Elegante veiligheid 1 I Saab 9000 CD 2.3-16 Turbo KERMIS-PROMOTIE MET SUZUKI SAMURAI Z' Tilburgs duo succesvol in Monte Carlo nr?'- Rijnlease Uw SAAB-dealer I I I I I I 7UID5)OSTbv DSM herverwerkt kunststof voor VW DE AUTOMAAT - Donderdag 18 juli 1991 - pagina 3 18 juli 1991 -pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER warme winter, spper beide [rif duizenden af- irlo zonder ld tot 21.00 uur in 013-321405 Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor m: lengte 4,78 meter, "6 meter 195 kg (auti sneïhek ■LOMERK itomaat) id 230 km/i TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 HILVARENBEEK knop o geopei de centrale vergrei nomen. htbron. Woi ^ereden dan zaL meehelpen. Wordt tweede helft van de pe- Autobedrijf ^^^^Automobielbednjf Tilburg Auto's uit Zweden zijn veilig. Dat is het algemene beeld wat 'het publiek' heeft van Volvo en Saab. Dat veilig heid samen kan gaan met een fraai koetswerk bewijst Saab met de 9000 vooral in de sedanuitgave. Nog veel te weinig is deze grote Zweed een alternatief voor de overheersende Duitse orde in de hogere zakenklasse. We reden de 9000 Turbo, die ondanks zijn bescheiden 4 cylindermotor veel grotere jongens het nakijken geeft. •maal gei uwelijks n itei uit T- shirts, petten, tasjes, pennen en aanstekers. De souvenirs zullen door verschillende exploitanten ook als prijzen worden ingezet. Vorige week woensdag werd op het gemeentehuis het startschot gegeven voor deze promotie-ac- tie. De Suzuki Samurai zal op maandag 29 juli, de dag na loop van de kermis weer bij Gijsbers terugkeren. 9 7.500,- o 21.500,- 6 7.500,- 0 19.500,- 7 34.500,- 6 11.500,- 8 15.950,- 9 21.500,- 9 22.950,- 8 13.950,- 2 34.500,- 6 34.500,- 6 14.500,- 8 12.950,- 7 12.500,- 7 13.500,- Limousine Uiteraard is de cor ting nog verder op gen. Ons exemplaar was voorzien van lederen bekleding, elektri sche stoelverstelling met geheu- genstanden en een airbag. Ver der was ook in het zogenaamde Automatic Climate Control (ACC) voorzien. Als bestuurder hoef je alleen de gewenste temperatuur in te stellen. Verwarming en air conditioning doen de rest. Het dashboard is vloeiend van vorm geving. Alle benodigde knopppen en metertjes zijn op de juiste plaatsen te vinden. Het geheel ziet er tijdloos en daarom absoluut niet ouderwets uit. Standaard wordt de Saab 9000 Turbo geleverd met een handge- schakelde vijfbak en een tractie controle systeem. Deze laatste er twijfel een >rdt de auto de turbo I voorziening voorkomt het onnodig doorslippen van de wielen bij een ’mplete uitrus- gladde ondergrond of het accele- p_niveau te bren- reren vanuit een bocht. Zonder meerprijs kunnen beide zaken worden ingewisseld voor een automatische vierbak. Echte spor- tievelingen zullen voor de eerste mogelijkheid opteren, terwijl de meer op comfort gestelde Saab- rijder het schakelen graag uit handen zal geven. In ieder geval blijkt de auto met automaat een vlotte, comfortabele limousine. Verwarmde spiegels De sedan, CD genaamd, heeft een lengte van 4,78 meter en valt daarmee in de klasse van de Audi 100, BMW 5-serie en Mercedes 200/300. Achter de relatief vlakke neus van deze voorwielaandrijver volgt een flink bemeten passa- gierscompatiment. De bagage ruimte mag niet eens groot ge noemd worden, maar is immens met een inhoud van 675 liter. De vloer heeft een lengte van maar liefst 1,11 meter. Langere voorwer pen kunnen door het skiluik naar binnen worden gestoken. De bak is netjes bekleed en makkelijk in te laden. Doordat de bagageklep tot aan de bumper open gaat, is de tildrempel laag. De Saab 9000 biedt ook een forse interieurruimte. Vier tot vijf vol wassenen kunnen zich zonder met hun benen en hoofden bekneld te raken comfortabel vervoeren. Het interieur is luxueus uitgerust met een middenarmsteun op de ach terbank, vier hoofdsteunen, getint glas en vier elektrisch bediende portierramen. De buitenspiegels kunnen vanaf de bestuurderszit- plaats elektrisch worden inge steld. Dat de Saab uit een koud land komt, is te merken aan de standaard verwarming op de bui tenspiegels en de verwarmde voorstoelen, die in de winter niet alleen comfortabel maar ook erg handig kunnen zijn. De Turbo is verder voorzien van cruise-con trol, centrale portiervergrende- ling, verstelbaar stuurwiel (niet in combinatie met airbag), een toe- renteller, vanaf het dashboard in stelbare koplamphoogte, elek trisch bediende antenne en lees lampjes achterin. De bagageklep kan van binnenuit middels een op het deurpaneel worden end. Het brandstofklepje is in indeling opge- Cylinderinhoud: 2290 cc Boring x slag: 90 x 90 mm Vermogen: 200 pk bij 5000 tr/min Koppel: 330 Nm bij 2000 tr/min (300 Nm) Afmetingei breedte 1,76 Gewicht: 149 Prestaties: töpsnel (225 km/u) acceleratie 0-100 in 8 sec. (8,5 sec Verbruik: bij 90 km/u 7,0 liter/100 km/u (7,3) bij 120 km/u 9,0 liter/100 km (9,3) stadsverkeer 12,5 liter/100 km (14,6) Prijs: f.92.450, Dankzij een goede voorbereiding en grondige preparatie is de Til- bugse Alfa Romeo-equipe be staande uit Wim Clijsen en Paul Sannen er in geslaagd de Monte Carlo Classic Rally met groot suc ces af te sluiten. Als enigen wisten zij de finish in Monte Carlo zonder strafpunten te halen. De route voerde de deelnemers over de hoogste col's van de Fran se Alpen zoals de Col de Galibier, Col de Mont Cenis en Col de Turi- ni. Ook werd in Italië de Col de FuneStre aangedaan, een slecht onderhouden pas die halverwege verandert in een stoffig zandpad Voordat de grootste kermis van de Benelux op zaterdag 20 juli van start kan gaan, moet er nog heel wat gebeuren. De opbouw is in middels in volle gang. Maar een kermis is geen kermis zonder be zoekers. Suzuki-dealers Gijsbers heelt voor de promotie van de Til- burgse Kermis een Samurai ter- reinauto ter beschikking gesteld. Met speciale bestickering rijdt de ze auto met informatiepakketten (o.a. VW-kranten) langs cam pings en bungalowparken in de wijde omgeving van Tilburg. De Kenniskrant die in de Tilburg huis-aan-huis wordt verspreid, wordt met de Suzuki in de verder gelegen dorpen afgegeven bij winkels en horecabedrijven. Ook zijn er verschillende Kermis- souvenirs gemaakt door Techno- print. Een aantal van deze artike len zijn bij de campings achterge laten. Ze zullen tijdens de kermis te koop zijn op het NS-plein waar de Samurai vlak bij het kantoor van De Tilburgse Koerier negen dagen lang staat geparkeerd. Het assortiment bestaat onder meer Voorin ligt de techniek die van de ze auto iets bijzonders maakt. De 2290 cc 4 cylinder heeft twee in- en uitlaatkleppen per cylinder en wat in deze van een turbocompressor en inter- umn 9 ,itor c cooler komen 200 wilde paarden uit het blok los. Dit maximale ver mogen wordt bij 5000 tr/min be ukt, terwijl het maximale koppel tn 330 Nm al bij 2000 tr/min vol- dig van zich laat profiteren. Bij automaat is dit terugge- hroefd tot 300 Nm. De 1495 kg sgende CD haalt een sportwa- >n waardige prestaties zoals de p van 230 km/u (225 km/u voor automaat) en een acceleratie in 0 tot 100 in 8 seconden (8,5 c. automaat). Zeer verdienstelijk Dnt de Saab zich ook bij de tus- nsprintjes die volgens geruch- n sneller zouden verlopen dan j een Ferrari Testarossa. dellen zijn zowel als vijfdeurs en sedan te bestellen wat voor de prijs geen consequenties heeft. De 2.3-16 is er voor f.72.950,= terwijl onze turbo voor f.92.450,= in de prijslijst is opgenomen. De 16S kost f.104.450,=. Tellen we bij onze auto op de extra's zoals automatic climate control, elektrisch verstel bare voorstoelen, airbag en lede ren bekleding, dan komt de auto op een stevige £112/150,=. De Saab 9000 is vooral als CD een in de topklasse vaak vergeten auto en dat is onterecht. Het is een ruime limousine met een complete standaarduitrusting en zeer con- fortabele rij-eigenschappen. On danks een viercylinder motor presteert de 9000 bovengemid deld. 3 stad is üddeld Technische gegevens: (cijfers tussen haakjes betreffen de automaat) Merk en type: Saab 9000 CD 2.3- 16 Turbo Aantal cylinders: 4 vol haarspeldbochten en scha pen. Het was dan ook juist hier dat de Alfa Romeo Junior zijn enige tech nische probleem van de gehele rally meemaakte. Door de warmte en de relatief lage snelheid bij het klimmen ontstond er "vapour lock", luchtbelletjes in de brand- stoftoevoer, waardoor de auto stil viel. Dit euvel kostte Wim en Paul twintig minuten, wat hen echter niet meer van hun Monte Carlo Tr- ophee afhield. Op de foto krijgen Paul (links) en Wim (midden) de fel begeerde be kers overhandigd. We kennen de Saab 9000 al weer sinds 1984, toen het vijfdeursmo- del verscheen. De meer klassiek gelijnde sedan werd in januari 1988 aan het programma toege voegd. Het huidige leveringspro gramma bestaat uit de beide car- rosserievarianten voorzien van verschillende motoren. Het basis model bedient zich van een 2 liter 16-kleppen injectiemotor en is al leen als vijfdeurs te koop. Daar naast is er de 2.3 liter 16-klej die met of zonder turbo met 1 koetsen kan worden besteld. De Volkswagen Polo wordt sinds mei standaard uitgerust met bum pers waarin kunstof zit dat door het chemieconcern DSM is herver werkt. Volkswagen is daarmee de eerste automobielfabrikant die in serieproduktie gerecycled mate riaal van kunststof-bumpers toe past. DSM herverwerkt sinds medio vo rig jaar kunststof-bumpers voor VW en Audi in het VW-Recycling Pilot project. Tot nu toe verzamelt de Duitse automobielfabrikant daarvoor alleen bumpers in het Noordduitse Leer. Volkswagen wil binnen een half jaar een verza- melsysteem ontwikkelen voor ge heel Duitsland en aangrenzende landen. Herverwerking van kunststoffen op commerciële basis is een be langrijk onderdeel van de strate gie van DSM. Het bevordert een duurzamer gebruik van kunststof fen en levert een bijdrage aan de vermindering van het afvalpro bleem bij auto's. De samenwerking van Volkswa gen met DSM in dit project komt voort uit DSM's positie als belang rijk grondstofleverancier. Boven dien is DSM de enige grote Euro pese kunststofproducent met een eigen recyclingbedrijf. In het pro ject vermaalt Volkswagen gede monteerde bumpers tot brokstuk ken van circa 20 mm. Reko BV, een dochteronderneming van DSM uit Beek, zuivert dit mate riaal en verwerkt het tot regranu- laat. Bij DSM Specialty Com pounds in Genk vindt daarna up grading plaats tot de door Volks wagen gewenste specificaties. Na compoundering kan het materiaal opnieuw worden gebruikt voor de fabricage van bumpers. daalslag gebruikt dan breekt het wilde beest los. Rumoerig zal de 9000 in geen geval worden. De Mc Pherson voorwielophanging en de met schroefveren opgehangen achteras zorgen voor een voor spelbaar en veilig weggedrag. Ook bij hoge snelheden volgt de Zweed keurig zijn koers om even tueel met behulp van ABS weer veilig en snel tot stilstand te ko men. Ondanks de behoorlijk af metingen van de auto, laat de 9000 CD zich makkelijk berijd en. Het uitzicht naar voor en opzij is goed, terwijl de achtersteven niet te zien is. De comfortabele, grote Saab 9000 CD is een matig drinker als matig met hem wordt omgesprongen. In de praktijk zal dat niet gebeuren. Ook bij een bezoek aan de stad zijn dorst aanzienlijk. Gemia^c.^ mag daarom gerekend worden op 1 liter Eurosuper op 8 kilometer, 1 klasse geen uitzonde- ieve zin betekent. 3-reeks loopt uiteen van de 2 liter 9000i tot en met de verlaagde Turbo 16S. Het instap model is alleen als vijfdeurs te koop voor f.59.950,= en dat is zon dermeer scherp. Alle andere - x^x xx xxx ^\x XXX R Ir X s. V. XXX X XXXXx^xxxxxx - x x xx XXxXXX X x XX ^x'x XX. xxx ^sxwx^ 51

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 21