SKODA FAVORITESTATE
SEAT TOLEDO
MS
E
i
f
over boord
PEUGEOT 106
start zijn opmars
B.V.
EB
7UID5)OST bv
:=:B
INS
I I I I I
Rijnlease
A
31 AUG.
ESI
«ELAN»
lanl
SKODA FAVORIT ESTATE
en alle andere modellen bij ons in de showroom
!lt?
AUTO 1
NOORDI
“lae“3r Topmodel
n
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 augustus 1991 - pagina 3
1991 - pagina 2
iet on-
\LER:
Vervolg van pag. 1
jwjaren
Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken
Verfijnd
Hoevenseweg 92d, Tilburg, 013-321405
sn:
Tel. 013/553678
113-355655
11.00 uur
TELEFOON 04255-3944
dealer voor de jaren '90
Leharstraat 19-21, Tilburg
A utomobielbedrijf
Zuid Oosterstraat 22A - Tilburg - Tel. 013-363924
1989
1989
1989
-1986
1986
1986
1984
1984
Natuurlijk kan naast het motoren
aanbod nog worden gekozen uit
verschillende uitrustingsniveaus.
«9
IS) 14.750,-
O HM*
)88 J14M-
188 flW
m /bm-
987 im-
987 12M-
987 11.750,-
988 12M-
986 9.250,-
990 im-
989 m
986 9.750,-
986 11.750.-
[986 10.750,-
1988 ƒ17.751,.
[989 19.750,.
1989 11.750,-
1989 15.750,.
1989 14.750,-
1989
1988 ƒ19500,-
1KEN o.a.
km
km
km
km
IS BV
s verkoop van
door Inruil een
len.
fst 12 maanden
irden.
voor particuliere doeleinden ko
pen.
Peugeot hoopt de 106 vooral kwijt
1983
I 1986
JÉbh ^^^^Automobielbedrijf Tilburg
1988
De Skoda Favorit Estate is zonder
meer het meest moderne wat Oost
Europa op dit moment aan auto's
te bieden heeft. De ruime station
car is bijzonder bruikbaar voor
mensen die weinig eisen stellen.
De motor voldoet goed, maar
zorgt niet voor topprestaties. Het
kwaliteitsimago van Volkswagen
zal de naam Skoda veel goed
gaan doen.
De auto-industrie in het voormalige Oostblok is behoorlijk in beweging. Merken die
decennia lang met eenzelfde model vooruit konden, zijn inmiddels verdwenen of op
genomen door een Westeuropees concern. Het Tjechoslowaakse merk Skoda is van
de ondergang gered. De komende jaren zal Volkswagen een meerderheidsbelang in
dit bedrijf krijgen. De Skoda-koper zal deze machtswisseling terugvinden in de kwa
liteit en afwerking van zijn auto. We reden met de tijdens de Rai geïntroduceerde Fa
vorit Estate.
Een groot pluspunt van de Skoda
Favorit is zijn aantrekkelijke prijs.
En tegen het licht van deze prijs
moeten we ook zijn overige eigen
schappen beoordelen. De Estate
wordt alleen in de LS-uitvoering
schikt voor gezinnen en zaken
mensen die niet geven om uiterlijk
vertoon. Hoe groter het vooroor
deel is waarmee je in de Favorit
plaatsneemt, hoe meer dat de
auto in positieve zin zal verbazen.
De vijfdeurs Favorit begint bij de
1.3 E voor f.15.395,= terwijl de 1.3
LS voor 1.16.995 in de prijslijst
staat. Dit betekent een meerprijs
van vijfendertighonderd gulden
voor de Estate.
Bovendien krijgt de 2.0 GLX stan
daard ABS. De 1.8 gaat ongeveer
f.36.500,= kosten, terwijl voor de 2
liter f.39.500,= op tafel moet ko
men. Tot slot is er nog de sportieve
GT-uitgave met speciale stoelen
en andere flitsende details. De
Seat Toledo GT is er met de 2 liter
krachtbron en als 1.8 16V. Deze
varianten kosten respectievelijk
f.43.500,= en f.53.500,=.
geleverd en kost f.20.495,Er zijn
nauwelijks andere merken te noe
men die in deze prijsklasse even
veel ruimte aanbieden in een re
latief modem ogende carrosserie.
De Skoda is dan ook uitermate ge-
Skoda is één van de weinige mer
ken uit Oost Europa die enigszins
met haar tijd is meegegaan. Zo'n
drie jaar geleden verscheen de
Favorit, een vijfdeurs voorwie-
laangedreven auto met de motor
dwars voorin. Skoda brak daar
mee met zijn traditie van motor en
aandrijving achterin een sedan
achtige koets. Voor de vormge
ving werd de Italiaanse meester
Bertone ingeroepen. De Favorit
heeft zodoende een eigentijdse
lijn en kent vanwege zijn concept
veel gebruiksmogelijkheden. Toch
liet Skoda het niet bij deze vijf
deurs alleen. Begin dit jaar werd
de langverwachte stationcar op
basis van de Favorit gepresen
teerd. Met een lengte van 4,215
meter is de Estate fors langer dan
de vijfdeurs, terwijl de wielbasis
onderveranderd bleef. De winst in
ruimte komt zo volledig de baga
geruimte ten goede. In normale
opstelling met achterbank en hoe-
deplank volledig in gebruik, kan
er voor 340 liter aan koffers en tas-
Vooroordeel
Er mag bij de. Favorit Estate gere
kend worden op een gemiddeld
verbruik van ongeveer 1 liter
Eurosuper op 12 kilometer en dat
is netjes.
sen worden meegenomen. Als
echter de bank in twee ongelijk
delen wordt neergeklapt en de
hoedeplank wordt verwijderd, on
staat een volume van 1340 liter.
De hele Favorit-reeks is aardig
van vormgeving. Het front is sinds
kort iets aangepast. Het paneel
tussen de koplampen is volledig
gesloten. De toevoer van lucht
naar de radiator geschiedt via de
openingen in de voorbumper. De
auto heeft zwarte kunststof bum
pers, zijknipperlichten, twee grote
van binnenuit verstelbare buiten
spiegels, een tankdop met slot,
achterruitwisser en een vijfde
deur die tot op de bumper open
gaat. De vloer van de bagage
ruimte ligt echter nog wat lager.
Bolletje
Ons testexemplaar was echter
nog van een aantal opties voor
zien zoals de dakrailing en de
lichtmetalen velgen.
In vergelijking met de afwerking
en aankleding van de allereerste
Favorit- modellen ziet Estate er
veel beter uit. De stoelen zijn met
een keurige veloursstof overtrok
ken en zijn net als de achterbank
voorzien van hoofdsteunen. Ook
de deurpanelen zijn met kunststof
en een stukje bekledingsstof be
plakt. De voorportieren hebben
opbergvakken en de ruimte voor
inbouw van speakers.
Het dashboard en stuurwiel zien
er erg plastic uit, terwijl juist de
vormgeving heel aardig is. Het
was veel beter als er gebruik was
gemaakt van zwart en grijs in
plaats van bruin en beige mate
riaal. Compleet is het instrumenta
rium zondermeer. Standaard be
schikt de Estate over een toeren-
teller, dagteller, brandstofmeter
en temperatuurmeter en een forse
derde deur, afsluitbare tankdop
en hoofdsteunen. De portieren zijn
aan de binnenkant voorzien van
een kleine reep bekledingsstof en
aan beide kanten van forse bak
ken. Voor een groot deel is echter
gespoten metaal te zien. Een aar
dig detail is het make-upspie-
geltjes aan de bestuurderskant.
Technische gegevens:
Merk en type: Skoda Favorit
Estate
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1289 cc
Boring x slag: 75,5 x 72 mm
Vermogen: 63 pk bij 5000 tr/min
Koppel: 100 Nm bij 3000 tr/min
Prestaties: topsnelheid 135 km/u
acceleratie 0-100 in 16 sec.
Afmetingen: lengte 4,21 meter,
breedte 1,62 meter
Gewicht: 930 kg
Verbruik: bij 90 km/u
5,6 liter/100 km
bij 120 km/u 7,8 liter/100 km
stadsverkeer 8,1 liter/100 km
Prijs: f.20.495,=
Op het tweede niveau staat de 106
XR, ook met 1.1 liter motor en stan
daard een vijfbak. De uitrusting is
verder compleet met een klokje,
interval op de ruitewissers, van
binnenuit verstelbare buitenspie
gels, wieldoppen, stootstrips op de
flanken, in delen neerklapbare
achterbank, volledig beklede por-
tierpanelen en een dashboard
kastje met klep. Bij het derde uit
rustingsniveau, luisterend naar de
naam XT, kan worden gekozen uit
twee motoren. Naast de reeds ge
noemde 1.1 is er ook een 1.4 liter
met centrale injectie en 75 pk aan
reeks controlelampjes. Het stuur
wiel is wat hoog geplaatst. Aan de
stuurkolom zitten de gebruikelijke
hendels voor ruitewissers en rich
tingaanwijzers. Wordt het relais
van de clignoteur in werking ge
steld, dan is het net of er een me
talen bolletje op- en neer gegooid
wordt en zo voor het aan- en uit
gaan van de lampen zorgt. Ook
bij de interval van de ruitewissers
is een dergelijk geluid waarneem
baar.
te Ruimte biedt de Favorit in heel be-
1- hoorlijke mate, alhoewel de bijrij-
dersstoel best wat meer naar ach
ter zou mogen. Het pookje waar
mee de vijfversnellingsbak wordt
bediend is goed geplaatst.
De prijs voor de 1.8 GL bedraagt
f.32.500,=. De diesels volgen iets
later. De 1.8 en 2.0 kunnen als zeer
complete GLX worden aange
schaft met ondermeer centrale
vergrendeling, elektrische portier
ruiten, hoofdsteunen achter, in
hoogte verstelbare bestuurders
stoel, meegespoten bumpers en in
hoogte verstelbare koplampen.
.1987
Op 4 en 5 september zijn de Ne-
derlanidse Seat-dealers bij hun
importeur uitgenodigd om de eer
ste exemplaren van de nieuwe To
ledo naar hun showroom te rijden.
Seat start hiermee zijn opmars in
de hogere middenklasse. Bij de
ontwikkeling van de grote Seat
zijn veel onderdelen gebruikt uit
VW-huize. Zo is het hele motoren
gamma bekend. De reeks start
met een 1.6 liter met singlepoint
injectie en 72 pk, gevolgd door
een 88 pk sterke 1.8 liter. De top
van het programma wordt ge
vormd door de 2.0 en de snelle 1.8
liter 16-klepper. Ook de dieselrij
der wordt op zijn wenken bediend
met de 1.9 liter bekend uit Passat
en Audi 80. Natuurlijk vindt ook de
75 pk leverende variant met kleine
turbo en katalysator een plaatsje
in de Toledo.
te kunnen aan vrouwelijke klan
ten, jonge automobilisten en als
tweede auto.
De 106 wordt vanaf het begin aan
geboden in vier varianten. Aan de
basis staat de 106 XN standaard
met een vierversnellingsbak.
Voorin ligt de bekende UT'
jectiemotor van r_, -
kg wegende auto een top geeft
van 165 km/u en voor een accele
ratie zorgt van 0 tot 100 in 13,7 se
conden. Uiteraard kan dezelfde
auto ook worden besteld met een
vijfbak, wat vreemdgenoeg vol-
getas de gegevens een hoger ver
bruik oplevert.
In de standaarduitvoering van de
XN zijn opgenomen een alarm
voor vergeten verlichting, dagtel
ler, ruitewisser met 2 snelheden en
elektrische sproeier, halogeen-
koplampen, achteruitrijlamp, mis-
tachterlicht, achterruitverwar-
ming, wisser/sproeier op de
Betrouwbaar
Onder de motorkap ligt een oude
bekende. Het is de 1289 cc 4-pitter
die in de meest moderne uitvoe
ring goed is voor 63 pk. Alle
Skoda Favorit-modellen dragen
tegenwoordig de toevoeging Eco-
tronic, wat slaat op de electro-
nisch geregelde carburateur.
Hierdoor werd het mogelijk de
auto te voorzien van een gere
gelde driewegkatalysator. De
oude Skoda-motor voldoet rede
lijk. Hij weet de auto op een top
snelheid van bijna 140 km/u te
brengen en zorgt voor een accele
ratie van 0 tot 100 in 16 seconden.
Toch blijkt bij het rijden met de
Skoda hoe vreselijk verwend we
zijn met onze moderne injectiemo-
toren. Regelmatig komt het voor
dat de motor bij fors gasgeven in
eens geen zin meer heeft en even
inhoudt. Dit gebeurt vooral bij la
gere snelheden. Het geluids
niveau is normaal te noemen.
Bij het zien van de Favorit valt di
rect de hoge stand op de wielen
op. Dit zien we meer bij auto's uit
het Oosten van Europa. Door de
relatief slechte wegen aldaar is
de hoge stand een voordeel. Het
brengt echter ook een nadeel met
zich mee, dat de auto in bochten
snel overhelt. De relatief slappe
vering zorgt op wegoneffenheden
voor wat klapperende geluiden.
Vreselijk modem mogen we de
Skoda Favorit niet noemen,"maar
dat wordt ook niet door de Skoda-
rijder verwacht. In het verleden
heeft het merk bewezen betrouw
bare auto's te kunnen maken. Tje-
chen zijn van huis uit technisch
aangelegde mensen. En dat
maakt Skoda tot het Oosteuropese
merk met de meeste overlevings
kracht. Ondanks het feit dat de
VW-invloeden steeds sterker zul
len worden, is de Favorit een
prima uitgangspunt.
De 106 oogt vooral van voor heel
volwassen. De motorkap loopt tus
sen de koplampen door tot de
bumper. Het lijkt dat de auto over
een grille beschikt, maar dat is
absoluut niet het geval. De lucht
toevoer geschiedt volledig door °°k bij sterke concurrenten als
de ademgaten in de bumper. De Renault Clio, Opel Corsa, Fiat
'achterkant is zeer kenmerkend
vanwege de smal toelopende
lichtunits. De auto biedt van bin
nen een redelijke ruimte. Voor-
passagiers hebben weinig te kla
gen, terwijl achterin de hoofd
ruimte minder is dan bij de baan
brekende 205. Ook de beenruimte
achter houdt niet over. Het dash-
vermogen. Dit zorgt voor een top
van 175 km/u en het sprintje in
10,7 seconden. De XT-uitrusting is
weer verder uitgebreid met een
digitaal klokje, toerenteller, getint
glas, uitklapbare zijruiten, kaart-
leeslampje, kofferbakverlichting,
een lange middenconsole en ve
lours bekleding.
Als topmodel komt nog voor het
einde van dit jaar de 106 XSi. Heel
bewust is voor deze benaming ge
kozen, daar Peugeot de auto wat
prestaties betreft de naam GTi
niet waardig acht. Voorin de XSi
vinden we dezelfde motor als in
de snelste AX, die wel de naam
GTi draagt. De 1.4 liter levert 95 4
pk en zorgt voor een forse topsnel- troëi
heid van 187 km/u en een accele- de o:
ratie van 0 tot 100 in 10 seconden.
De XSi heeft een rijklaargewicht
van 845 kg. De sportiefste 106
heeft een uiterlijk wat herkenbaar
is aan de verstralers onder de
voorbumper, de vijfspaaks licht
metalen velgen, de spoiler op de
achterklep en zwarte wielkastver-
breders.
Zo start de reeks bij de CL (als 1.6,
1.8 en diesel) met onder meer een
waarschuwingszoemer voor ver
geten verlichting, regelbare dash-
boardverlichting, kaartenvak in
de voordeuren, hoofdsteunen
voorin, neerklapbare achterbank,
beklede bagageruimte en een vei-
ligheidsstuurkolom. De 1.6 CL
draagt een prijskaartje met
daarop f.28.495,= terwijl dezelfde
auto met 1.8 motor tweeduizend
gulden duurder zal uitkomen. De
GL-uitgave is er met de 1.8 motor
en als turbodiesel met ondermeer
standaard getint glas, meegespo
ten buitenspiegels, stuurbekrach
tiging, mistlampen voor en ver
lichting in het dashboardkastje.
Skoda kent een rijke historie. Al
ver voor de Tweede Wereldoorlog
was het merk aktief. Vooral toen
na de oorlog de levering van
nieuwe auto's traag op gang
kwam, speelde Skoda een niet on
aanzienlijke rol op onze Westerse
markt. Maar met onze eigen in
dustrie weer op volle sterkte,
moest het merk het grootste deel
van zijn produktie op de eigen
markt zien te slijten. De spiraal
beweegt zich voor Skoda nu in de
goede richting. Voor het eerst
sinds jaren zijn de verkopen weer
omhoog gegaan, iets wat alleen
aan de samenwerking met VW toe
te schrijven is.
Eigentijds
board is modem van vormgeving
en lijkt heel sterk op dat van de
Ford Fiesta.
Het spreekt haast voor zich dat
ook Franse fabrikanten zich in
middels met het milieu bezig hou
den. Alle in de 106 gebruikte
kunststof delen zijn voor recycling
gemerkt. PSA heeft zelfs zijn eigen
recycling bedrijf, waar oude Peu
geots, Talbots en Citroëns tot de
laatste schroef uit elkaar worden
gehaald. Bovendien zijn alle in
ons land te leveren versies van de
106 voorzien van een geregelde
driewegkatalysator.
Alhoewel veel onderdelen tussen
de PSA-merken Peugeot en Ci-
in uitwisselbaar zijn, werd bij
de ontwikkeling van de 106 niet
klakkeloos het onderstel van de
AX overgenomen. Ondanks het
feit dat beide auto's elkaar wat af
metingen betreft niet veel ontlo
pen, is de 106 verder verfijnd.
Alhoewel de definitieve prijzen
nog niet exact bekend zijn, maken
de richtbedragen direct duidelijk
dat de 106 de opvolger is van de
volume- modellen uit de 205-
reeks. De basis XN met vierver
snellingsbak zal net boven de
f.20.000,= worden ingezet. De
snelle XSi gaat ruim f.30.000,
kosten. De auto is daarmee fors
duurder dan de AX van Citroen
en komt zodoende precies op het
niveau van de eigen 205, maar
ook bij sterke concurrenten als de
-ai Clio, Opel Corsa, Fiat
Uno en Ford Fiesta. Dat de nieuwe
106 succesvol zal worden, daar
kunnen we niet aan twijfelen. Peu
geot hoopt met het duo 106/205
een iets hogere marktpenetratie te
kunnen bereiken als voorheen met
alleen de 205 werd bewerkstel
ligd. De eerste rij-indrukken vol
gen half oktober.