Mitsubishi Pajero 2.5 TD GLX L AUDI 80 B b h De nieuwe Audi 80 K Adr.van de Ven Tilburg BV. v-a-g Kleurige Seat Marbella's te huur Rijnlease rijp om te oogsten I i I ENZ 11111 DE AUTOMAAT - Donderdag 22 augustus 1991 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 5 1991 - pagina 2 jek voorkomt. u aangenaam /at betreft het ligheid en per- ólt bovendien i betrouwbare konsumenten- middels uitge- d. larbij weet dat r niet wachten XÏÏS Hl -fa- )13-321405 Garanties 21.950,- L. 04243-2110 RINGBAAN NOORD 65 - TILBURG - Tel. 013/321411 RIGE L 1988 1987 1989 1987 1981 1985 1984 1987 maamde Loi inder 2.51 TELEFOON 04255-3944 Ml 0 4 2 5 5 4 0 2 0 H I I V M M B E M 1988 1988 1986 1987 1983 1982 1982 Vervolg van pagina 1 Het viertal in de diverse kleuren (wit, rood, groen en blauw) ver vangt vier auto's van hetzelfde ty- Het door Audi zelf uitgevonden Procon-ten, een systeem wat bij een aanrijding de stuurkolom te rugtrekt en de gordels spant, is nu ook aan de basisuitrusting van de 80 toegevoegd, zodat vanaf nu alle modellen hiermee zijn uitge rust. Ook zijn de extra verstevigin gen in de portieren, zoals op de 100 toegepast, in de 80 overgeno men. Het nut van een groot aanbod aan vierwielaangedre- ven auto's op de Nederlandse markt kan worden be twijfeld. Toch is het een feit dat het terreinwagenseg ment zich in een behoorlijke belangstelling mag ver heugen. Zeker sinds de invoering van de huidige maxi mum snelheden, kun je je als automobilist ook op an dere manieren onderscheiden van de grijze massa, dan in een snelle bolide. Veel Japanse merken en ouwe rot ten als Jeep en Land Rover spelen hier op in met een enorme keus aan wielbases en motoren. We reden met een topper uit de 4x4- wereld, de zojuist verschenen nieuwe generatie Mitsubishi Pajero. 1.6 XL j. 1989. km, wat een grotere beenruimte ople verde. Tot de standaarduitrusting behoort verder stuurbekrachtiging en vanaf de 2.3E elektrisch ver stelbare en verwarmde buiten spiegels. De V6 krijgt verder af-f briek elektrisch ruitbediening voor, halogeen mistlampen en een 10 mm verlaagd sportonderstel. Tegen meerprijs zijn zaken ver krijgbaar als airbag, cruise-con trol, houten inleg op het dash board, airco, schuifdak, sportstoe len en lichtmetalen velgen met brede banden. den over korte hol...3 of het terrein. Het dashboard komt overduidelijk uit Mitsubshi-huize. Onder een forse overkapping zit het instrumentarium, wat bestaat uit een snelheidsmeter, toerentel- ler, brandstof/temperatuurmeter en een display waarop de aan drijving van de wielen wordt zichtbaar gemaakt. Autobedrijf Noordhoek, officiële Seat-dealer heeft onlangs aan Autorent Ad Melisant BV een vier tal Seat Marbella's afgeleverd. toeren. De eerste versnelling heeft een korte overbrenging om de auto met zware last zonder schok- ken en stoten van zijn plaats te la- j° n 1 ten komen. hjkdoor. Voorgloeien is bij deze sterk ge moderniseerde diesel nauwelijks meer nodig. Alleen na een nacht stilstaan, moet de krachtbron een paar seconden worden gegeven, alvorens de sleutel om te draaien. Opvallend is het geleidelijk inko- de turbocompressor. Van jrke verhoging van het le- uij geen enkel toerental In Nederland werden van de Audi 80 voornamelijk de versies met 1.6 en 1.8 liter motor verkocht. Om het gat naar het huidige model op te vullen, komt in het voorjaar een versie met 70 pk 1.6 liter kracht bron. De vraag is echter of de over de hele linie zo'n 150 kg zwaarder geworden Audi 80 hier mee nog een prettige auto is. De dieselrijders krijgen aanvan kelijk de beschikking over een 1.9 liter met kleine turbocompressor, uitlaatgasrecirculatie en een oxy- datiekatalysator. Deze krachtbron levert een vermogen van 75 pk. Later kunnen we nog een TDI ver wachten met directe inspuiting, een grote turbo, intercooler en een vermogen van 90 pk. Het spreekt voorzich dat de Audi 80 is gemaakt uit volledig verzinkt plaatstaal. Audi kent op al zijn auto's een garantie van 1 jaar zonder kilometerbeperking, van 3 jaar op de lak en 10 jaar op het doorroesten van binnenuit. Een dergelijk vernieuwde versie brengt uiteraard vernieuwde prij zen met zich mee. De importeur heeft alleen de richtprijzen be kend gemaakt, die echter niet veel zullen afwijken. De voorlopige ba sis wordt de 2.0 van 90 pk. Deze auto gaat ongeveer f.45.000,= kos ten. Een zeer aantrekkelijke uit voering wordt de 2.3E voor f.52.500,=In vergelijking met de huidige Audi 90 2.3E is de auto fors goedkoper, wat weer te dan ken is aan een minder complete uitvoering. De V6 zal rond de f.69.000,= gaan kosten terwijl de voor TD en TDI respectievelijk f.48.500,= en f.53.500,= op tafel zal moeten komen. De 1.6 komt pas volgend jaar, maar zou bij het huidige prijsniveau f.41.500,= moeten kosten. De levering start officieel half oktober. De Mitsubishi Pajero is vooral op tisch en wat betreft interieur aan de moderne tijden aangepast. Wat is gebleven, zijn zijn prettige rij-eigenschappen en goede inzet baarheid in het terrein en als last dier. Het is daarom makkelijk te vóórspellen dat de Pajero zijn lei derspositie in het 4x4-segment voorlopig nog wel even zal vast houden. Het interieur heeft weinig veran deringen ondergaan. Het dash board bleef volledig identiek, ter wijl de in de hoogte verstelbare bestuurdersstoel en de rest van het meubilair met nieuwe stofjes zijn overtrokken. Door de nieuwe achteras kon de opstelling van de achterbank worden gewijzigd, daarom voor de enkele liefhebber een 3 liter V6, maar dan uitslui tend in de zeer luxueuze GLS-uit- gave. De 4 cylinder 2.5 liter turbodiesel is beter bruikbaar voor dierenart sen, boeren, marktkooplui en bouwbedrijven. De van de oude bekende 2.3 liter motor stam mende krachtbron levert een ver mogen van 99 pk en een zeer bruikbaar koppel van 240 Nm. Zijn grote verdiensten zitten dan ook niet in de prestaties, maar de uitstekende trekkracht bij lage Marktkooplui Het segment terreinauto's bedient zich voornamelijk van ruwoliesto- kers. Dit is puur een geldkwestie. Immers een dieselmotor in dit soort zware apparaten is veel zui niger dan een benzinemotor met 6 cylinders in lijn of 6/8 in V-vorm opgestelde zuigers. Bovendien wordt een groot deel van de 4x4's op grijs kenteken geleverd, wat ook weer in de wegenbelasting gunstig uitkomt. Mitsubishi levert Technische gegevens: Merk en type: Mitsubishi Pajero 2.5 TD LB Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 2477 cc Boring x slag: 91,1 x 95 mm Vermogen: 99 pk bij 4200 tr/min Koppel: 240 Nm bij 2000 tr/min Prestaties: topsnelheid 145 km/u acceleratie 0-100 in 21,5 sec. ingen: lengte 4,70 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1900 kg Verbruik: bij 90 km/u 9,3 liter/100 km; bij 120 lón/u 13,8 liter/100 km; stadsverkeer 11,2 liter/100 km passagiers. Overhellen in bochten Prijs: f.79.495, meer of minder inveren bij het rij- kent de Pajero enigszins, maar den over korte hobbels in de weg storend wordt dit nooit. Hoge zit De Pajero is hierdoor een kracht patser eerste klas, die echter in het normale verkeer even prettig is als een grote sedan. Je houdt bij een dergelijke auto uiteraard het voordeel van een hoge zit en het daarmee samenhangende uitste kende uitzicht. Het brandstofverbruik van de Pa jero beweegt zich gemiddeld rond de 1 op 8,5, wat heel normaal te noemen is. Grote vierwielaangedreven ter reinauto's zijn niet goedkoop te noemen. Voor hetgeen de Mitsubi- schi Pajero Long Body turbodiesel biedt, is de gevraagde 1.79.495,= niet te veel. De auto loopt hiermee redelijk in de pas met de vooral Japanse concurrentie. Dezelfde auto als driedeurs is er voor f.71.995,= terwijl alle varianten ook op grijs kenteken leverbaar zijn. pe, die al drie jaar probleemloos hun werk hebben verricht. De Seat Marbella is in de verhuur erg gewild door de jeugdige automo bilist, die vooral wordt aangetrok ken door de uitgebreide gebruiks mogelijkheden en de aantrekke lijke prijs. Alhoewel er in Nederland heel bescheiden aantallen van de Pa jero over de toonbank gaan, mo gen we het belang van deze auto wereldwijd niet onderschatten. Deze krachtpatser van Mitsubishi is de meest verkochte terreinauto op onze aardkloot. Geen wonder dat het merk met de drie diaman ten een uitgebreide variatie voor schotelt. In onze test kozen we voor de zogenaamde Long-Body met een 4 cylinder 2.5 liter turbo diesel motor. sprake, de 4-pitter is over het ge hele verloop goed aanspreek baar. Rumoerig mogen we hem ook zeker niet noemen. Voldoënde isolatie-maatregelen maken van de Pajero een prettige auto in het terrein op lage snelheden, maar ook op het rechte asfalt spaart hij onze oren. Een topsnelheid van 145 km/u is voor een ruim 1920 kg wegende kolos heel behoorlijk. Tot zo'n 120 km/u trekt hij behoor- Looplamp De vijfdeurs Long Body is met 4,70 meter maar liefst 58 centimeter langer dan zijn driedeurs broer, in gewicht uitgedrukt levert dit een verschil op van 170 kg. Het uiter lijk is ten opzichte van zijn voor ganger veel ronder en boller ge worden, waardoor de auto moder ner oogt. Heel fraai is het front met zijn typisch gevormde koplampen. Aan de buitenkant zien we onder meer twee spiegels, spatlappen, witte stoere wielen, een reserve wiel op de achterdeur en wisser op de achterruit. De Long Body is op geel kenteken een zeven per- soons auto. De derde zitrij kan makkelijk in twee delen tegen de zijkant worden weggeklapt, waar door een aangenaam grote baga- ruimte ontstaat. Deze ruimte be- hikt over een aantal aardige ufjes. Zo is in de achterdeur keurig een gereedschapset weg gewerkt. Links in de flank vinden we netjes ingepakt een looplamp die zowel voor- als achterin de auto op een sigarette-aansteker kan worden aangesloten. Hoofd- en beenruimte zijn in de Pajero is ruime mate aanwezig. Het meubilair is bij de GLX be kleed met een stevige, maar wat saaie stof. De voorstoelen bieden een com fortabele zitpositie. Beide exem plaren zijn zelfs op het gewicht in stelbaar, wat weer zorgt voor het Super Select 4WD In het midden vinden we nog en kele aardigheden in de vorm van een buiten/binnentemperatuur- meter, hellingshoekmeter en hoogtemeter. Onder wegomstan- digheden worden via een soepel schakelende vijfversnellingsbak de achterwielen aangedreven. Rechts van de pook zit een hendel waarmee echter ook de voorwie len bijgeschakeld kunnen wor den. Hierbij is er de keuze uit drie standen. Het Super Select systeem van Mitsubishi biedt de mogelijk heid van permanente vierwie- laandrijving, waarbij een visco- koppeling zorgt voor de verdeling van de aandrijfkrachten over voor- en achterwielen naar ge lang de behoefte. Wordt deze mo gelijkheid niet gewenst, bijvoor beeld in zwaarder terrein, dan kan het centrale differentieel wor den geblokkeerd, waardoor een klassieke vierwielaandrijver on staat. Uiteraard kan in deze stand ook voor een lage gearing wor den gekozen. Het inschakelen gaat heel gemakkelijk. De GLX is bij Mitsubishi het mid delste uitrustingsniveau. Dit bete kent dat de Pajero in dit geval standaard is voorzien van stuur bekrachtiging, vier elektrisch be diende portierruiten, centrale ver- grendeling, elektrisch bediende buitenspiegels, getint glas en een in hoogte verstelbaar stuur. Opvallend bij de Pajero is zijn enorm comfort, wat niet alleen te rug te wijzen is op de prettige stoelen. Mitsubishi bedient zich bij Afmetii de Pajero van double wishbone voorwielophanging en een starre achteras met schroefveren. De auto is hierdoor zowel op verhard als onverhard zeer mild voor zijn staan, rar secc voren., jvalk men van een sterk ven is bij 1991 1991 1986 1989 1990 1987 1988 1987 E f I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 17