PEUGEOT 106
CITROEN XM
I
familielid met
ambities
I
Dubbel-primeur bij
Mitsubishi -
Gj
Oplage94.400 ex.
nu als break
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Gastvrij
L
24
uur
OND
Donderdag 29 augustus 1991
Modelpolitiek
Laadhoogte
De
o.a.:
j
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Skoda Favorit Estate
pag. 3
Seat Toledo
start zijn opmars
pag. 3
Jaargang 3
Nummer 32
Utrecht - Vanaf oktober zal de Peugeot-familie, nu bestaande uit de 205, 309, 405 en
605, worden aangevuld met de 106. Fabriek en importeur leggen er vooral de nadruk
op dat het hier een aanvulling betreft. Het gaat in eerste instantie om een driedeurs
auto met voorwielaandrijving en een keuze uit vier uitvoeringen. Peugeot heeft hoge
verwachtingen van de nieuwe kleine, daar er volgend jaar in ons land zo'n 12.000
aan de man gebracht zullen worden.
s deze in
geweest.
Volgende week o.a.:
Rij-impressie
VW Golf III
laar
id
nog eens een jaar of acht
dergelijke modelpolitiek ger
gen neemt. Uit onderzoek is
ken dat in het segment van c
De nieuwe 106 is 3,56 meter lang
en heeft een prettig ogende car
rosserie, die veel overeenkomsten
vertoond met de 205. Het is echter
de vraag in hoeverre het publiek
ms een jaar of acht met een
moe-
s geble-
de 205
de carrosserie de laaddrempel
aan de omstandigheden kan wor
den aangepast. Die laadhoogte is
overigens zeer gering, daar met
het openen van de achterklep ook
een deel van de bumper mee om
hoog scharniert.
de merkentrouw zeer gering is.
Het gaat om een gevarieerde
groep kopers, die de auto vooral
Het doek is definitief gevallen voor de legendarische
Citroën CX. Sinds de introductie van de roemruchte
XM, de Auto van het Jaar 1990, was van deze in 1974
gepresenteerde grote auto alleen nog de break lever
baar. Op de IAA in Frankfurt presenteert het eigenzin
nige Franse merk echter de break-variant van de XM.
De auto wordt leverbaar met bekende motoren: de 2 li
ter injectie krachtbronnen, de 3 liter V6 en de revolutio
naire 12-kleppen diesels.
De beschikbaarheid van deze
twee modellen zal de komende
tijd verre van ideaal zijn, wat de
Nederlandse importeur in eerste
instantie deed besluiten de intro
ductie uit te stellen. Volgende
week echter leest u alles over de
twee nieuwe APV's van Mitsubis
hi: de verschillende uitvoeringen,
motoren en natuurlijk de rij-eigen-
schappen en prijzen.
De XM Break wordt geproduceerd
bij carrosserie-ontwerper Heuliez
en zal na introductie op 15 oktober
op de Franse markt pas begin
1992 in ons land worden geïntro
duceerd. Volgend jaar zullen er
zo'n 7.000 stuks worden geprodu
ceerd, waarvan 30% voor de
Franse markt. De prijzen zijn uiter
aard nog niet bekend.
Met de nieuwe typebenaming 106
wil Peugeot de aparte status van
zijn kleinste telg bedrukken. Als
de auto een opvolger was ge
weest voor de 205, had ie wel 206
geheten en als hij duidelijk als
kleinere auto was bedoeld, was
wel voor de naam 105 gekozen.
Maar hoe graag de Peugeot-or-
ganisatie de 106 en 205 naast el
kaar wil promoten, de nieuweling
zal toch voornamelijk een kanni-
baliserend effect hebben op de zo
succesvolle kleine Peugeot die
sinds 1983 enorme verkoopaantal-
len heeft weten te behalen. Als we
dan bovendien zien dat het hui
dige basismodel uit de 205-reeks
goedkoper is dan de instapper bij
de 106, dan moge duidelijk zijn
dat Peugeot met dit model toch de
De Automaat is een uitgave^van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
de wegdekgesteldheid. Vooral bij
een stationcar die vaak fors wordt
beladen, zal dit systeem zijn
goede diensten bewijzen. Ook is
het makkelijk dat door het om
hoog of omlaag laten gaan van
Autoverkoop in
de wereld naar
75 miljoen
De verkoop van nieuwe
auto's groeit over de gehele
wereld de komende 20 jaar
met meer dan 50 procent om
in het jaar 2010 bijna 75 mil
joen eenheden te bereiken.
Vorig jaar beliep de totale af-
zet in de wereld 49,3 miljoen
wagens. Dit staat in het on
langs verschenen rapport
«The World Vehicle Market
Strategie Review and Fore
cast Databook», een studie
van het in London gevestigde
onderzoeksbureau Euromotor
Reports Ltd.
Volgens Euromotor nemen de
Aziatische landen, exclusief
Japan, alleen al eenderde
van de toekomstige groei
voor hun rekening. Dit komt
neer op circa 8 miljoen voer
tuigen. De meest opmerkelijke
groei voorspelt het onder
zoeksbureau in Zuid-Korea,
waar in 2010 naar schatting
3,4 miljoen personenauto's
verkocht zullen gaan worden
tegen nog slechts 977.000 vo
rig jaar. Dit betekent dat het
autobezit in Zuid-Korea de
komende decennia spectacu
lair toeneemt van 3,4 miljoen
nu tot zo'n 25 miljoen stuks in
2010.
Een sterke groei, het gaat hier
om ca. 4,3 miljoen eenheden,
wordt verder voorspeld in de
Oosteuropese landen. Ter
vergelijking: in West-Europa
bedraagt het verwachte
groeicijfer ongeveer 4 miljoen
auto's. Per saldo, zo stellen de
onderzoekers, wordt meer
dan eenderde van het totale
groeipotentieel in de wereld
geabsorbeerd door de min
der ontwikkelde landen,
waarmee zij hun aandeel ten
opzichte van 1960 meer dan
verdrievoudigen. Dit is ook lo
gisch als wordt gekeken naar
de gemiddelde autodichtheid
in de verschillende wereldde
len.
De studie geeft aan dat de
autodichtheid in Azië in de
bevolkingsgroep tussen de 20
en 64 jaar op dit moment
slechts 22 auto's per 1000 in
woners bedraagt. In de min
der ontwikkelde landen is dit
58 voertuigen per 1000 inwo
ners en in de ontwikkelde ge
bieden 855 auto's per 1000 in
woners. (Bron: Rai)
Onlangs is er een onderzoek ge
houden naar de imago's van de
verschillende Europese volken
onderling. Wat denkt een Neder
lander van een Duitser en hoe
hoog schat een Italiaan een Brit
in. Het was natuurlijk te voor
spellen dat vrijwel alle bekende
clichés naar boven kwamen. In
ieder geval lijkt er in de afgelo
pen jaren weinig veranderd te
zijn. Het komt zelfs voor dat over
heden er driftig aan meedoen
om het negatieve imago van een
land hoog te houden.
Dat werd onlangs heel bruut be
wezen in het op het eerste ge
zicht zo gastvrije Oostenrijk,
waar duidelijk werd gemaakt
dat ze buitenlanders liever zien
gaan dan komen. Tijdens de in
troductie van de Opel Astra in
de buurt van Wenen, kwam ik
vlak bij het eindpunt van de
route langs een prachtig oud ge
bouw met een indrukwekkende
gevel met pilaren, oude lan
taarns en een grote klok. Een
prima achtergrond om de
nieuwe Opel-telgbij te vereeu
wigen. De auto werd snel in stel
ling gebracht en de foto's wer
den in twee/drie minuten ge
knipt. Op het moment dat ik naar
de auto terugliep (ik stond er
maar een paar meter vandaan),
kwam een jongen in spijker
broek op de Astra afgelopen. In
eerste instantie dacht ik aan nor
male belangstelling, maar toen
hij zijn hoofd door de open
staande ruit naar binnen be
woog, de motor stil zette en de
sleutel eruit nam, kwam ik in
protest. Vliegensvlug toverde hij
uit zijn broekzak een penning
met Oostenrijkse adelaar. Naast
de prachtige pilaren was het
plaatselijke politiebureau geves
tigd. Ik had de Oostenrijkse wet
op twee punten overtreden: ik
had een auto neergezet op een
plaats waar niet geparkeerd
mocht worden en bovendien had
ik de motor laten lopen. Het feit
dat ik volgens de diender ook
nog aanleiding had gegeven tot
diefstal, werd mij niet aangere
kend. In ieder geval was ik 200
Shilling armer en bij het verlaten
van het bureel werd mij duide
lijk gemaakt dat ik nog geluk
had gehad. In principe wordt
iedere buitenlander, hoe klein
het vergrijp ook, eerst vastgezet,
waarna over de juiste sanctie
wordt nagedacht. Gastvrij...?
Tony Vos
langzame vervanging van de 205
voor ogen heeft. Zeker als de 106
straks ook als vijfdeurs en diesel
verkrijgbaar is, zullen van de 205
alleen de dure versies levensvat
baar blijven. Overigens worden
de geruchten steeds sterker dat
een op het Citroen ZX-onderstel
gebaseerde nieuwe Peugeot over
enige tijd zowel de 309 als de
duurdere 205-modellen zal alias
sen. Zodoende komt Peugeot dan
weer op vier modelfamilies.
De achterbank is in twee ongelijke
delen neerklapbaar en de ba
gage kan middels een rolhoes
aan nieuwsgierige blikken wor
den onttrokken. Het spreekt voor-
zich dat ook de break is voorzien
van hydractieve vering, waarbij
de demping wordt ingesteld naar
gelang de rij-omstandigheden en
Mitsubishi is het eerste merk wat
maar liefst met twee auto's in het
APV- segment vertegenwoordigd
zal zijn. Deze week worden zowel
de nieuwe Space Runner als
Space Wagon aan de vader
landse pers gepresenteerd. De
auto's zullen hun Europese pre
mière beleven op de komende
IAA in Frankfurt. Lang is
troductie echter onzeker c
De uitrustingsniveau's dragen de
namen Détente en Ambiance. Di
rect vallen bij de Ambiance de
nieuwe lichtmetalen velgen op.
Op de twee dakrailings kan een
bagagedrager worden gemon
teerd. Standaard heeft de break
een handgeschakelde vijfbak, ter
wijl de V6 ook als automaat kan
worden besteld.
De XM Break is ten opzichte van
de berline met 25 centimeter ge
groeid bij gelijkblijvende wielba
sis. De auto meet hierdoor maar
liefst 4,96 meter. Bovendien zorgt
een 5 centimeter hoger dak voor
aanmerkelijk meer hoofdruimte.
Het bagagevolume is sterk afhan
kelijk van de opstelling van de
achterbank. Met de bank in nor
male positie en ook de hoede-
plank volledig in gebruik kan er
al voor 720 liter aan spullen wor
den meegenomen. Wordt alles
platgegooid, dan onstaat een
ruimte van 1960 liter.