HYUNDAI EXCEL SX INJECTION D D RG I Aan verbetering is gewerkt SCHADE? Ca bij Dr.Car te raden! I Kleurrijke Skoda Favorit Trendy Vernieuwde intelligente Fiat Panda Definitieve prijzen Mitsubishi Pajero Dr.Car VOND I w YH-47-YB juni 1991 - pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 6 juni 1991 - pagina 7 wij ions I.900,- L000,- L000,- 5.800,- 5.800,- 1985 I 1983 1987 I 1983 1985 1986 1979 1984 1984 1985 1984 1989 1989 1985 1986 1983 1986 1984 ..1987 1987 e bekle- iklede hoe- 1.500,- L400,- 1.400,- .800,- !.700,- L900,- 1.500,- 1.800,- poa poa \500,- >.000,- 1.800,- poa poa r.400,- >.800,- 1.500,- >.500, 5.850,- 1.900,- >.800,- 5.750,- 5.000,- 1.000,- 1.800,- 1.500,- 5.000,- 5.000,- 5.850,- I jnveran- 33 kW 999 Telefoon 013-427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg memen alles geluidsisolatie, nieuwe dingsstoffen en een bek denplank in de Super. Alle Panda's worden or derd geleverd met de 3 Excel haalt in ieder geval een pri ma top van rond de 170 km/u en weet de 100 km/u in zo'n 11 secon den te bereiken. Skoda-importeur De Binckhorst brengt op basis van de Favorit 1.? L een bijzonder kleurige en vrolij ke uitgave, de Trendy. De auto is aan de buitenkant voorzien van kleurrijke striping en natuurlijk het Trendy-logo. Het meest opvallend zijn de bekledingsstoffen in het in terieur waarin frisse zomerse tin ten als geel, turquoise, oranje, blauw, grijs, zwart en violet zijn verwerkt. De vloermatten zijn he- Zo'n tien jaar geleden wist nauwelijks een Nederlander het merk Hyundai goed uit te spreken, laat staan dat men bekend was met het produkt achter deze naam. Daar is in de afgelopen tijd veel verandering in geko men. Vooral met de vorige en huidige Pony-reeks wil Hyundai tot de gevestigde orde gaan behoren. We volgden 25.000 km lang een Excel SX met injectiemotor. Electronica De Excel SX is binnen voorzien van een toerenteller, vier elektri sche portierruiten, centrale ver grendeling, getint glas, beklede hoofdsteunen en een redelijke audio-installatie met vier spea kers. Deze installatie is bovendien keurig in het dashboard opgeno men, zodat weghalen verspilde moeite is. Tijdens de persintroductie van de nieuwe Mitsubishi Pajero werden richtprijzen gegeven met de me dedeling dat de definitieve ver koopprijzen iets konden afwijken. De uiteindelijke bedragen zijn in middels bekend en de afwijkin gen lopen op tot zo'n drieduizend gulden, uiteraard in het voordeel van de klant. De reeks start bij de 2.5 TD GL met korte wielbasis voor f.64.995, De completere GLX kost f.71.995,=. De verlengde GLX staat voor 1.79.495,= in de lijst. De nog com- pleter uitgerust V6 GLS komt in de duidingen zijn opni< korte uitvoering op f.78.695,= ter- pen, terwijl het kleu wijl de lange variant f.88.695,= gaat kosten. De prijzen van de uitvoeringen op grijs kenteken klinken aange naam. De basis 2.5 TD GL is er al voor 1.39.995,= (excl. BTW). De duurste variant is de Long Body V6 GLS met automaat voor f.59.695,= (excl. BTW). Alle Paje- ro's op grijs kenteken kunnen ook met een verhoogd dak worden aangeboden, zodat de zijruiten niet geblindeerd hoeven te wor- ae nooiasTeunen SK Dan nog iets over de prijzen. De Hyundai Excel SX Injection kost op dit moment f.27.795,= en dat is een nette prijs. Echter voor bijna hetzelfde bedrag biedt het merk de sinds kort geïntroduceerde Lantra met dezelfde motor in een alles behalve kale GLS-uitvoe- zijn geregelde drieweg- ring. Er is zelfs al een Lantra van- itor lust de Excel minimaal af f.25.500,=. Het is dan ook mak kelijk te voorspellen dat van de Excel voortaan alleen de basis versies met carburatiemotor aan de man zullen worden gebracht. Het Excel- programma start met de 1.5 L voor f.21.495,=. In februari 1990 kwam de slim ge bouwde Fiat Panda voor het eerst op de markt. Dat een dergelijke kleine auto succesvol zou worden, was makkelijk te voorspellen. Vier jaar later liep het miljoenste exemplaar van de band, terwijl in 1988 nummer 2 miljoen volgde. In 1986 presenteerde Fiat een gefa- ce-lifte Panda, waarbij vooral het uiterlijk een kleine gedaantewis seling onderging en het bekende motorengamma plaatsmaakte voor de moderne, volledig door robots geproduceerde FIRE-moto- ren. Het jaar 1991 betekent voor de Panda weer een stap verder. Uiteraard zijn in elf jaar tijd de wensen van het publiek veran derd. Aan de buitenkant is de nieuweling herkenbaar aan een gewijzigde grille, die met uitzon dering van de basisversie «L» zwart is gespoten. De type-aan- jnieuw ontwor pen, terwijl het kleurengamma is uitgebreid. De luxueuze Super-va riant is herkenbaar aan de rub- berstootstrips op de flanken, maar ook aan een speciale strip op de derde deur en grote wieldoppen. De vierwielaangedreven versie tenslotte heeft de naam «Trek king» meegekregen. In het interieur zien we weinig op windende nieuwtjes. Allereerst werd de steun van de voorstoelen verbeterd. Bij alle versies zijn de rugleuningen verstelbaar en zijn de hoofdsteunen standaard. An- igen betreffen: ov.uvu.^aars, verbeterde brandstofprijs van f. 1,68 (20.000 km kost dan f.2871,80), dan kost de Excel per kilometer 17 cent. Uiter aard is dit exclusief afschrijving, terwijl de onderhoudsrekening in het tweede en vooral derde jaar uiteraard hoger zal uitvallen. Gaan we voor het gemak uit van de wettelijke 44 cent per kilometer, dan mag de auto bij 20.000 km op jaarbasis f.8.800,= kosten. De be rekende 17 cent per kilometer be tekent dan f.3.400,= zodat voor de afschrijving en onvoorzienige kos ten f.5.400,= overblijft. Concluderend kunnen we tevre den terugkijken op onze periode met de Excel. Het is een prettig complete auto met heel behoorlij ke rij-eigenschappen. Het schorte eigenlijk alleen aan het veerge- drag van de achteras, wat inmid dels is verbeterd en enkele details op het gebied van de afwerking, en ook daar wordt hard aan ge werkt. Met recht gaat Hyundai tot de gevestigde orde behoren. Met de wetenschap dat een Ne derlander per definitie graag veel auto wil voor weinig geldt, zou Hyundai meer succes moeten krij gen. De Excel is zeker als SX een uiterst compleet uitgeruste auto. Aan de buitenkant zien we een meegespoten voor- en achterbum per, twee buitenspiegels, antenne en een zwarte verbindingstrook tussen de achterlichtunits. De me talen wieldoppen doen echter wat ouderwets aan, maar gelukkig zijn deze bij het 1991-model door Het dashboard ziet er echter was plastic uit, ook iets wat bij de nieu we Lantra goed verbeterd is. De enige klachten die we over de auto, wat betreft interieur hebben, zijn de slecht vast gemaakte en zodoende slobberige vloerbedek king vooral voorin. Verder is de bijrijdersstoel voorzien van een opberglade, die echter bij rem men volledig uit zijn rail schiet. Als noodoplossing werd deze op zich handige voorziening los on der de stoel gezet. Tijdens de wintermaanden raakte bij strenge vorst het digitale klokje van slag. Iedere seconde tikte het uurwerk twee uur verder. Ook bij moderne elektronica wil het heb ben van het geduld nog wel eens effect hebben. Met het toent van de temperaturen liep o, weer op tijd. Startproblemen en andere ellende van electronische lemaal hierop aangepast. De Trendy zal vooral jonge mensen aanspreken die de Skoda Favorit verder waarderen vanwege zijn ruime vijfdeurs carrosserie, 1.3 li ter motor gekoppeld aan een ge regelde driewegkatalysator, voor- wielaandrijving en een vijfver- snellingsbak. Wie niet bang is om op te vallen koopt de Skoda Favo rit Trendy voor f.16.395,=. De derde generatie Pony werd met de toevoeging 'XP' op de markt gebracht. De auto was ver krijgbaar als drie- en vijfdeurs hatchback en als sedan. Om voor al deze laatste variant bij de hui dige reeks een meer eigen plaats in het programma te geven, werd gekozen voor een andere naam. Daar de Pony in Amerika al onder de naam Excel bestond, hoefde niet ver te worden gezocht. Technisch en wat betreft bodem plaat, ophanging en zelfs de car rosserie tot en met de portieren is de Excel volledig gelijk aan de Pony. De auto oogt als een kleiner broertje van de Sonata, op dit mo ment Hyundai's topmodel. Compleet Alle modellen uit de Pony/Excel- reeks worden aangeboden met een 1.5 titer motor van Mitsubishi- origine. Daarbij valt een keuze te maken voor de versie met electro- nisch geregelde carburateur, of de modernere injectie. De toevoe ging van het injectiesysteem zorg de voor verhoging van het vermo gen van 71 tot 84 pk. In de praktijk is en blijft de motor uiterst gewil lig. Sportief kunnen we hem niet noemen, maar dat wordt ook niet door zijn berijder gevraagd. De systeem bijgevuld en een tussen- controle uitgèvoerd. Inclusief ar beid en BTW een kostenpost van f.134,45. Tijdens de grote beurt werden dezelfde werkzaamheden terwijl de verricht, maar kreeg de Excel ook een nieuw olie- en luchtfilter, een WN-keuring en werd een grotere controle uitgevoerd. Een 20.000 km-beurt kost zodoende f.394,34. De banden wisten de testperiode goed te doorstaan, al zou bij een nieuwe aanschaf de voorkeur moeten worden gegeven aan wat steviger Europees schoeisel, in plaats van de wat slappe Kore aanse band. De Hyundai Excel is een prettige, complete en ruime auto die zijn eigenaren veel rijplezier zal bie den. Helaas was echter de dem ping en vering van de achteras meer op Amerikaans dan op een Europees publiek afgestemd. Het heeft weinig zin om daar uitge breid over uit te wijden, omdat al le 1991-modellen inmiddels een straffere vering en stuggere dem ping hebben gekregen, die merk baar beter is. Verbruik Dan komen we tot slot bij het brandstofverbruik. De Excel is een constant type. De dorst varieerde over de hele periode slechts wei nig. Met z" Eurosuper waarmee hij per liter 11,7 kilometer ver kwam. Dit is zeer aanvaardbaar. Gaan we uit van een eerste jaar met 20.000 km (twee beurten kosten samen f.528,79) en een gemiddelde moderner vormgegeven exempla ren vervangen. De bagageruimte is uitstekend toegankelijk, omdat de klep tot aan de bumper open gaat. De kofferinhoud is met 325 li ter bruikbaar, maar kan door het neerklappen van de achterban- krugleuning worden uitgebreid tot 730 liter. Het interieur biedt plaats aan vier volwassenen. Ook achterin is er redelijk de ruimte. Het meubilair is met een keurige velours stof be kleed en blijft er ook na vele kilo meters goed uitzien. cc FIRE-motor, met uitzondering van de automatische Selecta, die over 1108 cc beschikt. De nieuwe Panda zal vanaf juli in Nederland worden geleverd. aard hebben zich niet voorge daan. Onder alle weersomstan digheden gaat de Excel met ple zier aan het werk. Als de Excel wat lang op zijn was beurt moest wachten, werd direct duidelijk dat een gestroomlijnde carrosserie ook nadelen heeft op dit vlak. Door het ontbreken van dakgoten, wordt water en vuilig heid over het vlakke plaatwerk geblazen, waardoor op sommige plaatsen overdreven veel vuil op hoopte. Van roest was echter to taal geen sprake. Na het gebrui ken van een warm sopje, glom de Hyundai weer als nieuw. Een klein euvel betrof de linker buitenspiegel. Aan de randen het de spiegelende onderlaag hier en daar los Beurten Tijdens de 25.000 km vertoonde de Excel slechts één klein technisch euvel. Rond de 20.000 kilometer werd (al weer bij diezelfde koude) ontdekt dat de verwarming pas na zo'n 25 kilometer op temperatuur begon te komen. Conclusie, een kapotte thermostaat. Alhoewel dit kleine onderdeel volgens de dea ler nooit kapot gaat, had hij hem wel in voorraad en was de repa ratie zo gepiept. Uiteraard viel dit in de garantie. Het enige wat de Excel verder van ons eiste (buiten de brandstof), waren twee beurten. Hyundai schrijft een kleine onderhouds beurt voor iedere 10.000 km, ter wijl de auto graag iedere 20.000 km met een grote beurt wordt ver wend. Tijdens de kleine beurt werden de bougies vervangen, olie ververst, ruitsproeier en koel- By NL

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 31