RENAULT 19
L
k
Fiat's historische relatie
met de wielersport
Zorgeloos op vakantie,
betekent goed voorbereiden
Juiste schokdempers bij
zware belading
JUNG
1
Autogids
Magazine
■P
□l1'
u
j
on beter.
Q TODER BOOM
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 juni 1991 - pagina 9
ini 1991 - pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
(vervolg van blz. 1)
awbaarheid.
iderdelen.
aliteit krijgt
al niet voor
;rs
srs
in-
Renaultdealer in het Hart van Brabant.
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011
royota rijdt.
/el waarom.
oor de prijs.
XRANTIE.
Fijn ontspannen op vakantie, dat wil iedereen.
Maar voor het zover is, moet aan van alles worden
ns een echte vierzit-
ige voorpassagiers
worden
te
iPECIALE LEASE
ENDEDRA l.Sl.e.
f 1.195,-
d./35.000 km p.|.)
t Re-
ilmotor
3
3
opl
htje
tocht 1
dett TD. De Renault 19 Turbo D
i poor de
vijfdeurs en Chamade. Renault
Nederland verwacht voor deze
nieuwe versie veel belangstelling
in de zakelijke markt.
Veel
n speciale
>ij alle
deel van dit
Golf, ter
goed me<
stelt zich
groeiende markt op jaa
150 cabriolets van de 1!
verkopen. De handgeschakek
TXE gaat ongeveer f.50.000,=
ten en dat i-
klepper voor
Ier wordt voorgereden en dat is
meer dan concurrerend te noe
men. Liefhebbers zullen echter tot
september moeten wachten.
Ga voor uw vakantie bij de vak
man langs en laat uw schokdem
pers controleren.
Vakmanschap en service als traditie.
Turbodiesel
Over enkele weken brengt
nault de 19 met turbodiesel:
in ons land op de markt. Voorin
ligt de 1870 cc krachtbron die we
al langer uit de 19 en ook de Clio
kennen. Door het toevoegen van
een Garrett T2 turbocompressor
nam het vermogen toe tot 93 pk bij
4200 tr/min. Het maximale koppel
van 175 Nm is bijzonder bruikbaar
en staat al bij 2250 tr/min volledig
ter beschikking. De 1060 kg we
gende auto, die verkrijgbaar is
met drie, vier en vijf portieren,
haalt met deze krachtbron een top
van 183 km/u en trekt in 11,3 se
conden van 0 tot 100. De auto is in
derdaad een rappe jongen. De
Fiat treedt dit jaar weer als grote
sponsor op van de Giro d'Italia en
de Tour de France. Fiat stelt een
laat is) kunnen leveren. Behalve
vreemd geld zijn de Reis- en
Kredietbrief en de boordnodige
reisverzekeringen daar alsnog
beschikbaar.
Bandenspanning
Iedereen bepaalt zelf 5 1
aan bagage wil meeslepen. lange
Maar het is goed om te weten dat ook va
het meenemen van medicijnen
soms voor problemen kan zorgen,
ook al zien ze er heel gewoontjes
uit. Je kunt ze immers niet overal
vrijelijk de grens over brengen.
De huisarts kan voor een
"Medisch Paspoort" zorgen.
Een goede tip voor brildragers is
een reservebril mee te nemen; in
jeacht de
igehou-
inde
i/u
ilers
Nederland is weer een lande
lijk autoblad rijker. Onder de
naam «Autogids Magzine»
verschijnt voortaan iedere
maand bij meer dan vijfdui
zend verkooppunten een
automagazine op groot for
maat. In het blad zijn een
aantal pagina's in Ideur op
genomen. De keuze van de
onderwerpen is zeer divers.
Ieder nummer zal in een zo
genaamd «Dossier» nader op
een bepaald onderwerp wor
den ingegaan. Zo is in het
eerst juni/juli-nummer de ver
keersdienst van de Rijkspoli
tie aan de beurt. Verder na
tuurlijk de gebruikelijke auto
tests, rij-impressies, nieuwtjes
en accessoires. Losse num
mers zijn in de kiosk verkrijg
baar voor 2,95.
turbo grijpt al bij een laag toeren
tal aan en helpt lang mee. Er hoeft
niet overdreven veel geschakeld
te worden. Het is een echte werk-
diesel die door de turbo extra is
opgepept. Deze 1.9 liter TD levert
meer vermogen van de oude 2,1
liter uit de 21 en 25. Echter deze
krachtbron zal volgend jaar door
een 2,5 liter exemplaar worden
vervangen.
Alhoewel in Frankrijk als diesel-
land bij uitstek de 19 als Turbo D
en luxueuze Turbo DX wordt aan
geboden, beperken wij ons tot de
eenvoudigste van dit duo. De uit
rusting komt overeen met die van
GTR, GTS, GTX en GTD en omvat
ondermeer een toerenteller, twee
van binnenuit verstelbare buiten
spiegels, een ruitewisser/sproeier
op de achterklep en stuurbe
krachtiging. De Turbo D is verder
aan te kleden met een comfort-
pakket (elektrische ruiten en cen
trale vergrendeling), ABS, airco,
lichtmetalen velgen, metaallok,
getint glas en een zonnedak. De
compleet wagenpark voor de or
ganisatie ter beschikking, alsme
de een vrachtauto die dient als rij
dend podium, uitgerust met alle
audio-visuele benodigdheden.
Voor Fiat is de sponsoring van de
Giro d'Italia een noviteit. Het con
cern stelt alle officiële personen
én bedrijfsauto's ter beschikking
aan de organisatie van deze 74e
Giro. De inmiddels gestartte wed
strijd neemt 25 dagen in beslag.
De ter beschikking gestelde auto's
In 1911 verzorgde Fiat de uitrus
ting voor een van de vijf officiële
teams in de derde Giro d'Italia.
Fiat volgde hiermee helemaal de
traditie van de stad Turijn die in
het kader van de Wereldtentoon
stelling in de 19e eeuw de eerste
wielerwedstrijd op de baan orga
niseerde. De betrokkenheid van
Fiat bleef door de jaren heen
overeind. Beroemd is de foto van
Eddy Merckx in een Fiat-shirt ge
maakt tijdens een gesprek met
technici en teamgenoten over de
planning van het seizoen 1977.
Maar ook vele amateurs voelen
zich door Fiat gesteund.
19 Turbodiesel presenteert zich
net als de cabrio direct in de 1992- gaat f.36.800,= kosten
uitgave. Dat betekent met een ge- driedeurs en f.37.800,
wijzigde voorbumper en veran
derde grille. De auto moet gaan
concurreren met bijvoorbeeld de
Fiat Tipo TD, VW Golf TD en Ka-
FKLASSE
10-1988/5-1989
6-1987 67.000 km
9- 1986 50.000 km
KLASSE
7-1987 86.000 km
7-1987 51.000 km
6-1986 48.000 km
7-1987/2-1988
7- 1987 38.000 km
3-1985 95.000 km
KLASSE
8- 1989 62.000 km
5-1989 79.000 km
10- 1989 35.000 km
2- 1989 121.000 km
3- 1988 85.000 km
door wordt de auto ongt
lading op het juiste niveau
den. Bij een remtest uitgaai
van een snelheid van 90 km/i
stond de auto met Ride Level,
6,5 meter eerder stil.
Zonder twijfel zijn geldt en
papieren het belangrijkst.
Onmisbaar is voldoende contant
geld om in de landen die bezocht
worden de eerste uitgaven te
kunnen doen. Verder natuurlijk
cheques en eventueel credit
cards. De Reis- en Kredietbrief
van de ANWB moet gescheiden
van de andere waardepapieren
worden bewaard, bijvoorbeeld bij
het kenteken en de groene kaart
van de auto.
Wie niet van voorbereiding houdt,
weet zich waarschijnlijk gesterkt
door de zekerheid dat de
Grenswisselkantoren bij alle grote
grensovergangen de meeste
diensten alsnog (net voor het te
De auto met de gewone demper
kwam 6 centimeter lager te lig
gen, waardoor de neus omhoog
kwam en zodoende de voorwielen
minder grip kregen. De andere
auto werd voorzien van Monroe
Ride Levelers, met lucht instelbare
schokdempers die bij een zware
lading kunnen worden opge
pompt door een compressor. Hier-
Het nut van goede schokdempers
begint bij de gemiddelde automo
bilist door te dringen. Schokdem
pers hebben immers een effect op
de remwerking, wegligging,
'grip', comfort en de slijtage van
bepaalde onderdelen. Toch is
middels uit tests gebleken dat
zelfs nieuwe schokbrekers onvol
doende kunnen zijn voor een vei
lig weggedrag bij auto's met een
zware belading of een caravan
aan de trekhaak.
In een slalom werd getest met
twee VW Passats met caravan,
waarvan de ene auto was voor
zien van gewone, nieuwe schok
dempers en de andere van spe
ciale Level Light schokdempers.
Na enkele bochten kwam de
chauffeur van de combinatie met
gewone dempers al in de proble
men. De caravan begon hevig te
slingeren en raakte volledig uit
balans. Bij de Passat met Level
Light schokdempers bleef de ca
ravan zeer stabiel de auto volgen
en kon zodoende het parcours van
150 meter in een snellere tijd wor
den afgelegd.
Ook werden door Monroe twee
Opel Vectra's geladen met een
zandzak van 250 kg, een last die
tijdens een vakantie normaal is.
Zwitserland is die zelfs verplicht.
Tenslotte dient natuurlijk de auto
in een goede staat te zijn.T’
garagebedrijven kennen f
vakantiebeurten, waarbi,
belangrijke functies worden
gecontroleerd. Wijs uw dealer op
de reisplannen en vraag hem de
bandenspanning aan de
belasting van de auto aan te
passen. Denk bijvoorbeeld ook
aan enkele reserve-onderdelen.
Vakantie betekent ontspannen.
Begin daarom niet met de stress
van haastje- repje wegstuiven na
een dag op het werk. Slaap eerst
wat hij of zij een nachtje voordat u aan die
slepen. lange tocht begint. De reis zelf kan
ook vakantie zijn, maar dat lukt
alleen als passagiers en
bestuurder zich goed voelen.
En blijven voelen, wat met
regelmatige pauzes onderweg
goed mogelijk is. Gezinnen met
kleine kinderen zijn wat dat
betreft in het voordeel: zij
wel gedwongen af en toe
stoppen.
In de deurstijl aan bestuurder-
kant zit een hendel om de
afdekklep te openen. In
één handeling wordt ook
de vergrendeling aan de achter
kant van de kap losgemaakt. Klep
helemaal open, kap erin en rijden
maar. Na twee of drie keer wordt
het een routine-handeling. De af-
dekkap is overigens geen vlakke
plaat. Om het geheel een sportief
uiterlijk te geven zijn er twee
'bultjes' in opgenomen. Deze ver
hogingen lopen weer mooi over in
de hoofdsteunen van de achter
bank. De 19 ziet er zeker als 16-
klepper zeer aantrekkelijk uit met
zijn meegespoten bumpers, skirts
en lichtmetalen velgen (optie). De
antenne staat midden op de voor-
ruitstijl. Bij hogere snelheden gaat
dit kleine onderdeel behoorlijk
fluiten.
De bagageruimte van een cabrio
let is altijd minder dan van de ver
gelijkbare sedan of hatchback. Zo
ook bij de Renault 19, waar het
laadvolume tot 255 liter is beperkt.
Vooral de laadopening is erg ge
ring. De rugleuning van de ach
terbank is echter neerklapbaar,
indien wat grotere voorwerpen
moeten worden meegenomen.
Ook is er een skiluik met hoes
aanwezig.
Verzwaringen
Erg belangrijk bij een cabriolet
zijn de verstevigingen die in bo
dem en stijlen zijn aangebracht.
Zo is de 19 cabrio maar liefst 100
kg zwaarder dan de Chamade.
Op vijf plaatsen zijn wijzigingen
en verzwaringen aangebracht:
voorstijlen en voorruitsponning,
dorpels, middenstijlen, achterste
zijpanelen en de portieren. De Re
nault 19 Cabrio is zodoende een
redelijk stijve auto geworden. Tij
dens de testritten bleek echter op
dit punt duidelijk verschil tussen
het ene en andere exemplaar.
Een belangrijk voordeel van het
ontwerp van de 19 Cabrio is de
behoorlijke achterste zijruiten. Bij
de meeste cabrio's zijn deze
uiterst klein uitgevoerd. Achter-
passagiers hebben bij de 19 ech
ter een behoorlijk zicht. De 19 Ca
brio is overigens
ter. Ook bij langr
blijft de beenruimte achterin heel
behoorlijk.
De 19 komt in twee varianten op
de markt. De basisversie is geba
seerd op het onderstel van de TXE
en heeft de bekende 1.7 liter motor
van 95 pk. De auto wordt stan
daard voorzien van stuurbekrach
tiging, elektrisch verwarmde en
bediende buitenspiegels, mistlam
pen in de voorbumper, centrale
vergrendeling met afstandbedie
ning, getint glas en elektrische be
diening van de zijruiten. Stan
daard heeft deze auto een hand-
geschakelde vijfbak, terwijl ook
een automaat met 4 overbrengin
gen te bestellen is.
Sonnenland
De top wordt gevormd door de
16V Cabriolet, die vergelijkbare
uitrustingsdetails heeft als zijn
dichte broertjes: dubbele koplam
pen, 15-inch wielen, ventilatie-
rooster in motorkap, sportstuur en
gecombineerde meter voor olie-
peil en -druk. Natuurlijk vinden
we in het interieur de sportieve
stoelen van de 16V. De 1.8 liter
motor levert 136 pk en is goed
voor flitsende presaties. Beide va
rianten kunnen tegen meerprijs
worden voorzien van ABS. De 16V
is te bestellen met een prachtige
lederen bekleding. De TXE kent
De ter beschikking gestelde auto's drie kleuren voor de cabriole Jap,
zijn voornamelijk van het type bl’de 16J
Tempra 2.0 SX en Tipo 16V, auto's doek Y°rdt g®bruikt-Ee* hcht
voorzien van een geregelde drie- grl,z® b^enkap is op alle versies
wegkatalysator. De Tempra's zijn 1an a<?,
met een groot canvas dak uitge- ge mark. v?°4r cabnolets neemt m
1^^0000“?
derland speelt met zo n 770 eenhe-
y' den een bescheiden rol. Een groot
xx* dit aantal betreft de VW
irwijl ook de Mazda MX-5
tieedoet. Renault Nederland
,xi tot doel in deze sterk
larbasiszo'n
19 te gaan
schakelde
kos- ,^>rx X.XVV. ----- - „wxwxw
»rnmoóÓe2ï;iV<ba. gedacht. Papieren, autocontrolebeurt en bagage.
Bij alles geldt dat een goede voorbereiding het halve
werk is. En talloze instanties zijn de toerist daarbij
behulpzaam.
ira vanaf f
excl. afl.k.
ingen voorbehouden,
en v.a. f 995,-
(48 mnd 20.000 km p.j.)
Marconiweg 2 Vianen,
f
LANCIA;