Elegante
veiligheid
1
I
Saab 9000 CD 2.3-16 Turbo
KERMIS-PROMOTIE
MET SUZUKI SAMURAI
Z'
Tilburgs duo succesvol
in Monte Carlo
nr?'-
Rijnlease
Uw SAAB-dealer
I
I I I I I
7UID5)OSTbv
DSM
herverwerkt
kunststof
voor VW
DE AUTOMAAT - Donderdag 18 juli 1991 - pagina 3
18 juli 1991 -pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
warme winter,
spper
beide
[rif duizenden
af-
irlo zonder
ld tot 21.00 uur
in 013-321405
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoor
m: lengte 4,78 meter,
"6 meter
195 kg (auti
sneïhek
■LOMERK
itomaat)
id 230 km/i
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 HILVARENBEEK
knop o
geopei
de centrale vergrei
nomen.
htbron. Woi
^ereden dan zaL
meehelpen. Wordt
tweede helft van de pe-
Autobedrijf
^^^^Automobielbednjf Tilburg
Auto's uit Zweden zijn veilig. Dat is het algemene beeld
wat 'het publiek' heeft van Volvo en Saab. Dat veilig
heid samen kan gaan met een fraai koetswerk bewijst
Saab met de 9000 vooral in de sedanuitgave. Nog veel
te weinig is deze grote Zweed een alternatief voor de
overheersende Duitse orde in de hogere zakenklasse.
We reden de 9000 Turbo, die ondanks zijn bescheiden 4
cylindermotor veel grotere jongens het nakijken geeft.
•maal gei
uwelijks n
itei
uit T- shirts, petten, tasjes, pennen
en aanstekers. De souvenirs zullen
door verschillende exploitanten
ook als prijzen worden ingezet.
Vorige week woensdag werd op
het gemeentehuis het startschot
gegeven voor deze promotie-ac-
tie. De Suzuki Samurai zal op
maandag 29 juli, de dag na
loop van de kermis weer bij
Gijsbers terugkeren.
9 7.500,-
o 21.500,-
6 7.500,-
0 19.500,-
7 34.500,-
6 11.500,-
8 15.950,-
9 21.500,-
9 22.950,-
8 13.950,-
2 34.500,-
6 34.500,-
6 14.500,-
8 12.950,-
7 12.500,-
7 13.500,-
Limousine
Uiteraard is de cor
ting nog verder op
gen. Ons exemplaar was voorzien
van lederen bekleding, elektri
sche stoelverstelling met geheu-
genstanden en een airbag. Ver
der was ook in het zogenaamde
Automatic Climate Control (ACC)
voorzien. Als bestuurder hoef je
alleen de gewenste temperatuur
in te stellen. Verwarming en air
conditioning doen de rest. Het
dashboard is vloeiend van vorm
geving. Alle benodigde knopppen
en metertjes zijn op de juiste
plaatsen te vinden. Het geheel ziet
er tijdloos en daarom absoluut
niet ouderwets uit.
Standaard wordt de Saab 9000
Turbo geleverd met een handge-
schakelde vijfbak en een tractie
controle systeem. Deze laatste
er twijfel een
>rdt de auto
de turbo I
voorziening voorkomt het onnodig
doorslippen van de wielen bij een
’mplete uitrus- gladde ondergrond of het accele-
p_niveau te bren- reren vanuit een bocht. Zonder
meerprijs kunnen beide zaken
worden ingewisseld voor een
automatische vierbak. Echte spor-
tievelingen zullen voor de eerste
mogelijkheid opteren, terwijl de
meer op comfort gestelde Saab-
rijder het schakelen graag uit
handen zal geven. In ieder geval
blijkt de auto met automaat een
vlotte, comfortabele limousine.
Verwarmde spiegels
De sedan, CD genaamd, heeft een
lengte van 4,78 meter en valt
daarmee in de klasse van de Audi
100, BMW 5-serie en Mercedes
200/300. Achter de relatief vlakke
neus van deze voorwielaandrijver
volgt een flink bemeten passa-
gierscompatiment. De bagage
ruimte mag niet eens groot ge
noemd worden, maar is immens
met een inhoud van 675 liter. De
vloer heeft een lengte van maar
liefst 1,11 meter. Langere voorwer
pen kunnen door het skiluik naar
binnen worden gestoken. De bak
is netjes bekleed en makkelijk in
te laden. Doordat de bagageklep
tot aan de bumper open gaat, is
de tildrempel laag.
De Saab 9000 biedt ook een forse
interieurruimte. Vier tot vijf vol
wassenen kunnen zich zonder met
hun benen en hoofden bekneld te
raken comfortabel vervoeren. Het
interieur is luxueus uitgerust met
een middenarmsteun op de ach
terbank, vier hoofdsteunen, getint
glas en vier elektrisch bediende
portierramen. De buitenspiegels
kunnen vanaf de bestuurderszit-
plaats elektrisch worden inge
steld. Dat de Saab uit een koud
land komt, is te merken aan de
standaard verwarming op de bui
tenspiegels en de verwarmde
voorstoelen, die in de winter niet
alleen comfortabel maar ook erg
handig kunnen zijn. De Turbo is
verder voorzien van cruise-con
trol, centrale portiervergrende-
ling, verstelbaar stuurwiel (niet in
combinatie met airbag), een toe-
renteller, vanaf het dashboard in
stelbare koplamphoogte, elek
trisch bediende antenne en lees
lampjes achterin. De bagageklep
kan van binnenuit middels een
op het deurpaneel worden
end. Het brandstofklepje is in
indeling opge-
Cylinderinhoud: 2290 cc
Boring x slag: 90 x 90 mm
Vermogen: 200 pk bij 5000 tr/min
Koppel: 330 Nm bij 2000 tr/min
(300 Nm)
Afmetingei
breedte 1,76
Gewicht: 149
Prestaties: töpsnel
(225 km/u)
acceleratie 0-100 in 8 sec. (8,5 sec
Verbruik: bij 90 km/u 7,0 liter/100
km/u (7,3)
bij 120 km/u 9,0 liter/100 km (9,3)
stadsverkeer 12,5 liter/100 km
(14,6)
Prijs: f.92.450,
Dankzij een goede voorbereiding
en grondige preparatie is de Til-
bugse Alfa Romeo-equipe be
staande uit Wim Clijsen en Paul
Sannen er in geslaagd de Monte
Carlo Classic Rally met groot suc
ces af te sluiten. Als enigen wisten
zij de finish in Monte Carlo zonder
strafpunten te halen.
De route voerde de deelnemers
over de hoogste col's van de Fran
se Alpen zoals de Col de Galibier,
Col de Mont Cenis en Col de Turi-
ni. Ook werd in Italië de Col de
FuneStre aangedaan, een slecht
onderhouden pas die halverwege
verandert in een stoffig zandpad
Voordat de grootste kermis van de
Benelux op zaterdag 20 juli van
start kan gaan, moet er nog heel
wat gebeuren. De opbouw is in
middels in volle gang. Maar een
kermis is geen kermis zonder be
zoekers. Suzuki-dealers Gijsbers
heelt voor de promotie van de Til-
burgse Kermis een Samurai ter-
reinauto ter beschikking gesteld.
Met speciale bestickering rijdt de
ze auto met informatiepakketten
(o.a. VW-kranten) langs cam
pings en bungalowparken in de
wijde omgeving van Tilburg. De
Kenniskrant die in de Tilburg
huis-aan-huis wordt verspreid,
wordt met de Suzuki in de verder
gelegen dorpen afgegeven bij
winkels en horecabedrijven.
Ook zijn er verschillende Kermis-
souvenirs gemaakt door Techno-
print. Een aantal van deze artike
len zijn bij de campings achterge
laten. Ze zullen tijdens de kermis
te koop zijn op het NS-plein waar
de Samurai vlak bij het kantoor
van De Tilburgse Koerier negen
dagen lang staat geparkeerd. Het
assortiment bestaat onder meer
Voorin ligt de techniek die van de
ze auto iets bijzonders maakt. De
2290 cc 4 cylinder heeft twee in-
en uitlaatkleppen per cylinder en wat in deze
van een turbocompressor en inter- umn 9 ,itor c
cooler komen 200 wilde paarden
uit het blok los. Dit maximale ver
mogen wordt bij 5000 tr/min be
ukt, terwijl het maximale koppel
tn 330 Nm al bij 2000 tr/min vol-
dig van zich laat profiteren. Bij
automaat is dit terugge-
hroefd tot 300 Nm. De 1495 kg
sgende CD haalt een sportwa-
>n waardige prestaties zoals de
p van 230 km/u (225 km/u voor
automaat) en een acceleratie
in 0 tot 100 in 8 seconden (8,5
c. automaat). Zeer verdienstelijk
Dnt de Saab zich ook bij de tus-
nsprintjes die volgens geruch-
n sneller zouden verlopen dan
j een Ferrari Testarossa.
dellen zijn zowel als vijfdeurs en
sedan te bestellen wat voor de
prijs geen consequenties heeft. De
2.3-16 is er voor f.72.950,= terwijl
onze turbo voor f.92.450,= in de
prijslijst is opgenomen. De 16S
kost f.104.450,=. Tellen we bij onze
auto op de extra's zoals automatic
climate control, elektrisch verstel
bare voorstoelen, airbag en lede
ren bekleding, dan komt de auto
op een stevige £112/150,=.
De Saab 9000 is vooral als CD een
in de topklasse vaak vergeten
auto en dat is onterecht. Het is een
ruime limousine met een complete
standaarduitrusting en zeer con-
fortabele rij-eigenschappen. On
danks een viercylinder motor
presteert de 9000 bovengemid
deld.
3 stad is
üddeld Technische gegevens:
(cijfers tussen haakjes betreffen
de automaat)
Merk en type: Saab 9000 CD 2.3-
16 Turbo
Aantal cylinders: 4
vol haarspeldbochten en scha
pen.
Het was dan ook juist hier dat de
Alfa Romeo Junior zijn enige tech
nische probleem van de gehele
rally meemaakte. Door de warmte
en de relatief lage snelheid bij het
klimmen ontstond er "vapour
lock", luchtbelletjes in de brand-
stoftoevoer, waardoor de auto stil
viel. Dit euvel kostte Wim en Paul
twintig minuten, wat hen echter
niet meer van hun Monte Carlo Tr-
ophee afhield.
Op de foto krijgen Paul (links) en
Wim (midden) de fel begeerde be
kers overhandigd.
We kennen de Saab 9000 al weer
sinds 1984, toen het vijfdeursmo-
del verscheen. De meer klassiek
gelijnde sedan werd in januari
1988 aan het programma toege
voegd. Het huidige leveringspro
gramma bestaat uit de beide car-
rosserievarianten voorzien van
verschillende motoren. Het basis
model bedient zich van een 2 liter
16-kleppen injectiemotor en is al
leen als vijfdeurs te koop. Daar
naast is er de 2.3 liter 16-klej
die met of zonder turbo met 1
koetsen kan worden besteld.
De Volkswagen Polo wordt sinds
mei standaard uitgerust met bum
pers waarin kunstof zit dat door
het chemieconcern DSM is herver
werkt. Volkswagen is daarmee de
eerste automobielfabrikant die in
serieproduktie gerecycled mate
riaal van kunststof-bumpers toe
past.
DSM herverwerkt sinds medio vo
rig jaar kunststof-bumpers voor
VW en Audi in het VW-Recycling
Pilot project. Tot nu toe verzamelt
de Duitse automobielfabrikant
daarvoor alleen bumpers in het
Noordduitse Leer. Volkswagen wil
binnen een half jaar een verza-
melsysteem ontwikkelen voor ge
heel Duitsland en aangrenzende
landen.
Herverwerking van kunststoffen
op commerciële basis is een be
langrijk onderdeel van de strate
gie van DSM. Het bevordert een
duurzamer gebruik van kunststof
fen en levert een bijdrage aan de
vermindering van het afvalpro
bleem bij auto's.
De samenwerking van Volkswa
gen met DSM in dit project komt
voort uit DSM's positie als belang
rijk grondstofleverancier. Boven
dien is DSM de enige grote Euro
pese kunststofproducent met een
eigen recyclingbedrijf. In het pro
ject vermaalt Volkswagen gede
monteerde bumpers tot brokstuk
ken van circa 20 mm. Reko BV,
een dochteronderneming van
DSM uit Beek, zuivert dit mate
riaal en verwerkt het tot regranu-
laat. Bij DSM Specialty Com
pounds in Genk vindt daarna up
grading plaats tot de door Volks
wagen gewenste specificaties. Na
compoundering kan het materiaal
opnieuw worden gebruikt voor de
fabricage van bumpers.
daalslag gebruikt dan breekt het
wilde beest los. Rumoerig zal de
9000 in geen geval worden. De Mc
Pherson voorwielophanging en de
met schroefveren opgehangen
achteras zorgen voor een voor
spelbaar en veilig weggedrag.
Ook bij hoge snelheden volgt de
Zweed keurig zijn koers om even
tueel met behulp van ABS weer
veilig en snel tot stilstand te ko
men. Ondanks de behoorlijk af
metingen van de auto, laat de
9000 CD zich makkelijk berijd en.
Het uitzicht naar voor en opzij is
goed, terwijl de achtersteven niet
te zien is.
De comfortabele, grote Saab 9000
CD is een matig drinker als matig
met hem wordt omgesprongen. In
de praktijk zal dat niet gebeuren.
Ook bij een bezoek aan de stad
zijn dorst aanzienlijk. Gemia^c.^
mag daarom gerekend worden op
1 liter Eurosuper op 8 kilometer,
1 klasse geen uitzonde-
ieve zin betekent.
3-reeks loopt uiteen
van de 2 liter 9000i tot en met de
verlaagde Turbo 16S. Het instap
model is alleen als vijfdeurs te
koop voor f.59.950,= en dat is zon
dermeer scherp. Alle andere
- x^x xx xxx ^\x
XXX
R
Ir
X s. V. XXX X XXXXx^xxxxxx
- x x xx XXxXXX X x XX
^x'x XX. xxx
^sxwx^
51