto over een grille beschikt, maar dat is absoluut niet het geval. De lucht toevoer geschiedt volledig door °°k bij sterke concurrenten als de ademgaten in de bumper. De Renault Clio, Opel Corsa, Fiat 'achterkant is zeer kenmerkend vanwege de smal toelopende lichtunits. De auto biedt van bin nen een redelijke ruimte. Voor- passagiers hebben weinig te kla gen, terwijl achterin de hoofd ruimte minder is dan bij de baan brekende 205. Ook de beenruimte achter houdt niet over. Het dash- vermogen. Dit zorgt voor een top van 175 km/u en het sprintje in 10,7 seconden. De XT-uitrusting is weer verder uitgebreid met een digitaal klokje, toerenteller, getint glas, uitklapbare zijruiten, kaart- leeslampje, kofferbakverlichting, een lange middenconsole en ve lours bekleding. Als topmodel komt nog voor het einde van dit jaar de 106 XSi. Heel bewust is voor deze benaming ge kozen, daar Peugeot de auto wat prestaties betreft de naam GTi niet waardig acht. Voorin de XSi vinden we dezelfde motor als in de snelste AX, die wel de naam GTi draagt. De 1.4 liter levert 95 4 pk en zorgt voor een forse topsnel- troëi heid van 187 km/u en een accele- de o: ratie van 0 tot 100 in 10 seconden. De XSi heeft een rijklaargewicht van 845 kg. De sportiefste 106 heeft een uiterlijk wat herkenbaar is aan de verstralers onder de voorbumper, de vijfspaaks licht metalen velgen, de spoiler op de achterklep en zwarte wielkastver- breders. Zo start de reeks bij de CL (als 1.6, 1.8 en diesel) met onder meer een waarschuwingszoemer voor ver geten verlichting, regelbare dash- boardverlichting, kaartenvak in de voordeuren, hoofdsteunen voorin, neerklapbare achterbank, beklede bagageruimte en een vei- ligheidsstuurkolom. De 1.6 CL draagt een prijskaartje met daarop f.28.495,= terwijl dezelfde auto met 1.8 motor tweeduizend gulden duurder zal uitkomen. De GL-uitgave is er met de 1.8 motor en als turbodiesel met ondermeer standaard getint glas, meegespo ten buitenspiegels, stuurbekrach tiging, mistlampen voor en ver lichting in het dashboardkastje. Skoda kent een rijke historie. Al ver voor de Tweede Wereldoorlog was het merk aktief. Vooral toen na de oorlog de levering van nieuwe auto's traag op gang kwam, speelde Skoda een niet on aanzienlijke rol op onze Westerse markt. Maar met onze eigen in dustrie weer op volle sterkte, moest het merk het grootste deel van zijn produktie op de eigen markt zien te slijten. De spiraal beweegt zich voor Skoda nu in de goede richting. Voor het eerst sinds jaren zijn de verkopen weer omhoog gegaan, iets wat alleen aan de samenwerking met VW toe te schrijven is. Eigentijds board is modem van vormgeving en lijkt heel sterk op dat van de Ford Fiesta. Het spreekt haast voor zich dat ook Franse fabrikanten zich in middels met het milieu bezig hou den. Alle in de 106 gebruikte kunststof delen zijn voor recycling gemerkt. PSA heeft zelfs zijn eigen recycling bedrijf, waar oude Peu geots, Talbots en Citroëns tot de laatste schroef uit elkaar worden gehaald. Bovendien zijn alle in ons land te leveren versies van de 106 voorzien van een geregelde driewegkatalysator. Alhoewel veel onderdelen tussen de PSA-merken Peugeot en Ci- in uitwisselbaar zijn, werd bij de ontwikkeling van de 106 niet klakkeloos het onderstel van de AX overgenomen. Ondanks het feit dat beide auto's elkaar wat af metingen betreft niet veel ontlo pen, is de 106 verder verfijnd. Alhoewel de definitieve prijzen nog niet exact bekend zijn, maken de richtbedragen direct duidelijk dat de 106 de opvolger is van de volume- modellen uit de 205- reeks. De basis XN met vierver snellingsbak zal net boven de f.20.000,= worden ingezet. De snelle XSi gaat ruim f.30.000, kosten. De auto is daarmee fors duurder dan de AX van Citroen en komt zodoende precies op het niveau van de eigen 205, maar ook bij sterke concurrenten als de -ai Clio, Opel Corsa, Fiat Uno en Ford Fiesta. Dat de nieuwe 106 succesvol zal worden, daar kunnen we niet aan twijfelen. Peu geot hoopt met het duo 106/205 een iets hogere marktpenetratie te kunnen bereiken als voorheen met alleen de 205 werd bewerkstel ligd. De eerste rij-indrukken vol gen half oktober.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 27