HYUNDAI EXCEL SX INJECTION
D
D
RG
I
Aan verbetering is gewerkt
SCHADE? Ca bij Dr.Car
te raden!
I
Kleurrijke Skoda Favorit Trendy
Vernieuwde
intelligente Fiat Panda
Definitieve prijzen Mitsubishi Pajero
Dr.Car
VOND
I
w
YH-47-YB
juni 1991 - pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 6 juni 1991 - pagina 7
wij
ions
I.900,-
L000,-
L000,-
5.800,-
5.800,-
1985 I
1983
1987 I
1983
1985
1986
1979
1984
1984
1985
1984
1989
1989
1985
1986
1983
1986
1984
..1987
1987
e bekle-
iklede hoe-
1.500,-
L400,-
1.400,-
.800,-
!.700,-
L900,-
1.500,-
1.800,-
poa
poa
\500,-
>.000,-
1.800,-
poa
poa
r.400,-
>.800,-
1.500,-
>.500,
5.850,-
1.900,-
>.800,-
5.750,-
5.000,-
1.000,-
1.800,-
1.500,-
5.000,-
5.000,-
5.850,-
I
jnveran-
33 kW 999
Telefoon 013-427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
memen
alles
geluidsisolatie, nieuwe
dingsstoffen en een bek
denplank in de Super.
Alle Panda's worden or
derd geleverd met de 3
Excel haalt in ieder geval een pri
ma top van rond de 170 km/u en
weet de 100 km/u in zo'n 11 secon
den te bereiken.
Skoda-importeur De Binckhorst
brengt op basis van de Favorit 1.?
L een bijzonder kleurige en vrolij
ke uitgave, de Trendy. De auto is
aan de buitenkant voorzien van
kleurrijke striping en natuurlijk het
Trendy-logo. Het meest opvallend
zijn de bekledingsstoffen in het in
terieur waarin frisse zomerse tin
ten als geel, turquoise, oranje,
blauw, grijs, zwart en violet zijn
verwerkt. De vloermatten zijn he-
Zo'n tien jaar geleden wist nauwelijks een Nederlander
het merk Hyundai goed uit te spreken, laat staan dat
men bekend was met het produkt achter deze naam.
Daar is in de afgelopen tijd veel verandering in geko
men. Vooral met de vorige en huidige Pony-reeks wil
Hyundai tot de gevestigde orde gaan behoren. We
volgden 25.000 km lang een Excel SX met injectiemotor.
Electronica
De Excel SX is binnen voorzien
van een toerenteller, vier elektri
sche portierruiten, centrale ver
grendeling, getint glas, beklede
hoofdsteunen en een redelijke
audio-installatie met vier spea
kers. Deze installatie is bovendien
keurig in het dashboard opgeno
men, zodat weghalen verspilde
moeite is.
Tijdens de persintroductie van de
nieuwe Mitsubishi Pajero werden
richtprijzen gegeven met de me
dedeling dat de definitieve ver
koopprijzen iets konden afwijken.
De uiteindelijke bedragen zijn in
middels bekend en de afwijkin
gen lopen op tot zo'n drieduizend
gulden, uiteraard in het voordeel
van de klant.
De reeks start bij de 2.5 TD GL met
korte wielbasis voor f.64.995, De
completere GLX kost f.71.995,=.
De verlengde GLX staat voor
1.79.495,= in de lijst. De nog com-
pleter uitgerust V6 GLS komt in de duidingen zijn opni<
korte uitvoering op f.78.695,= ter- pen, terwijl het kleu
wijl de lange variant f.88.695,=
gaat kosten.
De prijzen van de uitvoeringen op
grijs kenteken klinken aange
naam. De basis 2.5 TD GL is er al
voor 1.39.995,= (excl. BTW). De
duurste variant is de Long Body
V6 GLS met automaat voor
f.59.695,= (excl. BTW). Alle Paje-
ro's op grijs kenteken kunnen ook
met een verhoogd dak worden
aangeboden, zodat de zijruiten
niet geblindeerd hoeven te wor- ae nooiasTeunen SK
Dan nog iets over de prijzen. De
Hyundai Excel SX Injection kost
op dit moment f.27.795,= en dat is
een nette prijs. Echter voor bijna
hetzelfde bedrag biedt het merk
de sinds kort geïntroduceerde
Lantra met dezelfde motor in een
alles behalve kale GLS-uitvoe-
zijn geregelde drieweg- ring. Er is zelfs al een Lantra van-
itor lust de Excel minimaal af f.25.500,=. Het is dan ook mak
kelijk te voorspellen dat van de
Excel voortaan alleen de basis
versies met carburatiemotor aan
de man zullen worden gebracht.
Het Excel- programma start met
de 1.5 L voor f.21.495,=.
In februari 1990 kwam de slim ge
bouwde Fiat Panda voor het eerst
op de markt. Dat een dergelijke
kleine auto succesvol zou worden,
was makkelijk te voorspellen. Vier
jaar later liep het miljoenste
exemplaar van de band, terwijl in
1988 nummer 2 miljoen volgde. In
1986 presenteerde Fiat een gefa-
ce-lifte Panda, waarbij vooral het
uiterlijk een kleine gedaantewis
seling onderging en het bekende
motorengamma plaatsmaakte
voor de moderne, volledig door
robots geproduceerde FIRE-moto-
ren.
Het jaar 1991 betekent voor de
Panda weer een stap verder.
Uiteraard zijn in elf jaar tijd de
wensen van het publiek veran
derd. Aan de buitenkant is de
nieuweling herkenbaar aan een
gewijzigde grille, die met uitzon
dering van de basisversie «L»
zwart is gespoten. De type-aan-
jnieuw ontwor
pen, terwijl het kleurengamma is
uitgebreid. De luxueuze Super-va
riant is herkenbaar aan de rub-
berstootstrips op de flanken, maar
ook aan een speciale strip op de
derde deur en grote wieldoppen.
De vierwielaangedreven versie
tenslotte heeft de naam «Trek
king» meegekregen.
In het interieur zien we weinig op
windende nieuwtjes. Allereerst
werd de steun van de voorstoelen
verbeterd. Bij alle versies zijn de
rugleuningen verstelbaar en zijn
de hoofdsteunen standaard. An-
igen betreffen:
ov.uvu.^aars, verbeterde
brandstofprijs van f. 1,68 (20.000
km kost dan f.2871,80), dan kost de
Excel per kilometer 17 cent. Uiter
aard is dit exclusief afschrijving,
terwijl de onderhoudsrekening in
het tweede en vooral derde jaar
uiteraard hoger zal uitvallen.
Gaan we voor het gemak uit van
de wettelijke 44 cent per kilometer,
dan mag de auto bij 20.000 km op
jaarbasis f.8.800,= kosten. De be
rekende 17 cent per kilometer be
tekent dan f.3.400,= zodat voor de
afschrijving en onvoorzienige kos
ten f.5.400,= overblijft.
Concluderend kunnen we tevre
den terugkijken op onze periode
met de Excel. Het is een prettig
complete auto met heel behoorlij
ke rij-eigenschappen. Het schorte
eigenlijk alleen aan het veerge-
drag van de achteras, wat inmid
dels is verbeterd en enkele details
op het gebied van de afwerking,
en ook daar wordt hard aan ge
werkt. Met recht gaat Hyundai tot
de gevestigde orde behoren.
Met de wetenschap dat een Ne
derlander per definitie graag veel
auto wil voor weinig geldt, zou
Hyundai meer succes moeten krij
gen. De Excel is zeker als SX een
uiterst compleet uitgeruste auto.
Aan de buitenkant zien we een
meegespoten voor- en achterbum
per, twee buitenspiegels, antenne
en een zwarte verbindingstrook
tussen de achterlichtunits. De me
talen wieldoppen doen echter wat
ouderwets aan, maar gelukkig
zijn deze bij het 1991-model door
Het dashboard ziet er echter was
plastic uit, ook iets wat bij de nieu
we Lantra goed verbeterd is. De
enige klachten die we over de
auto, wat betreft interieur hebben,
zijn de slecht vast gemaakte en
zodoende slobberige vloerbedek
king vooral voorin. Verder is de
bijrijdersstoel voorzien van een
opberglade, die echter bij rem
men volledig uit zijn rail schiet.
Als noodoplossing werd deze op
zich handige voorziening los on
der de stoel gezet.
Tijdens de wintermaanden raakte
bij strenge vorst het digitale klokje
van slag. Iedere seconde tikte het
uurwerk twee uur verder. Ook bij
moderne elektronica wil het heb
ben van het geduld nog wel eens
effect hebben. Met het toent
van de temperaturen liep o,
weer op tijd. Startproblemen en
andere ellende van electronische
lemaal hierop aangepast. De
Trendy zal vooral jonge mensen
aanspreken die de Skoda Favorit
verder waarderen vanwege zijn
ruime vijfdeurs carrosserie, 1.3 li
ter motor gekoppeld aan een ge
regelde driewegkatalysator, voor-
wielaandrijving en een vijfver-
snellingsbak. Wie niet bang is om
op te vallen koopt de Skoda Favo
rit Trendy voor f.16.395,=.
De derde generatie Pony werd
met de toevoeging 'XP' op de
markt gebracht. De auto was ver
krijgbaar als drie- en vijfdeurs
hatchback en als sedan. Om voor
al deze laatste variant bij de hui
dige reeks een meer eigen plaats
in het programma te geven, werd
gekozen voor een andere naam.
Daar de Pony in Amerika al onder
de naam Excel bestond, hoefde
niet ver te worden gezocht.
Technisch en wat betreft bodem
plaat, ophanging en zelfs de car
rosserie tot en met de portieren is
de Excel volledig gelijk aan de
Pony. De auto oogt als een kleiner
broertje van de Sonata, op dit mo
ment Hyundai's topmodel.
Compleet
Alle modellen uit de Pony/Excel-
reeks worden aangeboden met
een 1.5 titer motor van Mitsubishi-
origine. Daarbij valt een keuze te
maken voor de versie met electro-
nisch geregelde carburateur, of
de modernere injectie. De toevoe
ging van het injectiesysteem zorg
de voor verhoging van het vermo
gen van 71 tot 84 pk. In de praktijk
is en blijft de motor uiterst gewil
lig. Sportief kunnen we hem niet
noemen, maar dat wordt ook niet
door zijn berijder gevraagd. De
systeem bijgevuld en een tussen-
controle uitgèvoerd. Inclusief ar
beid en BTW een kostenpost van
f.134,45. Tijdens de grote beurt
werden dezelfde werkzaamheden terwijl de
verricht, maar kreeg de Excel ook
een nieuw olie- en luchtfilter, een
WN-keuring en werd een grotere
controle uitgevoerd. Een 20.000
km-beurt kost zodoende f.394,34.
De banden wisten de testperiode
goed te doorstaan, al zou bij een
nieuwe aanschaf de voorkeur
moeten worden gegeven aan wat
steviger Europees schoeisel, in
plaats van de wat slappe Kore
aanse band.
De Hyundai Excel is een prettige,
complete en ruime auto die zijn
eigenaren veel rijplezier zal bie
den. Helaas was echter de dem
ping en vering van de achteras
meer op Amerikaans dan op een
Europees publiek afgestemd. Het
heeft weinig zin om daar uitge
breid over uit te wijden, omdat al
le 1991-modellen inmiddels een
straffere vering en stuggere dem
ping hebben gekregen, die merk
baar beter is.
Verbruik
Dan komen we tot slot bij het
brandstofverbruik. De Excel is een
constant type. De dorst varieerde
over de hele periode slechts wei
nig. Met z"
Eurosuper waarmee hij per liter
11,7 kilometer ver kwam. Dit is
zeer aanvaardbaar. Gaan we uit
van een eerste jaar met 20.000 km
(twee beurten kosten samen
f.528,79) en een gemiddelde
moderner vormgegeven exempla
ren vervangen. De bagageruimte
is uitstekend toegankelijk, omdat
de klep tot aan de bumper open
gaat. De kofferinhoud is met 325 li
ter bruikbaar, maar kan door het
neerklappen van de achterban-
krugleuning worden uitgebreid tot
730 liter.
Het interieur biedt plaats aan vier
volwassenen. Ook achterin is er
redelijk de ruimte. Het meubilair
is met een keurige velours stof be
kleed en blijft er ook na vele kilo
meters goed uitzien.
cc FIRE-motor, met uitzondering
van de automatische Selecta, die
over 1108 cc beschikt. De nieuwe
Panda zal vanaf juli in Nederland
worden geleverd.
aard hebben zich niet voorge
daan. Onder alle weersomstan
digheden gaat de Excel met ple
zier aan het werk.
Als de Excel wat lang op zijn was
beurt moest wachten, werd direct
duidelijk dat een gestroomlijnde
carrosserie ook nadelen heeft op
dit vlak. Door het ontbreken van
dakgoten, wordt water en vuilig
heid over het vlakke plaatwerk
geblazen, waardoor op sommige
plaatsen overdreven veel vuil op
hoopte. Van roest was echter to
taal geen sprake. Na het gebrui
ken van een warm sopje, glom de
Hyundai weer als nieuw.
Een klein euvel betrof de linker
buitenspiegel. Aan de randen het
de spiegelende onderlaag hier en
daar los
Beurten
Tijdens de 25.000 km vertoonde de
Excel slechts één klein technisch
euvel. Rond de 20.000 kilometer
werd (al weer bij diezelfde koude)
ontdekt dat de verwarming pas na
zo'n 25 kilometer op temperatuur
begon te komen. Conclusie, een
kapotte thermostaat. Alhoewel dit
kleine onderdeel volgens de dea
ler nooit kapot gaat, had hij hem
wel in voorraad en was de repa
ratie zo gepiept. Uiteraard viel dit
in de garantie.
Het enige wat de Excel verder van
ons eiste (buiten de brandstof),
waren twee beurten. Hyundai
schrijft een kleine onderhouds
beurt voor iedere 10.000 km, ter
wijl de auto graag iedere 20.000
km met een grote beurt wordt ver
wend. Tijdens de kleine beurt
werden de bougies vervangen,
olie ververst, ruitsproeier en koel-
By
NL