SUCCESVOL
MET
NISSAN
MERCEDES
Hoe viert Nederland
vakantie
BMW's huisselectie
Denissen 25 jaar
te
zwaar?
1
16 V
Nissan UK Britse autoproducent
389
on beter.
HUIS
SELECTIE
Hummer
in burger
ImssAfti
-
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 juli 1991 - pagina 7
4 juli 1991 - pagina 6
Toyota rijdt,
wel waarom.
luwbaarheid.
onderdelen.
zaliteit krijgt
ial niet voor
Foto: Geert van Loon
MHMMB
DMERK
oor de prijs.
ARANTIE.
ï- dealers en
)enissen met
x voor
m van de
eten
ten-
IB*
Hyundal-dealer.
for w.»
pelu u
vier™-
AM<«.
dealer
enkel
in
de
'lucht. E
jen leas
,i, waarmee
s vijfentwintig
derkanuit-
t volle-
Denis-
tijden:
/rn do:
)0 uur
rijdag:
)0 uur
erdag:
10 uur
door een tweede produktielijn te
plannen. Inmiddels is de produktie
van de Primera al omhoog gegaan
van 100.000 naar 120.000 exempla
ren per jaar. In 1992 begint de pro
duktie van de opvolger van de Mi
cro. Van de huidige produktie wordt
80% buiten Groot-Brittannië ver
kocht.
Officieel heeft Nissan Motor Manu
facturing UK Ltd. de status gekre
gen van Britse autoproducent. Het is
voor het eerst sinds de jaren dertig
dat de SMMT, de organisatie van de
Britse automobielindustrie dit predi
kaat heeft verleend aan een volu-
meproducent. Nissan UK is daar
mee net zo Brits als Ford, Rover en
Een koper van een auto uit de Huis
selectie krijgt verder een BMW Cre
dit Card, die onde^meer de dien
sten van de BMW'Service Centrale
zonder enige kosten binnen bereik
BMW #4TRO£XJGEERT
ZMNEKOi CONCURRENT
AM General, de fabrikant van
de Hummer, heeftjbekend ge
maakt deze opvallende ver
schijning uit de Golf Oorlog in
civiele uitvoering op de markt
te brengen. Dit All Purpose Ve
hicle van het Amerikaanse le
ger trok veel aandacht. Voorlo
pig komen er 1000 'burger' uit
voeringen, die de klanten bij de
Hummer- fabriek moeten be
stellen en ook afhalen.
De auto wordt voortgestuwd
door een 6,2 liter V8 dieselmo-
r van General Motors, gekop-
sld aan een automatische
erversnellingsbak.
M General is op zoek naar
Iers, maar voorlopig zullen
„ile General Motors agenten
Amerika zorg dragen voor
s service.
brengt. Via het nummer 06-0357 kan
het hele jaar door, 24 uur per dag in
heel Europa hulp worden geboden.
Deze service kan bijvoorbeeld be
staan uit hulp ter plekke, zoals ver
vangend vervoer, hotel- overnach
tingen en eventueel transport naar
een BMW-deal<sr of naar de voorge
nomen reisbestemming.
Uiteraard vertelt de BMW-dealer
graag alles over zijn Huisselectie.
valt een sterke verschuiving rich
ting hotel te bespeuren (54%).
Eigenlijk is alleen het zomerhuisje
of de gehuurde bungalow een al
ternatief (12%).
Bij een vakantie in het binnenland
is het hotel niet erg in trek. Slechts
6 (lang) tot 12 (kort) procent van
de vakantiegangers maken er ge
bruik. Bij de lange vakantie is het
zomerhuisje duidelijk nummer 1
met 37%. Zowel de caravan op
een vaste standplaats (19%) als de
Afgelopen maandag avond 1 juli was het een drukte van belang in
de showroom van de jubilerende Nissan-dealer Denissen. Het was
op die dag exact vijfentwintig jaar geleden dat dhr. C. Denissen sr.
samen met zijn vrouw een contract ondertekende voor een dealer-
schap van het destijds kersvers op de Nederlandse markt opereren
de Japanse auto-merk Datsun. Veel klanten, collega- dealers en an
dere relaties waren gekomen om twee generaties Denissen met het
bereiken van deze mijlpaal geluk te wensen.
ge vakantie is een hotel, pension
of motel het meest populair, 34%
maakt er gebruik van. Als tweede
scoort het appartement met 17
procent. Ook het zomerhuisje, de
caravan of vouwwagen en de tent
scoren ieder nog met 12/13 pro
cent. Mogelijkheden die veel min
der worden benut zijn de tweede
woning, de caravan of tent op een
vaste standplaats, de boot, jeugd
herberg en de kampeerauto. Bij
een korte buitenlandse vakantie
voor een nieuwe BMW.
Iedere BMW uit de Huisselectie is
jonger dan 5 jaar en heeft minder
dan 150.000 km op de teller. Het ser
vice- en schadeverleden worden
aan strenge voorwaarden getoest.
jcid aantal
auto's wor-
qpnden volle-
ii het aantal
m de Huis-
t kwaliteit
siding niet onder
In 1990 hebben 8,98 miljoen mede
landers van een lange vakantie
buiten onze grenzen genoten, ter
wijl 1,8 miljoen mensen ook nog
een korte vakantie in het buiten
land doorbrachten. Daarnaast
verbleven 7,3 miljoen Nederlan
ders zowel voor een korte als lan
ge vakantie in eigen land. De ma
nier waarop deze vakanties wor
den gehouden verschillen nogal.
Laten we eerst kijken naar de bui
tenlandse verblijven. Bij een lan-
In haar constante streven naar ver
betering van kwaliteit van produk-
ten en diensten past bij BMW uitste
kend de Huisselectie. Ónder deze
naam presenteert iedere BMW-dea
ler een streng geselecteerd
gebruikte BMW's. Deze c*”
den verkocht met 12 maan
dige garantie, ongeacht h
kilometers. Uiteraard doer
selectie-auto's wat betreft
en aftersales-begeleid' -
Vauxhall.
Nissan besloot in 1984 een autofa-
briek te bouwen in Sunderland.
Aanvankelijk werd gemikt op een
jaarproduktie van 24.000 exempla
ren, maar dat aantal werd al vlug
omhoog bijgesteld tot 100.000 stuks.
Kort daarna besloot Nissan in te
spelen op de Europese successen
bouwde oppervlakte betekende.
De huidige directeur Fons Denissen,
die sinds 1981 als verkoper bij het
bedrijf van zijn vader begon, ziet de
toekomst met Nissan rooskleurig te
gemoet. In ongeveer vijf jaar moet
het merk een marktaandeel van 5%
behalen in Europa en in Nederland
met 50.000 auto’s in 1995 een derde
positie gaan bekleden. "Dit moet
we bereiken met een hoge klante
tevredenheid, en daarbij zijn de
eigen klanten de beste basis voor
groei. Een Nissan is een goed pro-
dukt, we geven immers niet voor
niets drie jaar garantie. Daarnaast
is een sterke dealerorganisatie van
groot belang. Maandelijks houdt de
importeur een klantentevreden-
heidsonderzoek. De dealer kan hier
aan zien op welke punten verbete-
aaar ringen moeten worden aange-
tach- bracht. Ik ben ook blij dat de filoso
fie van Nissan en Denissen zo over
eenkomen", aldus Fons Denissen.
De verkopen van auto's aan bedrij
ven neemt een grote vlucht. Daarom
zal binnenkort een eigen leasebe
drijf worden opgericht,
Denissen de komende vijfentwintig
jaar zijn bedrijf nog verder kan uit
breiden.
Het 25-jarig dealerschap wordt tot
en met zaterdag 6 juli gevierd met
een jubilee festival. Van de populai
re Nissan Micra en Sunny zijn spe
ciale jubilee-uitvoeringen samenge
steld; auto's met een aardige reeks
extra's waarvoor slechts f250,= in
rekening wordt gebracht. Boven
dien geeft Garage Denissen een in-
ruilprijs die 25% boven de ANWB-
Bovag koerslijst ligt. (Dit geldt voor
auto's t/m bouwjaar 1988 die wor
den ingeruild op een Nissan
leveren voor 31-08-91). De
van Denissen is vandaag geopenc
tot 21.00 uur, morgen van 9.30 tot
18.00 uur en op zaterdag van 10.00
tot 17.00 uur.
toercaravan of vouwwagen 12%)
zijn erg populair. Bij de korte va
kantie in Nederland heeft de op
een vaste plaats staande caravan
met 34% duidelijk het overwicht.
Maar ook in dat geval is het ge
huurde huisje in trek (23%). Neder
landers zijn behoorlijk standvastig
als het gaat om de keuze waar ze
hun vakantie doorbrengen. Een
duidelijk verschuiving valt er over
de laatste vijf jaar niet te bespeu
ren. (Bron: N.R.I.T.)
Op 1 november 1954 werd het
dig. nieuwe pand van garage 1
sen aan de Burgemeester Jansen-
straat geopend. Het bedrijf startte
als een Shell smeer- en pompsta
tion, verzorgde klein onderhoud aan
auto's en bood stallingsruimte voor
het snel groeiende autobestand in
de wijk Zorgvliet. In de eerste helft
van de jaren zestig namen de ga
rantietermijnen van nieuwe auto's
toe tot jaar. Reden voor Denissen om
naar een dealerschap op zoek te
gaan.
Nieuw merk
C. Denissen sr. wilde graag met een
nieuw merk beginnen en dit van de
grond af aan mee opbouwen. In
Sassenheim, waar destijds de Dat-
sun-importeur was gevestigd wer
den de eerste modellen op de brug
bekeken. Alles moest er immers de
gelijk uitzien. Op 1 juli 1966 kwam
het tot de definitieve samenwerking.
De kwaliteit en betrouwbaarheid
van het merk waren van begin af
aan goed.
De groei in de eerste jaren ging
langzaam. In 1968 verscheen de
Sunny 1000, de eerste auto waarvan
redelijke aantallen werden ver
kocht. In mei 1969 werd door Denis
sen een grote, luxe showroom ge
opend tegenover het bestaande
pand. Het bedrijf werd hierdoor
toonaangevend voor de Nissan-or-
ganisatie in Nederland. De echte
doorbraak kwam vanaf 1971 toen
In verschillende bladen in binnen-
en buitenland is melding gemaakt
van het feit dat de Mercedes S-klas-
se in zijn duurdere uitgaves met een
berg accessoires het maximale toe-
e wor- gestane laadvermogen over-
- die is te schreidt. Volgens de regeltjes kan
showroom het zo zijn, dat vier inzittenden him
id bagage moeten thuis laten. Merce
des-Benz heeft dan ook besloten het
nuttig laadvermogen (afhankelijk
van het model 460 tot 520 kg) met
maximaal 140 kg te verhogen. Dit
extra toegestane laadvermogen
hangt, zoals ook bij elk ander voer
tuig, af van het gewicht van de be
stelde extra uitrusting.
Met deze maatregel wordt tegemoet
gekomen aan de inmiddels duide
lijk waarneembare trend, dat de
klant behoefte heeft aan meer mo
gelijkheden binnen het pakket van
extra uitrustingen. De veiligheids
marges van de nieuwe S-klasse
staan dit extra laadvermogen pro
bleemloos toe. Dit geldt ook
reeds afgeleverde modellen
nieuwe S-klasse.
de kleine 100A werd geïntrodu
ceerd. De auto hield het goed vol,
ook na de oliecrisis toen het aanbod
aan kleine zuinige auto's beperkt
was. In 1974 verkocht Datsun/Nis-
san 16.500 auto's in Nederland,
waarvan 14.000 van het type 100A.
De tweede doorbrak bracht de
Cherry N-10 in 1979. In 1 jaar tijd
gingen de totaalverkopen van Nis
san in Nederland van 17.500 naai
27.000 eenheden. Begin jaren ti1
tig werd Nissan als merknaam inge
voerd. Als we naar het huidige pro
gramma kijken, mogen we de Sunny
en zeker de Primera als Europees
gerichte produkten zien. Nissan ver
kocht in Nederland tussen 1966 en
eind 1990 459.360 personenauto's
(inmiddels een half miljoen) en
30.215 bedrijfsauto's, waarvan de
verkopen in 1979 startten.
Verdubbeling
De betrouwbaarheid laat zich illus
treren met een tweetal motoren. Het
motorblok uit de eerste Sunny vin
den we nog steeds in de Vanette,
terwijl de 2.4 liter 6 cylinder die tot
voor kort nog in de Laurel te vinden
was, al uit 1968 stamt. Uiteraard zijn
in beide gevallen de nodige veran
deringen aangebracht (injectie, ka
talysator).
Denissen groeide met het merk mee.
In 1980 kwam er meer ruimte voor
gebruikte auto's, terwijl de nieuw
bouw die in 1988 werd gerealiseerd
bijna een verdubbeling van de be-