Diesel gaat schone
toekomst tegemoet
816V
Train the trainer
3 miljoen Polo's
Opels voor Ajax
it
Autoboeken
Rijnl
ease
1
.m
-1989
i i 11
.LERS.
iweg.
rV’
w
IhR
juni 1991 - pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 juni 1991 - pagina 7
i hebben? Het
onda Accord.
limer is dan
ik biedt deze
Seat
rant
men, is de ge-
achterbank
rbij de ruimte-
gekomen aan
25W met
dakantenne,
W, multipoint
lichtmetalen
<e bekleding.
Roettilter
Kijken we naar de totale
j van het
nzoen 1991/1992 zal
TELEFOON 04255-3944
FAX 042554020 HILVARENBEEK
11.310
maar
jelijks
ons
toe 90.000
van
üljoenste Polo
'tte Coupé met
r. De eerste
;tijdcn:
Jm do:
uur
jdag:
uur
rdag:
^vdctie
dal door
aan een gezin
n middelgrote
aemen, zijn
nt zo maakt u
ningst,
ma t/m
0-18.00
vrije
0-20.00
gemiddelde
en decennia
DEN HAAG - Nog niet zo heel lang geleden pakten er
donkere wolken samen boven de dieselmotor.
De ruwoliestoker moest bij vrachtwagens aan veel
strengere eisen gaan voldoen en in de personenauto
had deze zelfontbrander zijn gloriedagen wel gehad.
Deze negatieve berichtgeving was direct merkbaar in
de verkopen van personenauto's met een dieselmotor.
Toch werden er weer veel te snel conclusies getrokken.
Vrijwel alle autofabrikanten zijn hard bezig de
dieselmotor schoner te maken. De dieselmotor heeft
zelfs meer ontwikkelingspotentieel dan de
benzinemotor.
n zorgen voor het
de turbo.
laatgassen die
erd, is
toevertrouwd is ee
vertrouwen, dat d<
Motors Europa a
geschonken. Het
overigens al de tweede keer,
ook de Campo training voor
Europese trainers is door ons
verzorgd. Aan het eind van de
cursus beschikken de deelnemers
over een compleet trainings-
pakket dat ook door ons is
samengesteld."
Onlangs liep in de
Volkswagenfabriek
Wolfsburg de driemil,.
van de band, een witte
1.3 liter benzinemotor.
Polo werd in 1975 g
Uitgeverij Elmar brengt een
drietal aardig boekwerken over
auto's op de markt met voor
iedereen wat wils.
Rob de la Rive Box verzorgde
"Zo reden wij in de jaren veertig
en vijftig". Weer zo'n lekker
kijkboek met veel foto's en korte
onderschriften. Ruim 120 merken
komen aan bod. Helaas wordt
voornamelijk gebruik gemaakt
van fotomaterialen van de
betreffende fabrikanten. Het was
aardiger geweest als het boek
voor een belangrijk deel was
gevuld met foto's van het
werkelijke Nederlandse
straatbeeld in die jaren veertig en
vijftig. Toch zal de liefhebber er
de nodige plezierige kijk- en
leesuurtje mee hebben.
Het slechts f.19,50 kostende boekje
heeft 110 pagina's. (ISBN 90 6120
8556/CIP)
Uitermate boeiend is "Auto
advertenties uit de jaren 1890-
1940" waarbij nog meer merken
uit vervlogen tijden aan bod
komen. Van ieder behandeld
automerk vinden we een oude
advertentie met daarnaast een
foto van de betreffende auto en
een beschrijving van het merk.
In het hart van het boek zijn een
zevental kleurrijke platen
opgenomen, die laten zien dat
advertenties in die jaren als ware
kunststukken werden gemaakt.
Het boek telt 150 pagina's en kost
f.24,50. (ISBN 90 6120 8564/CIP)
Een van de vaste jaarlijkse
uitgaven van Elmar is het
Transport Jaarboek door Hans
Kuipers. De samenstelling van de
1991-editie is vergelijkbaar aan
die van de voorgaande jaren.
Belangrijke nieuwkomers op de
bedrijfsautomarkt komen
uitgebreid ter sprake, terwijl er
ook ruimte is gereserveerd voor
geschiedenis en specifieke
onderwerken als de stand van
zaken rond de electronica in
trucks en de gebruikelijke
specificatie-lijst. Inclusief alle
belangrijke adressen op truck-
gebied is het 288 pagina's
tellende Transport Jaarboek 1991
te koop voor f.44,50 (ISBN 90 6120
8041).
kunststof. Uitgebreide
kwaliteitstests hebben
aangetoond, dat dit hergebruikte
materiaal aan alle eisen voldoet.
De Volkswagen Polo werd in de
loop van zijn modelgeschiedenis
gebouwd als een compacte auto
met conventionele kofferbak,
fastback, als stationwagen en als
coupé. Van het Polo fastback-
model en het daarop volgende
model met de rechte achterkant
werden tot nu toe ongeveer
2.070.000 eenheden gebouwd.
Van het model met de
conventionele kofferruimte
werden ongeveer 475.000
eenheden gefabriceerd, terwijl de
Polo Coupé in 455.000 stuks van
de band liep.
Momenteel wordt de VW Polo
gemaakt in Wolfsburg en Mosel
(DDR) en in het Spaanse
Pamplona bij Seat.
De dagproduktie bedraagt
eenheden. Het merendeel, r
liefst 800 auto's komen dagel
van de band in Spanje. In on
landen werden er tot nu
Polo/Derby's verkocht.
De dieselmotor voldoet makkelijk
aan de US'83-norm. Een
dieselmotor met alleen een
katalysator komt ongunstiger uit
wat betreft NOx, maar wat betreft
HC en CO is een dieselmotor per
definitie schoner dan een
benzinekrachtbron. Conventionele
benzinemotoren en motoren met
een ongeregelde kat komen nog
veel slechter voor de dag.
Dieselkat
Vergelijken we in dit kader een
benzinemotor met een diesel dan
zien we het volgende verschil.
Zetten we een Mercedes 200E uit
tegen een 250D, dan is de diesel
25% zuiniger in gebruik en is de
CO2 uitstoot 16,6% lager.
Bovendien is de CO2-uitstoot bij
de produktie van benzine twee
keer zo hoog als bij diesel.
Vanwege dit bezwaar is de
produktie van methanol uit kolen
niet interessant: de CO2 uitstoot is
hier enorm.
Mercedes houdt bij
personenauto's vast aan de
voorkamer diesel. De direct
ingespoten kleine dieselmotoren
produceren meer NOx en
roetdeeltjes. Het duitse bedrijf
houdt zich liever bezig met de
verbetering van de huidige
motoren door bijvoorbeeld meer
kleppen per cylinder, turbo's met
variabele geometrie (wordt door
Fiat al toegepast) en electronische
regelingen.
De katalysator op een dieselmotor
heeft ten opzichte van zijn
benzine- tegenhanger extra
voordelen. De kat werkt bij lage’-0
temperaturen, door de lagere li
en CO-uitstoot van dieselmotoren
wordt een lagere aanspraak op
de kat gemaakt, er zijn geen
mogelijkheden verkeerd te -
tanken, de veroudering is gering gering. Gelukkig zal dit ac
en door het afwezig zijn van de komende jaren fors afn
rodium (duur) is het apparaat in
z'n geheel goedkoper.
De dieselkat is wat bouw betreft
vergelijkbaar aan een 3-weg
katalysator. De doorstroming is
echter sneller, waardoor het
apparaat minder invloed heeft op
verbruik en prestaties.
uitlaatgassen van een
dieselmotor, dan zien we de
volgende samenstelling. Maar
liefst 76% bestaat uit onschadelijk
stikstof. Vier procent is water, 7%
CO2 en 13 procent lucht (02).
Onder de overige 0,05% scharen
zich de schadelijkse stoffen: NOx
(0,024%), HC (0,003%) en CO
(0,009%). Ook is er nog een klein
beetje zwaveloxide aanwezig.
Deze stof heeft totaal geen functie
in dieselolie. De hoeveelheid is
duidelijk afhankelijk van de
brandstofkwaliteit. Met name op
dit punt kan de verbetering van
dieselbrandstof oplossing bieden.
Wat is nu het effect van de
dieselkat. Koolwaterstoffen
worden voor 80% afgebroken,
terwijl CO voor 90% verdwijnt.
NOx kan niet worden afgebroken.
Ook bij de dieselkat geldt dat hoe
warmer het apparaat, hoe beter
de werking. Bij hogere snelheden
is het effect groter.
Ook zijn verschillende fabrikanten
nog steeds bezig met een roet-of
partikelfilter. Sinds half jaren
zeventig zijn er al verschillende
uitvoeringen getest, echter
allemaal zonder bevredigend
resultaat. Bij verschillende
vrachtwagens wordt een dergelijk
filter wel toegepast.
Tot slot dan nog even de invloed
van dieseluitlaatgassen op de
gezondheid. Een verband met
kankergevallen is heel moeilijk te
leggen. De risico's voor
longkanker zijn als volgt verdeeld:
tabak 80-90%, werkomgeving
1-5%, algemene luchtvervuiling
gere maximaal 1% en 15% andere
HC- oorzaken. Algemene
luchtvervuiling wordt veroorzaakt
door de industrie, de landbouw en
het verkeer. Zodoende is het
aandeel van dieselmotoren zeer
landeel
fnemen
als alle in ontwikkeling zijnde
technieken worden ingevoerd.
en vormt vanaf dat moment de
basis van het VW-programma.
Het driemiljoenste exemplaar is
overigens de eerste serie-auto ter
wereld voorzien van bumpers
geïntroduceerd gemaakt uit gerecyclede
Dieselolie komt voort uit het
raffinage-proces van ruwe olie.
Ook benzine wordt op deze
manier gemaakt. Het is echter niet
mogelijk alleen diesel of alleen
benzine uit ruwe olie te maken,
het blijft altijd een mix. Het is
daarom niet reëel om als
autoproducent uitsluitend
benzine- of dieselmotoren te
maken. Rond 1987 steeg de
populariteit van de diesel in
Europa enorm. Door de invoering
van de eerste auto's met
benzinemotor en katalysator werd
de klant onzeker en ging men iq
grote getale over tot het kopen
van een diesel. In verschillende
landen volgde echter direct een
flinke neergang, ten dele
vanwege de negatieve publiciteit
maar ook door regionale
maatregelen als verhoging van
de dieselprijs.
Recirculatie
Wil de diesel toekomst hebben,
dan zal er het een en ander
moeten veranderen. Een schonere
dieselmotor is te realiseren door
wijzigingen in de motor
(injectiesysteem, timing etc.),
veranderingen in het
uitlaatsysteem (katalysator,
uitlaatgas-recirculatie) en
brandstof van een andere
samenstelling. Het is belangrijk
dat niet alleen autoproducenten,
maar ook de oliemaatschappijen
hieraan meewerken.
Wordt overigens de samenstelling
van dieselolie verbeterd, dan
worden ook alle bestaande
dieselauto's schoner.
Uitlaatgasrecirculatie wordt al bij
enkele merken toegepast, zoals de
Citroen XM Turbodiesel en sinds
juni bij alle Mercedes-Benz
diesels (tegen meerprijs). Bij dit
systeem wordt een deel van de
uitlaatgassen teruggevoerd naar
het inlaatspruitstuk. Een deel van
de onverbrande stoffen komt
zodoende terug in de motor.
Een turbodiesel vraagt bij dit
systeem een ingewikkelde
afregeling. Immers de
uitlaatg assen zorgen voor het
draaien van
De hoeveelheid uitlc
worden teruggevoer
afhankelijk van het
motortoerental, maar beweegt
zich tussen de 22 en 25 procent.
Wordt de dieselmotor verder
voorzien van een ongeregelde
katalysator, dan komt de
dieselmotor zeer gunstig uit de
bus, zowel wat betreft HC
(Koolwaterstof), CO, NOx
(stikstofoxide) en partikels.
Met ingang
voetbalseizc
General Motors Nederland BV
optreden als mede-sponsor van
voetbalclub Ajax uit Amsterdam.
Het sponsorcontract geldt voor
een periode van drie jaar. De
overeenkomst behelst een aantal
onderdelen van samenwerking,
waaronder het ter beschikking
stellen van Opel automobielen
voor ondermeer de voltallige
selectie en de directie van Ajax.
Opel sponsort al langer Bayem
München, PSV, alsmede het
Nederlands Elftal en via General
Motors Europe het Europees
Voetbalkampioenschap 1992.
Op 12 juni werden de
gloednieuwe Opels aan de
Ajaxieden overhandigd. Coach
Leo Beenhakker verliet het
parkeerterrein van General
Motors Nederland in zijn Senator
CD. Hij sprak tijdens de
overhandiging de wens uit de
Europacup finale te spelen tegen
'die' Opeljongens uit München.
Ieder automerk kent uitgebreide
trainings-programma's voor elk
model dat wordt gevoerd. Deze
programma's voorzien in het
trainen van een groot deel van de
medewerkers van de
dealerorganisatie, zowel op
commercieel als technisch vlak.
Maar uiteraard dienen ook de
trainers van de fabrikdnt en
importeurs te wroden onderwezen
in het nieuwe produkt. Dit Train
the Trainer wordt georganiseerd
voorafgaand aan de introductie
van een nieuwe auto, veelal door
de fabrikant op één lokatie in
Europa.
Voor de nieuwe Opel Frontera is
de cursus gegeven in Nederland,
door TTA in Sliedrecht, een
onderdeel van het General Motors
Nederland Opleidingsinstituut.
Daarvoor werden drie Frontera's
naar Sliedrecht gebracht, uit de
voor-produktie, waarmee de
trainers uit geheel Europa kennis
konden maken.
Alex Swagemakers, directeur van
TTA, is daar trost op. "Dat dit
programma aan ons is
3en blijk van
ii door General
aan ons instituut is
st is voor ons
ar, want
>r de
J
AJAX..:.'