iG!
op
el
riNG
van stand
Vrijwilligers voor
Seat Terra gezocht
Ministerie vraagt zich af waar
het met de auto heen moet
-
I
295.-
595.-
895.-
1 O 1
«51
Audi
Cabriolet
i/CD-speler
I I I I
issieke Rijnlease
WW
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 13 juni 1991 - pagina 3
jnl 1991 - pagina 2
(PEL'S-
Prijs: f.i:
loi c
18.995,-
Vervolg van blz. 1
iar d
ïd h«
>beren
013-434655
an Oost 271
ibod.
r. Vullings
iar zijn,
i opge-
TELEFOON 04255-3944
FA» 04255-4020 HIIVABENBEEK
2%:
19.995,-
De uitlaat is aan de linkerzijde on
der de dorpel aangebracht en
heeft zijn uitmonding juist voor het
achterwiel. Dit ziet er stoer uit,
maar heeft als nadeel dat vooral
bij de diesel het achterwiel heel
snel zwart wordt, terwijl de ande
re drie exemplaren verdacht
schoon blijven.
toe hun eigen auto tegen een ver
goeding aanboden. Ónder druk
van de gemeentelijke politiek is
overgegaan tot de aanschaf van
eigen auto's. De keuze viel op de
Seat onder meer vanwege de
aantrekkelijke prijs, het grote
laadvermogen en -volume en het
gunstige brandstofverbruik. Uiter
aard staat Auto Noordhoek er ga
rant voor dat de stichting mobiel
blijft.
De Stichting Bejaardenwerk Til
burg is overigens nog op zoek
naar vrijwilligers die maaltijden
willen rondbrengen. Liefhebbers
kunnen zich melden bij dhr. van
Hamond op telefoonnummer 013-
350505. De stichting beperkt zich
wat betreft maaltijdverzorging al
leen tot de gemeente Tilburg.
Vandaag werden'door Seat-dea
ler Auto Noordhoek vijf Terra be
stelauto's met een dieselmotor af
geleverd aan de Stichting Bejaar
denwerk Tilburg. Deze auto's zul
len dienst gaan doen bij de bezor
ging van maaltijden voor ouderen
die zelf niet voor hun eten kunnen
zorgen. Deze service wordt door
vrijwilligers verzorgd, die tot nu
>howrooms.
vullings
ie knip!
Technische gegevens:
Merk en type: Mercedes 300 GD
Aantal cylinders: 6 in lijn
Cylinderinhoud: 2996 cc
Boringjx slag: 87 x 84 mm
Vermcxjen: 113 pk bij 4600 tr/min
Koppel: 191 Nm bij 2700-2900 tr/
min
Prestaties: topsnelheid 135 km/u
Afmetingen: lengte 4,185 meter,
breedte 1,69 meter
Gewicht: 2090 kg
Verbruik: bij 90 km/u 10,9 liter/
100 km
bij 120 km/u 16 liter/100
stad 14,7 liter/100 km
134.700,=
De Mercedes G-serie is een
vreemde eend in het programma.
De auto wordt niet in eigen huis
vervaardigd, maar draagt wel de
trotse ster op de neus. Deze 4x4 is
sinds de laatste detailswijziging
bijzonder comfortabel geworden,
zowel wat betreft rij-eigenschap-
pen als de aankleding van het in
terieur.
kenteken te leveren. In dat geval
kost onze 300 GD f.100.100,=.
Uiteraard geldt het BVB-voordeel
ook voor de af-fabriek gemonteer
de accessoires. De serie begint bij
de 230 GE cabrio voor f.90.700,=
inclusief BTW.
s instantie gelden alle
automobilisten als doelgroep, la
de campagne zich richten
:hillende segmenten. Wel
zijn, zal aan de hand van
zoek worden bepaald. Het
spreekt voorzich dat deze miljoe
nen kostende campagne wordt
betaald uit opbrengsten van ben-
zine-accijnzen en wegenbelasting.
1.900,-
20.895,-
19.395,-
|Uw voordeel 1.500,- GARAGE DENISSEN BV Uw voordeel 2.000,-~|
BURG. JANSENSTRAAT 52-56 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911* V
Micra 1.2 L
Speciale wielcovers
Achterruitwisser
Intervalstand op ruitenwisser
Quartzklok
Luxe bekleding
2 delen neerklapbare achterbank
2p\ Dakspoiler in carrossenekleur
Bumpers in carrossenekleur
-I +4spatlappen
Reflecterend acht.. r_
r/wlr Beschermstrips op zijd.
LJl T rend-pakket t.w.v.
BmlT otaal Micra T rend"
NU
Het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat is onlangs gestart met
een campagne die het onnodig
autogebruik moet terugdringen.
Met leuzen als "Waar moet dat
heen met de auto" en "Waarheen,
waarvoor" hoopt de overheid dat
de automobilist wat bewuster met
zijn auto om zal gaan. Verkeer en
Waterstaat heeft gelukkig niet de
illusie dat deze publiekscampag
ne werkelijk tot het terugdringen
z;_ het autogebruik zal leiden.
Wel hopen ze op de langere ter
mijn iets fundamenteels te kunnen
veranderen.
Via billboards, advertenties en
Radio/TV-spots moet de auto-ge-
bruiker geleerd worden dat voor
kleine ritten de fiets of zelfs de be
nenwagen een uitstekend altema-
Differentieel
De afwerking komt erg degelijk
over. Als je een portier dichtgooit,
weet je meteen dat er niet zomaar
een 4x4 voor je staat.
Eind 1989 werd de inschakelbare
vierwielaandrijving ingewisseld
voor een permanent systeem.
Uiteraard kan onder zware om
standigheden via een simpele
hendel voor een lage gearing
worden gekozen. Op de console
zitten verder drie drukknoppen
waarmee het middendifferentieel
kan worden gesperd, maar ook
de differentieelsperren in voor- en
achteras kunnen worden geblok
keerd. De omstandigheden moe
ten zodoende wel erg zwac
wil de Mercedes de moed
ven.
Meegespoten
Het Nederlandse leveringspro
gramma bestaat uit drie carrosse-
rievarianten en drie motoren. De
auto met een wielbasis van 2,40
meter kan worden geleverd als
cabrio met een softtop of als sta
tionwagon met een metalen dak.
Daarnaast is er een verlengde
versie met een wielbasis van 2,85
meter. Deze auto heeft vijf portie
ren. De 2,3 liter 4 cylinder benzi
nemotor levert een vermogen van
126 pk, terwijl de 3 liter 6-pitter
Denissen heeft dit voorjaar veel zonnig nieuws in huis:
de Micra "Clair en de Micra "Trend"
Auto's met veel sportieve extra's waarvoor u bijna
niets meer betaalt
Tegen meerprijs is een ABS rem-
systeem te leveren, wat volledig
op de specifieke gebruiksomstan-
digheden van een terreinauto is
afgestemd. Bovendien kan het
systeem met een knopje op de
console worden uitgeschakeld. Zo
kunnen door geblokkeerde wielen
voortgestuwde sneeuw of stenen
bij het naar beneden rijden juist
gunstig zijn voor een snelle afrem
ming.
De afwerking van het interieur is
een limousine waardig. Natuurlijk
vinden we er talrijke typische
Mercedes onderdelen zoals het
grote stuurwiel met forse midden-
kussen, het met hout beklede
dashboard en een reeks bekend
ogende schakelaars. De stoelen
zitten uitstekend en geven op alle
plaatsen goede steun. Heel com
fortabel zijn de uitklapbare arm-
steuntjes die tegen een geringe
meeprijs te leveren zijn. Stoelen,
achterbank en deurpanelen zijn
met een sterke, moderne stof be
kleed.
Accessoires
Het klokkendeel van het dash
board mag bekend verondersteld
worden. De 300 GD heeft stan
daard een toerenteller, analoog
klokje, temperatuurmeter, brand-
stofmeter en oliedrukmeter.
Aan hoofdruimte heeft niemand in
de hoge 300 GD gebrek. De ach
terbank biedt comfortabel plaats
aan drie personen.
De 300 GD is zoals gezegd niet
snel, maar bijzonder comfortabel.
De koets helt in bochten enigszins
over.
Wat betreft verkopen in Neder
land is de Mercedes G geen snel-
loper. Jaarlijks verwisselen er
maximaal enkele tientallen van
eigenaar. De Mercedes G concur
reert met auto's als de Range
Rover en de duurdere Japanse
terreinauto's. De auto heeft een
geheel eigen uitstraling.
De 3 liter 6 cylinder diesel weet
nog redelijk netjes met brandstof
om te springen. Gemiddeld no
teerden we 1 liter op 8 kilometer.
Tot slot de prijzen. Voor de stan
daard auto vraagt Mercedes al
tief is. Zo stapt in een spot een
heer zijn huis uit om met zijn opge-
dirkte sportcoupé een doosje siga
ren te gaan halen om de hoek. Bij
het openen van het portierslot
gromt de auto en weigert zich te
openen. Natuurlijk wordt de baas
boos. Uiteindelijk ziet hij het nutte
loze van de korte rit in en gaat lo
pen.
Ook is er een spot waarbij men
sen een prachtige klassieke auto
laten staan. Volgens de makers is
het 'zomaar' rijden in een klassie
ker ook overbodig. Ze proberen
dan wel de verkeerde doel
te bereiken. Immers de klassiel
auto maakt per definitie weinig ki
lometers en wordt goed onderhou
den. De campagne wil nadrukke
lijk de emotionele band die men-
De kracht van de motor
worden op de voorwielen overge
bracht via een handgeschakelde
vijfbak. Ook is tegen meerprijs
een automaat leverbaar die een
relatief geringe invloed heeft op
de prestatiecijfers.
Nog steeds een belangrijk iteip bij
Audi is de volledig verzinkte car
rosserie, waardoor ook de cabrio
een lang leven beschoren lijkt te
zijn.
Met de kleur geeft de autokoper
een persoonlijk tintje aan zijn vier
wieler. Natuurlijk kan de Audi Ca
briolet in verschillende kleuren
worden geleverd. De kleur rood
lijkt voor een cabrio misschien
zeer voor de hand liggend, maar
komt in het geval van de Audi wat
schreeuwerig over. In donker
blauw of groen metallic komt de
fraaie cabrio veel beter tot zijn
recht. De Audi Cabriolet is eerder
chique dan sportief.
Prijs
Begin juli gaat de nieuweling in
Duitsland in de verkoop. Bij ons
zullen we nog tot eind augustus
moeten wachten. De importeur
geeft een richtprijs op van
f.88.000,Het is duidelijk dat
Audi met dit model direct wil con
curreren met de BMW 325i Ca
brio. Het wordt niet uitgesloten dat van het autogc
er in de toekomst andere motoren
worden geleverd. Begin volgend
jaar kan de Audi Cabrio worden
besteld met een elektrische kap-
bediening. Jaarlijks hoopt het
prestige merk van VAG zo'n
13.000 tot 15.000 cabrio's te verko
pen.
goed is voor 170 pk. De minst ster
ke variant is de 3 liter 6 cylinder
diesel van 113 pk. Deze motor is
wel goed voor een behoorlijk kop
pel van 191 Nm wat tussen 2700 en
2900 tr/min volledig beschikbaar
is. De 2090 kg wegende 300 GD
weet hiermee een top te bereiken
van 135 km/u. Snel is de auto dus
absoluut niet. De diesel nodigt uit
tot snel opschakelen, zodat je
vaak al onder de 60 km/u in de
vierde overbrenging rijdt. De auto
is hierdoor enorm rustgevend, me
de dankzij de goed geïsoleerde
motor.
Het uiterlijk van de Mercedes G
werd bij de laatste wijzigingen
iets aangepast. Zo is de nieuwste
versie te herkennen aan de mee
gespoten grille en koplampomlij-
sting. Het is de auto echter aan te
zien dat het ontwerp al 12 jaar
oud is. De 300 GD is erg vierkant
van bouw. Opvallend zijn de bre
de stijlen langs het achterportier,
die vooral bij achteruitrijden hin
derlijke dode hoeken vormen.
Verder is het ruitoppervlak juist
uitzonderlijk fors en door de hoge
zit is het uitzicht fantastisch.
tLASSE
10-1988/5-1989
6-1987 67.000 km
LASSE
7-1987 86.000km
7-1987 51.000 km
7-1987/2-1988
7- 1987 38.000 km
3-1985 95.000 km
(LASSE
8- 1989 62.000 km
10-1989 35.000 km
2- 1989 121.000 km
3- 1988 85.000 km
een flinke greep uit de portemon
nee. De 300 GD in gesloten versie
met korte wielbasis kost
f. 134.700,=De softtop is slechts
f.850, goedkoper, terwijl de vijf-
deurs vanaf f. 149.750,= kan wor
den geleverd. Vervolgens kan de
auto worden volgehangen met ac
cessoires, in ons geval met ABS,
een elektrisch schuifdak, een me
chanische antenne en twee luid
sprekers, Becker radio, getint
glas, steenslagbeschermers over
de koplampen, lichtmetalen vel
gen, armleuningen op de voor
stoelen, extra rübbermatten over
het tapijt, elektrische raambedie
ning voor, bagagenetten aan de
achterzijde van de voorstoelen en
metaallok. Tellen we dit allemaal
bij elkaar, dan komt een leuk aan
geklede 300 GD op 1.160.964,=.
Centrale portiervergrendeling en
elektrisch verstelbare buitenspie
gels worden gelukkig standaard
aangeboden. De Cabrio en korte
stationwagen zijn ook op grijs
x—MICRA CLAIR - MICRA TREND
UW VOORDEEL 1500,- TOT 2000,
Micra 1.2 L 18.995,-
Speciale wielcovers
Achterruitwisser
Intervalstand op ruitenwisser
QuartzWokje
Exclusief sunroofdak
Sportieve Clair-badge
Clair-pakket t.w.v.
Totaal Micra 1.2 "Clair
NU
i terreinauto's levert, wordt vaak verge-
eschikten de modellen uit de G- serie
vierwielaandrijving en een wat Spartaan-
ing. Sinds de LAA van 1989 is daar veran-
De huidige G is veel completer uitgerust
Alhoewel op de neus van de 300
GD een forse Mercedes-ster prijkt
en motor plus andere mechani
sche delen van 'Das Haus' komen,
wordt de assemblage en de bouw
van de carrosserie verzofgd door
Steyr-Daimler-Puch AG in het
Oostenrijkse Graz. Puch geldt als
een specialist op 4x4-gebied. Het
was dan ook geen verrassing dat
Mercedes bij de ontwikkeling
nauw met deze firma samenwerk
te. De G-serie wordt overigens in
Oostenrijk en Zwitserland onder
de merknaam Steyr-Daimler-Puch
verkocht.
sen met hun auto hebben, door
breken.
In eerste
uutomc
ter zal
tot verse!
ke dat z
onderze
f i