95,
I
Mitsubishi
Space Runner
Nieuwe Volvo
850 GLT
je
Eenzame schoonheid
Oplage94.400 ex.
r
voor jong publiek
^bieding
Mee
y
Bijlage van: Deïilburgse Koerier
15344
ƒ5
Samenwerking
Fiat met VAZ
Reparatie
kosten
verzekering
voor
motorfietsen
t China
22
f 12.”
-
■h..
s»-
•-
uni 1991 - pagina 22
Audi Ca
Voorsorteren
R
I
M
P
R
E
S
s ge
de
Lees verder op blz. 3
351531
Tony Vos
o.a.
Tilburg
17.00 U.
pavond
t
.J
Deze week
in de
Automaat
Elektrische
Ford Escort Van
pag. 7
Autotest
Mercedes 300 GD
pag. 3
>m in
ch restaurant
Dodge
Mini Ram Van
pag. 7
41.
autor
en dt
Een c
Jaargang 3
Nummer 24
r~
I
Donderdag 13 juni 1991
Indische en
erechten.
in samenstelling
>en vooraf en een
München - Meer dan aarzelend heeft Audi haar cabriolet op basis van
de 80/90/coupé tot het stadium van produktie-auto gebracht. Al ruim
anderhalf jaar geleden was de auto als prototype te zien op een auto
tentoonstelling. Het enthousiasme was groot, zodat de laatste stap in de
ontwikkeling groen licht kreeg. Het resultaat mag er zijn. Wie nog aar
zelt bij de eerste aanblik, zal na een korte rit direct overtuigd zijn van
de kwaliteiten en de schoonheid van deze nieuwe Audi.
Het aanbod aan cabriolets is de brio-historie bewegen zich inmid-
laatste tien jaar enorm toegeno- dels op dit vlak. Audi riep voor
men. Merken die het jaren lang details de hulp in van Porsche,
uitsluitend bij gesloten auto's hiel- maar verzorgde verder de hele
den, namen hun tradities weer op. ontwikkeling in eigen huis.
Maar ook fabrikanten zonder ca-
iper f"
jieding
Fiat heeft in principe over
eenstemming bereikt een be
lang van 30% te nemen in
Volsky Automobilny Zavod
(VAZ), de grootste autofabri
kant in de Sovjet-Unie en
producent van de Lada Niva
en Samara. Het akkoord
werd gesloten in het kader
van de uiteindelijke privati
sering van VAZ.
De samenwerking voorziet in
verbetering van de arbeids-
produktiviteit in de fabrieken
in Togliattigrad en vergroting
van de produktie met 300.000
auto's per jaar. VAZ vervaar
digt momenteel jaarlijks
750.000 auto's. Ongeveer 45
procent daarvan wordt geëx
porteerd. (Bron: Rai)
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
U.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
ten en de klep worden gesloten.
Uiteraard gaat het sluiten in om
gekeerde volgorde. In beide ge
vallen zakken de vier zijruiten
automatisch bij het openen van de
klep. Natuurlijk zijn deze ruiten af
zonderlijk elektrisch te bedienen,
maar bij de handrem bevindt zich
ook een knopje waarmee alle rui
ten in één keer omhoog of omlaag
kunnen, heel handig!
Het interieur is uiteraard voor een
groot deel uit de Coupé overgeno
men. De stoelen zijn met een stevi
ge Jacquard-stof bekleed en heb
ben open hoofdsteunen. De ach
terbank is nieuw en aangepast
aan de maximaal beschikbare
ruimte. Met voorpassagiers van
normale lengte biedt dit bankje
Al jaren doen er spionage-foto's
de ronde omtrent een opvolger
van de Volvo 240-serie. In dit ver
band werd er veelal gesproken
over een nieuwe 6-serie. Volvo
presenteert volgende week aan
de Nederlandse autopers haar
nieuwe 850 GLT. Het gaat hier in
derdaad om de auto die tot 640
werd gebombadeerd, maar in
geen geval de 240 zal gaan opvol
gen. Deze oude vertrouwde Volvo
blijft voorlopig nog in productie.
De nieuwe 850 GLT, het topmodel
uit een serie combineert bekende
Volvo- eigenschappen als veilig
heid en duurzaamheid aan dyna
mische rij-eigenschappen en veel
technische innovatie. Na de com
pleet in eigen huis ontwikkelde 6
cylinder 24-klepper, komt Volvo in
de 850 met een nieuwe 2,5 liter 5-
cylinder met een vermogen van
170 pk. Ook hier is gebruik ge
maakt van multi- kleppentechniek.
De krachten van de motor worden
aan de voorwielen doorgegeven
via een nieuw ontwikkelde hand-
geschakelde vijfbak of een vier-
traps automaat. De auto haalt
hiermee een top van 215 km/u
(205 km/u voor de automaat).
De Volvo 850 GLT heeft een lengte
van 4,66 meter en biedt daarmee
genoeg ruimte voor vijf volwassen
inzittenden. Het mag worden ver
wacht dat op een later tijdstip ook
versies met een kleinere motor
aan het programma zullen wor
den toegevoegd.
Car Care Plan Holland in
Breda heeft vorige maand
onder de naam "Motor
Garantie Plan" een repara
tiekostenverzekering geïntro
duceerd, waarbij de repara
tiekosten van een nieuwe of
gebruikte motorfiets voor een
bepaalde periode verzekerd
is. De verzekering geldt voor
motorfietsen die niet ouder
zijn dan vier jaar en niet
meer dan 50.000 km hebben
gereden.
Het Motor Garantie Plan dekt
alle reparaties van de meest
vitale en bijbehorende on
derdelen, met uitzondering
van slijtageonderdelen. Car
Care Plan heeft in Engeland
al uitgebreide ervaring op
gedaan met een dergelijke
reparatiekostenverzekering
in samenwerking met gere
nommeerde Europese fabri
kanten van motorrijwielen.
Binnen het huidige Mitsubishi-
programma valt de Spacewagon
op als vertegenwoordiger van een
oude generatie. Daar zal binnen
kort verandering in komen. Bo
vendien zal Mitsubishi naast de
nieuwe Spacewagon een tweede
soort van APV-voertuig gaan in
troduceren. Het is de RVR, wat
staat voor Recreational Vehicle
Runner. In Europa gaat de auto
waarschijnlijk Space Runner he
ten. Vanwege zijn compacte bui
tenafmetingen (1 x b x h 4290 x
1695 x 1625 mm) is de auto zeer
geschikt voor gebruik in de stad,
terwijl de functionele indeling van
het interieur ervoor zorgt dat de
RVR prima in te zetten is voor re
creatieve doeleinden. Voorin ligt
een 1.8 liter 16-kleppen motor die
maximaal goed is voor een ver-
teitenrestaurant
1 aantal gerechten
inese, Indische en
>-22.30 uur
n zondag van
|h’
mogei
Heelh
laadvloer ei
de achterbank te kunnen ver
schuiven. Zodoende kan de baga
geruimte vrijwel traploos worden
vergroot of verkleind. De Space
Runner zal in Nederland worden
geleverd vanaf september, terwijl
tegelijkertijd ook de nieuwe Spa
cewagon beschikbaar moet zijn.
De Spacewagon is groter ge
groeid: 22 cm langer, 5,5 cm bre
der en hoger. Ook dit model heeft
de 122 pk 1.8 liter motor en de be
kende turbodiesel met dezelfde in
houd. Er is bij het ontwerp grote
aandacht besteed aan de veilig
heid, uitrusting, comfort en het
weggedrag. Over de prijzen van
beide nieuwe Mitsubishi's is nog
niets bekend.
slechts plaats aan twee niet al te
grote kinderen, die voornamelijk
in hun beenruimte beperkt wor
den. Het dashboard is compleet
uitgevoerd en keurig afgewerkt.
Alleen een glimmend plaatje ver
meldt dat je werkelijk met een ca
briolet te maken hebt.
Automaat
Uiteraard zijn zaken als stuurbe
krachtiging, centrale vergrende
ling, een toerenteller en twee elek
trisch bediende buitenspiegels
standaard.
De kofferruimte die bij de 80 en 90
al geen wonder wat volume be
treft is, heeft bij de cabrio nog
maar een inhoud van 250 liter.
Onder de motorkap ligt een uiterst
I J
Verstevigingen
Als basis werd de Coupé geno
men, waarvan ongeveer de helft
van het aantal onderdelen werd
overgenomen. Om het verlies aan
stijfheid, ten gevolgde van het ont
breken van het dak, op te vangen,
werden verschillende delen ver
stevigd. Zo zijn de drempels onder
de portieren verzwaard, evenals
de portierétijlen. De dwarsdragers
voor, midden en achter werden
net als de langsliggers in de tun
nelconsole, het voorruitframe en
de achterwand naar de koffer
ruimte steviger uitgevoerd. De
carrosserie-aanpassingen zijn zo
veel mogelijk onzichtbaar ge
maakt. Zo zijn bijvoorbeeld de
drempels wel steviger, maar niet
groter geworden. Ook bij de op
hanging van het dashboard heb
ben de ingenieurs getracht zo min
mogelijk trillingen te verkrijgen.
Uiteraard voerde Audi ons voor
namelijk over gladde asfaltwe
gen, maar de enkele ribbels die
we noodgedwongen moesten
oversteken, lieten een indruk ach
ter van een behoorlijk stijve koets.
Uiteraard blijft het altijd merk
baar dat je in een cabrio rijdt. De
genoemde verstevigingen komen
niet alleen het comfort ten goede,
maar dienen ook de veiligheid
voor de inzittenden. Bovendien
krijgt de cabriolet standaard Pro-
con-ten, wat bij aanrijdingen
automatisch de stuurkolom intrekt
en de beide voorgordels spant.
Een groot pluspunt voor de echte
cabrio-liefhebbers is dat de Audi
geen rolbeugel heeft. Met alle ra
men omlaag rijdt je werkelijk he
lemaal open. De voorruit ligt iets
vlakker dan bij de coupé. De auto
heeft de motorkap van de Coupé
S2, wat betekent dat de grille een
kader heeft in de kleur van de
en van 122 pk. carrosserie.
handig is de volledig vlakke
vloer en de mogelijkheid om KapconstrucÜe
De kapconstructie is heel inge
nieurs. Bij het openen moet eerst
het contact worden aangezet en
de handrem worden aangetrok
ken. Vervolgens kan binnenin
midden boven de voorruit met één
hand en in één beweging de ver
grendeling worden losgemaakt.
Daarna kan de kap tot een aan
slag worden geopend. De achter
kant komt zodoende los en ook de
ze moet tot een aanslag omhoog
worden gezet. In de deurstijl van
de bestuurder zit een knopje
waarmee de klep van de opberg
ruimte kan worden geopend (hier
voor moet het contact aanstaan).
Vervolgens kan de hele kap in
één beweging worden neergela-
Het op fatsoenlijke wijze voor
sorteren en het kiezen van de
juiste baan lijkt tot een edele
kunst uit te groeien, die slechts
door weinig automobilisten
vlekkeloos wordt beheerst. Als
bij een stoplicht de keuze
wordt geboden uit een strook
voor rechtdoor en afzonderlijke
banen voor links- en rechtsaf,
dan gaat het over het alge
meen nog wel. Een enkeling
sorteert voor op de rechter
baan en ontdekt gaandeweg
dat eigenlijk de middelste
strook gekozen moest worden.
Op al dan niet vlotte wijze
wordt de handeling gecorri
geerd, dan kan iedereen een
keer overkomen.
Toch zijn er van die verkeerssi
tuaties waar keer op keer
meerdere mensen in de fout
gaan.
Waarom wil een mens toch zo
graag de binnenbocht nemen.
Stel een grote kruising voor,
waarbij je staat voorgesor
teerd voor linksaf. Je rijdt dan
eerst naar het midden van de
kruising en steekt vervolgens
de twee voorsorteerbanen over
die bestemd zijn voor verkeer
wat van rechts komt. Er is een
mogelijkheid om je al op de
juiste baan op te stellen, daar
van zijn er zelfs twee. Kortom,
je moet vier rijstroken overste
ken om op de meest rechtse
weghelft te komen. Wat doet
echter de gemiddelde automo
bilist. Direct pakt hij of zij de
binnenbocht, staat zodoende
volledig op een verkeerde
baan en zorgt ervoor dat de
vier tot vijf auto's die achter
hem/ haar zitten midden op de
weg moeten blijven wachten.
Was de persoon in kwestie
keurig tot de meest rechter
baan doorgereden, dan kon
iedereen zich op juiste wijze
opstellen en was er van blok
keren geen sprake geweest.
Of wat te denken van linksafs-
laan en na zo'n dertig meter
weer moeten stilstaan voor een
volgend stoplicht. Wat doet de
automobilist: heel langzaam
rijdt hij afwachtend naar het
volgende stoplicht, niet ver
moedend dat er nog zo'n vijf
auto's achter hem zitten die
zich makkelijk kunnen opstel
len, maar nu voor een deel nog
een keer extra mogen wach
ten.
Kunnen we met z'n allen niet
wat bewuster rijden en ver
keerssituaties wat beter in
schatten. In zo'n geval wordt
een drukke spits veel minder
ergerlijk...
S I E
bekende en betrouwbare kracht
bron. Het is een 2.3 liter 5 cylinder
met een vermogen van 133 pk.
Gekoppeld aan een geregelde
driewegkatalysator is deze motor
goed voor een koppel van 186 Nm
bij 4000 tr/min. De Audi Cabrio is
hiermee absoluut geen topsporter
maar weet toch een keurige top
van 198 km/u op de teller te bren
gen, terwijl de acceleratie van 0
tot 100 in 10.8 seconden wordt af
gelegd.
■f0 I
v' 1