Zakenauto van
het Jaar 1991
II
«I
Derde generatie Volkswagen Golf
Citroën AX voor
1992 in nieuw jasje
ns-E
Oplage94.400 ex.
Belazerd
r
FordV-12
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
voor
Formule-1
Miniatuur
"Betaalbaar
Beter" Truck
LS
D
1991 - pagina 18
Dex utc aat
AKTIE~|
Donderdag 4 juli 1991
/oorraad strekt
rijzen
gelo-
m
GULDENS
aar
>P
al kaarten
)G
a cues, we
i het bot uit-
Tony Vos
wat officieel
o.a.:
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Fiat Tempra S.W. 1.6 S
pag. 3
Denissen 25 jaar
succesvol met Nissan
pag. 7
Succes voor
Lexus LS 400
pag. 9
Jaargang 3
Nummer 27
32,94
32,94
34,90
34,90
32,94
32,75
31,90
31,90
34,50
32,75
34,50
33,33
STRA
H 24X33CI 39,50
II* 24 x 33 cl 29,94
24x25 cl 10,50
Derby rood
Pet-fles1,5l 1,11
duktie zal uit de nieuwe Volkswa-
genfabriek in Mosel bij Zwickau ko
men.
De Golf zal kort na de IAA in de ver
schillende Europese landen wordei
geïntroduceerdNaar het zich laat
aanzien, staat de auto in ons land
pas vanaf 15 januari 1992 in de
showroom.
Als eerste niet-Duitse auto heeft de Peugeot 405
de felbegeerde titel 'Zakenauto van het Jaar' in
de wacht gesleept. De jaarprijs werd in 1987 in
het leven geroepen om het belang van het
marktsegment zakelijke autogebruikers te
onderstrepen. De 405 werd voorgegaan door de
Mercedes 190 (1987). de Opel Kadett (1988). de
Volkswagen Golf (1989) en vorig jaar de
BMW 5-serie.
Volkswagen heeft inmiddels zijn
eerste officiële foto vrijgegeven van
de derde generatie Volkswagen
Golf. Op meerdere punten mogen
we deze auto geen verrassing noe
men. Al ruim een jaar toonden ver
schillende autobladen spionfoto's
die de nieuweling in vrijwel ongeca
moufleerde conditie toonden. Daar
naast heeft Volkswagen er bewust
voor gekozen de nieuweling een
vertrouwd uiterlijk mee te geven. De
nieuwe Golf is onmiskenbaar weer
een Golf.
lormale - aktie-
>rijs prijs
egelcentrum
II
55-4015
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D A T O, en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilv<-<renbeek
Redact'.»:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
En dat is allemaal het gevolg
van een slechts beleid, die in
het bedrijfsleven direct had
geleid tot ontslag van de ver
antwoordelijke personen. Nee,
de overheid blijft zitten, wij
hebben ze immers gekozen en
we zullen ze ook moeten onder
houden. De automobilist is in
middels meer dan voldoende
gepakt. Als Lubbers, Maij en
consorten de komende jaren
nog iets bedenken dan wordt
het tijd voor harde acties, we
laten ons niet tot op het bot uit
kleden...
,.<xtiOna.K. nuiviuwi. nuo-
ig (IAA) in Frankfurt, die zijn
t-an voor het publiek zal openen
issing noe- op 14 september.
onden^v er- Zaken als veiligheid en milieu heb-
ben voorop gestaan bij zowel het
nieuwe produkt als de produktieme-
thoden. Motorisch heeft de nieuwe-
We zijn weer belazerd, en niet
zo 'n beetje ook. De Tweede Ka
mer keurde kort geleden de
accijnsverhoging op benzine
goed. Euro loodvrij zou 22 cent
in prijs omhoog gaan en
de super maar liefst 31 cent.
Alle originele Opel onderdelen
worden door diverse, grote Daf
trucks door heel Nederland
aan alle Opeldealers afgele
verd. Onlangs zijn deze onder
delentrucks uitgevoerd in de
nieuwe "De Opeldealer Be
taalbaar Beter" lay-out. Iedere
automobilist die zich op de
grote weg begeeft, zal deze
truck vroeg of laat een keer te-
De afdeling After Sales heeft
van deze onderdelentruck in
beperkte serie een miniatuur-
model geproduceerd. Deze
truck is leverbaar via de Opel
dealer. De verkoopprijs be
draagt f .65.== maar gezien het
motto, de Opeldealer Betaal
baar Beter bedraagt de aktie-
prijs van deze miniatuurtruck
f.45,
mzlne:
aordellger I
1.66
1.53
1.58
1.115
'er onze zaak)
Het modellenjaar 1992, wat officieel
in september start, brengt voor de
kleinste Citroën behoorlijk wat wijzi
gingen. Zowel het in- als exterieur
van de AX werden onder de loep
genomen. Zo krijgt de auto grotere
bumpers, een nieuwe grille en een
stijlvol spoilertje boven de achter
ruit. Het dashboard werd het meest
ingrijpend gewijzigd, terwijl ook de
stoelen van vorm gewijzigd zijn en
een betere vulling hebben. Daar
naast werden de deurpanelen ver
anderd en is de isolatie van het mo-
Voor het Grand Prix seizoen
1992 ontwikkeld Ford in sa
menwerking met Cosworth een
geheel nieuwe 3,5 liter V12 mo
tor. Het testprogramma kan
aanhet eind van dit jaar begin
nen. De nieuwe krachtbron zal
exclusief worden gebruikt in
een eveneens nieuw te ontwik
kelen Camel Benetton Ford ra
cewagen. Uiteraard zal de be
kende V8 verder worden door
ontwikkeld. De V8 heeft al 158
Grand Prix overwinningen op
zijn naam staan. Het is met
13.000 tr/min de snelst draai
ende V8 allertijden. Technici
hopen met behulp van electro
nica dit toerental nog verder
op te voeren tot 16.000.
Veel technieken die in de For
mule 1 worden uitgeprobeerd,
zijn later in aangepaste vorm
in produktiemotoren terug te
vinden.
De nieuwe VI2 heeft een blok
boek van 75 graden. Uitgangs
punten waren zoals gebruike
lijk een compacte bouw en ge
ring totaalgewicht. Een nieuwe
generatie EEC-IV motormana-
gementsysteem verzorgt de
ontsteking en brandstoftoe-
voer. De EEC-IV zal nog dit
seizoen op de bestaande V8
worden gemonteerd.
De auto beleeft zijn wereldpremière gesteld. Daarnaast vinden we in het
op de Internationale Automobil Aus- leveringsprogramma twee diesels,
stellung (IAA) in Frankfurt, die zijn beiden met 1.9 liter inhoud.
poorten voor het publiek zal openen Als Westeuropese marktleider heeft
14 september. het VW-concem zijn positie met
,heid en milieu heb- rond 16,5% marktaandeel van ja-
‘-jn bij zowel het nuari tot mei 1991 nog weer aan-
als de produktieme- zienlijk vergroot. Opmerkelijk is dat
ch heeft de nieuwe- de Golf in Europa met grote afstand
ling heel wat aardigs in petto. Zo is de meest verkochte auto is. Om die
er een nieuwe basismotor met 1.4 li- reden zal de huidige Golf na de
ter inhoud en komt er een topversie marktintroductie van de nieuweling
met de nieuwe 2.8 liter VR6 motor, ook in 1992 verder worden geprodu-
die onlangs in de Passat werd voor- ceerd. Een groot deel van die pro-
tijd be-
i de auto
orga-
moet zorgdragen voor
to en organisatie worden
fleetownervriendelijk-
kilometer. Vooral de fleetownervrie-
ie- delijkheid heeft dit jaar een grotere
wijl rol gespeeld. Dit zegt immers iets
st over de auto op een langere termijn.
In het klassement eindigde de Alfa
164 op nummer 10, gevolgt door de
Renault 19, Peugeot 605, Mercedes
190 en Ford Sierra. Er moet overi
gens worden opgemerkt dat auto's
die de titel ooit gewonnen hebben,
de eerste drie jaar worden uitgeslo
ten van deelname.
Om echter vooral pomphou
ders aan de Duitse grens te
ontzien, zou deze verhoging
niet op de voorgestelde datum
van 1 juli worden doorgevoerd,
maar op de dag dat ook in
Duitsland de accijnzen om
hoog zouden gaan. Vorige
week werd duidelijk dat die
verhoging bij onze Oosterbu
ren nog even op zich laat
wachten. Menig automobilist
zal een zucht van verlichting
hebben geslaakt. Maar wij Ne
derlanders worden weer op
een smerige manier door de
door ons zelfs gekozen volks
vertegenwoordiging voor de
gek gehouden. Afgelopen
dinsdag werd de accijnsverho
ging in de Eerste Kamer goed
gekeurd. De ingangsdatum
hangt niet af van wat er in
Duistland gaat gebeuren,
maar is simpelweg op zater
dag aanstaande vastgesteld.
tor- en buitengeluid merkbaar ver
beterd.
Als nieuwe top-versie komt er een
Citroen AX GTi met een 100 pk leve
rende 1360 cc injectiemotor. Om dit
relatief hoge vermogen goed op de
weg over te kunnen brengen, werd
de voortrein aangepast en onder
meer voorzien van geventileerde
remschijven. ABS is zelfs als optie te
bestellen.
Wat de gevolgen van deze verande
ringen zullen zijn op de verkoopprij
zen is nog niet bekend.
Voor de autobranche is de zaken-
markt erg belangrijk. De particulie
re verkopen zijn erg onrustig, terwijl
de zakelijke aanschaffen zich uiterst
stabiel gedragen. Verder is de za
kelijke markt ook grootgebruiker
van banden, brandstoffen en appa
ratuur (denk hierbij aan de mobiele
kantoren).
De jury van de Zakenauto-verkie-
zing bestaat uit drie directeuren van
leasemaatschappijen, drie fleetow
ners en drie autojoumalisten onder
voorzitterschap van Jaap Dik, uitge
ver van Automobiel Management.
Organisatie
De leasemaatschappijen hebben
enorm veel kennis van verschillende
autotypes en zijn zeer kostenbewust.
Er wordt geschat dat zo'n 55% van
de nieuw verkochte auto's groten
deels zakelijk worden ingezet. On
langs werd door de PTT de
100.000ste autotelefoon aangesloten,
wat ook al weer de grootte van de
zakelijke automarkt illustreert.
Een nieuwe auto zal nooit de titel
'Zakenauto van het Jaar' winnen.
Het model moet zich enige f;
wezen hebben. Niet alleen de
wint de prijs, maar vooral de
nisatie die
:e. Autc
bekeken op
heid, rij-eige
marktaandeel, een volledig pi
gramma en natuurlijk de kosten per
Volledig machteloos staan we
weer als automobilisten. Weer
heeft de regering het voor el
kaar, we worden langzaam
leeggekozen. Hogere brand
stofprijzen zorgen ook voor
prijsverhogingen van andere
produkten. Het huurwaardefor-
fait hangt nog in de lucht en
ook de huren moeten omhoog.
Alternatief
Op nummer vijf staat de Volkswa
gen Passat, vier is de Audi 80 en de
top drie bestaat uit de Mercedes
200/300, de Opel Vectra en aan koj
de Peugeot 405. De onderlinge ver
schillen in de top waren gering.
De Peugeot-organisatie in Neder
land wordt vooral geroemd vanwe
ge het terugwinnen van het vertrou
wen van de zakelijke markt in een
relatief korte tijd. Bij de kilometer-
kostprijs in verhouding tot de aan-
schafwaarde gaat de 405 moeite
loos aan kop. Ook het garantiebe-
leid is coulant. Verder is van de 405
een complete serie leverbaar waar
bij vooral de stationcar met turbo-
dieselmotor bijzonder in de smaak
valt. Eigenlijk was alleen de fleet-
ownervriendelijkheid voor verbete
ring vatbaar. De 405 heeft de 'Za-
eid, rij-eigenschappen, uitstraling, kenauto van het Jaar'-titel volledig
larktaandeel, een volledig pro- verdiend als Frans alternatief op het
r™~.= =r. natuurlijk de kosten per voornamelijk Duitse aanbod.
service
ekekt