ISUZU AMIGO Voorbode Ijl lomfort. Mitsubishi Lancer Sound Vision s I! Rij-impressie 991 Autospeedway- wedstrijden op Koningshoeven 3822 km non-stop autorit van Skoda in Guiness Book of Records Golf CitySTROMer afgeleverd !-13- DE TILBURGSE KOERIER 11 juli 1991 - pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 11 juli 1991 - pagina 9 ^rrein. aar smaak toe- Vlitsubishi. De Vervolg van blz. 1 m IBISHI Grijze import met deze "Fun-Car". N de lei- 345. 0 rij per dag. t u eens bij ons een uitvoerige nd en modder op topsnelheid of lage gearing sel voor in het 950,- 950,- nog e helft met dicht dit jaar 10 t wij het Ford- overnamen t. de gouden usiasme voor Ford-dealer as occasions, ze voor onze >sgenomen ïs wor- o ziet er >rse lijke op- 6.900,- 6.900,- 6.900,- 6.900,- 6.900,- 6.900,- 6.900,- 6.900, - 5.900, - 5.500,- 5.500, - 4.750,- 4.500, - 1.900, - srste in- ng Eve- jv *1611, Cer- idee de te onder gord te Bij de bangers tenslotte is de strijd nog helemaal open. De wedstrij den beginnen om 13.00 uur pre cies. ruit Svei jiland Tasin- non-stop tad Rova- u Finland. -*T i gewij- >ten bum- >rse ver- i. Europees ilaats van de ipen, iets ijzigde ach- werking van de Amigo lijkt schakeld. De Amigo kent de stan- orde. De bodem is netjes be- den 2H, 4H en 4L, waarbij de laat- ste overbrenging extra krachtig is. Ondanks de relatief korte wielba- jen, sis van 2,33 meter is de Amigo een msole is comfortabele auto om dagelijks te rijden, maar ook om in het week end eens lekker in uit te waaien. General Motors heeft besloten de De afwe dik in c kleed. Het dashboard is van ste vig materiaal en biedt een veel heid aan uitstroomopeninger bakjes en vakjes. Op de cor de versnellingspook geplaatst, alsmede een kort pookje waarmee de tussenbak kan worden inge- naam Isuzu in Euroj te gaan vervangen Vandaar dat de leuke Amigo bin nenkort als Opel Frontera op de Europese wegen zal komen. Toch zijn er heel duidelijk verschillen ook al komt de carrosserie van beide auto's volledig overeen. Op de autosalon van Genève afgelopen maart toonde Opel vol trots de nieuwe Frontera in korte en lange uit voering. Dit najaar zal de nieuweling in verschillende landen op de markt komen, terwijl wij in Nederland nog tot maart 1992 geduld moeten hebben. Nieuw mogen we de Frontera eigenlijk niet noemen. In een op details andere uitvoering werd de korte variant in het voorjaar van 1989 al als Isuzu Amigo op de Amerikaanse markt introduceerd. We maakten een korte kennismakingsrit Perfektie. '6 Long Body). Max. aanhang- (grijs kenteken) excl. BTW en Iligarantie/lnter-Euro Service. •522-66399 >pa langzaam i door Opel. bestaat uit e natie, sierbi flankbeschei uitzetbaar glazen z De Mitsubishi-deal men voor dit extra-pakket in aan- ci dat betekent zowel de 1.3 hi le snelle 1.8 GTi en de m bijbetaling van wordt de auto voor- ptiepakket met een 2100;=. Het pakket Op zondag 14 juli wordt op De Ko ningshoeven gestreden om punten voor de nationale en internationa le competitie met veel coureurs aan de start en naar verwachting veel publiek rond het circuit. In de klasse ministox gaan de "broertjes" van Empel aan de lei ding. Bas reed 130 punten bij el kaar en broer Wilfred verzamelde er 124. Harrie Timmermans scoort de laatste weken ook hoog en be gint de top, met 116 punten, aar dig te naderen. Leon Beckers leidt bij de stoc- krods. Met 221 punten is de Goirlenaar een klasse apart. Chris Robben reed 138 punten bij elkaar en heelt de tweede plaats Als deelnemers aan het 'Eer-*- ternationale Skoda Camping 1 nement' kregen de drie tsjeche Jaroslav Kunsky, Frantisek mak en Stefan Stopa, het i kwaliteit van hun Favorit t strepen door een duurrecc vestigen. De start, het keerpunt en de finish zijn met stempels door de plaatse lijke autoriteiten vastgelegd en bekrachtigd. Bij hun aankomst werden de drie nog opmerkelijk frisse Tsjechen met Champagne verwelkomd door een afvaardi ging van de Skoda-fabriek. Uiteraard is de Skoda-organisatie zeer trots op het behaalde resul taat en ingenomen met het enthou siasme van het drietal voor hun Skoda Favorit. een radio/CD-combi- ries in de bumpers en srmers en een getint en jlazen zonnedak, uu-ucvder heeft de spe- :iale Lancer Sound Vision in luis en zullen deze extra aantrek kelijke uitvoering tot ongeveer eind augustus kunnen aanbieden. Met deze extra uitrusting kan de consument het comfort en rijgenot van de Lancer verder verhogen. Verreweg de meeste Astra's zul len met deze twee motoren wor den uitgerust. Voor wie hiermee geen genoegen neemt, komt er ook een 1.8 i motor van 90 pk. De Astra is hiermee goed voor een top van 180 en een acceleratie in 12,5 seconden. Uiteraard vinden we ook de snelle 2 liters uit de Ka- dett GSi terug in de Astra. De 8- en 16-klepper leveren respectie velijk 115 en 150 pk, waarbij de laatste een top haalt van 220 km/u en binnen 8 seconden de 100 km/ u op de teller aanwijst. De 1.7 liter dieselmotor werd voor al wat betreft milieuvriendelijk heid verbeterd. Zo wordt stan daard een oxydatiekatalysator gemonteerd, waardoor aan de strengste Europese eisen kan wor den voldaan. Het vermogen bleef met 57 pk gelijk. De bestaande 1.5 liter turbodiesel uit de Kadett is opgeboord tot 1.7 liter en levert met intercooler nu een vermogen bedraagt zijn actieradius 56 km. Pure elektro-auto's zijn bijzonder geschikt voor het stadsverkeer, omdat ze zonder uitlaatgassen rij den. De huidige elektrische ener- gieproduktie geeft al een voordeel te zien in de CO2-uitstoot in verge lijking met de verbrandingsmotor. De balans ziet er nog gunstiger uit, wanneer het aandeel van niet- fossiele energie bij de elektrici- teitsproduktie wordt verhoogd. Hier staat voor de verdere toe komst de zonne-energie op de eerste plaats. Voor het verder ont wikkelen van de opslagtechniek, test Volkswagen de Jetta City STROMer met een natrium-zwavel srt batterij, terwijl de Golf met zijn vergelijkbare volwassen lood-bat- terij nu al aan geselecteerde klan ten verkocht kon worden. Dieter 1 vaardic pens, z> ce. De ex-wereldkampioen, Anthony van den Oetelaar, gaat met 227 punten nog steeds aan de leiding in de klasse superstox en in de zeer spektaculaire stockcar- klas se zwaait Francois Mols de scep ter. van Dirkx overgenomen. Ook de hotrods 1600 klasse kent zijn favorieten. De grootste is Jan Kepers, die met 190 punten af stand begint te nemen van zijn naaste belagers. De tweede plaats wordt ingenomen door Wil liam Roestenborg met 160 punten. Mark Koeken leidt met 136 punten nog steeds bij de 2-liter hotrods, maar Henk van der Putten begint dichterbij te komen. Henk heeft al 128 punten op zijn konto staan en het is niet uitgesloten dat hij bin nenkort de eerste plaats van zijn trainingsmaatje ovemeemt. Toon Moorman blijft met 114 punten goed volgen. De snelle midgetklasse wordt ze- Een kleine serie van veertig elek trisch aangedreven Volkswagen Golf CitySTROMers is onlangs af geleverd voor een prijs van 70.000 DM. Benadrukt moet worden dat dit een gesubsidieerde prijs is. Kortgeleden overhandigde Dr. Heiko Barske, hoofd van de Re searchafdeling van Volkswagen, de eerste in Duitsland uitgelever de Golf CitySTROMer van deze serie aan de Electriciteits Dienst Hannover-Braunschweig. Vijftiei auto's rijdens sinds kort ook in Zweden. De overige 24 gaan in de komende weken naar hun bezit ters, over het algemeen grootafne mers van VW in de Bondsrepu bliek. De Golf CitySTROMer accelereei in 13 seconden van nul naar 50 km/u en haalt een topsnelheid h van 100 km/u, in het stadsverkeer te van 82 pk. Deze 1.7 TD voldoet ook volledig aan de nieuwste milieu- eisen. Alle Astra's zullen worden uitgerust met een handgeschakel- de vijfbak, terwijl de 1.8i vanaf het voorjaar ook met de uit de Vectra bekende vierversnellingsauto- maat kan worden besteld. De 1.4i en 1.6i automaat volgen later in 1992. ker weer een 'onder onsje' tussen de duitse kampioen van Europa Klaus Kilianski en zijn landgenoot - Schutz. De Tilburgse af- iiging, Toni en Peter Schee- zitten ook nog goed in de ra- De Isuzu Amigo is voor een groot deel gebaseerd op de Campo, het pickup-model. Geen wonder dat vooral de neus erg veel overeen komsten vertoond. De Amigo oogt heel fors, maar is slechts 4,17 me ter lang. De uitgebouwde spatbor den geven hem een breed en stoer uiterlijk. De Amerikaanse Amigo heeft achter een softtop die gemakkelijk kan worden verwij derd. Op grijs kenteken hebben de inzittenden als het ware een soort van zonneterras achterin. Zomers Kenmerkend is de forse midden stijl die de nodige stevigheid aan de carrosserie geeft. Boven de be stuurder zit een sunroof, die i een afdekplaat kan worden gemaakt. Het glazen paneel kan ook helemaal worden losge en in een bijgeleverde hoes den opgeborgen. De Amigo uiterst zomers uit met zijn fon lichtmetalen wielen en vrolijl schriften. Voorin ligt een 2.6 liter injectiemo- tor met een vermogen van 115 pk. Hiermee komt de bijna 1500 kg wegende Amigo vlot vooruit. Er is een top mogelijk van zo'n 150 km/ druppels en zwevende reet alie fronten ver- deeltjes voor een groot deel weg- rd, gevangen. Bij de als extra lever de- bare airconditioning wordt geen gebruik meer gemaakt van scha delijke CFK's. Naast milieu is veiligheid een an der belangrijk item. Bij een aanrij ding met een snelheid hoger dan 20 km/u worden de gordels on middellijk en volautomatisch strak getrokken. Verder zijn alle stoel- bodems uitgerust met anti-dui- kranden. Uiteraard is de nieuwe carrosseriestructuur uitgebreid xan allerhande botsproeven on derworpen. Over de verkoopprijzen is r rniets bekend. In de tweede Stuurbekrachtiging is vanaf de 1.8 vier afzonderlijk te regelen uit- van augustus maken we nader standaard, maar ook al op het ba- stroomopeningen te vinden. In de met de Astra kennis, zodat we dan sismodel te leveren. Op alle luchtaanvoer is verder een spe- meer kunnen vertellen over de rij- Astra's kan bovendien een elek- ciaal filter opgenomen wat kleine, eigenschappen en wellicht dat tronisch vierkanaals ABS worden zwevende deeltjes uit de lucht dan ook de definitieve prijzen besteld, wat uiteraard op de GSi haalt. In een file worden zelfs fijne worden vrijgegeven. Drie Tsjechen krijgen met hun 3822 km lange en 47 uur en 50 mi nuten durende autorit in een Sko da Favorit 1.3 LS een unieke plaats in het befaamde Guiness Book of Records. Vanuit Svend- borg op het Deense euui ge reden ze via Zweden heen en weer naar de stat niemi, op de Poolcirkel in Hierbij behaalden zij met hun Skoda Favorit met 1.3 liter motor een hoge gemiddelde snelheid van 80,3 kilometer per uur, inclu sief tankstops en ander oponthoud als gevolg van slechte weers- en wegomstandigheden. Ondanks dit hoge gemiddelde bleef het brandstofverbruik over de hele rit beperkt tot slechts 1 12,54. standaard-is. Het interieur is op alle fronten ver beterd: een praktisch dashboard, goed gevormde stoelen en een be tere isolatie. Om diefstal te voor komen gaat Opel een reeks ra dio /cassettespelers leveren zon der display. Alle functies worden op een afzonderlijk LCD- schennpje in de auto weergege ven. Alle Astra zijn bovendien af fabriek voorzien van zes luidspre kers en een antenne. Gordelaanspanners Grote aandacht ging bij de ont- aa] wikkeling uit naar het verwar- jei mings- en ventilatiesysteem wat een 10% grotere capaciteit heeft gekregen. Op het dashboard zijn vier afzonderlijk te regelen uit- stroomopeningen te vinden. In de luchtaanvoer is verder een spe ciaal filter opgenomen -ïnde deeltjes uit de De Opel heeft echter een gewij zigd front, een meegespok,, L<* per in plaats van de for< chroomde exemplaren, ogende spiegels in plac grote Amerikaanse lapf andere wielen en gewij: terlichten. Motorisch is de frontera een vol ledig andere auto. De korte versie krijgt een 2 liter injectiemotor van Opel, terwijl de lange versie met een 2.4 liter benzine en 2.3 liter turbodieselmotor te bestellen zal zijn. Overigens wordt de lange va riant ook al door Isuzu verkocht onder de naam Rodeo. Rest tenslotte nog het interieur, wat door Opel ook op verschillen de punten is aangepast. Zo is het instrumentarium helemaal anders, draagt het stuur een Opel-em- bleem en zijn de bekledingsstoffen gewijzigd. De Isuzu heeft een klein tochtruitje in de portieren, wat bij de Opel helemaal komt te vervallen. Het grootste verschil op dit mo ment is dat de grappige Isuzu Amigo via de zogenaamde grijze import direkt leverbaar is en dat we op de Frontera nog zo'n acht maanden moeten wachten. De Isuzu Amigo is in verschillende uitvoeringen leverbaar. Om ech ter een prijsidee te geven: de door ons gereden auto met 2.6i motor, zonnedak, lichtmetalen velgen, brede banden, stuurbekrachti ging en toerenteller kost op grijs kenteken f.54.950,= inclusief BTW. Inlichtingen bij Lepelaers Opel, telefoon 013-434655. Naast de enorme reeks motoren, zijn er de nodige uitrustingsni- veau's. De basisversie wordt net als bij de Vectra, de GL die met 1.4/1.6 en de beide diesels kan worden geleverd in alle drie de varianten. Bij de sportiever getinte GT (3- en 5-deurs) kan worden ge kozen uit de 1.8i/2.0i of de turbo diesel. Ook is er een op een jong publiek geënte wagon, de Club Stationwagon, met alle motoren uitgezonderd de 16-klepper. De complete GLS en CD staan alleen als 5-deurs en wagon op het pro gramma, terwijl de sportieve GSi en GSi 16V uitsluitend met een driedeurs koets worden aangebo den. Uitrusting Het onderstel van de Astra is ten opzichte van de Kadett vooral op details verbeterd voor het verkrij gen van een grotere handelbaar heid, meer comfort, minder rijge- luiden en minder trillingen in de carrosserie. De grootste wijziging aan de ophanging is te vinden in de toepassing van een afzonder lijk sub-frame, dat de nieuwe triangels van de voorwielopha- ging draagt. Dit betekent in de praktijk een betere isolatie van rij- geluiden en trillingen. De Mitsubishi-dealers bieden op dit moment een extra aangeklede Lancer en Lancer hatchback on der de naam Sound Vision. Alle versies van de Lancer- reeks ko- ***en vuv* merking, c liter als de diesel. Voor eer slechts f.350, 5 zien van een op waarde van 1.2

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25