Stijlvolle ruimte MAZDA 626 W&ï Fiat S.W. 1.6 S ff Tempra Accijnsverhoging, arrogantie van de macht Hergebruik bij Mazda Dr.Car voor Bressers Metaal a F S E E s E E E s E E ss :s S s s s rdag 4 juli 1991 - pagina I DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 4 juli 1991 - pagina 3 I :ar is laadr om uizen in de B de lijst in dit m 28.750,- 40 h vrij per dag. - v 346 895 eti //o (Uttoqpf Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg A«.«3M«P S3 K E K ”3 S ■S s E is iS s E i s E sa E S3 SS npra S.W. is Regata Sempra 1 iruik van Voorzitter Hans Grasholi van Pro Auto: "Ik begrijp nu volledig, waarom vorig jaar al een automo- Mazda Motor Corporation in Ja pan is er in geslaagd om 70 pro cent van de afvalprodukten te re cyclen. Het gaat om afvalstoffen die tijdens het produktieproces in de fabrieken vrijkomen. ic ocdan is echter voorruit hoogteverschil van Plastic ïrklaart. Dit hogere Het interieur is funct met hier en c van pakweg Zo wordt bijvoorbeeld met specia le machines het stuifzand dat vrij komt bij het gieten van onderde len bewerkt en verkocht aan een cementfabriek. Het verpakkings materiaal vankarton en papier, per maand circa 40 ton, is ge maakt van kringloopmateriaal en wordt na gebruik weer verkocht aan een papierfabriek. Daarnaast heeft Mazda Motor Corporation ook een speciale ver brandingsoven in gebruik geno men waarmee energie wordt te ruggewonnen. veel onderdelen van zijn sedan- broer. In z'n geheel is de auto echter ruim elf centimeter langer, een toe name die uiteraard volledig de n gunstig lastingverhoging opgelegd door een CDA/PvdA kabinet, dat nog minder dan voorgaande kabinet ten in staat blijkt haar huishoud boekje op orde te krijgen. Het leeft op grote schaal boven haar stand. De reactie van minister Maij-Weg- gen op de felle protesten: van de ruim 5 miljoen automobilisten heb ben er meer dan 4 miljoen niet ge protesteerd, dus die zijn het eens met de verhoging van accijnzen en motorrijtuigenbelasting. laadruimte ten goede komt. De aflo pende neus met sterk hellende kop lampen en grille zijn identiek, terwijl ook de vier portieren van de sedan zijn overgenomen. Het dak nieuw en loopt al vanaf de omhoog, wat het 1:-- zes centimeter ver dak zorgt voor een toegenomen laadhoogte, maar ook voor meer hoofdruimte voor de achterpassa- giers. mee onze vertegenwoordigers bij al le soorten klanten goed voor de dag kunnen komen. Daarnaast biedt Auto Oppermans voor ons grote Met de komst van de Temp**’ de inmiddels verdwenen R<__ volledig vervangen. De Tem; S.W. maakt uiteraard gebrui kunststof bumpers, twee buitenspie gels (met de hand van binnenuit verstelbaar), antenne en getint glas. De vier portieren en de achterklep worden centraal ontgrendeld. M. Bressers ziet duidelijk paralellen tussen zijn bedrijf en de combinatie Oppermans/Mazda. Beiden leveren kwaliteit en service. Dat de klant de ze eigenschappen bijzonder waar deert, blijkt wel uit het feit dat Bres sers Metaal in 1993 het honderdja rig bestaan zal vieren. "We hopen dan het nieuwe, moderne staaldis- tributiecentrum op het industrieter rein Vossenberg te hebben betrok ken", aldus M. Bressers. Overigens heeft Bressers Metaal ook een buig- centrale waar computer gestuurde machines betonstaal in de juiste vormen buigen. Op de foto overhandigt John Wou ters, verkoopleider van Auto Opper mans de sleutels van de Mazda's 626 aan M. Bressers. Technische gegevens: Merk en type: Fiat Tempra S.W 1.6 S Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1581 cc Boring x slag: 86,4 x 67,4 mm Vermogen: 78 pk bij 6000 tr/min Koppel: 124 Nm bij 3000 tr/min Prestaties: topsnelheid 165 km/u acceleratie 0-100 in 14,3 sec. Afmetingen: lengte 4,47 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1095 kg Verbruik: bij 90 km/u 5,7 liter/100 km bij 120 km/u 7,6 liter/100 km stad 9,0 liter/100 km Prijs: f.32.450,= :n zijn haast Mazda-dealer Oppermans heeft on langs een aantal Mazda's van het type 626 sedan afgeleverd aan Bressers Metaal. Deze groothandel in walserijprodukten van staal, bui zen, draadprodukten, non-ferro me talen en dergelijke heeft de Mazda’s aangeschaft voor de buitendienst. Dhr. M. Bressers: "De Mazda 626 is een representatieve wagen waar- Origineel De voorwielen worden via een handgeschakelde vijfbak aange dreven. Alhoewel het bedieningsge- x van Italiaanse versnellings bakken de laatste jaren flink is ver beterd, willen nog steeds af en toe De keuze aan motoren en uitrus- tingsvarianten is enorm. Kleine min punten betreffen de versnellings bak, het vele plastic wat in het inte rieur is verwerkt en de korte zittin gen van de voorstoelen. bij een wagengewicht van 1095 kg. Naast de door ons gereden 1.6 ben zinemotor is er nog een 2 liter met multipoint injectie en twee diesels met 1.9 liter inhoud met of zonder turbo. De Fiat Tempra wordt aangeboden in een uitgebreide reeks varianten. Vrijwel alle versies zijn zowel in se dan als Station Wagon te leveren. De serie start bij de 1.6 basis die als S.W. voor f.30.450,= in de prijslijst staat. Voor dit bedrag krijgt de klant een enorme berg auto voor weinig geld. De iets completer uitgerust S kost f.32.450,=. De meerprijs voor de S.W. ten opzichte van de sedan be draagt overigens slechts f. 1.700, De duurste Tempra S.W. is de turbo diesel in de luxe SX-uitgave voor f.41.450,= en ook dat blijft uiterst concurrerend. Fiat zet met zijn Tempra Station Wa gon ongetwijfeld een begerens- waardige, maar vooral ook betaal bare auto neer. Het ruime interieur biedt enorm veel mogelijkheden, terwijl het algehele comfort op een meer dan aanvaardbaar peil staat. Het interieur is functioneel opge bouwd met hier en daar een wat overdadig gebruik van plastic. Het dashboard is strak van vormgeving. Het instrumentarium bestaat onder meer uit een toerenteller, brandstol en temperatuurmeter en een forse reeks controlelampjes. Verder heeft de auto een digitaal klokje, vier af zonderlijk in te stellen uitstroomope- ningen voor verwarming en ventila tie, een drietal opbergvakken en een ruim dashboardkastje. Het stuurwiel is in alle varianten in hoogte verstelbaar, terwijl we aan ie stuurkolom de bekende multi functionele sprieten vinden ter be diening van de richtingaanwijzers, verlichting en ruitewissers. Een in tervalstand is standaard op de voor- en achterwissers. De voorportierrui- ten hebben een elektrische bedie- irbij de ruit aan bestuur- met één druk op de knop Jen geopend en gesloten. De stoelen zijn bekleed met een net- Stationcars lijken weer steeds meer in de gratie te komen bij het grote publiek. Uiteraard bestaat er interesse vanuit de zakelijke markt vanwege de specifieke voordelen voor vertegenwoordigers in volumineuze goederen. Daarnaast is ook de belangstelling van uit de particuliere autokoper groot, vooral bij jonge gezinnen. Een merk als Fiat heeft een rijk stationcar- verleden, zodat ook in het huidige programma een dergelijk model niet mag ontbreken. On langs werd de Station Wagon (S.W.) op basis van de Tempra aan de modellenserie toegevoegd. Nog nooit is het in Nederland ver toond, dat er over een onderwerp 1,3 miljoen schriftelijke protestre- acties zijn ingestuurd. Óp een be volking van 15 miljoen zielen is dit al een reusachtige score. Deze score is nog veel beter al het wordt afgezet tegen 5,5 miljoen automobilisten. En in een zeer kort tijdsbestek! Nog nooit was het Bin nenhof geblokkeerd door automo bilisten. Op 7 mei heeft Pro Auto »amen met verontruste pomphou ders het Binnenhof met een rijden de ring auto's afgegrendeld. Gigantische protesten uit de sa menleving tegen een keiharde be- bilist in een telefoongesprek deze dame Mayatollah noemde! Zo'n aanmatiging is ongehoord." Pro Auto constateert, dat de volks vertegenwoordigers van de rege ringspartijen CDA en PvdA zon der meer alle argumenten tegen de voorgestelde verhogingen naast zich hebben neergelegd: - de kleine man die de dupe wordt - bedrijfssluitingen van pomphou ders aan de Oost- en Zuidgrens - omzetverlies overige pomphou ders - economische schade door hoge re looneisen werknemers - nog hogere collectieve lasten; en ze zijn al zo hoog! - voor Nederlandse begrippen enorme protesten uit de maat schappij Slechts de arrogantie van de macht kan dan nog CDA en PvdA kamerleden bewegen dit voorstel te accepteren. De les, die automobilisten hieruit kunnen trekken is: de politiek re deneert dat niet protesteren gelijk staat aan instemmen met zo'n voorstel. achterklep opent hoog genoeg en heeft een makkelijke lus om hem weer naar beneden te trekken. 1 als bij de Regata vinden we aan onderkant een extra klepje waar mee het middendeel van de bumper kan worden omgeklapt. De tildrem- pel is dan niet hoger dan de positie van de laadvloer. Bij het vervoeren van lange buizen of planken kan de vijfde deur gewoon worden gesloten en het klepje worden opengelaten. Wie de auto van nabij bekijkt ziet in het dak een breed uitlopende groef die uitmond in de keurig geinte- greerde spoiler boven de achterruit. Onder het rijden worden lucht d de spoiler over de achter. Hierdoor blijft de ruit ook opvallend schoon. Het leveringsprogramma bestaat naast vier motoren uit drie uitrus- tingsniveau's. Naast de basisversie is er een uiterst luxueuze SX met on der andere een digitaal dashboard. Onze testauto zit er precies tussenin drevi en luistert naar de toevoeging "S". mak Aan de buitenkant is de auto voor zien van keurig wielplaten, grijze Mazda gebruikt nu nieuwe syste men, die een oplossing bieden voor een doelmatige afvalverwer king van onder meer sintels, stuif zand, papier en karton, die tot nu toe naar openbare stort- en/of vuilverbrandingsplaatsen werden gebracht. de achteruit en eerste overbrenging zich verzetten. De Fiat Tempra S.W. is comfortabel door de onafhankelijk wielophan ging. Natuurlijk verraadt iedere Ita liaan zijn afkomst door een dosis sportiviteit. De wegligging kan daarom ook met een behoorlijke voldoende worden beoordeeld. Vooral in de stad mag de standaard stuurbekrachtiging worden ge roemd. Het uiterlijk van de Tempra is voor sommigen wennen. De oplopende daklijn en de dikke achterklep wor den lang niet door iedereen mooi gevonden. Fiat heeft echter met suc ces een originele auto neergezet. Zoals bij veel merken is de S.W. dui delijk fraaier dan de vierdeurs se dan. De Fiat Tempra S.W. 1.6 weet be hoorlijk zuinig met zijn brandstof om te gaan. Vanwege de geregelde driewegkatalysator lust de auto graag Eurosuper. Gemiddeld mag gerekend worden op een verbruik van 1 liter op 11,5 kilometer en dat Groef Belangrijk bij een stationcar is na tuurlijk de inhoud van de laadruim te. De Tempra sedan heeft met 500 liter al een behoorlijk volume voor een flinke vakantiebagage. De Tem pra S.W. biedt in standaardopstel ling 550 liter. Hierbij staat de achter bank in normale positie en is het op- ,oc rolbare afdekzeil in gebruik. Door e dit zeil te verwijderen en de bank neer te klappen kan in de Tempra voor 1550 liter aan goederen wor den vervoerd. De auto heeft voor in gewikkelde transporten een aantal aardige vinden. De wanden van de en e 1 bagageruimte zijn mooi recht en ning, waai keurig bekleed. De grote kunststof kanwd achterklep opent hoog genoeg en ^jet te gestreepte velours stof. De zitting m is aan de korte kant. De stoelen ver- ar gen een korte gewenningstijd, maar |mr>or bieden ook op lange ritten voldoen de steun. Alleen de rugleuning is verstelbaar in stappen. De 1.6 liter injectiemotor vormt de basiskrachtbron van de Tempra- reeks. Hij is goed voor een vermo gen van 78 pk bij 6000 tr/min en een matig koppel van 124 Nm bij 3000 tr/min. De 1.6 is vooral onderin be hoorlijk soepel en zeker niet rumoe rig. Bij zo'n 120 km/u is de fut er ver n lucht door uit en draait de motor veel toeren. srruit geleid. Als topsnelheid wordt door Fiat 165 >k bij regen km/u opgegeven, terwijl het sprintje van 0 tot 100 iri 14,3 seconden wordt volbracht. Het advies van Pro Auto aan deze massa automobilisten is: STOP MET ZWIJGEN EN SLUIT U MAS SAAL AAN BIJ PRO AUTO, Post bus 5795, 3008 AT Rotterdam. Te lefoon secretariaat 01864-3175, fax 01862-3428. voordelen. Het dealerbedrijf zit op loopafstand van ons bedrijf op het industrieterrein Kraaiven/Tilburg Noord." Natuurlijk hebben de zeker heid van Oppermans en de drie jaar garantie op het produkt ook een doorslaggevende rol bij de aanschaf gespeeld. Daarnaast heeft de Mazda 626 in al zijn varianten zijn betrouwbaarheid als zakenauto bewezen. tor

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 21