RENAULT 19 L k Fiat's historische relatie met de wielersport Zorgeloos op vakantie, betekent goed voorbereiden Juiste schokdempers bij zware belading JUNG 1 Autogids Magazine ■P □l1' u j on beter. Q TODER BOOM DE AUTOMAAT - Donderdag 20 juni 1991 - pagina 9 ini 1991 - pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER (vervolg van blz. 1) awbaarheid. iderdelen. aliteit krijgt al niet voor ;rs srs in- Renaultdealer in het Hart van Brabant. Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011 royota rijdt. /el waarom. oor de prijs. XRANTIE. Fijn ontspannen op vakantie, dat wil iedereen. Maar voor het zover is, moet aan van alles worden ns een echte vierzit- ige voorpassagiers worden te iPECIALE LEASE ENDEDRA l.Sl.e. f 1.195,- d./35.000 km p.|.) t Re- ilmotor 3 3 opl htje tocht 1 dett TD. De Renault 19 Turbo D i poor de vijfdeurs en Chamade. Renault Nederland verwacht voor deze nieuwe versie veel belangstelling in de zakelijke markt. Veel n speciale >ij alle deel van dit Golf, ter goed me< stelt zich groeiende markt op jaa 150 cabriolets van de 1! verkopen. De handgeschakek TXE gaat ongeveer f.50.000,= ten en dat i- klepper voor Ier wordt voorgereden en dat is meer dan concurrerend te noe men. Liefhebbers zullen echter tot september moeten wachten. Ga voor uw vakantie bij de vak man langs en laat uw schokdem pers controleren. Vakmanschap en service als traditie. Turbodiesel Over enkele weken brengt nault de 19 met turbodiesel: in ons land op de markt. Voorin ligt de 1870 cc krachtbron die we al langer uit de 19 en ook de Clio kennen. Door het toevoegen van een Garrett T2 turbocompressor nam het vermogen toe tot 93 pk bij 4200 tr/min. Het maximale koppel van 175 Nm is bijzonder bruikbaar en staat al bij 2250 tr/min volledig ter beschikking. De 1060 kg we gende auto, die verkrijgbaar is met drie, vier en vijf portieren, haalt met deze krachtbron een top van 183 km/u en trekt in 11,3 se conden van 0 tot 100. De auto is in derdaad een rappe jongen. De Fiat treedt dit jaar weer als grote sponsor op van de Giro d'Italia en de Tour de France. Fiat stelt een laat is) kunnen leveren. Behalve vreemd geld zijn de Reis- en Kredietbrief en de boordnodige reisverzekeringen daar alsnog beschikbaar. Bandenspanning Iedereen bepaalt zelf 5 1 aan bagage wil meeslepen. lange Maar het is goed om te weten dat ook va het meenemen van medicijnen soms voor problemen kan zorgen, ook al zien ze er heel gewoontjes uit. Je kunt ze immers niet overal vrijelijk de grens over brengen. De huisarts kan voor een "Medisch Paspoort" zorgen. Een goede tip voor brildragers is een reservebril mee te nemen; in jeacht de igehou- inde i/u ilers Nederland is weer een lande lijk autoblad rijker. Onder de naam «Autogids Magzine» verschijnt voortaan iedere maand bij meer dan vijfdui zend verkooppunten een automagazine op groot for maat. In het blad zijn een aantal pagina's in Ideur op genomen. De keuze van de onderwerpen is zeer divers. Ieder nummer zal in een zo genaamd «Dossier» nader op een bepaald onderwerp wor den ingegaan. Zo is in het eerst juni/juli-nummer de ver keersdienst van de Rijkspoli tie aan de beurt. Verder na tuurlijk de gebruikelijke auto tests, rij-impressies, nieuwtjes en accessoires. Losse num mers zijn in de kiosk verkrijg baar voor 2,95. turbo grijpt al bij een laag toeren tal aan en helpt lang mee. Er hoeft niet overdreven veel geschakeld te worden. Het is een echte werk- diesel die door de turbo extra is opgepept. Deze 1.9 liter TD levert meer vermogen van de oude 2,1 liter uit de 21 en 25. Echter deze krachtbron zal volgend jaar door een 2,5 liter exemplaar worden vervangen. Alhoewel in Frankrijk als diesel- land bij uitstek de 19 als Turbo D en luxueuze Turbo DX wordt aan geboden, beperken wij ons tot de eenvoudigste van dit duo. De uit rusting komt overeen met die van GTR, GTS, GTX en GTD en omvat ondermeer een toerenteller, twee van binnenuit verstelbare buiten spiegels, een ruitewisser/sproeier op de achterklep en stuurbe krachtiging. De Turbo D is verder aan te kleden met een comfort- pakket (elektrische ruiten en cen trale vergrendeling), ABS, airco, lichtmetalen velgen, metaallok, getint glas en een zonnedak. De compleet wagenpark voor de or ganisatie ter beschikking, alsme de een vrachtauto die dient als rij dend podium, uitgerust met alle audio-visuele benodigdheden. Voor Fiat is de sponsoring van de Giro d'Italia een noviteit. Het con cern stelt alle officiële personen én bedrijfsauto's ter beschikking aan de organisatie van deze 74e Giro. De inmiddels gestartte wed strijd neemt 25 dagen in beslag. De ter beschikking gestelde auto's In 1911 verzorgde Fiat de uitrus ting voor een van de vijf officiële teams in de derde Giro d'Italia. Fiat volgde hiermee helemaal de traditie van de stad Turijn die in het kader van de Wereldtentoon stelling in de 19e eeuw de eerste wielerwedstrijd op de baan orga niseerde. De betrokkenheid van Fiat bleef door de jaren heen overeind. Beroemd is de foto van Eddy Merckx in een Fiat-shirt ge maakt tijdens een gesprek met technici en teamgenoten over de planning van het seizoen 1977. Maar ook vele amateurs voelen zich door Fiat gesteund. 19 Turbodiesel presenteert zich net als de cabrio direct in de 1992- gaat f.36.800,= kosten uitgave. Dat betekent met een ge- driedeurs en f.37.800, wijzigde voorbumper en veran derde grille. De auto moet gaan concurreren met bijvoorbeeld de Fiat Tipo TD, VW Golf TD en Ka- FKLASSE 10-1988/5-1989 6-1987 67.000 km 9- 1986 50.000 km KLASSE 7-1987 86.000 km 7-1987 51.000 km 6-1986 48.000 km 7-1987/2-1988 7- 1987 38.000 km 3-1985 95.000 km KLASSE 8- 1989 62.000 km 5-1989 79.000 km 10- 1989 35.000 km 2- 1989 121.000 km 3- 1988 85.000 km door wordt de auto ongt lading op het juiste niveau den. Bij een remtest uitgaai van een snelheid van 90 km/i stond de auto met Ride Level, 6,5 meter eerder stil. Zonder twijfel zijn geldt en papieren het belangrijkst. Onmisbaar is voldoende contant geld om in de landen die bezocht worden de eerste uitgaven te kunnen doen. Verder natuurlijk cheques en eventueel credit cards. De Reis- en Kredietbrief van de ANWB moet gescheiden van de andere waardepapieren worden bewaard, bijvoorbeeld bij het kenteken en de groene kaart van de auto. Wie niet van voorbereiding houdt, weet zich waarschijnlijk gesterkt door de zekerheid dat de Grenswisselkantoren bij alle grote grensovergangen de meeste diensten alsnog (net voor het te De auto met de gewone demper kwam 6 centimeter lager te lig gen, waardoor de neus omhoog kwam en zodoende de voorwielen minder grip kregen. De andere auto werd voorzien van Monroe Ride Levelers, met lucht instelbare schokdempers die bij een zware lading kunnen worden opge pompt door een compressor. Hier- Het nut van goede schokdempers begint bij de gemiddelde automo bilist door te dringen. Schokdem pers hebben immers een effect op de remwerking, wegligging, 'grip', comfort en de slijtage van bepaalde onderdelen. Toch is middels uit tests gebleken dat zelfs nieuwe schokbrekers onvol doende kunnen zijn voor een vei lig weggedrag bij auto's met een zware belading of een caravan aan de trekhaak. In een slalom werd getest met twee VW Passats met caravan, waarvan de ene auto was voor zien van gewone, nieuwe schok dempers en de andere van spe ciale Level Light schokdempers. Na enkele bochten kwam de chauffeur van de combinatie met gewone dempers al in de proble men. De caravan begon hevig te slingeren en raakte volledig uit balans. Bij de Passat met Level Light schokdempers bleef de ca ravan zeer stabiel de auto volgen en kon zodoende het parcours van 150 meter in een snellere tijd wor den afgelegd. Ook werden door Monroe twee Opel Vectra's geladen met een zandzak van 250 kg, een last die tijdens een vakantie normaal is. Zwitserland is die zelfs verplicht. Tenslotte dient natuurlijk de auto in een goede staat te zijn.T’ garagebedrijven kennen f vakantiebeurten, waarbi, belangrijke functies worden gecontroleerd. Wijs uw dealer op de reisplannen en vraag hem de bandenspanning aan de belasting van de auto aan te passen. Denk bijvoorbeeld ook aan enkele reserve-onderdelen. Vakantie betekent ontspannen. Begin daarom niet met de stress van haastje- repje wegstuiven na een dag op het werk. Slaap eerst wat hij of zij een nachtje voordat u aan die slepen. lange tocht begint. De reis zelf kan ook vakantie zijn, maar dat lukt alleen als passagiers en bestuurder zich goed voelen. En blijven voelen, wat met regelmatige pauzes onderweg goed mogelijk is. Gezinnen met kleine kinderen zijn wat dat betreft in het voordeel: zij wel gedwongen af en toe stoppen. In de deurstijl aan bestuurder- kant zit een hendel om de afdekklep te openen. In één handeling wordt ook de vergrendeling aan de achter kant van de kap losgemaakt. Klep helemaal open, kap erin en rijden maar. Na twee of drie keer wordt het een routine-handeling. De af- dekkap is overigens geen vlakke plaat. Om het geheel een sportief uiterlijk te geven zijn er twee 'bultjes' in opgenomen. Deze ver hogingen lopen weer mooi over in de hoofdsteunen van de achter bank. De 19 ziet er zeker als 16- klepper zeer aantrekkelijk uit met zijn meegespoten bumpers, skirts en lichtmetalen velgen (optie). De antenne staat midden op de voor- ruitstijl. Bij hogere snelheden gaat dit kleine onderdeel behoorlijk fluiten. De bagageruimte van een cabrio let is altijd minder dan van de ver gelijkbare sedan of hatchback. Zo ook bij de Renault 19, waar het laadvolume tot 255 liter is beperkt. Vooral de laadopening is erg ge ring. De rugleuning van de ach terbank is echter neerklapbaar, indien wat grotere voorwerpen moeten worden meegenomen. Ook is er een skiluik met hoes aanwezig. Verzwaringen Erg belangrijk bij een cabriolet zijn de verstevigingen die in bo dem en stijlen zijn aangebracht. Zo is de 19 cabrio maar liefst 100 kg zwaarder dan de Chamade. Op vijf plaatsen zijn wijzigingen en verzwaringen aangebracht: voorstijlen en voorruitsponning, dorpels, middenstijlen, achterste zijpanelen en de portieren. De Re nault 19 Cabrio is zodoende een redelijk stijve auto geworden. Tij dens de testritten bleek echter op dit punt duidelijk verschil tussen het ene en andere exemplaar. Een belangrijk voordeel van het ontwerp van de 19 Cabrio is de behoorlijke achterste zijruiten. Bij de meeste cabrio's zijn deze uiterst klein uitgevoerd. Achter- passagiers hebben bij de 19 ech ter een behoorlijk zicht. De 19 Ca brio is overigens ter. Ook bij langr blijft de beenruimte achterin heel behoorlijk. De 19 komt in twee varianten op de markt. De basisversie is geba seerd op het onderstel van de TXE en heeft de bekende 1.7 liter motor van 95 pk. De auto wordt stan daard voorzien van stuurbekrach tiging, elektrisch verwarmde en bediende buitenspiegels, mistlam pen in de voorbumper, centrale vergrendeling met afstandbedie ning, getint glas en elektrische be diening van de zijruiten. Stan daard heeft deze auto een hand- geschakelde vijfbak, terwijl ook een automaat met 4 overbrengin gen te bestellen is. Sonnenland De top wordt gevormd door de 16V Cabriolet, die vergelijkbare uitrustingsdetails heeft als zijn dichte broertjes: dubbele koplam pen, 15-inch wielen, ventilatie- rooster in motorkap, sportstuur en gecombineerde meter voor olie- peil en -druk. Natuurlijk vinden we in het interieur de sportieve stoelen van de 16V. De 1.8 liter motor levert 136 pk en is goed voor flitsende presaties. Beide va rianten kunnen tegen meerprijs worden voorzien van ABS. De 16V is te bestellen met een prachtige lederen bekleding. De TXE kent De ter beschikking gestelde auto's drie kleuren voor de cabriole Jap, zijn voornamelijk van het type bl’de 16J Tempra 2.0 SX en Tipo 16V, auto's doek Y°rdt g®bruikt-Ee* hcht voorzien van een geregelde drie- grl,z® b^enkap is op alle versies wegkatalysator. De Tempra's zijn 1an a<?, met een groot canvas dak uitge- ge mark. v?°4r cabnolets neemt m 1^^0000“? derland speelt met zo n 770 eenhe- y' den een bescheiden rol. Een groot xx* dit aantal betreft de VW irwijl ook de Mazda MX-5 tieedoet. Renault Nederland ,xi tot doel in deze sterk larbasiszo'n 19 te gaan schakelde kos- ,^>rx X.XVV. ----- - „wxwxw »rnmoóÓe2ï;iV<ba. gedacht. Papieren, autocontrolebeurt en bagage. Bij alles geldt dat een goede voorbereiding het halve werk is. En talloze instanties zijn de toerist daarbij behulpzaam. ira vanaf f excl. afl.k. ingen voorbehouden, en v.a. f 995,- (48 mnd 20.000 km p.j.) Marconiweg 2 Vianen, f LANCIA;

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 29