PEUGEOT 106 CITROEN XM I familielid met ambities I Dubbel-primeur bij Mitsubishi - Gj Oplage94.400 ex. nu als break Bijlage van: DeTilburgseKoerier Gastvrij L 24 uur OND Donderdag 29 augustus 1991 Modelpolitiek Laadhoogte De o.a.: j Lees verder in dit nummer Autotest: Skoda Favorit Estate pag. 3 Seat Toledo start zijn opmars pag. 3 Jaargang 3 Nummer 32 Utrecht - Vanaf oktober zal de Peugeot-familie, nu bestaande uit de 205, 309, 405 en 605, worden aangevuld met de 106. Fabriek en importeur leggen er vooral de nadruk op dat het hier een aanvulling betreft. Het gaat in eerste instantie om een driedeurs auto met voorwielaandrijving en een keuze uit vier uitvoeringen. Peugeot heeft hoge verwachtingen van de nieuwe kleine, daar er volgend jaar in ons land zo'n 12.000 aan de man gebracht zullen worden. s deze in geweest. Volgende week o.a.: Rij-impressie VW Golf III laar id nog eens een jaar of acht dergelijke modelpolitiek ger gen neemt. Uit onderzoek is ken dat in het segment van c De nieuwe 106 is 3,56 meter lang en heeft een prettig ogende car rosserie, die veel overeenkomsten vertoond met de 205. Het is echter de vraag in hoeverre het publiek ms een jaar of acht met een moe- s geble- de 205 de carrosserie de laaddrempel aan de omstandigheden kan wor den aangepast. Die laadhoogte is overigens zeer gering, daar met het openen van de achterklep ook een deel van de bumper mee om hoog scharniert. de merkentrouw zeer gering is. Het gaat om een gevarieerde groep kopers, die de auto vooral Het doek is definitief gevallen voor de legendarische Citroën CX. Sinds de introductie van de roemruchte XM, de Auto van het Jaar 1990, was van deze in 1974 gepresenteerde grote auto alleen nog de break lever baar. Op de IAA in Frankfurt presenteert het eigenzin nige Franse merk echter de break-variant van de XM. De auto wordt leverbaar met bekende motoren: de 2 li ter injectie krachtbronnen, de 3 liter V6 en de revolutio naire 12-kleppen diesels. De beschikbaarheid van deze twee modellen zal de komende tijd verre van ideaal zijn, wat de Nederlandse importeur in eerste instantie deed besluiten de intro ductie uit te stellen. Volgende week echter leest u alles over de twee nieuwe APV's van Mitsubis hi: de verschillende uitvoeringen, motoren en natuurlijk de rij-eigen- schappen en prijzen. De XM Break wordt geproduceerd bij carrosserie-ontwerper Heuliez en zal na introductie op 15 oktober op de Franse markt pas begin 1992 in ons land worden geïntro duceerd. Volgend jaar zullen er zo'n 7.000 stuks worden geprodu ceerd, waarvan 30% voor de Franse markt. De prijzen zijn uiter aard nog niet bekend. Met de nieuwe typebenaming 106 wil Peugeot de aparte status van zijn kleinste telg bedrukken. Als de auto een opvolger was ge weest voor de 205, had ie wel 206 geheten en als hij duidelijk als kleinere auto was bedoeld, was wel voor de naam 105 gekozen. Maar hoe graag de Peugeot-or- ganisatie de 106 en 205 naast el kaar wil promoten, de nieuweling zal toch voornamelijk een kanni- baliserend effect hebben op de zo succesvolle kleine Peugeot die sinds 1983 enorme verkoopaantal- len heeft weten te behalen. Als we dan bovendien zien dat het hui dige basismodel uit de 205-reeks goedkoper is dan de instapper bij de 106, dan moge duidelijk zijn dat Peugeot met dit model toch de De Automaat is een uitgave^van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur de wegdekgesteldheid. Vooral bij een stationcar die vaak fors wordt beladen, zal dit systeem zijn goede diensten bewijzen. Ook is het makkelijk dat door het om hoog of omlaag laten gaan van Autoverkoop in de wereld naar 75 miljoen De verkoop van nieuwe auto's groeit over de gehele wereld de komende 20 jaar met meer dan 50 procent om in het jaar 2010 bijna 75 mil joen eenheden te bereiken. Vorig jaar beliep de totale af- zet in de wereld 49,3 miljoen wagens. Dit staat in het on langs verschenen rapport «The World Vehicle Market Strategie Review and Fore cast Databook», een studie van het in London gevestigde onderzoeksbureau Euromotor Reports Ltd. Volgens Euromotor nemen de Aziatische landen, exclusief Japan, alleen al eenderde van de toekomstige groei voor hun rekening. Dit komt neer op circa 8 miljoen voer tuigen. De meest opmerkelijke groei voorspelt het onder zoeksbureau in Zuid-Korea, waar in 2010 naar schatting 3,4 miljoen personenauto's verkocht zullen gaan worden tegen nog slechts 977.000 vo rig jaar. Dit betekent dat het autobezit in Zuid-Korea de komende decennia spectacu lair toeneemt van 3,4 miljoen nu tot zo'n 25 miljoen stuks in 2010. Een sterke groei, het gaat hier om ca. 4,3 miljoen eenheden, wordt verder voorspeld in de Oosteuropese landen. Ter vergelijking: in West-Europa bedraagt het verwachte groeicijfer ongeveer 4 miljoen auto's. Per saldo, zo stellen de onderzoekers, wordt meer dan eenderde van het totale groeipotentieel in de wereld geabsorbeerd door de min der ontwikkelde landen, waarmee zij hun aandeel ten opzichte van 1960 meer dan verdrievoudigen. Dit is ook lo gisch als wordt gekeken naar de gemiddelde autodichtheid in de verschillende wereldde len. De studie geeft aan dat de autodichtheid in Azië in de bevolkingsgroep tussen de 20 en 64 jaar op dit moment slechts 22 auto's per 1000 in woners bedraagt. In de min der ontwikkelde landen is dit 58 voertuigen per 1000 inwo ners en in de ontwikkelde ge bieden 855 auto's per 1000 in woners. (Bron: Rai) Onlangs is er een onderzoek ge houden naar de imago's van de verschillende Europese volken onderling. Wat denkt een Neder lander van een Duitser en hoe hoog schat een Italiaan een Brit in. Het was natuurlijk te voor spellen dat vrijwel alle bekende clichés naar boven kwamen. In ieder geval lijkt er in de afgelo pen jaren weinig veranderd te zijn. Het komt zelfs voor dat over heden er driftig aan meedoen om het negatieve imago van een land hoog te houden. Dat werd onlangs heel bruut be wezen in het op het eerste ge zicht zo gastvrije Oostenrijk, waar duidelijk werd gemaakt dat ze buitenlanders liever zien gaan dan komen. Tijdens de in troductie van de Opel Astra in de buurt van Wenen, kwam ik vlak bij het eindpunt van de route langs een prachtig oud ge bouw met een indrukwekkende gevel met pilaren, oude lan taarns en een grote klok. Een prima achtergrond om de nieuwe Opel-telgbij te vereeu wigen. De auto werd snel in stel ling gebracht en de foto's wer den in twee/drie minuten ge knipt. Op het moment dat ik naar de auto terugliep (ik stond er maar een paar meter vandaan), kwam een jongen in spijker broek op de Astra afgelopen. In eerste instantie dacht ik aan nor male belangstelling, maar toen hij zijn hoofd door de open staande ruit naar binnen be woog, de motor stil zette en de sleutel eruit nam, kwam ik in protest. Vliegensvlug toverde hij uit zijn broekzak een penning met Oostenrijkse adelaar. Naast de prachtige pilaren was het plaatselijke politiebureau geves tigd. Ik had de Oostenrijkse wet op twee punten overtreden: ik had een auto neergezet op een plaats waar niet geparkeerd mocht worden en bovendien had ik de motor laten lopen. Het feit dat ik volgens de diender ook nog aanleiding had gegeven tot diefstal, werd mij niet aangere kend. In ieder geval was ik 200 Shilling armer en bij het verlaten van het bureel werd mij duide lijk gemaakt dat ik nog geluk had gehad. In principe wordt iedere buitenlander, hoe klein het vergrijp ook, eerst vastgezet, waarna over de juiste sanctie wordt nagedacht. Gastvrij...? Tony Vos langzame vervanging van de 205 voor ogen heeft. Zeker als de 106 straks ook als vijfdeurs en diesel verkrijgbaar is, zullen van de 205 alleen de dure versies levensvat baar blijven. Overigens worden de geruchten steeds sterker dat een op het Citroen ZX-onderstel gebaseerde nieuwe Peugeot over enige tijd zowel de 309 als de duurdere 205-modellen zal alias sen. Zodoende komt Peugeot dan weer op vier modelfamilies. De achterbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar en de ba gage kan middels een rolhoes aan nieuwsgierige blikken wor den onttrokken. Het spreekt voor- zich dat ook de break is voorzien van hydractieve vering, waarbij de demping wordt ingesteld naar gelang de rij-omstandigheden en Mitsubishi is het eerste merk wat maar liefst met twee auto's in het APV- segment vertegenwoordigd zal zijn. Deze week worden zowel de nieuwe Space Runner als Space Wagon aan de vader landse pers gepresenteerd. De auto's zullen hun Europese pre mière beleven op de komende IAA in Frankfurt. Lang is troductie echter onzeker c De uitrustingsniveau's dragen de namen Détente en Ambiance. Di rect vallen bij de Ambiance de nieuwe lichtmetalen velgen op. Op de twee dakrailings kan een bagagedrager worden gemon teerd. Standaard heeft de break een handgeschakelde vijfbak, ter wijl de V6 ook als automaat kan worden besteld. De XM Break is ten opzichte van de berline met 25 centimeter ge groeid bij gelijkblijvende wielba sis. De auto meet hierdoor maar liefst 4,96 meter. Bovendien zorgt een 5 centimeter hoger dak voor aanmerkelijk meer hoofdruimte. Het bagagevolume is sterk afhan kelijk van de opstelling van de achterbank. Met de bank in nor male positie en ook de hoede- plank volledig in gebruik kan er al voor 720 liter aan spullen wor den meegenomen. Wordt alles platgegooid, dan onstaat een ruimte van 1960 liter.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25