RENAULT ESPACE 2.2i RT
Onbegrensde
mogelijkheden
Volvo Veteranen Masters '91
Mercedes-Benz
r e s n
levert speciale
voertuigen voor
Eurotunnel
Marbella Cyclo bij
Seat-dealer Noordhoek
95,-
:jf
B.V.
=IE
Q TO DER BOOM
SBglÖNT
1~
uni 1991 - pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 6 juni 1991 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
06-19881
...01-1987
ren
ende
4 013-355655
Renaultdealer in het Hart van Brabant.
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011
j e.o.
Volle inzet van Bennekom, maar
reign 3.6
Bouwj. 1987'
18.995,-
Turbo
OBILES
JIVES
jrland
ida (diesel)
Bouw. 1984
t, z.w. glas
Bouwj. 1989
jrvice- en
neden, zes
tien con-
ïte brand-
ciale voer-
vrolijke stofjes en verschillende
dashboardtinten.
Micra 1.2 L
Speciale wielcovers
Achterruitwisser
Intervalstand op ruitenwisser
Quartzklokje
Exclusief sunroofdak
Sportieve Clair-badge
Clair-pakket t.w.v.
Totaal Micra 1.2 "Clair"
NU
Seatidealer Noordhoek brengt
een speciaal actiemodel in de
maanden juni en juli op basis van
de Marbella. De auto heeft de
naam Marbella Cyclo meegekre
gen. De naam doet al vermoeden
dat de auto met fietsen te maken
heeft. De Marbella Cyclo heeft in-
TX
oering
Bouwj. 1989
/riendelijk,
akkundfg en
vertrouwd
De eerste versie van de Espace werd door Matra niet
voor Renault, maar voor Talbot ontworpen. Tot het be
gin van de jaren tachtig leverde Simca/Talbot kleine
driezits sportwagens die door Matra werden ontworpen
en gebouwd. Op het moment dat de verbinding tussen
de twee bedrijven werd verbroken, was het Espace-
project al behoorlijk ver. Even leek het een schone dood
te gaan sterven, maar Renault zag voldoende perspec
tieven om met Matra in het diepe te springen. Vandaar
dat de Espace in juni 1984 als Renault ter wereld kwam.
Vreemd genoeg is het zeven jaar en twee generaties la
ter nog steeds de enige Europese mededinger in dit
segment.
AUTOBEDRIJF
Vakmanschap en service als traditie.
schters en Qoit in Drunen. Circa 15.30 uur
was iedereen weer terug om de fi
nalisten te kunnen aanmoedigen.
De dag werd afgesloten met een
passende prijsuitreiking.
Alle deuren hebben verder enor
me opbergvakken. Rechts op het
dashboard vinden we een lapje
stof ter versiering. Dezelfde ve
lours stof vinden we ook op de
randen van de stoelen terug. Al
hoewel het dashboard wat betreft
functionaliteit enorm is verbeterd,
ziet het er een beetje saai en grijs
uit. In de beide vorige modellen
werd het geheel opgefleurd door
dat hij in werkelijkheid is. Om de
knopjes en schakelaars op de
console te kunen bedienen, moet
je nadrukkelijk uit de stoel losko
men. De radio is helemaal onder-
rV erook
ligging van de Espace is verbe- een radio-Renault leverbaar met
terd. Er worden nu onderdelen uit bediening aan het stuur. Vreemd-
de Renault 25 gebruikt, zodat de genoeg wordt in Nederland alleen
■e op dit punt duidelijk aan de dure Pioneer geleverd met 4 x
jat. 25 Watt vermogen. De 4 x 6 Watt
)e zithouding in een Espace is al- van Philips blijft wat de Espace
jd even wennen. De pedalen zit- betreft alleen voor Frankrijk gere-
- jlhet
is geplaatst,
verrassend. De
demaal niet te
is helemaal nieuw. Natuurlijk ko
mende bekende vormen van het
vorige model in de huidige gene
ratie terug, maar toch is ieder on
derdeel opnieuw vormgegeven.
Aan beide kanten zijn er handige
vakken, terwijl het dashboard
kastje voortaan onderin zit en zo
doende makkelijk te bereiken is.
veren. Onze auto was voor zien
van integrale metaalkleur
(f.1.930,=), 2 zonnedaken
(f.2.030,=), mistlampen in de voor
bumper (f.635,verplaatsbare
dakrailing (f.650,een bagage-
dek (f.530,radio Renault
(f.3.300,=), anti-diefstal alarm
(f .2.000,en 2 extra stoelen ach
ter (f.2.290,In totaal komt een
leuk aangeklede Espace dan op
f.75.560,=
Technische gegevens:
Merk en type: Renault Espace 2.2i
RT
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 2165 cc
Boring x slag: 88 x 89 mm
Vermogen: 110 pk bij 5000 tr/min
Koppel: 170 Nm bij 3500 tr/min
Prestaties: topsnelheid 175 km/u
acceleratie 0-100 in 12,9 sec.
Afmetingen: lengte 4,43 meter,
breedte 1,80 meter
Gewicht: 1320 kg
Verbruik: bij 90 km/u 7,5 liter/100
km
bij 120 km/u 9,7 liter/100 km
stad 11,8 liter/100 km
Prijs: £.62.195,=
een top van 175 km/u te brengen.
Natuurlijk is de nieuwe V6 krachti
ger en stiller, maar echt nodig
kunnen we hem na een weekje
met de 2.2 niet noemen. Houden
we de motor redelijk op toeren,
dan komt de auto behoorlijk mee.
Door zijn kunststof carrosserie is
hij immers niet topzwaar. De weg- in geplaatst. Gelukkig is er
ig van de Espace is verbe- een radio-Renault leverbac
Er worden,xv. v
de Renuult 25 gebruikt, zodat
Espace op dit punt duidelijk aan
top staat.
Des
tijd even wennen. De ped
ten heel diep weg, terwijl
stuurwiel wat vlak is gepl
Ook het uitzicht is ver.^
neus is namelijk hele..^
zien. Toch blijkt iedere keer weer
dat je de auto langer inschat, dan
van de spelers, scheidsrechters er
officials een bijzondere belevenis
en zelfs een beetje uniek.
Speciaal voor hen werden door
Volvo aantrekkelijke familie-pro-
gramma's georganiseerd. Van
Roosmalen Tilburg stelde een
achttal Volvo's ter beschikking
voor een bedrag van f.12.495,=
zodat de genoemde extra's zonder
meerprijs worden geleverd. Voor
de fietsen moet u zelf zorgen. De
fietsen op de foto zijn ter beschik
king gesteld door Noud van Loon.
koop in Frankrijk stemden niet di
rect tot juichen. Het publiek moest
erg wennen aan een auto volledig
uit kunststof die het midden hield
tussen een personenauto en een
busje. Er deed dan ook al gauw
het gerucht de ronde dat de pro-
duktie van de Espace weldra ge
stopt zou gaan worden. Nu we ze
ven jaar verder zijn kan Renault
nog steeds niet aan de enorme
vraag voldoen. De auto wordt ge
maakt bij Matra en Alpine. Uit
breiden is niet gemakkelijk, daar
het werken met kunststof speciale
technieken vraagt, die lang niet in
iedere fabriek in te passen zijn.
Uitsnede
Na zeven jaar is het concept van
de Espace nog steeds modern. De
prijzen die voor de eerste exem
plaren worden betaald, zijn
enorm. Vreemd dat er van deze
geliefde auto nog geen Europese
kopiën zijn verschenen. Aan de
basis van de Espace is weinig
veranderd. De nieuwe derde ge
neratie is uiterlijk echter helemaal
weer up-to-date. De carrosserie
veel boller van vorm, terwijl de c..
metingen nauwelijks zijn gewij
zigd. Het front met de aflopende
koplampen en de platte grille past
volledig in de huidige Renault-
lijn. De vlakverdeling van het pro
fiel bleef gelijk. Nieuw is wel de
plaatsing van de buitenspiegels
die prachtig in het ontwerp zijn
opgenomen. De achterklep gaat
tot een diepe uitsnede in de bum
per open. De door ons gereden RT
neemt in het programma de mid
delste plaats in. De basis RN kor*'
later dit jaar, terwijl de nieuwe w
ook als uiterst complete RXE
wordt aangeboden. De RT heeft in
de kleur meegespoten bumpers
en beschermstrips (alleen in com
binatie met integrale lak), nette
wielplaten, getint glas, centrale
vergrendeling met afstandbedie
ning en een wisser op de achter-
derdaad achtei
voor twee rijv
aanwezigheic
kan worden gemor
heeft de sympathie
striping in de t
buitenspiegel',
sluitbare tankdop.
serveerd.
Het gemiddelde verbruik van de
Espace ligt tussen de 1 op 9,5 en 1
op 10.
Een Espace is nooit goedkoop ge
weest. Toch is de prijsverhoging
ten opzichte van de voorganger
zeer beperkt gebleven. De basis
2.2i RN, die vanaf september zal
worden geleverd, kost met
f.56.995,= evenveel als de GTX
van de vorige serie. Onze 2.2i RT
is de tweede in de range voor
£.62.195,=Dezelfde auto als tur
bodiesel is er vanaf f.67.395, ter
wijl de V6 start bij f.72.895,=. De
zeer complete V6 RXE staat voor
f.83.695,= in de prijslijst. Er zijn op
de Espace de nodige extra's te le-
srtrouwde 2.2 liter 4 cylinder
tie blijft de basismotor voor
■space. Met een vermogen van
pk is deze 4 pitter in staat de
mde Espace naar
Afgelopen zondag 2 juni stond het
hockeycomplex van Forward in
het teken van de "Volvo Vetera
nen Masters '91". De hockeyclub
Forward organiseerde samen met
Volvo-dealer van Roosmalen Til
burg BV één van de zes halve fi-
nale-toemooien, waaraan werd
deelgenomen door totaal acht elf
tallen, die uit alle delen van het
land kwamen.
De teams hebben hun plaatsing
verdiend door een hoge klasse
ring in de eindrangschikking van
de competitie. De winnaar, het
Amsterdamse H&BC, krijgt een
plaats in de finale die op zondag
25 augustus bij Hockeyclub "Ra
pid" in Gorinchem wordt ge
speeld. De winnaar van deze fina
le ontvangt de buitengewoon
fraaie wisseltrofee.
De Volvo Veteranen Masters '91
zijn ook voor vrouwen en kinderen
Krachtig
Als middelste uitgave is de RT re
delijk compleet met elektrische
voorportierramen, elektrisch be
diende buitenspiegels, een toe-
renteller, vier uitstroomopeningen
van vérwarming en ventilatie,
stuurbekrachtiging en een digi
taal klokje in de dakconsole. Toch
zal een V6 RXE moet worden aan
geschaft voordat de portieren
voor een deel met stof bekleed
zijn.
De ver*-
injectie
de Espa
110 pk
1320 kg weger
fraaien met lichtmetalen velgen,
mistlampen in de voorbumper,
een dakrailing met verplaatsbare
dwarsverbindingen en twee zon
nedaken. Deze daken zijn alleen
in twee standen te openen, ze kun
nen niet worden afgenomen. Aan
de binnenkant kunnen per dak
twee zonweringen worden uitge
trokken om overvloedige instra
ling tegen te gaan.
Stoelen
De mogelijkheden van het inte
rieur zijn na de modelwisseling al
leen maar groter geworden. Ach
terin kunnen vijf stoelen worden
geplaats (twee tegen meerprijs).
Iedere stoel heeft twee vergren-
delpunten. Door het neerklappen
van de rugleuning naar voren ont
staat een tafeltje. De voorstoelen
kunnen om hun as draaien, zodat
het interieur kan worden omge
toverd tot een kleine vergader
ruimte. Verder kunnen zoveel
stoelen worden verwijderd als
wenselijk is. Heel handig is de
volledig vlakke laadvloer die bo-
s is vendien een uiterst geringe til-
af- drempel kent. In normale opstel
ling met drie stoelen op de tweede
rij, kan de bagage achterin aan
het oog worden onttrokken door
een als extra leverbaar bagage-
dek. De stoelen achterin zijn nog
van een comfortpakket te voor
zien. In dat geval zijn alle stoelen
afzonderlijk in lengterichting in
stelbaar, zijn de rugleuningen
voorzien van hoofdsteunen en kan
een slaapstand worden verkre
gen. Zodoende zijn de interieur-
omt mogelijkheden haast oneindig.
V6 De voorstoelen zijn van een nieuw
ontwerp en bewijzen dat verande
ring niet automatisch vooruitgang
betekent. De zitting is smaller ge
worden en biedt zodoende minder
steun. Ook de ondersteuning van
de rug was niet optimaal. Wat
comfort betreft mogen de oude
stoelen gerust weer terug komen.
PS Nevada
Bouwj. 1989
srop een fietsdrager
jwielen die zonder de
id van een trekhaak
onteerd. Verder
ieke Marbella
bumper, een rechter
V, mattenset en af-
En dat alles
Mercedes-Benz gaat ten behoeve
van de vele servicetaken in de
Eurotunnel, die vanaf 1993 het
Europese vasteland met Groot-
Brittanië zal verbinden, 24 specia
le voertuigen inzetten.
De Mercedes-Benz voertuigen
worden in de middelste van de
drie tunnelbuizen, de servicetun
nel, ingezet. Het rijden in de tun
nel stelt speciale eisen aan de
- vormgeving van het voertuig.
Zo zijn de voertuigen berekend
het verkeer in twee richtingen, c
wil zeggen dat zowel aan voor-
als achterzijde een aandrijving en
een cabine voor de chauffeur is
ondergebracht. De voertuigen
hoeven daardoor in de nauwe
tunnel niet te keren. De opbouw
van de wagens kan tussen de
chauffeurscabines worden ge
schoven.
Het gaat in eerste instantie om
acht containers voor servi
onderhoudswerkztiamhec
ambulancecontainers en
tainers met een complete
weeruitrusting. De speciale voe,
tuigen worden in de tunnel via
een elektronisch spoor volledig
automatisch bestuurd.
Speciale wielcovers
Achterruitwisser
Intervalstand op ruitenwisser
Quartzklok
Luxe bekleding
X 2 delen neerklapbare achterbank
KK Dakspoiler in carrosseriekleur
Bumpers in carrosseriekleur
4 spatlappen
Reflecterend achterpaneel
onn -«“TlF Beschermstrips op zijflanken
f -)F Trend-pakkett.w.v. 3.000,-
20.895,- Totaal Micra'Trend" 21.995,-
19.395,- NU 19.995,-
|Uw voordeel 1.5Qo7~| GARAGE DENISSEN BV Uw voordeel f 2.000,-
BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911*
i op r=-rwwww
dat X-
UW VOORDEEL 1500,- TOT 2000,
18.995,- Denissen heeft dit voorjaar veel^zonnig^nieuws in huis: Micra 1.2 L
Auto’s met veel sportieve extra's waarvoor u bijna Speciale wielcover
niets meer betaalt
3