LANCIA DEDRA
2000 TURBO
a
Topsporter
a
I
■gr
23 JUNI
Veel buitenlanders op Eurocircuit
Tilburgs duo met Alfa Romeo in Monte Carlo Classic
)NS
DEN
Si
si ii !i
r
00 ex.
aar'
400,-
190,-
216,-
I.939
erbaar
WW®
E
/VAGENS
irgb.v.
72,95
ui
r'
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 Juni 1991 - pagina 3
i juni 1991 - pagina 2
BB***""'
III II»
EK
Acht-spaaks
4 TECH
PIEGEL
lol? i
tor? I H-TT7T
LOS
DN
x’__7Sr|
9-’89
lior 9-’89
4-’86
12-’83
10-’88
9-’87
12-’85
7-’89
8-’88
11-’87
2-’85
zonder zenuwachtig en lang niet
altijd efficient over.
8-’9O
5-’91
itstalling
3-’91
4-’91
013/420143
id)
21.00 uur
dan bevrediger
van 215 km/ue:
van 0 tot 1
Lancia De
vanwege
jte verstel-
hand. Na-
iging stan-
a is tegen
een
i. De be-
;t Neder-
sm de no-
le gewenste
»n, het ap-
de Ml
Auto's met
Op 29 juni gaat het avontuur be
ginnen. De Alfa, die uitkomt onder
de vlag van het Alfa Romeo Histo
rical Racing Team Nederland is
er klaar voor en de bemanning
ook.
1.900,-
20.895,-
19.395,-
Micra 1.2 L
Speciale wielcovers
Achterruitwisser
Intervalstand op ruitenwisser
Quartzklokje
Exclusief sunroofdak
Sportieve Clair-badge
Clair-pakket t.w.v.
Totaal Micra 1.2 “Clair"
NU
vigatie is volledig in handen van
Paul. Het is voor hem de eerste
rally en een mooie gelegenheid te
debuteren.
Viscodrive
Uiteraard zijn de prestaties meer
'q'”' k<»™»,4;~3nd Zoals een top
u en een acceleratie
100 in 8,3 seconden. De
)edra 2000 Turbo is echter
9 het duidelijk aanwezige
Italië heeft veel merken voortgebracht met een rijke
historie. Fiat richtte zich in het verleden niet alleen op
de massa, maar bracht ook prachtige koetsen met grote
motoren en snelle sportauto's. De geschiedenis van Alfa
is doorweven met autosport. De huidige Fiat-dochter
Lancia heeft een deels sportieve, maar vooral ook inno
vatieve historie. Gelukkig heeft het merk een volledig
eigen gezicht weten te behouden. We reden met de
kersverse Lancia Dedra 2000 Turbo.
klassen het puntenverschil zeer
gering is. De Fin Pauli Silvennoi-
nen was tot nu toe iedereen te snel
af. Als hij ook de komende wed-
zijn naam weet te zetten,
bij voorbaat Nederlands
kampioen. De verschillende 400
de Monte Carlo Rally worden ver
reden. Wim en Paul hopen uiter
aard met de felbegeerde Monte
Carlo Trophee naar huis terug te
keren.
Alcantara
Het interieur is uiterst zorgzaam
ingericht. Het dashboard is op
een beschaafde manier bekleed
met hout. Een forse reeks klokken
informeren de bestuurder onder
andere over het motortoerental,
accuspanning en oliedruk. Een
turbodrukmeter kon er helaas niet
af. Het kleine, volledig met leer
beklede stuur is in hoogt
baar en ligt prima in de
tuurlijk is stuurbekrachtig"
daard. De Lancia Dedra
meerprijs uit te rusten met
Automatic Climate System.
de bestuurder als het ware wordt
gedwongen harder te gaan rij
den. Maar als er een GTI-tje naast
je bij een stoplicht staat, moet het
gas even driftig worden ingetrapt.
Wordt de koppeling opgelaten bij
een hoog toerental, dan kunnen
de voorwielen de hoeveelheid
kracht niet verwerken en dribbelt
de auto over de weg. Een typisch
gevolg van een hoog vermogen
en voorwielaandrijving. Wat ver
bruik betreft moet gerekend wor
den op een gemiddelde tussen de
1 op 7,5 en 1 op 9.
Lancia is het exclusie
lie, zod
elatief
hl
ieve merk in
de Fiat-familie, zodat de prijzen
ook op een relatief hoog niveau
liggen. De Dedra-serie wordt in
gezet op f.37.750, voor de 1.6. De
nieuwe 2000 Turbo kost f.57.995,
In ons geval kwam daar nog bij
een ABS remsysteem (f.3.995,=),
automatische schokdemperinstel-
belooft een rally oude stijl te wor
den. De deelnemers krijgen
iedere dag alleen een aantal pun
ten op de kaart aangewezen die
ze in willekeurige volgorde moe
ten bezoeken. Na de start in mid
den Frankrijk en enkele dagen
stoeien in de Alpen worden de
deelnemers in Monaco verwacht.
In de omgeving van dit minis
taatje zullen enkele trajecten van
MICRA CLAIR - MICRA TREND
UW VOORDEEL 1500,- TOT 2000,
18.995,- Denissen heeft dit^^yaar vee^zonnig^nieuws in huis: Micra 1.2 L 18.995,-
t veel sportieve extra's waarvoor u bijna
niets meer betaalt
Op de show van Alfa-dealer Wou
ters was onlangs een door Bertone
ontworpen Alfa Romeo GT Junior
uit 1969 te bewonderen. Dit type
werd wel "brievenbus" genoemd
vanwege de brede gleuf aan de
voorkant van de motorkap. Met
deze auto gaat een Tilburgse
equipe bestaande uit Wim Clijsen
en Paul Sannen deelnemen aan
de Monte Carlo Classic Rally. Het
pk- sterke MG Metro's uit
land en België zullen hem
dige concurrentie bezorgen. Een
grote verrassing dit seizoen is de
Belg Jos Sterkens met zijn razend
snelle Ford Fiesta met ook meer
dan 400 paarden.
Het gevecht aan de top bij de
klasse van opgevoerde toerwa-
gens is fel. Op de eerste plaats
staat Jacques Franssen met zijn
Holden Commodore. De twee
Golf's GTi die ex-aequo op de
tweede plaats staan zullen hem
het vuur na aan de schenen leg
gen.
Bij de auto's tot zestienhonderd cc.
gooien ook de dames hoge ogen.
Op de derde plaats staat de Bel
gische Ann Janssens met haar
achterwiel-aangedreven Renault
5. De studente autotechniek is er
alles aan gelegen die positie te
verbeteren en zo dichtmogelijk bij
teamgenoot Alewijnse te eindigen.
Tot slot zal de strijd in de stan-
daard-klasse vooral gaan tussen
Jos Boone met zijn Golf GTi en
Roelof Deen die een BMW 320i
bestuurd.
De wedstrijden beginnen zondag
a.s. op 12.00 uur.
dere de standaard viscodrive. Dit
md differentieel,
wat er automaüsch voor zorgt dat snelheid van op en neer gaan,
de aandnjfkrachten worden over- Door alleen de intervaiien te va-
gebracht op het wiel wat de mees- rieren worden verschillende stan-
te grip heeft. Dit is bijvoorbeeld in den verkregen. Dit komt echter bij-
de winter bij wisselend nat en
droog wegdek erg plezierig. Maar
ook bij snel accelereren vanuit
een bocht kan het systeem zijn
diensten bewijzen.
Voor een uitstekende wegligging
heeft de Dedra Turbo hydrauli
sche gasdrukdempers. Tegen
meerprijs kan een electronische
sturing voor de schokdempers
worden besteld. Met een knopje
op het dashboard kan voor een
automatische stand worden geko
zen of een strak geveerde sportie
ve stand. Een regeleenheid ont
vangt gegevens omtrent de acce
leratie, de gesteldheid van het
wegdek, de stuurhoek, rembelas-
ting en rijsnelheid.
De Lancia Dedra 2000 Turbo is
een duidelijk voorbeeld van het
betere speelgoed. De auto is en
blijft verrassend vanwege de plot
seling in werking tredende turbo.
De prima wegligging en het hoog
staande comfort doen de rest.
ling (f .4.325,het automatisch
verwarmingssysteem (f.910,=) en
metaallok (f.1.170,=), zodat een
flink aangeklede turbo al gauw
f.68.395kost.
Technische gegevens:
Merk en type: Lancia Dedra 2000
Turbo
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1995 cc
Boring x slag: 84 x 90 mm
Vermogen: 165 pk bij 5500 tr/min
Koppel: 274 Nm bij 3000 tr/min
Prestaties: topsnelheid 215 km/u
acceleratie 0-100 in 8,3 sec.
Afmetingen: lengte 4,34 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1230 kg
Verbruik: bij 90 km/u 7,2 liter/100
km
bij 120 km/u 9,2 liter/100 km
stad 11,9 liter/100 km
Prijs: f.57.995,=
Ook bij de topversies van de De
dra heeft Lancia gekozen voor
een gedistingeerde uitstraling. De
compacte vierdeurs sedan heeft
een fraaie lijn met indrukwekken
de neus en hoge achtersteven. Als
een soort van relikwie siert de
chromen Lancia-grille het front.
De bumpers ën spiegels zijn netjes
in de carrosseriekleur uitgevoerd.
De acht-spaaks lichtmetalen vel
gen zijn op de Turbo standaard,
maar waren al langer tegen
meerprijs op de andere types te
verkrijgen. Tot zover dus niets
Exclusief
Al hoewel echt hard rijden in Ne
derland niet meer mogelijk is,
biedt een snelle auto als de Dedra
Turbo toch nog fijne mogelijkhe
den. De auto laat rustig een kruis
snelheid van 120 km/u zonder dat
De rit is zo'n 2500 km lang. Wim
treffen we aan achter het stuur. Hij
heeft de auto zelf geprepareerd,
waarbij zijn jarenlange rally-er-
varina zeer van oas kwam. De na-
Micra 1.2 L
Speciale wielcovers
Achterruitwisser
Intervalstand op ruitenwisser
Quartzklok
Luxe bekleding
2 delen neerklapbare achterbank
Dakspoiler in carrosseriekleur
Bumpers in carrosseriekleur
dz “-)• 4 spatlappen
Reflecterend achterpaneel
Beschermstrips op zijflanken
7 JE Trend-pakket t.w.v. 3.000,-
Totaal Micra Trend- 21.995.-
NU 19.995,-
|Uw voordeel 1.500,- GARAGE DENISSEN BV Uw voordeel 2.000,7]
BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/68391V
nieuws onder de zon. Heel be
schaafd wordt middels twee type-
plaatjes in de stootstrips op de
voorspatborden duidelijk ge
maakt dat we hier met de snel
heidsduivel te maken hebben.
Nieuw is echter de zeer beschaaf
de spoiler op het kofferdeksel.
Verder details zijn de geïntegreer
de mistlampen, matzwarte minis
kirts en ultralage banden (195/50
R 15V).
Wat de Dedra Turbo tot een echte
topsporter maakt, vinden we voor
namelijk onderhuids. Onder de
kap ligt dwars een 2 liter 4 cylin
der motor met turbocompressor.
Een nieuw elektronisch systeem
zorgt voor de continue regeling
van de turbovuldruk. De kracht
bron levert een vermogen van 165
pk bij 5500 tr/min. Het voor een 2
liter hoge koppel van 274 Nm
wordt al bij 3000 tr/min bereikt.
We kennen deze krachtbron al uit
de Lancia Thema en Fiat Croma.
In de Dedra ligt de meest geavan
ceerde versie waarin twee balan
sassen zorgen voor een rustige
loop. Bij snel wegrijden bijvoor
beeld bij een stoplicht, functio
neert de motor tot 3000 tr/min als
een gewone 2 liter. Pas daarna
komt de gigantische hulp van de
turbo op gang. Dit betekent dat
het werkingsgebied van dit blaas
apparaat relatief beperkt is en
dat bij echt snelrijden zeer zorg
vuldig geschakeld dient te wor
den. Óp de toerenteller kan wor
den gekeken of de motor constant
in het bereik van de turbo blijft. Er
zijn toch voldoende auto's op de
markt waarbij de turbo al vanaf
2250/2500 tr/min inkomt.
Elk model uit de Lancia-reeks
heeft wel zijn sportieve topmodel.
Bij de slimme Ypsilon is dat de 1.3
GT, terwijl de Delta nog steeds als
opwindende HF Integrale 16V
wordt geleverd. De Lancia Thema
is er naast de 16-kleppen Turbo
ook met de 8 cylinder 32-kleppen
Ferrari-motor. Het Dedra-gamma
wordt op dit moment naar boven
afgerond. Later dit jaar volgt een
Integrale met, zoals de naam als
zegt, permanente vierwielaandrij-
ving. Dezelfde auto met alleen
aandrijfkrachten op de voorwie
len is de 2000 Turbo die inmiddels
leverbaar is.
Aanstaande zondag, 23 juni, wor-
I den op het Eurocircuit van Val-
kenswaard de vijfde wedstrijden
van de diverse kampioenschap-
I pen rallycross verreden. Er mag strijd op
I opnieuw veel spanning verwacht is hij al t
worden, daar in drie van de vier 1
stuurder hoeft alleen de
temperatuur in te steller.,
paraat doet de rest.
Net als het stuur is ook de versnel
lingspook met leer bekleed. Heel
af en toe vertoonde de vijfbak nog
de haast historische Italiaanse
nukken. Bij het inschakelen van
de achteruit moest hij regelmatig
een metertje naar voren rijden.
De uitstekend gevormde stoelen
zijn aan de randen bekleed met
Alcantara, terwijl het middenstuk
met stof is overtrokken. Zowel
voor- als achterin vinden we open
hoofdsteunen en een middenarm-
steun. Andere standaard gelever
de zaken zijn elektrisch bediende
portierruiten, centrale vergrende
ling met afstandbediening, getint
glas, rolgordijnen achter, in hoog
te verstelbare bestuurdersstoel,
een skiluik in de achterbank en
elektrisch verstelbare en ver-
warmde buitenspiegels. Rond de
turbo-gat geen auto voor de oner- stuUrkolom vinden we de inmid-
varen bestuurder. dejs bekende multi-functionele
Andere aanpassingen die de auto sprieten uit de Fiat Tipo. Rechts
heeft ondergaan vanwege de worden de ^ewissers bediend.
In totaal zi’n er twee intervalstan-
oro a c rrr> rr nwo den en twee normale standen. Het
systeem kent echter maar één
is een zelfblokkeren
--itomatisch
WIN
i NIH «l«
JHN