LANCIA STATIONWAGON VOLKSWAGEN GOLF III K Vervroegd aangetreden I weer leverbaar Eerste lustrum Suzuki 4x4 Terrein Treffen J&J 1 en. Oplage94.400 ex. w 213, 141. r Bijlage van: DeTilburgse Koerier r vd op menden den. GEBRUIKTE AUTO'S NU HALEN JAN. 1992 BETALEN Genieten f '4 s 1991 - pagina 14 (ut©ffit]aat Donderdag 15 augustus 1991 BSO i (lees verder blz. 3) dat de Tony Vos MM WAK Tilburg Zie pag. 4 o.a.: >r ons: aakt Lees verder in dit nummer Autotest Mercedes 600 SEL Pag. 3 Rij-impressie Fiat Uno Turbo IE Pag. 5 Tweede generatie Citroën AX Pag. 7 Jaargang 3 Nummer 31 JlMIbbAlU M GARAGE ^^DENISSEN BVa ing vijl bij s van Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, tel. 683911 Vrijwel tegelijkertijd met het verschijnen van een opvolger van zijn grote rivaal (Opel Astra) en niet al te lang na de introductie van een andere koploper in zijn seg ment (Ford Escort) verschijnt de derde generatie van de Volkswagen Golf. Samen met de Kadett/Astra en Escort zorgt dit model jaarlijks voor een enorm aantal nieuw verkochte auto's op de Europese markt. Een totaal nieuwe Golf zal het succes wat Volkswagen op dit moment meemaakt, alleen maar uitbreiden. Het gewijzigde gamma toont een belangrijk aantal noviteiten. De introductie in ons land zal nu defi nitief de eerste week van november plaatsvinden. Mat, kredietbedrag Vrijstelling BVB op invoer klassieke auto's en motorfietsen Historische en antieke auto's en motorfietsen van 30 jaar en ouder die in Nederland wor den ingevoerd zijn sinds kort vrijgesteld van het betalen van Bijzondere Verbruiksbe lasting (BVB). Tot op heden werd volgens het Uitvoerings besluit omzetbelasting 1968 bij de invoer van gebruikte auto's een bepaald percen tage BVB over de catalogus prijs geheven. Voor auto's die worden ingevoerd in het elfde levensjaar en auto's die ouder zijn, geldt reeds een kortingspercentage op de BVB van 90procent. Het is even stil geweest rond de schitterende, door Pininlarina ont worpen en geproduceerde Lancia Thema stationwagon. Gelukkig is weer één versie van deze auto in Nederland beschikbaar. Alhoe wel in Italië uit verschillende mo- torvarianten kan worden gekozen, beperkt de Nederlandse impor teur zich tot de 2 liter 16-klepper. Eén van de opvallende kenmer ken van de Stationwagon is de speciale spoiler boven de ach terklep, die ervoor zorgt ruit beter schoon blijft. Forse prijsverlaging in Groot-Brittannië De automarkt in het Verenigd Koninkrijk is in de eerste helft van dit jaar flink teruggelo pen. In totaal werden slechts 801.684 personenauto's op de Britse markt afgezet, een da ling van bijna 25 procent ver geleken met ruim 1 miljoen eenheden in de eerste helft van 1990. Vrijwel alle grote automerken werden door de afzetvermin- dering getroffen. De autover kopen staan in Engeland on der sterke druk door de eco nomische recessie en de plannen van de regering om de BTW op auto's te verho gen. Om een verdere daling in de verkoop tegen te gaan heeft Ford Engeland, de grootste autofabrikant in Groot-Brittannië, inmiddels besloten de prijzen van haar auto's te verlagen. De prijsre ducties variëren van 1000 tot 2000 pond per auto. Volgens deskundigen is te verwachten dat de overige fabrikanten de prijsdalingen van Ford zullen volgen. (Bron: Rai) De gemiddelde in ons land nieuw verkochte auto kost on geveer dertigduizend gulden. Het aanbod aan auto's boven dit bedrag is zeer divers. Heel af en toe krijg je als autojour- nalist de gelegenheid kort stondig te proeven aan de speeltjes voor de zeer rijken der aarde. Je gaat je dan echter af vragen wie bedra gen van meer dan tweehon derdduizend gulden neerleg gen voor hun vervoermiddel. Wat te denken bijvoorbeeld van de nieuwe Mercedes 600 SEL, een auto met een nieuw prijs van L342.000,=. Een enorm bedrag waar je een aardig huisje voor kunt ko pen. Dat huis heeft over vijf jaar zijn waarde behouden, terwijl op de Mercedes een forse som is afgeschreven. Je kunt zo 'n auto echter het best bekijken als technologie-dra- ger. Alle laatste snufjes om ringen bestuurder en inzitten den. Je moet je niet afvragen wat het nut is van een elek trisch zonnescherm, automa tisch wegklapbare hoofdsteu nen, spiegeltjes voor de ach- terpassagiers en een over vloedig met hout bekleed dashboard. ■Mijn buurjongetje van 4 had er weinig moeite mee. Duide lijk onder de indruk van de 5,21 meter lange limousine wist hij een ritje gezeten op de lederen achterbank aan mij te ontfutselen. Eenmaal uitgelegd waar alle knopjes achterin voor dienden, had hij voldoende speeltuig om een kwartiertje te genieten. In mijn elektrisch verstelbare binnenspiegel zag ik met grote regelmaat de hoofd steunen achterin afzonderlijk wegklappen, de stand van de rugleuning veranderen en de spiegeltjes in het plafond in- en uitgeklapt worden. Met een brede lach op het kleine gezicht had ie er duidelijk schik in. Terug op de thuisba sis werd zijn vader in geuren en kleuren verteld wat die grote auto allemaal voor snuf jes in huis had. Kleine kinde ren hebben veelal een verfris sende kijk op 'grote mensen zakenJe moet bij zo 'n auto niet denken wat het allemaal kost en of het wel nuttig is. Je moet er gewoon van genie ten... Op 29 september wordt voor de vijfde keer dit jaar het Suzuki 4x4 Terrein Treffen door importeur Ni- mag B.V. gehouden. Dit jaar is de keus gevallen op het Eurocircuit in Valkenswaard, een motocross- terrein met uitstekende mogelijk heden. In de praktijk rijden de meeste vierwielaangedreven auto's op verharde ondergrond. Nimag wil middels het Terrein Treffen eigenaren van Suzuki's Vi tara, Samurai, SJ 410/413 en de LJ 80 in de gelegenheid stellen eens met hun auto's te rijden over zand bergen, in diepe sporen en door waterplassen. Onder deskundige leiding kunnen ook minder erva ren terreinautochauffeurs aan het evenement deelnemen. Voor de gevorderden organiseert de Su zuki Club een zogenaamde Gymkhana, een uitdagende be- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 500C Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur hendigheidsproef met prijzen voor de tien bekwaamste deelnemeers. Voor wie niet in een Suzuki 4x4 rijdt, is er in Valkenswaard nog voldoende te beleven. Uiteraard zijn alle Suzuki 4x4-modellen in de meest verschillende verschijnings vormen te bewonderen. Daar naast is er een accessoire-show en kan worden meegereden op een speciaal parcours. Uiteraard wordt ook de innerlijke mens niet vergeten. De dag begint om 9.00 uur en zal rond 17.00 uur afgelopen zijn. Het is echter wel noodzakelijk om als Suzuki 4x4-rijder in te schrijven, daar deelname beperkt is tot 1250 Suzuki's. Gedetailleerde informa tie en inschrijfformulieren is ver krijgbaar bij Suzuki-dealer Gijs- bers aan de Boscheweg 296 in Til burg. Deelname is overigens gra tis. De Thema wordt uitsluitend in een zeer luxe uitvoering geleverd met bekleding van Chenille stof, een in delen neerklapbare achter bank, elektrisch bediende voor- portierramen, centrale vergrende ling en elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels. De bagageruimte is volledig bekleed en biedt in standaardopstelling een inhoud van 890 liter, terwijl neergeklapte bank een ruimte1 1600 liter ontstaat. De Lancia Thema Stationwagon 2.0 i.e. 16V kost f.78.600,=. ;l 75 pk. In feite gaat het hier om een tot 1781 cc vergroot 1.6 liter-blok. Met een top van 168 km/u en het sprintje in 13,5 seconden is deze van een vijf bak voorziene motor I duidelijk kwieker. Dezelfde motor kan ook in een uitvoering met 90 pk worden besteld, de topsnelheid is gestegen tot 180 km/u en de ac- celeratie duurt nog maar 12,11 I conden. Volkswagen heeft het midden- klasse GTI-segment geschape en zet zijn traditie uiteraard voort, f De nieuwe Golf GTI heeft voor taan een 2 liter krachtbron met Di- gifant injectiesysteem en een ver mogen van 115 pk. Het prestatie niveau bleef ongeveer gelijk met een acceleratie van 0 tot 100 in 10,1 seconden en een top van 198 km/u. Een nieuwe GTI 16V is nog in voorbereiding. Het absolute topmodel luistert naar de naam Golf VR6 en heeft een 2.8 liter 6 cylindermotor met een vermogen van 174 pk. Dezelfde krachtbron werd onlangs in de Passat voor gesteld. Door een speciale opstel ling van de cylinders en de toe- passing van een enkele cylinder- kop, is een zespitter verkregen met de afmetingen van een grote viercylinder. Vandaar dat deze grote krachtbron makkelijk in de compacte Golf een plaatsje vindt. De Golf VR6 is een topsporter met een acceleratie van 0 tot 100 in 7,6 seconden en een top van 225 km/u. Het lijkt haast niet anders meer te kunnen dat een nieuwe auto lijkt op een aantal bestaande vierwie lers. In de Golf III vinden we zeer herkenbaar de uitstraling van het vorige model terug. De nieuweling is onmiskenbaar een Golf, zowel met de drie- als vijfdeurs carros serie. Daarnaast zijn er duidelijk gelijkenissen met de bolle carros serie van de Toyota Corolla, ter wijl het neusje iets weg heeft van de Daihatsu Applause. Ook bij de Golf kenmerkt het front zich door grote koplampen met daar tus senin een smalle grille. Lange-slag-motor Na acht jaar vertrouwd te zijn ge weest met de tweede generatie is de nieuweling best even wennen en zal ie nog even moet inwerken, voordat we hem echt fraai gaan vinden. Het motorenprogramma heeft een aantal nieuwe mogelijkheden in petto. Aan de basis is de 1.3 ver vangen door een nieuwe 1.4 liter krachtbron met een vermogen van 60 pk. Met deze lange-slag-motor haalt de Golf een top van 157 km/u en trekt in 16,3 seconden van 0 tot 100 km/u. Volkswagen kan het niet laten de instap-Golf nog steeds van een vierversnel- lingsbak te voorzien. De 1.6 liter lijkt volledig verdwenen en wordt opgevolgd door een 1.8 liter van Mr - Vt 1 I f 3... - 'J*-*"

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 15