NIEUWE AUDI 80
Rover 200/400
als turbodiesel
V
i
ID
nt
Autoverkopen eerste
half jaar stabiel
Dr.Car
AUTOTEST
Uw SAAB-dealer
.7.
ZUID/SöSTbv
DE TILBURGSE KOERIER
91 - pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 8 augustus 1991 - pagina 3
F
ccl
I
een turbodieselmotor leverbaar.
NIC 3744
gebruik:
•houd en
r zuinig
rf.
door z’n
:o van de
81
proefrit
Seat
VW-invloed.
530,78.
>n 013-321405
Finland
Beauty
Airflow
Met de aloude 99 als basis, ver-
1989
37.000,-
32.000,-
21.000,-
21.000,-
29.500, -
37.000,-
39.000,-
26.500, -
47.000,-
29.000,-
39.500, -
76.000,-
43.000,-
39.500, -
54.000,-
78.000,-
16.000,-
21.000,-
18.500, -
38.500, -
34.000,-
17.250,-
52.000,-
18.500, -
10.800, -
34.500, -
33.000,-
69.000,-
39.500, -
105.000,-
34.500, -
29.800, -
geschie-
lusje van
en Anapt i<>> >in/e ep/
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
Wie aan een cabriolet denkt, verwacht daarbij exoti
sche beelden van zonovergoten boulevards, wappe
rende haren, bruine gezichten en aangename tempe
raturen. Geen wonder dat een groot aantal open-crea-
ties uit Zuid-Europese landen komt. Het is daarom mis
schien wat vreemd dat één van de fraaiste cabriolets
ter wereld in Zweden werd ontworpen en inmiddels in
een groot aantal in Finland van de band is gelopen. De
Saab 900 Cabriolet is meer dan de moeite waard. We
reden met de Turbo 16 in een speciale uitgave.
in ons land Merken die een dalii
van dit
inder
De top 10 ziet er als volgt uit:
(tussen haakjes cijfers over 1990)
l.Opel 40.726 (48.016)
2. PSA 37.026 (42.227)
3. Ford 32.875 (30.583)
4. VW/Audi 28.933 (33.656)
5. Nissan 20.346 (17.020)
6. Renault 19.347(18.486)
7. Mazda 18.210 (16.380)
8. Fiat 15.305 (14.712)
9. Toyota 13.546 (13.432)
10. Volvo 13.237 (16.458)
iubaru boekten
Ronduit slecht
en Lada die hun
si zien wegglij-
1 het voor het
beter, waar-
rect ingespoten motor van 90 pk.
Belangrijke kenmerken
vernieuwde versie zijn
een nieuwe grille, grote
riabele kofferruii
Rover heeft ervoor gekozen beide
turbodiesels in de meest luxueuze
uitgave te lanceren, zodat de
GSD-uitvoering vergelijkbaar is
aan de GSi. De Rover 218 GSD is
er uitsluitend als makkelijk toe
gankelijke vijfdeurs voor
f.46.995,=.
De representatieve se
dan, de 418 GSD kost £.48.395,=
:ces over het eerste half
in Rover is voor een be
lt deel te danken aan de Het gaat hier om de uiterst
200/400-serie. De sympa- trouwbare 1.8 liter krachtbi
lucinvu cc lading laten zien,
hoeven niet noodzakelijk minder
auto's te verkopen. Alleen de mer
ken die meer hebben kunnen af
zetten zijn toppers. Merken die
uiterst succesvol waren, zijn Alfa
Romeo, Mazda, Nissan, Renault
en Rover. Ook BMW, Chrysler,
Daihatsu, Fiat, Ford, Hyundai,
Saab, Skoda en Subaru boekten
betere resultaten. F.
J'ng het met FSO e:
marktaandeel snel
den. Skoda deed ht
eerst sinds jaren Lc
schijnlijk al te danken aan de
Op de IAA in Frankfurt zal Audi
een gewijzigde 80 presenteren. De
eerste informatie die het merk
heeft vrijgegeven, laat direct zien
dat het merk met zijn basismodel
hogerop wil. Zo start de serie
voortaan met een 2 liter 4- pitter
van 90 pk. De bekende 1.6 en 1.8
die in ons land het grootste deel
van de verkopen voor hun reke
ning namen keren niet terug.
Tweede in het rijtje wordt een 115
pk 2 liter, terwijl ook de 2.3 5 cylin
der van 133 pk weer present is.
Naar het zich laat aanzien ver
dwijnt de typebenaming "90".
Nieuw is dat de 2.8 liter V6 ook in
de Audi 80 een plaatsje zal vin
den. Het programma bevat voor
de dieselrijders in eerste instantie
alleen de 1.9 liter turbodiesel met
katalysator (75 pk), maar zal wel
dra worden uitgebreid met een di-
Autobedrijf
^■■1 ^^^Automobielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoor
Het succQc
1 jaar van
langrijk d«
I nieuwe 2?'
thieke drie-, vier- en vijfdeurs auto
weet zowel de zakelijke rijder als
de particuliere automobilist aan te
spreken. Om vooral die eerste
groep nog beter te kunnen bedie-
I nen is er nu ook een versie met
Technische gegevens:
Merk en type: Saab 900 Turbo 16
Cabriolet
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1985 cc
Boring x slag: 90 x 78 mm
Vermogen: 160 pk bij 5500 tr/min
Koppel: 255 Nm bij 2800 tr/min
Afmetingen: lengte 4,68 meter,
breedte 1,69 meter
Gewicht: 1330 kg
Prestaties: topsnelheid 200 km/u
acceleratie 0-100 in 9,6 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 7,6 liter/100
km
bij 120 km/u 10,8 liter/100 km
stadsverkeer 12,2 liter/100 km
Prijs: f.lll.250,=
De Saab 900 Cabriolet is van een
eenzame schoonheid. Opmerke
lijk dat een dergelijk fraaie auto
juist uit een Skandinavisch land
komt. Ondanks zijn wat bejaarde
interieur is de Saab een fantas
tisch rij-ijzer wat tot in lengte van
jaren zijn exclusieve uitstraling zal
behouden.
Zekeringkasten
De turbocompressor laat zich
steeds in de verte horen, terwijl
zijn werking op het dashboard te
controleren is. De Saab cabrio is
uitermate geschikt voor lange rit
ten over slingerende plattelands-
wegen en heerlijk flaneren door
winkelstraten en over boulevards.
Voor het gemiddelde gebruik van
deze auto is de turbomotor dan
ook niet noodzakelijk. De 2.1 liter
van 140 pk is zondermeer een portiei
aantrekkelijk en minder prijzig al- gische
tematief.
Ondanks het feit dat er in
in de eerste zes maanden vr
jaar bijna 13.000 auto's mine
werden verkocht in vergelijking
met dezelfde periode vorig jaar,
mogen we gerust stellen dat de
markt stabiel is. De Rai publiceert
sinds januari zogenaamde ge
schoonde cijfers. De in ons land
nieuw geregistreerde auto's die
meteen weer worden geexpor-
teerd, worden nu niet meer mee- ging het met
gerekend. Jaarlijks betreft dat zo'n marktaandec
15 tot 20.000 eenheden. In totaal
gingen er 308.408 eenheden over
de toonbank (321.107 in 1990).
t be
trouwbare 1.8 liter krachtbron van
Peugeot, die is voorzien van een
intercooler. De Rover 218 en 418
GSD zijn zodoende goed voor een
maximaal vermogen van 88 pk bij
4300 tr/min. Hiermee halen de
auto's een top van 170 km/u.
aanwezig: elektrisch bediende
buitenspiegels, automatische
stoelverwarming, vier elektrisch
bediende portierruiten, getint
glas, cruise-control, toerenteller
en als optie zelfs een airconditio
ning. Deze laatste voorziening
maakt bij inschakeling flinke aan
spraak op het motorvermogen,
wat direkt aan de auto merkbaar
is.
geconstrueerd onderstel. Het is
duidelijk dat Audi met de gewij
zigde 80 de concurrentie wil aan
gaan met auto's als de nieuwe
BMW 3-serie.
Buitenwegen
De 2 liter turbomotor stelt niet te
leur als een benzinestation moet
worden bezocht. Wordt uitsluitend
door steden geflaneerd en op
snelwegen stevig doorgereden,
dan mag gerekend worden op 1
liter op 8 kilometer. Maar bij rusti
ge snelwegkilometers en lekker
toeren over buitenwegen, kan
ruim 1 op 10 worden behaald.
De schitterende Saab Cabriolet is
er in twee uitvoeringen. De basis
versie heeft een 2.1 liter 16-klep-
penmotor van 140 pk en mist ten
opzichte van de turbo de cruise
control en de airflow-kit en heeft
bovendien andere lichtmetalen
wielen. Deze 'basisuitvoering'
wordt aangeboden voor
f .89.500,Een bedrag waarmee
de concurrentie volledig het hoofd
kan worden geboden. Voor de
completere turbo moet f.111.250,=
op tafel komen en dat maakt dit
model een echte liefhebbersauto.
Torsiestijfheid
De zwarte cabriokap is elektrisch
te openen en sluiten. Hiervoor
moet het contact zijn ingeschakeld
en de handrem worden aange
trokken. Je hoeft alleen even het
-- knopje ingedrukt te houden en de
itstraling. Toch zijn vrijwel mechaniek doet de rest. De ver-
kbare zaken in de Saai? grendeling boven de voorruit
moet nog met de hand c
den, maar dat is een kh
enkele seconden.
De stoelen en achterbank zijn met
donkergrijs leer bekleed. Dit ver
sterkt nog eens de weelderige
aanblik van de Saab. De bestuur-
derszetel is in hoogte verstelbaar,
zodat je makkelijk kunt instellen of
je kruin wel of niet in de wind
moet zitten. De Saab heeft geen
roll-bar en mag zodoende zonder
veiligheidsgordels gereden wor
den. Met alle ruiten omlaag is het
plezier volledig. De motor maakt
een zeer herkenbaar geluid, wat
je heel snel sympathiek gaat vin
den. Het rijcomfort ligt op een
hoog peil. Natuurlijk werken de
goede stoelen en de prettige
stuurbekrachtiging hieraan mee.
Maar ook de veer- en demperaf-
stelling van de 2,52 meter uit el
kaar staande wielen is dik in or
de. Belangrijk bij een cabriolet is
de torsiestijfheid. Natuurlijk voel je
de carrosserie op oneffenheden
wat bewegen, maar de Saab kan
de vergelijking met recenter gein-
troduceerde cabrio's volledig
aan. In veel gevallen zal de con
currentie op dit gebied in de Saab
zelfs hun meerdere moeten her
kennen. Naast het gebruik van het
genoemde dikke plaatwerk, spe
len hierbij de uitgekiende carros-
serieversterkingen een rol. Ook
een Saab Cabrio moet aan de
spreekwoordelijke veiligheidsei
sen voldoen.
scheen de Saab 900 in 1978 op de
markt. Ondanks het feit dat de
veel moderner ogende 9000 de
gelederen is komen versterken,
houdt de 900 een geheel eigen ko-
perspubliek. De Cabriolet werd
zo'n vijf jaar geleden aan het
gamma toegevoegd. Wat lijnyoe-
ring betreft is deze auto van een
eenzame schoonheid of er nu
open gereden wordt of dat de kap
is gesloten.
Het uiterlijk van de Turbo wordt
opgesierd met de zogenaamde
Airflow-kit. Deze bestaat uit de
donkergrijs metallic gespoten
bumpers en beschermranden on
der aan de carrosserie. Daar
naast zijn er de zogenaamde
Aero-lichtmetalen wielen die deze
kit aanvullen. Een karakterbepa
lend onderdeel is de nog steeds
indrukwekkende neus met chro
men grille. Door het ontbreken
van het dak, lijkt de cabrio veel
langer dan zijn drie- of vierdeurs
broers. Hoe dan ook is deze Saab
een opvallende verschijning, die
de liefhebbers de mond doet
openvallen.
.Het openen van de motorkap gaat
volgens de traditionele Saab-me-
thode. Van binnenuit wordt hij ont
grendeld. Vervolgens schuift dit
grote plaatwerkdeel enkele tien
tallen centimeters naar voren en
kan dan aan de kant van de voor
ruit naar boven worden getild.
Onder deze kap bevindt zich de
2.0 liter motor met turbocompres-
van de
iondermeer
le, grotere en va-
imte en een nieuw
sor en interkoeler. De krachtbron
is goed voor een vermogen van
160 pk en dat is meer dan vol
doende om de 1330 kg wegende
cabrio een top van 200 km/u mee
te geven. De motor is bijzonder
soepel, zijn maximale koppel van
255 Nm wordt al bij 2800 tr/min
volledig bereikt. De acceleratie
van 0 tot 100 wordt in 9,6 seconden
volbracht.
Onder de motorkap vallen naast
de motor nog enkele details op.
Saab is een veilige auto, wat al
leen al te zien is aande enorme
dikte van het plaatwerk. Boven
dien zijn in verschillende afzon
derlijke bakke n voor en achter de
wielkasten elektrische onderdelen
als zekeringkasten aangebracht.
Ze zitten hier zeer overzichtelijk,
zijn makkelijk bereikbaar en blij
ven altijd schoon.
Na het sluiten van de motorkap
nemen we plaats achter het stuur.
Voor wie gecharmeerd is van de
fraaie lijnen van de Saab, is het
dashboard wellicht een tegenval
ler. Hier heeft wat vormgeving be
treft de tijd stilgestaan. Ook de
-u ?rbekleding heeft een nostal-
leuit m
alle denkbare zaken in
Eerder dit jaar zag de 25.000-ste
Saab Cabrio het levenslicht. Re
den voor de fabriek om een spe
ciale serie van 300 stuks uit te
brengen. Deze knalgele "Monte
Carlo" in Airflow-uitmonstering
vindt voornamelijk aftrek in de
Verenigde Staten, terwijl er voor
ons land maar één exemplaar ter
beschikking stond. Overigens is
de bijzonder geslaagde gele kleur
voortaan ook leverbaar op de
'standaard' auto.