95, I Mitsubishi Space Runner Nieuwe Volvo 850 GLT je Eenzame schoonheid Oplage94.400 ex. r voor jong publiek ^bieding Mee y Bijlage van: Deïilburgse Koerier 15344 ƒ5 Samenwerking Fiat met VAZ Reparatie kosten verzekering voor motorfietsen t China 22 f 12.” - ■h.. s»- •- uni 1991 - pagina 22 Audi Ca Voorsorteren R I M P R E S s ge de Lees verder op blz. 3 351531 Tony Vos o.a. Tilburg 17.00 U. pavond t .J Deze week in de Automaat Elektrische Ford Escort Van pag. 7 Autotest Mercedes 300 GD pag. 3 >m in ch restaurant Dodge Mini Ram Van pag. 7 41. autor en dt Een c Jaargang 3 Nummer 24 r~ I Donderdag 13 juni 1991 Indische en erechten. in samenstelling >en vooraf en een München - Meer dan aarzelend heeft Audi haar cabriolet op basis van de 80/90/coupé tot het stadium van produktie-auto gebracht. Al ruim anderhalf jaar geleden was de auto als prototype te zien op een auto tentoonstelling. Het enthousiasme was groot, zodat de laatste stap in de ontwikkeling groen licht kreeg. Het resultaat mag er zijn. Wie nog aar zelt bij de eerste aanblik, zal na een korte rit direct overtuigd zijn van de kwaliteiten en de schoonheid van deze nieuwe Audi. Het aanbod aan cabriolets is de brio-historie bewegen zich inmid- laatste tien jaar enorm toegeno- dels op dit vlak. Audi riep voor men. Merken die het jaren lang details de hulp in van Porsche, uitsluitend bij gesloten auto's hiel- maar verzorgde verder de hele den, namen hun tradities weer op. ontwikkeling in eigen huis. Maar ook fabrikanten zonder ca- iper f" jieding Fiat heeft in principe over eenstemming bereikt een be lang van 30% te nemen in Volsky Automobilny Zavod (VAZ), de grootste autofabri kant in de Sovjet-Unie en producent van de Lada Niva en Samara. Het akkoord werd gesloten in het kader van de uiteindelijke privati sering van VAZ. De samenwerking voorziet in verbetering van de arbeids- produktiviteit in de fabrieken in Togliattigrad en vergroting van de produktie met 300.000 auto's per jaar. VAZ vervaar digt momenteel jaarlijks 750.000 auto's. Ongeveer 45 procent daarvan wordt geëx porteerd. (Bron: Rai) De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier U.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur ten en de klep worden gesloten. Uiteraard gaat het sluiten in om gekeerde volgorde. In beide ge vallen zakken de vier zijruiten automatisch bij het openen van de klep. Natuurlijk zijn deze ruiten af zonderlijk elektrisch te bedienen, maar bij de handrem bevindt zich ook een knopje waarmee alle rui ten in één keer omhoog of omlaag kunnen, heel handig! Het interieur is uiteraard voor een groot deel uit de Coupé overgeno men. De stoelen zijn met een stevi ge Jacquard-stof bekleed en heb ben open hoofdsteunen. De ach terbank is nieuw en aangepast aan de maximaal beschikbare ruimte. Met voorpassagiers van normale lengte biedt dit bankje Al jaren doen er spionage-foto's de ronde omtrent een opvolger van de Volvo 240-serie. In dit ver band werd er veelal gesproken over een nieuwe 6-serie. Volvo presenteert volgende week aan de Nederlandse autopers haar nieuwe 850 GLT. Het gaat hier in derdaad om de auto die tot 640 werd gebombadeerd, maar in geen geval de 240 zal gaan opvol gen. Deze oude vertrouwde Volvo blijft voorlopig nog in productie. De nieuwe 850 GLT, het topmodel uit een serie combineert bekende Volvo- eigenschappen als veilig heid en duurzaamheid aan dyna mische rij-eigenschappen en veel technische innovatie. Na de com pleet in eigen huis ontwikkelde 6 cylinder 24-klepper, komt Volvo in de 850 met een nieuwe 2,5 liter 5- cylinder met een vermogen van 170 pk. Ook hier is gebruik ge maakt van multi- kleppentechniek. De krachten van de motor worden aan de voorwielen doorgegeven via een nieuw ontwikkelde hand- geschakelde vijfbak of een vier- traps automaat. De auto haalt hiermee een top van 215 km/u (205 km/u voor de automaat). De Volvo 850 GLT heeft een lengte van 4,66 meter en biedt daarmee genoeg ruimte voor vijf volwassen inzittenden. Het mag worden ver wacht dat op een later tijdstip ook versies met een kleinere motor aan het programma zullen wor den toegevoegd. Car Care Plan Holland in Breda heeft vorige maand onder de naam "Motor Garantie Plan" een repara tiekostenverzekering geïntro duceerd, waarbij de repara tiekosten van een nieuwe of gebruikte motorfiets voor een bepaalde periode verzekerd is. De verzekering geldt voor motorfietsen die niet ouder zijn dan vier jaar en niet meer dan 50.000 km hebben gereden. Het Motor Garantie Plan dekt alle reparaties van de meest vitale en bijbehorende on derdelen, met uitzondering van slijtageonderdelen. Car Care Plan heeft in Engeland al uitgebreide ervaring op gedaan met een dergelijke reparatiekostenverzekering in samenwerking met gere nommeerde Europese fabri kanten van motorrijwielen. Binnen het huidige Mitsubishi- programma valt de Spacewagon op als vertegenwoordiger van een oude generatie. Daar zal binnen kort verandering in komen. Bo vendien zal Mitsubishi naast de nieuwe Spacewagon een tweede soort van APV-voertuig gaan in troduceren. Het is de RVR, wat staat voor Recreational Vehicle Runner. In Europa gaat de auto waarschijnlijk Space Runner he ten. Vanwege zijn compacte bui tenafmetingen (1 x b x h 4290 x 1695 x 1625 mm) is de auto zeer geschikt voor gebruik in de stad, terwijl de functionele indeling van het interieur ervoor zorgt dat de RVR prima in te zetten is voor re creatieve doeleinden. Voorin ligt een 1.8 liter 16-kleppen motor die maximaal goed is voor een ver- teitenrestaurant 1 aantal gerechten inese, Indische en >-22.30 uur n zondag van |h’ mogei Heelh laadvloer ei de achterbank te kunnen ver schuiven. Zodoende kan de baga geruimte vrijwel traploos worden vergroot of verkleind. De Space Runner zal in Nederland worden geleverd vanaf september, terwijl tegelijkertijd ook de nieuwe Spa cewagon beschikbaar moet zijn. De Spacewagon is groter ge groeid: 22 cm langer, 5,5 cm bre der en hoger. Ook dit model heeft de 122 pk 1.8 liter motor en de be kende turbodiesel met dezelfde in houd. Er is bij het ontwerp grote aandacht besteed aan de veilig heid, uitrusting, comfort en het weggedrag. Over de prijzen van beide nieuwe Mitsubishi's is nog niets bekend. slechts plaats aan twee niet al te grote kinderen, die voornamelijk in hun beenruimte beperkt wor den. Het dashboard is compleet uitgevoerd en keurig afgewerkt. Alleen een glimmend plaatje ver meldt dat je werkelijk met een ca briolet te maken hebt. Automaat Uiteraard zijn zaken als stuurbe krachtiging, centrale vergrende ling, een toerenteller en twee elek trisch bediende buitenspiegels standaard. De kofferruimte die bij de 80 en 90 al geen wonder wat volume be treft is, heeft bij de cabrio nog maar een inhoud van 250 liter. Onder de motorkap ligt een uiterst I J Verstevigingen Als basis werd de Coupé geno men, waarvan ongeveer de helft van het aantal onderdelen werd overgenomen. Om het verlies aan stijfheid, ten gevolgde van het ont breken van het dak, op te vangen, werden verschillende delen ver stevigd. Zo zijn de drempels onder de portieren verzwaard, evenals de portierétijlen. De dwarsdragers voor, midden en achter werden net als de langsliggers in de tun nelconsole, het voorruitframe en de achterwand naar de koffer ruimte steviger uitgevoerd. De carrosserie-aanpassingen zijn zo veel mogelijk onzichtbaar ge maakt. Zo zijn bijvoorbeeld de drempels wel steviger, maar niet groter geworden. Ook bij de op hanging van het dashboard heb ben de ingenieurs getracht zo min mogelijk trillingen te verkrijgen. Uiteraard voerde Audi ons voor namelijk over gladde asfaltwe gen, maar de enkele ribbels die we noodgedwongen moesten oversteken, lieten een indruk ach ter van een behoorlijk stijve koets. Uiteraard blijft het altijd merk baar dat je in een cabrio rijdt. De genoemde verstevigingen komen niet alleen het comfort ten goede, maar dienen ook de veiligheid voor de inzittenden. Bovendien krijgt de cabriolet standaard Pro- con-ten, wat bij aanrijdingen automatisch de stuurkolom intrekt en de beide voorgordels spant. Een groot pluspunt voor de echte cabrio-liefhebbers is dat de Audi geen rolbeugel heeft. Met alle ra men omlaag rijdt je werkelijk he lemaal open. De voorruit ligt iets vlakker dan bij de coupé. De auto heeft de motorkap van de Coupé S2, wat betekent dat de grille een kader heeft in de kleur van de en van 122 pk. carrosserie. handig is de volledig vlakke vloer en de mogelijkheid om KapconstrucÜe De kapconstructie is heel inge nieurs. Bij het openen moet eerst het contact worden aangezet en de handrem worden aangetrok ken. Vervolgens kan binnenin midden boven de voorruit met één hand en in één beweging de ver grendeling worden losgemaakt. Daarna kan de kap tot een aan slag worden geopend. De achter kant komt zodoende los en ook de ze moet tot een aanslag omhoog worden gezet. In de deurstijl van de bestuurder zit een knopje waarmee de klep van de opberg ruimte kan worden geopend (hier voor moet het contact aanstaan). Vervolgens kan de hele kap in één beweging worden neergela- Het op fatsoenlijke wijze voor sorteren en het kiezen van de juiste baan lijkt tot een edele kunst uit te groeien, die slechts door weinig automobilisten vlekkeloos wordt beheerst. Als bij een stoplicht de keuze wordt geboden uit een strook voor rechtdoor en afzonderlijke banen voor links- en rechtsaf, dan gaat het over het alge meen nog wel. Een enkeling sorteert voor op de rechter baan en ontdekt gaandeweg dat eigenlijk de middelste strook gekozen moest worden. Op al dan niet vlotte wijze wordt de handeling gecorri geerd, dan kan iedereen een keer overkomen. Toch zijn er van die verkeerssi tuaties waar keer op keer meerdere mensen in de fout gaan. Waarom wil een mens toch zo graag de binnenbocht nemen. Stel een grote kruising voor, waarbij je staat voorgesor teerd voor linksaf. Je rijdt dan eerst naar het midden van de kruising en steekt vervolgens de twee voorsorteerbanen over die bestemd zijn voor verkeer wat van rechts komt. Er is een mogelijkheid om je al op de juiste baan op te stellen, daar van zijn er zelfs twee. Kortom, je moet vier rijstroken overste ken om op de meest rechtse weghelft te komen. Wat doet echter de gemiddelde automo bilist. Direct pakt hij of zij de binnenbocht, staat zodoende volledig op een verkeerde baan en zorgt ervoor dat de vier tot vijf auto's die achter hem/ haar zitten midden op de weg moeten blijven wachten. Was de persoon in kwestie keurig tot de meest rechter baan doorgereden, dan kon iedereen zich op juiste wijze opstellen en was er van blok keren geen sprake geweest. Of wat te denken van linksafs- laan en na zo'n dertig meter weer moeten stilstaan voor een volgend stoplicht. Wat doet de automobilist: heel langzaam rijdt hij afwachtend naar het volgende stoplicht, niet ver moedend dat er nog zo'n vijf auto's achter hem zitten die zich makkelijk kunnen opstel len, maar nu voor een deel nog een keer extra mogen wach ten. Kunnen we met z'n allen niet wat bewuster rijden en ver keerssituaties wat beter in schatten. In zo'n geval wordt een drukke spits veel minder ergerlijk... S I E bekende en betrouwbare kracht bron. Het is een 2.3 liter 5 cylinder met een vermogen van 133 pk. Gekoppeld aan een geregelde driewegkatalysator is deze motor goed voor een koppel van 186 Nm bij 4000 tr/min. De Audi Cabrio is hiermee absoluut geen topsporter maar weet toch een keurige top van 198 km/u op de teller te bren gen, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 in 10.8 seconden wordt af gelegd. ■f0 I v' 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23