Mitsubishi
Pajero 2.5 TD GLX
L
AUDI 80
B
b
h
De nieuwe Audi 80
K
Adr.van de Ven Tilburg BV. v-a-g
Kleurige
Seat
Marbella's
te huur
Rijnlease
rijp om te oogsten
I i
I
ENZ
11111
DE AUTOMAAT - Donderdag 22 augustus 1991 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
5 1991 - pagina 2
jek voorkomt.
u aangenaam
/at betreft het
ligheid en per-
ólt bovendien
i betrouwbare
konsumenten-
middels uitge-
d.
larbij weet dat
r niet wachten
XÏÏS
Hl
-fa-
)13-321405
Garanties
21.950,-
L. 04243-2110
RINGBAAN NOORD 65 - TILBURG - Tel. 013/321411
RIGE
L
1988
1987
1989
1987
1981
1985
1984
1987
maamde Loi
inder 2.51
TELEFOON 04255-3944
Ml 0 4 2 5 5 4 0 2 0 H I I V M M B E M
1988
1988
1986
1987
1983
1982
1982
Vervolg van pagina 1
Het viertal in de diverse kleuren
(wit, rood, groen en blauw) ver
vangt vier auto's van hetzelfde ty-
Het door Audi zelf uitgevonden
Procon-ten, een systeem wat bij
een aanrijding de stuurkolom te
rugtrekt en de gordels spant, is nu
ook aan de basisuitrusting van de
80 toegevoegd, zodat vanaf nu
alle modellen hiermee zijn uitge
rust. Ook zijn de extra verstevigin
gen in de portieren, zoals op de
100 toegepast, in de 80 overgeno
men.
Het nut van een groot aanbod aan vierwielaangedre-
ven auto's op de Nederlandse markt kan worden be
twijfeld. Toch is het een feit dat het terreinwagenseg
ment zich in een behoorlijke belangstelling mag ver
heugen. Zeker sinds de invoering van de huidige maxi
mum snelheden, kun je je als automobilist ook op an
dere manieren onderscheiden van de grijze massa, dan
in een snelle bolide. Veel Japanse merken en ouwe rot
ten als Jeep en Land Rover spelen hier op in met een
enorme keus aan wielbases en motoren. We reden met
een topper uit de 4x4- wereld, de zojuist verschenen
nieuwe generatie Mitsubishi Pajero.
1.6 XL
j. 1989.
km,
wat een grotere beenruimte ople
verde. Tot de standaarduitrusting
behoort verder stuurbekrachtiging
en vanaf de 2.3E elektrisch ver
stelbare en verwarmde buiten
spiegels. De V6 krijgt verder af-f
briek elektrisch ruitbediening
voor, halogeen mistlampen en een
10 mm verlaagd sportonderstel.
Tegen meerprijs zijn zaken ver
krijgbaar als airbag, cruise-con
trol, houten inleg op het dash
board, airco, schuifdak, sportstoe
len en lichtmetalen velgen met
brede banden.
den over korte hol...3
of het terrein. Het dashboard komt
overduidelijk uit Mitsubshi-huize.
Onder een forse overkapping zit
het instrumentarium, wat bestaat
uit een snelheidsmeter, toerentel-
ler, brandstof/temperatuurmeter
en een display waarop de aan
drijving van de wielen wordt
zichtbaar gemaakt.
Autobedrijf Noordhoek, officiële
Seat-dealer heeft onlangs aan
Autorent Ad Melisant BV een vier
tal Seat Marbella's afgeleverd.
toeren. De eerste versnelling heeft
een korte overbrenging om de
auto met zware last zonder schok-
ken en stoten van zijn plaats te la- j° n 1
ten komen. hjkdoor.
Voorgloeien is bij deze sterk ge
moderniseerde diesel nauwelijks
meer nodig. Alleen na een nacht
stilstaan, moet de krachtbron een
paar seconden worden gegeven,
alvorens de sleutel om te draaien.
Opvallend is het geleidelijk inko-
de turbocompressor. Van
jrke verhoging van het le-
uij geen enkel toerental
In Nederland werden van de Audi
80 voornamelijk de versies met 1.6
en 1.8 liter motor verkocht. Om het
gat naar het huidige model op te
vullen, komt in het voorjaar een
versie met 70 pk 1.6 liter kracht
bron. De vraag is echter of de
over de hele linie zo'n 150 kg
zwaarder geworden Audi 80 hier
mee nog een prettige auto is.
De dieselrijders krijgen aanvan
kelijk de beschikking over een 1.9
liter met kleine turbocompressor,
uitlaatgasrecirculatie en een oxy-
datiekatalysator. Deze krachtbron
levert een vermogen van 75 pk.
Later kunnen we nog een TDI ver
wachten met directe inspuiting,
een grote turbo, intercooler en een
vermogen van 90 pk.
Het spreekt voorzich dat de Audi
80 is gemaakt uit volledig verzinkt
plaatstaal. Audi kent op al zijn
auto's een garantie van 1 jaar
zonder kilometerbeperking, van 3
jaar op de lak en 10 jaar op het
doorroesten van binnenuit.
Een dergelijk vernieuwde versie
brengt uiteraard vernieuwde prij
zen met zich mee. De importeur
heeft alleen de richtprijzen be
kend gemaakt, die echter niet veel
zullen afwijken. De voorlopige ba
sis wordt de 2.0 van 90 pk. Deze
auto gaat ongeveer f.45.000,= kos
ten. Een zeer aantrekkelijke uit
voering wordt de 2.3E voor
f.52.500,=In vergelijking met de
huidige Audi 90 2.3E is de auto
fors goedkoper, wat weer te dan
ken is aan een minder complete
uitvoering. De V6 zal rond de
f.69.000,= gaan kosten terwijl de
voor TD en TDI respectievelijk
f.48.500,= en f.53.500,= op tafel
zal moeten komen. De 1.6 komt
pas volgend jaar, maar zou bij het
huidige prijsniveau f.41.500,=
moeten kosten. De levering start
officieel half oktober.
De Mitsubishi Pajero is vooral op
tisch en wat betreft interieur aan
de moderne tijden aangepast.
Wat is gebleven, zijn zijn prettige
rij-eigenschappen en goede inzet
baarheid in het terrein en als last
dier. Het is daarom makkelijk te
vóórspellen dat de Pajero zijn lei
derspositie in het 4x4-segment
voorlopig nog wel even zal vast
houden.
Het interieur heeft weinig veran
deringen ondergaan. Het dash
board bleef volledig identiek, ter
wijl de in de hoogte verstelbare
bestuurdersstoel en de rest van
het meubilair met nieuwe stofjes
zijn overtrokken. Door de nieuwe
achteras kon de opstelling van de
achterbank worden gewijzigd,
daarom voor de enkele liefhebber
een 3 liter V6, maar dan uitslui
tend in de zeer luxueuze GLS-uit-
gave.
De 4 cylinder 2.5 liter turbodiesel
is beter bruikbaar voor dierenart
sen, boeren, marktkooplui en
bouwbedrijven. De van de oude
bekende 2.3 liter motor stam
mende krachtbron levert een ver
mogen van 99 pk en een zeer
bruikbaar koppel van 240 Nm.
Zijn grote verdiensten zitten dan
ook niet in de prestaties, maar de
uitstekende trekkracht bij lage
Marktkooplui
Het segment terreinauto's bedient
zich voornamelijk van ruwoliesto-
kers. Dit is puur een geldkwestie.
Immers een dieselmotor in dit
soort zware apparaten is veel zui
niger dan een benzinemotor met 6
cylinders in lijn of 6/8 in V-vorm
opgestelde zuigers. Bovendien
wordt een groot deel van de 4x4's
op grijs kenteken geleverd, wat
ook weer in de wegenbelasting
gunstig uitkomt. Mitsubishi levert
Technische gegevens:
Merk en type: Mitsubishi Pajero
2.5 TD LB
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 2477 cc
Boring x slag: 91,1 x 95 mm
Vermogen: 99 pk bij 4200 tr/min
Koppel: 240 Nm bij 2000 tr/min
Prestaties: topsnelheid 145 km/u
acceleratie 0-100 in 21,5 sec.
ingen: lengte 4,70 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1900 kg
Verbruik: bij 90 km/u 9,3 liter/100
km; bij 120 lón/u 13,8 liter/100 km;
stadsverkeer 11,2 liter/100 km
passagiers. Overhellen in bochten Prijs: f.79.495,
meer of minder inveren bij het rij- kent de Pajero enigszins, maar
den over korte hobbels in de weg storend wordt dit nooit.
Hoge zit
De Pajero is hierdoor een kracht
patser eerste klas, die echter in
het normale verkeer even prettig
is als een grote sedan. Je houdt bij
een dergelijke auto uiteraard het
voordeel van een hoge zit en het
daarmee samenhangende uitste
kende uitzicht.
Het brandstofverbruik van de Pa
jero beweegt zich gemiddeld rond
de 1 op 8,5, wat heel normaal te
noemen is.
Grote vierwielaangedreven ter
reinauto's zijn niet goedkoop te
noemen. Voor hetgeen de Mitsubi-
schi Pajero Long Body turbodiesel
biedt, is de gevraagde 1.79.495,=
niet te veel. De auto loopt hiermee
redelijk in de pas met de vooral
Japanse concurrentie. Dezelfde
auto als driedeurs is er voor
f.71.995,= terwijl alle varianten
ook op grijs kenteken leverbaar
zijn.
pe, die al drie jaar probleemloos
hun werk hebben verricht. De
Seat Marbella is in de verhuur erg
gewild door de jeugdige automo
bilist, die vooral wordt aangetrok
ken door de uitgebreide gebruiks
mogelijkheden en de aantrekke
lijke prijs.
Alhoewel er in Nederland heel
bescheiden aantallen van de Pa
jero over de toonbank gaan, mo
gen we het belang van deze auto
wereldwijd niet onderschatten.
Deze krachtpatser van Mitsubishi
is de meest verkochte terreinauto
op onze aardkloot. Geen wonder
dat het merk met de drie diaman
ten een uitgebreide variatie voor
schotelt. In onze test kozen we
voor de zogenaamde Long-Body
met een 4 cylinder 2.5 liter turbo
diesel motor.
sprake, de 4-pitter is over het ge
hele verloop goed aanspreek
baar. Rumoerig mogen we hem
ook zeker niet noemen. Voldoënde
isolatie-maatregelen maken van
de Pajero een prettige auto in het
terrein op lage snelheden, maar
ook op het rechte asfalt spaart hij
onze oren. Een topsnelheid van
145 km/u is voor een ruim 1920 kg
wegende kolos heel behoorlijk.
Tot zo'n 120 km/u trekt hij behoor-
Looplamp
De vijfdeurs Long Body is met 4,70
meter maar liefst 58 centimeter
langer dan zijn driedeurs broer, in
gewicht uitgedrukt levert dit een
verschil op van 170 kg. Het uiter
lijk is ten opzichte van zijn voor
ganger veel ronder en boller ge
worden, waardoor de auto moder
ner oogt. Heel fraai is het front met
zijn typisch gevormde koplampen.
Aan de buitenkant zien we onder
meer twee spiegels, spatlappen,
witte stoere wielen, een reserve
wiel op de achterdeur en wisser
op de achterruit. De Long Body is
op geel kenteken een zeven per-
soons auto. De derde zitrij kan
makkelijk in twee delen tegen de
zijkant worden weggeklapt, waar
door een aangenaam grote baga-
ruimte ontstaat. Deze ruimte be-
hikt over een aantal aardige
ufjes. Zo is in de achterdeur
keurig een gereedschapset weg
gewerkt. Links in de flank vinden
we netjes ingepakt een looplamp
die zowel voor- als achterin de
auto op een sigarette-aansteker
kan worden aangesloten.
Hoofd- en beenruimte zijn in de
Pajero is ruime mate aanwezig.
Het meubilair is bij de GLX be
kleed met een stevige, maar wat
saaie stof.
De voorstoelen bieden een com
fortabele zitpositie. Beide exem
plaren zijn zelfs op het gewicht in
stelbaar, wat weer zorgt voor het
Super Select 4WD
In het midden vinden we nog en
kele aardigheden in de vorm van
een buiten/binnentemperatuur-
meter, hellingshoekmeter en
hoogtemeter. Onder wegomstan-
digheden worden via een soepel
schakelende vijfversnellingsbak
de achterwielen aangedreven.
Rechts van de pook zit een hendel
waarmee echter ook de voorwie
len bijgeschakeld kunnen wor
den. Hierbij is er de keuze uit drie
standen. Het Super Select systeem
van Mitsubishi biedt de mogelijk
heid van permanente vierwie-
laandrijving, waarbij een visco-
koppeling zorgt voor de verdeling
van de aandrijfkrachten over
voor- en achterwielen naar ge
lang de behoefte. Wordt deze mo
gelijkheid niet gewenst, bijvoor
beeld in zwaarder terrein, dan
kan het centrale differentieel wor
den geblokkeerd, waardoor een
klassieke vierwielaandrijver on
staat. Uiteraard kan in deze stand
ook voor een lage gearing wor
den gekozen. Het inschakelen
gaat heel gemakkelijk.
De GLX is bij Mitsubishi het mid
delste uitrustingsniveau. Dit bete
kent dat de Pajero in dit geval
standaard is voorzien van stuur
bekrachtiging, vier elektrisch be
diende portierruiten, centrale ver-
grendeling, elektrisch bediende
buitenspiegels, getint glas en een
in hoogte verstelbaar stuur.
Opvallend bij de Pajero is zijn
enorm comfort, wat niet alleen te
rug te wijzen is op de prettige
stoelen. Mitsubishi bedient zich bij Afmetii
de Pajero van double wishbone
voorwielophanging en een starre
achteras met schroefveren. De
auto is hierdoor zowel op verhard
als onverhard zeer mild voor zijn
staan,
rar secc
voren.,
jvalk
men van
een sterk
ven is bij
1991
1991
1986
1989
1990
1987
1988
1987
E
f I