Opel Astra 1: V£7£. nj Rijp om te oogsten Smakelijke voortzetting ?17?5 '15.95 IER 8.45 nian 1988 6.95 Haut Bel-Air Oplage94.400 ex. - 795 Fantasievol Rij-impressie Bijlage van: DeTilburgse Koerier ovation Nederland relatief verkeersveilig Nederland is in Europa rela tief het meest verkeersveilige land. Dit blijkt uit een rapport dat een internationale groep van verkeersdeskundigen heeft uitgebracht aan de heer Karei van Miert, de Europese commissaris voor verkeer en vervoer. Voor Ne derland maakte drs. M.J. Koomstra, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveilig heid (SWOV) deel uit van de groep. de^iutc iat -08-91 t/m 04-09-91 Audi 80 ieder interieur. Rij-impressie Tony Vos lOt, ken o.a.: <ES. derde reml: (Bron: Rai) Autotest: Mitsubishi Pajero 2.5 TD GLX pag. 3 ensen adviseren iele combinatie- Lees verder in dit nummer Opel Cabrio Edition 2.0 versus Ford Escort Cabrio pag. 7 6 cylinders voor Passat en Corrado pag. 5 um- machine i Singer's u bij ons Jaargang 3 Nummer 31 Wenen - Enkele weken terug werden we in de gelegen heid gesteld kort kennis te maken met de nieuwe Opel Astra, een auto die de belangrijkste auto op de Neder landse markt, de Kadett, gaat vervangen. We kozen op dat moment voor de 1.4i GL, het basismodel. De Astra wordt echter in een veelheid aan modellen en uitvoe ringen geleverd. We reden in Oostenrijk met de 1.8i GLS, 1.7 Turbodiesel GL en GSi 16V. Vanaf 10 oktober staat het uitgebreide pallet van de Astra bij de Neder landse dealers in de showroom. s naar een ti|ne of bank die past smaak? Wel, u staken, want eft het: Chique h romantisch of •ndeafgebeelde voorbeeld, die. n een klassiek eny ion z uge 5(1) te om eens kijken, te zien dan we u iet zitje precies vilt. Met stoffen I en in verschil- dessins. Laat u ize showroom, getwijfeld ogen dans Loos kent. Jen met meubels Polyurethaan Audi paste niet aljeen de achteras van de 80 aan, maar presenteert IAN tus 1991 - pagina 14 LOCK MACHINI TUJKPERSEN nu ook een gewijzigde voorwiel- ophanging. Deze werd overgeno men van de Coupé. De veren zijn gemaakt van polyurethaan en maken het comfortabel opvangen van grote carrosseriebewegingen Automaat is een uitgave van Tilburgse Koerier i.s.m. AT.O. en verschijnt in geheel Loon op erkel Enschc 3Stel en Nürnberg - Met de introductie van de laatste generatie 80 in 1986 kwam Audi binnen in het segment felbe geerde grote middenklassers. In het eerste jaar van zijn loopbaan waren forse levertijden niet te vermijden. De auto werd vooral aantrekkelijk gevonden vanwege zijn fraaie uiterlijk en prettige rij- eigenschappen. Toch was er duidelijk kritiek op het kleine bagagecompartiment en de beperkte ruimte op de achterbank. Met deze kri tieken als uitgangspunt presenteert Audi nu de sterk verbeterde 80, die veel meer veranderd is als op het eerste gezicht lijkt. Wie de nieuwe Audi 80 in een flits voorbij ziet rijden, zal weinig ver schil zien met het huidige model. Inmiddels hebben echter alle Audi-modellen de chique grille gevat in een rand die is meege spoten in de carrosseriekleur. Hierdoor werden de koplampen enigszins aangepast, terwijl voor taan extra lampen in de voorbum per zijn opgenomen. De richting aanwijzers voor zijn bij alle ver sies in het spatbord opgenomen. De bumpers worden in de carros- serieldeur gespoten en ter voorko ming van kleine schades voorzien van een dikke stootstrip. Neerklapbaar In z'n geheel is de nieuweling on geveer 8 centimeter langer gewor den, wat vooral te danken is aan de 7 centimeter grotere wielbasis. Maar ook de spoorbreedte nam zijn, wat binnen het eigen pro gramma wat van de verkopen van de Vectra zal opeten. Over types en uitrustingen heb ben we het al meerdere malen ge had, daarom beperken we ons hier tot de korte rij-indrukken. De eerste rit, die een stukje door Hon garije voerde, leidde ons over autobanen, slingerende boeren weggetjes, tot duidelijk aan~ weersomstandigheden blootge steld wegdek. Ruim 200 km lang konden we de gedoodverfde nieuwe marktaanvoerder op ons laten inwerken. De 90 pk leve rende 1.8 liter injectiemotor is op papier goed voor een top van 180 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12,5 seconden. Als vijfdeurs brengt deze auto 1020 kg op de schaal. De rijkwaliteiten van de Astra staan op een hoog niveau. Iedere bocht die je zonder pie pende banden aansnijdt, denk je harder te kunnen nemen, terwijl je jezelf rechtuit betrapt op veel te hoge snelheden. Voor een groot deel is dit te danken aan het uit stekende veercomfort en het lage geluidsniveau. Turbodiesel De 1.8 liter kon ons echter niet overtuigen. Het verschil met de 1.6 is te gering om deze veriant aan te raden, terwijl er toch een prijsver schil van tweeduizend gulden be staat. Er moet veel geschakeld worden om de motor op toeren te houden, terwijl op een hellend vlak de snelheid vlot terugloopt. Wat comfort en wegligging betreft verdient de nieuweling een hoog punt, maar op motorisch vlak vol doet een 1.6 zeker zo goed. Als topmodel vinden we in het ruime aanbod de GSi 16V. Voorin x Donderdag 22 augustus 1991 mogelijk. Een andere wijzigingen aan het onderstel betreft het mon- teren van 15 inch wielen met stan- daard 195/15 band en. Het rem- systeem is op de Quattro-model- len en de nieuwe V6 standaard voorzien van ABS, terwijl deze vei ligheid verhogende voorziening op de andere types tegen meer- prijs kan worden besteld. De komst van deze sterk gewij zigde Audi 80 betekent het defini tief verdwijnen van de Audi 90. Bij de 80 kan voortaan worden geko zen uit twee diesels en een forse reeks benzinemotoren. Het pro gramma start bij een 90 pk leve rende 2 liter met centrale inspui ting. Deze uitermate stille kracht bron zorgt voor normale prestaties zoals een top van 177 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 in 13,6 se conden. Audi produceert daar naast een versie met multipoint in jectie en een vermogen van 115 pk. Naar alle waarschijnlijkheid komt deze variant niet naar Ne derland. Nummer twee in de reeks is de uit de Audi 90 bekende 2.3 li ter 5-pitter van 133 pk. Een be kende motor die vrijwel in alle Audi-modellen te vinden is. Deze krachtbron zorgt voor een top van 200 km/u en trekt de 1270 kg we gende Audi 80 in 9,8 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Inlaatspruitstuk Volledig nieuw is de 2.8 liter V6, die onlangs in de nieuwe 100 zijn debuut maakte. Ook in de 80 wordt door deze motor een vermo gen van 174 pk geleverd. De pres taties zijn zeer sportief met een top van 220 km/u en het sprintje in 8 seconden. De V6 is fluisterstil en levert vanuit ieder toerental een meer dan bevredigende accelera- tie-kracht. Door een regelbaar in laatspruitstuk levert de V6 over een groot bereik een fors koppel. Van het maximale koppel van 245 Nm bij 3000 tr/min is tussen 2000 en 5000 tr/min maar liefst 220 Nm over. Dat betekent in de praktijk weinig schakelen en een soepele loop. Uiteraard is er voor de ver schillende versies ook een auto matische transmissie leverbaar. Lees verder pagina 3 Opel heeft niet voor niets voor een nieuwe naam gekozen. De Kadett gaat al vanaf voor de Tweede Wereldoorlog mee. Door de jaren heen veranderde er veel. Opel schakelde over van achter- op voorwielaandrijving, naast een sedan werd ook een coupé lever baar, terwijl nog niet al te lang geleden de drie- en vijfdeurs hatchback het voornaamste deel van het programma gingen uitma ken. De Astra zet wat dat betreft de traditie voort. De klant kan in eerste instantie kiezen uit de drie ën vijfdeurs en de stationwagon. Jaarlijks vallen in het Euro pese verkeer 50.000 doden en 1,5 miljoen gewonden. Zowel gerelateerd aan inwonertal als wagenpark heeft Neder land het laagst aantal doden. Per miljoen inwoners be draagt dit aantal 92. Ook En geland heeft met 94 een laag cijfer, maar in alle andere Europese landen ligt het ge tal boven de 100. In Frankrijk en Spanje ligt het zelfs boven de 200 en in Portugal boven de 300. Als gekeken wordt naar de verhouding van het aantal verkeersdoden op het aantal voertuigen, heeft Ne derland met 236 doden per miljoen auto's opnieuw het laagste cijfer, gevolgd door Engeland met 255, Duitsland 265, Italië 285, Luxemburg 366, Denemarken 376, Frank rijk 439, België 490, Ierland 530, Spanje 635, Griekenland 764 en Portugal met het zeer hoge cijfer van 1163. Volgens de groep van des kundigen bedraagt de jaar lijkse economische schade in de 12 EG-lahden ongeveer 160 miljard gulden. Om ver betering in de verkeersveilig heid te brengen is een aantal aanbevelingen gedaan. Deze hebben onder andere betrekking op de maximum snelheid en op voorlichting, beveiliging van voertuigge- bruikers en technische voor zieningen. Zo zal gebruik van autogordels op alle zitplaat sen verplicht moeten worden. Kleine kinderen zouden ge bruik moeten maken van kin derzitjes. Voor (jonge) fietsers wordt het gebruik van een helm geadviseerd. Auto's zouden overdag met verlich ting moeten rijden en een derde remlicht voeren. gageruimte. De inhoud van de kofferruimte bedraagt nu 430 liter, niet eens zoveel meer dan in het vorige model. De grote winst zit echter in de vorm. De bak is nu wat minder hoog, maar bedui dend dieper. Verder is de achter- bankrugleuning voortaan in twee ongelijke delen neerklapbaar, zo dat het bagagevolume kan wor den vergroot tot 712 liter. Natuur lijk kent de nieuwe Audi 80 ook het luikje in de rugleuning voor zien van een skizak (optie). Je moet als autofabrikant uiterst inventief zijn om meer klanten voor je produkt te winnen. BMW toont enorm veel fantasie, waar het aan trekkelijke leasevormen be treft. Het BMW-motorplan biedt de mogelijkheid een nieuwe motorfiets te rijden te gen zo laag mogelijke kos ten. Na afloop van de con- tractduur, kun je zelf de mo tor kopen of op dezelfde con dities weer een nieuwe gaan rijden. Het plan combineert de voordelen van lease en fi nanciering, zodat ook de particulier hierdoor wordt aangetrokken. Het was na tuurlijk voorspelbaar dat deze optie ook voor auto's bedacht zou worden. Onder dezelfde voorwaarden kun nen gebruikte en nieuwe BMW-auto's worden gere den. De fantasie is echter bij BMW nog niet uitgeput. In Duits land is onlangs weer een nieuwe lease-vorm aan het programma toegevoegd. Het gaat hier om een zoge naamde duo-lease. De klant kan namelijk een model uit de 3-serie leasen, maar deze auto in de zomer in wisselen voor een motorfiets. Maar ook voor mensen zonder mo- torrijbewijs heeft BMW een aardig voorstel. Voor een wat hoger bedrag kan de ge sloten auto uit de 3-reeks in de zonnige maanden van het jaar worden ingewisseld voor een heerlijke 320i ca briolet. Een leuke nieuwe mo gelijkheid om het de veelei sende klant naar zijn of haar zin te maken. Helaas geldt deze leasemogelijkheid maar voor n jaar, zodat de bijbeho rende bedragen fors zijn. Voor een BMW 31 Bin combi natie met een motorfiets wordt maandelijks bijna 1100 DM in rekening gebracht. Dit lijkt niet veel, maar bedenk even dat de auto- en motor- prijzen in Duitsland veel la ger liggen. Een 6 cylinder 3- serie in combinatie met ca briolet kost bijna 2000 DM. Het is zeer de vraag of een dergelijke lease-vorm in Ne derland kans van overleven heeft, maar we wachten vol spanning op het volgende bedenksel... De De Tilburgse Koer D.A.T.O. en verse! Tilburg, Goirle, Riel, Zand, Udenhout, Berl Oisterwijk, Moerges.. Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Sedan Begin volgend jaar mogen we de sedan verwachten, terwijl onge veer een jaar later een op deze sedan gebaseerde cabriolet uit handen van grootmeester Bertone zal worden gepresenteerd. De sedan is vrijwel produktie- klaar. Een voorserie-model werd ons reeds getoond. Typisch is dat waar de hatchback totaal niet meer aan een Kadett doet denken, de vierdeurs sedan nog wel een vleugje nostalgie met zich mee draagt. Het zal vooral dit model zo'n 4 centimeter Een zeer belangrijke voorwaarde om de inhoud en vormgeving van de bagageruimte te wijzigen, is de montage van een nieuwe achter as. Er werd voor een torsie-as met schokdempers gekozen. Deze as zorgt voor een voorspelbaar weg en stuurgedrag, maar heeft als grote voordeel zijn compacte con structie. Maar ook bij de Quattro- modellen is de aangedreven ach teras compacter geconstrueerd. Beide nieuwe assen bieden de mogelijkheid van een onder de vloer gemonteerde kunststof brandstoftank. Tot nu toe werden bij de Audi 80 en 90 de tanks tus sen de rugleuning van de achter bank en de bagageruimte in ge monteerd. Doordat deze tank nu van plaats is veranderd, opent dit veel meer mogelijkheden met be trekking tot de achterbank en ba- staat de bekende 2 Eter kracht bron met multi-point injectie en vier kleppen per cylinder. Hier mee wordt een vermogen van 150 pk geleverd en een fors koppel van 196 Nm bij 4800 tr/min. Het motorgeluid klinkt uiterst bekend. De 16V haalt een top van 220 km/u en voor het sprintje van 0 tot 100 is slechts 8 seconden nodig. I De GSi biedt eigenlijk precies wat je van een dergelijke auto ver wacht. Ook tussenacceleraties verlopen uiterst snel, terwijl door het aangepaste onderstel het bochtenwerk een feest vormt. Tot slot maakten we een korte rit met de 1.7 liter turbodiesel, een krachtbron van Isuzu-makelij die de bestaande 1.5 vervangt en als zodanig ook in de Vectra zal wor den geplaatst. Deze gewijzigde motor levert 82 pk en is voorzien van een katalysator. De prestaties doen nauwelijks onder voor die van de 1.6 benzinemotor: een top van 173 km/u en sprintje in 13,5 seconden. De krachtbron is com fortabel stil en zorgt ook zonder al te veel schakelen voor een goede trekkracht over een groot toeren- bereik. Helaas zullen liefhebbers voor deze specifieke versie nog tot begin 1992 moeten wachten. Zoals bekend start de basis Astra 1.4i GL 3-deurs bij f.26.950,=De door ons gereden 1.8i GLS vijf deurs staat voor f.33.500,= in de prijslijst, terwijl voor de GSi f.50.950,= op tafel moet komen. De GSi met 8 kleppen 2 liter kracht bron gaat f.41.750,= kosten. De dieselreeks start bij f.31.150,= voor de GL 3-deurs. GM Nederland hoopt dit jaar nog zo'n 15.000 Astra's aan de man te kunnen brengen, terwijl de markt voor volgend jaar op maar liefst 50.000 eenheden wordt ingeschat.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 15