Diesel gaat schone toekomst tegemoet 816V Train the trainer 3 miljoen Polo's Opels voor Ajax it Autoboeken Rijnl ease 1 .m -1989 i i 11 .LERS. iweg. rV’ w IhR juni 1991 - pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 20 juni 1991 - pagina 7 i hebben? Het onda Accord. limer is dan ik biedt deze Seat rant men, is de ge- achterbank rbij de ruimte- gekomen aan 25W met dakantenne, W, multipoint lichtmetalen <e bekleding. Roettilter Kijken we naar de totale j van het nzoen 1991/1992 zal TELEFOON 04255-3944 FAX 042554020 HILVARENBEEK 11.310 maar jelijks ons toe 90.000 van üljoenste Polo 'tte Coupé met r. De eerste ;tijdcn: Jm do: uur jdag: uur rdag: ^vdctie dal door aan een gezin n middelgrote aemen, zijn nt zo maakt u ningst, ma t/m 0-18.00 vrije 0-20.00 gemiddelde en decennia DEN HAAG - Nog niet zo heel lang geleden pakten er donkere wolken samen boven de dieselmotor. De ruwoliestoker moest bij vrachtwagens aan veel strengere eisen gaan voldoen en in de personenauto had deze zelfontbrander zijn gloriedagen wel gehad. Deze negatieve berichtgeving was direct merkbaar in de verkopen van personenauto's met een dieselmotor. Toch werden er weer veel te snel conclusies getrokken. Vrijwel alle autofabrikanten zijn hard bezig de dieselmotor schoner te maken. De dieselmotor heeft zelfs meer ontwikkelingspotentieel dan de benzinemotor. n zorgen voor het de turbo. laatgassen die erd, is toevertrouwd is ee vertrouwen, dat d< Motors Europa a geschonken. Het overigens al de tweede keer, ook de Campo training voor Europese trainers is door ons verzorgd. Aan het eind van de cursus beschikken de deelnemers over een compleet trainings- pakket dat ook door ons is samengesteld." Onlangs liep in de Volkswagenfabriek Wolfsburg de driemil,. van de band, een witte 1.3 liter benzinemotor. Polo werd in 1975 g Uitgeverij Elmar brengt een drietal aardig boekwerken over auto's op de markt met voor iedereen wat wils. Rob de la Rive Box verzorgde "Zo reden wij in de jaren veertig en vijftig". Weer zo'n lekker kijkboek met veel foto's en korte onderschriften. Ruim 120 merken komen aan bod. Helaas wordt voornamelijk gebruik gemaakt van fotomaterialen van de betreffende fabrikanten. Het was aardiger geweest als het boek voor een belangrijk deel was gevuld met foto's van het werkelijke Nederlandse straatbeeld in die jaren veertig en vijftig. Toch zal de liefhebber er de nodige plezierige kijk- en leesuurtje mee hebben. Het slechts f.19,50 kostende boekje heeft 110 pagina's. (ISBN 90 6120 8556/CIP) Uitermate boeiend is "Auto advertenties uit de jaren 1890- 1940" waarbij nog meer merken uit vervlogen tijden aan bod komen. Van ieder behandeld automerk vinden we een oude advertentie met daarnaast een foto van de betreffende auto en een beschrijving van het merk. In het hart van het boek zijn een zevental kleurrijke platen opgenomen, die laten zien dat advertenties in die jaren als ware kunststukken werden gemaakt. Het boek telt 150 pagina's en kost f.24,50. (ISBN 90 6120 8564/CIP) Een van de vaste jaarlijkse uitgaven van Elmar is het Transport Jaarboek door Hans Kuipers. De samenstelling van de 1991-editie is vergelijkbaar aan die van de voorgaande jaren. Belangrijke nieuwkomers op de bedrijfsautomarkt komen uitgebreid ter sprake, terwijl er ook ruimte is gereserveerd voor geschiedenis en specifieke onderwerken als de stand van zaken rond de electronica in trucks en de gebruikelijke specificatie-lijst. Inclusief alle belangrijke adressen op truck- gebied is het 288 pagina's tellende Transport Jaarboek 1991 te koop voor f.44,50 (ISBN 90 6120 8041). kunststof. Uitgebreide kwaliteitstests hebben aangetoond, dat dit hergebruikte materiaal aan alle eisen voldoet. De Volkswagen Polo werd in de loop van zijn modelgeschiedenis gebouwd als een compacte auto met conventionele kofferbak, fastback, als stationwagen en als coupé. Van het Polo fastback- model en het daarop volgende model met de rechte achterkant werden tot nu toe ongeveer 2.070.000 eenheden gebouwd. Van het model met de conventionele kofferruimte werden ongeveer 475.000 eenheden gefabriceerd, terwijl de Polo Coupé in 455.000 stuks van de band liep. Momenteel wordt de VW Polo gemaakt in Wolfsburg en Mosel (DDR) en in het Spaanse Pamplona bij Seat. De dagproduktie bedraagt eenheden. Het merendeel, r liefst 800 auto's komen dagel van de band in Spanje. In on landen werden er tot nu Polo/Derby's verkocht. De dieselmotor voldoet makkelijk aan de US'83-norm. Een dieselmotor met alleen een katalysator komt ongunstiger uit wat betreft NOx, maar wat betreft HC en CO is een dieselmotor per definitie schoner dan een benzinekrachtbron. Conventionele benzinemotoren en motoren met een ongeregelde kat komen nog veel slechter voor de dag. Dieselkat Vergelijken we in dit kader een benzinemotor met een diesel dan zien we het volgende verschil. Zetten we een Mercedes 200E uit tegen een 250D, dan is de diesel 25% zuiniger in gebruik en is de CO2 uitstoot 16,6% lager. Bovendien is de CO2-uitstoot bij de produktie van benzine twee keer zo hoog als bij diesel. Vanwege dit bezwaar is de produktie van methanol uit kolen niet interessant: de CO2 uitstoot is hier enorm. Mercedes houdt bij personenauto's vast aan de voorkamer diesel. De direct ingespoten kleine dieselmotoren produceren meer NOx en roetdeeltjes. Het duitse bedrijf houdt zich liever bezig met de verbetering van de huidige motoren door bijvoorbeeld meer kleppen per cylinder, turbo's met variabele geometrie (wordt door Fiat al toegepast) en electronische regelingen. De katalysator op een dieselmotor heeft ten opzichte van zijn benzine- tegenhanger extra voordelen. De kat werkt bij lage’-0 temperaturen, door de lagere li en CO-uitstoot van dieselmotoren wordt een lagere aanspraak op de kat gemaakt, er zijn geen mogelijkheden verkeerd te - tanken, de veroudering is gering gering. Gelukkig zal dit ac en door het afwezig zijn van de komende jaren fors afn rodium (duur) is het apparaat in z'n geheel goedkoper. De dieselkat is wat bouw betreft vergelijkbaar aan een 3-weg katalysator. De doorstroming is echter sneller, waardoor het apparaat minder invloed heeft op verbruik en prestaties. uitlaatgassen van een dieselmotor, dan zien we de volgende samenstelling. Maar liefst 76% bestaat uit onschadelijk stikstof. Vier procent is water, 7% CO2 en 13 procent lucht (02). Onder de overige 0,05% scharen zich de schadelijkse stoffen: NOx (0,024%), HC (0,003%) en CO (0,009%). Ook is er nog een klein beetje zwaveloxide aanwezig. Deze stof heeft totaal geen functie in dieselolie. De hoeveelheid is duidelijk afhankelijk van de brandstofkwaliteit. Met name op dit punt kan de verbetering van dieselbrandstof oplossing bieden. Wat is nu het effect van de dieselkat. Koolwaterstoffen worden voor 80% afgebroken, terwijl CO voor 90% verdwijnt. NOx kan niet worden afgebroken. Ook bij de dieselkat geldt dat hoe warmer het apparaat, hoe beter de werking. Bij hogere snelheden is het effect groter. Ook zijn verschillende fabrikanten nog steeds bezig met een roet-of partikelfilter. Sinds half jaren zeventig zijn er al verschillende uitvoeringen getest, echter allemaal zonder bevredigend resultaat. Bij verschillende vrachtwagens wordt een dergelijk filter wel toegepast. Tot slot dan nog even de invloed van dieseluitlaatgassen op de gezondheid. Een verband met kankergevallen is heel moeilijk te leggen. De risico's voor longkanker zijn als volgt verdeeld: tabak 80-90%, werkomgeving 1-5%, algemene luchtvervuiling gere maximaal 1% en 15% andere HC- oorzaken. Algemene luchtvervuiling wordt veroorzaakt door de industrie, de landbouw en het verkeer. Zodoende is het aandeel van dieselmotoren zeer landeel fnemen als alle in ontwikkeling zijnde technieken worden ingevoerd. en vormt vanaf dat moment de basis van het VW-programma. Het driemiljoenste exemplaar is overigens de eerste serie-auto ter wereld voorzien van bumpers geïntroduceerd gemaakt uit gerecyclede Dieselolie komt voort uit het raffinage-proces van ruwe olie. Ook benzine wordt op deze manier gemaakt. Het is echter niet mogelijk alleen diesel of alleen benzine uit ruwe olie te maken, het blijft altijd een mix. Het is daarom niet reëel om als autoproducent uitsluitend benzine- of dieselmotoren te maken. Rond 1987 steeg de populariteit van de diesel in Europa enorm. Door de invoering van de eerste auto's met benzinemotor en katalysator werd de klant onzeker en ging men iq grote getale over tot het kopen van een diesel. In verschillende landen volgde echter direct een flinke neergang, ten dele vanwege de negatieve publiciteit maar ook door regionale maatregelen als verhoging van de dieselprijs. Recirculatie Wil de diesel toekomst hebben, dan zal er het een en ander moeten veranderen. Een schonere dieselmotor is te realiseren door wijzigingen in de motor (injectiesysteem, timing etc.), veranderingen in het uitlaatsysteem (katalysator, uitlaatgas-recirculatie) en brandstof van een andere samenstelling. Het is belangrijk dat niet alleen autoproducenten, maar ook de oliemaatschappijen hieraan meewerken. Wordt overigens de samenstelling van dieselolie verbeterd, dan worden ook alle bestaande dieselauto's schoner. Uitlaatgasrecirculatie wordt al bij enkele merken toegepast, zoals de Citroen XM Turbodiesel en sinds juni bij alle Mercedes-Benz diesels (tegen meerprijs). Bij dit systeem wordt een deel van de uitlaatgassen teruggevoerd naar het inlaatspruitstuk. Een deel van de onverbrande stoffen komt zodoende terug in de motor. Een turbodiesel vraagt bij dit systeem een ingewikkelde afregeling. Immers de uitlaatg assen zorgen voor het draaien van De hoeveelheid uitlc worden teruggevoer afhankelijk van het motortoerental, maar beweegt zich tussen de 22 en 25 procent. Wordt de dieselmotor verder voorzien van een ongeregelde katalysator, dan komt de dieselmotor zeer gunstig uit de bus, zowel wat betreft HC (Koolwaterstof), CO, NOx (stikstofoxide) en partikels. Met ingang voetbalseizc General Motors Nederland BV optreden als mede-sponsor van voetbalclub Ajax uit Amsterdam. Het sponsorcontract geldt voor een periode van drie jaar. De overeenkomst behelst een aantal onderdelen van samenwerking, waaronder het ter beschikking stellen van Opel automobielen voor ondermeer de voltallige selectie en de directie van Ajax. Opel sponsort al langer Bayem München, PSV, alsmede het Nederlands Elftal en via General Motors Europe het Europees Voetbalkampioenschap 1992. Op 12 juni werden de gloednieuwe Opels aan de Ajaxieden overhandigd. Coach Leo Beenhakker verliet het parkeerterrein van General Motors Nederland in zijn Senator CD. Hij sprak tijdens de overhandiging de wens uit de Europacup finale te spelen tegen 'die' Opeljongens uit München. Ieder automerk kent uitgebreide trainings-programma's voor elk model dat wordt gevoerd. Deze programma's voorzien in het trainen van een groot deel van de medewerkers van de dealerorganisatie, zowel op commercieel als technisch vlak. Maar uiteraard dienen ook de trainers van de fabrikdnt en importeurs te wroden onderwezen in het nieuwe produkt. Dit Train the Trainer wordt georganiseerd voorafgaand aan de introductie van een nieuwe auto, veelal door de fabrikant op één lokatie in Europa. Voor de nieuwe Opel Frontera is de cursus gegeven in Nederland, door TTA in Sliedrecht, een onderdeel van het General Motors Nederland Opleidingsinstituut. Daarvoor werden drie Frontera's naar Sliedrecht gebracht, uit de voor-produktie, waarmee de trainers uit geheel Europa kennis konden maken. Alex Swagemakers, directeur van TTA, is daar trost op. "Dat dit programma aan ons is 3en blijk van ii door General aan ons instituut is st is voor ons ar, want >r de J AJAX..:.'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 27