Opel Cabrio Edition 2.0 versus Ford Escort Cabrio IS NS RENAULT COVER I Bertone versus Karmann B.V. resultaat van 10 jaar veiligheidsonderzoek lunen uilwagens Dpel Nunen £_P V E j. Wijzigingen Opel Flofit autostoelen DE AUTOMAAT - Donderdag 22 augustus 1991 - pagina 7 'u Injectiesysteem de- 01-1987 1G 09-1989 3-355655 1989 1989 1980 1984 1984 De Eindmontage Bij de ex-Kadett worden de ruiten 1985 06-1987 11-1987 07-1987 07-1989 04-1988 11-1986 02-1984 04-1986 05-1984 *t 1.6 liter in wel met mo- KEN 1990 1986 1988 1989 1989 1989 1989 1989 1988 1988 1987 1987 1987 31-12-1987 1987 1987 1985 wit ■od art 1987-1968 EN Wit rijs wit wit wit lod .1987-1988-1989 1984-1986 1967 iwe vei- el in pro- an over- ver- Jover ;.J9e6.VmJS 1996 KRACHT IS EN NACHT yEBEDRIJF .04241-1437 de auto's geen slecht figuur slaan. Ondanks zijn leeftijd mag de Ka dert er nog duidelijk wezen. Toch geven enkele details de Escort net een voorsprong. In de Escort zit je namelijk meer buiten. De auto is van binnen wat breder, je zit in het geheel wat hoger en de ach terste zijruiten kunnen helemaal naar beneden. Bovendien verzinkt de cabriokap ver in de carrosse rie. De Kadett heeft welliswaar sportief getinte, beter zittende stoelen, maar beschikt over een hoge ingeklapte kap en de zij- ruitjes kunnen niet helemaal naar beneden. Ook is er bij Karmann beter nagedacht over de afdek- A1 lijkt een cabriolet veel op het model waarvan het is afgeleid, niet zelden kan slechts de helft van de koets werkonderdelen worden uitgewisseld. Een vergelijking tussen de Opel Cabrio Edition en de Ford Escort Cabrio is niet alleen een match tussen twee automerken, maar zeker ook tussen de twee carrosseriebouwers Bertone en Karmann. We reden met beide creaties, terwijl het weer zich van zijn beste kant liet zien. stus 1991-pagina 6 - DE TILBURGSE KOERIER hoes, die bij de Escort in enkele seconden kan worden aange bracht en verwijderd. Bij de Opel gaat het om een onhandig groot vormgegeven stuk zeil, wat bij de eerste keren aandachtig bestu deerd moet worden. Wat stijfheid betreft kunnen de twee auto's zich aan elkaar me ten. Zowel Bertone als Karmann hebben een niet volledig torsie- vrije, maar goed op de weg lig gende auto afgeleverd. De uitrusting van beide luchtige auto's ontloopt elkaar niet veel. Onze Escort was voorzien van lichtmetalen velgen, vier elek trisch bediende zijruiten, elek trisch verstelbare buitenspiegels, stuurbekrachtiging, voorruit- sne- lontdooier en een elektrisch/hy- draulisch bediende cabriokap. Hierdoor lijkt de auto bijzonder compleet. Het gaat echter in al ze gevallen om extra's. 1987/1988 1988 1988 1988 1988 1989 1989 1987 loin rijbow.) 1987 eindelijk de komst van een 1.7 liter turbodiesel met katalysator en een vermogen van 82 pk. Vanwege een uiterst gunstig verbruik heeft de Vectra TD een actieradius van maar Hef st 1000 kilometer. De TD krijgt standaard een toerenteller en stuurbekrachtiging. De basis GL-uitvoering wordt verrijkt met getint glas, de GLS krijgt een elek trische antenne, terwijl de GT voortaan is uitgerust met centrale vergrendeling en elektrisch be diende buitenspiegels. De Vectra 2000 wordt alleen nog maar aan geboden met een analoog dash board. Het digitale instrumenta rium werd in de praktijk niet erg rental van 2800 tr/min. De Escort is goed voor een top van 186 km/v a en trekt in 10,6 seconden van 0 tot js- 100. De prestatieverschillen op papier zijn dus gering. De Opel is echter veel levendiger, terwijl de Escort bij fors intrappen van het gaspedaal merkbaar inhoudt. Afdekhoes Over het - Via Speed Centre Rotterdam wor den sinds kort de Amerikaanse Flofit autostoelen voor heel Europa geïmporteerd en gedistri bueerd. Flofit kan zich meten met alle bekende namen op het ge bied van aan de individuele wen sen aangepaste autostoelen. Een aantal Amerikaanse autofabri kanten monteert de Flofit stoelen standaard in een aantahnodellen. zetels worden door een team van designers en medische spe- ciahsten ontworpen en bieden een uitmuntende zit. De hoge rugleu ning zorgt voor een optimale steun aan de schouders, terwijl via een verschuifbare beensteun de lengte van de zitting kan worden aangepast. De hoofdsteunen zijn in alle richting verstelbaar, terwijl de lendensteunen in bochten veel extra houvast geven. Uiteraard is ook de zithoogte instelbaar. Flofit stoelen zijn vrijwel in alle auto's te monteren. Er is een keuze uit zes kleuren stof, terwijl skai of leer tegen meerprijs kunnen wor den besteld. Voor informatie over verkoopadressen en brochures. Speed Centre Rotterdam, telefoon 010-4130544. Uiteraard zal de belangstelhng bij Opel binnenkort vooral uitgaan naar de nieuwe Astra. Toch vin den we bij de bestaande model len enkele detailwijzigingen. Zo kunnen we de Corsa City ook be stellen met de 1.5 liter dieselmotor, terwijl de turbodieselmotor voort aan met katalysator wordt gele verd en een vermogen heeft van 67 pk. Een 1.4 Hter injectiekracht- bron van 82 pk lost de wat verou derde 1.6 af, terwijl de uitrusting van de Corsa GSI is opgewaar deerd met elektrisch bediende portierramen en centrale vergren- deling. Belangrijk nieuws bij de Vectra is ijwel deze __o Edition ■1. Het ontwerp i lertone, die via zijn Irijf ook voor de boe >rio borg staat. L m voor 1992 betreffen »n van de kleine ->ers in de motorkap en «s.en van het digitale aard voor normale klokken. op prijs gesteld. In ruil daarvoor spoiler verwerk krijgt deze sportieve Vectra een fijnde werking, elektrische antenne en metaallok inwerking als c standaard. De schitterend gelijnde Opel CaH- bra wordt vanaf het basismodel aangeboden irjet lichtmetalen vel gen, terwijl de 16V is verrijkt met een boordcomputer. Vanwege de recente wijzigingen is er wat betreft de Omega en Se nator weinig nieuws te melden. Bij de Omega verhuist de geïnte greerde antenne van de voor naar de achterruit, terwijl de Se nator in alle versies wordt voor zien van Hchtmetalen wielen. De naam Kadert is ongeveer uit het leveringsprogramma van Opel geschrapt. De nieuwe Astra zal weldra het complete leverings programma vervangen, terwijl echter de cabriolet nog enige tijd (zo'n anderhalf jaar) in produktie zal blijven. De auto die wij reden luisterde nog naar de naam Ka dett GSi cabriolet, terwijl vanaf model 92 vrijwel dezelfde auto als Over het uiterlijk kunnen we twis- Opel Cabrio Edition 2.0 door het ten, maar het is duidehjk dat bei- leven gaat. Het ontwerp is van de de auto-s geen slecht Jiguur slaan. Itahaan Bertone, die via zijn pro- duktiebedrijf ook voor de bouw van deze cabrio borg staat. De veranderinger het verdwijner luchthappers het inwisselei dashboGiv, een Hter loodvrije Eurosuper. Zowel Opel als Ford leveren hun cabriolets in verschillende kleu rencombinaties. De Opel Cabrio Edition was getooid in een Hcht paarse lakkleur en had een witte kap. Een gewaagde combinatie, waarbij de lakkleur snel went. De softtop had toch beter zwart of diep donker blauw mogen zijn. De door ons gereden Escort was bor deauxrood metallic voorzien van een in bijpassend rood uitgevoer de kap. Uiteraard begeven de Opel en Ford zich in hetzelfde prijsseg ment. De Opel Cabrio Edition 2.0 kost standaard f.50.900,= terwijl voor de Escort met 1.6 motor f.52.930,= op tafel moet komen. Pluspunten voor de Opel zijn de pittige motor en iets rijkere uitrus ting. De Ford scoort goed wat be treft de afwerking, terwijl het meer open karakter bijzonder plezierig is. Beide auto's zijn dus duidelijk aan elkaar gewaagd en een ech te winnaar is niet aan te wijzen. met de hand omlaag gedraaid, moet ook de kap handmatig wor den geopend, zijn de buitenspie gels met de hand verstelbaar, maar worden lichtmetalen velgen en stuurbekrachtiging wel af-fa- briek op alle types aangebracht. De uitrustingen ontlopen elkaar zodoende niet veel, al heeft de Opel een kleine voorsprong. Op het gebied van afwerking loopt de Escort weer wat uit. Hier is duide- lijk het verschil tussen Italiaanse en Duitse eindmontage te bemer ken. De bestuurdersstoel van de Opel stond niet helemaal vast op zijn rails, een afdekplaatje op de cabriokap zat los, terwijl het rech ter portier slecht was afgehangen, wat weer gesuis veroorzaakt bij hogere snelheden. Bij beide auto's zijn veel plastic panelen gebruikt, maar bij de Escort ziet het er een fractie verzorgder uit. Tot slot kunnen we ook bij het brandstofverbruik weinig onder scheid vinden. Beide cabrio's lus ten ongeveer iedere 11 kilometer J Onder de naam 'Cover' heeft Re nault onlangs een nieuwe veihg- heidsauto gepresenteerd op basis van de vijfdeurs 19 16-klepper. De ingebouwde veihgheidsvoorzie- ningen moeten ongevallen zo goed mogelijk voorkomen en in een geval van een ongeluk de in zittenden beter beschermen. Vol ledig onzichtbaar is de carrosse- rie-structuur. Deze moet bij di verse crashes de passagiers be schermen. Bij een frontale botsing, die de meeste verkeersslachtoffers opeist, raken inzittenden van de Renault Cover tot 65 km/u niet ernstig gewond. Bij iedere huidige Renault ligt deze grens op 56 km/u. De Cover scoort in termen van energie-absorptie 34% beter dan een moderne Renault en zelfs 80% beter ten opzichte van de offi ciële veiligheidsnormen. De achterbank heeft ook voor de middelste passagiers een drie- puntsgordel, terwijl het midden van de zitting voor kleine kinderen makkelijk kan worden verhoogd. VeiHgheid, comfort en een makke lijke bediening worden geholpen door stuurbekrachtiging, ABS en een cartograüsche demping. Hier bij worden vering en demping van de auto in een honderdste van een seconde aangepast aan de omstandigheden van het weg dek. Het systeem functioneert met behulp van vier speciale schok dempers, een rekeneenheid en vijf sensoren. De bandenspanning wordt bij de Renault Cover constant in de ga ten gehouden. Bij het plotsehng loslaten van het gaspedaal wor den de remlichten in werking ge steld. Dit geeft de achteriigger 0,2 seconden meer tijd om te reage ren. Vooral uitgedrukt in meters kan deze tijdwinst van groot be lang zijn. Bij 50 km/u scheelt het al een kleine 3 meter, terwijl bij 90 km/u de remweg met 5 meter wordt verkort. Het derde remlicht is netjes in de srwerkt en kent een ver- Het treedt alleen ing als aanspraak op het ABS-systeem wordt gemaakt, of de remvertraging een vastge stelde waarde overschreid. Een ware vinding is het automatisch in- en uitschakelende mistachter- Hcht. In het verleden werd met de Re- naull BRV (1974) en de Epure (1979) al getoond dat nieuv ligheidsvoorzieningen snel duktie-gxemplaren worder genomen. Daarom zullen we v schillende elementen uit de Cc op de toekomstige Renault-model- len aantreffen. De Ford Escort Cabriolet in nieuwste gedaante beleeft pas zijn eerste zomer. Net als het vori ge model zorgt het Duitse bedrijf Karmann voor ontwerp en bouw. Ford hoeft alleen maar te zorgen dat de auto bij de dealer terecht komt. Beide cabrio's hebben veel over eenkomsten, maar zeker ook veel verschillen. Motorisch is de Opel de Ford de baas. Voorin Ugt na melijk een 115 pk leverende 2 liter injectiemotor. Dit vermogen wordt bij 5200 tr/min geleverd. Deze krachtbron zorgt voor een topsnel heid van 195 km/u, terwijl de auto binnen 9 seconden vanuit stilstand de 100 km/u aanwijst. De Escort moet het met houd doen, uiteraard w dem injectiesysteem en een ver mogen wat nauweUjks voor de Opel onderdoet: 108 pk bij 6000 tr/min. Het grote verschil zit echter in het koppel. De Escort-motor le vert 135 Nm bij 4800 tr/min terwijl de Opel een forse 170 Nm weet voort te brengen bij een laag toe- 1988 1986-1988 .1985 t.e.m. 1990 Jffi U 92 “TT- -Si

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 21