II en, OPEL ASTRA JAGUAR XJS mini aditionele waarde Afsluiting van een tijdperk, 17?5 begin van een nieuw 11111 18.50 5?5 7.95 5?° 2po 795 14.95 9, 5.45 slop Oplage94.400 ex. -= DE wordt DH 14.95 SMODE Bijlage van: DeTilburgse Koerier 344 ■MEN EDJES Vluchtstrook Suzuki start produktie in Hongarije PCI ■Bfc’' 1991 - pagina 16 Donderdag 11 juli 1991 left, beti II <26 cm. Lees verder op blz. 9 ïm- s 7-91 t/m 24-07-91 o.a.: pag. 9 2nd Lees verder in dit nummer Autotest: Opel Omega Caravan 24 V pag. 3 Rij-impressie Isuzu Amigo s Jaargang 3 Nummer 28 Jk iet 1989 Weyer 'el. 432292 s. IncL ifmeting 3 De basis 3.6 liter 6-pitter is vervan gen door de nieuwe 4 liter met 4 kleppen per zuiger. Een belangrij- Ijnschap van deze kracht- het hoge koppel van 377 it maximale -i 199 pk bij 4 liter. Bo- >gen bij ïikt. De i rengen Caravanrally door Oostenrijk pag. 7 cht ar luchtig ■isolerend jachtig De sportieve Jaguar XJS vertegenwoordigt al sinds zijn introductie half jaren zeventig de traditie van de Engel- pende zaken aan het ontwerp veranderd. De concurren tie in dit topsegment is echter toegenomen, zodat Ja guar dit gerijpte concept in een licht gewijzigd jasje heeft gestoken. Op motorisch vlak is de nieuwe 4 liter 6 cylinder de gelederen komen versterken. In de loop van september zullen de vele varianten van de nieuwe Opel Astra de showrooms van de Nederlandse GM-dealers vullen. Hiermee komt dan een einde aan het Kadett-tijdperk. Dat Opel voor een andere naam heeft gekozen, geeft aan dat het hier om een volledig nieuwe auto gaat. De Astra krijgt de zware taak om de Kadett op te volgen. De GM-organisatie ziet echter de toekomst zonnig tegemoet, zo dat haast als vanzelf de Astra in 1992 in Nederland lijstaanvoerder zal worden. optimale binnenruimte en verho ging van het comfort de spoor breedtes werden verlengd. D Lstra is bij GM passagiers van de Astra zitte: luk. In Engeland hoger en meer overeind dan al Vele jaren on- Kadett, wat heeft gezorgd voc ig en naar deze ïboden. Het motorenpakket is voor het overgrote deel bekend, al is bij de ontwikkeling van de Astra veel aandacht besteed aan het milieu. Aan de basis van het programma staat een 1.4 liter met centrale in jectie en een vermogen van 60 pk. De Astra 1.4 haalt een top van 160 km/u en trekt in 16 seconden van 0 tot 100. Een zuinige, onderhouds- vriendelijke motor met weinig pre tenties. De 1.6i levert 75 pk aan de krukas af en is iets kwieker met een top van 170 km/u en de be kende acceleratie in 14 seconden. ison 1988 San Patricio zijruiten. Ook de coupé heeft voortaan de portieren zonder ruit- stijlen van de convertible. Dit le verde een grotere portierruit op, terwijl de tochtruitjes zijn verval len. Het zicht op de buitenspiegel is zo royaler. Voorts vallen de nieuwe achterlichtunits op die in de achterspatborden doorlopen. Het uiterlijk wordt verder ver fraaid door de 15 inch lichtmeta len wielen met 235/60 VR 15 ban- jaanzicht van de vernieuwde den. - subtiel gewijzigd. Het glas- Aan de achterkant zijn de veran- -vlak moest worden vergroot, deringen het meest duidelijk. De achterruit is groter en helt meer Geoff Lawson, Chief Design van zijruiten. Ook de coupé Jaguar, ziet de XJS als een moder- voortaan de portieren ne klassieker. De vertrouwde uit straling moest ondanks de ver nieuwingen onaangetast blijven. Zo is het front nu strakker van vormgeving met een zwarte grille en nieuwe koplampen. De kop- lampwissers zijn vervangen door hogedruksproeiers. Achterlichten Het zijaanzicht van de vernieuwde XJS is subtiel gewijzigd. Het glas oppervlak moest worden vergroot, wat leidde tot de nieuwe achterste >oor- 1. De itten wat eer overeind dan in de „vu heeft gezorgd voor een betere zithoucting en meer beenruimte. De carrosserie van de Astra bracht vele uren in verschil lende windtunnels door. De ruit in de achterklep en de vaste zijruiten zijn vrijwel vlak aangebracht voor minder rijwindgeluiden en een betere stroomlijn. De hatchback- versies beschikken over een be scheiden spoiler boven de achter ruit. De Astra is langer, hoger en breder dan de Kadett. Naast de driedeurs komt ook di rect een vijfdeursvariant op de markt met exact dezelfde afmetin gen, maar een makkelijker toe gankelijke carrosserie. De vijf- deurs oogt echter veel minder ka rakteristiek. Aardige details zijn de verbredingen van de achter schermen boven de wielen, de la ge neus en fraaie wieldoppen en lichtmetalen velgen. De derde ver- Motoren sie is de stationwagon, die met een lengte van 4,28 meter wat lan ger is en meer bagagefaciliteiten biedt. Opel maakt steeds meer werk van zijn stationcars. De nieu we Astra kan worden geleverd met lichtmetalen wielen, dakrai- De DE-kentekenserie voor klassieke auto's raakt op. Er zijn reeds meer dan 8200 nummers afgegeven. Geluk kig heeft de Rijksdienst voor het Wegverkeer een nieuwe serie kunnen vinden met de beginletters DH, net als bij DE een in het verleden niet uitgegeven serie. Hierdoor kunnen we weer een aantal jaren vooruit. De DH-serie zal 'geruisloos' ingaan als de laatste DE-nummers zijn af gegeven. De BE-kentekense- rie voor bedrijfsvoertuigen en de ZM-kentekenreeks voor motorfietsen en scooters zijn nog lang niet uitgeput met respectievelijk 500 en 1400 afgegeven nummers. (Bron: Fehac) digitale ontsteking en de geheel nieuwe Lucas 26CU brandstofin- jectie. De V12 levert nu een koppel van 415 Nm bij 2800 tr/min en een vermogen van 280 pk'bij 5500 tr/ min. Beide motoren zijn te vinden in de twee verschillende carrosserieva- rianten: de klassieke coupé eri de frivole convertible. Zodoende be staat het XJS-programma in totaal uit vier modellen. De 4.0 converti ble komt echter pas volgend jaar naar Nederland. De coupé is er vanaf f.183.00,= terwijl dezelfde auto als V12 f.208.900, kost. De convertible is wel direct als V12 te koop voor 1.234.100,=. Sinds de introductie van de XJS in 1975 werden 86.926 exemplaren van dit model verkocht (stand t/m december 1990). De huidige, ver nieuwde versie zal daar zeker nog een schepje bovenop doen. Naast de Verenigde Staten vindt de XJS gretig aftrek in Engeland en Ja pan. De auto en motorfiets geven een enorme vrijheid. We kun nen ons verplaatsen naar verre oorden. Dat deze vrij heid ook beperkingen heeft bewijzen de files. Daarnaast moeten we ook denken aan onze veiligheid. Iedere keer weer als je dichtbij wordt ge confronteerd met een ernstig ongeluk, word je met je neus op de feiten gedrukt. Vrij dagmiddag 5 juli stond er tussen Amsterdam en Maars- sen op de A2 een file van maar liefst 16 kilometer. De reden daarvoor werd op het journaal en later in de kran ten meegedeeld. Een vracht auto was ingereden op een personenwagen die op de vluchtstrook werd geduwd. Een triest voorval dat enkele mensen met hun leven heb ben moeten bekopen. Toch merk je iedere keer weer dat automobilisten te nonchalant denken over de functie van een vluchtstrook. De naam geeft al aan dat dit stuk asfalt naast de werkelij ke rijstroken uitsluitend be doeld is voor noodgevallen. Niet voor telefoneren of het uitgebreid raadplegen van een landkaart. De bewuste auto had maar liefst zes of zeven inzittenden. Op het mo ment dat er moest worden geduwd is slechts n persoon uitgestapt om te duwen. Erg onhandig, daar er enkele honderden kilo's extra moes ten worden voortbewogen. Natuurlijk was de vrachtauto helemaal fout, maar als n persoon achter het stuur was blijven zitten en een ander had geduwd, was dit tragi sche ongeval iets minder in grijpend afgelopen. Je kunt alleen de hoop uit spreken dat mensen die de vlucht strook onverhoopt moeten ge bruiken, verstandig zijn. He laas, helaas, ondanks ver melding op radio en TV en gruwelijke beelden in de krant, zag ik een dag later twee jonge mensen vanuit hun auto naar een praatpaal lopen. Hierbij moest de volle dige breedte van de vlucht strook worden gebruikt. Le vensgevaarlijk! Als het enigs zins mogelijk is kun je het beste achter de vangrail gaan lopen. Laat in ieder ge val nooit medepassagiers in de auto achter, de mogelijke gevolgen zijn inmiddels be kend... fony Vos lings en koplampsproeiers. De voor onze markt belangrijke vier- deurs sedan mag begin volgend jaar worden verwacht. De afron ding van de serie vormt een nieu we cabriolet, die pas over ander half jaar zijn opwachting zal ma ken. Tot dat moment blijft de Ka dett Cabrio in produktie. -taan tenkant vinden we achter- en rei licht, terwijl het deel wat met de kofferklep omhoog scharniert plaats biedt aan achteruitrijlam- pen en mistlicht. Het interieur is danig onder han den genomen. Zo zijn de verbeter de stoelen elektrisch verstelbaar. Er is rekening gehouden met de toenemende lengte van de mens. De VI2 kent zelfs een memory- schakelaar op de bestuurders stoel. Uiteraard wordt het meubi lair met zorgvuldig geselecteerd Conolly-leder overtrokken. De vei ligheidsgordels zijn in de coupé voortaan in hoogte verstelbaar. Het nieuwe instrumentenpaneel De eerste officiële foto's werden in verschillende autobladen vooraf gegaan door spionage-opnames. Erg verrassend mogen we dan ook het uiteindelijke resultaat niet noemen. De naam Astra is bij GM al langer in gebruik, wordt de Kadett alveie der Vauxhall-vlag en nc naam luisterend aangei Stroomlijn De nieuwe Astra zal direct in drie van de vijf carrosserievarianten worden geintroduceerd. Aan de basis staat uiteraard een drie deurs met een lengte van 4,05 me ter. De carrosserie is totaal nieuw. Het ruitoppervlak is aanzienlijk groter geworden, terwijl voor een voorover. Het kofferdeksel is introductie nau jaren zeventig ae traditie van ae tngei- “XlSiS. Dezè^tsb?-06 kleppen per se auto-industne. Door de jaren heen zijn weinig ingnj- staan uit twee delen. Aan de bui- ke eigenschc bron is het hoge koppe Nm bij 3650 tr/min. Het mc vermogen nam toe van 1 de 3.6 tot 223 pk bij de 4 1 vendien wordt dit vermot een lager toerental berei klant kan voor het overbi van het vermogen op de achter wielen kiezen uit een Getrag handgeschakelde vijfbak of een nieuwe ZF vierversnellingsauto- maat. De automaat haalt een top van 225 km/u en trekt in 8,9 secon den van 0 tot 100 km/u. De versie met handbak is sneller met een top van 228 km/u en het sprintje in 7,9 seconden. bestart^e?^ote analog?1 De V12 onderging een aantal de- klokken en vier kleine afzonderlij- taüwijzigingen. Net als de 4.0 be- ke meters. Ze bevinden zich tegen schikt deze krachtbron over een een achtergrond van wortelnote- low-loss katalysator. Een nieuw hout-fineer, terwijl ook de rest van motormanagementsysteem ont- het dashboard met wortelnotehout fermt zich over de Ma9neb Marelh is ingelegd. De algehele lay-out komt overeen met die van de XJ6- serie. Uiteraard zijn zaken als cruise-control, airconditioning, een boordcomputer en een varia bele interval op de ruitewissers standaard. 4.0 liter Voor de nodige ontspanning zorgt een nieuw audio-systeem wat door Jaguar in nauwe samenwer king met Alpine werd ontwikkeld. De hoofdeenheid met radio, ver sterker en cassettespeler is in de console aangebracht en voorzien van anti-diefstalvoorzieningen. De installatie is uitgerust met RDS wat automatisch zenders selecteert met verkeersinformatie. De als op tie leverbare CD-wisselaar kan in de bagageruimte worden gemon teerd en is op afstand te bedienen. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Suzuki gaat eind volgend jaar beginnen met de pro duktie van personenauto's in Hongarije. Hiervoor wordt in dit land een gezamenlijke on derneming opgericht onder de naam Hungary Magyar Suzuki, waarin Suzuki een belang van 40 procent ver werft. Het Hongaarse consor tium Autokonszern krijgt eveneens 40 procent en 11 procent gaat naar het Japan se handelshuis C. Itoh. De resterende 9 procent komt in het bezit van de International Finance Corporation in Washington. De fabriek wordt gevestigd in de Hon gaarse plaats Esztergom en vergt een investering van 32 miljard Yen (230 miljoen dol lar). Het is de bedoeling hier uiteindelijk in 1997 60.000 Su zuki's te vervaardigen. 5-^

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 17