MERCEDES 600 SEL VOLKSWAGEN GOLF III 11 -J lis k^Overdaad schaadt niet Frans weekend Oisterwijk met klassieke auto's Europese rallycross-top op Eurocircuit IJVS 991 AUTOTEST jg EJ IB DE AUTOMAAT - Donderdag 15 augustus 1991 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER s 1991 - pagina 2 .ER: vervolg van pagina 1 N S Specifiek bewor 45. 5 BV «9 «6 •89 >8» t jaar 10 'ij het Ford- wernamen Ie gouden asme voor ord-dealer occasions, voor onze 1 17,950, f 18.500, I 10.950, f 14.950, J 13.950, 1 15.900, i zon aren de laag Diesel De dieselrijders kunnen kiezen uit een inmiddels bekend duo. De 1.9 liter met een vermogen van 64 pk 1 10.950, 1 13.500, 1 15.900. j 14.500,- kennen we al uit de Passat en Audi 80, terwijl dezelfde motor met een kleine turbo en katalysator (75 pk) ook al eerder in produkten van het VAG-concern te vinden was. De benamingen van de uitrus- m. st 12 maanden 'den- verkoop van loor inruil een Veiligheid is hierbij van levensbe lang. De airbag is reeds ge noemd, maar ook ABS en een tractie-controle-systeem is stan daard. Dus wanneer de onder grond wat glibberig wordt, zal HsterwilK GARANTIE lis! >2-82984 Kampioenschap om 10.30 uur wordt verreden. De prijsuitreiking, hiervan is om 18.00 uur gepland. Op zondag gaat het geheel ook om 9.00 uur van start met een op- warmtraining. De eerste echte wedstrijd wordt vanaf 11.00 uur verreden. Om 17.40 uur worden de winnaars op het podium gehul digd. Komend weekend barst het Val- kenswaardse Eurocircuit weer bijna uit haar voegen als het Europese rallycross-circus de achtste EK-wedstrijd te verwerken krijgt. Ongetwijfeld zullen we derom duizenden toeschouwers de razendsnelle auto's weer aan het werk willen zien. Auto's, die alleen op zaterdag 17 en zondag 18 augustus het Eurocircuit aan De overtreffende trap lijkt nog niet goed genoeg als de nieuwe S-klasse van Mercedes moet worden beschre ven. Het merk heeft er alles aan gedaan om van deze auto een absoluut top-produkt te maken. Een auto die overloopt van de technische noviteiten heeft natuurlijk als keerzijde op zijn prijskaartje een fors bedrag staan. Vooral de 600 SEL heeft prijstechnisch eigenlijk geen concurrenten meer. Belangrijker dan het verkopen van enorme aantallen vindt Mercedes de uitstraling die deze 12-pitter op het hele programma heeft. rusting en is net als de VR6 voor zien van het zogenaamde Plus-on- derstel. Door een wijziging aan de voorwielophanging zijn reacties van de aandrijving op de bestu ring tot een minimum beperkt. De Mercedes 600 SEL kost in zijn zeer complete uitgave f.342.500,= een bedrag wat je alleen aan een auto kunt uitgeven als je er geen nacht over wakker hoeft te liggen. De 'korte' 600 SE kost overigens f.335£.150,=. De S-klasse begint echter al bij een uitstekende 3,2 li ter 6 cylinder met 24 kleppen voor 1.167.700,=, alhoewel de uitrusting dan veel minder uitgebreid is. Oisterwijk omgetoverd tot et... ledig Frans dorp. Bezoekers kun nen van Franse wijn, brood en kaas genieten, terwijl de aankle ding van de Lind helemaal aan het geliefde vakantieland doet denken. Een gigantische Eifelto- ren staat tegenover de kerk opge steld. Natuurlijk zal Franse muziek niet ontbreken. En wat is een Frans weekend zonder de aanwe zigheid van Franse auto's. Achter zullen doen en acceleratie-tijden neer zetten, die vergelijkbaar zijn met heuse Formule-1 bolides. Bijna tweehonderd rijders uit twaalf landen, waaronder zelfs een paar coureurs uit Bulgarije, gaan met elkaar in de slag om een plaats op het ere-podium. Op zaterdag starten de vrije trai ningen om 9.00 uur, terwijl de eer ste manche van het Nederlands De nieuwe S is een auto waar je duidelijk aan moet wennen. Je moet 'm een paar keer gezien hebben en er moet voor een goede kleur gekozen worden. In grijs valt hij volledig in het niet, terwijl juist donkerblauw en bor deaux rood metallic uiterst gedis tingeerd overkomen. De nieuwe ling is minder overhangen met chroom, terwijl de lijnvoering veel vloeiender is dan van het oude model. In de geschiedenis is ech ter de S-klasse van Mercedes iedere keer weer zijn tijd ver voor uit geweest, zodat het gewen ningsproces ook best even mag duren. Mercedes vindt dat zelfs een voordeel. De oude auto's zijn alleen op dag 18 augustus te bewonder vanaf 12.00 uur. tingsniveaus werden van het be staande model overgenomen. De serie start met de CL die stan daard is voorzien van zijknipper- lichten, naafdoppen, twee van binnenuit verstelbare buitenspie gels en in hoogte verstelbare vei ligheidsgordels. De CL is lever baar als 1.4, met beide 1.8 moto ren en de twee diesels. Het tweede niveau wordt GL ge noemd en is ondermeer stan daard voorzien van getint glas, meegespoten bumpers, velours bekleding, centrale vergrende ling, in hoogte verstelbare be stuurdersstoel, interval op de rui- tewissers en een in twee delen neerklapbare achterbank. De GL is er als 1.8 (75 en 90 pk) en als turbodiesel. Bij de sportieve Golf- rijder die een betaalbare auto wil rijden, is de GT sinds 1986 zeer gewild. Tot de uitrusting behoren -u-:?jen met breje fcan. lorpel-en spatbord- verbreding, een in de bumper ver werkte voorspoiler, getint glas en een spoiler op de achterklep. Een toerenteller hoort uiteraard in het sportief getinte interieur van de GT thuis. De GT is er alleen met een 90 pk leverende 1.8 motor. De GTI heeft een volledig eigen uit- uitstroomopeningen vanaf de be- wat stuurdersplc sren. O® ventilatie Nadat de drukknop voor het ope- conditioning kunnen heel n nen van de kofferklep is beroerd, Hjk met een aantal drukknc komt automatisch een hendel te- v voorschijn om zonder de handen te bevuilen de klep te openen. Er kan voor 525 liter aan bagage worden meegenomen. Onder de vloer ligt het gigantische reserve wiel, een makkelijk uitneembare gereedschapset en een opberg- vak voor losliggende zaken. Geheugen De kofferklep moet met een grote klap worden dichtgegooid, on danks de aanwezigheid van een hydraulisch slot. Dit type slot is ook op de portieren gebruikt, die echter met een pink kunnen wor den dicht geduwd. De sloten trek ken de deuren automatisch aan. Het uiterlijk valt vooral op door de indrukwekkende afmetingen. Ver der ziet de S er absoluut niet over dreven uit. Natuurlijk staat boven de chromen grille vol trots de Mer- cedes-ster. De buitenspiegels zijn in de carrosseriekleur meegespo ten (metaallok standaard), terwijl de bumpers en kunststof be- schermranden in een contraste rende tint zijn uitgevoerd. Aan de buitenkant van de auto vinden we dermeer cruise-control, een air bag voor bestuurder en bijrijder, stoelverwarming, elektrisch be diend schuif/ kanteIdak en vanaf de bestuurdersplaats neer te klap pen hoofdsteunen achter. Heel fraai is het zonnescherm voor de achteruit die uit het niets tevoor schijn kan worden getoverd. Dit betreft echter één van de weinige nog verkrijgbare extra's. Het interieur ademt een enorme luxe uit, zoveel zelfs dat het in het begin wat onwerkelijk overkomt. Maar ja, comfort went heel snel. Opmerkelijk, of juist helemaal niet opgemerkt is het motorgeluid, ter wijl ook windgeruis tot een mini mum beperkt is. Belangrijk hierbij is het toepassen van dubbelglas. Eén laag schuift normaal in sponning, terwijl de tweede hierbovenop is aangebracht, waardoor een bijzonder vlakke aansluiting aan de buitenkant wordt bewerkstelligd. De nieuwe 6 liter V12 motor met 48 kleppen is een hoogstandje. Bij 5500 tr/min wordt het maximale vermogen van 409 pk bereikt, ter wijl het maximum koppel van 580 Nm bij 3800 tr/min zoniet nog in drukwekkender is. Ondanks een totaalgewicht van bijna 2200 kg heeft de 600 er absoluut geen moeite mee vlot van zijn plaats te komen. Via een viertraps automa tische versnellingsbak met Econo my/ Sport-mogelijkheid wordt een topsnelheid bereikt die bij 250 km/u elektronisch is afgeregeld. Binnenin merk je hier helemaal niets van. De auto ligt uiterst sta biel op het asfalt en een gesprek op hoog niveau blijft in alle rust goed mogelijk. Tractie-controle deze installatie ervoor zorgen dat de auto zonder weg te glijden van zijn plaats komt. De doorslip pende wielen worden bijgeremd, terwijl een teveel aan gasgeven wordt getemperd. Bij de pomp is het met de 600 SEL toch wel even schrikken. Wordt er rustig met de auto gereden dan is een gemiddelde van 1 liter op 4,9 kilometer normaal. Met een tank- inhoud van 100 liter betekent dat bijna tweehonderd gulden afreke nen om nog geen vijfhonderd kilo meter te kunnen rijden. Maar iemand die het enorme bedrag voor deze auto over heeft, zal dit nauwelijks in de weg liggen. Vol ledig zijn over de Mercedes 600 SEL is nauwelijks mogelijk. Mer cedes heeft er een folder van maar liefst zestig pagina's voor nodig om dit nieuwe produkt en vooral de filosofie achter dit pro dukt aan de aspirant koper uit te leggen. Dat er voldoende kopers zijn, blijkt wel uit het feit dat er in middels al ruim 700 exemplaren van de totale S-klasse zijn ver kocht, waarvan er ongeveer 250 zijn afgeleverd. 89 ƒ16250,- 89 ƒ14.750,- 88 ƒ14.500,- 88 ƒ14.500,- 13250,- ƒ13.750,- ƒ12.750,- ƒ12500,- ƒ11.750,- ƒ12500,- 9250,- Technische gegevens: Merk en type: Mercedes 600 SEL Aantal cylinders: 12 in V-vonn Cylinderinhoud: 5987 cc Boring x slag: 89 x 80,2 mm Vermogen: 409 pk bij 5500 tr/min Koppel: 580 Nm bij 3800 tr/min Prestaties: topsnelheid 250 km/u acceleratie 0-100 in 6,1 sec. Afmetingen: lengte 5,21 fneter, breedte 1,89 meter Gewicht: 2190 kg Verbruik: bij 90 km/u 11,6 liter/ 100 km bij 120 km/u 13,9 liter/100 km stadsverkeer 21,2 liter/100 km Prijs: f.342.500,= Laten we voor de verandering eerst eens achterin gaan zitten. De beenruimte is enorm en als de rechter stoel helemaal naar voren wordt geschoven, kunnen de be nen van de langste passagiers nog worden gestrekt. Lederen be kleding is op de 600 standaard, evenals een comfortabele mid- denarmsteun, verlichte spiegeltjes in het dak en een elektrisch ver stelbare rugleuning van de ach terbank. Ook de hoofdsteunen kunnen worden weggeklapt, ter wijl de aanwezigheid van lees lampjes en uitstroomopeningen achterin als vanzelfsprekend be schouwd mogen worden. Voorin is de weelde nog groter. Op de console, het dashboard en de deurpanelen is uitgebreid ge bruik gemaakt van glazend gelakt hout. Zonder volledig te willen zijn, moeten een aantal snufjes worden genoemd. Buiten- en bin- nenspiegels zijn elektrisch verstel baar evenals de voorstoelen en het stuurwiel. Al deze instellingen kunnen in drie geheugenstanden worden opgeslagen. De buiten spiegels kunnen overigens bij het al enige snufjes. Op de randen inrijden van een garage of smal langs de kofferklep bevinden zich straatje elektrisch worden wegge- kleine sprieten die bij het inscha- klapt. Heel handig kunnen alle kelen van de achteruitversnelling uitstroomopeningen vanaf de be de achtersteven markeren, wat stuurdersplaats worden ingesteld, makkelijk is bij het inparkeren. De ventilatie, verwarming en air- Nadat de drukknop voor het ope- conditioning kunnen heel makke- voor de twee wagenhelften afzon derlijk worden ingesteld. Daar naast is er de mogelijkheid zonder draaiende motor de verwarming te laten werken met de restwarmte die nog in het blok aanwezig is. Natuurlijk hoort bij een auto als deze een actief koolstoffilter, wat naar wens kan worden ingescha keld en kleine stofdeeltjes uit de lucht houdt. Hoogstandje De elektrisch bediende ruiten hebben een beveiliging, dat als iemand onverhoopt met een li chaamsdeel ertussen komt, ze automatisch blokkeren. De stan daarduitrusting omvat verder on- Van vrijdag 16 tot en met zondag het oude gemeentehuis zijn fraai 18 augustus is het centrum van gerestaureerde exemplaren te be- Oisterwijk omgetoverd tot een vol- wonderen van Renault, Citroen en Peugeot. Natuurlijk geven de - trotse eigenaren graag uitleg over sporheve wiel de aankoop, het restaureren van en het rijden met hun geliefkoosde vierwieler. In het centrum van Oisterwijk is er komend weekend voor iedereen wel wat te beleven. Afmetingen De 600 SEL is het absolute presti- ge-model uit de serie. Met een carrosserielengte van 5,21 meter wordt ie niet gauw over het hoofd gezien (de korte versie is slechts 10 centimeter minder lang). Overi gens verraden alleen het type- plaatje achterop en de V-12 logo's op de flanken, dat we hier met het duurste model te maken hebben. Na het openen van de enorme mo torkap ontwaart zich slechts een klein deel van de techniek: een in drukwekkend ogend spruitstruk met hier en daar wat kabels. De directe controles van vloeistof- voorraden (water en olie) kunnen snel worden uitgevoerd. Verder zijn alle motoronderdelen verbor gen achter afdekplaatjes met snelsluitingen. Maar ach, een ko per van de 600 zal niet snel onder de kap kijken. De GTI is verder onder meer voor zien van dubbele koplampen, lichtmetalen velgen en vier schijf remmen. Bij de VR6 wordt deze complete uitrusting nog verder uit gebreid met specifieke BBS vel gen met 205/15 banden en veilig heidsvoorzieningen als ABS en EDS. De officiële verkoop start die in Nederland aanvankelijk op half januari was vastgesteld, is ver vroegd tot de eerste week van no vember. Vanaf dat moment is de nieuwe Golf, de Golf voor de ja- ren negentig bij alle Nederlandse dealers in de showroom te zien. Zeer binnenkort komen we echter aan de hand van een rij- impres sie op de Golf terug. We hopen dan ook iets over de prijzen van de nieuweling te kunnen meede len. 88 88 87 '87 87 88 '86 90 ƒ19.750,- ƒ25.750,- 9.750- 86 ƒ11.750,- '86 15.500,- '88 ƒ17.750,- 89 ƒ19.750,- '85 ƒ23500,- '89 ƒ11.750,- 87 8.750,- >88 ƒ13.750,- ƒ15,750,- ƒ14.750,- 189 ƒ22.500.- '88 19500.- SACHS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 17