Alpine
A610 Turbo
Daihatsu
Applause
leur
Porsche trakteert op 1AA
t u s
Onverwachte
file
Oplage94.400 ex.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Back to the
Fyfties in
Pelikaanhal
ig 18 juli 1991 - pagina 18
»e/iitofraaf
het
suds presenteert
Lees verder pagina 7
Tony Vos
5000 AK Tilburg
o.a.:
Donderdag 18 juli 1991
Lees verder
in dit nummer
verzorgt
'opical.
Jaargang 3
Nummer 29
1ROEP
\BANT
het laatste
euws
Autotest:
SAAB 9000 CD
2.3 - 16 Turbo
pag. 3
jave van
rf.m.
:i geheel
~onop
1 Enschot,
L en
:-Ola,
irlitzer
Klassieker:
BMW 2000
pag. 9
In verband met vakantie zal
er op 25 juli en 1 augustus
geen Automaat verschijnen.
Eerstvolgende editie
verschijnt 8 augustus a.s.
Het grote model van Daihatsu, de voerd. Het stuur en de versnel-
Applause, zal in een beperkte op- lingsknop zijn bekleed, terwijl ook
lage als "Special" worden gele- Op de stoelen een specifiek stofje
verd. De als vierdeurs sedan te vinden is. Alle passagiers be
ogende hatchback heeft boven de schikken over hoofdsteunen, de
voorwielen een 1.6 liter 16-klep- achterbank is in twee delen
pen motor met een vermogen van neerklapbaar, terwijl de rugleu-
105 pk, wat hem zeer vlotte presta-ning instelbaar is uitgevoerd. Ook
ties geeft. Uiteraard zijn de vier kaartenvakken in de portieren, in
wielen onafhankelijk opgehangen gebouwde speakers, antenne, een
en is achter iec’ -
schijf te vinden.
De uitrusting van de Special is bij
zonder compleet met zilver of don
kergroen metallic lak, een kleur
waarin ook de bumpers zijn uitge-
Net zo min als er alleen in Frankrijk wijn wordt gemaakt,
berust het alleenrecht op de produktie van volbloed sport
wagens bij de Duitsers en Italianen. Ook de Fransen spe
len op dit vlak him bescheiden rol. Alhoewel roemruchte
namen als Bugatti, Delage, Delahaye en Facel de jaren
niet hebben doorstaan, bleef Alpine, een in het Noordfran-
se Dieppe gevestigd fabriekje van compacte sportauto's,
overeind. Het voortbestaan van Alpine kon alleen nadat
het merk werd ingelijfd bij het grote Renault-concern. We
reden met de nieuwste telg uit Dieppe, de Alpine A610
Turbo.
st programma
eiten voor de
Eftellng
vonden vast
n er altijd wel
tjes te melden.
nieuws kunt u
>p Omroep
Een dag voor
iravond zendt
dale omroep
itste berichten
mendingen zijn
lagen 9, 16,23
gustus tussen
n 17,00 uur
Je onderscheidt bij dit soort
situaties de mensen die hun
vaste route rijden en perso
nen die hier slechts zelden
komen. Zo ook een heer in
een grote Duitse limousine
die met hoge snelheid op de
brug af reed. Zo te zien was
er niets aan de hand, maar
ja het verraderlijke staartje
van de file stond inderdaad
kort achter dê brug.
De bestuurder schrok zo van
het onverwachte voorval dat
hij direct vol op de rem ging
staan. Blijkbaar was het nog
een model zonder ABS, zo
dat de achterkant hevig uit
brak. De auto werd wild
over de twee rijbanen ge
slingerd. Als een geluk bij
een ongeluk kwam de wa
gen nog net op tijd stil te
staan. Direct reedt de auto
mobilist zijn zo net van een
gewisse dood geredde vier
wieler naar de vluchtstrook.
Om even van de schrik te
bekomen? Nee, om zijn ach-
terpassagier uit te laten
stappen. Het was hem alle
maal te veel geworden, zijn
maag had het niet kunnen
verwerken...
Alhoewel veel files onver
wacht ontstaan, worden an
deren met grote regelmaat
op dezelfde plaatsen aan
getroffen. Automobilisten
die deze plaatsen veel pas
seren, zijn er inmiddels aan
gewend. Vreemd genoeg
staat het staartje van een fi
le veelvuldig op dezelfde
plaats, niet zelden net ach
ter een brug. Zo kan het ge
beuren dat je met een nor
male gang de brug oprijdt
en daarna fors in de ho-
ijzers moet om te redden wat
er te redden valt. Bij de te
rugkerende file houdt de be
stuurder die de situatie kent
al rekening met een even
tuele opstopping. Voor de
brug wordt gas terug geno
men, om vervolgens boven
op de beslissing 'gas in of
rem in' te nemen.
De Automaat is een uitga
De Tilburgse Koerier i.s.n
D.A.T.O. en verschijnt in
Tilburg, Goirle, Riel, Loor
Zand, Udenhout, Berkel F
Oisterwijk, Moergestel er
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5002 AK
Advertenties:
Advertentie-aldeling
De Tilburgse Koerier
U.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Haast als vanouds presenteert
Porsche op de Internationale
Automobiel Tentoonstelling in
Frankfurt begin september een
nieuw model wat naar de naam
968 luistert. De nieuweling is voor
al een evolutie van bestaande
Porsche elementen, zo zien we
heel duidelijk overeenkomsten
met de carrosserie van de 944 ter
wijl het front duidelijk van de 928
is overgenomen.
met een 1.6 liter 4 cylinder motor
en comfortabel/sportieve rij-
eigenschappen. In 1976 kwam de
A310 tot zijn recht door het monte
ren van de V6 motor die door Re
nault in samenwerking met Peu
geot en Volvo was ontwikkeld. De
ze auto is eigenlijk nog steeds de
basis van de huidige Alpine-pro-
dukten. Na de A310 volgde in 1985
de V6GT en V6 Turbo: groter en
sneller maar met eenzelfde uit
straling.
De laatste Alpine V6 Turbo is
weer als basis genomen voor de
nieuwe A610. De middensectie
van de carrosserie is gelijk geble
ven, terwijl ook de zijruiten achter
werden overgenomen. Aan de
achterzijde zien we een nieuwe
achterbumper met geïntegreerde
spoiler, waarin de uitlaatpijpen
zijn weggewerkt en iets gewijzig
de achterlichtunits. De spoiler on
der de achterruit lijkt onveran
derd, maar iets iets groter gewor
den, een operatie die door echte
'alpinisten' met gemengde gevoe
lens is gadegeslagen. Direct voor
de achterwielen zien we voortaan
luchtinlaten, die de motor van ex
tra koeling moeten voorzien. Ver
der kentmerkt de zijkant zich door
een geintegreerde stootstrip, skirts
en dezelfde spiegels als van het
vorige model. De 16-inch wielen
zijn van een nieuwe ontwerpen en
tonen beschaafd sportief.
Op zaterdag 20 en zondag 21
juli, het eerste weekend van
de Tilburgse Kermis, wordt in
de Pelikaanhal een Interna
tionale Oldtimer, Jukeboxen,
Platen en Back to the Fyfties
beurs gehouden. Op de
beurs zal van alles te zien en
te kopen zijn. Zo komt er een
veelheid klassieke auto's bij
voorbeeld van Chevrolet,
Ford, Studebaker, Mercedes,
BMW, Cadillac en een aan
tal bijzondere filmauto's. Een
verzamelaar van bromfietsen
brengt maar liefst 50 in opti
male staat verkerende twee-
wielers aan de man, waaron
der een aantal unieke exem
plaren.
Van de merken Rock-(
Seeburg, AMI en Wur.
zullen er in de Pelikaanhal
de nodige jukeboxen te be
wonderen zijn. Verder biedt
de beurs allerlei radio's en
gebruiksgoederen uit de ja
ren vijftig. Tot slot komt ook
de platenverzamelaar aan
zijn trekken. Met nadruk
wordt gesteld dat er geen he
dendaags Top 40-werk aan
wezig zal zijn.
De Back to the Fyfties beurs
is beide dagen geopend van
10.00 tot 17.00 uur.
Voor de aandrijving zorgt een 4
cylinder motor met 3 liter inhoud
en 4 kleppen per zuiger. Met de
door Porsche nieuw ontwikelde
Variocam inlaat- nokkenasbestu-
ring is deze krachtbron goed voor
een vermogen van 240 pk bij 6200
tr/min en een koppel van 305 Nm
bij 4100 tr/min. De koper kan
straks kiezen uit een handgescha-
kelde zesversnellingsbak of de
geavanceerde Tip- tronie auto
maat. Uiteraard is het onderstel
op een hoog prestatieniveau aan
gepast en is de reminstallatie uit
de racerij afkomstig.
De nieuwe Porsche 968 komt er als
coupé en cabriolet. Voor een deel
wordt de lijn van de 944 gevolgd,
alhoewel de spatborden veel
aerodynamischer van vorm zijn.
Verder vallen de tot de achterwie
len doorgetrokken dorpelbekle-
jgenvan r_F
>tte presta- ning instelbaar is uitg«
-<7-de vier kaartenvakken in de p»x uv*™, «x-
ifhankelijk opgehangen gebouwde speakers, antenne, een
’Heder wiel een rem- digitaal klokje, brede 175/70 HR
13 banden en aërodynamische
wielplaten behoren tot de stan
daarduitrusting
De prijs van de Daihatsu Applau
se 1.6i Special is vastgesteld op
f.25.995,=.
Zomeravond,
js, zal menigeen
\/egpinken. Van
verstaan. Het
e Avond van
I. Onsterfelijke
?n meezingers
4 podium in de
acht door
Vader
)s Alberts en
lus.
aard spelen
i de Germa's,
Dor good-old
s Steenbok
leer Trio Hydra
ncabaret op
podium bij de
>rdt haast een
•nderonsje. De
?ft een naam
sn als het gaat
ied. Voor dat
zien en horen
/isselend spelen
lis, Carry Tefsen
eler en de
ding op, alsmede de fraaie vijf-
spaaks velgen, nieuwe buiten
spiegels en de volledig geinte
greerde bumpers.
Veiligheid
De koplampen zijn inklap
baar,maar blijven altijd volledig
zichtbaar. Porsche gebruikt een
reflectorsysteem met variabel
brandpunt voor een aanmerkelijk
verhoogde lichtopbrengst. Ver-
stralers en mistlampen zijn in de
bumper opgenomen.
Veiligheid voert Porsche hoog in
het vaandel. Zo heeft de auto stan
daard twee airbags en ABS-rem-
systeem. Als optie kan de 968 wor
den aangeboden met 17-inch wie
len en een onderstel waarbij de
demping van de schokbrekers en
de hoogte van de auto kunnen
worden ingesteld.
De nieuwe Porsche kan worden
besteld met een radio "Symphony
RDS" die kan worden gekoppeld
aan een in de kofferbak geïnstal
leerde CD-wisselaar voor zqs
CD's. De Porsche 968 biedt zo een
mooie mix van luxe en sportiviteit.
De 968 wordt naast de 911 en 928
in de Porsche-fabriek te Zuffen
hausen gemaakt. Door een goede
afstemming tussen automatisering
en handwerk krijgt iedere 968-ko-
per zijn eigen auto.
Het merk Alpine vindt haar oor
sprong in de jaren vijftig. Renault-
dealer Jean Rédélé raakte gepas
sioneerd van autorally's en zag
vanaf 1950 kans in een Renault
4CV overwinning op overwinning
binnen te halen. Met de techniek
van de 4CV als basis werd ge
dacht over een snellere auto. Zo
doende kwam het eerste bouwsel
van Rédélé tot stand: een bodem-
groep van de kleine Renault met
een kunststof coupé-koets. De auto
kreeg als merknaam Alpine van
wege de uitstekende mogelijkhe
den in bergachtig terrein. Deze
eerste Alpine A106 werd later ge
volgd door de A108 die weer
naadloos overliep in de Al 10.
Monte Carlo
Na het uitbrengen van de Al 10
Berlinette kon het bij Alpine niet
meer fout. De zeer compacte, lich
te en tegelijkertijd uiterst compe
tente Berlinette zorgde voor veel
overwinningen van naam zoals
menig rally van Monte Carlo. De
succesvolle Al 10 bleef tot 1977 in
produktie.
Vanaf 1971 sloeg Alpine een an
dere weg in. In dat jaar werd op
de salon van Genève de A310
voorgesteld. Groter dan de Al 10