Opel Astra
1:
V£7£.
nj
Rijp om te oogsten
Smakelijke voortzetting
?17?5
'15.95
IER
8.45
nian 1988
6.95
Haut Bel-Air
Oplage94.400 ex.
-
795
Fantasievol
Rij-impressie
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
ovation
Nederland
relatief
verkeersveilig
Nederland is in Europa rela
tief het meest verkeersveilige
land. Dit blijkt uit een rapport
dat een internationale groep
van verkeersdeskundigen
heeft uitgebracht aan de
heer Karei van Miert, de
Europese commissaris voor
verkeer en vervoer. Voor Ne
derland maakte drs. M.J.
Koomstra, directeur van de
Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveilig
heid (SWOV) deel uit van de
groep.
de^iutc iat
-08-91 t/m 04-09-91
Audi 80
ieder interieur.
Rij-impressie
Tony Vos
lOt,
ken
o.a.:
<ES.
derde reml:
(Bron: Rai)
Autotest:
Mitsubishi
Pajero 2.5 TD GLX
pag. 3
ensen adviseren
iele combinatie-
Lees verder
in dit nummer
Opel Cabrio Edition 2.0
versus
Ford Escort Cabrio
pag. 7
6 cylinders voor
Passat en Corrado
pag. 5
um-
machine
i Singer's
u bij ons
Jaargang 3
Nummer 31
Wenen - Enkele weken terug werden we in de gelegen
heid gesteld kort kennis te maken met de nieuwe Opel
Astra, een auto die de belangrijkste auto op de Neder
landse markt, de Kadett, gaat vervangen. We kozen op
dat moment voor de 1.4i GL, het basismodel. De Astra
wordt echter in een veelheid aan modellen en uitvoe
ringen geleverd. We reden in Oostenrijk met de 1.8i
GLS, 1.7 Turbodiesel GL en GSi 16V. Vanaf 10 oktober
staat het uitgebreide pallet van de Astra bij de Neder
landse dealers in de showroom.
s naar een ti|ne
of bank die past
smaak? Wel, u
staken, want
eft het: Chique
h romantisch of
•ndeafgebeelde
voorbeeld, die.
n een klassiek
eny
ion
z
uge
5(1)
te
om eens kijken,
te zien dan we u
iet zitje precies
vilt. Met stoffen
I en in verschil-
dessins. Laat u
ize showroom,
getwijfeld ogen
dans Loos kent.
Jen met meubels
Polyurethaan
Audi paste niet aljeen de achteras
van de 80 aan, maar presenteert
IAN
tus 1991 - pagina 14
LOCK MACHINI
TUJKPERSEN
nu ook een gewijzigde voorwiel-
ophanging. Deze werd overgeno
men van de Coupé. De veren zijn
gemaakt van polyurethaan en
maken het comfortabel opvangen
van grote carrosseriebewegingen
Automaat is een uitgave van
Tilburgse Koerier i.s.m.
AT.O. en verschijnt in geheel
Loon op
erkel Enschc
3Stel en
Nürnberg - Met de introductie van de laatste generatie
80 in 1986 kwam Audi binnen in het segment felbe
geerde grote middenklassers. In het eerste jaar van zijn
loopbaan waren forse levertijden niet te vermijden. De
auto werd vooral aantrekkelijk gevonden vanwege zijn
fraaie uiterlijk en prettige rij- eigenschappen. Toch was
er duidelijk kritiek op het kleine bagagecompartiment
en de beperkte ruimte op de achterbank. Met deze kri
tieken als uitgangspunt presenteert Audi nu de sterk
verbeterde 80, die veel meer veranderd is als op het
eerste gezicht lijkt.
Wie de nieuwe Audi 80 in een flits
voorbij ziet rijden, zal weinig ver
schil zien met het huidige model.
Inmiddels hebben echter alle
Audi-modellen de chique grille
gevat in een rand die is meege
spoten in de carrosseriekleur.
Hierdoor werden de koplampen
enigszins aangepast, terwijl voor
taan extra lampen in de voorbum
per zijn opgenomen. De richting
aanwijzers voor zijn bij alle ver
sies in het spatbord opgenomen.
De bumpers worden in de carros-
serieldeur gespoten en ter voorko
ming van kleine schades voorzien
van een dikke stootstrip.
Neerklapbaar
In z'n geheel is de nieuweling on
geveer 8 centimeter langer gewor
den, wat vooral te danken is aan
de 7 centimeter grotere wielbasis.
Maar ook de spoorbreedte nam
zijn, wat binnen het eigen pro
gramma wat van de verkopen van
de Vectra zal opeten.
Over types en uitrustingen heb
ben we het al meerdere malen ge
had, daarom beperken we ons
hier tot de korte rij-indrukken. De
eerste rit, die een stukje door Hon
garije voerde, leidde ons over
autobanen, slingerende boeren
weggetjes, tot duidelijk aan~
weersomstandigheden blootge
steld wegdek. Ruim 200 km lang
konden we de gedoodverfde
nieuwe marktaanvoerder op ons
laten inwerken. De 90 pk leve
rende 1.8 liter injectiemotor is op
papier goed voor een top van 180
km/u en een acceleratie van 0 tot
100 in 12,5 seconden. Als vijfdeurs
brengt deze auto 1020 kg op de
schaal. De rijkwaliteiten van de
Astra staan op een hoog niveau.
Iedere bocht die je zonder pie
pende banden aansnijdt, denk je
harder te kunnen nemen, terwijl je
jezelf rechtuit betrapt op veel te
hoge snelheden. Voor een groot
deel is dit te danken aan het uit
stekende veercomfort en het lage
geluidsniveau.
Turbodiesel
De 1.8 liter kon ons echter niet
overtuigen. Het verschil met de 1.6
is te gering om deze veriant aan te
raden, terwijl er toch een prijsver
schil van tweeduizend gulden be
staat. Er moet veel geschakeld
worden om de motor op toeren te
houden, terwijl op een hellend
vlak de snelheid vlot terugloopt.
Wat comfort en wegligging betreft
verdient de nieuweling een hoog
punt, maar op motorisch vlak vol
doet een 1.6 zeker zo goed.
Als topmodel vinden we in het
ruime aanbod de GSi 16V. Voorin
x Donderdag 22 augustus 1991
mogelijk. Een andere wijzigingen
aan het onderstel betreft het mon-
teren van 15 inch wielen met stan-
daard 195/15 band en. Het rem-
systeem is op de Quattro-model-
len en de nieuwe V6 standaard
voorzien van ABS, terwijl deze vei
ligheid verhogende voorziening
op de andere types tegen meer-
prijs kan worden besteld.
De komst van deze sterk gewij
zigde Audi 80 betekent het defini
tief verdwijnen van de Audi 90. Bij
de 80 kan voortaan worden geko
zen uit twee diesels en een forse
reeks benzinemotoren. Het pro
gramma start bij een 90 pk leve
rende 2 liter met centrale inspui
ting. Deze uitermate stille kracht
bron zorgt voor normale prestaties
zoals een top van 177 km/u en de
acceleratie van 0 tot 100 in 13,6 se
conden. Audi produceert daar
naast een versie met multipoint in
jectie en een vermogen van 115
pk. Naar alle waarschijnlijkheid
komt deze variant niet naar Ne
derland. Nummer twee in de reeks
is de uit de Audi 90 bekende 2.3 li
ter 5-pitter van 133 pk. Een be
kende motor die vrijwel in alle
Audi-modellen te vinden is. Deze
krachtbron zorgt voor een top van
200 km/u en trekt de 1270 kg we
gende Audi 80 in 9,8 seconden
vanuit stilstand naar de 100 km/u.
Inlaatspruitstuk
Volledig nieuw is de 2.8 liter V6,
die onlangs in de nieuwe 100 zijn
debuut maakte. Ook in de 80
wordt door deze motor een vermo
gen van 174 pk geleverd. De pres
taties zijn zeer sportief met een top
van 220 km/u en het sprintje in 8
seconden. De V6 is fluisterstil en
levert vanuit ieder toerental een
meer dan bevredigende accelera-
tie-kracht. Door een regelbaar in
laatspruitstuk levert de V6 over
een groot bereik een fors koppel.
Van het maximale koppel van 245
Nm bij 3000 tr/min is tussen 2000
en 5000 tr/min maar liefst 220 Nm
over. Dat betekent in de praktijk
weinig schakelen en een soepele
loop. Uiteraard is er voor de ver
schillende versies ook een auto
matische transmissie leverbaar.
Lees verder pagina 3
Opel heeft niet voor niets voor een
nieuwe naam gekozen. De Kadett
gaat al vanaf voor de Tweede
Wereldoorlog mee. Door de jaren
heen veranderde er veel. Opel
schakelde over van achter- op
voorwielaandrijving, naast een
sedan werd ook een coupé lever
baar, terwijl nog niet al te lang
geleden de drie- en vijfdeurs
hatchback het voornaamste deel
van het programma gingen uitma
ken. De Astra zet wat dat betreft
de traditie voort. De klant kan in
eerste instantie kiezen uit de drie
ën vijfdeurs en de stationwagon.
Jaarlijks vallen in het Euro
pese verkeer 50.000 doden en
1,5 miljoen gewonden. Zowel
gerelateerd aan inwonertal
als wagenpark heeft Neder
land het laagst aantal doden.
Per miljoen inwoners be
draagt dit aantal 92. Ook En
geland heeft met 94 een laag
cijfer, maar in alle andere
Europese landen ligt het ge
tal boven de 100. In Frankrijk
en Spanje ligt het zelfs boven
de 200 en in Portugal boven
de 300. Als gekeken wordt
naar de verhouding van het
aantal verkeersdoden op het
aantal voertuigen, heeft Ne
derland met 236 doden per
miljoen auto's opnieuw het
laagste cijfer, gevolgd door
Engeland met 255, Duitsland
265, Italië 285, Luxemburg
366, Denemarken 376, Frank
rijk 439, België 490, Ierland
530, Spanje 635, Griekenland
764 en Portugal met het zeer
hoge cijfer van 1163.
Volgens de groep van des
kundigen bedraagt de jaar
lijkse economische schade in
de 12 EG-lahden ongeveer
160 miljard gulden. Om ver
betering in de verkeersveilig
heid te brengen is een aantal
aanbevelingen gedaan.
Deze hebben onder andere
betrekking op de maximum
snelheid en op voorlichting,
beveiliging van voertuigge-
bruikers en technische voor
zieningen. Zo zal gebruik van
autogordels op alle zitplaat
sen verplicht moeten worden.
Kleine kinderen zouden ge
bruik moeten maken van kin
derzitjes. Voor (jonge) fietsers
wordt het gebruik van een
helm geadviseerd. Auto's
zouden overdag met verlich
ting moeten rijden en een
derde remlicht voeren.
gageruimte. De inhoud van de
kofferruimte bedraagt nu 430 liter,
niet eens zoveel meer dan in het
vorige model. De grote winst zit
echter in de vorm. De bak is nu
wat minder hoog, maar bedui
dend dieper. Verder is de achter-
bankrugleuning voortaan in twee
ongelijke delen neerklapbaar, zo
dat het bagagevolume kan wor
den vergroot tot 712 liter. Natuur
lijk kent de nieuwe Audi 80 ook
het luikje in de rugleuning voor
zien van een skizak (optie).
Je moet als autofabrikant
uiterst inventief zijn om meer
klanten voor je produkt te
winnen. BMW toont enorm
veel fantasie, waar het aan
trekkelijke leasevormen be
treft. Het BMW-motorplan
biedt de mogelijkheid een
nieuwe motorfiets te rijden te
gen zo laag mogelijke kos
ten. Na afloop van de con-
tractduur, kun je zelf de mo
tor kopen of op dezelfde con
dities weer een nieuwe gaan
rijden. Het plan combineert
de voordelen van lease en fi
nanciering, zodat ook de
particulier hierdoor wordt
aangetrokken. Het was na
tuurlijk voorspelbaar dat
deze optie ook voor auto's
bedacht zou worden. Onder
dezelfde voorwaarden kun
nen gebruikte en nieuwe
BMW-auto's worden gere
den.
De fantasie is echter bij BMW
nog niet uitgeput. In Duits
land is onlangs weer een
nieuwe lease-vorm aan het
programma toegevoegd. Het
gaat hier om een zoge
naamde duo-lease. De klant
kan namelijk een model uit
de 3-serie leasen, maar deze
auto in de zomer in wisselen
voor een motorfiets. Maar
ook voor mensen zonder mo-
torrijbewijs heeft BMW een
aardig voorstel. Voor een
wat hoger bedrag kan de ge
sloten auto uit de 3-reeks in
de zonnige maanden van het
jaar worden ingewisseld
voor een heerlijke 320i ca
briolet. Een leuke nieuwe mo
gelijkheid om het de veelei
sende klant naar zijn of haar
zin te maken. Helaas geldt
deze leasemogelijkheid maar
voor n jaar, zodat de bijbeho
rende bedragen fors zijn.
Voor een BMW 31 Bin combi
natie met een motorfiets
wordt maandelijks bijna 1100
DM in rekening gebracht. Dit
lijkt niet veel, maar bedenk
even dat de auto- en motor-
prijzen in Duitsland veel la
ger liggen. Een 6 cylinder 3-
serie in combinatie met ca
briolet kost bijna 2000 DM.
Het is zeer de vraag of een
dergelijke lease-vorm in Ne
derland kans van overleven
heeft, maar we wachten vol
spanning op het volgende
bedenksel...
De
De Tilburgse Koer
D.A.T.O. en verse!
Tilburg, Goirle, Riel,
Zand, Udenhout, Berl
Oisterwijk, Moerges..
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Sedan
Begin volgend jaar mogen we de
sedan verwachten, terwijl onge
veer een jaar later een op deze
sedan gebaseerde cabriolet uit
handen van grootmeester Bertone
zal worden gepresenteerd.
De sedan is vrijwel produktie-
klaar. Een voorserie-model werd
ons reeds getoond. Typisch is dat
waar de hatchback totaal niet
meer aan een Kadett doet denken,
de vierdeurs sedan nog wel een
vleugje nostalgie met zich mee
draagt. Het zal vooral dit model
zo'n 4 centimeter
Een zeer belangrijke voorwaarde
om de inhoud en vormgeving van
de bagageruimte te wijzigen, is de
montage van een nieuwe achter
as. Er werd voor een torsie-as met
schokdempers gekozen. Deze as
zorgt voor een voorspelbaar weg
en stuurgedrag, maar heeft als
grote voordeel zijn compacte con
structie. Maar ook bij de Quattro-
modellen is de aangedreven ach
teras compacter geconstrueerd.
Beide nieuwe assen bieden de
mogelijkheid van een onder de
vloer gemonteerde kunststof
brandstoftank. Tot nu toe werden
bij de Audi 80 en 90 de tanks tus
sen de rugleuning van de achter
bank en de bagageruimte in ge
monteerd. Doordat deze tank nu
van plaats is veranderd, opent dit
veel meer mogelijkheden met be
trekking tot de achterbank en ba-
staat de bekende 2 Eter kracht
bron met multi-point injectie en
vier kleppen per cylinder. Hier
mee wordt een vermogen van 150
pk geleverd en een fors koppel
van 196 Nm bij 4800 tr/min. Het
motorgeluid klinkt uiterst bekend.
De 16V haalt een top van 220
km/u en voor het sprintje van 0 tot
100 is slechts 8 seconden nodig. I
De GSi biedt eigenlijk precies wat
je van een dergelijke auto ver
wacht. Ook tussenacceleraties
verlopen uiterst snel, terwijl door
het aangepaste onderstel het
bochtenwerk een feest vormt.
Tot slot maakten we een korte rit
met de 1.7 liter turbodiesel, een
krachtbron van Isuzu-makelij die
de bestaande 1.5 vervangt en als
zodanig ook in de Vectra zal wor
den geplaatst. Deze gewijzigde
motor levert 82 pk en is voorzien
van een katalysator. De prestaties
doen nauwelijks onder voor die
van de 1.6 benzinemotor: een top
van 173 km/u en sprintje in 13,5
seconden. De krachtbron is com
fortabel stil en zorgt ook zonder al
te veel schakelen voor een goede
trekkracht over een groot toeren-
bereik. Helaas zullen liefhebbers
voor deze specifieke versie nog tot
begin 1992 moeten wachten.
Zoals bekend start de basis Astra
1.4i GL 3-deurs bij f.26.950,=De
door ons gereden 1.8i GLS vijf
deurs staat voor f.33.500,= in de
prijslijst, terwijl voor de GSi
f.50.950,= op tafel moet komen. De
GSi met 8 kleppen 2 liter kracht
bron gaat f.41.750,= kosten. De
dieselreeks start bij f.31.150,=
voor de GL 3-deurs.
GM Nederland hoopt dit jaar nog
zo'n 15.000 Astra's aan de man te
kunnen brengen, terwijl de markt
voor volgend jaar op maar liefst
50.000 eenheden wordt ingeschat.