Stijlvolle ruimte
MAZDA 626
W&ï
Fiat
S.W. 1.6 S
ff
Tempra
Accijnsverhoging,
arrogantie van de macht
Hergebruik bij Mazda
Dr.Car
voor Bressers
Metaal
a
F
S
E
E
s
E
E
E
s
E
E
ss
:s
S
s
s
s
rdag 4 juli 1991 - pagina I
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 juli 1991 - pagina 3
I
:ar is
laadr
om
uizen in de
B
de lijst in dit
m 28.750,-
40
h vrij per dag.
- v
346
895
eti //o (Uttoqpf
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
A«.«3M«P
S3
K
E
K
”3
S
■S
s
E
is
iS
s
E
i
s
E
sa
E
S3
SS
npra S.W. is
Regata
Sempra
1 iruik van
Voorzitter Hans Grasholi van Pro
Auto: "Ik begrijp nu volledig,
waarom vorig jaar al een automo-
Mazda Motor Corporation in Ja
pan is er in geslaagd om 70 pro
cent van de afvalprodukten te re
cyclen. Het gaat om afvalstoffen
die tijdens het produktieproces in
de fabrieken vrijkomen.
ic ocdan
is echter
voorruit
hoogteverschil van Plastic
ïrklaart. Dit hogere Het interieur is funct
met hier en c
van pakweg
Zo wordt bijvoorbeeld met specia
le machines het stuifzand dat vrij
komt bij het gieten van onderde
len bewerkt en verkocht aan een
cementfabriek. Het verpakkings
materiaal vankarton en papier,
per maand circa 40 ton, is ge
maakt van kringloopmateriaal en
wordt na gebruik weer verkocht
aan een papierfabriek.
Daarnaast heeft Mazda Motor
Corporation ook een speciale ver
brandingsoven in gebruik geno
men waarmee energie wordt te
ruggewonnen.
veel onderdelen van zijn sedan-
broer. In z'n geheel is de auto echter
ruim elf centimeter langer, een toe
name die uiteraard volledig de
n gunstig
lastingverhoging opgelegd door
een CDA/PvdA kabinet, dat nog
minder dan voorgaande kabinet
ten in staat blijkt haar huishoud
boekje op orde te krijgen. Het leeft
op grote schaal boven haar stand.
De reactie van minister Maij-Weg-
gen op de felle protesten: van de
ruim 5 miljoen automobilisten heb
ben er meer dan 4 miljoen niet ge
protesteerd, dus die zijn het eens
met de verhoging van accijnzen
en motorrijtuigenbelasting.
laadruimte ten goede komt. De aflo
pende neus met sterk hellende kop
lampen en grille zijn identiek, terwijl
ook de vier portieren van de sedan
zijn overgenomen. Het dak
nieuw en loopt al vanaf de
omhoog, wat het 1:--
zes centimeter ver
dak zorgt voor een toegenomen
laadhoogte, maar ook voor meer
hoofdruimte voor de achterpassa-
giers.
mee onze vertegenwoordigers bij al
le soorten klanten goed voor de dag
kunnen komen. Daarnaast biedt
Auto Oppermans voor ons grote
Met de komst van de Temp**’
de inmiddels verdwenen R<__
volledig vervangen. De Tem;
S.W. maakt uiteraard gebrui
kunststof bumpers, twee buitenspie
gels (met de hand van binnenuit
verstelbaar), antenne en getint glas.
De vier portieren en de achterklep
worden centraal ontgrendeld.
M. Bressers ziet duidelijk paralellen
tussen zijn bedrijf en de combinatie
Oppermans/Mazda. Beiden leveren
kwaliteit en service. Dat de klant de
ze eigenschappen bijzonder waar
deert, blijkt wel uit het feit dat Bres
sers Metaal in 1993 het honderdja
rig bestaan zal vieren. "We hopen
dan het nieuwe, moderne staaldis-
tributiecentrum op het industrieter
rein Vossenberg te hebben betrok
ken", aldus M. Bressers. Overigens
heeft Bressers Metaal ook een buig-
centrale waar computer gestuurde
machines betonstaal in de juiste
vormen buigen.
Op de foto overhandigt John Wou
ters, verkoopleider van Auto Opper
mans de sleutels van de Mazda's
626 aan M. Bressers.
Technische gegevens:
Merk en type: Fiat Tempra S.W
1.6 S
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1581 cc
Boring x slag: 86,4 x 67,4 mm
Vermogen: 78 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 124 Nm bij 3000 tr/min
Prestaties: topsnelheid 165 km/u
acceleratie 0-100 in 14,3 sec.
Afmetingen: lengte 4,47 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1095 kg
Verbruik: bij 90 km/u 5,7 liter/100
km
bij 120 km/u 7,6 liter/100 km
stad 9,0 liter/100 km
Prijs: f.32.450,=
:n zijn haast
Mazda-dealer Oppermans heeft on
langs een aantal Mazda's van het
type 626 sedan afgeleverd aan
Bressers Metaal. Deze groothandel
in walserijprodukten van staal, bui
zen, draadprodukten, non-ferro me
talen en dergelijke heeft de Mazda’s
aangeschaft voor de buitendienst.
Dhr. M. Bressers: "De Mazda 626 is
een representatieve wagen waar-
Origineel
De voorwielen worden via een
handgeschakelde vijfbak aange
dreven. Alhoewel het bedieningsge-
x van Italiaanse versnellings
bakken de laatste jaren flink is ver
beterd, willen nog steeds af en toe
De keuze aan motoren en uitrus-
tingsvarianten is enorm. Kleine min
punten betreffen de versnellings
bak, het vele plastic wat in het inte
rieur is verwerkt en de korte zittin
gen van de voorstoelen.
bij een wagengewicht van 1095 kg.
Naast de door ons gereden 1.6 ben
zinemotor is er nog een 2 liter met
multipoint injectie en twee diesels
met 1.9 liter inhoud met of zonder
turbo.
De Fiat Tempra wordt aangeboden
in een uitgebreide reeks varianten.
Vrijwel alle versies zijn zowel in se
dan als Station Wagon te leveren.
De serie start bij de 1.6 basis die als
S.W. voor f.30.450,= in de prijslijst
staat. Voor dit bedrag krijgt de klant
een enorme berg auto voor weinig
geld. De iets completer uitgerust S
kost f.32.450,=. De meerprijs voor de
S.W. ten opzichte van de sedan be
draagt overigens slechts f. 1.700,
De duurste Tempra S.W. is de turbo
diesel in de luxe SX-uitgave voor
f.41.450,= en ook dat blijft uiterst
concurrerend.
Fiat zet met zijn Tempra Station Wa
gon ongetwijfeld een begerens-
waardige, maar vooral ook betaal
bare auto neer. Het ruime interieur
biedt enorm veel mogelijkheden,
terwijl het algehele comfort op een
meer dan aanvaardbaar peil staat.
Het interieur is functioneel opge
bouwd met hier en daar een wat
overdadig gebruik van plastic. Het
dashboard is strak van vormgeving.
Het instrumentarium bestaat onder
meer uit een toerenteller, brandstol
en temperatuurmeter en een forse
reeks controlelampjes. Verder heeft
de auto een digitaal klokje, vier af
zonderlijk in te stellen uitstroomope-
ningen voor verwarming en ventila
tie, een drietal opbergvakken en
een ruim dashboardkastje. Het
stuurwiel is in alle varianten in
hoogte verstelbaar, terwijl we aan
ie stuurkolom de bekende multi
functionele sprieten vinden ter be
diening van de richtingaanwijzers,
verlichting en ruitewissers. Een in
tervalstand is standaard op de voor-
en achterwissers. De voorportierrui-
ten hebben een elektrische bedie-
irbij de ruit aan bestuur-
met één druk op de knop
Jen geopend en gesloten.
De stoelen zijn bekleed met een net-
Stationcars lijken weer steeds meer in de gratie te komen bij het
grote publiek. Uiteraard bestaat er interesse vanuit de zakelijke
markt vanwege de specifieke voordelen voor vertegenwoordigers
in volumineuze goederen. Daarnaast is ook de belangstelling van
uit de particuliere autokoper groot, vooral bij jonge gezinnen. Een
merk als Fiat heeft een rijk stationcar- verleden, zodat ook in het
huidige programma een dergelijk model niet mag ontbreken. On
langs werd de Station Wagon (S.W.) op basis van de Tempra aan
de modellenserie toegevoegd.
Nog nooit is het in Nederland ver
toond, dat er over een onderwerp
1,3 miljoen schriftelijke protestre-
acties zijn ingestuurd. Óp een be
volking van 15 miljoen zielen is dit
al een reusachtige score. Deze
score is nog veel beter al het
wordt afgezet tegen 5,5 miljoen
automobilisten. En in een zeer kort
tijdsbestek! Nog nooit was het Bin
nenhof geblokkeerd door automo
bilisten. Op 7 mei heeft Pro Auto
»amen met verontruste pomphou
ders het Binnenhof met een rijden
de ring auto's afgegrendeld.
Gigantische protesten uit de sa
menleving tegen een keiharde be-
bilist in een telefoongesprek deze
dame Mayatollah noemde! Zo'n
aanmatiging is ongehoord."
Pro Auto constateert, dat de volks
vertegenwoordigers van de rege
ringspartijen CDA en PvdA zon
der meer alle argumenten tegen
de voorgestelde verhogingen
naast zich hebben neergelegd:
- de kleine man die de dupe wordt
- bedrijfssluitingen van pomphou
ders aan de Oost- en Zuidgrens
- omzetverlies overige pomphou
ders
- economische schade door hoge
re looneisen werknemers
- nog hogere collectieve lasten; en
ze zijn al zo hoog!
- voor Nederlandse begrippen
enorme protesten uit de maat
schappij
Slechts de arrogantie van de
macht kan dan nog CDA en PvdA
kamerleden bewegen dit voorstel
te accepteren.
De les, die automobilisten hieruit
kunnen trekken is: de politiek re
deneert dat niet protesteren gelijk
staat aan instemmen met zo'n
voorstel.
achterklep opent hoog genoeg en
heeft een makkelijke lus om hem
weer naar beneden te trekken. 1
als bij de Regata vinden we aan
onderkant een extra klepje waar
mee het middendeel van de bumper
kan worden omgeklapt. De tildrem-
pel is dan niet hoger dan de positie
van de laadvloer. Bij het vervoeren
van lange buizen of planken kan de
vijfde deur gewoon worden gesloten
en het klepje worden opengelaten.
Wie de auto van nabij bekijkt ziet in
het dak een breed uitlopende groef
die uitmond in de keurig geinte-
greerde spoiler boven de achterruit.
Onder het rijden worden lucht d
de spoiler over de achter.
Hierdoor blijft de ruit ook
opvallend schoon.
Het leveringsprogramma bestaat
naast vier motoren uit drie uitrus-
tingsniveau's. Naast de basisversie
is er een uiterst luxueuze SX met on
der andere een digitaal dashboard.
Onze testauto zit er precies tussenin drevi
en luistert naar de toevoeging "S". mak
Aan de buitenkant is de auto voor
zien van keurig wielplaten, grijze
Mazda gebruikt nu nieuwe syste
men, die een oplossing bieden
voor een doelmatige afvalverwer
king van onder meer sintels, stuif
zand, papier en karton, die tot nu
toe naar openbare stort- en/of
vuilverbrandingsplaatsen werden
gebracht.
de achteruit en eerste overbrenging
zich verzetten.
De Fiat Tempra S.W. is comfortabel
door de onafhankelijk wielophan
ging. Natuurlijk verraadt iedere Ita
liaan zijn afkomst door een dosis
sportiviteit. De wegligging kan
daarom ook met een behoorlijke
voldoende worden beoordeeld.
Vooral in de stad mag de standaard
stuurbekrachtiging worden ge
roemd.
Het uiterlijk van de Tempra is voor
sommigen wennen. De oplopende
daklijn en de dikke achterklep wor
den lang niet door iedereen mooi
gevonden. Fiat heeft echter met suc
ces een originele auto neergezet.
Zoals bij veel merken is de S.W. dui
delijk fraaier dan de vierdeurs se
dan.
De Fiat Tempra S.W. 1.6 weet be
hoorlijk zuinig met zijn brandstof om
te gaan. Vanwege de geregelde
driewegkatalysator lust de auto
graag Eurosuper. Gemiddeld mag
gerekend worden op een verbruik
van 1 liter op 11,5 kilometer en dat
Groef
Belangrijk bij een stationcar is na
tuurlijk de inhoud van de laadruim
te. De Tempra sedan heeft met 500
liter al een behoorlijk volume voor
een flinke vakantiebagage. De Tem
pra S.W. biedt in standaardopstel
ling 550 liter. Hierbij staat de achter
bank in normale positie en is het op- ,oc
rolbare afdekzeil in gebruik. Door e
dit zeil te verwijderen en de bank
neer te klappen kan in de Tempra
voor 1550 liter aan goederen wor
den vervoerd. De auto heeft voor in
gewikkelde transporten een aantal
aardige vinden. De wanden van de en e 1
bagageruimte zijn mooi recht en ning, waai
keurig bekleed. De grote kunststof kanwd
achterklep opent hoog genoeg en
^jet te gestreepte velours stof. De zitting
m is aan de korte kant. De stoelen ver-
ar gen een korte gewenningstijd, maar
|mr>or bieden ook op lange ritten voldoen
de steun. Alleen de rugleuning is
verstelbaar in stappen.
De 1.6 liter injectiemotor vormt de
basiskrachtbron van de Tempra-
reeks. Hij is goed voor een vermo
gen van 78 pk bij 6000 tr/min en een
matig koppel van 124 Nm bij 3000
tr/min. De 1.6 is vooral onderin be
hoorlijk soepel en zeker niet rumoe
rig. Bij zo'n 120 km/u is de fut er ver
n lucht door uit en draait de motor veel toeren.
srruit geleid. Als topsnelheid wordt door Fiat 165
>k bij regen km/u opgegeven, terwijl het sprintje
van 0 tot 100 iri 14,3 seconden wordt
volbracht.
Het advies van Pro Auto aan deze
massa automobilisten is: STOP
MET ZWIJGEN EN SLUIT U MAS
SAAL AAN BIJ PRO AUTO, Post
bus 5795, 3008 AT Rotterdam. Te
lefoon secretariaat 01864-3175, fax
01862-3428.
voordelen. Het dealerbedrijf zit op
loopafstand van ons bedrijf op het
industrieterrein Kraaiven/Tilburg
Noord." Natuurlijk hebben de zeker
heid van Oppermans en de drie
jaar garantie op het produkt ook
een doorslaggevende rol bij de
aanschaf gespeeld. Daarnaast heeft
de Mazda 626 in al zijn varianten
zijn betrouwbaarheid als zakenauto
bewezen.
tor