II
en,
OPEL ASTRA
JAGUAR XJS
mini
aditionele waarde
Afsluiting van een tijdperk,
17?5
begin van een nieuw 11111
18.50
5?5
7.95
5?°
2po
795
14.95
9,
5.45
slop
Oplage94.400 ex.
-=
DE wordt DH
14.95
SMODE
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
344
■MEN
EDJES
Vluchtstrook
Suzuki start
produktie
in Hongarije
PCI
■Bfc’'
1991 - pagina 16
Donderdag 11 juli 1991
left,
beti
II
<26 cm.
Lees verder op blz. 9
ïm-
s
7-91 t/m 24-07-91
o.a.:
pag. 9
2nd
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Opel Omega
Caravan 24 V
pag. 3
Rij-impressie
Isuzu
Amigo
s
Jaargang 3
Nummer 28
Jk
iet 1989
Weyer
'el. 432292
s. IncL
ifmeting
3
De basis 3.6 liter 6-pitter is vervan
gen door de nieuwe 4 liter met 4
kleppen per zuiger. Een belangrij-
Ijnschap van deze kracht-
het hoge koppel van 377
it maximale
-i 199 pk bij
4 liter. Bo-
>gen bij
ïikt. De
i rengen
Caravanrally
door
Oostenrijk
pag. 7
cht
ar luchtig
■isolerend
jachtig
De sportieve Jaguar XJS vertegenwoordigt al sinds zijn
introductie half jaren zeventig de traditie van de Engel-
pende zaken aan het ontwerp veranderd. De concurren
tie in dit topsegment is echter toegenomen, zodat Ja
guar dit gerijpte concept in een licht gewijzigd jasje
heeft gestoken. Op motorisch vlak is de nieuwe 4 liter 6
cylinder de gelederen komen versterken.
In de loop van september zullen de vele varianten van de nieuwe Opel Astra de
showrooms van de Nederlandse GM-dealers vullen. Hiermee komt dan een einde
aan het Kadett-tijdperk. Dat Opel voor een andere naam heeft gekozen, geeft aan
dat het hier om een volledig nieuwe auto gaat. De Astra krijgt de zware taak om de
Kadett op te volgen. De GM-organisatie ziet echter de toekomst zonnig tegemoet, zo
dat haast als vanzelf de Astra in 1992 in Nederland lijstaanvoerder zal worden.
optimale binnenruimte en verho
ging van het comfort de spoor
breedtes werden verlengd. D
Lstra is bij GM passagiers van de Astra zitte:
luk. In Engeland hoger en meer overeind dan
al Vele jaren on- Kadett, wat heeft gezorgd voc
ig en naar deze
ïboden.
Het motorenpakket is voor het
overgrote deel bekend, al is bij de
ontwikkeling van de Astra veel
aandacht besteed aan het milieu.
Aan de basis van het programma
staat een 1.4 liter met centrale in
jectie en een vermogen van 60 pk.
De Astra 1.4 haalt een top van 160
km/u en trekt in 16 seconden van
0 tot 100. Een zuinige, onderhouds-
vriendelijke motor met weinig pre
tenties. De 1.6i levert 75 pk aan de
krukas af en is iets kwieker met
een top van 170 km/u en de be
kende acceleratie in 14 seconden.
ison 1988
San Patricio
zijruiten. Ook de coupé heeft
voortaan de portieren zonder ruit-
stijlen van de convertible. Dit le
verde een grotere portierruit op,
terwijl de tochtruitjes zijn verval
len. Het zicht op de buitenspiegel
is zo royaler. Voorts vallen de
nieuwe achterlichtunits op die in
de achterspatborden doorlopen.
Het uiterlijk wordt verder ver
fraaid door de 15 inch lichtmeta
len wielen met 235/60 VR 15 ban-
jaanzicht van de vernieuwde den. -
subtiel gewijzigd. Het glas- Aan de achterkant zijn de veran-
-vlak moest worden vergroot, deringen het meest duidelijk. De
achterruit is groter en helt meer
Geoff Lawson, Chief Design van zijruiten. Ook de coupé
Jaguar, ziet de XJS als een moder- voortaan de portieren
ne klassieker. De vertrouwde uit
straling moest ondanks de ver
nieuwingen onaangetast blijven.
Zo is het front nu strakker van
vormgeving met een zwarte grille
en nieuwe koplampen. De kop-
lampwissers zijn vervangen door
hogedruksproeiers.
Achterlichten
Het zijaanzicht van de vernieuwde
XJS is subtiel gewijzigd. Het glas
oppervlak moest worden vergroot,
wat leidde tot de nieuwe achterste
>oor-
1. De
itten wat
eer overeind dan in de
„vu heeft gezorgd voor
een betere zithoucting en meer
beenruimte. De carrosserie van de
Astra bracht vele uren in verschil
lende windtunnels door. De ruit in
de achterklep en de vaste zijruiten
zijn vrijwel vlak aangebracht voor
minder rijwindgeluiden en een
betere stroomlijn. De hatchback-
versies beschikken over een be
scheiden spoiler boven de achter
ruit. De Astra is langer, hoger en
breder dan de Kadett.
Naast de driedeurs komt ook di
rect een vijfdeursvariant op de
markt met exact dezelfde afmetin
gen, maar een makkelijker toe
gankelijke carrosserie. De vijf-
deurs oogt echter veel minder ka
rakteristiek. Aardige details zijn
de verbredingen van de achter
schermen boven de wielen, de la
ge neus en fraaie wieldoppen en
lichtmetalen velgen. De derde ver- Motoren
sie is de stationwagon, die met
een lengte van 4,28 meter wat lan
ger is en meer bagagefaciliteiten
biedt. Opel maakt steeds meer
werk van zijn stationcars. De nieu
we Astra kan worden geleverd
met lichtmetalen wielen, dakrai-
De DE-kentekenserie voor
klassieke auto's raakt op. Er
zijn reeds meer dan 8200
nummers afgegeven. Geluk
kig heeft de Rijksdienst voor
het Wegverkeer een nieuwe
serie kunnen vinden met de
beginletters DH, net als bij
DE een in het verleden niet
uitgegeven serie. Hierdoor
kunnen we weer een aantal
jaren vooruit. De DH-serie zal
'geruisloos' ingaan als de
laatste DE-nummers zijn af
gegeven. De BE-kentekense-
rie voor bedrijfsvoertuigen en
de ZM-kentekenreeks voor
motorfietsen en scooters zijn
nog lang niet uitgeput met
respectievelijk 500 en 1400
afgegeven nummers. (Bron:
Fehac)
digitale ontsteking en de geheel
nieuwe Lucas 26CU brandstofin-
jectie. De V12 levert nu een koppel
van 415 Nm bij 2800 tr/min en een
vermogen van 280 pk'bij 5500 tr/
min.
Beide motoren zijn te vinden in de
twee verschillende carrosserieva-
rianten: de klassieke coupé eri de
frivole convertible. Zodoende be
staat het XJS-programma in totaal
uit vier modellen. De 4.0 converti
ble komt echter pas volgend jaar
naar Nederland. De coupé is er
vanaf f.183.00,= terwijl dezelfde
auto als V12 f.208.900, kost. De
convertible is wel direct als V12 te
koop voor 1.234.100,=.
Sinds de introductie van de XJS in
1975 werden 86.926 exemplaren
van dit model verkocht (stand t/m
december 1990). De huidige, ver
nieuwde versie zal daar zeker nog
een schepje bovenop doen. Naast
de Verenigde Staten vindt de XJS
gretig aftrek in Engeland en Ja
pan.
De auto en motorfiets geven
een enorme vrijheid. We kun
nen ons verplaatsen naar
verre oorden. Dat deze vrij
heid ook beperkingen heeft
bewijzen de files. Daarnaast
moeten we ook denken aan
onze veiligheid. Iedere keer
weer als je dichtbij wordt ge
confronteerd met een ernstig
ongeluk, word je met je neus
op de feiten gedrukt. Vrij
dagmiddag 5 juli stond er
tussen Amsterdam en Maars-
sen op de A2 een file van
maar liefst 16 kilometer. De
reden daarvoor werd op het
journaal en later in de kran
ten meegedeeld. Een vracht
auto was ingereden op een
personenwagen die op de
vluchtstrook werd geduwd.
Een triest voorval dat enkele
mensen met hun leven heb
ben moeten bekopen.
Toch merk je iedere keer
weer dat automobilisten te
nonchalant denken over de
functie van een vluchtstrook.
De naam geeft al aan dat dit
stuk asfalt naast de werkelij
ke rijstroken uitsluitend be
doeld is voor noodgevallen.
Niet voor telefoneren of het
uitgebreid raadplegen van
een landkaart. De bewuste
auto had maar liefst zes of
zeven inzittenden. Op het mo
ment dat er moest worden
geduwd is slechts n persoon
uitgestapt om te duwen. Erg
onhandig, daar er enkele
honderden kilo's extra moes
ten worden voortbewogen.
Natuurlijk was de vrachtauto
helemaal fout, maar als n
persoon achter het stuur was
blijven zitten en een ander
had geduwd, was dit tragi
sche ongeval iets minder in
grijpend afgelopen. Je kunt
alleen de hoop uit spreken
dat mensen die de vlucht
strook onverhoopt moeten ge
bruiken, verstandig zijn. He
laas, helaas, ondanks ver
melding op radio en TV en
gruwelijke beelden in de
krant, zag ik een dag later
twee jonge mensen vanuit
hun auto naar een praatpaal
lopen. Hierbij moest de volle
dige breedte van de vlucht
strook worden gebruikt. Le
vensgevaarlijk! Als het enigs
zins mogelijk is kun je het
beste achter de vangrail
gaan lopen. Laat in ieder ge
val nooit medepassagiers in
de auto achter, de mogelijke
gevolgen zijn inmiddels be
kend... fony Vos
lings en koplampsproeiers. De
voor onze markt belangrijke vier-
deurs sedan mag begin volgend
jaar worden verwacht. De afron
ding van de serie vormt een nieu
we cabriolet, die pas over ander
half jaar zijn opwachting zal ma
ken. Tot dat moment blijft de Ka
dett Cabrio in produktie.
-taan
tenkant vinden we achter- en rei
licht, terwijl het deel wat met de
kofferklep omhoog scharniert
plaats biedt aan achteruitrijlam-
pen en mistlicht.
Het interieur is danig onder han
den genomen. Zo zijn de verbeter
de stoelen elektrisch verstelbaar.
Er is rekening gehouden met de
toenemende lengte van de mens.
De VI2 kent zelfs een memory-
schakelaar op de bestuurders
stoel. Uiteraard wordt het meubi
lair met zorgvuldig geselecteerd
Conolly-leder overtrokken. De vei
ligheidsgordels zijn in de coupé
voortaan in hoogte verstelbaar.
Het nieuwe instrumentenpaneel
De eerste officiële foto's werden in
verschillende autobladen vooraf
gegaan door spionage-opnames.
Erg verrassend mogen we dan
ook het uiteindelijke resultaat niet
noemen. De naam Astra is bij GM
al langer in gebruik,
wordt de Kadett alveie
der Vauxhall-vlag en nc
naam luisterend aangei
Stroomlijn
De nieuwe Astra zal direct in drie
van de vijf carrosserievarianten
worden geintroduceerd. Aan de
basis staat uiteraard een drie
deurs met een lengte van 4,05 me
ter. De carrosserie is totaal nieuw.
Het ruitoppervlak is aanzienlijk
groter geworden, terwijl voor een
voorover. Het kofferdeksel is
introductie nau jaren zeventig ae traditie van ae tngei- “XlSiS. Dezè^tsb?-06 kleppen per
se auto-industne. Door de jaren heen zijn weinig ingnj- staan uit twee delen. Aan de bui- ke eigenschc
bron is het hoge koppe
Nm bij 3650 tr/min. Het mc
vermogen nam toe van 1
de 3.6 tot 223 pk bij de 4 1
vendien wordt dit vermot
een lager toerental berei
klant kan voor het overbi
van het vermogen op de achter
wielen kiezen uit een Getrag
handgeschakelde vijfbak of een
nieuwe ZF vierversnellingsauto-
maat. De automaat haalt een top
van 225 km/u en trekt in 8,9 secon
den van 0 tot 100 km/u. De versie
met handbak is sneller met een
top van 228 km/u en het sprintje in
7,9 seconden.
bestart^e?^ote analog?1 De V12 onderging een aantal de-
klokken en vier kleine afzonderlij- taüwijzigingen. Net als de 4.0 be-
ke meters. Ze bevinden zich tegen schikt deze krachtbron over een
een achtergrond van wortelnote- low-loss katalysator. Een nieuw
hout-fineer, terwijl ook de rest van motormanagementsysteem ont-
het dashboard met wortelnotehout fermt zich over de Ma9neb Marelh
is ingelegd. De algehele lay-out
komt overeen met die van de XJ6-
serie. Uiteraard zijn zaken als
cruise-control, airconditioning,
een boordcomputer en een varia
bele interval op de ruitewissers
standaard.
4.0 liter
Voor de nodige ontspanning zorgt
een nieuw audio-systeem wat
door Jaguar in nauwe samenwer
king met Alpine werd ontwikkeld.
De hoofdeenheid met radio, ver
sterker en cassettespeler is in de
console aangebracht en voorzien
van anti-diefstalvoorzieningen. De
installatie is uitgerust met RDS wat
automatisch zenders selecteert
met verkeersinformatie. De als op
tie leverbare CD-wisselaar kan in
de bagageruimte worden gemon
teerd en is op afstand te bedienen.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Suzuki gaat eind volgend
jaar beginnen met de pro
duktie van personenauto's in
Hongarije. Hiervoor wordt in
dit land een gezamenlijke on
derneming opgericht onder
de naam Hungary Magyar
Suzuki, waarin Suzuki een
belang van 40 procent ver
werft. Het Hongaarse consor
tium Autokonszern krijgt
eveneens 40 procent en 11
procent gaat naar het Japan
se handelshuis C. Itoh. De
resterende 9 procent komt in
het bezit van de International
Finance Corporation in
Washington. De fabriek
wordt gevestigd in de Hon
gaarse plaats Esztergom en
vergt een investering van 32
miljard Yen (230 miljoen dol
lar). Het is de bedoeling hier
uiteindelijk in 1997 60.000 Su
zuki's te vervaardigen.
5-^