NIEUWE AUDI 80 Rover 200/400 als turbodiesel V i ID nt Autoverkopen eerste half jaar stabiel Dr.Car AUTOTEST Uw SAAB-dealer .7. ZUID/SöSTbv DE TILBURGSE KOERIER 91 - pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 8 augustus 1991 - pagina 3 F ccl I een turbodieselmotor leverbaar. NIC 3744 gebruik: •houd en r zuinig rf. door z’n :o van de 81 proefrit Seat VW-invloed. 530,78. >n 013-321405 Finland Beauty Airflow Met de aloude 99 als basis, ver- 1989 37.000,- 32.000,- 21.000,- 21.000,- 29.500, - 37.000,- 39.000,- 26.500, - 47.000,- 29.000,- 39.500, - 76.000,- 43.000,- 39.500, - 54.000,- 78.000,- 16.000,- 21.000,- 18.500, - 38.500, - 34.000,- 17.250,- 52.000,- 18.500, - 10.800, - 34.500, - 33.000,- 69.000,- 39.500, - 105.000,- 34.500, - 29.800, - geschie- lusje van en Anapt i<>> >in/e ep/ Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg Wie aan een cabriolet denkt, verwacht daarbij exoti sche beelden van zonovergoten boulevards, wappe rende haren, bruine gezichten en aangename tempe raturen. Geen wonder dat een groot aantal open-crea- ties uit Zuid-Europese landen komt. Het is daarom mis schien wat vreemd dat één van de fraaiste cabriolets ter wereld in Zweden werd ontworpen en inmiddels in een groot aantal in Finland van de band is gelopen. De Saab 900 Cabriolet is meer dan de moeite waard. We reden met de Turbo 16 in een speciale uitgave. in ons land Merken die een dalii van dit inder De top 10 ziet er als volgt uit: (tussen haakjes cijfers over 1990) l.Opel 40.726 (48.016) 2. PSA 37.026 (42.227) 3. Ford 32.875 (30.583) 4. VW/Audi 28.933 (33.656) 5. Nissan 20.346 (17.020) 6. Renault 19.347(18.486) 7. Mazda 18.210 (16.380) 8. Fiat 15.305 (14.712) 9. Toyota 13.546 (13.432) 10. Volvo 13.237 (16.458) iubaru boekten Ronduit slecht en Lada die hun si zien wegglij- 1 het voor het beter, waar- rect ingespoten motor van 90 pk. Belangrijke kenmerken vernieuwde versie zijn een nieuwe grille, grote riabele kofferruii Rover heeft ervoor gekozen beide turbodiesels in de meest luxueuze uitgave te lanceren, zodat de GSD-uitvoering vergelijkbaar is aan de GSi. De Rover 218 GSD is er uitsluitend als makkelijk toe gankelijke vijfdeurs voor f.46.995,=. De representatieve se dan, de 418 GSD kost £.48.395,= :ces over het eerste half in Rover is voor een be lt deel te danken aan de Het gaat hier om de uiterst 200/400-serie. De sympa- trouwbare 1.8 liter krachtbi lucinvu cc lading laten zien, hoeven niet noodzakelijk minder auto's te verkopen. Alleen de mer ken die meer hebben kunnen af zetten zijn toppers. Merken die uiterst succesvol waren, zijn Alfa Romeo, Mazda, Nissan, Renault en Rover. Ook BMW, Chrysler, Daihatsu, Fiat, Ford, Hyundai, Saab, Skoda en Subaru boekten betere resultaten. F. J'ng het met FSO e: marktaandeel snel den. Skoda deed ht eerst sinds jaren Lc schijnlijk al te danken aan de Op de IAA in Frankfurt zal Audi een gewijzigde 80 presenteren. De eerste informatie die het merk heeft vrijgegeven, laat direct zien dat het merk met zijn basismodel hogerop wil. Zo start de serie voortaan met een 2 liter 4- pitter van 90 pk. De bekende 1.6 en 1.8 die in ons land het grootste deel van de verkopen voor hun reke ning namen keren niet terug. Tweede in het rijtje wordt een 115 pk 2 liter, terwijl ook de 2.3 5 cylin der van 133 pk weer present is. Naar het zich laat aanzien ver dwijnt de typebenaming "90". Nieuw is dat de 2.8 liter V6 ook in de Audi 80 een plaatsje zal vin den. Het programma bevat voor de dieselrijders in eerste instantie alleen de 1.9 liter turbodiesel met katalysator (75 pk), maar zal wel dra worden uitgebreid met een di- Autobedrijf ^■■1 ^^^Automobielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor Het succQc 1 jaar van langrijk d« I nieuwe 2?' thieke drie-, vier- en vijfdeurs auto weet zowel de zakelijke rijder als de particuliere automobilist aan te spreken. Om vooral die eerste groep nog beter te kunnen bedie- I nen is er nu ook een versie met Technische gegevens: Merk en type: Saab 900 Turbo 16 Cabriolet Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1985 cc Boring x slag: 90 x 78 mm Vermogen: 160 pk bij 5500 tr/min Koppel: 255 Nm bij 2800 tr/min Afmetingen: lengte 4,68 meter, breedte 1,69 meter Gewicht: 1330 kg Prestaties: topsnelheid 200 km/u acceleratie 0-100 in 9,6 sec. Verbruik: bij 90 km/u 7,6 liter/100 km bij 120 km/u 10,8 liter/100 km stadsverkeer 12,2 liter/100 km Prijs: f.lll.250,= De Saab 900 Cabriolet is van een eenzame schoonheid. Opmerke lijk dat een dergelijk fraaie auto juist uit een Skandinavisch land komt. Ondanks zijn wat bejaarde interieur is de Saab een fantas tisch rij-ijzer wat tot in lengte van jaren zijn exclusieve uitstraling zal behouden. Zekeringkasten De turbocompressor laat zich steeds in de verte horen, terwijl zijn werking op het dashboard te controleren is. De Saab cabrio is uitermate geschikt voor lange rit ten over slingerende plattelands- wegen en heerlijk flaneren door winkelstraten en over boulevards. Voor het gemiddelde gebruik van deze auto is de turbomotor dan ook niet noodzakelijk. De 2.1 liter van 140 pk is zondermeer een portiei aantrekkelijk en minder prijzig al- gische tematief. Ondanks het feit dat er in in de eerste zes maanden vr jaar bijna 13.000 auto's mine werden verkocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, mogen we gerust stellen dat de markt stabiel is. De Rai publiceert sinds januari zogenaamde ge schoonde cijfers. De in ons land nieuw geregistreerde auto's die meteen weer worden geexpor- teerd, worden nu niet meer mee- ging het met gerekend. Jaarlijks betreft dat zo'n marktaandec 15 tot 20.000 eenheden. In totaal gingen er 308.408 eenheden over de toonbank (321.107 in 1990). t be trouwbare 1.8 liter krachtbron van Peugeot, die is voorzien van een intercooler. De Rover 218 en 418 GSD zijn zodoende goed voor een maximaal vermogen van 88 pk bij 4300 tr/min. Hiermee halen de auto's een top van 170 km/u. aanwezig: elektrisch bediende buitenspiegels, automatische stoelverwarming, vier elektrisch bediende portierruiten, getint glas, cruise-control, toerenteller en als optie zelfs een airconditio ning. Deze laatste voorziening maakt bij inschakeling flinke aan spraak op het motorvermogen, wat direkt aan de auto merkbaar is. geconstrueerd onderstel. Het is duidelijk dat Audi met de gewij zigde 80 de concurrentie wil aan gaan met auto's als de nieuwe BMW 3-serie. Buitenwegen De 2 liter turbomotor stelt niet te leur als een benzinestation moet worden bezocht. Wordt uitsluitend door steden geflaneerd en op snelwegen stevig doorgereden, dan mag gerekend worden op 1 liter op 8 kilometer. Maar bij rusti ge snelwegkilometers en lekker toeren over buitenwegen, kan ruim 1 op 10 worden behaald. De schitterende Saab Cabriolet is er in twee uitvoeringen. De basis versie heeft een 2.1 liter 16-klep- penmotor van 140 pk en mist ten opzichte van de turbo de cruise control en de airflow-kit en heeft bovendien andere lichtmetalen wielen. Deze 'basisuitvoering' wordt aangeboden voor f .89.500,Een bedrag waarmee de concurrentie volledig het hoofd kan worden geboden. Voor de completere turbo moet f.111.250,= op tafel komen en dat maakt dit model een echte liefhebbersauto. Torsiestijfheid De zwarte cabriokap is elektrisch te openen en sluiten. Hiervoor moet het contact zijn ingeschakeld en de handrem worden aange trokken. Je hoeft alleen even het -- knopje ingedrukt te houden en de itstraling. Toch zijn vrijwel mechaniek doet de rest. De ver- kbare zaken in de Saai? grendeling boven de voorruit moet nog met de hand c den, maar dat is een kh enkele seconden. De stoelen en achterbank zijn met donkergrijs leer bekleed. Dit ver sterkt nog eens de weelderige aanblik van de Saab. De bestuur- derszetel is in hoogte verstelbaar, zodat je makkelijk kunt instellen of je kruin wel of niet in de wind moet zitten. De Saab heeft geen roll-bar en mag zodoende zonder veiligheidsgordels gereden wor den. Met alle ruiten omlaag is het plezier volledig. De motor maakt een zeer herkenbaar geluid, wat je heel snel sympathiek gaat vin den. Het rijcomfort ligt op een hoog peil. Natuurlijk werken de goede stoelen en de prettige stuurbekrachtiging hieraan mee. Maar ook de veer- en demperaf- stelling van de 2,52 meter uit el kaar staande wielen is dik in or de. Belangrijk bij een cabriolet is de torsiestijfheid. Natuurlijk voel je de carrosserie op oneffenheden wat bewegen, maar de Saab kan de vergelijking met recenter gein- troduceerde cabrio's volledig aan. In veel gevallen zal de con currentie op dit gebied in de Saab zelfs hun meerdere moeten her kennen. Naast het gebruik van het genoemde dikke plaatwerk, spe len hierbij de uitgekiende carros- serieversterkingen een rol. Ook een Saab Cabrio moet aan de spreekwoordelijke veiligheidsei sen voldoen. scheen de Saab 900 in 1978 op de markt. Ondanks het feit dat de veel moderner ogende 9000 de gelederen is komen versterken, houdt de 900 een geheel eigen ko- perspubliek. De Cabriolet werd zo'n vijf jaar geleden aan het gamma toegevoegd. Wat lijnyoe- ring betreft is deze auto van een eenzame schoonheid of er nu open gereden wordt of dat de kap is gesloten. Het uiterlijk van de Turbo wordt opgesierd met de zogenaamde Airflow-kit. Deze bestaat uit de donkergrijs metallic gespoten bumpers en beschermranden on der aan de carrosserie. Daar naast zijn er de zogenaamde Aero-lichtmetalen wielen die deze kit aanvullen. Een karakterbepa lend onderdeel is de nog steeds indrukwekkende neus met chro men grille. Door het ontbreken van het dak, lijkt de cabrio veel langer dan zijn drie- of vierdeurs broers. Hoe dan ook is deze Saab een opvallende verschijning, die de liefhebbers de mond doet openvallen. .Het openen van de motorkap gaat volgens de traditionele Saab-me- thode. Van binnenuit wordt hij ont grendeld. Vervolgens schuift dit grote plaatwerkdeel enkele tien tallen centimeters naar voren en kan dan aan de kant van de voor ruit naar boven worden getild. Onder deze kap bevindt zich de 2.0 liter motor met turbocompres- van de iondermeer le, grotere en va- imte en een nieuw sor en interkoeler. De krachtbron is goed voor een vermogen van 160 pk en dat is meer dan vol doende om de 1330 kg wegende cabrio een top van 200 km/u mee te geven. De motor is bijzonder soepel, zijn maximale koppel van 255 Nm wordt al bij 2800 tr/min volledig bereikt. De acceleratie van 0 tot 100 wordt in 9,6 seconden volbracht. Onder de motorkap vallen naast de motor nog enkele details op. Saab is een veilige auto, wat al leen al te zien is aande enorme dikte van het plaatwerk. Boven dien zijn in verschillende afzon derlijke bakke n voor en achter de wielkasten elektrische onderdelen als zekeringkasten aangebracht. Ze zitten hier zeer overzichtelijk, zijn makkelijk bereikbaar en blij ven altijd schoon. Na het sluiten van de motorkap nemen we plaats achter het stuur. Voor wie gecharmeerd is van de fraaie lijnen van de Saab, is het dashboard wellicht een tegenval ler. Hier heeft wat vormgeving be treft de tijd stilgestaan. Ook de -u ?rbekleding heeft een nostal- leuit m alle denkbare zaken in Eerder dit jaar zag de 25.000-ste Saab Cabrio het levenslicht. Re den voor de fabriek om een spe ciale serie van 300 stuks uit te brengen. Deze knalgele "Monte Carlo" in Airflow-uitmonstering vindt voornamelijk aftrek in de Verenigde Staten, terwijl er voor ons land maar één exemplaar ter beschikking stond. Overigens is de bijzonder geslaagde gele kleur voortaan ook leverbaar op de 'standaard' auto.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 15