d FIAT TIPO16V RENAULT IS CABRIO EN TURBODIESEL AANBOD ALFA 33 NOG RUIMER De ommekeer raw j Oplage94.400 ex. r j Rij-impressie g2i3, 3841. ling irg Bijlage van: DeTilburgse Koerier Opleiding autospuiten voor vrouwen Campagnes juni 1991 - pagina 20 uüo ®G t Donderdag 20 juni 1991 lelijk was een best desso I 99,- p/m )0AK Tilburg ïhoudens o.a. eenkomstig de op grond van Deze week in de Automaat Kinderzitjes bieden extra veiligheid pag. 5 traciet, lever, statisch en 3 cm breed, woonkamer, conform de dt geïnd via de Jaargang 3 Nummer 25 Tijgen bij het 5046 AB Til- Autotest: Lancia Dedra 2000 Turbo pag- 3 twee tegengesteld draaiende ba lansassen voor soepele loopei- genschappen. Uit 1995 cc wordt een maximaal vermogei van 148 pk, wat goed is ter levert een vermogen van 107 pk en zorgt zodoende voor goede prestaties. De auto maakt een top 186 km/u mogelijk. Uiteraard d van een in- jregelde drie- bumpers van carrosseriekleur de wijkver- eze tarief- Veere - De auto is eigenlijk volledig open geboren. Heel snel kwamen de makers er echter achter dat het rijden met regen geen pretje was. Aldus onstond de cabriolet, een auto die open kan worden gereden, maar bij slech te weersomstandigheden met een canvas dak kan wor den overtrokken. Maar ook toen in de jaren twintig en dertig de volledig gesloten auto in de mode kwam, bleef een merk als Renault zowel wat betreft grote als kleine auto's trouw aan de cabriolet. Na de Tweede Wereldoorlog moest hard gewerkt worden aan de mas sa- motorisatie. Er was geen plaats voor uiterlijk ver- prestaties" De auto maakt een top toon. Pas in 1959 verscheen de Floride, een cabriolet op van 186 km/u mogelijk. Uiteraard basis van de Dauphine met een carrosserie van Ghia. is de motor voorzien van een in- Sinds 1968 (het einde van de produktie van de Floride/ wegkïtalysator11 KEpers van Caravelle) heeft Renault het zonder open auto moeten de auto zijn in de carrosseriekleur doen. Het jaar 1991 zorgt echter voor de ommekeer. We gespoten, terwijl boven de ruit van reden met de Renault 19 Cabriolet. de achterklep een spoilertje is aangebracht. Dit zorgt onder dere voor een betere luchtge ding en houdt de ruit langer schoon. Binnenin vinden we we bekledingsstolfen, stuurb krachtiging en centrale verg: deling. De Alfa 33 Sport Wac 1.7 I.E. wordt geleverd voor f.33.490,=. Diesel gaat schone toekomst tegemoet pag- 7 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 500C Advertenties: Advertentie-aldeling De Tilburgse Koerier U.S. Plein 14. 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur verschillende versies te koop. Nieuw is de 33 Sport Wagon met 1.7 liter motor. Hetzelfde model werd tot nu toe alleen met 1.5 krachtbron aangeboden. De 1.7 li- Permanent 4 de gelederen v< sterken. Deze permanent viei laangedreven versie heeft de liter 16-kleppenmotor van 131 Standaard zijn bovendien ee ABS-remsysteem, Recaro-sp< stoelen en een met Nardi-lee kleed stuurwiel. De prijs van Permament 4 is vastgesteld c f.47.900,-. Vele jaren terug startte de overheid met een campagne om het roken terug te dringen. De verstokte rokers lieten zich niet uit het veld slaan, maar het uiteindelijke resultaat toch dat de meerderheid r kers langzaam maar gestaag in aantal afnam. Tegenwoor dig kun je als niet-roker ge rust kenbaar maken dat ro ken in jouw gezelschap niet op prijs wordt gesteld. Vervolgens werd enkele ja ren geleden het plan opgevat om het alcolhol gebruik terug te dringen. Alcohol kan im mers veel maatschappelijke problemen veroorzaken en heeft enorme gevolgen voor het aantal verkeersslachtof fers. Langzaam begint de Ne derlander zich er niet meer voor te schamen als hij temid den van een club vrienden en vriendinnen of relaties om een bronwatertje vraagt in plaats van bier, wijn of ande re alcoholische dranken. We kunnen gerust stellen dat er op het gebied van roken en drinken nog veel te verbete ren valt, maar dat de cam pagnes succes hebben staat als een paal boven water. De overheid gaat zich nu richten op de automobilist. In een soort van "geniet, maar drink met mate "-gedachte wordt de autobezitter erop gewezen dat hij te gemakke lijk in zijn vierwieler stapt om een boodschapje om te hoek te gaan doen, de kinderen van school haalt twee straten verder en in de stad gaat winkelen, terwijl je dat net zo goed met de fiets had kunnen doen. Wat het effect van deze kers verse campagne zal zijn, valt pas over enkele jaren te me ten. In ieder geval durven te genstanders van 'de auto' zich steeds makkelijker laten horen. Toen ik vorige week in het idillische Veere de Re nault 19 cabriolet stond te fo tograferen, hoorde ik een voorbijganger zachtjes, maar hoorbaar sissen "Wat moet die rot-auto hier". Als echte autoliefhebber ben ik dan toch even van slag. Toen ik een paar minuten later de auto wilde verplaatsen, werd ik door een oude man aange sproken. "Meneer, mag ik de ze prachtige auto even op de video zetten.Gelukkig, dacht ik, er is nog hoop... Tony Vos In de meeste gevallen wordt bij een cabriolet uitgegaan van een bestaand model, in dit geval de driedeurs Renault 19. In nauwe samenwerking met cabrio- spe cialist Karmann uit Duitsland werd de auto van zijn dak ont daan. Karmann draagt overigens zorg voor de bouw van de carros serie, die dan vervolgens in Frankrijk wordt aangekleed. Bultjes De 19 Cabrio heeft een apart en vooral vernieuwend silhouet. De achterkant loopt ter hoogte van de achterbankrugleuning omhoog en sluit aan op de korte kofferklep. De auto heeft verder geen roll- beugel, zodat we hier van een vol- cabriolet spreken. De cabriokap zit in geopende toestand netjes on der een klep opgeborgen. De kap kan gemakkelijk aan de voorkant worden ontgrendeld. (lees verder blz. 9) Het gigantische succes van de vernieuwde Alfa 33 heeft de im porteur doen besluiten de model lenserie voor ons land uit te brei den. Er zijn vanaf nu dan ook 9 Onlangs mochten we kennisma- twee tegengesteld draaiende ba- po 16V heeft een bijzonder com- ken met de snelste telg uit de Fiat lansassen voor soepele loopei- plete standaarduitrusting met on- Tipo-familie, de 2.0 16V. De auto genschappen. Uit 1995 cc wordt der meer elektrische ruitbedie- komt in het programma boven de een maximaal vermogen gehaald ning, centrale vergrendeling, in 2 liter GT met 8 kleppen. In de 4 van 148 pk, wat goed is voor een hoogte verstelbare bestuurders- cylinder 2 liter van de 16V zorgen topsnelheid van 207 km/u. De Ti- stoel, getint glas, elektrisch ver warmde en bediende buitenspie gels en brede banden (195/50 VR 15). Ook stuurbekrachtiging en een toerenteller zijn standaard op de snelle Tipo te vinden. Uiterlijk is de Sedicivalvole te herkennen aan de afwijkende grille, inge bouwde mistlampen, zijskirts, rode sierbies, zwarte deurstijlen en ge heel rode achterlichten. De auto wordt bij de Nederlandse dealers aangeboden voor f.42.550, Naast de omvangrijke standaard uitrusting is de auto nog verder compleet te maken met enkele op ties. Zo is er een dakspoiler voor f.485,een deelbaar neerklap- bare achterbank voor f.405, en koplampwissers/-sproeiers voor f.430, Daarnaast zijn er twee ex tra's die van de Tipo 16V een echt sportieve auto maken: Recaro- stoelen voor f.3.450,= en ABS voor f.4.500,-. In september gaat in de regio Best een VOC-Speerpuntpro- ject van start waarin meisjes en vrouwen gelegenheid krij gen om in te stromen in de be roepsopleiding Autospuiten. De Stichting Vakopleiding Carrosseriebedrijf (VOC) richt zich daarbij sterk op de praktijk en op het aanleren van basisvaardigheden. Een opleiding tot Autospuiter biedt gegarandeerd een baan. De totale opleiding neemt twee jaar in beslag, grotendeels in het stagebe- drijf. De stagebedrijven beta len vanaf het begin de stage- dagen uit. Meisjes en vrou wen die deelnemen aan het speerpuntproject gaan de eerste twee maanden vier da gen per week naar het regio nale praktijkopleidingscen- trum in Best en éém dag per week naar de streekschool in Eindhoven voor de theorie. In de vier maanden daarna worden twee van de praktijk- opleidingsdagen vervangen door stagedagen. Na deze zes maanden kan een certifi caat behaald worden, waar na de verdeling verandert in vier stagedagen en één theo- riedag op de streekschool. Anderhalf jaar later vindt het examen Autospuiten plaats. Het VOC-Speerpuntproject is bestemd voor meisjes en vrouwen van zestien jaar en ouder, die tenminste enkele jaren een LBO- of een MAVO- opleiding hebben gevolgd. Een technische vooropleiding is niet nodig. Contactpersoon voor het project in Best is Thea van Zevenbergen. Zij is bereikbaar via telefoonnum mer 04105-14992. Algemene jnformatie is verkrijgbaar bij 'de Stichting Vakopleiding Carrosseriebedrijf, Ant woordnummer 656, 2160 VE Sassenheim, telefoon 02522- 65265.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 21