iG! op el riNG van stand Vrijwilligers voor Seat Terra gezocht Ministerie vraagt zich af waar het met de auto heen moet - I 295.- 595.- 895.- 1 O 1 «51 Audi Cabriolet i/CD-speler I I I I issieke Rijnlease WW DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 13 juni 1991 - pagina 3 jnl 1991 - pagina 2 (PEL'S- Prijs: f.i: loi c 18.995,- Vervolg van blz. 1 iar d ïd h« >beren 013-434655 an Oost 271 ibod. r. Vullings iar zijn, i opge- TELEFOON 04255-3944 FA» 04255-4020 HIIVABENBEEK 2%: 19.995,- De uitlaat is aan de linkerzijde on der de dorpel aangebracht en heeft zijn uitmonding juist voor het achterwiel. Dit ziet er stoer uit, maar heeft als nadeel dat vooral bij de diesel het achterwiel heel snel zwart wordt, terwijl de ande re drie exemplaren verdacht schoon blijven. toe hun eigen auto tegen een ver goeding aanboden. Ónder druk van de gemeentelijke politiek is overgegaan tot de aanschaf van eigen auto's. De keuze viel op de Seat onder meer vanwege de aantrekkelijke prijs, het grote laadvermogen en -volume en het gunstige brandstofverbruik. Uiter aard staat Auto Noordhoek er ga rant voor dat de stichting mobiel blijft. De Stichting Bejaardenwerk Til burg is overigens nog op zoek naar vrijwilligers die maaltijden willen rondbrengen. Liefhebbers kunnen zich melden bij dhr. van Hamond op telefoonnummer 013- 350505. De stichting beperkt zich wat betreft maaltijdverzorging al leen tot de gemeente Tilburg. Vandaag werden'door Seat-dea ler Auto Noordhoek vijf Terra be stelauto's met een dieselmotor af geleverd aan de Stichting Bejaar denwerk Tilburg. Deze auto's zul len dienst gaan doen bij de bezor ging van maaltijden voor ouderen die zelf niet voor hun eten kunnen zorgen. Deze service wordt door vrijwilligers verzorgd, die tot nu >howrooms. vullings ie knip! Technische gegevens: Merk en type: Mercedes 300 GD Aantal cylinders: 6 in lijn Cylinderinhoud: 2996 cc Boringjx slag: 87 x 84 mm Vermcxjen: 113 pk bij 4600 tr/min Koppel: 191 Nm bij 2700-2900 tr/ min Prestaties: topsnelheid 135 km/u Afmetingen: lengte 4,185 meter, breedte 1,69 meter Gewicht: 2090 kg Verbruik: bij 90 km/u 10,9 liter/ 100 km bij 120 km/u 16 liter/100 stad 14,7 liter/100 km 134.700,= De Mercedes G-serie is een vreemde eend in het programma. De auto wordt niet in eigen huis vervaardigd, maar draagt wel de trotse ster op de neus. Deze 4x4 is sinds de laatste detailswijziging bijzonder comfortabel geworden, zowel wat betreft rij-eigenschap- pen als de aankleding van het in terieur. kenteken te leveren. In dat geval kost onze 300 GD f.100.100,=. Uiteraard geldt het BVB-voordeel ook voor de af-fabriek gemonteer de accessoires. De serie begint bij de 230 GE cabrio voor f.90.700,= inclusief BTW. s instantie gelden alle automobilisten als doelgroep, la de campagne zich richten :hillende segmenten. Wel zijn, zal aan de hand van zoek worden bepaald. Het spreekt voorzich dat deze miljoe nen kostende campagne wordt betaald uit opbrengsten van ben- zine-accijnzen en wegenbelasting. 1.900,- 20.895,- 19.395,- |Uw voordeel 1.500,- GARAGE DENISSEN BV Uw voordeel 2.000,-~| BURG. JANSENSTRAAT 52-56 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911* V Micra 1.2 L Speciale wielcovers Achterruitwisser Intervalstand op ruitenwisser Quartzklok Luxe bekleding 2 delen neerklapbare achterbank 2p\ Dakspoiler in carrossenekleur Bumpers in carrossenekleur -I +4spatlappen Reflecterend acht.. r_ r/wlr Beschermstrips op zijd. LJl T rend-pakket t.w.v. BmlT otaal Micra T rend" NU Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is onlangs gestart met een campagne die het onnodig autogebruik moet terugdringen. Met leuzen als "Waar moet dat heen met de auto" en "Waarheen, waarvoor" hoopt de overheid dat de automobilist wat bewuster met zijn auto om zal gaan. Verkeer en Waterstaat heeft gelukkig niet de illusie dat deze publiekscampag ne werkelijk tot het terugdringen z;_ het autogebruik zal leiden. Wel hopen ze op de langere ter mijn iets fundamenteels te kunnen veranderen. Via billboards, advertenties en Radio/TV-spots moet de auto-ge- bruiker geleerd worden dat voor kleine ritten de fiets of zelfs de be nenwagen een uitstekend altema- Differentieel De afwerking komt erg degelijk over. Als je een portier dichtgooit, weet je meteen dat er niet zomaar een 4x4 voor je staat. Eind 1989 werd de inschakelbare vierwielaandrijving ingewisseld voor een permanent systeem. Uiteraard kan onder zware om standigheden via een simpele hendel voor een lage gearing worden gekozen. Op de console zitten verder drie drukknoppen waarmee het middendifferentieel kan worden gesperd, maar ook de differentieelsperren in voor- en achteras kunnen worden geblok keerd. De omstandigheden moe ten zodoende wel erg zwac wil de Mercedes de moed ven. Meegespoten Het Nederlandse leveringspro gramma bestaat uit drie carrosse- rievarianten en drie motoren. De auto met een wielbasis van 2,40 meter kan worden geleverd als cabrio met een softtop of als sta tionwagon met een metalen dak. Daarnaast is er een verlengde versie met een wielbasis van 2,85 meter. Deze auto heeft vijf portie ren. De 2,3 liter 4 cylinder benzi nemotor levert een vermogen van 126 pk, terwijl de 3 liter 6-pitter Denissen heeft dit voorjaar veel zonnig nieuws in huis: de Micra "Clair en de Micra "Trend" Auto's met veel sportieve extra's waarvoor u bijna niets meer betaalt Tegen meerprijs is een ABS rem- systeem te leveren, wat volledig op de specifieke gebruiksomstan- digheden van een terreinauto is afgestemd. Bovendien kan het systeem met een knopje op de console worden uitgeschakeld. Zo kunnen door geblokkeerde wielen voortgestuwde sneeuw of stenen bij het naar beneden rijden juist gunstig zijn voor een snelle afrem ming. De afwerking van het interieur is een limousine waardig. Natuurlijk vinden we er talrijke typische Mercedes onderdelen zoals het grote stuurwiel met forse midden- kussen, het met hout beklede dashboard en een reeks bekend ogende schakelaars. De stoelen zitten uitstekend en geven op alle plaatsen goede steun. Heel com fortabel zijn de uitklapbare arm- steuntjes die tegen een geringe meeprijs te leveren zijn. Stoelen, achterbank en deurpanelen zijn met een sterke, moderne stof be kleed. Accessoires Het klokkendeel van het dash board mag bekend verondersteld worden. De 300 GD heeft stan daard een toerenteller, analoog klokje, temperatuurmeter, brand- stofmeter en oliedrukmeter. Aan hoofdruimte heeft niemand in de hoge 300 GD gebrek. De ach terbank biedt comfortabel plaats aan drie personen. De 300 GD is zoals gezegd niet snel, maar bijzonder comfortabel. De koets helt in bochten enigszins over. Wat betreft verkopen in Neder land is de Mercedes G geen snel- loper. Jaarlijks verwisselen er maximaal enkele tientallen van eigenaar. De Mercedes G concur reert met auto's als de Range Rover en de duurdere Japanse terreinauto's. De auto heeft een geheel eigen uitstraling. De 3 liter 6 cylinder diesel weet nog redelijk netjes met brandstof om te springen. Gemiddeld no teerden we 1 liter op 8 kilometer. Tot slot de prijzen. Voor de stan daard auto vraagt Mercedes al tief is. Zo stapt in een spot een heer zijn huis uit om met zijn opge- dirkte sportcoupé een doosje siga ren te gaan halen om de hoek. Bij het openen van het portierslot gromt de auto en weigert zich te openen. Natuurlijk wordt de baas boos. Uiteindelijk ziet hij het nutte loze van de korte rit in en gaat lo pen. Ook is er een spot waarbij men sen een prachtige klassieke auto laten staan. Volgens de makers is het 'zomaar' rijden in een klassie ker ook overbodig. Ze proberen dan wel de verkeerde doel te bereiken. Immers de klassiel auto maakt per definitie weinig ki lometers en wordt goed onderhou den. De campagne wil nadrukke lijk de emotionele band die men- De kracht van de motor worden op de voorwielen overge bracht via een handgeschakelde vijfbak. Ook is tegen meerprijs een automaat leverbaar die een relatief geringe invloed heeft op de prestatiecijfers. Nog steeds een belangrijk iteip bij Audi is de volledig verzinkte car rosserie, waardoor ook de cabrio een lang leven beschoren lijkt te zijn. Met de kleur geeft de autokoper een persoonlijk tintje aan zijn vier wieler. Natuurlijk kan de Audi Ca briolet in verschillende kleuren worden geleverd. De kleur rood lijkt voor een cabrio misschien zeer voor de hand liggend, maar komt in het geval van de Audi wat schreeuwerig over. In donker blauw of groen metallic komt de fraaie cabrio veel beter tot zijn recht. De Audi Cabriolet is eerder chique dan sportief. Prijs Begin juli gaat de nieuweling in Duitsland in de verkoop. Bij ons zullen we nog tot eind augustus moeten wachten. De importeur geeft een richtprijs op van f.88.000,Het is duidelijk dat Audi met dit model direct wil con curreren met de BMW 325i Ca brio. Het wordt niet uitgesloten dat van het autogc er in de toekomst andere motoren worden geleverd. Begin volgend jaar kan de Audi Cabrio worden besteld met een elektrische kap- bediening. Jaarlijks hoopt het prestige merk van VAG zo'n 13.000 tot 15.000 cabrio's te verko pen. goed is voor 170 pk. De minst ster ke variant is de 3 liter 6 cylinder diesel van 113 pk. Deze motor is wel goed voor een behoorlijk kop pel van 191 Nm wat tussen 2700 en 2900 tr/min volledig beschikbaar is. De 2090 kg wegende 300 GD weet hiermee een top te bereiken van 135 km/u. Snel is de auto dus absoluut niet. De diesel nodigt uit tot snel opschakelen, zodat je vaak al onder de 60 km/u in de vierde overbrenging rijdt. De auto is hierdoor enorm rustgevend, me de dankzij de goed geïsoleerde motor. Het uiterlijk van de Mercedes G werd bij de laatste wijzigingen iets aangepast. Zo is de nieuwste versie te herkennen aan de mee gespoten grille en koplampomlij- sting. Het is de auto echter aan te zien dat het ontwerp al 12 jaar oud is. De 300 GD is erg vierkant van bouw. Opvallend zijn de bre de stijlen langs het achterportier, die vooral bij achteruitrijden hin derlijke dode hoeken vormen. Verder is het ruitoppervlak juist uitzonderlijk fors en door de hoge zit is het uitzicht fantastisch. tLASSE 10-1988/5-1989 6-1987 67.000 km LASSE 7-1987 86.000km 7-1987 51.000 km 7-1987/2-1988 7- 1987 38.000 km 3-1985 95.000 km (LASSE 8- 1989 62.000 km 10-1989 35.000 km 2- 1989 121.000 km 3- 1988 85.000 km een flinke greep uit de portemon nee. De 300 GD in gesloten versie met korte wielbasis kost f. 134.700,=De softtop is slechts f.850, goedkoper, terwijl de vijf- deurs vanaf f. 149.750,= kan wor den geleverd. Vervolgens kan de auto worden volgehangen met ac cessoires, in ons geval met ABS, een elektrisch schuifdak, een me chanische antenne en twee luid sprekers, Becker radio, getint glas, steenslagbeschermers over de koplampen, lichtmetalen vel gen, armleuningen op de voor stoelen, extra rübbermatten over het tapijt, elektrische raambedie ning voor, bagagenetten aan de achterzijde van de voorstoelen en metaallok. Tellen we dit allemaal bij elkaar, dan komt een leuk aan geklede 300 GD op 1.160.964,=. Centrale portiervergrendeling en elektrisch verstelbare buitenspie gels worden gelukkig standaard aangeboden. De Cabrio en korte stationwagen zijn ook op grijs x—MICRA CLAIR - MICRA TREND UW VOORDEEL 1500,- TOT 2000, Micra 1.2 L 18.995,- Speciale wielcovers Achterruitwisser Intervalstand op ruitenwisser QuartzWokje Exclusief sunroofdak Sportieve Clair-badge Clair-pakket t.w.v. Totaal Micra 1.2 "Clair NU i terreinauto's levert, wordt vaak verge- eschikten de modellen uit de G- serie vierwielaandrijving en een wat Spartaan- ing. Sinds de LAA van 1989 is daar veran- De huidige G is veel completer uitgerust Alhoewel op de neus van de 300 GD een forse Mercedes-ster prijkt en motor plus andere mechani sche delen van 'Das Haus' komen, wordt de assemblage en de bouw van de carrosserie verzofgd door Steyr-Daimler-Puch AG in het Oostenrijkse Graz. Puch geldt als een specialist op 4x4-gebied. Het was dan ook geen verrassing dat Mercedes bij de ontwikkeling nauw met deze firma samenwerk te. De G-serie wordt overigens in Oostenrijk en Zwitserland onder de merknaam Steyr-Daimler-Puch verkocht. sen met hun auto hebben, door breken. In eerste uutomc ter zal tot verse! ke dat z onderze f i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25