BMW EXECUTIVE EN HIGH-LINE MAZDA 323 Inpakken en wegwezen a OOM mditie. Verfijnd DP DN hl ra VOLVO’S P. ROKSenZn. s '.950,- '.950,- '.500,- '.950,- '.500,- 1.500,- WEEK ANT1E* O,- S3 IS !7juni 1991 - pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 27 juni 1991 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER Vervolg van p. 1 De bouwj. prijs AUTOBEDRIJF PLAN WEST P. ROKSenZn. LPG-installaties vanaf 1400,- 1988 1986 1989 1989 sm om i ma- I.2LS )0 km ic JAN SEGERS TILBURG Kunnekestraat 17, Tilburg-Noord Tel. 013-554254 1985 1989 1988 Ml. auto- epen aan het passagiers. De de "F" en taan een in- n. terzittingen is een coi men waarin een koel is compleet met glazen, ruit en de beide achters zijn met schermpjes te vei 23.950, - 14.950, - 18.950, - 22.950, - 33.950, - 12.950, - 24.950, - 0.950,- 33.950, - 18.950, - 4.950,- 9.500,- 9.500,- 25.950, - Het Zuidduitse merk BMW heeft er voor gekozen voor namelijk te opereren in de hogere segmenten van de automarkt. Kon vijftien jaar geleden nog voor zo'n zes tienduizend gulden een standaard 316 worden aange schaft. nu moet er bijna drie keer zoveel op tafel komen. De tijd echter dat Duitse auto's volledig kaal werden aangeboden is ook voorbij. De meeste BMW's worden Kloosteratr. 42 GOIRLE (zljstr Tllburgseweg bij Best» automateriaal) De basismotorisatie blijft de be kende 1.3 liter 16-kleppenmotor. Nieuw is echter dat deze kracht bron voortaan wordt electronische benzine- injectie. Het maximum vermogen bedraagt 75 pk bij 5500 tr/min. De 1.6 liter iWN Van goede gebruikte auto’s met Bovag-garantie bewijs 10.000 km beurt APK en V keuring. De prijzen starten bij f.24.625,= voor de hatchback 1.3 LX. De se dan start bij f.26.980, De nieuwe 1.8i kost in de sedan f.31.030,=. De succesvolle "F" is er voortaan vanaf f.31.825,=. Geeft LEVENSLANGE GARANTIE op niet onder- houdsgebonden reparaties aan uw VOLVO. Volvo 460 vanaf '90 t/m nieuw (12 mnd. garantie) Volvo 440 vanaf ’89 t/m nieuw (12 mnd. garantie) Volvo 340 vanaf '83 t/m nieuw Volvo 360 vanaf ’83 t/m '88 Volvo 240 DL, type 1985 APK-keuring gratis bij een grote beurt RDW erkend 1985 RH 1985 1986 1984 1985 1985 1986 1985 1985 1983 1984 af-fabriek al uitgerust met centrale vergrendeling, ge tint glas en elektrisch bediende spiegels. Toch heeft BMW besloten een speciale lijn extra luxueuze auto's aan het programma toe te voegen. Zo kunnen verschil lende modellen uit de 5- en 7- serie worden besteld als Executive, terwijl de 12-cylinder 750 als High Line kan worden geleverd. trol, een electronisch manoeuvreren makke ken. Het is duidelijk dat een auto met een dergelijk standaarduitrusting niet in de uitverkoop te vinden is. De BMW 750 iL High Line kost op dit moment f.270.785,= steunen aangebracht. Het volledi ge meubilair is overtrokken met buffelleder. Tussen de twee ach- msole opgeno- ilbox te vinden .Deachter- achterste zijruiten irduiste- Audi 80 CC turbo-diesel Peugeot 205 Accent Peugeot 309 GR Opel Kadett 1.3 S automaat, 38.000 km Opel Kadett 1.6 S Opel Ascona 1.6 S Opel Corsa 1.2 S Ford Sierra 1.6 Laser, 5-d. Ford Escort 1.6 diesel Mazda 323 Sedan Nissan Cherry 1.3 Trend Fiat Panda 34 Toyota Celica ST Fiat Ritmo 60 en vele andere 1988 17.950,- 1986 9.950,- 1989 21.950,- 1989 19.950,- 1987 16.950,- 1988 23.950,- 1986 14.950,- 1988 18.950,- 1987 2 1989 33.9'r/' 1989 20.I 1988 14.1 1985 9.I 1989 25.950,- 1988 17.950,- 1988 17.950,- 1989 16.950,- en koppel namen hierdoor toe: 9C pk bij 5300 tr/min en 135 Nm bij 4000 tr/min. Belangrijk is dat het multi-point injectiesysteem is ge koppeld aan het motor- manage mentsysteem wat de souplesse van de krachtbron waarborgt. 1 1.8 liter 16-kleppenmotor uit de GT-versies blijft onveranderd le verbaar. Deze DOHC- krachtbron is goed voor 131 pk. Nieuw is ech ter de SOHC-variant met 106 pk, die het gat tussen de 1.6 en de 1.8 GT mooi opvult. Als absolute geldt al enige tijd de Mazda Formule 4 met een 165 pk sterke 1.8 liter turbomotor. De laatste mo- Europ° Er zi,„ blauw i rende l Al vanc gelaag twee van bir buitenspiege ding met antenne een in delen neer bank. gaat de combinatie slingerer Fietsen horen daarom op de imperiaal en niet op de dissel of op een fietsenrek achterop de ca ravan. De caravanner moet zijn bagage gelijkmatig over de ver schillende bankkasten verdelen. Verder moet hij opletten waar hij de zware en de lichte voorwerpen plaatst. Zware bagage hoort zo dicht mogelijk bij de as te staan en ook zo laag mogelijk bij de grond. Zo kan ze de caravan niet uit zijn evenwicht brengen. Rukwinden De spullen mogen niet schuiven als de combinatie remt. Tijdens de reis kan de TV het beste onderin de kast worden gestopt. Het vaat werk hoort in een droogrek en het koffiezetapparaat in de schuifla de. Luxe caravans hebben pla- fondkastjes, waarin lichte spullen worden opgeborgen. Zware voor werpen horen er niet, want als de caravan topzwaar is, gaat hij overhellen. Bij bochten in de weg en rukwinden dreigt de caravan te kantelen. De autobestuurder moet de cara van de baas blijven. Het is niet de bedoeling dat de caravan in de bergen met de auto aan de haal Uiterlijke wijzigingen zijn tot een minimum beperkt gebleven. Zo krijgt de sedan een iets gewijzig de neus, terwijl de achterlichtunits van vrijwel alle modellen zijn aan gepast. ■opese smaak zijn afgestemd, rijn drie basiskleuren beige, r en grijs die met harmonie- kleuraccenten zoals paars, jroen en rood worden opgefleurd. naf de LX krijgt de 323 een igde voorruit, getint glas, innenuit verstelbare jels, radiovoorberei- le en speakers en ïrklapbare achter gelijkheid betreft de zuinige 1.7 li ter diesel. Er blijven uiteraard drie carrosse- uitgerust met rievarianten, de driedeurs hatch- e- injectie. back,’ vierdeurs sedan en vijf- i vermogen bedraagt deurs "F". De hatchback is er als tr/min. De 1.6 liter 1.3,1.6, 1.8 GT en diesel. De sedan injectiemotor heeft een 16-klep- is er niet als GT, maar kan wel penkop gekregen. Het vermogen met de 1.8 motor met enkele nok- en koppel namen hierdoor toe: 90 kenas worden besteld. De sportie ve "F" is er met de sportiefste mo- Kampeerders genieten in de va kantie van hun welverdiende rust. Na de lange rit naar het vakantie oord begint de vrije tijd met een dutje in een luie stoel. Caravan ners die hun vakantiewoning niet goed hebben ingepakt, wacht bij aankomst op de camping een on aangename verrassing. Als ze de deur van de caravan openen, komt de chaos hun tegemoet. Hun vakantie begint met de grote schoonmaak. Potten en pannen rollen naar buiten. Kleren liggen voor de klerenkast, de televisie is aan diggelen en in alle hoekjes van de caravan ligt suiker. Een slechtbeladen caravan gaat slingeren, maar niet iedere bewe gende caravan is verkeerd inge pakt. Elke caravan beweegt als bussen of vrachtauto's de combi natie passeren. Als ze gepasseerd zijn, zal een goede caravan zijn evenwicht snel terugvinden. De bergruimte in de caravan is niet te veranderen: de klerenkast is inge bouwd, de keuken staat vast en ga zo maar door. Toch moet de caravanbezitter goed nadenken voor hij zijn woning volpakt. Als hij teveel bagage voorin in de ca- rawan stopt krijgt de vering van zijn auto het zwaar te verduren. windstoot in de berm belandt. De ANWB heeft als vuistregel dat een combinatie veilig is als de lege caravan niet meer weegt dan ze ventig procent van de lege auto. Moderne caravans hebben veel ruimte. Toch kan zijn bezitter niet eindeloos blijven inpakken. De hoeveelheid bagage hangt altijd af van het beschikbare laadver mogen van zijn caravan. Het laadvermogen staat op het re gistratiebewijs van de caravan. Het gewicht van koelkast en ver warming (ongeveer 35 kilo) en de voortent, het reservewiel, de gas flessen en het toilet (samen 100 kg) zijn niet meegewogen. Het is belangrijk het maximaal toelaatbaar gewicht niet te over schrijden. De vering en wielop hanging van de auto worden an ders te zwaar belast. Verder is een overbeladen caravan een ge vaar op de weg. De combinatie gaat slingeren en is niet meer in de hand te houden. De politie zal zo'n combinatie zeker van de weg halen en de bestuurder een een proces verbaal geven. Dit leed voorkomt men door de auto met de caravan, de bagage en de passagiers voor vertrek naar het vakantieland te laten wegen op snas worden besteld. De "F" is er met de sports toren: 1.6,1.8 en 1.8 GT. Europese smaak De standaarduitrusting van alle varianten is verder uitgebreid met een extra opbergvak in het dash board en handgrej plafond voor alle p ruitewisser achterop hatchback kent voortc tervalstand. De sedan en hcrtch- top back zijn er als LX en GLX, terwijl 323 de "F" vanaf het GLX- niveau be gint. Nieuw in het interieur zijn de bekledingsstoffen die beter op de ren. De High Line van BMW zal in de nabije toekomst worden uitge breid met de meest moderne snuf jes zoals bijvoorbeeld dubbel glas. Soft Close Automatic die portieren en kofferklep als vanzelf doet sluiten en Park Distance Con- De pakketten die aan de bestaan de modellen van BMW worden toegevoegd, voordat de naam Executive mag worden gedragen, bestaan uit louter functionele ac cessoires. Lederen bekleding bij voorbeeld zorgt niet alleen voor een chique uitstraling van de auto, maar biedt een uitstekend zitcomfort ook na langere tijd. Chauffeur Nemen we als voorbeeld de BMW 518i die in Executive-uitgave is voorzien van metaallok, verwar ming van de buitenspiegels, por- tierslot links en ruitesproeiers, elektrisch bediende voorportierra- men, een middenarmsteun voor, hoofdsteunen op de achterbank, een buitentemperatuurmeter en kaartleeslampjes voor. In deze ex clusieve uitgave kost de BMW 518i 1.64.700,-. BMW levert ook de efficiënte 524 td als Executive. De 535i wordt standaard al in een zeer complete uitvoering geleverd. Als Executive worden daar nog aan toegevoegd de bij de 518i genoemde zaken plus lederen bekleding, cruise control, een handbediend zonne scherm achter, een binnenspiegel met automatische anti-verbhn- dingsstand, elektrisch verwarmde voorstoelen en leeslampjes achter. De 7-serie neemt in het BMW pro gramma een heel andere positie in dan de 5- reeks. De 5-serie is echt bedoeld als drivers-car, ter wijl de grote 7 vaak door een chauffeur zal worden bereden. De 730i en 735 i/iL worden ook als Executive aangeboden met hoogglanzend wortelnoten pane len, verstelbaar dimlicht vanaf de bestuurdersplaats, lederen bekle ding (735), leeslampjes achter en voorbereiding voor stereo-inbouw met antenne in de achterruit. De 730i Executive kost f.130.000,= ter wijl de 735i als zodanig voor 1.160.000,= in de prijslijst staat. Deze laatste heeft bovendien elek trische stoelbediening met een ge- heugenstand en verwarming van de beide voorstoelen. Bij de ver lengde versie worden ook de ach- terzittingen aangenaam op tem peratuur gebracht. Wortelnoten De absolute top wat uitrusting be treft is echter de BMW 750 iL High Line. In deze auto zijn vrijwel alle opties verwerkt die bij BMW mo gelijk zijn terwijl ook een aantal onderdelen speciaal voor deze auto zijn ontwikkeld. De 750 High Line mag gerust een model op maat genoemd worden. Ontspannen rijden en werken wordt gewaarborgd door de elek tronisch schokdemperregeling. De chauffeur, of dat nu de eigenaar is of niet, kan zijn stoel perfect in stellen onder andere vanwege de elektrisch verstelbare lendesteun. De muziek- en nieuwsvoorziening wordt verzorgd door een complete stereo-installatie met een CD-wis- selaar voor tien disks. De achter- passagiers kunnen deze voorzie ning in de deurpanelen bedienen. Ook de klimaatregeling is achter in te beinvloeden en is zelfs links en rechts gescheiden. In totaal kent deze auto dus vier klimaatzo- 'nes. De hard werkende topman ach terin de High Line heeft in de rugleuningen van de voorstoelen wortelnoten klaptafeltjes tot zijn beschikking. De rechter voorstoel kan vanaf de achterzittingen wor den bediend om de positie van dit tafeltje te wijzigen en eventueel de beenruimte te vergroten. Onder de stoelen zijn uitklapbare voet- gaat oi dat ae combinatie bij een overlaadt nij de weegbrug.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 27