LANCIA DEDRA 2000 TURBO a Topsporter a I ■gr 23 JUNI Veel buitenlanders op Eurocircuit Tilburgs duo met Alfa Romeo in Monte Carlo Classic )NS DEN Si si ii !i r 00 ex. aar' 400,- 190,- 216,- I.939 erbaar WW® E /VAGENS irgb.v. 72,95 ui r' DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 20 Juni 1991 - pagina 3 i juni 1991 - pagina 2 BB***""' III II» EK Acht-spaaks 4 TECH PIEGEL lol? i tor? I H-TT7T LOS DN x’__7Sr| 9-’89 lior 9-’89 4-’86 12-’83 10-’88 9-’87 12-’85 7-’89 8-’88 11-’87 2-’85 zonder zenuwachtig en lang niet altijd efficient over. 8-’9O 5-’91 itstalling 3-’91 4-’91 013/420143 id) 21.00 uur dan bevrediger van 215 km/ue: van 0 tot 1 Lancia De vanwege jte verstel- hand. Na- iging stan- a is tegen een i. De be- ;t Neder- sm de no- le gewenste »n, het ap- de Ml Auto's met Op 29 juni gaat het avontuur be ginnen. De Alfa, die uitkomt onder de vlag van het Alfa Romeo Histo rical Racing Team Nederland is er klaar voor en de bemanning ook. 1.900,- 20.895,- 19.395,- Micra 1.2 L Speciale wielcovers Achterruitwisser Intervalstand op ruitenwisser Quartzklokje Exclusief sunroofdak Sportieve Clair-badge Clair-pakket t.w.v. Totaal Micra 1.2 “Clair" NU vigatie is volledig in handen van Paul. Het is voor hem de eerste rally en een mooie gelegenheid te debuteren. Viscodrive Uiteraard zijn de prestaties meer 'q'”' k<»™»,4;~3nd Zoals een top u en een acceleratie 100 in 8,3 seconden. De )edra 2000 Turbo is echter 9 het duidelijk aanwezige Italië heeft veel merken voortgebracht met een rijke historie. Fiat richtte zich in het verleden niet alleen op de massa, maar bracht ook prachtige koetsen met grote motoren en snelle sportauto's. De geschiedenis van Alfa is doorweven met autosport. De huidige Fiat-dochter Lancia heeft een deels sportieve, maar vooral ook inno vatieve historie. Gelukkig heeft het merk een volledig eigen gezicht weten te behouden. We reden met de kersverse Lancia Dedra 2000 Turbo. klassen het puntenverschil zeer gering is. De Fin Pauli Silvennoi- nen was tot nu toe iedereen te snel af. Als hij ook de komende wed- zijn naam weet te zetten, bij voorbaat Nederlands kampioen. De verschillende 400 de Monte Carlo Rally worden ver reden. Wim en Paul hopen uiter aard met de felbegeerde Monte Carlo Trophee naar huis terug te keren. Alcantara Het interieur is uiterst zorgzaam ingericht. Het dashboard is op een beschaafde manier bekleed met hout. Een forse reeks klokken informeren de bestuurder onder andere over het motortoerental, accuspanning en oliedruk. Een turbodrukmeter kon er helaas niet af. Het kleine, volledig met leer beklede stuur is in hoogt baar en ligt prima in de tuurlijk is stuurbekrachtig" daard. De Lancia Dedra meerprijs uit te rusten met Automatic Climate System. de bestuurder als het ware wordt gedwongen harder te gaan rij den. Maar als er een GTI-tje naast je bij een stoplicht staat, moet het gas even driftig worden ingetrapt. Wordt de koppeling opgelaten bij een hoog toerental, dan kunnen de voorwielen de hoeveelheid kracht niet verwerken en dribbelt de auto over de weg. Een typisch gevolg van een hoog vermogen en voorwielaandrijving. Wat ver bruik betreft moet gerekend wor den op een gemiddelde tussen de 1 op 7,5 en 1 op 9. Lancia is het exclusie lie, zod elatief hl ieve merk in de Fiat-familie, zodat de prijzen ook op een relatief hoog niveau liggen. De Dedra-serie wordt in gezet op f.37.750, voor de 1.6. De nieuwe 2000 Turbo kost f.57.995, In ons geval kwam daar nog bij een ABS remsysteem (f.3.995,=), automatische schokdemperinstel- belooft een rally oude stijl te wor den. De deelnemers krijgen iedere dag alleen een aantal pun ten op de kaart aangewezen die ze in willekeurige volgorde moe ten bezoeken. Na de start in mid den Frankrijk en enkele dagen stoeien in de Alpen worden de deelnemers in Monaco verwacht. In de omgeving van dit minis taatje zullen enkele trajecten van MICRA CLAIR - MICRA TREND UW VOORDEEL 1500,- TOT 2000, 18.995,- Denissen heeft dit^^yaar vee^zonnig^nieuws in huis: Micra 1.2 L 18.995,- t veel sportieve extra's waarvoor u bijna niets meer betaalt Op de show van Alfa-dealer Wou ters was onlangs een door Bertone ontworpen Alfa Romeo GT Junior uit 1969 te bewonderen. Dit type werd wel "brievenbus" genoemd vanwege de brede gleuf aan de voorkant van de motorkap. Met deze auto gaat een Tilburgse equipe bestaande uit Wim Clijsen en Paul Sannen deelnemen aan de Monte Carlo Classic Rally. Het pk- sterke MG Metro's uit land en België zullen hem dige concurrentie bezorgen. Een grote verrassing dit seizoen is de Belg Jos Sterkens met zijn razend snelle Ford Fiesta met ook meer dan 400 paarden. Het gevecht aan de top bij de klasse van opgevoerde toerwa- gens is fel. Op de eerste plaats staat Jacques Franssen met zijn Holden Commodore. De twee Golf's GTi die ex-aequo op de tweede plaats staan zullen hem het vuur na aan de schenen leg gen. Bij de auto's tot zestienhonderd cc. gooien ook de dames hoge ogen. Op de derde plaats staat de Bel gische Ann Janssens met haar achterwiel-aangedreven Renault 5. De studente autotechniek is er alles aan gelegen die positie te verbeteren en zo dichtmogelijk bij teamgenoot Alewijnse te eindigen. Tot slot zal de strijd in de stan- daard-klasse vooral gaan tussen Jos Boone met zijn Golf GTi en Roelof Deen die een BMW 320i bestuurd. De wedstrijden beginnen zondag a.s. op 12.00 uur. dere de standaard viscodrive. Dit md differentieel, wat er automaüsch voor zorgt dat snelheid van op en neer gaan, de aandnjfkrachten worden over- Door alleen de intervaiien te va- gebracht op het wiel wat de mees- rieren worden verschillende stan- te grip heeft. Dit is bijvoorbeeld in den verkregen. Dit komt echter bij- de winter bij wisselend nat en droog wegdek erg plezierig. Maar ook bij snel accelereren vanuit een bocht kan het systeem zijn diensten bewijzen. Voor een uitstekende wegligging heeft de Dedra Turbo hydrauli sche gasdrukdempers. Tegen meerprijs kan een electronische sturing voor de schokdempers worden besteld. Met een knopje op het dashboard kan voor een automatische stand worden geko zen of een strak geveerde sportie ve stand. Een regeleenheid ont vangt gegevens omtrent de acce leratie, de gesteldheid van het wegdek, de stuurhoek, rembelas- ting en rijsnelheid. De Lancia Dedra 2000 Turbo is een duidelijk voorbeeld van het betere speelgoed. De auto is en blijft verrassend vanwege de plot seling in werking tredende turbo. De prima wegligging en het hoog staande comfort doen de rest. ling (f .4.325,het automatisch verwarmingssysteem (f.910,=) en metaallok (f.1.170,=), zodat een flink aangeklede turbo al gauw f.68.395kost. Technische gegevens: Merk en type: Lancia Dedra 2000 Turbo Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1995 cc Boring x slag: 84 x 90 mm Vermogen: 165 pk bij 5500 tr/min Koppel: 274 Nm bij 3000 tr/min Prestaties: topsnelheid 215 km/u acceleratie 0-100 in 8,3 sec. Afmetingen: lengte 4,34 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1230 kg Verbruik: bij 90 km/u 7,2 liter/100 km bij 120 km/u 9,2 liter/100 km stad 11,9 liter/100 km Prijs: f.57.995,= Ook bij de topversies van de De dra heeft Lancia gekozen voor een gedistingeerde uitstraling. De compacte vierdeurs sedan heeft een fraaie lijn met indrukwekken de neus en hoge achtersteven. Als een soort van relikwie siert de chromen Lancia-grille het front. De bumpers ën spiegels zijn netjes in de carrosseriekleur uitgevoerd. De acht-spaaks lichtmetalen vel gen zijn op de Turbo standaard, maar waren al langer tegen meerprijs op de andere types te verkrijgen. Tot zover dus niets Exclusief Al hoewel echt hard rijden in Ne derland niet meer mogelijk is, biedt een snelle auto als de Dedra Turbo toch nog fijne mogelijkhe den. De auto laat rustig een kruis snelheid van 120 km/u zonder dat De rit is zo'n 2500 km lang. Wim treffen we aan achter het stuur. Hij heeft de auto zelf geprepareerd, waarbij zijn jarenlange rally-er- varina zeer van oas kwam. De na- Micra 1.2 L Speciale wielcovers Achterruitwisser Intervalstand op ruitenwisser Quartzklok Luxe bekleding 2 delen neerklapbare achterbank Dakspoiler in carrosseriekleur Bumpers in carrosseriekleur dz “-)• 4 spatlappen Reflecterend achterpaneel Beschermstrips op zijflanken 7 JE Trend-pakket t.w.v. 3.000,- Totaal Micra Trend- 21.995.- NU 19.995,- |Uw voordeel 1.500,- GARAGE DENISSEN BV Uw voordeel 2.000,7] BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/68391V nieuws onder de zon. Heel be schaafd wordt middels twee type- plaatjes in de stootstrips op de voorspatborden duidelijk ge maakt dat we hier met de snel heidsduivel te maken hebben. Nieuw is echter de zeer beschaaf de spoiler op het kofferdeksel. Verder details zijn de geïntegreer de mistlampen, matzwarte minis kirts en ultralage banden (195/50 R 15V). Wat de Dedra Turbo tot een echte topsporter maakt, vinden we voor namelijk onderhuids. Onder de kap ligt dwars een 2 liter 4 cylin der motor met turbocompressor. Een nieuw elektronisch systeem zorgt voor de continue regeling van de turbovuldruk. De kracht bron levert een vermogen van 165 pk bij 5500 tr/min. Het voor een 2 liter hoge koppel van 274 Nm wordt al bij 3000 tr/min bereikt. We kennen deze krachtbron al uit de Lancia Thema en Fiat Croma. In de Dedra ligt de meest geavan ceerde versie waarin twee balan sassen zorgen voor een rustige loop. Bij snel wegrijden bijvoor beeld bij een stoplicht, functio neert de motor tot 3000 tr/min als een gewone 2 liter. Pas daarna komt de gigantische hulp van de turbo op gang. Dit betekent dat het werkingsgebied van dit blaas apparaat relatief beperkt is en dat bij echt snelrijden zeer zorg vuldig geschakeld dient te wor den. Óp de toerenteller kan wor den gekeken of de motor constant in het bereik van de turbo blijft. Er zijn toch voldoende auto's op de markt waarbij de turbo al vanaf 2250/2500 tr/min inkomt. Elk model uit de Lancia-reeks heeft wel zijn sportieve topmodel. Bij de slimme Ypsilon is dat de 1.3 GT, terwijl de Delta nog steeds als opwindende HF Integrale 16V wordt geleverd. De Lancia Thema is er naast de 16-kleppen Turbo ook met de 8 cylinder 32-kleppen Ferrari-motor. Het Dedra-gamma wordt op dit moment naar boven afgerond. Later dit jaar volgt een Integrale met, zoals de naam als zegt, permanente vierwielaandrij- ving. Dezelfde auto met alleen aandrijfkrachten op de voorwie len is de 2000 Turbo die inmiddels leverbaar is. Aanstaande zondag, 23 juni, wor- I den op het Eurocircuit van Val- kenswaard de vijfde wedstrijden van de diverse kampioenschap- I pen rallycross verreden. Er mag strijd op I opnieuw veel spanning verwacht is hij al t worden, daar in drie van de vier 1 stuurder hoeft alleen de temperatuur in te steller., paraat doet de rest. Net als het stuur is ook de versnel lingspook met leer bekleed. Heel af en toe vertoonde de vijfbak nog de haast historische Italiaanse nukken. Bij het inschakelen van de achteruit moest hij regelmatig een metertje naar voren rijden. De uitstekend gevormde stoelen zijn aan de randen bekleed met Alcantara, terwijl het middenstuk met stof is overtrokken. Zowel voor- als achterin vinden we open hoofdsteunen en een middenarm- steun. Andere standaard gelever de zaken zijn elektrisch bediende portierruiten, centrale vergrende ling met afstandbediening, getint glas, rolgordijnen achter, in hoog te verstelbare bestuurdersstoel, een skiluik in de achterbank en elektrisch verstelbare en ver- warmde buitenspiegels. Rond de turbo-gat geen auto voor de oner- stuUrkolom vinden we de inmid- varen bestuurder. dejs bekende multi-functionele Andere aanpassingen die de auto sprieten uit de Fiat Tipo. Rechts heeft ondergaan vanwege de worden de ^ewissers bediend. In totaal zi’n er twee intervalstan- oro a c rrr> rr nwo den en twee normale standen. Het systeem kent echter maar één is een zelfblokkeren --itomatisch WIN i NIH «l« JHN

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23