SUCCESVOL MET NISSAN MERCEDES Hoe viert Nederland vakantie BMW's huisselectie Denissen 25 jaar te zwaar? 1 16 V Nissan UK Britse autoproducent 389 on beter. HUIS SELECTIE Hummer in burger ImssAfti - DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 4 juli 1991 - pagina 7 4 juli 1991 - pagina 6 Toyota rijdt, wel waarom. luwbaarheid. onderdelen. zaliteit krijgt ial niet voor Foto: Geert van Loon MHMMB DMERK oor de prijs. ARANTIE. ï- dealers en )enissen met x voor m van de eten ten- IB* Hyundal-dealer. for w.» pelu u vier™- AM<«. dealer enkel in de 'lucht. E jen leas ,i, waarmee s vijfentwintig derkanuit- t volle- Denis- tijden: /rn do: )0 uur rijdag: )0 uur erdag: 10 uur door een tweede produktielijn te plannen. Inmiddels is de produktie van de Primera al omhoog gegaan van 100.000 naar 120.000 exempla ren per jaar. In 1992 begint de pro duktie van de opvolger van de Mi cro. Van de huidige produktie wordt 80% buiten Groot-Brittannië ver kocht. Officieel heeft Nissan Motor Manu facturing UK Ltd. de status gekre gen van Britse autoproducent. Het is voor het eerst sinds de jaren dertig dat de SMMT, de organisatie van de Britse automobielindustrie dit predi kaat heeft verleend aan een volu- meproducent. Nissan UK is daar mee net zo Brits als Ford, Rover en Een koper van een auto uit de Huis selectie krijgt verder een BMW Cre dit Card, die onde^meer de dien sten van de BMW'Service Centrale zonder enige kosten binnen bereik BMW #4TRO£XJGEERT ZMNEKOi CONCURRENT AM General, de fabrikant van de Hummer, heeftjbekend ge maakt deze opvallende ver schijning uit de Golf Oorlog in civiele uitvoering op de markt te brengen. Dit All Purpose Ve hicle van het Amerikaanse le ger trok veel aandacht. Voorlo pig komen er 1000 'burger' uit voeringen, die de klanten bij de Hummer- fabriek moeten be stellen en ook afhalen. De auto wordt voortgestuwd door een 6,2 liter V8 dieselmo- r van General Motors, gekop- sld aan een automatische erversnellingsbak. M General is op zoek naar Iers, maar voorlopig zullen „ile General Motors agenten Amerika zorg dragen voor s service. brengt. Via het nummer 06-0357 kan het hele jaar door, 24 uur per dag in heel Europa hulp worden geboden. Deze service kan bijvoorbeeld be staan uit hulp ter plekke, zoals ver vangend vervoer, hotel- overnach tingen en eventueel transport naar een BMW-deal<sr of naar de voorge nomen reisbestemming. Uiteraard vertelt de BMW-dealer graag alles over zijn Huisselectie. valt een sterke verschuiving rich ting hotel te bespeuren (54%). Eigenlijk is alleen het zomerhuisje of de gehuurde bungalow een al ternatief (12%). Bij een vakantie in het binnenland is het hotel niet erg in trek. Slechts 6 (lang) tot 12 (kort) procent van de vakantiegangers maken er ge bruik. Bij de lange vakantie is het zomerhuisje duidelijk nummer 1 met 37%. Zowel de caravan op een vaste standplaats (19%) als de Afgelopen maandag avond 1 juli was het een drukte van belang in de showroom van de jubilerende Nissan-dealer Denissen. Het was op die dag exact vijfentwintig jaar geleden dat dhr. C. Denissen sr. samen met zijn vrouw een contract ondertekende voor een dealer- schap van het destijds kersvers op de Nederlandse markt opereren de Japanse auto-merk Datsun. Veel klanten, collega- dealers en an dere relaties waren gekomen om twee generaties Denissen met het bereiken van deze mijlpaal geluk te wensen. ge vakantie is een hotel, pension of motel het meest populair, 34% maakt er gebruik van. Als tweede scoort het appartement met 17 procent. Ook het zomerhuisje, de caravan of vouwwagen en de tent scoren ieder nog met 12/13 pro cent. Mogelijkheden die veel min der worden benut zijn de tweede woning, de caravan of tent op een vaste standplaats, de boot, jeugd herberg en de kampeerauto. Bij een korte buitenlandse vakantie voor een nieuwe BMW. Iedere BMW uit de Huisselectie is jonger dan 5 jaar en heeft minder dan 150.000 km op de teller. Het ser vice- en schadeverleden worden aan strenge voorwaarden getoest. jcid aantal auto's wor- qpnden volle- ii het aantal m de Huis- t kwaliteit siding niet onder In 1990 hebben 8,98 miljoen mede landers van een lange vakantie buiten onze grenzen genoten, ter wijl 1,8 miljoen mensen ook nog een korte vakantie in het buiten land doorbrachten. Daarnaast verbleven 7,3 miljoen Nederlan ders zowel voor een korte als lan ge vakantie in eigen land. De ma nier waarop deze vakanties wor den gehouden verschillen nogal. Laten we eerst kijken naar de bui tenlandse verblijven. Bij een lan- In haar constante streven naar ver betering van kwaliteit van produk- ten en diensten past bij BMW uitste kend de Huisselectie. Ónder deze naam presenteert iedere BMW-dea ler een streng geselecteerd gebruikte BMW's. Deze c*” den verkocht met 12 maan dige garantie, ongeacht h kilometers. Uiteraard doer selectie-auto's wat betreft en aftersales-begeleid' - Vauxhall. Nissan besloot in 1984 een autofa- briek te bouwen in Sunderland. Aanvankelijk werd gemikt op een jaarproduktie van 24.000 exempla ren, maar dat aantal werd al vlug omhoog bijgesteld tot 100.000 stuks. Kort daarna besloot Nissan in te spelen op de Europese successen bouwde oppervlakte betekende. De huidige directeur Fons Denissen, die sinds 1981 als verkoper bij het bedrijf van zijn vader begon, ziet de toekomst met Nissan rooskleurig te gemoet. In ongeveer vijf jaar moet het merk een marktaandeel van 5% behalen in Europa en in Nederland met 50.000 auto’s in 1995 een derde positie gaan bekleden. "Dit moet we bereiken met een hoge klante tevredenheid, en daarbij zijn de eigen klanten de beste basis voor groei. Een Nissan is een goed pro- dukt, we geven immers niet voor niets drie jaar garantie. Daarnaast is een sterke dealerorganisatie van groot belang. Maandelijks houdt de importeur een klantentevreden- heidsonderzoek. De dealer kan hier aan zien op welke punten verbete- aaar ringen moeten worden aange- tach- bracht. Ik ben ook blij dat de filoso fie van Nissan en Denissen zo over eenkomen", aldus Fons Denissen. De verkopen van auto's aan bedrij ven neemt een grote vlucht. Daarom zal binnenkort een eigen leasebe drijf worden opgericht, Denissen de komende vijfentwintig jaar zijn bedrijf nog verder kan uit breiden. Het 25-jarig dealerschap wordt tot en met zaterdag 6 juli gevierd met een jubilee festival. Van de populai re Nissan Micra en Sunny zijn spe ciale jubilee-uitvoeringen samenge steld; auto's met een aardige reeks extra's waarvoor slechts f250,= in rekening wordt gebracht. Boven dien geeft Garage Denissen een in- ruilprijs die 25% boven de ANWB- Bovag koerslijst ligt. (Dit geldt voor auto's t/m bouwjaar 1988 die wor den ingeruild op een Nissan leveren voor 31-08-91). De van Denissen is vandaag geopenc tot 21.00 uur, morgen van 9.30 tot 18.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. toercaravan of vouwwagen 12%) zijn erg populair. Bij de korte va kantie in Nederland heeft de op een vaste plaats staande caravan met 34% duidelijk het overwicht. Maar ook in dat geval is het ge huurde huisje in trek (23%). Neder landers zijn behoorlijk standvastig als het gaat om de keuze waar ze hun vakantie doorbrengen. Een duidelijk verschuiving valt er over de laatste vijf jaar niet te bespeu ren. (Bron: N.R.I.T.) Op 1 november 1954 werd het dig. nieuwe pand van garage 1 sen aan de Burgemeester Jansen- straat geopend. Het bedrijf startte als een Shell smeer- en pompsta tion, verzorgde klein onderhoud aan auto's en bood stallingsruimte voor het snel groeiende autobestand in de wijk Zorgvliet. In de eerste helft van de jaren zestig namen de ga rantietermijnen van nieuwe auto's toe tot jaar. Reden voor Denissen om naar een dealerschap op zoek te gaan. Nieuw merk C. Denissen sr. wilde graag met een nieuw merk beginnen en dit van de grond af aan mee opbouwen. In Sassenheim, waar destijds de Dat- sun-importeur was gevestigd wer den de eerste modellen op de brug bekeken. Alles moest er immers de gelijk uitzien. Op 1 juli 1966 kwam het tot de definitieve samenwerking. De kwaliteit en betrouwbaarheid van het merk waren van begin af aan goed. De groei in de eerste jaren ging langzaam. In 1968 verscheen de Sunny 1000, de eerste auto waarvan redelijke aantallen werden ver kocht. In mei 1969 werd door Denis sen een grote, luxe showroom ge opend tegenover het bestaande pand. Het bedrijf werd hierdoor toonaangevend voor de Nissan-or- ganisatie in Nederland. De echte doorbraak kwam vanaf 1971 toen In verschillende bladen in binnen- en buitenland is melding gemaakt van het feit dat de Mercedes S-klas- se in zijn duurdere uitgaves met een berg accessoires het maximale toe- e wor- gestane laadvermogen over- - die is te schreidt. Volgens de regeltjes kan showroom het zo zijn, dat vier inzittenden him id bagage moeten thuis laten. Merce des-Benz heeft dan ook besloten het nuttig laadvermogen (afhankelijk van het model 460 tot 520 kg) met maximaal 140 kg te verhogen. Dit extra toegestane laadvermogen hangt, zoals ook bij elk ander voer tuig, af van het gewicht van de be stelde extra uitrusting. Met deze maatregel wordt tegemoet gekomen aan de inmiddels duide lijk waarneembare trend, dat de klant behoefte heeft aan meer mo gelijkheden binnen het pakket van extra uitrustingen. De veiligheids marges van de nieuwe S-klasse staan dit extra laadvermogen pro bleemloos toe. Dit geldt ook reeds afgeleverde modellen nieuwe S-klasse. de kleine 100A werd geïntrodu ceerd. De auto hield het goed vol, ook na de oliecrisis toen het aanbod aan kleine zuinige auto's beperkt was. In 1974 verkocht Datsun/Nis- san 16.500 auto's in Nederland, waarvan 14.000 van het type 100A. De tweede doorbrak bracht de Cherry N-10 in 1979. In 1 jaar tijd gingen de totaalverkopen van Nis san in Nederland van 17.500 naai 27.000 eenheden. Begin jaren ti1 tig werd Nissan als merknaam inge voerd. Als we naar het huidige pro gramma kijken, mogen we de Sunny en zeker de Primera als Europees gerichte produkten zien. Nissan ver kocht in Nederland tussen 1966 en eind 1990 459.360 personenauto's (inmiddels een half miljoen) en 30.215 bedrijfsauto's, waarvan de verkopen in 1979 startten. Verdubbeling De betrouwbaarheid laat zich illus treren met een tweetal motoren. Het motorblok uit de eerste Sunny vin den we nog steeds in de Vanette, terwijl de 2.4 liter 6 cylinder die tot voor kort nog in de Laurel te vinden was, al uit 1968 stamt. Uiteraard zijn in beide gevallen de nodige veran deringen aangebracht (injectie, ka talysator). Denissen groeide met het merk mee. In 1980 kwam er meer ruimte voor gebruikte auto's, terwijl de nieuw bouw die in 1988 werd gerealiseerd bijna een verdubbeling van de be-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25