MERCEDES 600 SEL
VOLKSWAGEN GOLF III
11
-J
lis
k^Overdaad schaadt niet
Frans weekend
Oisterwijk
met klassieke auto's
Europese rallycross-top
op Eurocircuit
IJVS
991
AUTOTEST
jg
EJ IB
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 augustus 1991 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
s 1991 - pagina 2
.ER:
vervolg van pagina 1
N
S
Specifiek
bewor
45.
5 BV
«9
«6
•89
>8»
t jaar 10
'ij het Ford-
wernamen
Ie gouden
asme voor
ord-dealer
occasions,
voor onze
1 17,950,
f 18.500,
I 10.950,
f 14.950,
J 13.950,
1 15.900,
i zon
aren
de
laag
Diesel
De dieselrijders kunnen kiezen uit
een inmiddels bekend duo. De 1.9
liter met een vermogen van 64 pk
1 10.950,
1 13.500,
1 15.900.
j 14.500,-
kennen we al uit de Passat en
Audi 80, terwijl dezelfde motor met
een kleine turbo en katalysator (75
pk) ook al eerder in produkten
van het VAG-concern te vinden
was.
De benamingen van de uitrus-
m.
st 12 maanden
'den-
verkoop van
loor inruil een
Veiligheid is hierbij van levensbe
lang. De airbag is reeds ge
noemd, maar ook ABS en een
tractie-controle-systeem is stan
daard. Dus wanneer de onder
grond wat glibberig wordt, zal
HsterwilK
GARANTIE
lis!
>2-82984
Kampioenschap om 10.30 uur
wordt verreden. De prijsuitreiking,
hiervan is om 18.00 uur gepland.
Op zondag gaat het geheel ook
om 9.00 uur van start met een op-
warmtraining. De eerste echte
wedstrijd wordt vanaf 11.00 uur
verreden. Om 17.40 uur worden
de winnaars op het podium gehul
digd.
Komend weekend barst het Val-
kenswaardse Eurocircuit weer
bijna uit haar voegen als het
Europese rallycross-circus de
achtste EK-wedstrijd te verwerken
krijgt. Ongetwijfeld zullen we
derom duizenden toeschouwers
de razendsnelle auto's weer aan
het werk willen zien. Auto's, die
alleen op zaterdag 17 en zondag
18 augustus het Eurocircuit aan
De overtreffende trap lijkt nog niet goed genoeg als de
nieuwe S-klasse van Mercedes moet worden beschre
ven. Het merk heeft er alles aan gedaan om van deze
auto een absoluut top-produkt te maken. Een auto die
overloopt van de technische noviteiten heeft natuurlijk
als keerzijde op zijn prijskaartje een fors bedrag staan.
Vooral de 600 SEL heeft prijstechnisch eigenlijk geen
concurrenten meer. Belangrijker dan het verkopen van
enorme aantallen vindt Mercedes de uitstraling die
deze 12-pitter op het hele programma heeft.
rusting en is net als de VR6 voor
zien van het zogenaamde Plus-on-
derstel. Door een wijziging aan de
voorwielophanging zijn reacties
van de aandrijving op de bestu
ring tot een minimum beperkt.
De Mercedes 600 SEL kost in zijn
zeer complete uitgave f.342.500,=
een bedrag wat je alleen aan een
auto kunt uitgeven als je er geen
nacht over wakker hoeft te liggen.
De 'korte' 600 SE kost overigens
f.335£.150,=. De S-klasse begint
echter al bij een uitstekende 3,2 li
ter 6 cylinder met 24 kleppen voor
1.167.700,=, alhoewel de uitrusting
dan veel minder uitgebreid is.
Oisterwijk omgetoverd tot et...
ledig Frans dorp. Bezoekers kun
nen van Franse wijn, brood en
kaas genieten, terwijl de aankle
ding van de Lind helemaal aan
het geliefde vakantieland doet
denken. Een gigantische Eifelto-
ren staat tegenover de kerk opge
steld. Natuurlijk zal Franse muziek
niet ontbreken. En wat is een
Frans weekend zonder de aanwe
zigheid van Franse auto's. Achter
zullen doen en acceleratie-tijden
neer zetten, die vergelijkbaar zijn
met heuse Formule-1 bolides.
Bijna tweehonderd rijders uit
twaalf landen, waaronder zelfs
een paar coureurs uit Bulgarije,
gaan met elkaar in de slag om
een plaats op het ere-podium.
Op zaterdag starten de vrije trai
ningen om 9.00 uur, terwijl de eer
ste manche van het Nederlands
De nieuwe S is een auto waar je
duidelijk aan moet wennen. Je
moet 'm een paar keer gezien
hebben en er moet voor een
goede kleur gekozen worden. In
grijs valt hij volledig in het niet,
terwijl juist donkerblauw en bor
deaux rood metallic uiterst gedis
tingeerd overkomen. De nieuwe
ling is minder overhangen met
chroom, terwijl de lijnvoering veel
vloeiender is dan van het oude
model. In de geschiedenis is ech
ter de S-klasse van Mercedes
iedere keer weer zijn tijd ver voor
uit geweest, zodat het gewen
ningsproces ook best even mag
duren. Mercedes vindt dat zelfs
een voordeel.
De oude auto's zijn alleen op
dag 18 augustus te bewonder
vanaf 12.00 uur.
tingsniveaus werden van het be
staande model overgenomen. De
serie start met de CL die stan
daard is voorzien van zijknipper-
lichten, naafdoppen, twee van
binnenuit verstelbare buitenspie
gels en in hoogte verstelbare vei
ligheidsgordels. De CL is lever
baar als 1.4, met beide 1.8 moto
ren en de twee diesels. Het
tweede niveau wordt GL ge
noemd en is ondermeer stan
daard voorzien van getint glas,
meegespoten bumpers, velours
bekleding, centrale vergrende
ling, in hoogte verstelbare be
stuurdersstoel, interval op de rui-
tewissers en een in twee delen
neerklapbare achterbank. De GL
is er als 1.8 (75 en 90 pk) en als
turbodiesel. Bij de sportieve Golf-
rijder die een betaalbare auto wil
rijden, is de GT sinds 1986 zeer
gewild. Tot de uitrusting behoren
-u-:?jen met breje fcan.
lorpel-en spatbord-
verbreding, een in de bumper ver
werkte voorspoiler, getint glas en
een spoiler op de achterklep. Een
toerenteller hoort uiteraard in het
sportief getinte interieur van de
GT thuis. De GT is er alleen met
een 90 pk leverende 1.8 motor. De
GTI heeft een volledig eigen uit-
uitstroomopeningen vanaf de be-
wat stuurdersplc
sren. O® ventilatie
Nadat de drukknop voor het ope- conditioning kunnen heel n
nen van de kofferklep is beroerd, Hjk met een aantal drukknc
komt automatisch een hendel te- v
voorschijn om zonder de handen
te bevuilen de klep te openen. Er
kan voor 525 liter aan bagage
worden meegenomen. Onder de
vloer ligt het gigantische reserve
wiel, een makkelijk uitneembare
gereedschapset en een opberg-
vak voor losliggende zaken.
Geheugen
De kofferklep moet met een grote
klap worden dichtgegooid, on
danks de aanwezigheid van een
hydraulisch slot. Dit type slot is
ook op de portieren gebruikt, die
echter met een pink kunnen wor
den dicht geduwd. De sloten trek
ken de deuren automatisch aan.
Het uiterlijk valt vooral op door de
indrukwekkende afmetingen. Ver
der ziet de S er absoluut niet over
dreven uit. Natuurlijk staat boven
de chromen grille vol trots de Mer-
cedes-ster. De buitenspiegels zijn
in de carrosseriekleur meegespo
ten (metaallok standaard), terwijl
de bumpers en kunststof be-
schermranden in een contraste
rende tint zijn uitgevoerd. Aan de
buitenkant van de auto vinden we
dermeer cruise-control, een air
bag voor bestuurder en bijrijder,
stoelverwarming, elektrisch be
diend schuif/ kanteIdak en vanaf
de bestuurdersplaats neer te klap
pen hoofdsteunen achter. Heel
fraai is het zonnescherm voor de
achteruit die uit het niets tevoor
schijn kan worden getoverd. Dit
betreft echter één van de weinige
nog verkrijgbare extra's.
Het interieur ademt een enorme
luxe uit, zoveel zelfs dat het in het
begin wat onwerkelijk overkomt.
Maar ja, comfort went heel snel.
Opmerkelijk, of juist helemaal niet
opgemerkt is het motorgeluid, ter
wijl ook windgeruis tot een mini
mum beperkt is. Belangrijk hierbij
is het toepassen van dubbelglas.
Eén laag schuift normaal in
sponning, terwijl de tweede
hierbovenop is aangebracht,
waardoor een bijzonder vlakke
aansluiting aan de buitenkant
wordt bewerkstelligd.
De nieuwe 6 liter V12 motor met 48
kleppen is een hoogstandje. Bij
5500 tr/min wordt het maximale
vermogen van 409 pk bereikt, ter
wijl het maximum koppel van 580
Nm bij 3800 tr/min zoniet nog in
drukwekkender is. Ondanks een
totaalgewicht van bijna 2200 kg
heeft de 600 er absoluut geen
moeite mee vlot van zijn plaats te
komen. Via een viertraps automa
tische versnellingsbak met Econo
my/ Sport-mogelijkheid wordt een
topsnelheid bereikt die bij 250
km/u elektronisch is afgeregeld.
Binnenin merk je hier helemaal
niets van. De auto ligt uiterst sta
biel op het asfalt en een gesprek
op hoog niveau blijft in alle rust
goed mogelijk.
Tractie-controle
deze installatie ervoor zorgen dat
de auto zonder weg te glijden van
zijn plaats komt. De doorslip
pende wielen worden bijgeremd,
terwijl een teveel aan gasgeven
wordt getemperd.
Bij de pomp is het met de 600 SEL
toch wel even schrikken. Wordt er
rustig met de auto gereden dan is
een gemiddelde van 1 liter op 4,9
kilometer normaal. Met een tank-
inhoud van 100 liter betekent dat
bijna tweehonderd gulden afreke
nen om nog geen vijfhonderd kilo
meter te kunnen rijden. Maar
iemand die het enorme bedrag
voor deze auto over heeft, zal dit
nauwelijks in de weg liggen. Vol
ledig zijn over de Mercedes 600
SEL is nauwelijks mogelijk. Mer
cedes heeft er een folder van
maar liefst zestig pagina's voor
nodig om dit nieuwe produkt en
vooral de filosofie achter dit pro
dukt aan de aspirant koper uit te
leggen. Dat er voldoende kopers
zijn, blijkt wel uit het feit dat er in
middels al ruim 700 exemplaren
van de totale S-klasse zijn ver
kocht, waarvan er ongeveer 250
zijn afgeleverd.
89 ƒ16250,-
89 ƒ14.750,-
88 ƒ14.500,-
88 ƒ14.500,-
13250,-
ƒ13.750,-
ƒ12.750,-
ƒ12500,-
ƒ11.750,-
ƒ12500,-
9250,-
Technische gegevens:
Merk en type: Mercedes 600 SEL
Aantal cylinders: 12 in V-vonn
Cylinderinhoud: 5987 cc
Boring x slag: 89 x 80,2 mm
Vermogen: 409 pk bij 5500 tr/min
Koppel: 580 Nm bij 3800 tr/min
Prestaties: topsnelheid 250 km/u
acceleratie 0-100 in 6,1 sec.
Afmetingen: lengte 5,21 fneter,
breedte 1,89 meter
Gewicht: 2190 kg
Verbruik: bij 90 km/u 11,6 liter/
100 km
bij 120 km/u 13,9 liter/100 km
stadsverkeer 21,2 liter/100 km
Prijs: f.342.500,=
Laten we voor de verandering
eerst eens achterin gaan zitten. De
beenruimte is enorm en als de
rechter stoel helemaal naar voren
wordt geschoven, kunnen de be
nen van de langste passagiers
nog worden gestrekt. Lederen be
kleding is op de 600 standaard,
evenals een comfortabele mid-
denarmsteun, verlichte spiegeltjes
in het dak en een elektrisch ver
stelbare rugleuning van de ach
terbank. Ook de hoofdsteunen
kunnen worden weggeklapt, ter
wijl de aanwezigheid van lees
lampjes en uitstroomopeningen
achterin als vanzelfsprekend be
schouwd mogen worden.
Voorin is de weelde nog groter.
Op de console, het dashboard en
de deurpanelen is uitgebreid ge
bruik gemaakt van glazend gelakt
hout. Zonder volledig te willen
zijn, moeten een aantal snufjes
worden genoemd. Buiten- en bin-
nenspiegels zijn elektrisch verstel
baar evenals de voorstoelen en
het stuurwiel. Al deze instellingen
kunnen in drie geheugenstanden
worden opgeslagen. De buiten
spiegels kunnen overigens bij het
al enige snufjes. Op de randen inrijden van een garage of smal
langs de kofferklep bevinden zich straatje elektrisch worden wegge-
kleine sprieten die bij het inscha- klapt. Heel handig kunnen alle
kelen van de achteruitversnelling uitstroomopeningen vanaf de be
de achtersteven markeren, wat stuurdersplaats worden ingesteld,
makkelijk is bij het inparkeren. De ventilatie, verwarming en air-
Nadat de drukknop voor het ope- conditioning kunnen heel makke-
voor de twee wagenhelften afzon
derlijk worden ingesteld. Daar
naast is er de mogelijkheid zonder
draaiende motor de verwarming
te laten werken met de restwarmte
die nog in het blok aanwezig is.
Natuurlijk hoort bij een auto als
deze een actief koolstoffilter, wat
naar wens kan worden ingescha
keld en kleine stofdeeltjes uit de
lucht houdt.
Hoogstandje
De elektrisch bediende ruiten
hebben een beveiliging, dat als
iemand onverhoopt met een li
chaamsdeel ertussen komt, ze
automatisch blokkeren. De stan
daarduitrusting omvat verder on-
Van vrijdag 16 tot en met zondag het oude gemeentehuis zijn fraai
18 augustus is het centrum van gerestaureerde exemplaren te be-
Oisterwijk omgetoverd tot een vol- wonderen van Renault, Citroen en
Peugeot. Natuurlijk geven de -
trotse eigenaren graag uitleg over sporheve wiel
de aankoop, het restaureren van
en het rijden met hun geliefkoosde
vierwieler. In het centrum van
Oisterwijk is er komend weekend
voor iedereen wel wat te beleven.
Afmetingen
De 600 SEL is het absolute presti-
ge-model uit de serie. Met een
carrosserielengte van 5,21 meter
wordt ie niet gauw over het hoofd
gezien (de korte versie is slechts
10 centimeter minder lang). Overi
gens verraden alleen het type-
plaatje achterop en de V-12 logo's
op de flanken, dat we hier met het
duurste model te maken hebben.
Na het openen van de enorme mo
torkap ontwaart zich slechts een
klein deel van de techniek: een in
drukwekkend ogend spruitstruk
met hier en daar wat kabels. De
directe controles van vloeistof-
voorraden (water en olie) kunnen
snel worden uitgevoerd. Verder
zijn alle motoronderdelen verbor
gen achter afdekplaatjes met
snelsluitingen. Maar ach, een ko
per van de 600 zal niet snel onder
de kap kijken.
De GTI is verder onder meer voor
zien van dubbele koplampen,
lichtmetalen velgen en vier schijf
remmen. Bij de VR6 wordt deze
complete uitrusting nog verder uit
gebreid met specifieke BBS vel
gen met 205/15 banden en veilig
heidsvoorzieningen als ABS en
EDS.
De officiële verkoop start die in
Nederland aanvankelijk op half
januari was vastgesteld, is ver
vroegd tot de eerste week van no
vember. Vanaf dat moment is de
nieuwe Golf, de Golf voor de ja-
ren negentig bij alle Nederlandse
dealers in de showroom te zien.
Zeer binnenkort komen we echter
aan de hand van een rij- impres
sie op de Golf terug. We hopen
dan ook iets over de prijzen van
de nieuweling te kunnen meede
len.
88
88
87
'87
87
88
'86
90 ƒ19.750,-
ƒ25.750,-
9.750-
86 ƒ11.750,-
'86 15.500,-
'88 ƒ17.750,-
89 ƒ19.750,-
'85 ƒ23500,-
'89 ƒ11.750,-
87 8.750,-
>88 ƒ13.750,-
ƒ15,750,-
ƒ14.750,-
189 ƒ22.500.-
'88 19500.-
SACHS