d
FIAT
TIPO16V
RENAULT IS
CABRIO EN
TURBODIESEL
AANBOD ALFA 33
NOG RUIMER
De ommekeer
raw
j
Oplage94.400 ex.
r
j
Rij-impressie
g2i3,
3841.
ling
irg
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Opleiding
autospuiten
voor vrouwen
Campagnes
juni 1991 - pagina 20
uüo
®G
t
Donderdag 20 juni 1991
lelijk
was
een
best
desso
I 99,- p/m
)0AK Tilburg
ïhoudens
o.a.
eenkomstig de
op grond van
Deze week
in de
Automaat
Kinderzitjes bieden
extra veiligheid
pag. 5
traciet, lever,
statisch en
3 cm breed,
woonkamer,
conform de
dt geïnd via de
Jaargang 3
Nummer 25
Tijgen bij het
5046 AB Til-
Autotest:
Lancia Dedra
2000 Turbo
pag- 3
twee tegengesteld draaiende ba
lansassen voor soepele loopei-
genschappen. Uit 1995 cc wordt
een maximaal vermogei
van 148 pk, wat goed is
ter levert een vermogen van 107
pk en zorgt zodoende voor goede
prestaties. De auto maakt een top
186 km/u mogelijk. Uiteraard
d van een in-
jregelde drie-
bumpers van
carrosseriekleur
de wijkver-
eze tarief-
Veere - De auto is eigenlijk volledig open geboren. Heel
snel kwamen de makers er echter achter dat het rijden
met regen geen pretje was. Aldus onstond de cabriolet,
een auto die open kan worden gereden, maar bij slech
te weersomstandigheden met een canvas dak kan wor
den overtrokken. Maar ook toen in de jaren twintig en
dertig de volledig gesloten auto in de mode kwam,
bleef een merk als Renault zowel wat betreft grote als
kleine auto's trouw aan de cabriolet. Na de Tweede
Wereldoorlog moest hard gewerkt worden aan de mas
sa- motorisatie. Er was geen plaats voor uiterlijk ver-
prestaties" De auto maakt een top toon. Pas in 1959 verscheen de Floride, een cabriolet op
van 186 km/u mogelijk. Uiteraard basis van de Dauphine met een carrosserie van Ghia.
is de motor voorzien van een in- Sinds 1968 (het einde van de produktie van de Floride/
wegkïtalysator11 KEpers van Caravelle) heeft Renault het zonder open auto moeten
de auto zijn in de carrosseriekleur doen. Het jaar 1991 zorgt echter voor de ommekeer. We
gespoten, terwijl boven de ruit van reden met de Renault 19 Cabriolet.
de achterklep een spoilertje is
aangebracht. Dit zorgt onder
dere voor een betere luchtge
ding en houdt de ruit langer
schoon. Binnenin vinden we
we bekledingsstolfen, stuurb
krachtiging en centrale verg:
deling. De Alfa 33 Sport Wac
1.7 I.E. wordt geleverd voor
f.33.490,=.
Diesel gaat
schone toekomst
tegemoet
pag- 7
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 500C
Advertenties:
Advertentie-aldeling
De Tilburgse Koerier
U.S. Plein 14. 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
verschillende versies te koop.
Nieuw is de 33 Sport Wagon met
1.7 liter motor. Hetzelfde model
werd tot nu toe alleen met 1.5
krachtbron aangeboden. De 1.7 li-
Permanent 4 de gelederen v<
sterken. Deze permanent viei
laangedreven versie heeft de
liter 16-kleppenmotor van 131
Standaard zijn bovendien ee
ABS-remsysteem, Recaro-sp<
stoelen en een met Nardi-lee
kleed stuurwiel. De prijs van
Permament 4 is vastgesteld c
f.47.900,-.
Vele jaren terug startte de
overheid met een campagne
om het roken terug te dringen.
De verstokte rokers lieten zich
niet uit het veld slaan, maar
het uiteindelijke resultaat
toch dat de meerderheid r
kers langzaam maar gestaag
in aantal afnam. Tegenwoor
dig kun je als niet-roker ge
rust kenbaar maken dat ro
ken in jouw gezelschap niet
op prijs wordt gesteld.
Vervolgens werd enkele ja
ren geleden het plan opgevat
om het alcolhol gebruik terug
te dringen. Alcohol kan im
mers veel maatschappelijke
problemen veroorzaken en
heeft enorme gevolgen voor
het aantal verkeersslachtof
fers. Langzaam begint de Ne
derlander zich er niet meer
voor te schamen als hij temid
den van een club vrienden en
vriendinnen of relaties om
een bronwatertje vraagt in
plaats van bier, wijn of ande
re alcoholische dranken. We
kunnen gerust stellen dat er
op het gebied van roken en
drinken nog veel te verbete
ren valt, maar dat de cam
pagnes succes hebben staat
als een paal boven water.
De overheid gaat zich nu
richten op de automobilist. In
een soort van "geniet, maar
drink met mate "-gedachte
wordt de autobezitter erop
gewezen dat hij te gemakke
lijk in zijn vierwieler stapt om
een boodschapje om te hoek
te gaan doen, de kinderen
van school haalt twee straten
verder en in de stad gaat
winkelen, terwijl je dat net zo
goed met de fiets had kunnen
doen.
Wat het effect van deze kers
verse campagne zal zijn, valt
pas over enkele jaren te me
ten. In ieder geval durven te
genstanders van 'de auto'
zich steeds makkelijker laten
horen. Toen ik vorige week in
het idillische Veere de Re
nault 19 cabriolet stond te fo
tograferen, hoorde ik een
voorbijganger zachtjes, maar
hoorbaar sissen "Wat moet
die rot-auto hier". Als echte
autoliefhebber ben ik dan
toch even van slag. Toen ik
een paar minuten later de
auto wilde verplaatsen, werd
ik door een oude man aange
sproken. "Meneer, mag ik de
ze prachtige auto even op de
video zetten.Gelukkig,
dacht ik, er is nog hoop...
Tony Vos
In de meeste gevallen wordt bij
een cabriolet uitgegaan van een
bestaand model, in dit geval de
driedeurs Renault 19. In nauwe
samenwerking met cabrio- spe
cialist Karmann uit Duitsland
werd de auto van zijn dak ont
daan. Karmann draagt overigens
zorg voor de bouw van de carros
serie, die dan vervolgens in
Frankrijk wordt aangekleed.
Bultjes
De 19 Cabrio heeft een apart en
vooral vernieuwend silhouet. De
achterkant loopt ter hoogte van de
achterbankrugleuning omhoog en
sluit aan op de korte kofferklep.
De auto heeft verder geen roll-
beugel, zodat we hier van een vol-
cabriolet spreken. De cabriokap
zit in geopende toestand netjes on
der een klep opgeborgen. De kap
kan gemakkelijk aan de voorkant
worden ontgrendeld.
(lees verder blz. 9)
Het gigantische succes van de
vernieuwde Alfa 33 heeft de im
porteur doen besluiten de model
lenserie voor ons land uit te brei
den. Er zijn vanaf nu dan ook 9
Onlangs mochten we kennisma- twee tegengesteld draaiende ba- po 16V heeft een bijzonder com-
ken met de snelste telg uit de Fiat lansassen voor soepele loopei- plete standaarduitrusting met on-
Tipo-familie, de 2.0 16V. De auto genschappen. Uit 1995 cc wordt der meer elektrische ruitbedie-
komt in het programma boven de een maximaal vermogen gehaald ning, centrale vergrendeling, in
2 liter GT met 8 kleppen. In de 4 van 148 pk, wat goed is voor een hoogte verstelbare bestuurders-
cylinder 2 liter van de 16V zorgen topsnelheid van 207 km/u. De Ti- stoel, getint glas, elektrisch ver
warmde en bediende buitenspie
gels en brede banden (195/50 VR
15). Ook stuurbekrachtiging en
een toerenteller zijn standaard op
de snelle Tipo te vinden. Uiterlijk
is de Sedicivalvole te herkennen
aan de afwijkende grille, inge
bouwde mistlampen, zijskirts, rode
sierbies, zwarte deurstijlen en ge
heel rode achterlichten. De auto
wordt bij de Nederlandse dealers
aangeboden voor f.42.550,
Naast de omvangrijke standaard
uitrusting is de auto nog verder
compleet te maken met enkele op
ties. Zo is er een dakspoiler voor
f.485,een deelbaar neerklap-
bare achterbank voor f.405, en
koplampwissers/-sproeiers voor
f.430, Daarnaast zijn er twee ex
tra's die van de Tipo 16V een echt
sportieve auto maken: Recaro-
stoelen voor f.3.450,= en ABS voor
f.4.500,-.
In september gaat in de regio
Best een VOC-Speerpuntpro-
ject van start waarin meisjes
en vrouwen gelegenheid krij
gen om in te stromen in de be
roepsopleiding Autospuiten.
De Stichting Vakopleiding
Carrosseriebedrijf (VOC)
richt zich daarbij sterk op de
praktijk en op het aanleren
van basisvaardigheden.
Een opleiding tot Autospuiter
biedt gegarandeerd een
baan. De totale opleiding
neemt twee jaar in beslag,
grotendeels in het stagebe-
drijf. De stagebedrijven beta
len vanaf het begin de stage-
dagen uit. Meisjes en vrou
wen die deelnemen aan het
speerpuntproject gaan de
eerste twee maanden vier da
gen per week naar het regio
nale praktijkopleidingscen-
trum in Best en éém dag per
week naar de streekschool in
Eindhoven voor de theorie. In
de vier maanden daarna
worden twee van de praktijk-
opleidingsdagen vervangen
door stagedagen. Na deze
zes maanden kan een certifi
caat behaald worden, waar
na de verdeling verandert in
vier stagedagen en één theo-
riedag op de streekschool.
Anderhalf jaar later vindt het
examen Autospuiten plaats.
Het VOC-Speerpuntproject is
bestemd voor meisjes en
vrouwen van zestien jaar en
ouder, die tenminste enkele
jaren een LBO- of een MAVO-
opleiding hebben gevolgd.
Een technische vooropleiding
is niet nodig. Contactpersoon
voor het project in Best is
Thea van Zevenbergen. Zij is
bereikbaar via telefoonnum
mer 04105-14992. Algemene
jnformatie is verkrijgbaar bij
'de Stichting Vakopleiding
Carrosseriebedrijf, Ant
woordnummer 656, 2160 VE
Sassenheim, telefoon 02522-
65265.