Garage Denissen 25 jaar Nissan/Datsun-dealer
DE DATSUN 100 A BRACHT
DE DOORBRAAK
VOLVO 850 GTL
EN
Autobranche biedt
langdurig werklozen
garantie op vaste baan
>RT
il*
I
K7
s
1991
VAN ROOSMALEN
juni 1991 - pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 27 juni 1991 - pagina 7
elijke
140
Vervolg van p. 1
uit
bei
N
AUTOBEDRIJF
prament. We
als je gewoon
dan word je
to, gewoon te
dit jaar 10
st wij het Ford-
rg overnamen
9t de gouden
ousiasme voor
r Ford-dealer
Jas occasions,
uze voor onze
rWerk"(
lozen
die tijd wordt het monteursdiplo-
ma gehaald.
in de Vol-
lati-
2?:%:
19.995,-
9.950,-
10.950,-
16.900,-
16.900,-
14.750, -
17.450,-
17.750, -
18.750, -
6.900,-
3045.
>k temprament.
tegen de
en Euro-
roën
Salaris
Hoe zit het verhaal financieel in
elkaar? De eerste periode van 1
tot 8 maanden en de tien weken
stage worden verricht met behoud
van uitkering. Daarna, bij ingang
|Uw voor
Micra 1.2 L
Speciale wielcovers
Achterruitwisser
Intervalstand op ruitenwisser
Quartzklokje
Exclusief sunroofdak
Sportieve Clair-badge
Clair-pakket t.w.v.
Totaal Micra 1.2 "Clair”
NU
Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving
Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450
Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013-360015
(filiaal Tilburg donderdag koopavond)
De autobranche blijft op zoek naar geschikte mensen
voor allerhande technische functies. De stichting
OOMT, waarin de Bovag en werkgevers zijn verenigd
en de Innovam (Innovatie- en onderwijscentrum motor
voertuigen- en tweewielerbranche) doen er alles aan
om jonge mensen te interesseren voor beroepen in de
autobranche. Deze branche strekt zich uit van perso
nenauto's tot tweewielers en bedrijfswagens.
Wie geïnteresseerd is in de auto
branche en langdurig werkloos is,
kan zich in contact stellen met Wil
lem Peters van het Arbeidsbu
reau, telefoon 013-323127. Hij heeft
een folder klaar liggen waarin het
project uit de doeken wordt ge
daan.
Op 8 september 1966 werd in de Tilburgse Koerier mel
ding gemaakt van het feit dat Garage Denissen aan de
Burgemeester Janssenstraat 52 het dealerschap van het
Japanse automerk Datsun had verworven. Officieel
deed dit heugelijk feit zich al op 1 juli van dat jaar voor.
Denissen viert daarom volgende week het 25-jarig dea
lerschap van Nissan/Datsun. De Automaat ging terug
in de geschiedenis van het merk. We reden met een bij
zonder goed bewaard gebleven exemplaar van de Dat
sun 100 A uit 1974.
1.900,-
20.895,-
19.395,-
>rdeel 1.500,- CARAGE DENISSEN BV Uw voordeel 2.000,-
BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911*
vierbak worden de voorwielen
reven. De hele machaniek
laakt een duidelijk herkenbaar
I geluid, zodat je zelfs met
dicht kunt herkennen dat
aangedre
maak; c
fluitend
je ogen i
het een Datsun is.
Zo opmerkelijk als het geluid is
ook de vormgeving. De compacte
100A kenmerkt zich door een cou-
pé-achtig uiterlijk. Naast de ronde
koplampen zijn bolle richting
aanwijzers in de grille opgeno
men. De zwarte kleine wielen heb
ben chroomaccenten in de vorm
van vier spaken. Tussen de vier
kante achterlichtunits bevindt zich
een kleine kofferklep waarachter
een beperkte bagageruimte
schuilgaat.
Het door ons gereden exemplaar
werd half jaren zeventig bij
Garage Denissen gekocht en kort
geleden weer ingeruild op een
Micra. Het onderhoud is altijd bij
Denissen verricht. Ondanks een
kilometerstand van 140.000 func
tioneert de 100A uitstekend.
Opvallend is met name het com
plete dashboard. Er z
sisuitvoering drie klokken opgeno
men: snelheidsmeter, tempera
tuurmeter en brandstofmeter. Er is
echter rekening gehouden met de
plaatsing van een toerenteller. De
bediening van verwarming en
ventilatie geschiedt met een aan
tal schuifknoppen direct onder de
uitstroomopening in het midden.
Micra 1.2 L
Speciale wielcovers
Achterruitwisser
Intervalstand op ruitenwisser
Quartzklok
Luxe bekleding
2 delen neerklapbare achterbank
Dakspoiler in carrosseriekleur
Bumpers in carrosseriekleur
4 spatlappen
Reflecterend achterpaneel
Beschermstrips op zijflanken
Trend-pakket t.w.v.
Totaal Micra Trend”
NU
lijke operatie niet verwijderd te
worden.
Er rijden op de wereld nog heel
wat exemplaren van de 100A
rond, de auto werd immers tót
over de helft van de jaren zeventig
geproduceerd. De klant kon in Ne
derland kiezen voor verschillende
uitvoeringen. De basis tweedeurs
kostte in 1974 f.7.340, terwijl een
luxe uitvoering voor f.7.745,= op
het programma stond. Daarnaast
was er ook een luxe vierdeurs
voor f.8.165,=Het programma
werd afgerond door de zoge
naamde Cherry Coupé met een
1.2 liter motor van 69 pk en een
topsnelheid van 150 km/u. Voor
deze auto moest f.9.630,= op tafel
komen.
De door ons gereden vuurrode
100A is uiteraard in de showroom
van de jubilerende Nissan-dealer
Denissen te zien. Daar komt bin
nenkort ook een uiterst zeldzame
Nissan 2400 GT bij, een auto uit
1972 die destijds al de naam Nis
san droeg.
bovenkant van de voorspatborden
en het standaard geleverde kin
derzitje op de achterbank.
De grote bagageruimte van de
850 GLT heeft een volledig vlakke
laadvloer. Dat de achterbank
neerklapbaar is uitgevoerd is niet
nieuw. De nieuwe Volvo kent ech
ter ook een neerklapbare rugleu
ning van de passagiersstoel. Zo
doende kunnen in de auto voor
werpen met een totale lengte van
3 meter worden vervoerd.
De achterwielophanging werd
flink onder de loep genomen. On
der de naam Delta- link brengt
Volvo een constructie die het mid
den houdt tussen een volledig on
afhankelijke ophanging en een
starre as. Er is zoveel mogelijk ge
probeerd de voordelen van beide
systemen te combineren. Belang
rijk bij de ontwikkeling was dat de
achterasconstructie compact
moest blijven, voor een maximale
ruimte op de achterbank. De semi-
onafhanikelijke ophanging bestaat
t twee draagarmen die verende
^wegingen in de lengterichting
toelaten. De armen zijn met elkaar
verbonden door twee dwars ge
plaatste parallele armen. Als
rechtuit wordt gereden en beide
wielen gelijk inveren doen de
MICRA CLAIR - MICRA TREND |OR! kprJTI--x
UW VOORDEEL 1500,- TOT 2000,
18.995,- Denissen heeft dit voorjaar veel^zonnignieuws in huis: Micra 1.2 L 18.995,-
Auto's met veel sportieve extra's waarvoor u bijna
niets meer betaalt
KLASSE
12-1989 t/m 5-1989
7- 1989 8.000 km
8- 1984 99.000 km
LASSE
7-1987 87.000 km
2-1989 58.000 km
5-1989 69.000 km
7-1987 t/m 2-1988
10-1985 106.000 km
(LASSE
2-1985 90.000 km
2- 1987 t/m 10-1989
2-1988 19.000 km
-ASSE
3- 1988 87.000 km
10-1987 84.000 km
2-1989 118.000 km
10-1989 36.000 km
Op het moment dat Denissen als
Datsun-dealer van start ging, was
er de keuze uit drie modellen: de
1300, de Cedric 2000 4 cylinder en
de zelfde auto met een zescylinder
krachtbron. Een jaar later werd
het programma uitgebreid met de
kleine Datsun Sunny met een 1000
cc krachtbron. Als snel werd de
serie verder uitgebreid. In de ja
ren zestig werden meer Japanse
merken op de Nederlandse markt
geïntroduceerd zoals Toyota,
Mazda en Honda. Gezamelijk
moest het imago van de Japanse
auto-industrie worden gevestigd
en daar bleken heel wat jaren
voor nodig. Een auto die voor Dat
sun een behoorlijk doorbraak be
tekende, was de 100 A een kleine
coupé-achtige tweedeurs auto.
Coupé-achtig
De 100 A, ook wel Datsun 1000 of
Cherry genoemd, heeft een lengte
van 3,66 meter en een totaalge-
wicht van 680 kg. Een auto in de
economische klasse die voorna
melijk moest concurreren t<
Mazda 1000, Toyota 1000 en I
pese produkten zoals de Citrc
Ami-8, Simca 1000 en Renault 5.
De dwars voorin geplaatste 988 cc
4 cylinder motor is goed voor een
vermogen van 59 pk bij 6000 tr/
min. Via een handgeschakelde
van de arbeidsovereenkomst,
wordt een salaris betaald. Tijdens
de twee jaar dat de leerling op za
terdag naar school gaat, wordt
een reiskostenvergoeding gebo
den en bovendien een premie van
1.1.000,= in het vooruitzicht gesteld
als het myiteursdiploma daad
werkelijk wordt behaald.
Zo kent Innovam het "Weer
project om langdurig werkk
goede toekomstperspectieven te
bieden als monteur of magazijn-
imen er voor
project in aanmerking. Jongens
en meisjes, mannen en vrouwen in
de leeftijdsgroep van 18 tot en met
35 jaar die minimaal 20 maanden
zonder werk zitten. Allochtonen
worden in dit geval positief gedis
crimineerd. Voor hen geldt een
periode zonder werk van 1 jaar.
Als vooropleiding dienen de kan
didaten LBO/MAVO of een verou
derde vergelijkbare opleiding te
hebben genoten. Uiteraard telt de
bereidheid om in de autobranche
aan de slag te gaan zwaar mee.
Opleiding
Geïnteresseerden kunnen zich
als de BMW 5- serie, Alfa 164 en
Mercedes 190 bewegen zich in dit
segment. De auto rijdt uitermate
voorspelbaar, reageert direct op
het stuur en kan verantwoord
hard worden gereden. De 5 cylin
der maakt een geluid wat herken
baar is van Audi (het enige merk
wat in grote aantallen 5 cylinder
benzinemotoren inbouwt). De auto
kan op verschillende manieren
worden bereden: flink doortrek
ken voor uitstekende prestaties of
rustig bij lage toerentallen op
schakelen. Bij de automatische
versie leveren de Sport- en Econo
my-stand twee verschillende
auto's op. De 850 GLT haalt een
top van 215 km/u (205 km/u bij de
automaat) en trekt in 8,9 seconden
van 0 tot 100. Ondanks de relatief
vierkante koets heeft de nieuwe
ling een Cw-waarde van 0,32.
Prijs
De 850 zal zijn publieksdebuut be- bieden al* m°^eU5 oi
leven op de IAA in Frankfurt in medewerker. Wie kor
september. De leveringen in Zwe- dlt prO)ect ln aanmerl
den en Duitsland zullen in oktober en meisies mnnnen e
op gang komen. De 850 is een zo
genaamde slow-starter. De auto
wordt uitsluitend in het Belgische
Gent gebouwd, een fabriek waar
de produktie langzaam wordt op
gevoerd.
De leveringen in Nederland star
ten in januari 1992. De auto zal
geintroduceerd worden voor een
prijs net onder de f.65.000, Vol-
vo Nederland hoopt er op jaarba
sis 2000 tot 2500 van te gaan ver
kopen. Volvo Nederland legt er de
nadruk op dat de 850 GLT de eer-
i. uremiei'esseeraeu Kwinen zien
stehng is van een nieuwe genera- melden bij het arbeidsbureau.
tie Volvo s voor een nieuwe gene- Wordt een kandidaat hikt be.
raüe Volvo-njders. vonden, dan volgt eenypraktijk.
scholing van 1 tot maximaal 8
maanden. Deze periode is afhan
kelijk van de vooropleiding. Deze
scholing wordt gegeven op het
Centrum Vakopleiding in Breda of
Den Bosch. Tijdens de opleiding
worden niet alleen technische
vaardigheden bijgebracht, maar
wordt ook gelet op de werkhou
ding. Na afloop wordt de inmid
dels geschoolde leerling voorge
dragen voor een sollicitatie. Er
volgt een gesprek met een gara
gebedrijf. In een stageperiode
van 10 weken wordt het geleerde
in praktijk gebracht. Zowel tijdens
de opleiding als in de stage wor
den zowel de betreffende bedrij
ven als de leerlingen intensief be
geleid door Innovam. Na afloop
van de stage wordt een arbeids
overeenkomst aangegaan voor
onbepaalde tijd. Bovendien wordt
een leerovereenkomst gesloten
voor een periode van twee iaar. In
Uiteraard kun-
nen de ingenieurs bij Volvo nog
een keer snijden, waardoor een 2
liter 16-klepper ontstaat. Deze
krachtbron zullen we binnen nu
I en drie jaar in de 840 aantreffen.
I De 5-pitter vult de motorruimte be
hoorlijk, zodat er behoefte bestond
aan een uiterst compacte versnel
lingsbak. De nieuwe 5-bak heeft
slechts een breedte van 35 centi
meter. Daarnaast is ook een auto
matische transmissie leverbaar
met vier trappen en een Econo-
my/Sport/Winter-schakelaar.
Delta-link
Wie de voorportieren van de Vol
vo 850 opent, ziet vlak boven de
dorpel de vermelding "SIPS", wat
staat voor Side Impact Protection
System. Het is bedoelt om bij een
zijdelingse botsing de vervorming
van het interieur te minimaliseren.
Het gaat om een combinatie van
verstevigingen in de vloer en de
B-stijl en buisvormige elementen
in de voorstoelen. Tussen de stoe
len in zit een energie-absorberen-
de doosvormige constructie die bij
een aanrijding de buis in de stoel
als het ware opvangt. Andere vei-
ligheidsverhogende constructies
betreffen de extra balken aan de
dwarse armen dienst als starre
verbinding tussen de draagar
men. Dit benadert de starre as met
een onveranderende spoorbreed
te. In een bocht of rijdend over on
effenheden met één wiel kunnen
de draagarmen individueel bewe
gen en benadert de as een onaf
hankelijke ophanging. In de
praktijk volgt de achterkant van
de auto netjes de koers die door
de voorwielen wordt bepaald. Al
leen in hard genomen bochten
geeft de achtersteven het gevoel
dat deze de voorkant voorbij wil.
Gordelhoogte
Een ander nieuwtje wat in V
vo 850 te vinden is, is de automc
sche verstelling van de gordel
hoogte. De gordel glijdt door een
naar onder afbuigende gleuf. De
gordel zal hierdoor altijd de juiste
hoogte innemen. Overigens zijn
de gordels voorzien van spanners
die bij een aanrijding in werking
treden.
Voor het interieur geldt eigenlijk
hetzelfde als voor het uiterlijk. Het
is een mengelmoes van bekende
Volvo-details. De afwerking is dik
in orde. Uiteraard is de luxueuze
GLT voorzien van een toerenteller,
elektrische ruiten, verwarmde
stoelen, centrale vergrendeling en
uitgebreide verstelmogelijkheden
op de uitstekende stoelen.
Volvo-rijders zullen na het wegrij
den met de 850 GLT even twijfelen
of ze wel in een produkt van het
vertrouwde merk rijden, terwijl de
zogenaamde vreemde- merk-rij-
ders blij verrast zullen zijn. Volvo,
met een zeer trouwe aanhang,
mikt met de 850 nu juist op die
vreemde merken. Vooral auto's
Recordtijd
De 100A was goed voor redelijke
prestaties zoals een top van 140
km/u (kruissnelheid 125 km/u) en
een acceleratie die destijds nog
werd uitgedrukt van 0 tot 80 km/u
in 9,2 seconden. Volgens 'de boe
ken' had de kleine Datsun een ge
middeld brandstofverbruik van 1
op 13,2. Het comfort staat ook op
een heel behoorlijk peil. De auto
heeft voor en achter onafhankelij
ke wielophanging. Alleen de stoe
len vallen bij de huidige stan
daard in het niet. De bediening
van pedalen en de besturing
gaan bijzonder licht, een positieve
ime het com- eigenschap van Japanse auto's
zijn bij de ba- die nu nog terug te vinden is.
okken opgeno- Het interieur is voor een groot deel
netjes bekleed met kunstleer. Op
de deuren en raamstijlen komt de
carrosseriekleur terug. Een aar
dig technisch snufje is dat bij dit
model de koppelingsplaat en
drukgroep in een recordtijd kun
nen worden vervangen. Het kop-
pelingshuis hoeft voor een derge-