BMW EXECUTIVE
EN HIGH-LINE
MAZDA 323
Inpakken en
wegwezen
a
OOM
mditie.
Verfijnd
DP
DN
hl ra
VOLVO’S
P. ROKSenZn.
s
'.950,-
'.950,-
'.500,-
'.950,-
'.500,-
1.500,-
WEEK
ANT1E*
O,-
S3
IS
!7juni 1991 - pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 27 juni 1991 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
Vervolg van p. 1
De
bouwj. prijs
AUTOBEDRIJF PLAN WEST P. ROKSenZn.
LPG-installaties vanaf 1400,-
1988
1986
1989
1989
sm om
i ma-
I.2LS
)0 km
ic
JAN SEGERS TILBURG
Kunnekestraat 17, Tilburg-Noord
Tel. 013-554254
1985
1989
1988
Ml.
auto-
epen aan het
passagiers. De
de "F" en
taan een in-
n.
terzittingen is een coi
men waarin een koel
is compleet met glazen,
ruit en de beide achters
zijn met schermpjes te vei
23.950, -
14.950, -
18.950, -
22.950, -
33.950, -
12.950, -
24.950, -
0.950,-
33.950, -
18.950, -
4.950,-
9.500,-
9.500,-
25.950, -
Het Zuidduitse merk BMW heeft er voor gekozen voor
namelijk te opereren in de hogere segmenten van de
automarkt. Kon vijftien jaar geleden nog voor zo'n zes
tienduizend gulden een standaard 316 worden aange
schaft. nu moet er bijna drie keer zoveel op tafel komen.
De tijd echter dat Duitse auto's volledig kaal werden
aangeboden is ook voorbij. De meeste BMW's worden
Kloosteratr. 42 GOIRLE
(zljstr Tllburgseweg bij Best» automateriaal)
De basismotorisatie blijft de be
kende 1.3 liter 16-kleppenmotor.
Nieuw is echter dat deze kracht
bron voortaan wordt
electronische benzine- injectie.
Het maximum vermogen bedraagt
75 pk bij 5500 tr/min. De 1.6 liter
iWN
Van goede gebruikte
auto’s met
Bovag-garantie
bewijs 10.000 km
beurt
APK en V
keuring.
De prijzen starten bij f.24.625,=
voor de hatchback 1.3 LX. De se
dan start bij f.26.980, De nieuwe
1.8i kost in de sedan f.31.030,=. De
succesvolle "F" is er voortaan
vanaf f.31.825,=.
Geeft LEVENSLANGE GARANTIE op niet onder-
houdsgebonden reparaties aan uw VOLVO.
Volvo 460 vanaf '90 t/m nieuw (12 mnd. garantie)
Volvo 440 vanaf ’89 t/m nieuw (12 mnd. garantie)
Volvo 340 vanaf '83 t/m nieuw
Volvo 360 vanaf ’83 t/m '88
Volvo 240 DL, type 1985
APK-keuring gratis bij een grote beurt
RDW erkend
1985 RH
1985
1986
1984
1985
1985
1986
1985
1985
1983
1984
af-fabriek al uitgerust met centrale vergrendeling, ge
tint glas en elektrisch bediende spiegels. Toch heeft
BMW besloten een speciale lijn extra luxueuze auto's
aan het programma toe te voegen. Zo kunnen verschil
lende modellen uit de 5- en 7- serie worden besteld als
Executive, terwijl de 12-cylinder 750 als High Line kan
worden geleverd.
trol, een electronisch
manoeuvreren makke
ken.
Het is duidelijk dat een auto met
een dergelijk standaarduitrusting
niet in de uitverkoop te vinden is.
De BMW 750 iL High Line kost op
dit moment f.270.785,=
steunen aangebracht. Het volledi
ge meubilair is overtrokken met
buffelleder. Tussen de twee ach-
msole opgeno-
ilbox te vinden
.Deachter-
achterste zijruiten
irduiste-
Audi 80 CC turbo-diesel
Peugeot 205 Accent
Peugeot 309 GR
Opel Kadett 1.3 S automaat,
38.000 km
Opel Kadett 1.6 S
Opel Ascona 1.6 S
Opel Corsa 1.2 S
Ford Sierra 1.6 Laser, 5-d.
Ford Escort 1.6 diesel
Mazda 323 Sedan
Nissan Cherry 1.3 Trend
Fiat Panda 34
Toyota Celica ST
Fiat Ritmo 60
en vele andere
1988 17.950,-
1986 9.950,-
1989 21.950,-
1989 19.950,-
1987 16.950,-
1988 23.950,-
1986 14.950,-
1988 18.950,-
1987 2
1989 33.9'r/'
1989 20.I
1988 14.1
1985 9.I
1989 25.950,-
1988 17.950,-
1988 17.950,-
1989 16.950,-
en koppel namen hierdoor toe: 9C
pk bij 5300 tr/min en 135 Nm bij
4000 tr/min. Belangrijk is dat het
multi-point injectiesysteem is ge
koppeld aan het motor- manage
mentsysteem wat de souplesse
van de krachtbron waarborgt. 1
1.8 liter 16-kleppenmotor uit de
GT-versies blijft onveranderd le
verbaar. Deze DOHC- krachtbron
is goed voor 131 pk. Nieuw is ech
ter de SOHC-variant met 106 pk,
die het gat tussen de 1.6 en de 1.8
GT mooi opvult. Als absolute
geldt al enige tijd de Mazda
Formule 4 met een 165 pk sterke
1.8 liter turbomotor. De laatste mo-
Europ°
Er zi,„
blauw i
rende l
Al vanc
gelaag
twee van bir
buitenspiege
ding met antenne
een in delen neer
bank.
gaat de combinatie slingerer
Fietsen horen daarom op de
imperiaal en niet op de dissel of
op een fietsenrek achterop de ca
ravan. De caravanner moet zijn
bagage gelijkmatig over de ver
schillende bankkasten verdelen.
Verder moet hij opletten waar hij
de zware en de lichte voorwerpen
plaatst. Zware bagage hoort zo
dicht mogelijk bij de as te staan
en ook zo laag mogelijk bij de
grond. Zo kan ze de caravan niet
uit zijn evenwicht brengen.
Rukwinden
De spullen mogen niet schuiven
als de combinatie remt. Tijdens de
reis kan de TV het beste onderin
de kast worden gestopt. Het vaat
werk hoort in een droogrek en het
koffiezetapparaat in de schuifla
de. Luxe caravans hebben pla-
fondkastjes, waarin lichte spullen
worden opgeborgen. Zware voor
werpen horen er niet, want als de
caravan topzwaar is, gaat hij
overhellen. Bij bochten in de weg
en rukwinden dreigt de caravan
te kantelen.
De autobestuurder moet de cara
van de baas blijven. Het is niet de
bedoeling dat de caravan in de
bergen met de auto aan de haal
Uiterlijke wijzigingen zijn tot een
minimum beperkt gebleven. Zo
krijgt de sedan een iets gewijzig
de neus, terwijl de achterlichtunits
van vrijwel alle modellen zijn aan
gepast.
■opese smaak zijn afgestemd,
rijn drie basiskleuren beige,
r en grijs die met harmonie-
kleuraccenten zoals paars,
jroen en rood worden opgefleurd.
naf de LX krijgt de 323 een
igde voorruit, getint glas,
innenuit verstelbare
jels, radiovoorberei-
le en speakers en
ïrklapbare achter
gelijkheid betreft de zuinige 1.7 li
ter diesel.
Er blijven uiteraard drie carrosse-
uitgerust met rievarianten, de driedeurs hatch-
e- injectie. back,’ vierdeurs sedan en vijf-
i vermogen bedraagt deurs "F". De hatchback is er als
tr/min. De 1.6 liter 1.3,1.6, 1.8 GT en diesel. De sedan
injectiemotor heeft een 16-klep- is er niet als GT, maar kan wel
penkop gekregen. Het vermogen met de 1.8 motor met enkele nok-
en koppel namen hierdoor toe: 90 kenas worden besteld. De sportie
ve "F" is er met de sportiefste mo-
Kampeerders genieten in de va
kantie van hun welverdiende rust.
Na de lange rit naar het vakantie
oord begint de vrije tijd met een
dutje in een luie stoel. Caravan
ners die hun vakantiewoning niet
goed hebben ingepakt, wacht bij
aankomst op de camping een on
aangename verrassing. Als ze de
deur van de caravan openen,
komt de chaos hun tegemoet. Hun
vakantie begint met de grote
schoonmaak. Potten en pannen
rollen naar buiten. Kleren liggen
voor de klerenkast, de televisie is
aan diggelen en in alle hoekjes
van de caravan ligt suiker.
Een slechtbeladen caravan gaat
slingeren, maar niet iedere bewe
gende caravan is verkeerd inge
pakt. Elke caravan beweegt als
bussen of vrachtauto's de combi
natie passeren. Als ze gepasseerd
zijn, zal een goede caravan zijn
evenwicht snel terugvinden. De
bergruimte in de caravan is niet te
veranderen: de klerenkast is inge
bouwd, de keuken staat vast en
ga zo maar door. Toch moet de
caravanbezitter goed nadenken
voor hij zijn woning volpakt. Als
hij teveel bagage voorin in de ca-
rawan stopt krijgt de vering van
zijn auto het zwaar te verduren.
windstoot in de berm belandt. De
ANWB heeft als vuistregel dat een
combinatie veilig is als de lege
caravan niet meer weegt dan ze
ventig procent van de lege auto.
Moderne caravans hebben veel
ruimte. Toch kan zijn bezitter niet
eindeloos blijven inpakken. De
hoeveelheid bagage hangt altijd
af van het beschikbare laadver
mogen van zijn caravan.
Het laadvermogen staat op het re
gistratiebewijs van de caravan.
Het gewicht van koelkast en ver
warming (ongeveer 35 kilo) en de
voortent, het reservewiel, de gas
flessen en het toilet (samen 100 kg)
zijn niet meegewogen.
Het is belangrijk het maximaal
toelaatbaar gewicht niet te over
schrijden. De vering en wielop
hanging van de auto worden an
ders te zwaar belast. Verder is
een overbeladen caravan een ge
vaar op de weg. De combinatie
gaat slingeren en is niet meer in
de hand te houden. De politie zal
zo'n combinatie zeker van de weg
halen en de bestuurder een een
proces verbaal geven. Dit leed
voorkomt men door de auto met
de caravan, de bagage en de
passagiers voor vertrek naar het
vakantieland te laten wegen op
snas worden besteld. De
"F" is er met de sports
toren: 1.6,1.8 en 1.8 GT.
Europese smaak
De standaarduitrusting van alle
varianten is verder uitgebreid met
een extra opbergvak in het dash
board en handgrej
plafond voor alle p
ruitewisser achterop
hatchback kent voortc
tervalstand. De sedan en hcrtch-
top back zijn er als LX en GLX, terwijl
323 de "F" vanaf het GLX- niveau be
gint. Nieuw in het interieur zijn de
bekledingsstoffen die beter op de
ren.
De High Line van BMW zal in de
nabije toekomst worden uitge
breid met de meest moderne snuf
jes zoals bijvoorbeeld dubbel
glas. Soft Close Automatic die
portieren en kofferklep als vanzelf
doet sluiten en Park Distance Con-
De pakketten die aan de bestaan
de modellen van BMW worden
toegevoegd, voordat de naam
Executive mag worden gedragen,
bestaan uit louter functionele ac
cessoires. Lederen bekleding bij
voorbeeld zorgt niet alleen voor
een chique uitstraling van de
auto, maar biedt een uitstekend
zitcomfort ook na langere tijd.
Chauffeur
Nemen we als voorbeeld de BMW
518i die in Executive-uitgave is
voorzien van metaallok, verwar
ming van de buitenspiegels, por-
tierslot links en ruitesproeiers,
elektrisch bediende voorportierra-
men, een middenarmsteun voor,
hoofdsteunen op de achterbank,
een buitentemperatuurmeter en
kaartleeslampjes voor. In deze ex
clusieve uitgave kost de BMW 518i
1.64.700,-.
BMW levert ook de efficiënte 524
td als Executive. De 535i wordt
standaard al in een zeer complete
uitvoering geleverd. Als Executive
worden daar nog aan toegevoegd
de bij de 518i genoemde zaken
plus lederen bekleding, cruise
control, een handbediend zonne
scherm achter, een binnenspiegel
met automatische anti-verbhn-
dingsstand, elektrisch verwarmde
voorstoelen en leeslampjes achter.
De 7-serie neemt in het BMW pro
gramma een heel andere positie
in dan de 5- reeks. De 5-serie is
echt bedoeld als drivers-car, ter
wijl de grote 7 vaak door een
chauffeur zal worden bereden. De
730i en 735 i/iL worden ook als
Executive aangeboden met
hoogglanzend wortelnoten pane
len, verstelbaar dimlicht vanaf de
bestuurdersplaats, lederen bekle
ding (735), leeslampjes achter en
voorbereiding voor stereo-inbouw
met antenne in de achterruit. De
730i Executive kost f.130.000,= ter
wijl de 735i als zodanig voor
1.160.000,= in de prijslijst staat.
Deze laatste heeft bovendien elek
trische stoelbediening met een ge-
heugenstand en verwarming van
de beide voorstoelen. Bij de ver
lengde versie worden ook de ach-
terzittingen aangenaam op tem
peratuur gebracht.
Wortelnoten
De absolute top wat uitrusting be
treft is echter de BMW 750 iL High
Line. In deze auto zijn vrijwel alle
opties verwerkt die bij BMW mo
gelijk zijn terwijl ook een aantal
onderdelen speciaal voor deze
auto zijn ontwikkeld. De 750 High
Line mag gerust een model op
maat genoemd worden.
Ontspannen rijden en werken
wordt gewaarborgd door de elek
tronisch schokdemperregeling. De
chauffeur, of dat nu de eigenaar
is of niet, kan zijn stoel perfect in
stellen onder andere vanwege de
elektrisch verstelbare lendesteun.
De muziek- en nieuwsvoorziening
wordt verzorgd door een complete
stereo-installatie met een CD-wis-
selaar voor tien disks. De achter-
passagiers kunnen deze voorzie
ning in de deurpanelen bedienen.
Ook de klimaatregeling is achter
in te beinvloeden en is zelfs links
en rechts gescheiden. In totaal
kent deze auto dus vier klimaatzo-
'nes.
De hard werkende topman ach
terin de High Line heeft in de
rugleuningen van de voorstoelen
wortelnoten klaptafeltjes tot zijn
beschikking. De rechter voorstoel
kan vanaf de achterzittingen wor
den bediend om de positie van dit
tafeltje te wijzigen en eventueel de
beenruimte te vergroten. Onder
de stoelen zijn uitklapbare voet-
gaat oi dat ae combinatie bij een
overlaadt nij
de weegbrug.