Zakenauto van het Jaar 1991 II «I Derde generatie Volkswagen Golf Citroën AX voor 1992 in nieuw jasje ns-E Oplage94.400 ex. Belazerd r FordV-12 Bijlage van: De Tilburgse Koerier voor Formule-1 Miniatuur "Betaalbaar Beter" Truck LS D 1991 - pagina 18 Dex utc aat AKTIE~| Donderdag 4 juli 1991 /oorraad strekt rijzen gelo- m GULDENS aar >P al kaarten )G a cues, we i het bot uit- Tony Vos wat officieel o.a.: Lees verder in dit nummer Autotest: Fiat Tempra S.W. 1.6 S pag. 3 Denissen 25 jaar succesvol met Nissan pag. 7 Succes voor Lexus LS 400 pag. 9 Jaargang 3 Nummer 27 32,94 32,94 34,90 34,90 32,94 32,75 31,90 31,90 34,50 32,75 34,50 33,33 STRA H 24X33CI 39,50 II* 24 x 33 cl 29,94 24x25 cl 10,50 Derby rood Pet-fles1,5l 1,11 duktie zal uit de nieuwe Volkswa- genfabriek in Mosel bij Zwickau ko men. De Golf zal kort na de IAA in de ver schillende Europese landen wordei geïntroduceerdNaar het zich laat aanzien, staat de auto in ons land pas vanaf 15 januari 1992 in de showroom. Als eerste niet-Duitse auto heeft de Peugeot 405 de felbegeerde titel 'Zakenauto van het Jaar' in de wacht gesleept. De jaarprijs werd in 1987 in het leven geroepen om het belang van het marktsegment zakelijke autogebruikers te onderstrepen. De 405 werd voorgegaan door de Mercedes 190 (1987). de Opel Kadett (1988). de Volkswagen Golf (1989) en vorig jaar de BMW 5-serie. Volkswagen heeft inmiddels zijn eerste officiële foto vrijgegeven van de derde generatie Volkswagen Golf. Op meerdere punten mogen we deze auto geen verrassing noe men. Al ruim een jaar toonden ver schillende autobladen spionfoto's die de nieuweling in vrijwel ongeca moufleerde conditie toonden. Daar naast heeft Volkswagen er bewust voor gekozen de nieuweling een vertrouwd uiterlijk mee te geven. De nieuwe Golf is onmiskenbaar weer een Golf. lormale - aktie- >rijs prijs egelcentrum II 55-4015 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D A T O, en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilv<-<renbeek Redact'.»: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur En dat is allemaal het gevolg van een slechts beleid, die in het bedrijfsleven direct had geleid tot ontslag van de ver antwoordelijke personen. Nee, de overheid blijft zitten, wij hebben ze immers gekozen en we zullen ze ook moeten onder houden. De automobilist is in middels meer dan voldoende gepakt. Als Lubbers, Maij en consorten de komende jaren nog iets bedenken dan wordt het tijd voor harde acties, we laten ons niet tot op het bot uit kleden... ,.<xtiOna.K. nuiviuwi. nuo- ig (IAA) in Frankfurt, die zijn t-an voor het publiek zal openen issing noe- op 14 september. onden^v er- Zaken als veiligheid en milieu heb- ben voorop gestaan bij zowel het nieuwe produkt als de produktieme- thoden. Motorisch heeft de nieuwe- We zijn weer belazerd, en niet zo 'n beetje ook. De Tweede Ka mer keurde kort geleden de accijnsverhoging op benzine goed. Euro loodvrij zou 22 cent in prijs omhoog gaan en de super maar liefst 31 cent. Alle originele Opel onderdelen worden door diverse, grote Daf trucks door heel Nederland aan alle Opeldealers afgele verd. Onlangs zijn deze onder delentrucks uitgevoerd in de nieuwe "De Opeldealer Be taalbaar Beter" lay-out. Iedere automobilist die zich op de grote weg begeeft, zal deze truck vroeg of laat een keer te- De afdeling After Sales heeft van deze onderdelentruck in beperkte serie een miniatuur- model geproduceerd. Deze truck is leverbaar via de Opel dealer. De verkoopprijs be draagt f .65.== maar gezien het motto, de Opeldealer Betaal baar Beter bedraagt de aktie- prijs van deze miniatuurtruck f.45, mzlne: aordellger I 1.66 1.53 1.58 1.115 'er onze zaak) Het modellenjaar 1992, wat officieel in september start, brengt voor de kleinste Citroën behoorlijk wat wijzi gingen. Zowel het in- als exterieur van de AX werden onder de loep genomen. Zo krijgt de auto grotere bumpers, een nieuwe grille en een stijlvol spoilertje boven de achter ruit. Het dashboard werd het meest ingrijpend gewijzigd, terwijl ook de stoelen van vorm gewijzigd zijn en een betere vulling hebben. Daar naast werden de deurpanelen ver anderd en is de isolatie van het mo- Voor het Grand Prix seizoen 1992 ontwikkeld Ford in sa menwerking met Cosworth een geheel nieuwe 3,5 liter V12 mo tor. Het testprogramma kan aanhet eind van dit jaar begin nen. De nieuwe krachtbron zal exclusief worden gebruikt in een eveneens nieuw te ontwik kelen Camel Benetton Ford ra cewagen. Uiteraard zal de be kende V8 verder worden door ontwikkeld. De V8 heeft al 158 Grand Prix overwinningen op zijn naam staan. Het is met 13.000 tr/min de snelst draai ende V8 allertijden. Technici hopen met behulp van electro nica dit toerental nog verder op te voeren tot 16.000. Veel technieken die in de For mule 1 worden uitgeprobeerd, zijn later in aangepaste vorm in produktiemotoren terug te vinden. De nieuwe VI2 heeft een blok boek van 75 graden. Uitgangs punten waren zoals gebruike lijk een compacte bouw en ge ring totaalgewicht. Een nieuwe generatie EEC-IV motormana- gementsysteem verzorgt de ontsteking en brandstoftoe- voer. De EEC-IV zal nog dit seizoen op de bestaande V8 worden gemonteerd. De auto beleeft zijn wereldpremière gesteld. Daarnaast vinden we in het op de Internationale Automobil Aus- leveringsprogramma twee diesels, stellung (IAA) in Frankfurt, die zijn beiden met 1.9 liter inhoud. poorten voor het publiek zal openen Als Westeuropese marktleider heeft 14 september. het VW-concem zijn positie met ,heid en milieu heb- rond 16,5% marktaandeel van ja- ‘-jn bij zowel het nuari tot mei 1991 nog weer aan- als de produktieme- zienlijk vergroot. Opmerkelijk is dat ch heeft de nieuwe- de Golf in Europa met grote afstand ling heel wat aardigs in petto. Zo is de meest verkochte auto is. Om die er een nieuwe basismotor met 1.4 li- reden zal de huidige Golf na de ter inhoud en komt er een topversie marktintroductie van de nieuweling met de nieuwe 2.8 liter VR6 motor, ook in 1992 verder worden geprodu- die onlangs in de Passat werd voor- ceerd. Een groot deel van die pro- tijd be- i de auto orga- moet zorgdragen voor to en organisatie worden fleetownervriendelijk- kilometer. Vooral de fleetownervrie- ie- delijkheid heeft dit jaar een grotere wijl rol gespeeld. Dit zegt immers iets st over de auto op een langere termijn. In het klassement eindigde de Alfa 164 op nummer 10, gevolgt door de Renault 19, Peugeot 605, Mercedes 190 en Ford Sierra. Er moet overi gens worden opgemerkt dat auto's die de titel ooit gewonnen hebben, de eerste drie jaar worden uitgeslo ten van deelname. Om echter vooral pomphou ders aan de Duitse grens te ontzien, zou deze verhoging niet op de voorgestelde datum van 1 juli worden doorgevoerd, maar op de dag dat ook in Duitsland de accijnzen om hoog zouden gaan. Vorige week werd duidelijk dat die verhoging bij onze Oosterbu ren nog even op zich laat wachten. Menig automobilist zal een zucht van verlichting hebben geslaakt. Maar wij Ne derlanders worden weer op een smerige manier door de door ons zelfs gekozen volks vertegenwoordiging voor de gek gehouden. Afgelopen dinsdag werd de accijnsverho ging in de Eerste Kamer goed gekeurd. De ingangsdatum hangt niet af van wat er in Duistland gaat gebeuren, maar is simpelweg op zater dag aanstaande vastgesteld. tor- en buitengeluid merkbaar ver beterd. Als nieuwe top-versie komt er een Citroen AX GTi met een 100 pk leve rende 1360 cc injectiemotor. Om dit relatief hoge vermogen goed op de weg over te kunnen brengen, werd de voortrein aangepast en onder meer voorzien van geventileerde remschijven. ABS is zelfs als optie te bestellen. Wat de gevolgen van deze verande ringen zullen zijn op de verkoopprij zen is nog niet bekend. Voor de autobranche is de zaken- markt erg belangrijk. De particulie re verkopen zijn erg onrustig, terwijl de zakelijke aanschaffen zich uiterst stabiel gedragen. Verder is de za kelijke markt ook grootgebruiker van banden, brandstoffen en appa ratuur (denk hierbij aan de mobiele kantoren). De jury van de Zakenauto-verkie- zing bestaat uit drie directeuren van leasemaatschappijen, drie fleetow ners en drie autojoumalisten onder voorzitterschap van Jaap Dik, uitge ver van Automobiel Management. Organisatie De leasemaatschappijen hebben enorm veel kennis van verschillende autotypes en zijn zeer kostenbewust. Er wordt geschat dat zo'n 55% van de nieuw verkochte auto's groten deels zakelijk worden ingezet. On langs werd door de PTT de 100.000ste autotelefoon aangesloten, wat ook al weer de grootte van de zakelijke automarkt illustreert. Een nieuwe auto zal nooit de titel 'Zakenauto van het Jaar' winnen. Het model moet zich enige f; wezen hebben. Niet alleen de wint de prijs, maar vooral de nisatie die :e. Autc bekeken op heid, rij-eige marktaandeel, een volledig pi gramma en natuurlijk de kosten per Volledig machteloos staan we weer als automobilisten. Weer heeft de regering het voor el kaar, we worden langzaam leeggekozen. Hogere brand stofprijzen zorgen ook voor prijsverhogingen van andere produkten. Het huurwaardefor- fait hangt nog in de lucht en ook de huren moeten omhoog. Alternatief Op nummer vijf staat de Volkswa gen Passat, vier is de Audi 80 en de top drie bestaat uit de Mercedes 200/300, de Opel Vectra en aan koj de Peugeot 405. De onderlinge ver schillen in de top waren gering. De Peugeot-organisatie in Neder land wordt vooral geroemd vanwe ge het terugwinnen van het vertrou wen van de zakelijke markt in een relatief korte tijd. Bij de kilometer- kostprijs in verhouding tot de aan- schafwaarde gaat de 405 moeite loos aan kop. Ook het garantiebe- leid is coulant. Verder is van de 405 een complete serie leverbaar waar bij vooral de stationcar met turbo- dieselmotor bijzonder in de smaak valt. Eigenlijk was alleen de fleet- ownervriendelijkheid voor verbete ring vatbaar. De 405 heeft de 'Za- eid, rij-eigenschappen, uitstraling, kenauto van het Jaar'-titel volledig larktaandeel, een volledig pro- verdiend als Frans alternatief op het r™~.= =r. natuurlijk de kosten per voornamelijk Duitse aanbod. service ekekt

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 19