Garage Denissen 25 jaar Nissan/Datsun-dealer DE DATSUN 100 A BRACHT DE DOORBRAAK VOLVO 850 GTL EN Autobranche biedt langdurig werklozen garantie op vaste baan >RT il* I K7 s 1991 VAN ROOSMALEN juni 1991 - pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 27 juni 1991 - pagina 7 elijke 140 Vervolg van p. 1 uit bei N AUTOBEDRIJF prament. We als je gewoon dan word je to, gewoon te dit jaar 10 st wij het Ford- rg overnamen 9t de gouden ousiasme voor r Ford-dealer Jas occasions, uze voor onze rWerk"( lozen die tijd wordt het monteursdiplo- ma gehaald. in de Vol- lati- 2?:%: 19.995,- 9.950,- 10.950,- 16.900,- 16.900,- 14.750, - 17.450,- 17.750, - 18.750, - 6.900,- 3045. >k temprament. tegen de en Euro- roën Salaris Hoe zit het verhaal financieel in elkaar? De eerste periode van 1 tot 8 maanden en de tien weken stage worden verricht met behoud van uitkering. Daarna, bij ingang |Uw voor Micra 1.2 L Speciale wielcovers Achterruitwisser Intervalstand op ruitenwisser Quartzklokje Exclusief sunroofdak Sportieve Clair-badge Clair-pakket t.w.v. Totaal Micra 1.2 "Clair” NU Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450 Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013-360015 (filiaal Tilburg donderdag koopavond) De autobranche blijft op zoek naar geschikte mensen voor allerhande technische functies. De stichting OOMT, waarin de Bovag en werkgevers zijn verenigd en de Innovam (Innovatie- en onderwijscentrum motor voertuigen- en tweewielerbranche) doen er alles aan om jonge mensen te interesseren voor beroepen in de autobranche. Deze branche strekt zich uit van perso nenauto's tot tweewielers en bedrijfswagens. Wie geïnteresseerd is in de auto branche en langdurig werkloos is, kan zich in contact stellen met Wil lem Peters van het Arbeidsbu reau, telefoon 013-323127. Hij heeft een folder klaar liggen waarin het project uit de doeken wordt ge daan. Op 8 september 1966 werd in de Tilburgse Koerier mel ding gemaakt van het feit dat Garage Denissen aan de Burgemeester Janssenstraat 52 het dealerschap van het Japanse automerk Datsun had verworven. Officieel deed dit heugelijk feit zich al op 1 juli van dat jaar voor. Denissen viert daarom volgende week het 25-jarig dea lerschap van Nissan/Datsun. De Automaat ging terug in de geschiedenis van het merk. We reden met een bij zonder goed bewaard gebleven exemplaar van de Dat sun 100 A uit 1974. 1.900,- 20.895,- 19.395,- >rdeel 1.500,- CARAGE DENISSEN BV Uw voordeel 2.000,- BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911* vierbak worden de voorwielen reven. De hele machaniek laakt een duidelijk herkenbaar I geluid, zodat je zelfs met dicht kunt herkennen dat aangedre maak; c fluitend je ogen i het een Datsun is. Zo opmerkelijk als het geluid is ook de vormgeving. De compacte 100A kenmerkt zich door een cou- pé-achtig uiterlijk. Naast de ronde koplampen zijn bolle richting aanwijzers in de grille opgeno men. De zwarte kleine wielen heb ben chroomaccenten in de vorm van vier spaken. Tussen de vier kante achterlichtunits bevindt zich een kleine kofferklep waarachter een beperkte bagageruimte schuilgaat. Het door ons gereden exemplaar werd half jaren zeventig bij Garage Denissen gekocht en kort geleden weer ingeruild op een Micra. Het onderhoud is altijd bij Denissen verricht. Ondanks een kilometerstand van 140.000 func tioneert de 100A uitstekend. Opvallend is met name het com plete dashboard. Er z sisuitvoering drie klokken opgeno men: snelheidsmeter, tempera tuurmeter en brandstofmeter. Er is echter rekening gehouden met de plaatsing van een toerenteller. De bediening van verwarming en ventilatie geschiedt met een aan tal schuifknoppen direct onder de uitstroomopening in het midden. Micra 1.2 L Speciale wielcovers Achterruitwisser Intervalstand op ruitenwisser Quartzklok Luxe bekleding 2 delen neerklapbare achterbank Dakspoiler in carrosseriekleur Bumpers in carrosseriekleur 4 spatlappen Reflecterend achterpaneel Beschermstrips op zijflanken Trend-pakket t.w.v. Totaal Micra Trend” NU lijke operatie niet verwijderd te worden. Er rijden op de wereld nog heel wat exemplaren van de 100A rond, de auto werd immers tót over de helft van de jaren zeventig geproduceerd. De klant kon in Ne derland kiezen voor verschillende uitvoeringen. De basis tweedeurs kostte in 1974 f.7.340, terwijl een luxe uitvoering voor f.7.745,= op het programma stond. Daarnaast was er ook een luxe vierdeurs voor f.8.165,=Het programma werd afgerond door de zoge naamde Cherry Coupé met een 1.2 liter motor van 69 pk en een topsnelheid van 150 km/u. Voor deze auto moest f.9.630,= op tafel komen. De door ons gereden vuurrode 100A is uiteraard in de showroom van de jubilerende Nissan-dealer Denissen te zien. Daar komt bin nenkort ook een uiterst zeldzame Nissan 2400 GT bij, een auto uit 1972 die destijds al de naam Nis san droeg. bovenkant van de voorspatborden en het standaard geleverde kin derzitje op de achterbank. De grote bagageruimte van de 850 GLT heeft een volledig vlakke laadvloer. Dat de achterbank neerklapbaar is uitgevoerd is niet nieuw. De nieuwe Volvo kent ech ter ook een neerklapbare rugleu ning van de passagiersstoel. Zo doende kunnen in de auto voor werpen met een totale lengte van 3 meter worden vervoerd. De achterwielophanging werd flink onder de loep genomen. On der de naam Delta- link brengt Volvo een constructie die het mid den houdt tussen een volledig on afhankelijke ophanging en een starre as. Er is zoveel mogelijk ge probeerd de voordelen van beide systemen te combineren. Belang rijk bij de ontwikkeling was dat de achterasconstructie compact moest blijven, voor een maximale ruimte op de achterbank. De semi- onafhanikelijke ophanging bestaat t twee draagarmen die verende ^wegingen in de lengterichting toelaten. De armen zijn met elkaar verbonden door twee dwars ge plaatste parallele armen. Als rechtuit wordt gereden en beide wielen gelijk inveren doen de MICRA CLAIR - MICRA TREND |OR! kprJTI--x UW VOORDEEL 1500,- TOT 2000, 18.995,- Denissen heeft dit voorjaar veel^zonnignieuws in huis: Micra 1.2 L 18.995,- Auto's met veel sportieve extra's waarvoor u bijna niets meer betaalt KLASSE 12-1989 t/m 5-1989 7- 1989 8.000 km 8- 1984 99.000 km LASSE 7-1987 87.000 km 2-1989 58.000 km 5-1989 69.000 km 7-1987 t/m 2-1988 10-1985 106.000 km (LASSE 2-1985 90.000 km 2- 1987 t/m 10-1989 2-1988 19.000 km -ASSE 3- 1988 87.000 km 10-1987 84.000 km 2-1989 118.000 km 10-1989 36.000 km Op het moment dat Denissen als Datsun-dealer van start ging, was er de keuze uit drie modellen: de 1300, de Cedric 2000 4 cylinder en de zelfde auto met een zescylinder krachtbron. Een jaar later werd het programma uitgebreid met de kleine Datsun Sunny met een 1000 cc krachtbron. Als snel werd de serie verder uitgebreid. In de ja ren zestig werden meer Japanse merken op de Nederlandse markt geïntroduceerd zoals Toyota, Mazda en Honda. Gezamelijk moest het imago van de Japanse auto-industrie worden gevestigd en daar bleken heel wat jaren voor nodig. Een auto die voor Dat sun een behoorlijk doorbraak be tekende, was de 100 A een kleine coupé-achtige tweedeurs auto. Coupé-achtig De 100 A, ook wel Datsun 1000 of Cherry genoemd, heeft een lengte van 3,66 meter en een totaalge- wicht van 680 kg. Een auto in de economische klasse die voorna melijk moest concurreren t< Mazda 1000, Toyota 1000 en I pese produkten zoals de Citrc Ami-8, Simca 1000 en Renault 5. De dwars voorin geplaatste 988 cc 4 cylinder motor is goed voor een vermogen van 59 pk bij 6000 tr/ min. Via een handgeschakelde van de arbeidsovereenkomst, wordt een salaris betaald. Tijdens de twee jaar dat de leerling op za terdag naar school gaat, wordt een reiskostenvergoeding gebo den en bovendien een premie van 1.1.000,= in het vooruitzicht gesteld als het myiteursdiploma daad werkelijk wordt behaald. Zo kent Innovam het "Weer project om langdurig werkk goede toekomstperspectieven te bieden als monteur of magazijn- imen er voor project in aanmerking. Jongens en meisjes, mannen en vrouwen in de leeftijdsgroep van 18 tot en met 35 jaar die minimaal 20 maanden zonder werk zitten. Allochtonen worden in dit geval positief gedis crimineerd. Voor hen geldt een periode zonder werk van 1 jaar. Als vooropleiding dienen de kan didaten LBO/MAVO of een verou derde vergelijkbare opleiding te hebben genoten. Uiteraard telt de bereidheid om in de autobranche aan de slag te gaan zwaar mee. Opleiding Geïnteresseerden kunnen zich als de BMW 5- serie, Alfa 164 en Mercedes 190 bewegen zich in dit segment. De auto rijdt uitermate voorspelbaar, reageert direct op het stuur en kan verantwoord hard worden gereden. De 5 cylin der maakt een geluid wat herken baar is van Audi (het enige merk wat in grote aantallen 5 cylinder benzinemotoren inbouwt). De auto kan op verschillende manieren worden bereden: flink doortrek ken voor uitstekende prestaties of rustig bij lage toerentallen op schakelen. Bij de automatische versie leveren de Sport- en Econo my-stand twee verschillende auto's op. De 850 GLT haalt een top van 215 km/u (205 km/u bij de automaat) en trekt in 8,9 seconden van 0 tot 100. Ondanks de relatief vierkante koets heeft de nieuwe ling een Cw-waarde van 0,32. Prijs De 850 zal zijn publieksdebuut be- bieden al* m°^eU5 oi leven op de IAA in Frankfurt in medewerker. Wie kor september. De leveringen in Zwe- dlt prO)ect ln aanmerl den en Duitsland zullen in oktober en meisies mnnnen e op gang komen. De 850 is een zo genaamde slow-starter. De auto wordt uitsluitend in het Belgische Gent gebouwd, een fabriek waar de produktie langzaam wordt op gevoerd. De leveringen in Nederland star ten in januari 1992. De auto zal geintroduceerd worden voor een prijs net onder de f.65.000, Vol- vo Nederland hoopt er op jaarba sis 2000 tot 2500 van te gaan ver kopen. Volvo Nederland legt er de nadruk op dat de 850 GLT de eer- i. uremiei'esseeraeu Kwinen zien stehng is van een nieuwe genera- melden bij het arbeidsbureau. tie Volvo s voor een nieuwe gene- Wordt een kandidaat hikt be. raüe Volvo-njders. vonden, dan volgt eenypraktijk. scholing van 1 tot maximaal 8 maanden. Deze periode is afhan kelijk van de vooropleiding. Deze scholing wordt gegeven op het Centrum Vakopleiding in Breda of Den Bosch. Tijdens de opleiding worden niet alleen technische vaardigheden bijgebracht, maar wordt ook gelet op de werkhou ding. Na afloop wordt de inmid dels geschoolde leerling voorge dragen voor een sollicitatie. Er volgt een gesprek met een gara gebedrijf. In een stageperiode van 10 weken wordt het geleerde in praktijk gebracht. Zowel tijdens de opleiding als in de stage wor den zowel de betreffende bedrij ven als de leerlingen intensief be geleid door Innovam. Na afloop van de stage wordt een arbeids overeenkomst aangegaan voor onbepaalde tijd. Bovendien wordt een leerovereenkomst gesloten voor een periode van twee iaar. In Uiteraard kun- nen de ingenieurs bij Volvo nog een keer snijden, waardoor een 2 liter 16-klepper ontstaat. Deze krachtbron zullen we binnen nu I en drie jaar in de 840 aantreffen. I De 5-pitter vult de motorruimte be hoorlijk, zodat er behoefte bestond aan een uiterst compacte versnel lingsbak. De nieuwe 5-bak heeft slechts een breedte van 35 centi meter. Daarnaast is ook een auto matische transmissie leverbaar met vier trappen en een Econo- my/Sport/Winter-schakelaar. Delta-link Wie de voorportieren van de Vol vo 850 opent, ziet vlak boven de dorpel de vermelding "SIPS", wat staat voor Side Impact Protection System. Het is bedoelt om bij een zijdelingse botsing de vervorming van het interieur te minimaliseren. Het gaat om een combinatie van verstevigingen in de vloer en de B-stijl en buisvormige elementen in de voorstoelen. Tussen de stoe len in zit een energie-absorberen- de doosvormige constructie die bij een aanrijding de buis in de stoel als het ware opvangt. Andere vei- ligheidsverhogende constructies betreffen de extra balken aan de dwarse armen dienst als starre verbinding tussen de draagar men. Dit benadert de starre as met een onveranderende spoorbreed te. In een bocht of rijdend over on effenheden met één wiel kunnen de draagarmen individueel bewe gen en benadert de as een onaf hankelijke ophanging. In de praktijk volgt de achterkant van de auto netjes de koers die door de voorwielen wordt bepaald. Al leen in hard genomen bochten geeft de achtersteven het gevoel dat deze de voorkant voorbij wil. Gordelhoogte Een ander nieuwtje wat in V vo 850 te vinden is, is de automc sche verstelling van de gordel hoogte. De gordel glijdt door een naar onder afbuigende gleuf. De gordel zal hierdoor altijd de juiste hoogte innemen. Overigens zijn de gordels voorzien van spanners die bij een aanrijding in werking treden. Voor het interieur geldt eigenlijk hetzelfde als voor het uiterlijk. Het is een mengelmoes van bekende Volvo-details. De afwerking is dik in orde. Uiteraard is de luxueuze GLT voorzien van een toerenteller, elektrische ruiten, verwarmde stoelen, centrale vergrendeling en uitgebreide verstelmogelijkheden op de uitstekende stoelen. Volvo-rijders zullen na het wegrij den met de 850 GLT even twijfelen of ze wel in een produkt van het vertrouwde merk rijden, terwijl de zogenaamde vreemde- merk-rij- ders blij verrast zullen zijn. Volvo, met een zeer trouwe aanhang, mikt met de 850 nu juist op die vreemde merken. Vooral auto's Recordtijd De 100A was goed voor redelijke prestaties zoals een top van 140 km/u (kruissnelheid 125 km/u) en een acceleratie die destijds nog werd uitgedrukt van 0 tot 80 km/u in 9,2 seconden. Volgens 'de boe ken' had de kleine Datsun een ge middeld brandstofverbruik van 1 op 13,2. Het comfort staat ook op een heel behoorlijk peil. De auto heeft voor en achter onafhankelij ke wielophanging. Alleen de stoe len vallen bij de huidige stan daard in het niet. De bediening van pedalen en de besturing gaan bijzonder licht, een positieve ime het com- eigenschap van Japanse auto's zijn bij de ba- die nu nog terug te vinden is. okken opgeno- Het interieur is voor een groot deel netjes bekleed met kunstleer. Op de deuren en raamstijlen komt de carrosseriekleur terug. Een aar dig technisch snufje is dat bij dit model de koppelingsplaat en drukgroep in een recordtijd kun nen worden vervangen. Het kop- pelingshuis hoeft voor een derge-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25