LANCIA
STATIONWAGON
VOLKSWAGEN GOLF III
K
Vervroegd
aangetreden
I
weer leverbaar
Eerste lustrum
Suzuki 4x4 Terrein
Treffen
J&J
1
en.
Oplage94.400 ex.
w
213,
141.
r
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
r
vd op
menden
den.
GEBRUIKTE AUTO'S
NU HALEN
JAN. 1992 BETALEN
Genieten
f '4
s 1991 - pagina 14
(ut©ffit]aat
Donderdag 15 augustus 1991
BSO
i
(lees verder blz. 3)
dat de
Tony Vos
MM
WAK Tilburg
Zie pag. 4
o.a.:
>r ons:
aakt
Lees verder
in dit nummer
Autotest
Mercedes 600 SEL
Pag. 3
Rij-impressie
Fiat Uno Turbo IE
Pag. 5
Tweede generatie
Citroën AX
Pag. 7
Jaargang 3
Nummer 31
JlMIbbAlU M
GARAGE
^^DENISSEN BVa
ing
vijl bij
s van
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, tel. 683911
Vrijwel tegelijkertijd met het verschijnen van een opvolger van zijn grote rivaal
(Opel Astra) en niet al te lang na de introductie van een andere koploper in zijn seg
ment (Ford Escort) verschijnt de derde generatie van de Volkswagen Golf. Samen
met de Kadett/Astra en Escort zorgt dit model jaarlijks voor een enorm aantal nieuw
verkochte auto's op de Europese markt. Een totaal nieuwe Golf zal het succes wat
Volkswagen op dit moment meemaakt, alleen maar uitbreiden. Het gewijzigde
gamma toont een belangrijk aantal noviteiten. De introductie in ons land zal nu defi
nitief de eerste week van november plaatsvinden.
Mat, kredietbedrag
Vrijstelling BVB
op invoer
klassieke auto's
en motorfietsen
Historische en antieke auto's
en motorfietsen van 30 jaar en
ouder die in Nederland wor
den ingevoerd zijn sinds kort
vrijgesteld van het betalen
van Bijzondere Verbruiksbe
lasting (BVB). Tot op heden
werd volgens het Uitvoerings
besluit omzetbelasting 1968
bij de invoer van gebruikte
auto's een bepaald percen
tage BVB over de catalogus
prijs geheven. Voor auto's die
worden ingevoerd in het elfde
levensjaar en auto's die
ouder zijn, geldt reeds een
kortingspercentage op de
BVB van 90procent.
Het is even stil geweest rond de
schitterende, door Pininlarina ont
worpen en geproduceerde Lancia
Thema stationwagon. Gelukkig is
weer één versie van deze auto in
Nederland beschikbaar. Alhoe
wel in Italië uit verschillende mo-
torvarianten kan worden gekozen,
beperkt de Nederlandse impor
teur zich tot de 2 liter 16-klepper.
Eén van de opvallende kenmer
ken van de Stationwagon is de
speciale spoiler boven de ach
terklep, die ervoor zorgt
ruit beter schoon blijft.
Forse
prijsverlaging
in
Groot-Brittannië
De automarkt in het Verenigd
Koninkrijk is in de eerste helft
van dit jaar flink teruggelo
pen. In totaal werden slechts
801.684 personenauto's op de
Britse markt afgezet, een da
ling van bijna 25 procent ver
geleken met ruim 1 miljoen
eenheden in de eerste helft
van 1990.
Vrijwel alle grote automerken
werden door de afzetvermin-
dering getroffen. De autover
kopen staan in Engeland on
der sterke druk door de eco
nomische recessie en de
plannen van de regering om
de BTW op auto's te verho
gen. Om een verdere daling
in de verkoop tegen te gaan
heeft Ford Engeland, de
grootste autofabrikant in
Groot-Brittannië, inmiddels
besloten de prijzen van haar
auto's te verlagen. De prijsre
ducties variëren van 1000 tot
2000 pond per auto.
Volgens deskundigen is te
verwachten dat de overige
fabrikanten de prijsdalingen
van Ford zullen volgen. (Bron:
Rai)
De gemiddelde in ons land
nieuw verkochte auto kost on
geveer dertigduizend gulden.
Het aanbod aan auto's boven
dit bedrag is zeer divers. Heel
af en toe krijg je als autojour-
nalist de gelegenheid kort
stondig te proeven aan de
speeltjes voor de zeer rijken
der aarde. Je gaat je dan
echter af vragen wie bedra
gen van meer dan tweehon
derdduizend gulden neerleg
gen voor hun vervoermiddel.
Wat te denken bijvoorbeeld
van de nieuwe Mercedes 600
SEL, een auto met een nieuw
prijs van L342.000,=. Een
enorm bedrag waar je een
aardig huisje voor kunt ko
pen. Dat huis heeft over vijf
jaar zijn waarde behouden,
terwijl op de Mercedes een
forse som is afgeschreven. Je
kunt zo 'n auto echter het best
bekijken als technologie-dra-
ger. Alle laatste snufjes om
ringen bestuurder en inzitten
den. Je moet je niet afvragen
wat het nut is van een elek
trisch zonnescherm, automa
tisch wegklapbare hoofdsteu
nen, spiegeltjes voor de ach-
terpassagiers en een over
vloedig met hout bekleed
dashboard.
■Mijn buurjongetje van 4 had
er weinig moeite mee. Duide
lijk onder de indruk van de
5,21 meter lange limousine
wist hij een ritje gezeten op
de lederen achterbank aan
mij te ontfutselen. Eenmaal
uitgelegd waar alle knopjes
achterin voor dienden, had
hij voldoende speeltuig om
een kwartiertje te genieten. In
mijn elektrisch verstelbare
binnenspiegel zag ik met
grote regelmaat de hoofd
steunen achterin afzonderlijk
wegklappen, de stand van de
rugleuning veranderen en de
spiegeltjes in het plafond in-
en uitgeklapt worden. Met
een brede lach op het kleine
gezicht had ie er duidelijk
schik in. Terug op de thuisba
sis werd zijn vader in geuren
en kleuren verteld wat die
grote auto allemaal voor snuf
jes in huis had. Kleine kinde
ren hebben veelal een verfris
sende kijk op 'grote mensen
zakenJe moet bij zo 'n auto
niet denken wat het allemaal
kost en of het wel nuttig is. Je
moet er gewoon van genie
ten...
Op 29 september wordt voor de
vijfde keer dit jaar het Suzuki 4x4
Terrein Treffen door importeur Ni-
mag B.V. gehouden. Dit jaar is de
keus gevallen op het Eurocircuit
in Valkenswaard, een motocross-
terrein met uitstekende mogelijk
heden. In de praktijk rijden de
meeste vierwielaangedreven
auto's op verharde ondergrond.
Nimag wil middels het Terrein
Treffen eigenaren van Suzuki's Vi
tara, Samurai, SJ 410/413 en de LJ
80 in de gelegenheid stellen eens
met hun auto's te rijden over zand
bergen, in diepe sporen en door
waterplassen. Onder deskundige
leiding kunnen ook minder erva
ren terreinautochauffeurs aan het
evenement deelnemen. Voor de
gevorderden organiseert de Su
zuki Club een zogenaamde
Gymkhana, een uitdagende be-
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 500C
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
hendigheidsproef met prijzen voor
de tien bekwaamste deelnemeers.
Voor wie niet in een Suzuki 4x4
rijdt, is er in Valkenswaard nog
voldoende te beleven. Uiteraard
zijn alle Suzuki 4x4-modellen in de
meest verschillende verschijnings
vormen te bewonderen. Daar
naast is er een accessoire-show
en kan worden meegereden op
een speciaal parcours. Uiteraard
wordt ook de innerlijke mens niet
vergeten.
De dag begint om 9.00 uur en zal
rond 17.00 uur afgelopen zijn. Het
is echter wel noodzakelijk om als
Suzuki 4x4-rijder in te schrijven,
daar deelname beperkt is tot 1250
Suzuki's. Gedetailleerde informa
tie en inschrijfformulieren is ver
krijgbaar bij Suzuki-dealer Gijs-
bers aan de Boscheweg 296 in Til
burg. Deelname is overigens gra
tis.
De Thema wordt uitsluitend in een
zeer luxe uitvoering geleverd met
bekleding van Chenille stof, een
in delen neerklapbare achter
bank, elektrisch bediende voor-
portierramen, centrale vergrende
ling en elektrisch bediende en
verwarmde buitenspiegels. De
bagageruimte is volledig bekleed
en biedt in standaardopstelling
een inhoud van 890 liter, terwijl
neergeklapte bank een ruimte1
1600 liter ontstaat. De Lancia
Thema Stationwagon 2.0 i.e. 16V
kost f.78.600,=.
;l 75 pk. In feite gaat het hier om een
tot 1781 cc vergroot 1.6 liter-blok.
Met een top van 168 km/u en het
sprintje in 13,5 seconden is deze
van een vijf bak voorziene motor
I duidelijk kwieker. Dezelfde motor
kan ook in een uitvoering met 90
pk worden besteld, de topsnelheid
is gestegen tot 180 km/u en de ac-
celeratie duurt nog maar 12,11
I conden.
Volkswagen heeft het midden-
klasse GTI-segment geschape
en zet zijn traditie uiteraard voort,
f De nieuwe Golf GTI heeft voor
taan een 2 liter krachtbron met Di-
gifant injectiesysteem en een ver
mogen van 115 pk. Het prestatie
niveau bleef ongeveer gelijk met
een acceleratie van 0 tot 100 in
10,1 seconden en een top van 198
km/u. Een nieuwe GTI 16V is nog
in voorbereiding. Het absolute
topmodel luistert naar de naam
Golf VR6 en heeft een 2.8 liter 6
cylindermotor met een vermogen
van 174 pk. Dezelfde krachtbron
werd onlangs in de Passat voor
gesteld. Door een speciale opstel
ling van de cylinders en de toe-
passing van een enkele cylinder-
kop, is een zespitter verkregen
met de afmetingen van een grote
viercylinder. Vandaar dat deze
grote krachtbron makkelijk in de
compacte Golf een plaatsje vindt.
De Golf VR6 is een topsporter met
een acceleratie van 0 tot 100 in 7,6
seconden en een top van 225
km/u.
Het lijkt haast niet anders meer te
kunnen dat een nieuwe auto lijkt
op een aantal bestaande vierwie
lers. In de Golf III vinden we zeer
herkenbaar de uitstraling van het
vorige model terug. De nieuweling
is onmiskenbaar een Golf, zowel
met de drie- als vijfdeurs carros
serie. Daarnaast zijn er duidelijk
gelijkenissen met de bolle carros
serie van de Toyota Corolla, ter
wijl het neusje iets weg heeft van
de Daihatsu Applause. Ook bij de
Golf kenmerkt het front zich door
grote koplampen met daar tus
senin een smalle grille.
Lange-slag-motor
Na acht jaar vertrouwd te zijn ge
weest met de tweede generatie is
de nieuweling best even wennen
en zal ie nog even moet inwerken,
voordat we hem echt fraai gaan
vinden.
Het motorenprogramma heeft een
aantal nieuwe mogelijkheden in
petto. Aan de basis is de 1.3 ver
vangen door een nieuwe 1.4 liter
krachtbron met een vermogen van
60 pk. Met deze lange-slag-motor
haalt de Golf een top van 157
km/u en trekt in 16,3 seconden
van 0 tot 100 km/u. Volkswagen
kan het niet laten de instap-Golf
nog steeds van een vierversnel-
lingsbak te voorzien. De 1.6 liter
lijkt volledig verdwenen en wordt
opgevolgd door een 1.8 liter van
Mr -
Vt 1
I f
3... -
'J*-*"