VOLVO 850 GLT GOUDEN FIESTA VOGEL MAZDA 323 VERFIJND Het roer gaat om i Motor-taxi 8.45 21.45 Oplage94.400 ex. RIJ-IMPRESSIE Bijlage van: DeTilburgse Koerier Marque Lotusshop in Amsterdam srmans k I j Japanse auto's voor Europa jni 1991 - pagina 18 Qflüoöfflaat Donderdag 27 juni 1991 (lees verder blz. 7) Tony Vos (lees verder blz. 9) o.a.: pag. 9 pag. 7 pag- 3 Lees verder in dit nummer Garage Denissen 25 jaar Nissan Datsun dealer BMW Executive en High-Line .BURG Jaargang 3 Nummer 25 Göteborg - Men houdt in Zweden niet van paleisrevolu ties. Zowel Volvo als Saab mogen zeer behoudend ge noemd worden als het gaat om hun modellenpolitiek. Het roer is echter bij Volvo om. Niet zozeer wat betreft het uiterlijk valt de nieuwe 850 GLT op, maar zeker Autotest: VW Caravelle CL 2.4 De motorfiets is natuurlijk ook een prima vervoermiddel als je een hekel hebt aan files. i: Marque Lo- mstraat 21, Op vrijdag 21 juni heeft de Finse Formule 1-coureur Mika Hakkinen in de Amsterdamse Van Woustraat de eerste Marque Lotusshop geopend. Nederland heeft hiermee een wereldprimeur. Op nummer 21 zit namelijk de eerste win kel ter wereld gewijd aan één automerk. De Marque Lotusshop heeft een uitgebreid assortiment aan modelauto's, Lotus bouw dozen, sweaters, winterjacks, poloshirts, dassen en para plu's, allemaal exclusief voor Lotus ontworpen. In de maand juli kan worden meegedaan een een Lotus prijsvraag. Door het inzenden van een kort verhaal met als thema "Wat maakt een Lotus een Lotus" dingt de inzender mee naar prijzen als: Special Guest bij het Lotus Team, een bezoek aan de Lotus-fabriek of voor f.500, aan Lotus-arti kelen. Een deskundige jury zal de inzendingen beoorde len. Inzendingen aan: tusshop, Van Woi Amsterdam. Als iedere automobilist op de motor zou gaan, was van files waarschijnlijk helemaal geen sprake. Een derde voordeel is dat een 'normale'motor rela tief erg zuinig is met zijn brandstof BMW levert zelfs al motorfietsen met een kataly sator zodat het met het milieu ook wel snor zit. We hebben in Nederland echter met één factor te maken die ervoor zorgt dat motorrijden veelal een hobby zal blijven: natuur lijk is dat het onbestendige weer. Deze zomer brengt ons een op details vernieuwde Maz da 323. Voortaan zullen alle versies geleverd worden met 16-kleps injectiemotoren, terwijl verschillende uit voeringen met een nieuwe 1.8 liter krachtbron kruinen worden besteld. Ook de lijst met leverbare opties is uit gebreid met stuurbekrachtiging voor alle modellen, ter wijl ABS en een automatische transmissie op een deel van het leveringsprogramma verkrijgbaar zijn. Tot slot is ook in het interieur het nodige gewijzigd onder in vloed van het recent geopende Europese Research and Developmentcentre in Duitsland. vanwege een aantal technische noviteiten. We reden de auto in het land van herkomst zowel in een versie met handgeschakelde vijfbak als met automaat. Volvo maakt zich op werkelijk te gaan concurreren met de sportieve produkten in de hogere zakenklasse. stond de ervaring met de 440/460/ 480 ter beschikking. Boven de voorwielen hangt een nieuwe 5 cylinder motor met een exacte in houd van 2435 cc. Eigenlijk is het de nieuwe 6-pitter uit de 960 die één cylinder mist. Iedere zuiger Bols jonge jenever In Zweden, een land waarbij je aan het zelfde ongure weerbeeld denkt, maar dat in feite meer zonuren heeft dan wij, heeft men in de steden de motorfiets ontdekt. Er zijn zelfs speciale taxi-bedrijven die hun klanten met de motorfiets vervoeren. Je belt het bedrijf voor een ritje en in korte tijd komt de tweewieler voorgere den. In het koffertje achterop zit de helm voor de passagier en in no-time sta je op je be stemming. Vooral in de spits, die ook in Zweedse steden voor oponthoud zorgt, kan de motor-taxi veel voordelen op leveren. De ervaren motorrij ders manouvreren door de kleinste straatjes en tussen de verkeersstromen door. Wie weet, gaan we in Nederland ook nog eens de motor ont dekken als oplossing voor veel verkeersproblemen. Laat het eerst maar eens droog worden... Het lijkt wel of de motorfiets alle negatieve publiciteit rond de auto ontloopt. Op dit mo ment lijken er voor dit twee wielige vervoermiddel grote mogelijkheden. Zakelijk ge zien is de motor interessant, daar er geen bijtelling over berekend wordt. Een prifna oplossing voor de motorlief hebber die zijn eigen auto te gen kilometervergoeding aanbiedt en de motor door de zaak laat betalen. Het huidige Volvo-programma ziet er wat onduidelijk uit. Aan de basis vinden we ons nationaal produkt, de 400-reeks. Het Zweed se gamma bestaat uit de aloude 240, de 740 en de 900-serie. Daar komt nu de 850 GLT bij. Dit model zal bij uitbreiding tot een heuse 800-reeks het topmodel blijven. De dagen van de 740 lijken dan ge teld te zijn, terwijl de 240 voorlopig nog tot en met 1994 van de bana blijft rollen. 5 cylinders De 850 GLT is duidelijk herken baar als Volvo. Je zou kunnen stel- heeft de beschikking over 2 in- en uitlaatkleppen, zodat we hier van een 20-klepper spreken. De nieu we krachtbron is hiermee goed voor een vermogen van 170 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 220 Nm bij 3300 tr/min. Er werd door Volvo voor een 5 cy linder gekozen, omdat dit cylin- deraantal maximaal is bij een dwarse plaatsing. 940. Wat binnenruimte betreft vindtj^e achterwielaangedreven 940 zijn gelijke in de 850 met aan drijving op de voorvielen. De overgang van achter- op voor- wielaandrijving is een flinke om mezwaai voor Volvo. Uiteraard De Automaat is een De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riei, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hi’.varenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier U.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur len dat het Zweedse merk een goede kopieermachien heeft met een knop voor vergroten en ver kleinen. Toch is dat al te simpel gesteld. De 850 is wel degelijk een Volledig nieuwe auto, echter met een vertrouwde aanblik. De neus is voor een Volvo wat boller en ronder geworden. Het zijaanzicht is een goede mengeling van ken- opig merken uit de 400- en 900-model- id lenreeks. De kofferklep gaat hele maal tot de bumper open. Een deel van de achterlichtunits scharniert mee omhoog. Met een lengte van 4,66 meter is de 850 niet eens zoveel kleiner dan de We mogen als Nederland in Europees verband misschien wel een klein landje zijn, wat betreft de afzet voor Japanse auto's zijn we wel degelijk van belang. In 1990 werden er ruim 1 miljoen Japanse auto's in de EEG verkocht, waarvan Nederland zo'n 12 procent voor haar rekening nam. De meeste Japanners gingen naar de Duitse Bonds republiek (434.700) terwijl ook Engeland met 205.300 auto s niet slecht scoorde. Daarna volgt Nederland met 123.600 eenheden op de hielen geze ten door de overige Benelux- landen met 116.100 auto's. Kleinere landen als Ierland, Denemarken en Griekenland verkochten altijd nog respec tievelijk 33.000, 32.800 en 47.100 Japanse auto 's in het afgelopen jaar. De landen waar nog steeds protectionis tische maatregelen gelden, blijven ver in aantallen ach ter. Zo werden er 74.700 Ja panse auto 's in Frankrijk af gezet, 12.300 in Portugal en slechts 3100 in Italië en 2600 in Spanje. Uiteraard zullen deze scheefgetrokken verhou dingen de komende jaren worden rechtgetrokken. De Duitse kunstenaar H.A. Schuit presenteert in 1989 tien in sculptu ren veranderde Fords Fiesta. Na een presentatie in Keulen ging de indrukwekkende expositie langs diverse internationale musea. Eén van de tien objecten echter is nu weer terug in Keulen. De in een gouden vogel veranderde Fiesta heeft een vaste plaats gekregen op de toren van het Stedelijk mu seum. Het monument is door de plaatselijke Ford-fabrieken aan het museum geschonken. Exact 60 jaar geleden liep in Keulen de eerste Ford van de band. De toren waarop de Fiesta is ge plaatst is 20 meter hoog en heeft een diameter van 3,5 m. Om de vogel te kunnen dragen werd de ze toren met een zogenaamde ko ningsstoel versterkt. Deze steekt door twee verdiepingen en heeft een eigen gewicht van 1 ton. De vogel is 6,20 meter lang, 3,50 me ter hoog en 10 meter breed en heeft een totaalgewicht van 4 ton. Iedere vleugel weegt 800 kg ter- wijl de auto een leeggewicht van 200 kg heeft. De motorruimte is ter verzwaaring met 1,2 ton aan spoorrails opgevuld. Het kunst werk kan temperaturen tussen min 50 en plus 100 graden verdragen en zal zelfs bij stormen tot wind kracht 12 (orkaan) blijven staan. De vleugels werden door stuka doors uit glasvezelversterkt po- lyesterhars met een wanddikte van 10 cm gevormd en zijn met polyurethaanschuim gevuld. De Fiesta, bouwjaar 1990, werd volle dig kaal gemaakt en voorzien van enkele lagen epoxyhars. De bui tenkant van het plaatwerk is met zinkchromaat en acrylmetaallak behandeld en vervolgens voorzien van een speciale vuilwerende coating. Kijk dus bij een volgend bezoek aan Keulen even naar boven. i uitgave van ,nt in .1, Looi erkel sstel e |0HH 24 "h

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 19