Opel Cabrio Edition 2.0 versus Ford Escort Cabrio
IS
NS
RENAULT COVER
I
Bertone
versus
Karmann
B.V.
resultaat van 10 jaar veiligheidsonderzoek
lunen
uilwagens
Dpel
Nunen
£_P V E j.
Wijzigingen
Opel
Flofit
autostoelen
DE AUTOMAAT - Donderdag 22 augustus 1991 - pagina 7
'u
Injectiesysteem
de-
01-1987
1G
09-1989
3-355655
1989
1989
1980 1984
1984
De
Eindmontage
Bij de ex-Kadett worden de ruiten
1985
06-1987
11-1987
07-1987
07-1989
04-1988
11-1986
02-1984
04-1986
05-1984
*t 1.6 liter in
wel met mo-
KEN
1990
1986
1988
1989
1989
1989
1989
1989
1988
1988
1987
1987
1987
31-12-1987
1987
1987
1985
wit
■od
art
1987-1968
EN
Wit
rijs
wit
wit
wit
lod
.1987-1988-1989
1984-1986
1967
iwe vei-
el in pro-
an over-
ver-
Jover
;.J9e6.VmJS
1996
KRACHT IS
EN NACHT
yEBEDRIJF
.04241-1437
de auto's geen slecht figuur slaan.
Ondanks zijn leeftijd mag de Ka
dert er nog duidelijk wezen. Toch
geven enkele details de Escort net
een voorsprong. In de Escort zit je
namelijk meer buiten. De auto is
van binnen wat breder, je zit in
het geheel wat hoger en de ach
terste zijruiten kunnen helemaal
naar beneden. Bovendien verzinkt
de cabriokap ver in de carrosse
rie. De Kadett heeft welliswaar
sportief getinte, beter zittende
stoelen, maar beschikt over een
hoge ingeklapte kap en de zij-
ruitjes kunnen niet helemaal naar
beneden. Ook is er bij Karmann
beter nagedacht over de afdek-
A1 lijkt een cabriolet veel op het model waarvan het is
afgeleid, niet zelden kan slechts de helft van de koets
werkonderdelen worden uitgewisseld. Een vergelijking
tussen de Opel Cabrio Edition en de Ford Escort Cabrio
is niet alleen een match tussen twee automerken, maar
zeker ook tussen de twee carrosseriebouwers Bertone
en Karmann. We reden met beide creaties, terwijl het
weer zich van zijn beste kant liet zien.
stus 1991-pagina 6
- DE TILBURGSE KOERIER
hoes, die bij de Escort in enkele
seconden kan worden aange
bracht en verwijderd. Bij de Opel
gaat het om een onhandig groot
vormgegeven stuk zeil, wat bij de
eerste keren aandachtig bestu
deerd moet worden.
Wat stijfheid betreft kunnen de
twee auto's zich aan elkaar me
ten. Zowel Bertone als Karmann
hebben een niet volledig torsie-
vrije, maar goed op de weg lig
gende auto afgeleverd.
De uitrusting van beide luchtige
auto's ontloopt elkaar niet veel.
Onze Escort was voorzien van
lichtmetalen velgen, vier elek
trisch bediende zijruiten, elek
trisch verstelbare buitenspiegels,
stuurbekrachtiging, voorruit- sne-
lontdooier en een elektrisch/hy-
draulisch bediende cabriokap.
Hierdoor lijkt de auto bijzonder
compleet. Het gaat echter in al
ze gevallen om extra's.
1987/1988
1988
1988
1988
1988
1989
1989
1987
loin rijbow.) 1987
eindelijk de komst van een 1.7 liter
turbodiesel met katalysator en een
vermogen van 82 pk. Vanwege
een uiterst gunstig verbruik heeft
de Vectra TD een actieradius van
maar Hef st 1000 kilometer. De TD
krijgt standaard een toerenteller
en stuurbekrachtiging. De basis
GL-uitvoering wordt verrijkt met
getint glas, de GLS krijgt een elek
trische antenne, terwijl de GT
voortaan is uitgerust met centrale
vergrendeling en elektrisch be
diende buitenspiegels. De Vectra
2000 wordt alleen nog maar aan
geboden met een analoog dash
board. Het digitale instrumenta
rium werd in de praktijk niet erg
rental van 2800 tr/min. De Escort
is goed voor een top van 186 km/v
a en trekt in 10,6 seconden van 0 tot
js- 100. De prestatieverschillen op
papier zijn dus gering. De Opel is
echter veel levendiger, terwijl de
Escort bij fors intrappen van het
gaspedaal merkbaar inhoudt.
Afdekhoes
Over het -
Via Speed Centre Rotterdam wor
den sinds kort de Amerikaanse
Flofit autostoelen voor heel
Europa geïmporteerd en gedistri
bueerd. Flofit kan zich meten met
alle bekende namen op het ge
bied van aan de individuele wen
sen aangepaste autostoelen. Een
aantal Amerikaanse autofabri
kanten monteert de Flofit stoelen
standaard in een aantahnodellen.
zetels worden door een team
van designers en medische spe-
ciahsten ontworpen en bieden een
uitmuntende zit. De hoge rugleu
ning zorgt voor een optimale steun
aan de schouders, terwijl via een
verschuifbare beensteun de
lengte van de zitting kan worden
aangepast. De hoofdsteunen zijn
in alle richting verstelbaar, terwijl
de lendensteunen in bochten veel
extra houvast geven. Uiteraard is
ook de zithoogte instelbaar.
Flofit stoelen zijn vrijwel in alle
auto's te monteren. Er is een keuze
uit zes kleuren stof, terwijl skai of
leer tegen meerprijs kunnen wor
den besteld. Voor informatie over
verkoopadressen en brochures.
Speed Centre Rotterdam, telefoon
010-4130544.
Uiteraard zal de belangstelhng bij
Opel binnenkort vooral uitgaan
naar de nieuwe Astra. Toch vin
den we bij de bestaande model
len enkele detailwijzigingen. Zo
kunnen we de Corsa City ook be
stellen met de 1.5 liter dieselmotor,
terwijl de turbodieselmotor voort
aan met katalysator wordt gele
verd en een vermogen heeft van
67 pk. Een 1.4 Hter injectiekracht-
bron van 82 pk lost de wat verou
derde 1.6 af, terwijl de uitrusting
van de Corsa GSI is opgewaar
deerd met elektrisch bediende
portierramen en centrale vergren-
deling.
Belangrijk nieuws bij de Vectra is
ijwel deze
__o Edition
■1. Het ontwerp i
lertone, die via zijn
Irijf ook voor de boe
>rio borg staat. L
m voor 1992 betreffen
»n van de kleine
->ers in de motorkap en
«s.en van het digitale
aard voor normale klokken.
op prijs gesteld. In ruil daarvoor spoiler verwerk
krijgt deze sportieve Vectra een fijnde werking,
elektrische antenne en metaallok inwerking als c
standaard.
De schitterend gelijnde Opel CaH-
bra wordt vanaf het basismodel
aangeboden irjet lichtmetalen vel
gen, terwijl de 16V is verrijkt met
een boordcomputer.
Vanwege de recente wijzigingen
is er wat betreft de Omega en Se
nator weinig nieuws te melden. Bij
de Omega verhuist de geïnte
greerde antenne van de voor
naar de achterruit, terwijl de Se
nator in alle versies wordt voor
zien van Hchtmetalen wielen.
De naam Kadert is ongeveer uit
het leveringsprogramma van
Opel geschrapt. De nieuwe Astra
zal weldra het complete leverings
programma vervangen, terwijl
echter de cabriolet nog enige tijd
(zo'n anderhalf jaar) in produktie
zal blijven. De auto die wij reden
luisterde nog naar de naam Ka
dett GSi cabriolet, terwijl vanaf
model 92 vrijwel dezelfde auto als Over het uiterlijk kunnen we twis-
Opel Cabrio Edition 2.0 door het ten, maar het is duidehjk dat bei-
leven gaat. Het ontwerp is van de de auto-s geen slecht Jiguur slaan.
Itahaan Bertone, die via zijn pro-
duktiebedrijf ook voor de bouw
van deze cabrio borg staat. De
veranderinger
het verdwijner
luchthappers
het inwisselei
dashboGiv,
een Hter loodvrije Eurosuper.
Zowel Opel als Ford leveren hun
cabriolets in verschillende kleu
rencombinaties. De Opel Cabrio
Edition was getooid in een Hcht
paarse lakkleur en had een witte
kap. Een gewaagde combinatie,
waarbij de lakkleur snel went. De
softtop had toch beter zwart of
diep donker blauw mogen zijn. De
door ons gereden Escort was bor
deauxrood metallic voorzien van
een in bijpassend rood uitgevoer
de kap.
Uiteraard begeven de Opel en
Ford zich in hetzelfde prijsseg
ment. De Opel Cabrio Edition 2.0
kost standaard f.50.900,= terwijl
voor de Escort met 1.6 motor
f.52.930,= op tafel moet komen.
Pluspunten voor de Opel zijn de
pittige motor en iets rijkere uitrus
ting. De Ford scoort goed wat be
treft de afwerking, terwijl het meer
open karakter bijzonder plezierig
is. Beide auto's zijn dus duidelijk
aan elkaar gewaagd en een ech
te winnaar is niet aan te wijzen.
met de hand omlaag gedraaid,
moet ook de kap handmatig wor
den geopend, zijn de buitenspie
gels met de hand verstelbaar,
maar worden lichtmetalen velgen
en stuurbekrachtiging wel af-fa-
briek op alle types aangebracht.
De uitrustingen ontlopen elkaar
zodoende niet veel, al heeft de
Opel een kleine voorsprong. Op
het gebied van afwerking loopt de
Escort weer wat uit. Hier is duide-
lijk het verschil tussen Italiaanse
en Duitse eindmontage te bemer
ken. De bestuurdersstoel van de
Opel stond niet helemaal vast op
zijn rails, een afdekplaatje op de
cabriokap zat los, terwijl het rech
ter portier slecht was afgehangen,
wat weer gesuis veroorzaakt bij
hogere snelheden. Bij beide auto's
zijn veel plastic panelen gebruikt,
maar bij de Escort ziet het er een
fractie verzorgder uit.
Tot slot kunnen we ook bij het
brandstofverbruik weinig onder
scheid vinden. Beide cabrio's lus
ten ongeveer iedere 11 kilometer
J
Onder de naam 'Cover' heeft Re
nault onlangs een nieuwe veihg-
heidsauto gepresenteerd op basis
van de vijfdeurs 19 16-klepper. De
ingebouwde veihgheidsvoorzie-
ningen moeten ongevallen zo
goed mogelijk voorkomen en in
een geval van een ongeluk de in
zittenden beter beschermen. Vol
ledig onzichtbaar is de carrosse-
rie-structuur. Deze moet bij di
verse crashes de passagiers be
schermen. Bij een frontale botsing,
die de meeste verkeersslachtoffers
opeist, raken inzittenden van de
Renault Cover tot 65 km/u niet
ernstig gewond. Bij iedere huidige
Renault ligt deze grens op 56
km/u. De Cover scoort in termen
van energie-absorptie 34% beter
dan een moderne Renault en zelfs
80% beter ten opzichte van de offi
ciële veiligheidsnormen.
De achterbank heeft ook voor de
middelste passagiers een drie-
puntsgordel, terwijl het midden
van de zitting voor kleine kinderen
makkelijk kan worden verhoogd.
VeiHgheid, comfort en een makke
lijke bediening worden geholpen
door stuurbekrachtiging, ABS en
een cartograüsche demping. Hier
bij worden vering en demping
van de auto in een honderdste
van een seconde aangepast aan
de omstandigheden van het weg
dek. Het systeem functioneert met
behulp van vier speciale schok
dempers, een rekeneenheid en vijf
sensoren.
De bandenspanning wordt bij de
Renault Cover constant in de ga
ten gehouden. Bij het plotsehng
loslaten van het gaspedaal wor
den de remlichten in werking ge
steld. Dit geeft de achteriigger 0,2
seconden meer tijd om te reage
ren. Vooral uitgedrukt in meters
kan deze tijdwinst van groot be
lang zijn. Bij 50 km/u scheelt het
al een kleine 3 meter, terwijl bij 90
km/u de remweg met 5 meter
wordt verkort.
Het derde remlicht is netjes in de
srwerkt en kent een ver-
Het treedt alleen
ing als aanspraak op het
ABS-systeem wordt gemaakt, of
de remvertraging een vastge
stelde waarde overschreid. Een
ware vinding is het automatisch
in- en uitschakelende mistachter-
Hcht.
In het verleden werd met de Re-
naull BRV (1974) en de Epure
(1979) al getoond dat nieuv
ligheidsvoorzieningen snel
duktie-gxemplaren worder
genomen. Daarom zullen we v
schillende elementen uit de Cc
op de toekomstige Renault-model-
len aantreffen.
De Ford Escort Cabriolet in
nieuwste gedaante beleeft pas
zijn eerste zomer. Net als het vori
ge model zorgt het Duitse bedrijf
Karmann voor ontwerp en bouw.
Ford hoeft alleen maar te zorgen
dat de auto bij de dealer terecht
komt.
Beide cabrio's hebben veel over
eenkomsten, maar zeker ook veel
verschillen. Motorisch is de Opel
de Ford de baas. Voorin Ugt na
melijk een 115 pk leverende 2 liter
injectiemotor. Dit vermogen wordt
bij 5200 tr/min geleverd. Deze
krachtbron zorgt voor een topsnel
heid van 195 km/u, terwijl de auto
binnen 9 seconden vanuit stilstand
de 100 km/u aanwijst.
De Escort moet het met
houd doen, uiteraard w
dem injectiesysteem en een ver
mogen wat nauweUjks voor de
Opel onderdoet: 108 pk bij 6000
tr/min. Het grote verschil zit echter
in het koppel. De Escort-motor le
vert 135 Nm bij 4800 tr/min terwijl
de Opel een forse 170 Nm weet
voort te brengen bij een laag toe-
1988
1986-1988
.1985 t.e.m. 1990
Jffi U 92
“TT-
-Si