Alpine A610 Turbo Daihatsu Applause leur Porsche trakteert op 1AA t u s Onverwachte file Oplage94.400 ex. Bijlage van: DeTilburgse Koerier Back to the Fyfties in Pelikaanhal ig 18 juli 1991 - pagina 18 »e/iitofraaf het suds presenteert Lees verder pagina 7 Tony Vos 5000 AK Tilburg o.a.: Donderdag 18 juli 1991 Lees verder in dit nummer verzorgt 'opical. Jaargang 3 Nummer 29 1ROEP \BANT het laatste euws Autotest: SAAB 9000 CD 2.3 - 16 Turbo pag. 3 jave van rf.m. :i geheel ~onop 1 Enschot, L en :-Ola, irlitzer Klassieker: BMW 2000 pag. 9 In verband met vakantie zal er op 25 juli en 1 augustus geen Automaat verschijnen. Eerstvolgende editie verschijnt 8 augustus a.s. Het grote model van Daihatsu, de voerd. Het stuur en de versnel- Applause, zal in een beperkte op- lingsknop zijn bekleed, terwijl ook lage als "Special" worden gele- Op de stoelen een specifiek stofje verd. De als vierdeurs sedan te vinden is. Alle passagiers be ogende hatchback heeft boven de schikken over hoofdsteunen, de voorwielen een 1.6 liter 16-klep- achterbank is in twee delen pen motor met een vermogen van neerklapbaar, terwijl de rugleu- 105 pk, wat hem zeer vlotte presta-ning instelbaar is uitgevoerd. Ook ties geeft. Uiteraard zijn de vier kaartenvakken in de portieren, in wielen onafhankelijk opgehangen gebouwde speakers, antenne, een en is achter iec’ - schijf te vinden. De uitrusting van de Special is bij zonder compleet met zilver of don kergroen metallic lak, een kleur waarin ook de bumpers zijn uitge- Net zo min als er alleen in Frankrijk wijn wordt gemaakt, berust het alleenrecht op de produktie van volbloed sport wagens bij de Duitsers en Italianen. Ook de Fransen spe len op dit vlak him bescheiden rol. Alhoewel roemruchte namen als Bugatti, Delage, Delahaye en Facel de jaren niet hebben doorstaan, bleef Alpine, een in het Noordfran- se Dieppe gevestigd fabriekje van compacte sportauto's, overeind. Het voortbestaan van Alpine kon alleen nadat het merk werd ingelijfd bij het grote Renault-concern. We reden met de nieuwste telg uit Dieppe, de Alpine A610 Turbo. st programma eiten voor de Eftellng vonden vast n er altijd wel tjes te melden. nieuws kunt u >p Omroep Een dag voor iravond zendt dale omroep itste berichten mendingen zijn lagen 9, 16,23 gustus tussen n 17,00 uur Je onderscheidt bij dit soort situaties de mensen die hun vaste route rijden en perso nen die hier slechts zelden komen. Zo ook een heer in een grote Duitse limousine die met hoge snelheid op de brug af reed. Zo te zien was er niets aan de hand, maar ja het verraderlijke staartje van de file stond inderdaad kort achter dê brug. De bestuurder schrok zo van het onverwachte voorval dat hij direct vol op de rem ging staan. Blijkbaar was het nog een model zonder ABS, zo dat de achterkant hevig uit brak. De auto werd wild over de twee rijbanen ge slingerd. Als een geluk bij een ongeluk kwam de wa gen nog net op tijd stil te staan. Direct reedt de auto mobilist zijn zo net van een gewisse dood geredde vier wieler naar de vluchtstrook. Om even van de schrik te bekomen? Nee, om zijn ach- terpassagier uit te laten stappen. Het was hem alle maal te veel geworden, zijn maag had het niet kunnen verwerken... Alhoewel veel files onver wacht ontstaan, worden an deren met grote regelmaat op dezelfde plaatsen aan getroffen. Automobilisten die deze plaatsen veel pas seren, zijn er inmiddels aan gewend. Vreemd genoeg staat het staartje van een fi le veelvuldig op dezelfde plaats, niet zelden net ach ter een brug. Zo kan het ge beuren dat je met een nor male gang de brug oprijdt en daarna fors in de ho- ijzers moet om te redden wat er te redden valt. Bij de te rugkerende file houdt de be stuurder die de situatie kent al rekening met een even tuele opstopping. Voor de brug wordt gas terug geno men, om vervolgens boven op de beslissing 'gas in of rem in' te nemen. De Automaat is een uitga De Tilburgse Koerier i.s.n D.A.T.O. en verschijnt in Tilburg, Goirle, Riel, Loor Zand, Udenhout, Berkel F Oisterwijk, Moergestel er Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5002 AK Advertenties: Advertentie-aldeling De Tilburgse Koerier U.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Haast als vanouds presenteert Porsche op de Internationale Automobiel Tentoonstelling in Frankfurt begin september een nieuw model wat naar de naam 968 luistert. De nieuweling is voor al een evolutie van bestaande Porsche elementen, zo zien we heel duidelijk overeenkomsten met de carrosserie van de 944 ter wijl het front duidelijk van de 928 is overgenomen. met een 1.6 liter 4 cylinder motor en comfortabel/sportieve rij- eigenschappen. In 1976 kwam de A310 tot zijn recht door het monte ren van de V6 motor die door Re nault in samenwerking met Peu geot en Volvo was ontwikkeld. De ze auto is eigenlijk nog steeds de basis van de huidige Alpine-pro- dukten. Na de A310 volgde in 1985 de V6GT en V6 Turbo: groter en sneller maar met eenzelfde uit straling. De laatste Alpine V6 Turbo is weer als basis genomen voor de nieuwe A610. De middensectie van de carrosserie is gelijk geble ven, terwijl ook de zijruiten achter werden overgenomen. Aan de achterzijde zien we een nieuwe achterbumper met geïntegreerde spoiler, waarin de uitlaatpijpen zijn weggewerkt en iets gewijzig de achterlichtunits. De spoiler on der de achterruit lijkt onveran derd, maar iets iets groter gewor den, een operatie die door echte 'alpinisten' met gemengde gevoe lens is gadegeslagen. Direct voor de achterwielen zien we voortaan luchtinlaten, die de motor van ex tra koeling moeten voorzien. Ver der kentmerkt de zijkant zich door een geintegreerde stootstrip, skirts en dezelfde spiegels als van het vorige model. De 16-inch wielen zijn van een nieuwe ontwerpen en tonen beschaafd sportief. Op zaterdag 20 en zondag 21 juli, het eerste weekend van de Tilburgse Kermis, wordt in de Pelikaanhal een Interna tionale Oldtimer, Jukeboxen, Platen en Back to the Fyfties beurs gehouden. Op de beurs zal van alles te zien en te kopen zijn. Zo komt er een veelheid klassieke auto's bij voorbeeld van Chevrolet, Ford, Studebaker, Mercedes, BMW, Cadillac en een aan tal bijzondere filmauto's. Een verzamelaar van bromfietsen brengt maar liefst 50 in opti male staat verkerende twee- wielers aan de man, waaron der een aantal unieke exem plaren. Van de merken Rock-( Seeburg, AMI en Wur. zullen er in de Pelikaanhal de nodige jukeboxen te be wonderen zijn. Verder biedt de beurs allerlei radio's en gebruiksgoederen uit de ja ren vijftig. Tot slot komt ook de platenverzamelaar aan zijn trekken. Met nadruk wordt gesteld dat er geen he dendaags Top 40-werk aan wezig zal zijn. De Back to the Fyfties beurs is beide dagen geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Voor de aandrijving zorgt een 4 cylinder motor met 3 liter inhoud en 4 kleppen per zuiger. Met de door Porsche nieuw ontwikelde Variocam inlaat- nokkenasbestu- ring is deze krachtbron goed voor een vermogen van 240 pk bij 6200 tr/min en een koppel van 305 Nm bij 4100 tr/min. De koper kan straks kiezen uit een handgescha- kelde zesversnellingsbak of de geavanceerde Tip- tronie auto maat. Uiteraard is het onderstel op een hoog prestatieniveau aan gepast en is de reminstallatie uit de racerij afkomstig. De nieuwe Porsche 968 komt er als coupé en cabriolet. Voor een deel wordt de lijn van de 944 gevolgd, alhoewel de spatborden veel aerodynamischer van vorm zijn. Verder vallen de tot de achterwie len doorgetrokken dorpelbekle- jgenvan r_F >tte presta- ning instelbaar is uitg« -<7-de vier kaartenvakken in de p»x uv*™, «x- ifhankelijk opgehangen gebouwde speakers, antenne, een ’Heder wiel een rem- digitaal klokje, brede 175/70 HR 13 banden en aërodynamische wielplaten behoren tot de stan daarduitrusting De prijs van de Daihatsu Applau se 1.6i Special is vastgesteld op f.25.995,=. Zomeravond, js, zal menigeen \/egpinken. Van verstaan. Het e Avond van I. Onsterfelijke ?n meezingers 4 podium in de acht door Vader )s Alberts en lus. aard spelen i de Germa's, Dor good-old s Steenbok leer Trio Hydra ncabaret op podium bij de >rdt haast een •nderonsje. De ?ft een naam sn als het gaat ied. Voor dat zien en horen /isselend spelen lis, Carry Tefsen eler en de ding op, alsmede de fraaie vijf- spaaks velgen, nieuwe buiten spiegels en de volledig geinte greerde bumpers. Veiligheid De koplampen zijn inklap baar,maar blijven altijd volledig zichtbaar. Porsche gebruikt een reflectorsysteem met variabel brandpunt voor een aanmerkelijk verhoogde lichtopbrengst. Ver- stralers en mistlampen zijn in de bumper opgenomen. Veiligheid voert Porsche hoog in het vaandel. Zo heeft de auto stan daard twee airbags en ABS-rem- systeem. Als optie kan de 968 wor den aangeboden met 17-inch wie len en een onderstel waarbij de demping van de schokbrekers en de hoogte van de auto kunnen worden ingesteld. De nieuwe Porsche kan worden besteld met een radio "Symphony RDS" die kan worden gekoppeld aan een in de kofferbak geïnstal leerde CD-wisselaar voor zqs CD's. De Porsche 968 biedt zo een mooie mix van luxe en sportiviteit. De 968 wordt naast de 911 en 928 in de Porsche-fabriek te Zuffen hausen gemaakt. Door een goede afstemming tussen automatisering en handwerk krijgt iedere 968-ko- per zijn eigen auto. Het merk Alpine vindt haar oor sprong in de jaren vijftig. Renault- dealer Jean Rédélé raakte gepas sioneerd van autorally's en zag vanaf 1950 kans in een Renault 4CV overwinning op overwinning binnen te halen. Met de techniek van de 4CV als basis werd ge dacht over een snellere auto. Zo doende kwam het eerste bouwsel van Rédélé tot stand: een bodem- groep van de kleine Renault met een kunststof coupé-koets. De auto kreeg als merknaam Alpine van wege de uitstekende mogelijkhe den in bergachtig terrein. Deze eerste Alpine A106 werd later ge volgd door de A108 die weer naadloos overliep in de Al 10. Monte Carlo Na het uitbrengen van de Al 10 Berlinette kon het bij Alpine niet meer fout. De zeer compacte, lich te en tegelijkertijd uiterst compe tente Berlinette zorgde voor veel overwinningen van naam zoals menig rally van Monte Carlo. De succesvolle Al 10 bleef tot 1977 in produktie. Vanaf 1971 sloeg Alpine een an dere weg in. In dat jaar werd op de salon van Genève de A310 voorgesteld. Groter dan de Al 10

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 19