ISUZU AMIGO
Voorbode
Ijl
lomfort.
Mitsubishi Lancer
Sound Vision
s
I!
Rij-impressie
991
Autospeedway- wedstrijden
op Koningshoeven
3822 km non-stop
autorit van Skoda in
Guiness Book
of Records
Golf CitySTROMer
afgeleverd
!-13-
DE TILBURGSE KOERIER
11 juli 1991 - pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 11 juli 1991 - pagina 9
^rrein.
aar smaak toe-
Vlitsubishi. De
Vervolg van blz. 1
m
IBISHI
Grijze import
met deze "Fun-Car".
N
de lei-
345.
0
rij per dag.
t u eens bij ons
een uitvoerige
nd en modder
op topsnelheid
of lage gearing
sel voor in het
950,-
950,-
nog
e helft
met
dicht
dit jaar 10
t wij het Ford-
overnamen
t. de gouden
usiasme voor
Ford-dealer
as occasions,
ze voor onze
>sgenomen
ïs wor-
o ziet er
>rse
lijke op-
6.900,-
6.900,-
6.900,-
6.900,-
6.900,-
6.900,-
6.900,-
6.900, -
5.900, -
5.500,-
5.500, -
4.750,-
4.500, -
1.900, -
srste in-
ng Eve-
jv *1611,
Cer-
idee de
te onder
gord te
Bij de bangers tenslotte is de strijd
nog helemaal open. De wedstrij
den beginnen om 13.00 uur pre
cies.
ruit Svei
jiland Tasin-
non-stop
tad Rova-
u Finland.
-*T
i gewij-
>ten bum-
>rse ver-
i. Europees
ilaats van de
ipen, iets
ijzigde ach-
werking van de Amigo lijkt schakeld. De Amigo kent de stan-
orde. De bodem is netjes be- den 2H, 4H en 4L, waarbij de laat-
ste overbrenging extra krachtig is.
Ondanks de relatief korte wielba-
jen, sis van 2,33 meter is de Amigo een
msole is comfortabele auto om dagelijks te
rijden, maar ook om in het week
end eens lekker in uit te waaien.
General Motors heeft besloten de
De afwe
dik in c
kleed. Het dashboard is van ste
vig materiaal en biedt een veel
heid aan uitstroomopeninger
bakjes en vakjes. Op de cor
de versnellingspook geplaatst,
alsmede een kort pookje waarmee
de tussenbak kan worden inge-
naam Isuzu in Euroj
te gaan vervangen
Vandaar dat de leuke Amigo bin
nenkort als Opel Frontera op de
Europese wegen zal komen. Toch
zijn er heel duidelijk verschillen
ook al komt de carrosserie van
beide auto's volledig overeen.
Op de autosalon van Genève afgelopen maart toonde
Opel vol trots de nieuwe Frontera in korte en lange uit
voering. Dit najaar zal de nieuweling in verschillende
landen op de markt komen, terwijl wij in Nederland nog
tot maart 1992 geduld moeten hebben. Nieuw mogen
we de Frontera eigenlijk niet noemen. In een op details
andere uitvoering werd de korte variant in het voorjaar
van 1989 al als Isuzu Amigo op de Amerikaanse markt
introduceerd. We maakten een korte kennismakingsrit
Perfektie.
'6 Long Body). Max. aanhang-
(grijs kenteken) excl. BTW en
Iligarantie/lnter-Euro Service.
•522-66399
>pa langzaam
i door Opel.
bestaat uit e
natie, sierbi
flankbeschei
uitzetbaar glazen z
De Mitsubishi-deal
men voor dit extra-pakket in aan- ci
dat betekent zowel de 1.3 hi
le snelle 1.8 GTi en de
m bijbetaling van
wordt de auto voor-
ptiepakket met een
2100;=. Het pakket
Op zondag 14 juli wordt op De Ko
ningshoeven gestreden om punten
voor de nationale en internationa
le competitie met veel coureurs
aan de start en naar verwachting
veel publiek rond het circuit.
In de klasse ministox gaan de
"broertjes" van Empel aan de lei
ding. Bas reed 130 punten bij el
kaar en broer Wilfred verzamelde
er 124. Harrie Timmermans scoort
de laatste weken ook hoog en be
gint de top, met 116 punten, aar
dig te naderen.
Leon Beckers leidt bij de stoc-
krods. Met 221 punten is de
Goirlenaar een klasse apart.
Chris Robben reed 138 punten bij
elkaar en heelt de tweede plaats
Als deelnemers aan het 'Eer-*-
ternationale Skoda Camping 1
nement' kregen de drie tsjeche
Jaroslav Kunsky, Frantisek
mak en Stefan Stopa, het i
kwaliteit van hun Favorit t
strepen door een duurrecc
vestigen.
De start, het keerpunt en de finish
zijn met stempels door de plaatse
lijke autoriteiten vastgelegd en
bekrachtigd. Bij hun aankomst
werden de drie nog opmerkelijk
frisse Tsjechen met Champagne
verwelkomd door een afvaardi
ging van de Skoda-fabriek.
Uiteraard is de Skoda-organisatie
zeer trots op het behaalde resul
taat en ingenomen met het enthou
siasme van het drietal voor hun
Skoda Favorit.
een radio/CD-combi-
ries in de bumpers en
srmers en een getint en
jlazen zonnedak,
uu-ucvder heeft de spe-
:iale Lancer Sound Vision in
luis en zullen deze extra aantrek
kelijke uitvoering tot ongeveer
eind augustus kunnen aanbieden.
Met deze extra uitrusting kan de
consument het comfort en rijgenot
van de Lancer verder verhogen.
Verreweg de meeste Astra's zul
len met deze twee motoren wor
den uitgerust. Voor wie hiermee
geen genoegen neemt, komt er
ook een 1.8 i motor van 90 pk. De
Astra is hiermee goed voor een
top van 180 en een acceleratie in
12,5 seconden. Uiteraard vinden
we ook de snelle 2 liters uit de Ka-
dett GSi terug in de Astra. De 8-
en 16-klepper leveren respectie
velijk 115 en 150 pk, waarbij de
laatste een top haalt van 220 km/u
en binnen 8 seconden de 100 km/
u op de teller aanwijst.
De 1.7 liter dieselmotor werd voor
al wat betreft milieuvriendelijk
heid verbeterd. Zo wordt stan
daard een oxydatiekatalysator
gemonteerd, waardoor aan de
strengste Europese eisen kan wor
den voldaan. Het vermogen bleef
met 57 pk gelijk. De bestaande 1.5
liter turbodiesel uit de Kadett is
opgeboord tot 1.7 liter en levert
met intercooler nu een vermogen
bedraagt zijn actieradius 56 km.
Pure elektro-auto's zijn bijzonder
geschikt voor het stadsverkeer,
omdat ze zonder uitlaatgassen rij
den. De huidige elektrische ener-
gieproduktie geeft al een voordeel
te zien in de CO2-uitstoot in verge
lijking met de verbrandingsmotor.
De balans ziet er nog gunstiger
uit, wanneer het aandeel van niet-
fossiele energie bij de elektrici-
teitsproduktie wordt verhoogd.
Hier staat voor de verdere toe
komst de zonne-energie op de
eerste plaats. Voor het verder ont
wikkelen van de opslagtechniek,
test Volkswagen de Jetta City
STROMer met een natrium-zwavel
srt batterij, terwijl de Golf met zijn
vergelijkbare volwassen lood-bat-
terij nu al aan geselecteerde klan
ten verkocht kon worden.
Dieter 1
vaardic
pens, z>
ce.
De ex-wereldkampioen, Anthony
van den Oetelaar, gaat met 227
punten nog steeds aan de leiding
in de klasse superstox en in de
zeer spektaculaire stockcar- klas
se zwaait Francois Mols de scep
ter.
van Dirkx overgenomen.
Ook de hotrods 1600 klasse kent
zijn favorieten. De grootste is Jan
Kepers, die met 190 punten af
stand begint te nemen van zijn
naaste belagers. De tweede
plaats wordt ingenomen door Wil
liam Roestenborg met 160 punten.
Mark Koeken leidt met 136 punten
nog steeds bij de 2-liter hotrods,
maar Henk van der Putten begint
dichterbij te komen. Henk heeft al
128 punten op zijn konto staan en
het is niet uitgesloten dat hij bin
nenkort de eerste plaats van zijn
trainingsmaatje ovemeemt. Toon
Moorman blijft met 114 punten
goed volgen.
De snelle midgetklasse wordt ze-
Een kleine serie van veertig elek
trisch aangedreven Volkswagen
Golf CitySTROMers is onlangs af
geleverd voor een prijs van 70.000
DM. Benadrukt moet worden dat
dit een gesubsidieerde prijs is.
Kortgeleden overhandigde Dr.
Heiko Barske, hoofd van de Re
searchafdeling van Volkswagen,
de eerste in Duitsland uitgelever
de Golf CitySTROMer van deze
serie aan de Electriciteits Dienst
Hannover-Braunschweig. Vijftiei
auto's rijdens sinds kort ook in
Zweden. De overige 24 gaan in de
komende weken naar hun bezit
ters, over het algemeen grootafne
mers van VW in de Bondsrepu
bliek.
De Golf CitySTROMer accelereei
in 13 seconden van nul naar 50
km/u en haalt een topsnelheid h
van 100 km/u, in het stadsverkeer te
van 82 pk. Deze 1.7 TD voldoet ook
volledig aan de nieuwste milieu-
eisen. Alle Astra's zullen worden
uitgerust met een handgeschakel-
de vijfbak, terwijl de 1.8i vanaf het
voorjaar ook met de uit de Vectra
bekende vierversnellingsauto-
maat kan worden besteld. De 1.4i
en 1.6i automaat volgen later in
1992.
ker weer een 'onder onsje' tussen
de duitse kampioen van Europa
Klaus Kilianski en zijn landgenoot
- Schutz. De Tilburgse af-
iiging, Toni en Peter Schee-
zitten ook nog goed in de ra-
De Isuzu Amigo is voor een groot
deel gebaseerd op de Campo, het
pickup-model. Geen wonder dat
vooral de neus erg veel overeen
komsten vertoond. De Amigo oogt
heel fors, maar is slechts 4,17 me
ter lang. De uitgebouwde spatbor
den geven hem een breed en
stoer uiterlijk. De Amerikaanse
Amigo heeft achter een softtop die
gemakkelijk kan worden verwij
derd. Op grijs kenteken hebben
de inzittenden als het ware een
soort van zonneterras achterin.
Zomers
Kenmerkend is de forse midden
stijl die de nodige stevigheid aan
de carrosserie geeft. Boven de be
stuurder zit een sunroof, die i
een afdekplaat kan worden
gemaakt. Het glazen paneel kan
ook helemaal worden losge
en in een bijgeleverde hoes
den opgeborgen. De Amigo
uiterst zomers uit met zijn fon
lichtmetalen wielen en vrolijl
schriften.
Voorin ligt een 2.6 liter injectiemo-
tor met een vermogen van 115 pk.
Hiermee komt de bijna 1500 kg
wegende Amigo vlot vooruit. Er is
een top mogelijk van zo'n 150 km/
druppels en zwevende reet
alie fronten ver- deeltjes voor een groot deel weg-
rd, gevangen. Bij de als extra lever
de- bare airconditioning wordt geen
gebruik meer gemaakt van scha
delijke CFK's.
Naast milieu is veiligheid een an
der belangrijk item. Bij een aanrij
ding met een snelheid hoger dan
20 km/u worden de gordels on
middellijk en volautomatisch strak
getrokken. Verder zijn alle stoel-
bodems uitgerust met anti-dui-
kranden. Uiteraard is de nieuwe
carrosseriestructuur uitgebreid
xan allerhande botsproeven on
derworpen.
Over de verkoopprijzen is r
rniets bekend. In de tweede
Stuurbekrachtiging is vanaf de 1.8 vier afzonderlijk te regelen uit- van augustus maken we nader
standaard, maar ook al op het ba- stroomopeningen te vinden. In de met de Astra kennis, zodat we dan
sismodel te leveren. Op alle luchtaanvoer is verder een spe- meer kunnen vertellen over de rij-
Astra's kan bovendien een elek- ciaal filter opgenomen wat kleine, eigenschappen en wellicht dat
tronisch vierkanaals ABS worden zwevende deeltjes uit de lucht dan ook de definitieve prijzen
besteld, wat uiteraard op de GSi haalt. In een file worden zelfs fijne worden vrijgegeven.
Drie Tsjechen krijgen met hun
3822 km lange en 47 uur en 50 mi
nuten durende autorit in een Sko
da Favorit 1.3 LS een unieke
plaats in het befaamde Guiness
Book of Records. Vanuit Svend-
borg op het Deense euui
ge reden ze via Zweden
heen en weer naar de stat
niemi, op de Poolcirkel in
Hierbij behaalden zij met hun
Skoda Favorit met 1.3 liter motor
een hoge gemiddelde snelheid
van 80,3 kilometer per uur, inclu
sief tankstops en ander oponthoud
als gevolg van slechte weers- en
wegomstandigheden. Ondanks
dit hoge gemiddelde bleef het
brandstofverbruik over de hele rit
beperkt tot slechts 1 12,54.
standaard-is.
Het interieur is op alle fronten ver
beterd: een praktisch dashboard,
goed gevormde stoelen en een be
tere isolatie. Om diefstal te voor
komen gaat Opel een reeks ra
dio /cassettespelers leveren zon
der display. Alle functies worden
op een afzonderlijk LCD-
schennpje in de auto weergege
ven. Alle Astra zijn bovendien af
fabriek voorzien van zes luidspre
kers en een antenne.
Gordelaanspanners
Grote aandacht ging bij de ont- aa]
wikkeling uit naar het verwar- jei
mings- en ventilatiesysteem wat
een 10% grotere capaciteit heeft
gekregen. Op het dashboard zijn
vier afzonderlijk te regelen uit-
stroomopeningen te vinden. In de
luchtaanvoer is verder een spe
ciaal filter opgenomen
-ïnde deeltjes uit de
De Opel heeft echter een gewij
zigd front, een meegespok,, L<*
per in plaats van de for<
chroomde exemplaren,
ogende spiegels in plac
grote Amerikaanse lapf
andere wielen en gewij:
terlichten.
Motorisch is de frontera een vol
ledig andere auto. De korte versie
krijgt een 2 liter injectiemotor van
Opel, terwijl de lange versie met
een 2.4 liter benzine en 2.3 liter
turbodieselmotor te bestellen zal
zijn. Overigens wordt de lange va
riant ook al door Isuzu verkocht
onder de naam Rodeo.
Rest tenslotte nog het interieur,
wat door Opel ook op verschillen
de punten is aangepast. Zo is het
instrumentarium helemaal anders,
draagt het stuur een Opel-em-
bleem en zijn de bekledingsstoffen
gewijzigd. De Isuzu heeft een
klein tochtruitje in de portieren,
wat bij de Opel helemaal komt te
vervallen.
Het grootste verschil op dit mo
ment is dat de grappige Isuzu
Amigo via de zogenaamde grijze
import direkt leverbaar is en dat
we op de Frontera nog zo'n acht
maanden moeten wachten.
De Isuzu Amigo is in verschillende
uitvoeringen leverbaar. Om ech
ter een prijsidee te geven: de door
ons gereden auto met 2.6i motor,
zonnedak, lichtmetalen velgen,
brede banden, stuurbekrachti
ging en toerenteller kost op grijs
kenteken f.54.950,= inclusief BTW.
Inlichtingen bij Lepelaers Opel,
telefoon 013-434655.
Naast de enorme reeks motoren,
zijn er de nodige uitrustingsni-
veau's. De basisversie wordt net
als bij de Vectra, de GL die met
1.4/1.6 en de beide diesels kan
worden geleverd in alle drie de
varianten. Bij de sportiever getinte
GT (3- en 5-deurs) kan worden ge
kozen uit de 1.8i/2.0i of de turbo
diesel. Ook is er een op een jong
publiek geënte wagon, de Club
Stationwagon, met alle motoren
uitgezonderd de 16-klepper. De
complete GLS en CD staan alleen
als 5-deurs en wagon op het pro
gramma, terwijl de sportieve GSi
en GSi 16V uitsluitend met een
driedeurs koets worden aangebo
den.
Uitrusting
Het onderstel van de Astra is ten
opzichte van de Kadett vooral op
details verbeterd voor het verkrij
gen van een grotere handelbaar
heid, meer comfort, minder rijge-
luiden en minder trillingen in de
carrosserie. De grootste wijziging
aan de ophanging is te vinden in
de toepassing van een afzonder
lijk sub-frame, dat de nieuwe
triangels van de voorwielopha-
ging draagt. Dit betekent in de
praktijk een betere isolatie van rij-
geluiden en trillingen.
De Mitsubishi-dealers bieden op
dit moment een extra aangeklede
Lancer en Lancer hatchback on
der de naam Sound Vision. Alle
versies van de Lancer- reeks ko-
***en vuv*
merking, c
liter als de
diesel. Voor eer
slechts f.350, 5
zien van een op
waarde van 1.2