VOLVO 850 GLT
GOUDEN FIESTA VOGEL
MAZDA 323
VERFIJND
Het
roer
gaat
om
i
Motor-taxi
8.45
21.45
Oplage94.400 ex.
RIJ-IMPRESSIE
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Marque
Lotusshop
in Amsterdam
srmans
k
I j
Japanse auto's
voor Europa
jni 1991 - pagina 18
Qflüoöfflaat
Donderdag 27 juni 1991
(lees verder blz. 7)
Tony Vos
(lees verder blz. 9)
o.a.:
pag. 9
pag. 7
pag- 3
Lees verder
in dit nummer
Garage Denissen
25 jaar
Nissan Datsun dealer
BMW Executive
en High-Line
.BURG
Jaargang 3
Nummer 25
Göteborg - Men houdt in Zweden niet van paleisrevolu
ties. Zowel Volvo als Saab mogen zeer behoudend ge
noemd worden als het gaat om hun modellenpolitiek.
Het roer is echter bij Volvo om. Niet zozeer wat betreft
het uiterlijk valt de nieuwe 850 GLT op, maar zeker
Autotest:
VW Caravelle CL 2.4
De motorfiets is natuurlijk ook
een prima vervoermiddel als
je een hekel hebt aan files.
i: Marque Lo-
mstraat 21,
Op vrijdag 21 juni heeft de
Finse Formule 1-coureur Mika
Hakkinen in de Amsterdamse
Van Woustraat de eerste
Marque Lotusshop geopend.
Nederland heeft hiermee een
wereldprimeur. Op nummer
21 zit namelijk de eerste win
kel ter wereld gewijd aan één
automerk.
De Marque Lotusshop heeft
een uitgebreid assortiment
aan modelauto's, Lotus bouw
dozen, sweaters, winterjacks,
poloshirts, dassen en para
plu's, allemaal exclusief voor
Lotus ontworpen.
In de maand juli kan worden
meegedaan een een Lotus
prijsvraag. Door het inzenden
van een kort verhaal met als
thema "Wat maakt een Lotus
een Lotus" dingt de inzender
mee naar prijzen als: Special
Guest bij het Lotus Team, een
bezoek aan de Lotus-fabriek
of voor f.500, aan Lotus-arti
kelen. Een deskundige jury
zal de inzendingen beoorde
len.
Inzendingen aan:
tusshop, Van Woi
Amsterdam.
Als iedere automobilist op de
motor zou gaan, was van files
waarschijnlijk helemaal geen
sprake. Een derde voordeel is
dat een 'normale'motor rela
tief erg zuinig is met zijn
brandstof BMW levert zelfs al
motorfietsen met een kataly
sator zodat het met het milieu
ook wel snor zit. We hebben
in Nederland echter met één
factor te maken die ervoor
zorgt dat motorrijden veelal
een hobby zal blijven: natuur
lijk is dat het onbestendige
weer.
Deze zomer brengt ons een op details vernieuwde Maz
da 323. Voortaan zullen alle versies geleverd worden
met 16-kleps injectiemotoren, terwijl verschillende uit
voeringen met een nieuwe 1.8 liter krachtbron kruinen
worden besteld. Ook de lijst met leverbare opties is uit
gebreid met stuurbekrachtiging voor alle modellen, ter
wijl ABS en een automatische transmissie op een deel
van het leveringsprogramma verkrijgbaar zijn. Tot slot
is ook in het interieur het nodige gewijzigd onder in
vloed van het recent geopende Europese Research and
Developmentcentre in Duitsland.
vanwege een aantal technische noviteiten. We reden
de auto in het land van herkomst zowel in een versie
met handgeschakelde vijfbak als met automaat. Volvo
maakt zich op werkelijk te gaan concurreren met de
sportieve produkten in de hogere zakenklasse.
stond de ervaring met de 440/460/
480 ter beschikking. Boven de
voorwielen hangt een nieuwe 5
cylinder motor met een exacte in
houd van 2435 cc. Eigenlijk is het
de nieuwe 6-pitter uit de 960 die
één cylinder mist. Iedere zuiger
Bols
jonge jenever
In Zweden, een land waarbij
je aan het zelfde ongure
weerbeeld denkt, maar dat in
feite meer zonuren heeft dan
wij, heeft men in de steden de
motorfiets ontdekt. Er zijn zelfs
speciale taxi-bedrijven die
hun klanten met de motorfiets
vervoeren. Je belt het bedrijf
voor een ritje en in korte tijd
komt de tweewieler voorgere
den. In het koffertje achterop
zit de helm voor de passagier
en in no-time sta je op je be
stemming. Vooral in de spits,
die ook in Zweedse steden
voor oponthoud zorgt, kan de
motor-taxi veel voordelen op
leveren. De ervaren motorrij
ders manouvreren door de
kleinste straatjes en tussen de
verkeersstromen door. Wie
weet, gaan we in Nederland
ook nog eens de motor ont
dekken als oplossing voor
veel verkeersproblemen. Laat
het eerst maar eens droog
worden...
Het lijkt wel of de motorfiets
alle negatieve publiciteit rond
de auto ontloopt. Op dit mo
ment lijken er voor dit twee
wielige vervoermiddel grote
mogelijkheden. Zakelijk ge
zien is de motor interessant,
daar er geen bijtelling over
berekend wordt. Een prifna
oplossing voor de motorlief
hebber die zijn eigen auto te
gen kilometervergoeding
aanbiedt en de motor door de
zaak laat betalen.
Het huidige Volvo-programma
ziet er wat onduidelijk uit. Aan de
basis vinden we ons nationaal
produkt, de 400-reeks. Het Zweed
se gamma bestaat uit de aloude
240, de 740 en de 900-serie. Daar
komt nu de 850 GLT bij. Dit model
zal bij uitbreiding tot een heuse
800-reeks het topmodel blijven. De
dagen van de 740 lijken dan ge
teld te zijn, terwijl de 240 voorlopig
nog tot en met 1994 van de bana
blijft rollen.
5 cylinders
De 850 GLT is duidelijk herken
baar als Volvo. Je zou kunnen stel-
heeft de beschikking over 2 in- en
uitlaatkleppen, zodat we hier van
een 20-klepper spreken. De nieu
we krachtbron is hiermee goed
voor een vermogen van 170 pk bij
6000 tr/min en een koppel van 220
Nm bij 3300 tr/min.
Er werd door Volvo voor een 5 cy
linder gekozen, omdat dit cylin-
deraantal maximaal is bij een
dwarse plaatsing.
940. Wat binnenruimte betreft
vindtj^e achterwielaangedreven
940 zijn gelijke in de 850 met aan
drijving op de voorvielen.
De overgang van achter- op voor-
wielaandrijving is een flinke om
mezwaai voor Volvo. Uiteraard
De Automaat is een
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riei, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hi’.varenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
U.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
len dat het Zweedse merk een
goede kopieermachien heeft met
een knop voor vergroten en ver
kleinen. Toch is dat al te simpel
gesteld. De 850 is wel degelijk een
Volledig nieuwe auto, echter met
een vertrouwde aanblik. De neus
is voor een Volvo wat boller en
ronder geworden. Het zijaanzicht
is een goede mengeling van ken-
opig merken uit de 400- en 900-model-
id lenreeks. De kofferklep gaat hele
maal tot de bumper open. Een
deel van de achterlichtunits
scharniert mee omhoog. Met een
lengte van 4,66 meter is de 850
niet eens zoveel kleiner dan de
We mogen als Nederland in
Europees verband misschien
wel een klein landje zijn, wat
betreft de afzet voor Japanse
auto's zijn we wel degelijk
van belang. In 1990 werden
er ruim 1 miljoen Japanse
auto's in de EEG verkocht,
waarvan Nederland zo'n 12
procent voor haar rekening
nam. De meeste Japanners
gingen naar de Duitse Bonds
republiek (434.700) terwijl ook
Engeland met 205.300 auto s
niet slecht scoorde. Daarna
volgt Nederland met 123.600
eenheden op de hielen geze
ten door de overige Benelux-
landen met 116.100 auto's.
Kleinere landen als Ierland,
Denemarken en Griekenland
verkochten altijd nog respec
tievelijk 33.000, 32.800 en
47.100 Japanse auto 's in het
afgelopen jaar. De landen
waar nog steeds protectionis
tische maatregelen gelden,
blijven ver in aantallen ach
ter. Zo werden er 74.700 Ja
panse auto 's in Frankrijk af
gezet, 12.300 in Portugal en
slechts 3100 in Italië en 2600
in Spanje. Uiteraard zullen
deze scheefgetrokken verhou
dingen de komende jaren
worden rechtgetrokken.
De Duitse kunstenaar H.A. Schuit
presenteert in 1989 tien in sculptu
ren veranderde Fords Fiesta. Na
een presentatie in Keulen ging de
indrukwekkende expositie langs
diverse internationale musea. Eén
van de tien objecten echter is nu
weer terug in Keulen. De in een
gouden vogel veranderde Fiesta
heeft een vaste plaats gekregen
op de toren van het Stedelijk mu
seum. Het monument is door de
plaatselijke Ford-fabrieken aan
het museum geschonken. Exact 60
jaar geleden liep in Keulen de
eerste Ford van de band.
De toren waarop de Fiesta is ge
plaatst is 20 meter hoog en heeft
een diameter van 3,5 m. Om de
vogel te kunnen dragen werd de
ze toren met een zogenaamde ko
ningsstoel versterkt. Deze steekt
door twee verdiepingen en heeft
een eigen gewicht van 1 ton. De
vogel is 6,20 meter lang, 3,50 me
ter hoog en 10 meter breed en
heeft een totaalgewicht van 4 ton.
Iedere vleugel weegt 800 kg ter-
wijl de auto een leeggewicht van
200 kg heeft. De motorruimte is ter
verzwaaring met 1,2 ton aan
spoorrails opgevuld. Het kunst
werk kan temperaturen tussen min
50 en plus 100 graden verdragen
en zal zelfs bij stormen tot wind
kracht 12 (orkaan) blijven staan.
De vleugels werden door stuka
doors uit glasvezelversterkt po-
lyesterhars met een wanddikte
van 10 cm gevormd en zijn met
polyurethaanschuim gevuld. De
Fiesta, bouwjaar 1990, werd volle
dig kaal gemaakt en voorzien van
enkele lagen epoxyhars. De bui
tenkant van het plaatwerk is met
zinkchromaat en acrylmetaallak
behandeld en vervolgens voorzien
van een speciale vuilwerende
coating.
Kijk dus bij een volgend bezoek
aan Keulen even naar boven.
i uitgave van
,nt in
.1, Looi
erkel
sstel e
|0HH 24
"h